Forsterkere Hvor ligger magien i et rør forsterkeri?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Prøv på å få lånt deg en brukt pre og effekt.Det er sikkert noen som har vanskeligheter med å få solgt forsterkere av godt merke og vil låne ut.
    Da kan du "tygge" litt på om rør er i din smak.Jeg personlig har funnet en rørkombo som passer min smak.Men det blir bare tull å si at rør er det eneste som duger.
    Jeg har da hørt transistor varte opp med godlyd så det monner.Jeg har en liten stue som er mitt musikkrom og det er tilfeldig at det skulle bli rør i mitt forsterkeri.
    Jeg kan varmt anbefale rør men jeg har ikke blitt fanatiker av den grunn.Lykke til i din søken etter godlyden.
    Mvh Kenneth

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Tror magien ligger mest i teknikken, men å være fasinert av teknikken er ikke stuerent hos mange av de audiofile.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Og "magi" skal selvsagt tolkes som "det som er attraktivt og spesielt med lyden av rørelektronikk". Ikke som at trådstarter eller andre tror rør har overnaturlige egenskaper.

Jeg er like objektivistisk som deg, og søker vitenskapelig dokumenterbare forklaringer på de egenskaper ved lydgjengivelse jeg hører, og er, som veldig mange andre her klar over at ikke alle lytteinntrykk skapes av kun hørselen, men i tillegg forskjellige typer bias. Likevel innser jeg, og håper du snart gjør det også, at selv om lyden en hifi-entusiast har ikke er 100% transparent og at han kunne oppnådd mer transparent lyd med annet, kanskje billigere, utstyr, er det ikke sikkert at han ønsker det, men at det heller er sannsynlig at han er helt bevisst på dette og har valgt å bygge anlegget sitt med lyden det har fordi det er den han foretrekker! Ikke alle streber etter "korrekt", transparent lyd, selv om det er din definisjon av begrepet "hi-fi".

Misjoneringen om dette har blitt slitsom for lenge siden.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    982
    Problemet er vel at svart/hvitt argumenterer som om det som passer for ham, burde passe for alle om det nå var sånn at vi visste vårt eget beste, og at det kommer vi til å innse bare vi slutter å være så fordømt subjektive. Det ingeniørene måtte mene om musikkgjengivelse, er sannheten, veien og livet. Det begynner ærlig talt å bli litt i overkant irriterende. Omtrent som et utslett som aldri slutter å klø.
    +1👍

Bruk øra!

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    INNSPILL FOR GOD KVALITET VS PRIS: SATS PÅ KLASSISKE DESIGNIKONER

Design er viktig for mange, kanskje også trådstarter? Klassisk design beholder sin verdi, både av monetær art og når det gjelder affeksjonsverdien. Det er imidlertid ikke så lett å si på forhånd hva som blir en klassiker.

Rør er såpass gammel teknologi - og vi vet at rør kan skape et fremragende grunnlag for god lyd (også transparent lyd) - at det burde være enkelt å se seg ut klassikerobjekter i denne kategorien.

Innspillet mitt er derfor: Hvorfor vurdere nytt hvis de beste rørikonene der ute kan kjøpes brukt?

Jeg ville anta at en del klassisk hifi-utstyr i de tusen hjem er av adekvat kvalitet (dvs. at det f.eks. måler bra), men at en del av dette utstyret er gammelt. Og mange klager over et dårlig bruktmarked. Kanskje trådstarter (og jeg, for nysgjerrighetens skyld) kunne få innspill om klassiske designikoner innenfor lydsjangeren? Intet ville være bedre om den kurante delen av bruktmarkedet fungerer godt; det gjør det nesten gratis å eie et klassisk lydikon for en kortere eller lengre periode.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er et godt tips for all hifi, at hvis du kjøper brukt, er det vesentlig mindre sjanse for å tape penger.

Problemet er at "klassikere" og designikoner har høyere bruktpriser enn andre, kontemporære produkter som objektivt sett kanskje er like gode, og gamle rørforsterkere holder seg godt i pris i forhold til annen hifi. Hvis man kontinuerlig bytter utstyr fordi man liker å bytte og prøve forskjellige ting gjør det jo ikke noe, så lenge man kjøper brukt utstyr som har stabilisert seg i pris.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.768
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Trådstarter nevnte det store monoblokk/preampsettet fra Cayin som er til salgs brukt hos NAT. Det dreier seg om SET, Single Ended Triode, 845-rør drevet av 300b. Rimelig eksotisk og meget vellydende. To venner av meg har hatt disse, og de spiller glimrende. Det er et meget fornuftig sted å begynne, når prisen er så gunstig.Det kan fort vise seg å bli et strålende resultat. Rør er ikke rør, og ingen konstruksjonsprinsipper slår SET, om høyttalerne passer. 845-røret er det klart kraftigste av trioderørene i normalt omløp, og sparker liv i det meste.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg trakk fram emulatorer slik at Retep kunne få en opplevelse av hvordan rørlyd kan låte. Skrev aldri at det låt identisk med en fysisk rørforsterker.

Men når det er sagt, så har Bob Carver for lenge bevisst at det er mulig å etterligne lyden i en rørforsterker med en transistor. Han kopierte en meget kostbar Conrad Johnson rørforsterker med en relativt rimelig transistor, slik at ingen klarte å skille de en blindtest.
    The Carver Challenge | Stereophile.com
    Er det noen som leste denne fra Stereophile?

Den burde kanskje vært ledsaget av varseltrekant: "Fare! Dreper livsløgner".
    Jaja. Vi som har fylgt med sprella til Bob Carver vart ikkje så veldig uroa no.....

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Jeg trakk fram emulatorer slik at Retep kunne få en opplevelse av hvordan rørlyd kan låte. Skrev aldri at det låt identisk med en fysisk rørforsterker.

Men når det er sagt, så har Bob Carver for lenge bevisst at det er mulig å etterligne lyden i en rørforsterker med en transistor. Han kopierte en meget kostbar Conrad Johnson rørforsterker med en relativt rimelig transistor, slik at ingen klarte å skille de en blindtest.

Jaja. Vi som har fylgt med sprella til Bob Carver vart ikkje så veldig uroa no.....
    Det er mer penger i dyrere utstyr.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Tykkjer transparens vert eit vanskeleg ord å metafore med. Tenkjer alltid på meir eller mindre skitne glasruter. Men kva med solbriller? kan dei vere transprente? Dersom du brukar farga glas? Dersom du har "fiskebriller"(polaroid), eller har briller som kompenserar for fjern-/nærsyn, skeive hornhinner el.l. Kva er "nøytralt", eigentleg? Og korleis vil vi ha det? Det vert vel ein individuell, subjektiv preferanse, når alt kjem til alt.
    Transparens er pr. definisjon at noe er fullstendig gjennomsiktig, altså i lydsammenheng å ikke tilføre eller trekke noe fra signalet, men bare sende ut nøyaktig det som kom inn. Hvis to produkter låter forskjellig er minst ett av dem ikke transparent.

.....OG DET ER HELT GREIT, SVART-HVITT!
    Dersom du ikkje har vore til stades under opptaket som brukast som samanlikningsgrunnleg, er det ei utfordring å vite kva som er transparent og kva som er "farga", "uklårt" eller kva det skal kallast. Du kan sjølvsagt måle deg fram, men om du ikkje høyrer skilnad, er vel begge akkurat like transpirerande...?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Enkle, "gammeldagse", hardwired rørforsterkere, kan vel mer eller mindre lages kun på en måte pr. rørtype, så sjansen er vel at en forsterker vil lyde ganske likt som en annen med samme rørbestykning? Sånn sett kan kanskje visse typer av rimeligere rørforsterkere låte like bra som visse typer svært kostbare? ...men det kommer jo selvsagt an på rørene som er montert. I tillegg kommer faktorer som brukervennlighet, byggekvalitet, eierglede, features, etc...

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Torget vurderinger
    0

Det er mer penger i dyrere utstyr.
    Sikkert sant.
    Elles fortel Bob ymse. Henta frå nettet (Carver 350 Watt Stereo Monoblock Tube Amp Amplifier | eBay

"Tim de Paravicini and me

It was many summers ago that Tim de Paravicini and I met in a small town (Sebastopol) in California. We spent three fascinating days discussing vacuum tube power amps and the magic of our mechanical vinyl recording system that somehow, against all odds, is able to deliver music with life and romance that no other system can.

We talked about output stages, phase inverters, front end amplifiers, output transformers, and especially the dynamic characteristics of tube amplifiers playing music.

I will never forget those fascinating three days as long as I live.

We mused that there have been only four basic designs that have been widely used since the very beginning; the Williamson circuit, the Mullard 520 circuit, the Dynaco pentode-cathodyne circuit and the Stewart Hegeman all pentode circuit. As the mornings turned into nights and we used up all the napkins on our table drawing amplifier diagrams, a remarkable circuit emerged as Tim held the pen and drew a balanced current-sourced front end, followed by double balanced drivers using a frame grid triode ultimately direct coupled to the grids of the output tubes.

The man with big muscles holding the amplifier is me, Bob Carver.

Successful collaborative effort:
    Tim designed the all important current sourced front-end. Together we designed the output stage, power supply, bias supply, and I designed the driver stage using the frame grid triode. It’s simple, magically balanced with no offsets, and as it turned out, sonic performance that cannot easily be believed.

But I'm getting ahead of myself.
    I've been collecting vintage amplifier parts for a lifetime, always with the notion of making a small museum someday. But after spending three fascinating days with Tim, I had a change of heart and decided a much better use for them would be to build an amplifier. This amplifier is an updated version of that first vintage one."

Begge desse gutane lagar ting med både transistorar og røyr.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Audiophile-Arve; skrev:
    Dazed; skrev:
    Audiophile-Arve; skrev:
    Tykkjer transparens vert eit vanskeleg ord å metafore med. Tenkjer alltid på meir eller mindre skitne glasruter. Men kva med solbriller? kan dei vere transprente? Dersom du brukar farga glas? Dersom du har "fiskebriller"(polaroid), eller har briller som kompenserar for fjern-/nærsyn, skeive hornhinner el.l. Kva er "nøytralt", eigentleg? Og korleis vil vi ha det? Det vert vel ein individuell, subjektiv preferanse, når alt kjem til alt.
    Transparens er pr. definisjon at noe er fullstendig gjennomsiktig, altså i lydsammenheng å ikke tilføre eller trekke noe fra signalet, men bare sende ut nøyaktig det som kom inn. Hvis to produkter låter forskjellig er minst ett av dem ikke transparent.

.....OG DET ER HELT GREIT, SVART-HVITT!
    Dersom du ikkje har vore til stades under opptaket som brukast som samanlikningsgrunnleg, er det ei utfordring å vite kva som er transparent og kva som er "farga", "uklårt" eller kva det skal kallast. Du kan sjølvsagt måle deg fram, men om du ikkje høyrer skilnad, er vel begge akkurat like transpirerande...?

Eksakt det samme som jeg mener. Man kan måle om lyden der man sitter er tilstrekkelig lik det som er lagret på plata, men man aner jo ikke om den lyden tekniker laget i kontrollrommet er farget ift. slik det låt i studio foran mikrofonen, og ikke spiller det noen rolle heller. Kanskje hadde kontrollrommet en egenlyd også, som farget lyden under produksjonen, men som ikke ble med på plata. Umulig å vite. Så lenge det høres "realistisk" ut og eieren av anlegget synes det låter bra, er alt slik det skal være, IMO.

At enkelte bedrevitere mener dette er "feil lyd" bryr meg der sola aldri skinner.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Dazed, her er vi langtfra enige. (Når det kommer til billige røramper,altså!)Selv om konstruksjonen er lik, skiller det ofte drøyt når det kommer til komponentkvalitet, for ikke å snakke om trafokvalitet. Her er det store forskjeller, og veldig åpenbare forskjeller i lydkvalitet, kontroll, klang og tredimensjonalitet. Det seiglivede ryktet om rørforsterkeres manglende evne til basskontroll, for eksempel, handler om manges erfaringer med forsterkere som ikke har hatt tilstrekkelig gode trafoer og strømforsyning. Det man da hører på, er en dårlig trafo. Etpar klasser opp, og kontrollen er der i massevis fordi poweret er stivere og trafoene av en helt annen kvalitet. Så den generaliseringen var i overkant lettvint. Men når det er sagt, trenger det ikke å koste venstrearmen. Mastersound compact 845, for eksempel, låter avsindig bra uten å være så kostbar.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du har sikkert rett. Jeg bare synser, og innlegget var halvveis ment som et spørsmål også. Jeg har redigert inn et par spørsmålstegn så det kommer tydeligere frem. Jeg vet ikke helt hvordan trafoene påvirker lyden, gitt at de er store nok, men det kan de kanskje? Utgangstrafoer er vel også et eget kapittel?

men litt av poenget mitt var et helt basic konstruksjoner, som nærmest kun består av trafoer, ledninger, sokler og rør, samt inn- og utganger, et par brytere og et potmeter, ikke har så mange variabler som kan skape forskjeller.

Det måtte være støyproblemer fra kabling og suboptimal layout, da, men det burde være godt utprøvd nå, og "fasiten" public domain. Tror du ikke?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Rett og feil er ei utfordring. Og når alt kjem til alt, er det dei subjektive faktorane (og det tilfeldige) som er avgjerande for kva vi vert sittande med i lytterommet. Det kulturelle er også interessant - vi har vel alle høyrt dei japanske klangideala frå 70-talshøgtalarkonstruksjonane derifrå. Og skilnaden på engelske og amerikanske høgtalarar, forsterkarar, platespelarar og opptak. (sjølv kan eg trygt hevde at eg har tyskarlyd heime - hehe)

Var ein gong i studio og gjorde opptak (elektrisk rock) Det slo meg at det var relativt enkelt å få til klang, dynamikken var ikkje så frykteleg vanskeleg, men å mikse perspektiv var ei stor utfordring.

Tilsvarande utfordringar gjer seg gjeldande innan både høgtalarar og elektronikk. Høgtalarar har eg ikkje prøvd å konstruere, men eg trur det er den aller største utfordringa innan lydrepro. Under forsøk på å bygge rørforsterkarar samarbeidde eg og ein langt meir teknisk røynd kamerat, og vi fann ut at det gjekk bra å få til dei fleste kvalitetane. Men då vi prøvde å bygge ein mosfet/småtriode-hybridsak, greidde vi slett ikkje å få til perspektiv. Klangen var heller ikkje så fullkomen, sjølv om bassen kanskje var endå betre enn på den reint rørbaserte.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.648
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Men, jeg ser innimellom billige forforsterkere fra feks Mingda på børsen og pp finn. Selv om dette er billige preamper, vil de kunne gi meg en smakebit av hvordan tør vil låte? Eller er det bare tåpelig og bortkastet kroner?
    Fraråder deg generelt å handle billigmikk av utilstrekkelig kvalitet, selv om en viss Mingda kan være blomsten i gjødselshaugen. Det blir omtrent som å handle en plastikkPC til 3000 kr på Expert, neddynket i bloatware, for så å dømme PC nedom og hjem nå som den flunka nye Mac'en til 20k oppleves som bedre. Nei, kjøp heller noe som er velkjent og anerkjent. Lettere å omsette også, skulle den ikke falle i smak. I beste mening.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

Bob Carver mente jo faktisk at lyden fra Conrad Johnson forsterkeren var bedre og endte opp med å endre designet på egen transistor forsterker etter denne testen. Så med andre ord: Rør låter best. ;)

At han nå selger en kostbar rørkonstruksjon forteller vel først og fremst hva man gjerne må gjøre for å drive god butikk innenfor hifi.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.190
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes oppriktig synd på de som ikke har hørt et brukbart rørforsterker-oppsett.
    Synes å legge merke til en argumentasjonsform her inne som avslører at mange i denne tråden slett ikke har hørt det.
    De tviholder på sin overbevisning og argumenterer for sine valg som utelukker rør.
    Stakkars folk.

kanari

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    17
    Jeg har en Copland pre vi kunne prøvd hvis det er av interesse. Har sikkert mulighet til å ta meg en tur i løpet av helga. /Tore

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hiv deg i bilen Tore. Hadde satt pris på det.

Har frihelg, får et besøk imorgen med ny subb. Ellers har vi lite planer.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bare husk at en typisk rørpre gjerne har 15-20dB mer gain enn en typisk transistor-preamp.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ettet hva jeg forstår så skal min ST1000 fra Wyred 4 sound vere en god match til rørpre. Men nå er jeg på gyngende grunn..

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.626
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Utgangstransformatorener vel kanskje den mest kritiske komponenten i en rør-power. At strømforsyning skal være stiv nok bør i og for seg være en selvfølge. Valg av kjernemateriale, kjernetverrsnitt, interleave i viklinger er kritiske faktorer. Det er ikke uten grunn at japanske trafoer fra feks Tango har fått kultstatus i rørmenigheta. :)
    Nå hører det også med til saken at kombinasjonen av rørbasert pre og power ofte er de komboene som blir mest følsomme for diverse egenskaper i signalkablingen

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.648
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du har nevnt settet selv tidligere, men hva med å låne Cayin 9095D og Cayin SC10 som er på børsen her av NAT? (Selvsagt med intensjoner om kjøp hvis de faller i smak. Enig med deg at det er en uting å plage forhandlere bare for å kjøpe et annet sted). Hørte selv 9084 blokkene sammen med Gallo Ref 3.5 her om dagen, og de imponerte stort med sine 24(?) SET-watt.

Sånn som jeg ser det, så har du to måter å gjøre dette på:

1) Droppe rør og bare slå seg til ro med det du har, som du med egne ord sier at du koser deg med, og leve med de (få?) kompromissene som er (innenfor budsjettet).

2) Hoppe i det og investere i noen ordentlige rørsleder, og ikke mikke rundt, og frarøver deg muligheten å oppleve rør på et adekvat grunnlag.

M2C

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Men, jeg ser innimellom billige forforsterkere fra feks Mingda på børsen og pp finn. Selv om dette er billige preamper, vil de kunne gi meg en smakebit av hvordan tør vil låte? Eller er det bare tåpelig og bortkastet kroner?
    Fraråder deg generelt å handle billigmikk av utilstrekkelig kvalitet, selv om en viss Mingda kan være blomsten i gjødselshaugen. Det blir omtrent som å handle en plastikkPC til 3000 kr på Expert, neddynket i bloatware, for så å dømme PC nedom og hjem nå som den flunka nye Mac'en til 20k oppleves som bedre. Nei, kjøp heller noe som er velkjent og anerkjent. Lettere å omsette også, skulle den ikke falle i smak. I beste mening.
    Du treffer helt klart spikeren på hodet. Det er ikke lenge siden trådstarter klagde over billig pcen sin.. Å gå for skikkelg kvalitet med en gang, er en investering i tid, økonomi og ikke minst lyd :)

Du

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.626
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    1,28V inngangsfølsomhet og 60k i impedans er vel OK, men preamp bør jo ikke ha flere kohm i utgangsimpedans...

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    kagura_img2.jpg

Mange fra Norge mente at Kondo Japan hadde best lyd på Hi-End München i 2016. Synd du ikke har opplevd dette.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    1,28V inngangsfølsomhet og 60k i impedans er vel OK, men preamp bør jo ikke ha flere kohm i utgangsimpedans...
    Då vil det fungere ok. Dog ikke optimalt?

Men én smak av hva rør kan go et det som er viktig.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    En kjenning har nettopp kjøpt ett sett Kondo. Skal bli moro å høre :)
    Hva fikk han herligheten for? (Eller er det hemmelig?)
    Jeg er alltid litt mistenksom når folk selger unna rådyre komponenter som det egentlig ikke skulle være mulig å toppe. Da tenker jeg som så at de neppe kan være så fornøyde som prisen skulle tilsi.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det er mange grunner til at folk selger. Økonomi, skilsmisser, endrede prioriteringer, livskriser, sykdom....alt handler jo faktisk ikke om lyd heller.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Synes du skjærer litt over samme kam, selv om du nevner en MingDa (antar at det er Model 7-klonen deres), men de har mer enn det. De har generelt hatt et godt tak på EL34 og EL84, og her i Norge kan vi være så heldige å komme over Nordic-varianter der alle komponenter er byttet ut med Lyngdorf og slikt, hardwiret og generelt godt håndverk. Xindak synes jeg er flinke med KT88 i mine ører, EL34 fra dem blir veldig romantisk men velbygd. LM ser ut til å ha stålkontroll på SET, og lager kompetente EL34 og KT88-forsterkere. Og så har du merker som Antique Soundlab, som strengt tatt er ekte high end.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Ettet hva jeg forstår så skal min ST1000 fra Wyred 4 sound vere en god match til rørpre. Men nå er jeg på gyngende grunn..
    Eg vil heller seie det slik at ST 1000 har veldig godt av ein litt varmtklingande rørforsterkar, a la eldre C&J eller ein saftig ARC SP 3. Har prøvd ein SP 10 med svært godt resultat.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn