Hvorfor ender alltid kabeltrådene opp i krangling/skittkasting?

Virker ikke dette noe rart?

  • Er moderatorene for slepphende?

    Stemmer: 0 0.0%
  • Burde man bare bruke et kabelmerke alle sammen?

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    83

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Når man vippa over veil. 50.000 Kr. på den totale prisen på anlegg, så kom det også dyrere/bedre kabler inn i anlegget, men man prøvde seg jo litt frem før det også:rolleyes:

Har forsatt en filosofi om at en 10 % regel burde være gangbar mynt!
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Det ser ut til at du har fullstendig misforstått hele innlegget mitt. Det at du ikke er opptatt av paradigmer betyr ingenting for diskusjonens del, det bare fører til at du igjen prøver å innprente dine personlige meninger på andre, som ikke er i nærheten av å dele dine premisser for hvordan ting fungerer.
Det er nok riktig at disse to paradigmene ikke kan forenes så lenge ingen er villig til å endre på paradigmet sitt. Derfor gjør vi jo vårt beste for å torpedere hverandres paradigmer. Et sub- paradigme av Kabelfornekternes paradigme er jo dette med å prøve å forklare alle kabelforskjeller som en EQ- effekt. Et slags forsøk på forening av paradigmene.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Det er noen store dilemma som ligger til grunn for disse kranglene. Hvordan kan vi diskutere uten å tråkke på hverandre? De som besitter teoretisk kompetanse på et nivå skyhøyt over de fleste av oss, fortjener virkelig respekt. At påstander om kabler ofte ikke lar seg dokumentere med vitenskapelig holdbare metoder, er et dilemma.

Samtidig bør de av oss som kalles skeptikere tenke over dette: Vi idiotforklarer egentlig en hel verdenspresse innen hifi, med hundrevis av erfarne journalister, samt tusenvis av erfarne audiofile, når vi forfekter at deres erfaringer er kun placebo. Jeg finner ingen logikk i at så mange skal ta så grundig feil vedrørende egne betydelige opplevelser. Vi kaller indirekte alle for idioter som så lett lar seg lure. Ikke rart det blir krangel..
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
All kranglinga kommer av ueærlighet eller kunnskapsmangel. Denne hobbien består av skuffende små oppturer eller nedturer i forhold til investrinegene. Mange som har midler til store investeringer utroper seg selv til forståsegpåere uten å ha det miste peiling. Så dere som prøver å få til et godt musikkanlegg til en rimelig penge : Lytt til musikken !
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Fush:

Jeg er fullstendig klar over effekten av placèbo. Er samtidig også fullstendig klar over at jeg selv også lett kan bli lurt av dette fenomen. For det er jo på en måte å bli lurt?
Poenget mitt er at vi som skeptikere i kabeldebatter bruker dette fenomenet som et angrep for å ugyldiggjøre erfaringene til de som påstår å¨høre noe vi selv ikke klarer. Er det ikke merkelig , på tross av kjennskap til fenomenet placèbo,om antagelig over 95% av alle hifijournalister skulle gå på denne limpinnen? Jeg tar for gitt at det er like stor kjennskap og aksept på generelt grunnlag til fenomenet placèbo på begge sider av kabeldebattene.
For meg er de enorme forskjellene i oppfatningen av kablers betydning et stort mysterium, som jeg ikke uten videre kun kan forklare med placèbo.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Jeg er ikke enig at det er det samme som å bli lurt. Det høres jo fryktelig negativt ut. :) Dette er en reell effekt hos de fleste friske mennesker, en effekt som kan være ganske sterk, og som vi heller bør vite hvordan vi skal utnytte.

At denne effekten er tilstede hos 95% av hifijournalister er slett ikke usannsynlig. Det er derfor viktig at de, dersom de ønsker å teste kvaliteten på utstyr uten at placebo spiller inn, vet hvordan de metodisk setter opp tester som tar hensyn til dette. Der virker det som det er svært få journalister som er interessert i å investere de ressurser og den tiden som er nødvendig for gjennomføre denne typen tester. Da ender man opp med tester som er en salig blanding av alle mulig inntrykk, og det er vanskelig å avgjøre hvilke inntrykk som er årsak til hvilke opplevelser.

Et annet problem med tester av kabler, er at man i de fleste testene jeg har sett går rett til punkt 3 i denne listen, i stedet for å starte med punkt 1 slik man burde ha gjort:

1. Er det forskjeller (på to sett med kabler)?
2. Hva består forskjellene i (objektive beskrivelser)?
3. Hvilke forskjeller er viktige for testerne, og hvilke foretrekker de?

Jeg har til gode å se tester som svare ubetinget positivt på spørsmål 1, men har sett mange som svarer på 2 og 3. Det gir lite mening å svare på 2 og 3 før man har svart metodisk positivt på 1.
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
Kabelkrangling er en del av menneskets natur. Allerede i Steinaldern kranglet de så busta føyk om hvem som kunne legge den lengste kabelen.
Jah, er det rart det er krig i verden ? ? ? :p Anyway, god helg folx :D

Mvh :)
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.957
Antall liker
28.060
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg finner ingen logikk i at så mange skal ta så grundig feil vedrørende egne betydelige opplevelser.
Det er da heller ingen logikk i det Karma. Det er ingen som kan fortelle noe enkeltindivid om hvilke opplevelser vedkommende har,
det vet bare den enkelte selv.
Følgelig er det heller ingen som har feil, våre opplevelser er våre opplevelser, vi har rett alle sammen.
Ergo blir det krangel når vi skal "konstatere" hvem som har rett og hvem som har feil, det er ikke mulig, all den tid vi alle har rett; det
som foregår i vårt hode, foregår i vårt hode, det er vår sannhet, uansett hva andre måtte mene om det.

ShineySmileysSmile.jpg


Vennlig hilsen

Morten
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Følgelig er det heller ingen som har feil, våre opplevelser er våre opplevelser
Derfor er det heller ingen som betviler at det er mange som hører forskjeller på kabler, og at disse opplevelsene er reelle. Det diskusjonen handler om er årsaken til at de hører forskjeller. Er opplevelsene basert bare på lyden alene, eller kan opplevelsen også være påvirket av andre inntrykk, som kablenens utseende, pris, etc?

Det er viktig å holde tunga rett i munnen med tanke på hva problemstillingen er.
 

mr1derful

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
174
Antall liker
38
Det er da heller ingen logikk i det Karma. Det er ingen som kan fortelle noe enkeltindivid om hvilke opplevelser vedkommende har,
det vet bare den enkelte selv.
Følgelig er det heller ingen som har feil, våre opplevelser er våre opplevelser, vi har rett alle sammen.
Ergo blir det krangel når vi skal "konstatere" hvem som har rett og hvem som har feil, det er ikke mulig, all den tid vi alle har rett; det
som foregår i vårt hode, foregår i vårt hode, det er vår sannhet, uansett hva andre måtte mene om det.

Vis vedlegget 140644

Vennlig hilsen

Morten
"Works fer me, mate!" er et uttrykk som vi hifikranglefanter stort sett ikke respekterer, vi elsker å pådytte andre våre egne tolkninger/meninger og de MÅ jo være riktige!
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Det er forskjell på kabler! både i lengde, tykkelse, farge og materiale. Det eneste som disse kablene har felles er lyden ;)
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Du har nok helt rett i dette Morten. Men jeg tror likevel ikke at den "sannheten" evner å bringe ro i kabeldebattene. Det går nemlig på prestisjen løs om noen skal vedgå at de bygger sine opplevelser på innbilning. Uansett hvor fint vi omtaler fenomenet placèbo, vil det bli oppfattet som en fornærmelse i debatter som dette.

Det er da heller ingen logikk i det Karma. Det er ingen som kan fortelle noe enkeltindivid om hvilke opplevelser vedkommende har,
det vet bare den enkelte selv.
Følgelig er det heller ingen som har feil, våre opplevelser er våre opplevelser, vi har rett alle sammen.
Ergo blir det krangel når vi skal "konstatere" hvem som har rett og hvem som har feil, det er ikke mulig, all den tid vi alle har rett; det
som foregår i vårt hode, foregår i vårt hode, det er vår sannhet, uansett hva andre måtte mene om det.

Vis vedlegget 140644

Vennlig hilsen

Morten
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Er ikke det ganske så opplagt da? Om du møter et menneske, som forteller deg om sin opplevelse,med en påstand om at dette er kun noe du har innbilt deg, så vil det bli oppfattet som en fornærmelse.

Hvorfor det? Det er jo et valg den enkelte gjør.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Er ikke det ganske så opplagt da? Om du møter et menneske, som forteller deg om sin opplevelse,med en påstand om at dette er kun noe du har innbilt deg, så vil det bli oppfattet som en fornærmelse.
Placebo er ikke innbilning. Det er en reell effekt! Ingen her har stilt spørsmål ved opplevelsene av å høre forskjell på kabler, de er sannsynligvis høyst virkelige. Diskusjonen handler om hva opplevelsene er trigget av, om det er lyden, eller pris, utseende, merkenavn, etc.

Har du sett videoen jeg postet i innlegg #367? Den beskriver hvordan man kan få en reell smertestillende effekt (kroppen skiller ut smertelindrende opioder), ved å få saltvann eller C-vitaminer man tror er smertestillende (dvs. placebo). Og effekten er ikke innbilt, den er faktisk, fysisk og høyst virkelig.

Denne effekten virker på mange andre deler av den menneskelige organismen, sannsynligvis også på hørselsopplevelser. Hvis man ønsker å være sikker på hvilke deler av en opplevelse som kan tilskrives lyd alene, må man derfor konstruere tester som utelukker andre former for påvirkning. Der har de fleste HiFi-journalister et stykke igjen.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Fush:

Jeg så videoen din.

Placèbo er innbilning. Effekten av placèbo er ikke innbilning. Ser du forskjellen?

I kabeldebattene diskuterer vi ikke hvor fantastiske opplevelser mange får som følge av hva dem innbiller seg, men om disse opplevelser er basert på faktiske forhold eller ikke.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Ser du forskjellen?
Nei. Man innbiller seg ikke at smerten blir lavere, den blir faktisk lavere. Man innbiller seg ikke at man hører forskjell på kabler, man hører faktisk forskjell. Angående årsak, så er pris, utseende, merke er like mye "faktiske forhold" som lyden er det.
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.050
Antall liker
1.418
Sted
Trondheim
...
Samtidig bør de av oss som kalles skeptikere tenke over dette: Vi idiotforklarer egentlig en hel verdenspresse innen hifi, med hundrevis av erfarne journalister, samt tusenvis av erfarne audiofile, når vi forfekter at deres erfaringer er kun placebo. Jeg finner ingen logikk i at så mange skal ta så grundig feil vedrørende egne betydelige opplevelser. Vi kaller indirekte alle for idioter som så lett lar seg lure. Ikke rart det blir krangel..
Massene tar feil like ofte som den enkelte. Ofte med mer katastrofalt resultat.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Fush:

Fælt så vanskelig dette skulle være da..

For at en pasient skal oppleve smertestilling av en kalktablett, må du først innbille pasienten at tabletten har et virkestoff mot smerter. Man innbiller seg først at tabletten er reell, for at man skal oppleve en faktisk forbedring av tilstanden.
Innbilning kan m.a.o. gi målbare og faktiske effekter. Hele poenget i kabeldebattene er jo om lydendringen er reell eller ikke. Ikke om den subjektive opplevelsen er rell eller ikke.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
man kan like gjærne innbille seg at man ikke hører forskjell. Placebo har noe med overbevisning å gjøre
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Hele poenget i kabeldebattene er jo om lydendringen er reell eller ikke.
Nettopp. Derfor kan man ikke avgjøre det ved en test der lytteren(e) kan blir påvirket av andre kunnskaper om eller inntrykk fra testobjektene enn lyden. Ønsker man et holdbart svar på spørsmålet, er det bare to tilnærminger som er mulige: En godt konstruert dobbelt-blindtest, eller målinger (plasser en mikrofon i lytteposisjon, og analyser forskjellene som kabelbyttene gir).
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Nei. Man innbiller seg ikke at smerten blir lavere, den blir faktisk lavere. Man innbiller seg ikke at man hører forskjell på kabler, man hører faktisk forskjell. Angående årsak, så er pris, utseende, merke er like mye "faktiske forhold" som lyden er det.
har du noe kompetanse rundt dette. eller er det synsing?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Fra et filantropisk-orientert ståsted så er det fristende å snu på flisa, og spørre seg hvilke lyse sider av mennesker som kommer frem; fra mitt ståsted en hel del; man får se alt fra mennesker med ren personlig entusiasme og engasjerende glød til mennesker med utpreget empirisk sans og rasjonell objektivisme.

Man kunne selvsagt klart seg uten de devaluerende elementene som (altfor ofte) gjør seg (altfor) tydelige på en veldig repeterende måte, men de fleste her inne ser vel gjennom det med en overbærende stillhet og et sukk; og gleder seg over spenningsfeltene og dynamikken mellom de som har noe å berike andre med i slike tråder. HFS hadde ikke vært det samme uten disse diskusjonene.
Vidar, du må skrive meir! Om hifi. Slik diplomatisk formuleringevne har eg ikkje sett maken til på lange tider!
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
har du noe kompetanse rundt dette. eller er det synsing?
Du kan gjerne spørre, men jeg kommer ikke til å være med og bidra til nok en tråd som sklir ut i en debatt om deltakerne, i stedet for om saken selv. Jeg har vært her lenge nok til å kjenne igjen et Ad hominem-argument når jeg ser det.

Jeg har vist til kilder for argumentene mine (post #367). Hvis du foretrekker å lese heller enn å se video, så finnes det masse materiale der ute. Her er et eksempel: Placebo Effects on Marketing Actions
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Du kan gjerne spørre, men jeg kommer ikke til å være med og bidra til nok en tråd som sklir ut i en debatt om deltakerne, i stedet for om saken selv. Jeg har vært her lenge nok til å kjenne igjen et Ad hominem-argument når jeg ser det.

Jeg har vist til kilder for argumentene mine (post #367). Hvis du foretrekker å lese heller enn å se video, så finnes det masse materiale der ute. Her er et eksempel: Placebo Effects on Marketing Actions
Da er du sikkert enig i at det kan være en form for placeboeffekt som gjør at skeptikere ikke hører forskjell. Tro og overbevisning vet du
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.957
Antall liker
28.060
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.173
Antall liker
4.353
Torget vurderinger
1
Placebo er ikke innbilning. Det er en reell effekt! ...
Ditto! IMHO er det litt for lett å overse det enkle faktum at «placebo» de facto virker - selv om det er igjennom andre mekanismer enn «virkestoffene» som mangler. I stedet for å bli fornærmet burde vi kanskje omfavne placebo-effekten.

På den andre siden er kanskje begrepet placebo litt for «begrenset» og upresist; «Observer expectancy» er kanskje litt bredere og mer dekkende for floraen av indirekte og «urelaterte» virkninger.

mvh
KJ
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Placèbo er et fenomen som viser hvordan innbilning og tro kan generere fysiologiske og psykologiske prosesser i kroppen som fører til faktisk virkning og/eller opplevelse.

Når dette da brukes i f.eks. kabeldebatter, sier man inndirekte at noen innbiller seg noe. Dermed har vi krangelen gående. Det virker i en slik sammenheng arrogant å hevde at det kun er opplevelsen for den det gjelder som er reell. Å bli avfeid med placèbo gir forståelig nok sterke reaksjoner. Man føler seg sammenlignet med en som hører stemmer i hodet. Ja, for disse stemmene er jo reelle for den det gjelder..?

Poenget mitt er: Om vi ikke skjønner at det å bruke fenomenet placèbo som et argument i kabeldebatter gir grunnlag for krangel, da bør man gå i tenkeboksen.
Jeg har dermed ikke sagt noe som helst om i hvilken grad placèbo spiller inn for oss alle.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.957
Antall liker
28.060
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Godt formulert Karma, for min del, som jeg også forsøkte å gi uttrykk for tidligere,
kan jeg ikke se at placebo har noe som helst med dette å gjøre.

/ Morten
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.173
Antall liker
4.353
Torget vurderinger
1
...
Poenget mitt er: Om vi ikke skjønner at det å bruke fenomenet placèbo som et argument i kabeldebatter gir grunnlag for krangel, da bør man gå i tenkeboksen.
Jeg har dermed ikke sagt noe som helst om i hvilken grad placèbo spiller inn for oss alle.
Selvfølgelig er «placebo argumentet» en brannfakkel i kabeldebatter, men like fullt bør vi erkjenne at det er sterke psykologiske og andre «lyttemssige» forhold i sving som påvirker det «vi» «hører» (les opplever) og hvordan «vi» danner meninger og oppfatninger om det vi hører (les opplever). Musikklytting er tross alt i seg selv et «psykologisk» instrument hvor formålet er å påvirke lytteren. Det er derfor ganske krevende å bygge en robust kjede fra årsak til virkning som leder til «denne kabelen låter slik». Subjektive opplevelser er alltid individuelle, og i utgangspunktet ikke egnet for generalisering ift resten av verden. Sammenlikningen med «stemmer i hodet» er å trekke «placebo argumentet» alt for langt. F.eks.: de fleste forskjellene jeg opplever skyldes vanligvis at jeg lytter litt ulikt fra gang til gang (skifte av fokus både ift musikken og ift lydbildet). «Placebo» virker ikke på grunn av «innbilling», men på grunn av at det er et omfattende «sett» omkringliggende og psykologiske forhold som direkte påvirker resultatet, men som nødvendig vis ikke har noen relasjon til testobjektets (les kabelens) faktiske virkning/ytelse på signalet.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Da er du sikkert enig i at det kan være en form for placeboeffekt som gjør at skeptikere ikke hører forskjell. Tro og overbevisning vet du
Det er riktig. Men hvis du med dette sier at ingen skeptikere hører forskjell, så følger jeg deg ikke helt. En skeptiker kan like gjerne høre forskjeller som enhver annen audiofil. Det han er skeptisk til er altså ikke at det finnes folk som hører forskjell på kabler (det kan som sagt hende han gjør det selv), men han er skeptisk til de forklaringene som bruker lyden som eneste årsak, og utelukker at andre sanseinntrykk påvirker hørselen.
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Godt formulert Karma, for min del, som jeg også forsøkte å gi uttrykk for tidligere,
kan jeg ikke se at placebo har noe som helst med dette å gjøre.

/ Morten
Enig!
Ordet "Placebo" virker tilnærmet fordummende, og bruken grenser opp mot hersketeknikk. Iallefall brukt personlig...
Men, klart... er man ikke utstyrt med en smule sosial IQ så er det sånn at man finner argumentasjon i buken av ordet at det er brukt og blitt sosialt akseptert. Bruker å si: "Tygg på det ordet du vurderer å bruke, og finn ut om du ville syntes det hadde vært ok å få det slengt tilbake".
Hadde det ikke vært sånne småting som kabler ol, så hadde vi fortsatt kjøpt stereoen vår på Elkjøp.
...og... Det er lettere å motbevise noe som er vanskelig å påvise enn motsatt.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
«Placebo» virker ikke på grunn av «innbilling», men på grunn av at det er et omfattende «sett» omkringliggende og psykologiske forhold som direkte påvirker resultatet, men som nødvendig vis ikke har noen relasjon til testobjektets (les kabelens) faktiske virkning/ytelse på signalet.

mvh
KJ
Jeg mener du tar grunnleggende feil i det du skriver før første komma
.
Eksempel:
Om en testperson skal oppleve effekt av en kalktablett mot smerter, må du innbille han først om at denne kalktabletten er en smertestillende tablett. Denne innbilning er jo hele grunnlaget for å sette i gang de prosesser i kroppen som gir faktisk lindring. Hadde du fortalt testpersonen at han kun fikk en kalktablett, ville han garantert ikke fått noen virkning av den.
Om en person opplever bedre lyd av en dyr kabel kun som følge av placèbo, er det i tilfelle fordi han vet at det nå er nettopp den dyre kabelen som er tilkoblet, og at han sterkt forventer en forbedring relatert til pris.
Effektene er reelle , men de er i utgangspunktet basert på en metode som bygger på troens og innbilningens evne til å sette i gang fysiologiske og psykologiske prosesser i kroppen.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Om en person opplever bedre lyd av en dyr kabel kun som følge av placèbo
er det fordi han er rørete i hodet, eller dyktig til å lure seg selv..er vel bare Kabelfornektere som greier å bruke reelle, fysiologiske påvirkninger mellom kropp og sjel (placebo) som en "forklaring" på kabelforskjeller. (Egentlig i grunn rart Kabelfornektere anerkjenner placebo som begrep da det ennå ikke kan beskrives konsist med 150 år gamle matematiske formler, så vidt jeg vet. Placeboens virkemåte er vel minst like uklar som enhver (reell, ikke RCL...) kabel-virkemåte.)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.173
Antall liker
4.353
Torget vurderinger
1
@Karma: Det er derfor «Observer/Subject expectancy» kanskje er bedre begreper enn placebo - det er vesentlig mer sammensatte og omfattende forhold som kan gi et resultat (oppfatning om lyd) som nødvendig vis ikke har noen direkte sammenheng med lyden. Så lenge testregimet ikke tar tilstrekkelig hensyn til dette vil det være en vesentlig usikkerhet knyttet til resultatene - spesielt når det er så stor avstand mellom det subjektive og det objektive som det er når det gjelder kabler.

mvh
KJ
 
Topp Bunn