Innspilling av kabler: myte eller fakta?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
 



    Hvorfor ikke ringe Tømmervik på ofc. det er nordost som produserer den.det var for en stund siden at Tømmervuk testa nye nordost høytalerkabel og han var ikke fornøyd og ringte nordost og han spurte om kabelen var innbrent,og det var den ikke og han kalte Tømmervik den gale mann.
Så du mener Tømmervik sitter med fasiten? At han er uhildet i debatten? Jeg har hørt effekten av innbrenning men må beklageligvis melde at det meste Tømmervik kommer med er svada,,,,,,,,,,,,,,
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
Det skader da ikke så mye og spørre hva en slik maskin gjør med en kabel , eller er du redd for og få et svar du ikke liker.
 
K

knutinh

Gjest
   

    Det skader da ikke så mye og spørre hva en slik maskin gjør med en kabel , eller er du redd for og få et svar du ikke liker.
Hvem er tømmervik

Hva er "ofc"?

På hvilket plan ønsker du info om maskinens virkemåte?

-k
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Innspilling av kabler har akkurat samme effekt som å lytte på et anlegg som har stått på en stund (varm) eller har vært avslått (kald).

Dvs. at det har null og niks for seg. Forskjellen er ikke målbar ;D ;D ;D  ;)
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
er det ikke hørbar forskjell på en varm forsterker og en kald forsterker heller.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
   

    Det skader da ikke så mye og spørre hva en slik maskin gjør med en kabel , eller er du redd for og få et svar du ikke liker.
Hvem er redd for et svar man ikke liker....? ;)

Trodde det var ganske stor enighet i vitenskaplige kretser om at en slik maskin ikke endrer egenskapene til en kabel. Tviler på at Tømmervik har noe særlig fornuftig å komme med, bortsett fra reint salgs-svada....
 
O

om.s

Gjest
Dvs. at det har null og niks for seg. Forskjellen er ikke målbar ;D ;D ;D  ;)
Målbart? kanskje ikke, men null og niks for seg? der mener jeg du tar feil, kanskje ikke for deg selv men som noen generell regel, imo :) ....

mvh
 
O

om.s

Gjest
Hvem er tømmervik

Hva er "ofc"?

På hvilket plan ønsker du info om maskinens virkemåte?

-k
Geir Tømmervik er eieren av Oslo HifiCenter, men det visste du vel allerede nå...

mvh
 
K

knutinh

Gjest
Får du en god beskrivelse av en kopimaskins virkemåte ved å spørre importøren av Xerox? Får du et balansert svar på om kopimaskiner har noe for seg?

mvh
Knut
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
 

er det ikke hørbar forskjell på en varm forsterker og en kald forsterker heller.
Det är iallafall en mätbar skillnad. Iallafall så har JA på Stereophile mätt upp skillnader på de flesta konstruktioner han har testat. Däremot kan man fråga sig hur bra konstruktionen är om den måste stå på en långt tag för att uppnå bra prestanda, det går ju att reglera det där så att förstärkaren beter sig väldigt likartat både varm och kall.

Enligt det jag sett i Stereophile så distar en hel del förstärkare mer när de blivit varma dessutom ;D
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
hva gjør du selv, lar du forsterkeren stå på eller slår du den på når du skal høre musikk
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
I mine øyne er det myte, men placebo er en effekt som kan gi store forskjeller. Hva skjer når en kabel "spilles inn" er et mer interessant spørsmål. Kobberet endrer jo ikke sin elektriske ledeevne?

Har hørt en gang at på innspilling av signalkabler så er det skjerminga som skal lades opp, høres ikke helt ulogisk ut, men det vil i så fall bare gi mindre forstyrrelse..

PK
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
Gå inn her på forumet og se hva dem skriver om bm.kabelen og innspilling,jeg trur ikke alle lider av plceboeffekten.
 
O

om.s

Gjest
 

Gå inn her på forumet og se hva dem skriver om bm.kabelen og innspilling,jeg trur ikke alle lider av plceboeffekten.
Det er vel ingen som direkte "lider av" placeboen, men man er kanskje noe mindre utsatt el man minimerer den uønskede effekten, ved å ta den med i total regnskapet, personlig tror jeg både på placebo, feelgood faktor og innspilling av kabler, så lenge det er med på å bringe gode opplevelser, med måte....

mvh
 
S

slowmotion

Gjest
Jeg forstår ikke hvorfor man liksom må være i enten-eller leiren.
Eller hvorfor man må velge en guru og prøve å forsvare alt vedkomne sier.

IMHO:

Ja, det er lydmessige forskjeller på varm og kald forsterker.
Ja, man kan som regel høre ( små, uvesentlige, i det lange løp ) forskjeller på kabler.

En nylaget forsterker må spilles inn før alle komponentene har "satt" seg.
Den "innspilte" lyden kan være totalt sett "bedre" eller "verre" enn
den ferske lyden. Det kommer an på.

Innbrennings maskiner til kabler som folk kan leie for en viss sum?

Tullball.


;)
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
Ja det må du gjerne mene at det er tullball ,men det skader ikke å prøve, det eneste du eventuelt taper er 1000. kr. hos ofc.
 
K

knutinh

Gjest
       
Ja det må du gjerne mene at det er tullball ,men det skader ikke å prøve, det eneste du eventuelt taper er 1000. kr. hos ofc.
Jeg prioriterer heller 2 flasker med edel brun drikke. Det gir meg en positiv placebo-effekt så lenge jeg ikke drikker alt på en gang =)

-k
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Dette diskvalifiserer resultatet for å publiseres i en journal, men det er neppe et problem for oss her og nå =)
Det jeg lurte på var om du kan tenkes å høre lyden av klemmer/bananplugger som blir satt inn eller ikke satt inn?
Kan du oppgi/linke til parametre og oppgi lengde? Jeg går ut ifra at de er like lange. Hvilke høyttalere og forsterker har du?
Dette er ingen problem, du kan lytte og "lære" deg lyden så mye du bare vil uten å gjøre testen mindre gyldig=)
La meg oppsummere. Du har altså lyttet til 6 sekvenser som hver består av 5-7 kutt, altså totalt rundt 40 kutt? Er lengden på disse disse sekvensene 10 sekunder, 1 minutt eller mer?

Hvor lenge lytter du til en sekvens/kutt før du bytter (sånn rundt regnet)?

Du har altså greid å skille 2 høyttaler-kabeltyper fra hverandre i hver og en av 40 tester. Det er ganske imponerende.
Gull i mine ører :)

-k
Hei. Det begynner å bli mye nå og dette er mitt siste innlegg i denne saken. Ta kontakt via PM/email om det er noe mer.

1: Musikk er en hobby og resultatene er til vårt bruk. Profesjonelt publiserer jeg papers og gjør “reviews” av ditto.

2: Nei.

3: Stereovox skal jeg prøve å skaffe til veie. Red Dawn finnes på Nordost hjemmeside, og Ohlson er vanlig kobber. Red Dawn er 4m, de to andre 2.5m. Forøvrig – leser du ikke PM?

4. Jeg må selvsagt lære å kjenne komponenten og like komponenten før det er noen vits i å ABX teste den. Dette er kjernepunktet.

5. Du har ikke innsett hvordan vi tester eller så har jeg uttrykt meg uklart: vi har 6 test CDer med musikk hvorav tre er valgt av meg og tre av fruen. Hver av disse har kutt fra 3-4 til 10-15 min og de tar fra 35min til 55min, og vi tar CDene etter tur. Kabel A er hele tiden en av merkene, f eks Red Dawn, og B den andre. X velges vha en av pseudorandomgenerator som viser A eller B i en dialog. Fruen velger X lik bokstaven i dialogen.

En testsekvens er så: Fruen setter på kabel A og spiller CDn, så spilles CDn pånytt med kabel B, og tilslutt spilles CDn med kabel X. Jeg skal finne X. En testsekvens tar altså fra 105 – 165 min.

Det blir altså 6 sekvenser i vårt tilfelle, og følgelig har jeg bestemt X i 6 av 6 i testen Red Dawn - lsp600c. Dette resultatet er mer enn godt nok for meg. Vi gjorde dette over at par ukers tid i oktober i år. MVH.

PS. Husk at dette er en hobby. ABX prosedyren vår er tilrettelagt slik at den ikke oppfattes som en ren test, men rett og slett som en kveld vi lytter til musikk.

PS1. Det som virkelig ville vært interessant for meg er en test som skissert over mellom lsp600c og en kabel med eksakt samme elektriske egenskaper og dimensjoner. Skaff den kablen og jeg er med!
 
O

om.s

Gjest
Hvordan skal de som evnt ikke mener det er forskjeller kunne uttale seg om ikke de selv prøver? teoretisk piss og synsing, som de elsker å anklage andre for....

mvh
 
K

knutinh

Gjest
PS1. Det som virkelig ville vært interessant for meg er en test som skissert over mellom lsp600c og en kabel med eksakt samme elektriske egenskaper og dimensjoner. Skaff den kablen og jeg er med!
Selvsagt. Hvis vi har et system som konsekvent gir oss signifikante uttellinger på grovt nivå så går det an å "peile seg inn" på hva som forårsaker dette.

mvh
Knut
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.238
Antall liker
291
babyer slutter å virke etter en runde i mikroen.
Microen! Jeg tror at du har løst et verdensproblem! La oss brenne disse kablene inn i microen... ;D
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Nå kan vi vel forvente at alle mikroer leveres med babyfilter ???


Mvh. RS ???
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Enligt det jag sett i Stereophile så distar en hel del förstärkare mer när de blivit varma dessutom ;D
Hehe, ja, det får en til å lure på dette med klasse-a... :D
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Jeg prioriterer heller 2 flasker med edel brun drikke. Det gir meg en positiv placebo-effekt så lenge jeg ikke drikker alt på en gang =)

-k
Faktisk et meget annerkent tweak i de fleste lag av hifiverdenen...
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.238
Antall liker
291
 Nå kan vi vel forvente at alle mikroer leveres med babyfilter ???


  Mvh.  RS  ???
Neida, dette med babyer i microen er jo en avsporing, men innbrenning av kabler i microen burde vel være noe, det er jo brenning det er snakk om, ikke? Skal man brenne inn en kabel med disse maskinene det er snakk om, så er det vel seriøst med ampere involvert? Når vet man at man skal slutte, når et begynner å ryke av isolasjonen, eller når metallet begynner å gløde, begge deler, kanksje? ;D
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Det föreligger ju ingen diskrepans mellan hur saker mäter och låter. Låter det annolunda än vad det mäter, mät igen!

Däremot är det inte helt trivilat att ta reda på hur saker låter alldeles på riktigt. Det krävs mycket mer raffinerade sätt än vanlig öppen lyssning.

Dessutom, de som valde/tog fram kapton till flygindustrin valde inte ut materialet efter någon subjektivistisk känsla kan jag garantera. Det valdes ut pga av materialets tekniska egenskaper.
Det er en viss sammenheng mellom det man måler og det man hører. Jeg måler en god del, på høyttalerelementer bl.a, og der er det enorme variasjoner i frekvensregisteret. Det er ikke vanskelig å høre at de ikke låter lineært i hele frekvensspekteret. Med hvit støy som målesignal, kan man ganske lett plukke ut peaker og dipper i frekvensresponsen. Låter elementene som et stort naturlig fossefall, er man stort sett i mål, med eventuelle tilpasninger i filter for å ta små ugjevnheter man måler, men som ikke så lett kan høres umiddebart.

Hittil har jeg tilgode å finne forskjeller mellom kabler med ulik isolasjon, men at man kan høre forskjeller på disse kablene er hevet over enhver tvil. Det kalles placebo, et fenomen som man rent subjektivt har vanskelig for å akseptere - på lik linje med folk som ser hendelser og personer som i virkeligheten ikke eksisterer. Det er virkelig nok for dem, og ingen kan ta fra dem den opplevelsen av hva de ser med å forklare at alt skjer inni deres eget hode.

Det vi opplever er i sannhet en virkelighet slik vi selv oppfatter den.

For å fritt sitere Ole Paus: "Verden oppleves gjennom mine egne øyne. Hadde ikke jeg vert til, hadde ikke verden vært til"

Vidar
 
B

bamsemann

Gjest
Hva da når du tar to identiske kabler, og den ene er spillt mye på og den andre er helt ny

Og du hører klar forskjell på de to..

Dette er blitt gjort flere ganger, og alle i lytterommet var samstemte, den gamle lød best.

bamsemann.. :)
 
K

knutinh

Gjest
Hva da når du tar to identiske kabler, og den ene er spillt mye på og den andre er helt ny

Og du hører klar forskjell på de to..

Dette er blitt gjort flere ganger, og alle i lytterommet var samstemte, den gamle lød best.

bamsemann.. :)
Hvorfor skjer aldri det motsatte? At den nye var best?

-k
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.710
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
For den er ikke innspilt vel. Du-uh.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Skal ikke ta noe bastant standpunkt til det med innbrenning. Men jeg hadde en opplevelse en gang etter å ha lånt med en demokabel hjem.

Kabelen (en sølvkabel) virket den gang som en match made in heaven i anlegget mitt, og jeg bestemte meg for å kjøpe den. Altså ikke demokabelen, men en ny ble bestilt og kom noe senere.

Når den nye kabelen kom var det en nedtur. Jeg kjente absolutt ikke igjen lydbildet som jeg hadde fått med demokabelen!!

Husker ikke helt hvor lang tid det gikk før jeg ble fornøyd med lyden, men det tror det var snakk om et par måneder.

Før dette hadde jeg aldri tenkt på forskjeller mellom nye og brukte kabler. Om det var forklaringen vet jeg heller ikke. Men frustrerende var det.

Er forøvrig enig i at kabler burde kommet ferdig innbrent hvis dette faktisk utgjør en forskjell. Og at de ikke gjør det kan være et argument for at det hele er snakeoil.. ::)
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Er det alltid slik at såkalt innspilling av kabel gir et bedre lydmessig resultat?

Finnes det eksempler på at innspilling / bruk av en kabel gir kabelen dårligere egenskaper?

Hvorfor er det slik?

Hva er det med kobber som gjør at det er dårlig egnet for transport av lavfrekvente svingninger før etter mange timers bruk, mens svingninger i høyere frekvenser ikke synes å bli påvirket av hvor lenge kabelen er blitt brukt. (F.eks PC-er)

Noen som har et fornuftig svar?
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Jeg kan heller ikke fortå hvordan det kan være mulig å produsere en slik innbrenningsmaskin, om man ikke forstår mekanismen bak denne innbrenningen. Blir jo som å begynne masseproduksjon av biler før man har oppfunnet motoren... ::)
 
Topp Bunn