Men det er ikke mangelen på bass som er det største problement men et ekstremt nivå fra 200-250 og oppover.
Dessuten, høyttalere store som amerikanske kjøleskap som ruller av fra 55 hz? Det blir feil, da må jeg ha sub ved siden av (også fysisk). Jeg har svært liten plass.
Når jeg brukte Lyngdorf hørte jeg potensialet. Det var meget bra.
Ergo, passiv løsning kan kanskje funke (men jeg er svært skeptisk) og da får jeg en mega monitor som ruller av ved 50-55 hz. Nei takk.
8 (hvertfall) mulige veier å gå:
1. Groundsound (dyrt) med doble JBL og en monsterforsterker (f ex Dynamic Pr.). Enorm lyd og trøkk ned til 25-30 hz. Vil garantert funke. Mye penger, mye lyd, det er bra. Ulempen er at jeg tror denne løsningen trenger et visst lydnivå for å slippe seg løs. Også har jeg allerede en dyr klasse-a forsterker under bygging som ikke kan brukes på 2xJBL 2226.
2. Groundsound (dyrt) og BD15. Vil fungere ypperlig med klasse a forsterkeren selv i et 120 liters kabinett. Her kunne jeg også få laget en bitteliten klasse a superdiskant-forsterker og dele aktivt 3 veis.
Høyst sannsynlig den ypperste løsningen.
3. Antimode og BD15 med klasse a forsterkeren selv i et 120 liters kabinett.
4. Et stk BD15 hvor jeg åpner øvre del av kassene fullstendig og lar disse spille ned til ca 120-130 hz. Så bruker jeg Primare 120 wattern min til å drive en +/- 10" bass som er i nedre del av kassen i lukket kabinett, ventillert, lukket eller med slave. Her kan jeg bruke Rod Elliot 8 bånds eqn. Alternativt et Antimode produkt sammen med Primare eller en Hypex.
5. Bygge ny basskasse hvor jeg bruker SEAS sin magnesium 10 tommer i lukket kabinett på 80 liter. I følge Sigried Linkwitz så er lukket kasse langt enklere og implementere enn refleks. Nelson Pass og Cain&Cain er veldig begeistret for dette elementet. Her vil klasse a forsterkeren kunne drive denne med både transparens og glans. Passiv deling bør gå bra. Og TAD hornet kan settes løst oppå fullstendig fasekorrekt.
6. Kjøpe et par BD15 til og putte de i en åpen baffel, drive dem med klasse a forsterkeren og Antimode aktiv deling ved 7-800 hz. Plassere TAD hornet ved siden av og dele dette passivt slik jeg gjør i dag
7. Kjøpe TAD1601 som er beregnet for et kabinett på 175 liter. Den vil spille jevnt og fint ned til 30hz uten dikkedarier.
8. Erklære 2012 for Annus Horriblus hvor jeg sitter med masse utstyr som jeg aldri får brukt
Løsning nr 6 er fristende. Den er superenkel å lage. Pga latency på minst 35 cm i Antimode dsp/filteret så kan jeg trekke TAD horna lengre bak og få mindre "in your face". Dernest vet jeg av erfaring at OB er griseenkelt å implementere i rommet mitt med flott nivå ned til 35hz. Med doble BD15 kan jeg lage en plate som er 100 høy, 50 bred og som har sidevanger bakover som er på 30-40 cm. IKEA 28 mm eikeplater koster noen 1000 lapper og matcher TAD horna elegant. (Et siste alternativ er å sage bort hele baksiden på kassene. Da blir det en fin U-frame av hele skiten
PS! Bert D sa til meg at jeg likegjerne kunne dele aktivt med dsp jo før jo heller. Han sa det ble billigst på sikt! Hva mener han, en neve med spoler og kondiser koster ikke mye?? (jeg vet svaret)