Hvordan, sånn eksakt, har du prøvd deg fram med HTA med 'Regas protraktor som utgangspunkt'??
HTA = Horizontal Tracking Angle? Azimuth.
I givet fald er det vel en anden sag? Da jeg med "Regas protraktor som utgangspunkt", kun tænker på "overhang" og "offset". Men uanset hvad, så har jeg haft pickup afprøvet i flere yderpunkter, for at høre effekten af dette.
Der hvor jeg har mindst mulig forvrængning i yder- og inderspor, sidder pickup bedst.
Azimuth har aldrig givet mig problemer, eller anledning til at ændre på placering af pickup. Pickup'er i god kvalitet, i en tilsvarende god kvalitet arm, vil ikke fordre et behov for at ændre HTA. Jo, hvis noget er skævt/uden for spec.
Når alt kommer til alt, så kan alle indstillinger på en pladespiller gøres "by the ear" og lidt tålmodighed
Horisontal sporingsvinkel, offset og overheng, som sammen med armens lengde gir de to nullpunktene hvor pickupen er parallell med rillene...
Det går dårlig å gjette seg frem til noe, fordi endret overheng også krever en annen offsetvinkel for at det skal bli riktig. Om du justerer deg til best mulig resultat i ytterste og innerste sporet, så er du virkelig på ville veier.
Altså. Greia er at man i beste fall oppnår følgende resultat med offset og overheng i en radialarm: I to punkter på en plateside er pickupen perfekt vinklet i forhold til kutterhodet (lineært opphengt) som graverte lakken/kobberplata, som er utgangspunktet for platene. Utenfor det ytterste vil pickupen peke mer ut i fronten enn idealet, dette avtar inn mot det første nullpunktet, så begynner pickupen å peke mer innover enn idealet, deretter reduseres vinkelfeilen igjen mot det innerste nullpunktet, før det til sluttbegynner å peke stadig mer ut i forhold til idealet.
Dette er felles for all fornuft.
Dog er det omdiskutert hvor man ønsker å legge disse nullpunktene. Noen legger vekt på minst mulig gjennomsnittlig vinkelfeil. Andre sikter seg inn mot lavest mulig maksimal feil (ytterst, mellom nullpunktene, og innerst). Atter andre regner inn synkende rillehastighet innover plata, og vektlegger dette sammen med vinkelfeilen. I praksis ender det med å flytte ett eller begge nullpunktene inn mot senter av plata.
Du kan ikke endre overheng uten å endre offset, og visa versa.
Hvis du lytter deg fram til best mulig resultat ytterst og innerst uten å endre offsetvinkel, eller forholde deg til hva som skjer midt på plata, så skjer følgende: Du trekker pickupen bakover i headshellet. Dermed flyttes nullpunktene lenger fra hverandre, og du får en vanvittig høy vinkelfeil midt på plata.
Dette er en god bit forbi det jeg har matte til, men for Gudruns skyld, velg en av de opptil flere kloke hodene som har regna på det, og sikt nøye. Baerwald, Löfgren, Bauer, Stevenson, til og med den rare til Rega.. Ørene dine er garantert ute og sykler her, i hvert fall hvis du ikke klarer å huske en plateside som starter med forvrengning som synker, deretter stiger, så synker, og til slutt stiger igjen, over en periode på gode 20 minutter.