Innspilling av kabler: myte eller fakta?

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Dere må huske å rense kontaktene på kablene før dere kopler de til (vanlig kontaktrens). Selv nye kabler har ett belegg av smuss og skitt. Dette har mye mer å si enn lederen i seg selv. Tipper på at mye av resultatene dere beskriver her, kan skyldes at kablene ikke stiller på like vilkår kontaktmessig.

LowQ: Kan du foreta måling på "litt oksyderte" kontakter kontra nyrensede? Kunne vært interessant å se resultatet.

Mvh
Bjørn

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Caig, Jena labs og Walker Audio har bra greier rundt dette.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Dere må huske å rense kontaktene på kablene før dere kopler de til (vanlig kontaktrens). Selv nye kabler har ett belegg av smuss og skitt. Dette har mye mer å si enn lederen i seg selv. Tipper på at mye av resultatene dere beskriver her, kan skyldes at kablene ikke stiller på like vilkår kontaktmessig.

LowQ: Kan du foreta måling på "litt oksyderte" kontakter kontra nyrensede? Kunne vært interessant å se resultatet.

Mvh
Bjørn
Hva bruker man til å rense kabler? Er tilfeldig sprit godt nok? Plasterfjerner? Terpentin?
Har noen funnet opp en rensemaskin?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
294
Jeg kan heller ikke fortå hvordan det kan være mulig å produsere en slik innbrenningsmaskin, om man ikke forstår mekanismen bak denne innbrenningen. Blir jo som å begynne masseproduksjon av biler før man har oppfunnet motoren... ::)
Tja, motoren kan man alltids greie seg uten så lenge det finns nedoverbakker, hjulet derimot....

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Tja, motoren kan man alltids greie seg uten så lenge det finns nedoverbakker, hjulet derimot....
Sant nok... ;)

Er uansett merkelig at noen kan gå gjennom en utvikling/produksjonsprosess uten å vite hvordan eller hvorfor noe skal fungere. Da hadde nok prossesen blitt stoppet tror jeg.

zorry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2005
Antall liker
0
Sant nok... ;)

Er uansett merkelig at noen kan gå gjennom en utvikling/produksjonsprosess uten å vite hvordan eller hvorfor noe skal fungere. Da hadde nok prossesen blitt stoppet tror jeg.
Men tingesten virker jo som bare pokker den! Den kan jo leies ut for 1000,-pr gang! Greier man å leie den ut annenhver uke blir det jo 32000,- på et år og det skal man ikke kimse av! :)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Men tingesten virker jo som bare pokker den! Den kan jo leies ut for 1000,-pr gang! Greier man å leie den ut annenhver uke blir det jo 32000,- på et år og det skal man ikke kimse av! :)
Dette var et merkelig regnstykke eller mener du det er 64 uker i et år? ;D

zorry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2005
Antall liker
0
Dette var et merkelig regnstykke eller mener du det er 64 uker i et år?  ;D
Det har du jo fullstendig rett i ja ;D

Kalkulatorgenerasjonen uten kalkulator er ikke my tess er jeg redd!

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
De fleste som spiller fiolin eller gitar vet at et instrument må spilles inn.Det blir bedre med stadig bruk og dermed også alder.Det er ikke uten grunn en Stradivarius kjøpes for enorme summer og dette er ikke bare p.g.a treverk,lakkblandingo.s.v,men at gjenntatt spilling over tid medfører at instrumentet rett og slett blir bedre!Kan noen ingeniør måle dette.Mest trolig vil en sådan bestride muligheten av dette!

P

Parelius

Gjest
Er det alltid slik at såkalt innspilling av kabel gir et bedre lydmessig resultat?

Finnes det eksempler på at innspilling / bruk av en kabel gir kabelen dårligere egenskaper?

Hvorfor er det slik?

Hva er det med kobber som gjør at det er dårlig egnet for transport av lavfrekvente svingninger før etter mange timers bruk, mens svingninger i høyere frekvenser ikke synes å bli påvirket av hvor lenge kabelen er blitt brukt. (F.eks PC-er)

Noen som har et fornuftig svar?
Har du ikke merket at tennissko også må spilles inn? Spør nå ikke som en dåre, Oddgeir.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
17
den Dec 1st, 2006, 9:34am, skrev oddgeir :

Er det alltid slik at såkalt innspilling av kabel gir et bedre lydmessig resultat?

Finnes det eksempler på at innspilling / bruk av en kabel gir kabelen dårligere egenskaper?

Hvorfor er det slik?

Hva er det med kobber som gjør at det er dårlig egnet for transport av lavfrekvente svingninger før etter mange timers bruk, mens svingninger i høyere frekvenser ikke synes å bli påvirket av hvor lenge kabelen er blitt brukt. (F.eks PC-er)

Noen som har et fornuftig svar?

Dette er igrunn ganske logisk. Fersk, uinnspilt kobber leder tydeligvis dårligere. Det berører selvfølgelig hele frekvensspekteret, man kan godt høre at høyere toner er dunkle, avdempet. Innspilt kobber lyder derimot svært åpent og luftig.
Jo lavere frekvens, desto mer strøm kreves. Dette problemet forsterkes av underdimensjonerte strømslukende delefiltre. Når kabelen formidler mindre strøm vil de dypeste tonene miste kraft og være udynamiske osv.
Dette er også grunnen til at mange forsterkere ikke spiller skikkelig bass; de har for spinkle strømbaner til å levere nok strøm fort nok.

Ellers; jo, kabler kan lyde bedre før innspilling, eller mindre dårlig. En kabel som forvrenger f.ex. grunnet crossoverforvregning lyder kanskje bedre/mindre dårlig som ferskvare ettersom den da ikke åpner opp og skriker for full hals :p

Mvh. RS

C

cpc

Gjest
Fersk, uinnspilt kobber leder tydeligvis dårligere.
Er dette det du klarer å hoste opp RS, som teori for kabler? Ja da er du jammen lenger ute på sykkeltur, enn jeg trodde :eek:

"Tydeligvis" dårligere ledeevne... ;D

S

slowmotion

Gjest
Tennissko.....

Når man kjøper tennissko passer de ikke helt til foten,
og de er kanskje litt stive. Etterhvert som man buker dem
blir de mykere, de trekker seg litt her og passer bedre på foten,
man kan si at de blir inngått. Eller innbrent, om man vil.....

Men hva i heite, hule har det med kabler å gjøre?
Er det så enkelt at siden alle "vet" at sko må gåes inn,
så tror man at det automatisk gjelder kabler også?

;)

O

om.s

Gjest
Konklusjon: Det er en myte at noen har alle fakta om innspilling av kabler....

mvh

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Tennissko.....

Når man kjøper tennissko passer de ikke helt til foten,
og de er kanskje litt stive. Etterhvert som man buker dem
blir de mykere, de trekker seg litt her og passer bedre på foten,
man kan si at de blir inngått. Eller innbrent, om man vil.....

Men hva i heite, hule har det med kabler å gjøre?
Er det så enkelt at siden alle "vet"  at sko må gåes inn,
så tror man at det automatisk gjelder kabler også?

;)
Hos meg er det faktisk foten som tilpasser seg... Mange ganger har jeg gått tilbake til mine gamle godt brukte sko som har ligget lenge uten å bli brukt, med den formen de etterlot den gang da - de passer ikke lenger.

Vidar

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
De fleste som spiller fiolin eller gitar vet at et instrument må spilles inn.Det blir bedre med stadig bruk og dermed også alder.Det er ikke uten grunn en Stradivarius kjøpes for enorme summer og dette er ikke bare p.g.a treverk,lakkblandingo.s.v,men at gjenntatt spilling over tid medfører at instrumentet rett og slett blir bedre!Kan noen ingeniør måle dette.Mest trolig vil en sådan bestride muligheten av dette!
Er ikke dette litt på siden? Sammenlikne en Stradivarius som bruker tiår på å modnes i lyden med en kabel av metall. Er ikke så sikker på at det akkurat er SPILLINGEN på instrumentet som forandre klangen heller. Fioliner er laget av tre, et levende materiale. Tre forandrer seg over tid. Metall har ikke samme egenskapene. Hvorfor ikke sammenlikne innbrenning av kabler med modning av vin? Eller helst ikke forresten.

K

knutinh

Gjest
Er ikke dette litt på siden? Sammenlikne en Stradivarius som bruker tiår på å modnes i lyden med en kabel av metall. Er ikke så sikker på at det akkurat er SPILLINGEN på instrumentet som forandre klangen heller. Fioliner er laget av tre, et levende materiale. Tre forandrer seg over tid. Metall har ikke samme egenskapene. Hvorfor ikke sammenlikne innbrenning av kabler med modning av vin? Eller helst ikke forresten.
Jeg mener å ha lest at enkelte moderne fioliner har slått eller i det minste tilsvart stradivari i blindtester? Jeg har ingen problem med å se for meg muligheten for at også musikere lar seg rive litt med av forventning når de spiller på et såpass sagnomsust instrument.

Forøvrig er måling og modellering av fiolin en klassisk diplomoppgave ved akustikk-studier uten at jeg tror man helt har knekket koden.

Forøvrig er det litt søkt å sammenligne en stabil kabel med det komplekse akustiske/mekaniske svinge-systemet en fiolin er. At den er bygd opp av organisk materiale gjør den mye mer følsom for alle mulige miljøvariable enn en kobberstump.

Forøvrig: hva er mekanismen som "resetter" innspilling av en kabel? Omsmeltig? Eller er det slik at kobberet som tidligere er brukt til kirketak låter mer salig etter at det er omdannet til lydkabel enn tråd som har vært i PA-anlegget til et satanist-band?

mvh
Knut

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Kan du ikke heller snakke om noe du har greie på............?
Okei:) - visste ikke at det var et krav. Vil likevel hevde at man ikke kan sammenlikne innbrenning av kabler med det faktum at en fiolin forandrer lydsignatur over mange tiår. Mye som forandrer seg med tiden uten at dette kan tas til inntekt for påstanden om at høyttalerkabler forandrer seg ved innbrenning. Personlig har jeg ikke opplevd forskjell i lyd på høyttalerkabler etter en tids bruk, men det kan jo være tilfeldig - ikke sikkert at ALLE kabler forandrer seg, eller like mye.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hvia man må ha vannvittig med peiling for å skrive på dette forumet, hadde det sikkert vært veldig lite skriving her til tider. Hadde det vært et krav burde jeg vel heller forsjåvitt ikke vært medlem her.
Når det gjelder innspilling av kabler er jo det litt interesant, når slutter lyden å forandre seg? hadde vært morsomt med kabler som hadde spilt best de 100 første timene, det kunne man tjent rått på :D

K

kbwh

Gjest
Hmm, utspilte kabler. Den er god!
Finnes noen av dem hos meg også gitt...

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Okei:) - visste ikke at det var et krav. Vil likevel hevde at man ikke kan sammenlikne innbrenning av kabler med det faktum at en fiolin forandrer lydsignatur over mange tiår. Mye som forandrer seg med tiden uten at dette kan tas til inntekt for påstanden om at høyttalerkabler forandrer seg ved innbrenning. Personlig har jeg ikke opplevd forskjell i lyd på høyttalerkabler etter en tids bruk, men det kan jo være tilfeldig - ikke sikkert at ALLE kabler forandrer seg, eller like mye.
Nei, det har du rett i. Selv om jeg gjetter at 90% av alle kabler bruker kobber, så må jo alle skjønne at innspillingstid av kobberet i én kabel som er håndlaget av Røkke og velsignet av Krekar, og som følgelig er veldig dyr, har lengere innspillingstid enn kobberet i masseproduserte kabler fra Kina :) For de av dere som ikke forstår ironi, så er dette innlegget helt poengløst ;D

Vidar

K

kbwh

Gjest
Forøvrig: hva er mekanismen som "resetter" innspilling av en kabel? Omsmeltig? Eller er det slik at kobberet som tidligere er brukt til kirketak låter mer salig etter at det er omdannet til lydkabel enn tråd som har vært i PA-anlegget til et satanist-band?
Nomineres til dagens! Hihihi!

S

slowmotion

Gjest
Spørsmål:

Denne berømte innbrenningsmaskinen som man kan få låne for kr 1000,-
er den til interconnects eller høytalerkabler? Begge deler?
Plugger man kablene direkte i maskinen?
Eller virker maskinen på kablene når de sitter montert i anlegget?

Noen som vet?

;)

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Du kobler kablene inn i denne maskina. Virker på både RCA, XLR og høyttalerkabler. Maskina plugges så i stikkontakta og sender så ut et mye sterkere signal enn kablene normalt utsettes for. Dette skal gjøre at kablene brennes inn i løpet av en helg og ikke de normale 3-400 timene. Logisk?? ::) ;)

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
338
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Hvis jeg husker riktig fra Stavanger messa, sa Nordost karen at 48 timers innbrenning tilsvarte 90 års sammenhengende bruk på annlegget. (correct me if I'm wrong please)

S

slowmotion

Gjest
ok. Takk for svar.

Så.

Både kabler og plugger blir utsatt for temperaturer på mange hundre grader ved lodding. Pluggene blir vel støpt eller stanset ut, kanske dreiet eller frest ut,
avhengig av utgave. Også prosesser som utsetter dem for stort trykk og høye temperaturer. Ledningene som kablene er laget av fremstilles ved voldsomt trykk og varme.

Kanskje grunnen til at jeg er så skeptisk er at jeg har lært hvordan man lager både ledninger og plugger på skolen? Det er riktignok lenge siden.

Jeg skjønner fremdeles ikke hva en slik innbrenningsmaskin skal ha for nytte.

;)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
294
"Jeg skjønner fremdeles ikke hva en slik innbrenningsmaskin skal ha for nytte. "

Snart dukker det vel opp maskiner for å brenne inn de derre innbrenningsmaskinene, kjenner jeg disse miljøene rett!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
"Jeg skjønner fremdeles ikke hva en slik innbrenningsmaskin skal ha for nytte. "

Snart dukker det vel opp maskiner for å brenne inn de derre innbrenningsmaskinene, kjenner jeg disse miljøene rett!

Innbrenningsinnbrenningsmaskin ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
866
Tror det er viktig å ha fokus på helheten. Kablene spiller seg til de apparatene de er satt inn i. En innbrenningsmaskin kan sikert gjøre noe - ikke vet jeg, men etter innbrenning så må fosterker/cd-spiller oa apparater "gå seg til" med kablene.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Tror det er viktig å ha fokus på helheten. Kablene spiller seg til de apparatene de er satt inn i. En innbrenningsmaskin kan sikert gjøre noe - ikke vet jeg, men etter innbrenning så må fosterker/cd-spiller oa apparater "gå seg til" med kablene.
Kan du utdype dette noe mer?
Hva mener du med at apparater må gå seg til?
Er det noe som forandrer seg i apparatet når man bytter kabler?

K

knutinh

Gjest
Kan du utdype dette noe mer?
Hva mener du med at apparater må gå seg til?
Er det noe som forandrer seg i apparatet når man bytter kabler?
Javisst. Kabler, CD-spillere, forsterkere, høyttalere, ja selv rom er subjektive følsomme komponenter som reagerer på synergien i sine omgivelser. Hvis de f.eks har en dårlig dag så spiller de dårligere.

Mennesker er derimot kjølige, presise måleinstrumenter som ikke lar seg påvirke av annet enn lydbildet.

Derfor må man alltid gå ut ifra at følelsen man får av å lytte til musikk er en bedre beskrivelse av tekniske forhold enn måleinstrumenter. Derfor bruker alltid tv-reperatører å koble til hodetelefoner rundt om i tv-en for å lytte seg fram til defekte komponenter, voltmeter og skop er alt for upresist.

-k

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
620
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13

Skjønner at du er logget på som gjest ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Javisst. Kabler, CD-spillere, forsterkere, høyttalere, ja selv rom er subjektive følsomme komponenter som reagerer på synergien i sine omgivelser. Hvis de f.eks har en dårlig dag så spiller de dårligere.

Mennesker er derimot kjølige, presise måleinstrumenter som ikke lar seg påvirke av annet enn lydbildet.

Derfor må man alltid gå ut ifra at følelsen man får av å lytte til musikk er en bedre beskrivelse av tekniske forhold enn måleinstrumenter. Derfor bruker alltid tv-reperatører å koble til hodetelefoner rundt om i tv-en for å lytte seg fram til defekte komponenter, voltmeter og skop er alt for upresist.

-k
Ja, det var det jeg tenkte. ;D ;D ;D

Topp Bunn