Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    194
    Antall liker
    45
    Sted
    skien

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Hei :) En liten hilsen fra Kreta :) Sol og sommer, øle'n er kald, maten er bra og livet kunne ikke være bedre akurat nå :)
    Snart tilbake med mer Pass oppdateringer.

    Mvh.
    Johnny
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.472
    Antall liker
    3.519

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Den der er i serie "brun", ikke rød. Stor forskjell ! Dårligere varmeledningsevne.

    "Rød" (den som DiyAudio selger): 6.5W/mK

    "Brun"(som du har kjøpt) : 1.4W/mK
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.472
    Antall liker
    3.519
    Ok tak det var jeg ikke opmærksom på. Men er vel stadig det næstbedste?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Rotehue ! Det er meg det !

    Deler ligger overalt i kåken, har dårlig oversikt må jeg innrømme :(
    Har lett febrilsk etter to poser med matchede IRFP240 / IRFP9240, finner de bare ikke ! Hele 18 par ! Utrolig! :mad:
    Jeg selger jo disse transene, men så mange like par klarer jeg bare ikke å matche lengre av de som er igjen.

    Så hva gjør man ? Heldigvis har jeg gode kontakter i Diy-verdenen, så jeg fikk haffet til meg disse fra en Diy-venn fra Bulgaria.
    Har handlet med han før, og har bare gode erfaringer med det han leverer. Disse kom i posten i dag, bra matching ! Så da er prosjektet med Pass XA160 klonene reddet :)

    IMG_3250.jpg


    Ellers venter jeg på nye pre-fabrikerte UGS-moduler fra Canada til Pre-ampen. Har stor tro på disse. Pre-ampen blir målt på nytt hos Armand når disse er i hende :).

    Mvh.
    Johnny
     

    vitali

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2014
    Innlegg
    20
    Antall liker
    21
    I personally recommend you to measure them once more, to be sure they are perfect matshecd.
    We had unpleasant surprises from sets bought from trusted people on diyaudio.
    Here's what the Vgs looks like at 36 pairs of IRFP9240 (left curve).
    On all 36 IRFP240 was written Vgs 3.14. Actually it was not.
    Neither the IRFP240 is perfect, all 36 was written Vgs 3.24.
    Same situation with 2sj313 / 2sk2013 :(
    But maybe it's wrong, and you're lucky to be as it says on them and be perfect.)
    I was inspired to buy this Curve Tracer locky_z's Intelligent curve tracer PCB.
    With it I was able to select 72 IRFP240/9240 pairs , for my project version 8.
    IMG_20170824_1332106 (1).jpg
    IMG_20170910_2318219..jpg


    Best regards,
    Vitali
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Hi Vitali :)

    Yes I will for sure measure them myself. I always do, when I buy from other forum members. I like to be sure .......
    Thanks for the link to the Locy z's curve tracer, I will have a look at it :)
    And the best of luck with our project, looks good ! :)

    Sheers
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Hi Vitali :)

    With it I was able to select 72 IRFP240/9240 pairs , for my project version 8
    BTW, what are you building ? When I look at your pictures, I can see that you have an active CCS on both rails.
    "Project vers.8" is XA160.8 ?

    Regards
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Hi Vitali :)

    I have been looking at your pictures of your pcb's . Driver pcb: Something that I dont find, is a flatcable connector for the meter in the frontpanel ? And what about the the standby relay, can't see that ? Do the driver pcb's have bias measurement points ?
    Maybe I'm wrong, and your pictures do not show all the features ? Any smd components on these pcb's ?
    Output pcb's: Looks great. Are they double sided ?

    Kind Regards
    Johnny
     
    Sist redigert:

    vitali

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2014
    Innlegg
    20
    Antall liker
    21
    Hi Vitali :)

    I have been looking at your pictures of your pcb's . Driver pcb: Something that I dont find, is a flatcable connector for the meter in the frontpanel ? And what about the the standby relay, can't see that ? Do the driver pcb's have bias measurement points ?
    Maybe I'm wrong, and your pictures do not show all the features ? Any smd components on these pcb's ?
    Output pcb's: Looks great. Are they double sided ?

    Kind Regards
    Johnny
    Hi Johnny,

    "Something that I dont find, is a flatcable connector for the meter in the frontpanel ? And what about the the standby relay, can't see that ?" - I gave up on them, I do not use them.
    "Do the driver pcb's have bias measurement points ?" - are on Output pcb .
    "Output pcb's: Looks great. Are they double sided ?" - Yes, double layer.
    "Any smd components on these pcb's ?" -- no SMD, only 1% matshed resistors.

    Today I'm done with the plates:)

    Best regards,
    Vitali
    08.jpg
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Hei Vitali :)

    Fint framskritt . Blir spennende å se hvilken verdi du havner på motstanden som bestemmer CCS ?
    Synd du ikke fikk med standby rele/krets som gjør at forsterkeren kommer raskere opp i full Kl.A. Det vil ta lengre tid når den skal startes fra helt "kald", når denne kretsen ikke er implementert.
    Samme med meterkretsen, selv om denne er en "gimmick", som ikke har noe med lyden å gjøre ;)

    Når det gjelder main On/Off bryteren, så er ikke dette bare en "bryter", men noe mer. Kommer tilbake til dette senere. Jeg har bestilt to stk. fra USA.

    Du blir nok ferdig før meg, akkurat nå jobber jeg med nye gain moduler til pre-ampen. Nye kretskort blir nå produsert i Kina (as we speak) :)
    Har stor tro på disse :)

    Happy DIY til deg. :)

    Mvh.
    Johnny

    In English:

    Hi Vitali :)

    Nice progress. Will be exciting to see what value you will end up with on the resistor that determines the CCS?
    Too bad you could not implement the standby relay / circuit that makes the amplifier come up to fully Kl.A in a shorter time. It will take a longer time to start it up from completely "cold", when this circuit is not implemented.
    Same with the meter, although this is a "gimmick" that has nothing to do with the sound;)

    When it comes to the mains on /off switch, this is not just a "switch" but something more. I will get back to this later. Have ordered two pieces of this "switch" from USA.

    You'll surely be done before me, right now I'm working on new gain modules for the pre-amp. New circuit boards are now been produced in China (as we speak) :)
    I have a great faith in these :)

    Happy DIY to you. :)

    Regards.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Tviler ikke på at det blir bra! Har du spec på de silikonremsene?
     

    vitali

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2014
    Innlegg
    20
    Antall liker
    21
    Hi Johnny,

    I do not worry, I do not have a standby relay. My Amplifier (Chinese version with 24 MOSFETs on the radiator) at 3.6 A bias is warming up to 50 degrees very fast.
    I wonder how it will be when I have 36 MOSFETs on a radiator and a higher current due to CCS ... We'll see :)
    I'm a bit sad that I ordered 16 capacitors ALS30 KEMET Mauser 68,000 x 63V and they were in trouble. (Instead of 690 gr weighing 460 gr). I contacted KEMET and told me to return them. I'll buy CDE instead.
    I'm done making threads in Heatsinks boards, oh, what are they, 144 pcs :)
    Be careful, the 3 screws are not enough to hold the heatsinks on the plate.
    Heatsiks are not perfect:(
    In this case, the heatsinks are not in contact with the large plate 450x252x10mm.
    Screws should be added to the sides.
    Good luck!

    Best rgards,
    Vitali

    If it's not okay to write here in English, please let me know.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Hei,
    Nei, det er IKKE samme kabinett. Du har jo kjøpt denne:https://www.aliexpress.com/item/Big-Aluminum-Chassis-PASS-Class-A-Power-Amplifier-Enclosure-DIY-Case-Hi-End-Box/32659859491.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.uXemWG

    Som teksten sier : "This aluminum chassis is Three-quarters the size of the PASS XA160.5". Altså bare 75% av full størrelse som mine "fullsize kabinetter". Dette gjenspeiles også i prisen .

    3/4 size kabinett (som du har kjøpt) https://www.aliexpress.com/item/Big...32659859491.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.uXemWG . Koster: US $481.96 inkl. frakt til Norge.

    Mine Fullsize kabinetter ser du her: https://www.aliexpress.com/store/pr...195.html?spm=2114.12010612.0.0.31a080c1c4KVi3 . Koster US $786.74 inkl. frakt til Norge .

    Altså : STOR forskjell i størrelse og for ikke snakke om pris ! Prisdifferansen er på hele US $ 305,- pr. kabinett ! (1949,- Danske kroner pr.kabinett !)

    Altså, det gjelder å lese annonseteksten: "This aluminum chassis is Three-quarters the size of the PASS XA160.5".

    Kan du fortælle mig hvordan Vu meter skal tilsluttes?
    Dette er ikke et VU meter, men et ampere meter. Jeg tilslutter det til mine driverkort, og det skal vise bias, slik som på en original Pass Labs.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.472
    Antall liker
    3.519
    Ok thanks for enlightening me. Sælger kalder det for Vu meter. Men så er det jo en helt anden sag.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Hei,
    satte raskt opp en sammenligning mellom de to kabinettene. Det er STORE forskjeller !
    Se her:

    XA 160.5 kabinett sammenligning.JPG
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.472
    Antall liker
    3.519
    Hmm hvis jeg havde vist det havde jeg kanskje købt de store så det er godt jeg ikke vidste det. Til formålet er disse fine. Jeg klarer å få plads tror jeg. Til klasse AB.

    Jeg laver det så det bliver muligt å brokoble til 900 W i 8 ohm.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Var på hyggelig visitt hos Armand i går, for å hente pre-ampen min. Den har stått og støvet der, siden i sommer. Ting er på gang....... slik ser den ut i kveld:

    IMG_3275.jpg


    Changes er på g.

    Mvh.
    Johnny
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.833
    Antall liker
    107.705
    Torget vurderinger
    23
    New parts coming up! :cool:
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    2.042
    Antall liker
    11.329
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Ahh, endelig en fornuftig DIY-tråd!!!:)..
    Istedet for å bli pepret med disse evinnelige kabeltrådene.. Snekkerverkstedet mitt er også omsider ferdig, så skal hjelpe til med litt "interessant " lesestoff snart jeg også.., hehe; )
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Dyre fluer, om jeg må få be ! Trengs 30 stk. av hver, for å få en god match. De nye gain-trinnene blir nå montert ETTER muses volumchippene. Armand mener buffer-trinnene var så gode, at vi prøver å la de stå FØRE Muses volum-chippene.
    Mange kort blir tatt med på jobben i morgen for modifiseringer, for å implementere de nye gain-modulene :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Gir alt !

    Hei :)
    Vi fikk gjort litt i kveld med kortene mine. Ikke lett med alle konnektorer som skal byttes, noe herk med gjennompletterte kort. Selv vi, som har det meste av loddeutstyr på jobben, så tar det tid. Brukte loddegryta på hovedkortene med god hell, verre var det med buffermodulene. Her fucka vi opp en del pads på den ene bufferen. Har ordnet den nå med noen straps, men bygger nok en ny ved en senere anledning. Har heldigvis flere kort liggende :) Ble ikke mye vakker denne bufferen, men den vil virke:

    IMG_3278.JPG


    Selve gain-trinnene er nå ferdige, sammen med adapter-kort. I morgen blir det loddet inn nye konnektorer på hovedkortene :)
    Vi gir alt, og full gass, slik som Elg her. Episk !


    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.833
    Antall liker
    107.705
    Torget vurderinger
    23
    Volumknapper og ring = done deal! Henter de i morgen.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    God bless you ! :)
    Sender denne gladmelding videre over dammen !
    Tusen hjertelig takk.
    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.763
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Minor setback. Oppdaget at adapter-board for venstre kanal ikke stemte helt. Min venn som designer kortene, hadde helt glemt at motherboards er speilvendte. Ny layout for venstre kanal ble designet på et blunk, og kortene er allerede i produksjon i Kina. Har de antagelig allerede på Onsdag :)

    Noen var også bekymret over at jeg ikke hadde brukt ferrules (endehylser) på rekkeklemmene. Be rest assured.........

    IMG_3297.JPG


    Mvh.
    Johnny
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn