Ivaols hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Første gang jeg prøver meg på aktiv drift. Har jeg forstått følgende riktig?
    Måler en høyttaleren i anekoisk rom eller utendørs bruker en EQ for å få frekvensresponsen rett. Når en deretter måler høyttaleren i rommet vil frekvensresponsen få topper og daler. Beholder en da de opprinnelige EQ settingene som er gjort ute, og legger til eller trekker fra i tillegg for å oppnå ønsket frekvensrespons i rommet?

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Hvordan finner en riktig delay ved aktiv drift? Planen min er å måle en høyttaler om gangen og se på GD, spectrogram og frekvens. Innspill til dette?

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Når jeg måler en høyttaler fra lytteposisjon med passivt delefilter måler det ganske pent, spesielt mellomtone. Måling av en høyttaler i lytteposisjon med aktivt delefilter måler ganske annerledes så regner med at enten er det feil settinger, eller så har jeg plottet inn noe feil.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ville tro du skal sette opp delay uten påvirkning av rommet. Altså nærfelt målinger. Kan ikke så mye om dette.

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    499
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan finner en riktig delay ved aktiv drift? Planen min er å måle en høyttaler om gangen og se på GD, spectrogram og frekvens. Innspill til dette?
    Hei,

kommer med noen innspill siden jeg trenger å lære mer om dette selv.

Delay måler man i lytteposisjon, det er jo kompansering for avstand mellom elementer man er ute etter. Ved for eksempel en to-veis høyttaler kan man gjerne gjøre dette nærfelt, men hvis denne igjen skal integreres med en sub med annen plassering må dette gjøres i lyttepos.

Har du lydkort med loopback skal det være litt lettere å måle dette, antar man da benytter impulsmålinger til å ta grovjusteringen. USB målemikrofon har noen begrensninger i så måte.

REW har jo funksjon for løpetidskorrigering med Umik-1, link: https://www.minidsp.com/applications/auto-eq-with-rew/measuring-time-delay
    Dette fungerer trolig nok ikke på aktiv drift av høyttalere, har dessverre ikke rukket å prøve dette.

Jeg benytter noenlunde samme fremgangsmåte som du nevner, men viktigst: under FR, trykk på "generate minimum fase", når fase er jevn rundt delefrekvens bruker delay å stemme brukbart. Litt prøv og feil, men det er i det minste veldig enkelt å høre når fase stemmer.

Litt lesestoff:
    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/58689-delay.html
    https://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/73076-excess-group-delay-i-rew.html

Ikke ta dette som en fasit, jeg følger spent med om det kommer noen andre (bedre) innspill.

Sist redigert:

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Til tross for at frekvensresponsen gikk alle veier i går kveld fikk jeg greit delay til å stemme både ved delefrekvensen og over resten av frekvens spekteret. Brukte kombinasjon av GD, spectrogram og frekvensrespons.

I kveld skal jeg jobbe videre med frekvensresponsen. Fremdels litt i tvil om jeg burde ta en nærfeltsmåling (i tilfelle hvor nært?) i tillegg til i lytteposisjon. Det er primært mellomtonehornet som avviker, bassdelen ser svært lik ut som når passivt delefilter benyttes.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Hadde en suksessfull målekveld i går. Fikk nye settinger på det Amerikanske Klipsch forumet som stemmer bra. Jobber videre i kveld med fintuning. Skal legge ut noen grafer etterhvert men ble sent i går og jobb på dagen. Blir litt besatt av dette hehe :)

VPR prosjektet ligger til frontene er i drift.

Har svært spennende planer om horn mellomtone i stedet for den originale bassrefleks løsningen med dobble 15". Skal skrive om dette hvis jeg kommer i mål.

Gøye tider! :)

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Dukket opp et problem. For høy hssssss lyd fra mellomtonehornet etter aktiv drift. Kommer ikke fra receiver, mesteparten fra forsterker. Tips til rimelig forsterker, trenger ikke mange watt, lav gain og stille?

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Dukket opp et problem. For høy hssssss lyd fra mellomtonehornet etter aktiv drift. Kommer ikke fra receiver, mesteparten fra forsterker. Tips til rimelig forsterker, trenger ikke mange watt, lav gain og stille?
    Anaview AMS 0100.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Anaview AMS 0100.
    Hmm, lage forsterker selv, tror ikke det er noe jeg kommer til å begi meg ut på men takk for tipset.

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    499
    Torget vurderinger
    5
    Den billige løsningen er jo l-pad eller fast motstand i serie. Men det betinger at du har nok gain på forsterker.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Snappet opp her inne at L-Pad rett før element kan gi utfordringer men har brukt det selv når jeg hadde det passive delefilteret. Ønsker for nattesøvnens skyld å unngå det ;)

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Kvålsvoll sine mellombasshorn T6050 ble laget for å fungere innenfor 45hz til opp mot 200hz. De ble overflødige som mellombasshorn på grunn av to store ShyHorn. Veldig kjedelig å måtte selge noe en er svært fornøyd med som fungerer bra, så jeg mailet Kvålsvoll med spørsmål om T6050 kan endres til mellomtonehorn. Joda, kort tid etter kommer det en detaljert mail som beskriver hvordan jeg kan dempe i kassen for å få den til å bli et mellomtonehorn. Har fulgt bruksanvisningen, målt og det ser lovende ut. Tiltenkt arbeidsområde er 120-450hz.

Bør mellomtonehornet stå slik som på bildet, eller legges ned under K402 hornet? Kortere avstand hvis jeg legger den ned (da må det bygges noe som det kan stå på for å få riktig høyde).

Vedlegg

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Jobber med å få tunet inn mellomtonehornet T6050. Måler svært bra på 0.5m avstand. Når jeg måler i SS slår rommet, plassering og møbler inn på målingene og gir utfordringer. Tenker å prøve liggende på sokkel for å se hva det gjør med frekvensresponsen.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Litt bilder må til. Ser litt "under construction" ut spesielt bak i rommet. Når det blir utevær skal jeg sprøytemale diffusorene svarte. Noen svarte høyttalerkabler fremme i rommet blir det nok også en vakker dag men bruker mest tid på de store viktige tingene.

Vedlegg

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Frekvensresponsgrafen viser en dipp i 60hz området. Ser en på group delay er det en dipp i samme området som går under 0ms delay. Tolker det dithen at frekvenser i 60hz området (fra sub} treffer meg før lyden fra høyttaleren. Øker jeg nivået i 60hz området med et EQ punkt stiger både nivået i frekvensresponsgrafen og i GD. Forsinkelsen som har ligget under null nærmer seg null. Gir ikke en økning med EQ punkt i dette tilfellet to teoretiske fordeler, jevnere frekvensrespons og mer riktig fase?

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så i en annen tråd at du sliter med å finne Atmos høyttalere?

Har du sett på Volt fra Diysoundgroup?

Har ikke hørt de selv, men de skal være rimelig rå. Ikke dyre heller.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Jeg så i en annen tråd at du sliter med å finne Atmos høyttalere?

Har du sett på Volt fra Diysoundgroup?

Har ikke hørt de selv, men de skal være rimelig rå. Ikke dyre heller.
    Ikke dumt tips, mange takk!!

Behovet mitt er Atmos høyttalere som kan festes på taket (ikke innfelling). Ser ut til at det kan gjøres både med rett og vinklet versjon. Har du erfaring eller synspunkter på dette?

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ja:

D414C037-DD37-4EF0-BE3C-9C660C075CCC.jpg

Bildet viser en av mine atmosht, alle 8 surroundht er samme type, det er en omarbeidet versjon av Overnight Sensations som ble valgt mest for prisen sin del, men Volt10 står på ønskelisten.

Poenget er uansett at en kan fint bygge kasser med en annen form på både bassrefleks og trykkammer sålenge volum og baffel er likt.

Mine er festet med nøkkelhullsbrikker, de i taket har i tillegg en synlig skrue så de ikke rister ned. De kan selvsagt også skrues innvendig og skjult om du tar ut en driver.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Ja:

Vis vedlegget 535428

Bildet viser en av mine atmosht, alle 8 surroundht er samme type, det er en omarbeidet versjon av Overnight Sensations som ble valgt mest for prisen sin del, men Volt10 står på ønskelisten.

Poenget er uansett at en kan fint bygge kasser med en annen form på både bassrefleks og trykkammer sålenge volum og baffel er likt.

Mine er festet med nøkkelhullsbrikker, de i taket har i tillegg en synlig skrue så de ikke rister ned. De kan selvsagt også skrues innvendig og skjult om du tar ut en driver.
    Ser bra ut. Hvis du skal gå for Volt 10 vil du bruke skrå eller flat?

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke. Har flatt nå og mener det funker greit, men har jo ikke prøvd skrått.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Angående følsomme horn og suselyd. Fikk låne en Behringer A500 og med gain på klokka tolv er det ikke suselyd. Noe during men svakere enn suselyden. Vrir jeg gain til maks er suselyden der også med den forsterkeren. Jeg konkluderer med at jeg trenger ny forsterker som har lite egenlyd.

Da er jeg tilbake til valg av forsterker. Har fått anbefalt Anaview ALC-0100 flere steder. Er ikke helt komfortabel med å lage selv, men har funnet et par ferdige alternativer som bruker Anaview moduler:

Drawmer MPA-90 bruker Anaview ALC-0180. 50w i 8ohm og 28.5db gain.
    Drawmer CPA-50 bruker Anaview ALC-0100. 25w i 8ohm og 27db gain.

Har noen erfaring eller innspill i forhold til ALC-0180 vs ALC-0100?

Har også fått anbefalt Yamaha P serien, P2500S, P3500S eller P5000S. Flere som bruker de uten suselyd på hornene jeg bruker. Noen med erfaring her?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.988
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vær forsiktig med A500.
    Jeg hadde 4 stk av dem.
    3 av dem "poppa" sikringene og døde i samme åndedrag.
    Den siste av de tok med seg en Fostex driver i døden. :mad:

Aldri mer Behringer i mitt hjem.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Vær forsiktig med A500.
    Jeg hadde 4 stk av dem.
    3 av dem "poppa" sikringene og døde i samme åndedrag.
    Den siste av de tok med seg en Fostex driver i døden. :mad:

Aldri mer Behringer i mitt hjem.
    Høres skummelt ut. Har den koplet opp nå, satser på at det går bra.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Kom over en brukt NAD C268 som er basert på Hypex UcD. 80w i 8ohm, xlr innganger og valg mellom fast eller justerbar gain. Håper den får meg i mål med tanke på støy!

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Har lært mye med lesing, prøving og feiling siden jeg gikk over til aktiv drift. Ofte må jeg prøve teorien selv for å virkelig forstå.
    Har landet på Kvålsvoll sine T6050 dempet til å fungere mellom 120-500hz i stedet for de originale kassene (KPT-904-LF) med doble 15". 12" til Kvålsvoll er kjappere, har mer enn nok headroom og låter bedre. I tillegg tar den mye mindre plass. Nå funderer jeg på hva to kasser med doble 15" kan brukes til :)

ShyHorn kombinert med T6050 i midten og Klipsch K-402 fra 500hz til topps fungerer nå svært bra. Siste par ukers fintuning av demping i rommet, eksperimentering med high-shelf filter og vinkling av høyttalerene har vært vellykket. Nå er det detaljer samtidig som jeg ikke blir lyttetrett, og smekk og kraft så selv mine yngre brødre blir svette når jeg drar på.

Men veien er en del av målet. Søkket i 60hz området gnager i hifinevrosen. Hvordan blir jeg kvitt den?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.174
    Sted
    Langesund
    Har lært mye med lesing, prøving og feiling siden jeg gikk over til aktiv drift. Ofte må jeg prøve teorien selv for å virkelig forstå.
    Har landet på Kvålsvoll sine T6050 dempet til å fungere mellom 120-500hz i stedet for de originale kassene (KPT-904-LF) med doble 15". 12" til Kvålsvoll er kjappere, har mer enn nok headroom og låter bedre. I tillegg tar den mye mindre plass. Nå funderer jeg på hva to kasser med doble 15" kan brukes til :)

ShyHorn kombinert med T6050 i midten og Klipsch K-402 fra 500hz til topps fungerer nå svært bra. Siste par ukers fintuning av demping i rommet, eksperimentering med high-shelf filter og vinkling av høyttalerene har vært vellykket. Nå er det detaljer samtidig som jeg ikke blir lyttetrett, og smekk og kraft så selv mine yngre brødre blir svette når jeg drar på.

Men veien er en del av målet. Søkket i 60hz området gnager i hifinevrosen. Hvordan blir jeg kvitt den?
    Ja det bass greiene og rom er ikke alltid like lett. Hører stadig på shyhorns hos emo og der er det helt ellevilt. Han har bare en topp å dempe, ellers måler den ene subben innenfor +/- 1 db fra 65 Hz og ned til 14Hz uten EQ. Han bruker subbene opp til 100 hz

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy

Ja det bass greiene og rom er ikke alltid like lett. Hører stadig på shyhorns hos emo og der er det helt ellevilt. Han har bare en topp å dempe, ellers måler den ene subben innenfor +/- 1 db fra 65 Hz og ned til 14Hz uten EQ. Han bruker subbene opp til 100 hz
    Har brukt de opp til 120hz en stund nå. Det fungerer bra og jeg går ikke ned igjen til 100hz.

Søkket i 60hz området fikk jeg med de forrige subbene med samme plassering så dette er romavhengig. Fikk dessverre ikke effekt hos meg med 2.5mm stålplater i VPR testen så må teste noe annet. Har tenkt litt på de to Klipsch kassene med doble 15" som nå står lagret på bakveggen. Når jeg får effektforsterkeren til K-402 hornene får jeg to forsterkerkanaler ledig i tillegg til at jeg har to prosesseringskanaler tilgjengelig. Eksperimentering med motfase (ala DBA) er interessant å prøve selv om de ikke er like eller har samme plassering som ShyHornene. Et annet alternativ er å la de spille innenfor et snevert området som dekker 60hz for å fylle ut søkket, men det er både høyt i frekvens mtp lokalisering og i tillegg kan det gi nye utfordringer med fase. Uansett gratis å prøve og en erfaring rikere.

mson

Fersking
    Ble medlem
    27.09.2018
    Antall liker
    0
    Spændende tråd :) Dejligt at se horn subs (og horn i det hele taget) være flittigt udbredt i det norske! I Danmark, hvor jeg bor, er det modsatte tilfældet; de få af os der er kan næsten tælles på én hånd :confused: Selv bruger jeg et par MicroWrecker DIY tapped horn udviklet af "lilmike" ovre fra AVS Forum. De er udstyret med en B&C 15TBX100, og er tunet til ca. 22Hz. Det fungerer super bra med mine Simon Mears Audio Uccello'er, som også er horn hele vejen igennem det frekvensområde de spiller. Jeg skærer dem nedefter ved 80Hz til MW'erne.

ShyHorn er en yderst spændende sub! Er det Precision Devices PD.2450 (ferrit-udgaven) der sidder i, og hvad er system følsomheden? Det er vildt de klarer angivelige 14-150Hz. Et tapped horn, som jeg bruger, løber hurtigt tør udstrækning opefter, og med så dyb en afstemning som ShyHorn ville det kun række til en 60-70Hz (afhængig af den givne TH profil) før unoder begynder at optræde.

/Mikael

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.174
    Sted
    Langesund
    ShyHorn er en yderst spændende sub! Er det Precision Devices PD.2450 (ferrit-udgaven) der sidder i, og hvad er system følsomheden? Det er vildt de klarer angivelige 14-150Hz. Et tapped horn, som jeg bruger, løber hurtigt tør udstrækning opefter, og med så dyb en afstemning som ShyHorn ville det kun række til en 60-70Hz (afhængig af den givne TH profil) før unoder begynder at optræde.

/Mikael
    Ja det er PD 2450 ferrit.

Viser seg å være en ganske kapabel sub, med et stort bruksområdet. Ikke en sub der vil imponere med ekstra nivå nedover, men leverer tørr og kontant bass, samtidig som den går ganske dypt.

Det store bruksområdet går nok litt ut over følsomheten, men la oss si den er på elementets følsomhet 98db/w
    Den er jo også ganske stor, så er ikke for alle møblerte stuer;)

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Fint at konstruktøren svarer så blir det riktig med en gang.

Bruker den med et HP filter på 20hz og LP på 120hz. Fungerer veldig bra med overflod av kapasitet.

Fikk koblet opp NAD C268 i går og endelig kan jeg nyte store horn uten suselyd i stille partier på film og musikk :)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.422
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Nettopp lest igjennom tråden din, inspirerende og flott kino. Muligheter for å få en lytt engang, hvis anledningen byr seg?

Ble litt nysgjerrig på horna du selger også, men har egentlig ikke råd... :) Kjører tapped horn opp til ca 80 hz idag, så disse kunne jo kanskje passet videre oppover.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Nettopp lest igjennom tråden din, inspirerende og flott kino. Muligheter for å få en lytt engang, hvis anledningen byr seg?

Ble litt nysgjerrig på horna du selger også, men har egentlig ikke råd... :) Kjører tapped horn opp til ca 80 hz idag, så disse kunne jo kanskje passet videre oppover.
    Hyggelig å få besøk så det skal vi få til! Vi kontaktes på PM.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Har hatt en rolig periode med musikk og film uten å dra frem målemikken hver kveld. Det er behagelig :)

Men nå er det slutt på hvilen. Det er dalen mellom 50hz og 70hz som jeg vil få opp. Lytteposisjon er finjustert. Kommer ikke nærmere frontvegg uten at lerretet blir for stort. Har prøvd med 2.5mm stålplater i et lite VPR prosjekt uten suksess. Det er dør på bakvegg så får ikke fylt hele bakveggen med en meter absorbent. Har testet med å la Klipsch 15" spille på bakvegg, men plassering på bakvegg gir også søkk i 60hz området...

Er det ikke mulig å få denne forbanna dalen til å krype opp med bassfeller? Noe fra RPG? Helmholtz-resonator??

Vedlegg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.174
    Sted
    Langesund
    Opplever du tykkansamling i det området andre steder i rommet? I så fall ville jeg prøvd med Helmholtz kasser.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Opplever du tykkansamling i det området andre steder i rommet? I så fall ville jeg prøvd med Helmholtz kasser.
    Høres fornuftig ut. Kan ta målinger rundt i rommet for å finne ut om det er høyt nivå og resonanser mellom 50-70hz et eller flere steder.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn