ICEpower

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    341
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg får vel trå til med en liten test video.
    Det er ikke mye volum som skal til før det blir høyt med Icepower AS 2000 1.2 HV.
    Bassen er en 15 tommer Faital PR 400 Pro 4 ohm. Veldig kort slaglengde på disse elementene.
    God helg☕

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.705
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ser en del klasse d effektforsterkere har 2-3 gain-nivåer man kan velge mellom. Har Knedahl sine dette?

Hvis jeg skulle brukt DACen som pre også, kunne det vært fordelaktig å kunne ligge i øvre del av volumkontrollen heller enn at man ligger nede på 10-15% (i frykt for tap av bits).

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.134
    "These dynamic-range limitations become less of a problem in D/A converters with significantly high dynamic range, since a playback system will only be as quiet as its noisiest component. In other words, if a system has a power amp with a 100-dB dynamic range, it won’t matter if the dynamic range of the D/A is reduced from 125 dB to 110 dB. The dynamic range of that system will still only be 100 dB. Generally, the higher the dynamic range of the D/A, the more digital attenuation can be applied without affecting the dynamic range of the entire playback system."

1300kr:
    sinad ved -20db:

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Ser en del klasse d effektforsterkere har 2-3 gain-nivåer man kan velge mellom. Har Knedahl sine dette?

Hvis jeg skulle brukt DACen som pre også, kunne det vært fordelaktig å kunne ligge i øvre del av volumkontrollen heller enn at man ligger nede på 10-15% (i frykt for tap av bits).
    Det hele rundt tap av oppløsning/bits ved volumkontroll kan vel oppsummeres ganske direkte og enkelt med dagens teknologi:
    Så lenge volumkontrollen ikke er designet av uvitende fjols, så er det ikke et problem. :cool:

Ulike gain-settings på noen poweramp er for å kunne tilpasse forsterkningen i hele kjeden. Altså å oppnå at alle elementer i avspillingskjeden får operert i sitt beste område. Aka gain-staging.

Merk at noen pre/DAC gjerne har utgangsnivå fra skarve 2V og andre opp til 10-15V i proffverden.
    -Man vil generelt unngå at elementer i kjeden enten opererer helt i nedre eller øverste del av arbeidsområdet sitt, og dette gjøres med å tilpasse nivåer/gain, sånn at man får ut i enden det man ønsker.
    For en ting er lavt volum, det er sånn sett like viktig å ikke kjøre en pre/DAC for høyt heller, da den jo fint kan klippe. Så, den gyldne middelvei er svaret.(y)

I hifi-verden så er det nesten blitt en standard å legge seg på ca 21-31 dB gain i poweramp, varianter finnes, men de aller fleste ligger der mener jeg. Da kan man koble til "normale" signalnivåer inn(aka vanlige hifi-dingser) og det hele blir generelt ganske bra for de fleste.

Dette gjelder uansett type eller klasse av forsterker.
    Uten å ha sjekket nøye så har jeg ikke inntrykk av at det er vanlig å kunne velge gain-setinger på klasse AB forsterkere heller.:unsure:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.705
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Det hele rundt tap av oppløsning/bits ved volumkontroll kan vel oppsummeres ganske direkte og enkelt med dagens teknologi:
    Så lenge volumkontrollen ikke er designet av uvitende fjols, så er det ikke et problem. :cool:

Ulike gain-settings på noen poweramp er for å kunne tilpasse forsterkningen i hele kjeden. Altså å oppnå at alle elementer i avspillingskjeden får operert i sitt beste område. Aka gain-staging.

Merk at noen pre/DAC gjerne har utgangsnivå fra skarve 2V og andre opp til 10-15V i proffverden.
    -Man vil generelt unngå at elementer i kjeden enten opererer helt i nedre eller øverste del av arbeidsområdet sitt, og dette gjøres med å tilpasse nivåer/gain, sånn at man får ut i enden det man ønsker.
    For en ting er lavt volum, det er sånn sett like viktig å ikke kjøre en pre/DAC for høyt heller, da den jo fint kan klippe. Så, den gyldne middelvei er svaret.(y)

I hifi-verden så er det nesten blitt en standard å legge seg på ca 21-31 dB gain i poweramp, varianter finnes, men de aller fleste ligger der mener jeg. Da kan man koble til "normale" signalnivåer inn(aka vanlige hifi-dingser) og det hele blir generelt ganske bra for de fleste.

Dette gjelder uansett type eller klasse av forsterker.
    Uten å ha sjekket nøye så har jeg ikke inntrykk av at det er vanlig å kunne velge gain-setinger på klasse AB forsterkere heller.:unsure:
    Neida, i praksis er det nok ikke et problem i mitt tilfelle. DACen konverterer signalet til PWM og opererer i 35-bit, så selv på lavt volum skal det ikke være fare for å havne under kildemateriale på 16/24-bit 👍🏻

Klipping på en DAC er nok ikke så aktuelt, de er jo i utgangspunktet laget for å kjøres med 100% volum/fixed. Men på en tradisjonell forforsterker kan det jo være et case.

Nei, det er riktig at det er mer utbredt på klasse D enn på AB - men er en del AB som har variabel gainvrider.
    IMG_5948.jpeg

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Skal ikke være lett å få lyd😅😂
    Hehe, i de aller fleste tilfeller så er det bare å plugge greiene inn og trykke Play. :cool:

Men angående gain; klart det er slik at en power-amp jo også forsterker opp støy på signalet den får inn, inklusive sin egen interne støy.
    Dermed så kan man si at det er lurt å ha så lav gain som mulig, men dette krever igjen at inngangsignalet er høyere. (og høyere innsignal gir jo ofte at signal-støy-forholdet i det gjerne er bedre også. Vinn-vinn der altså.)

Men de aller fleste har ikke tilgjengelig så mye høyere signalnivåer enn 2,5 - 5V, og skal det blir noe puff på typiske haifai-høyttalere så må det være gain oppå 20dB tallet. Dermed så lages de aller fleste power-amp'er med en slik gain.

PS: Ref den parallymp...Parasound amp'en som referert over, ifølge manualen så har den 29dB Gain.
    Det betyr at de knottene som justerer "gain" egentlig er justerbare dempeledd på innsignalet.:cool:
    -Sett de lavt og man må ha høyere signalnivå inn for å kjøre amp på max. (men gain i amp er konstant)
    Er mye greier med gain, men ikke så mye man trenger å tenke på i daglig Hifi siden noen har tenkt før.

Anyways, siden dette er en Icepower-tråd, plugg inn en god pre/DAC og nyt godlyden.

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    341
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Anyways, siden dette er en Icepower-tråd, plugg inn en god pre/DAC og nyt godlyden.
    [/QUOTE]
    Jepp.
    Det er akkurat dette som jeg tok hensyn til ved mitt valg av forforsterker. Den har ikke hørbart grunnstøy.
    Jeg setter øret inntil diskanthornet uten musikk, hører ikke noe sus👍

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    341
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Julen kom tidlig i år, må pynte litt på forsterkeren med pure copper rhodium xlr porter✨Blir ikke noe lodding før oppgraderte interne signalkabler ankommer.
    Neotech STDCT-24
    UP-OCC Copper Stranded-Core 24AWG Hook-up wire

P_20241120_105951.jpg
    Screenshot_20241106-214723661_1_1.jpg

Sist redigert:

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    341
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Er det noen som har bilde av xlr bakside i forsterkeren? Gjerne tatt fra innsiden, for å se ledningenes kopling.

Sist redigert:

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    6.744
    Jeg har 2 x1200 as1 i samme kabinett. Limer inn svar fra Knedahl.

Samme oppgitt watt i 8 ohm. Men 1200w i 4 ohm. Yepp hver kanal får da 1250w strøm.

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.399
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har 2 x1200 as1 i samme kabinett. Limer inn svar fra Knedahl.

Samme oppgitt watt i 8 ohm. Men 1200w i 4 ohm. Yepp hver kanal får da 1250w strøm.
    Ja fikk beskjed at jeg med to moduler får dobbelt med strøm, fra 700w til 1200w i 4ohm samt dobbel kondensator bank

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.782
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Du bruker bare en kanal pr. 1200as2 modul? Da blir det samme som 2*1200as1 sånn sett.
    Personlig klarte jeg ikke å skille mellom 1 stk modul og 2 i det ene oppsettet mitt.

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.399
    Torget vurderinger
    8
    Du bruker bare en kanal pr. 1200as2 modul? Da blir det samme som 2*1200as1 sånn sett.
    Personlig klarte jeg ikke å skille mellom 1 stk modul og 2 i det ene oppsettet mitt.
    Ja vil nok merke litt på mine 18’’ basser og jeg hadde tidligere 1 stk 1200as2 så det burde være vesentlig forskjell

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.348
    Torget vurderinger
    1
    Ja vil nok merke litt på mine 18’’ basser og jeg hadde tidligere 1 stk 1200as2 så det burde være vesentlig forskjell
    Hvor lav følsomhet er det på de da..?
    Tenker du å sveise med de?

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    668
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Prøvede for første gang biamping på mine temp apekister. Har ikke prøver biamping før. Dvs 2x IcePower 200as2 (4 kanaler) i stedet for 1x IcePower1200as2 (2 kanaler) Helt utroligt hvor stor forbedring det er at biampe. Hadde ikke forventet det. Bundløs og nuanseret bass, klarhet, stort lydlilde osv.

IMG_3502.jpeg

Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn