Aktører på dette forumet er vel ikke uenig i at høyttalere og pick uper trenger innspillingstid. Det er udiskutabelt da det er en ren mekanisk prosess. Hvor lang tid det tar, er forskjellig imellom ulike produkter. Og jo høyere kvalitet, dess mere forskjell. En virkelig high end høyttaler er i stand til å formidle lydforskjeller som en rimeligere\ dårlig høyttaler ikke kan. Og jeg er enig i at lytteren trenger også tid til å godta, lære om man vil, den nye lyden. Derfor er det passe sleipt når noen high end produsenter skriver i bruksanvisningen at man ikke må spille høyt før 300 timer. Det er jo bull at høyttaleren tåler mindre effekt når den er uinnspilt. Derimot er det lettere å godta høyttaleren etter 300 timer med meget lav spilling. For man har jo ikke hørt hvordan høyttaleren virkelig spiller, om man kun har hørt med volumet meget lavt.
Der er du inne på noe sentralt. Mye av motivasjonen bak innspillingsmytene er nok fra bransjehold å redusere returprosenten. Når du lever et par måneder med et produkt venner du deg til det og terskelen for å returnere blir høyere. I mange tilfeller er dessuten den anbefalte innspillingstiden lengre enn returrettperioden, hvilket neppe er tilfeldig.
Å "myke opp" oppheng og mekanikk til et høyttalerelement har jeg fått fortalt av fagfolk at tar ca 2-10 timer med pink-noise, litt lengre med musikk på rimelig volum (ja, som du sier er det bare å skru opp med én gang). Normalt, dersom dette påvirker elementets karakteristikk betydelig, gjøres det av produsenten før elemenet måles opp mot referansen (for å se at det overholder spec) og forlater fabrikken.
Elektronene beveger seg lettere ved høyere tempratur...
Tull, de fleste ledere har, i likhet med de fleste motstander, positiv temperaturkoeffisient for resistans. Biaspunkter, feedbackfaktorer etc kan følgelig drive litt med temperatur, avhengig av hvordan forsterkeren er designet, men er konstruktøren noenlunde oppegående bør han ha kontroll på dette. Forsterkere blir stort sett justert, i den grad de har justeringsmuligheter, ved driftstemperatur, men som sagt; en konstruksjon som er følsom for slike ting er en dårlig konstruksjon.
, og det kan ta litt tid for lytter og kondiser å fylle seg opp.
Ja, opptil mange millisekunder...
Ivar, blir du ikke bare bitte-litt nysgjerrig, eller sier du til deg selv at ettersom dette tydligvis strider mot den 5. termodynamiske e.l. så gidder jeg ikke lese mer?
Hvis noe strider mot termodynamikken ser jeg liten grunn til å lese mer, da er det garantert bogus.
Den som kan bevise at termodynamikken er feilaktig eller mangelfull vil bli den største oppdager i menneskehetens historie, det vil forandre teknologien og tilværelsen totalt. Alle energiproblemer vil være en saga blott og ressursmangel et ikke-tema. Verden vil forandres totalt, vi kan plutselig utnytte mer energi enn vi har tilgjengelig; evighetsmaskiner, reiser på tvers av verdensrommet, uendelig energi, evig liv, alt vil bli mulig. Av en eller annen grunn tror jeg at en slik oppdagelse om den kommer, hvilket er svært tvilsomt, ikke vil komme som en resultat av hifi-myter.
Hvis termodynamikken bevises feil av en hifi-alkymist skal jeg bite i meg alt jeg har skrevet her på HFS. Da skal jeg personlig sette meg i min bil som går på luft og gjør 10.000 km/t, kjøre hjem til deg og krype. Deretter skal jeg vifte med armene og fly hjem.
Forøvrig finnes ingen 5. termodynamiske lov.