Kabelgåten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Helt klart mulig at jeg tolker deg feil, jeg skal ikke påstå å kjenne intensjonene dine bedre enn du gjør sjøl. Men tolke må jeg, og den rimeligste tolkningen jeg finner er at du prøver å skaffe deg krutt.
    Det viktigste er jo hvem som legger de tykkeste kablene må du jo skjønne! :poop:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Siden flatkabler diskuteres er her en liten kuriositet. Slike kabler er mye brukt i profesjonell sammenheng. Både for intern bus-routing i miksere og intern kabling mellom printkort og koblingspaneler. Men også til korte strekk med ballansert 8 kanals audiokabling mellom apparater plassert i samme rack, — da ofte uten skjerm. Er det godt nok til å lage musikken er det kanskje godt nok til å gjengi den?
    Flatkabler er velkjent i både høyfrekvent og signalkabler, det er jo der de har sin styrke og designet kommer derfra også for å brukes på MHz området. De som husker ide-bus på PCene fra 80-tallet og utover:

    Til lyd så brukes det gjerne slike kabler på hovedkort og diverse om man tar en titt innvendig i en halvmoderne forsterker, gjerne imellom forskjellige kort og på inngangs signaler. Flatkabel har noen fordeler, enkelt å terminere og hurtig også i tillegg til rimelig. Fint å bruke der signalet skal gå fra et sted til et annet med mange ledere så man slipper mye kabelrot og man får ryddig med pinouts og enkelt å bytte kabel om den blir defekt.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Nordost har sikkert en under leverandør. Molex er vel mest nærliggende å tro. Klarer bare ikke se likheten med Valhalla, kanskje Molex har en spesialvariant som Nordost har eksklusiv enerett på, godt mulig.

    Som sagt tidligere fikk jeg mine Valhalla billig, og har kost meg med dem siden. Til dere som vil prøve ut høyttaler kabler kan jo bestille Molex og slippe billig unna. Hadde jeg ikke hatt Valhalla hadde jeg glatt kjøpt Molex for å teste ut.

    Nå venter jeg bare på hva Aurora spiller på, men av en merkelig grunn vil han ikke svare på dette. Hvorfor spørre om dette? Jo, han er så kompromissløs og teoretisk basert at nysgjerrigheten pirres. Men det virker som han feiger ut. Sånn sett hadde det vært greit at medlemmene hadde utstyrslisten i sin signatur, så vi som har hørt mye opp gjennom årene lettere har ett grunnlag for å forstå den enkeltes uttalelser når det diskutetes forskjellige aspekter ved denne fine hobbyen vår.
    Synes på ingen måte at vi skal legge inn info om stereo komponenter vi har. Det er fokus på lyd, musikk og glede med det man har som teller.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke det samme som at jeg skal annonsere til alle hva jeg har, for å finne det ut må du selv gjøre en innsats. Speil er oppskrytt
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Holmestrand
    Jeg designet volumkontrollen til en anerkjent forforsterker for noen år siden. Det skulle være absolutt toppklasse på støy uansett pris.
    To versjoner ble laget. En med relestyring (det ultimate), og en basert på en meget god chip.
    Det var målbare forskjeller på de to løsningene, men de var ørsmå. Jeg elsket relestyringen med sine sexy små klikk når man endret volum, og syntes (selvfølgelig) jeg kunne merke at den låt bedre når vi testet den.

    Så lagde jeg en versjon der begge løsningene ble montert inn i samme preamp. Styringen av preampen ble utstyrt med en ABX test slik at man ved hjelp av fjernkontroll og display kunne teste seg selv uten å vite hvilken av de to volumkontrollene som var aktiv. Nivåmatching var på 0,01dB nivå, og andre "hint" som lyden fra releene ble skjult ved at releene klikket selv om det var chippen som var i bruk.

    Resultatet etter mange tester på flere anlegg var at INGEN klarte å høre forskjell. Resultatet var 50/50 og dermed ren gjetting hver gang.
    Releløsningen ble dermed forkastet siden chippen er mer driftsikker, mye billigere og mye mindre kompleks.

    Ingen er immune mot kognitiv bias, og jeg er overbevist om at det er bare de som har baller til å utføre blindtester som innser hvor stor denne effekten er.
    Av og til hører jeg forskjell på ting, men slik at jeg vanskelig kan si hvilken som faktisk er best.
    Da tror jeg man lett kan bli styrt av forventninger, slik at dyr gjerne velges.
    Sånn for sikkerhets skyld.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Holmestrand
    Bruker utskjelte Nordost Valhalla høytt kabler, og da også internt i høyttalerene. Kan ikke stoppe på dørstokken.
    Dette er en meget god match i mitt system. Andre opplever Valhalla som noe «på» oppover i presens området, men ikke hos meg.
    Det er bare å prøve og lytte over tid, så blir det så bra så…
    Jeg tror Nordost Valhalla hovedsaklig har en feil, og det er prisen.

    Jeg har "hørt" slike og det fungerte all deles glimrende.
    Men for meg så fungerer det aller meste jeg har prøvd på den måten.
    Så hvis du kan leve med Valhallas ene feil så er det fint for deg.
    Det har ikke jeg råd til.
    Hvis du gleder deg over musikk og lyd med nevnte ledninger, så er jeg glad på dine vegne.
    :)
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Jeg var utsatt for en selger, dvs eier av hovedstadens absolutte hifi-asyl, som ikke ville forholde seg til meg før jeg besvarte hans inkvisisjon om mitt eget anlegg. Så jeg måtte skryte på meg noe eksotisk før han ville snakke med meg.
    Den dagen hadde jeg forøvrig på meg blådress og kappe etter et møte med noen i øvre skikt av den maritime næringen, men det satt langt inne å bli tatt seriøst! Forstår ikke hvorfor folk vil seg så vondt at de går til slike asyl-bestyrere!
    Så jeg tolker musicmans utidige mas om anlegget i verste mening i samme retning!
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Når vi zoomer inn på bildet i linken av artikkelnummer 1000570022: Ja, absolutt.
    Vis vedlegget 949863
    Nyere Nordost Valhalla 2 benytter fire par med 7 ledere på 22 awg. Ser man nærmere etter er avstand god del større mellom den enkelte ledere.
    FEP isolasjon (Fluorinated Ethylene Propylene) på Nordost har også en unik tvining rundt hver leder som ikke fremkommer på Molex 24 awg, produkt #
    000570076 (laveste awg vist på nett).

    Begge produktene er kobber belagt med sølv (hvilken renhet på kobberet og tykkelsen av sølv fremkommer ikke på Molex. Finner heller ikke i farta resistans på noen av dem.

    Molex #1000570076
    • 24 awg
    • 19/36 ledere.
    • Solid kjerne i kobber belagt med sølv.
    • Standard FEP.
    • Kapasitans: 14.4pF/ft
    • Induktans : 0.1μH/ft
    • Resistans:

    cq5dam.web.1280.1280.jpeg
    1694113044766 copy.jpg




    Nordost Valhalla 2
    • 22 awg
    • 28 ledere
    • Solid kjerne i 99.999999% oksygen fri kopper belagt med 85 micron Sølv.
    • Dual Mono-Filament FEP med helically tvinning.
    • Kapasitans: 10.9pF/ft
    • Induktans : 0.125μH/ft
    • Resistans:

    616nordost.spk2.jpg
    nordost-tyr-interconnect-speaker-cable-valhalla-speaker.jpg


    Hvor vidt forskjellene er hørbart eller ikke og om prisen forsvarer forskjellene får den enkelte avgjøre...syns i allefall Nordost ser riktig så lekkert ut i forhold. :cool:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jada, det er andre dimensjoner, og som du kanskje så i Temp-Flex-katalogen finnes det en hel masse varianter. Dette var et eksempel med transparent isolasjon slik at man kan se likheten, som anmodet. Jeg mener ikke at det er eksakt dette artikkelnummeret som leveres til Nordost, men de har formodentlig bestilt noen sneller til sin egen spec med bestemt ledertverrsnitt etc. At det er samme teknologi og formodentlig samme maskin ser jeg helt hit. På samme måte som de kjøper Temp-Flex air dielectric coaxer uten den ytre skjermen.

    Jeg møtte forresten noen produksjonsfolk fra en større, seriøs europeisk kabelprodusent på en messe for noen år siden. Firmanavnet behøver ikke nevnes her, men jeg har kjøpt en del metervare derfra via Elfa Distrelec. Over en øl på kvelden fant jeg ut at de også produserer for en del av de større «audiofile kabelprodusentene». Den eneste spec’en som er viktig for dette segmentet er tydeligvis å treffe eksakt riktig fargekode på ytterkappen. Det er aldri noen som spør om eller sender klager på elektriske egenskaper eller fysiske toleranser. Ikke viktig for kunden, i motsetning til aerospace, automotive, medical, milspec, osv. Men de får godt betalt, har ikke spesielt høye varekostnader, og har mange historier å fortelle om dette segmentet (dvs oss). En interessant kveld i Göteborg.
     
    Sist redigert:

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Jeg løste kabelgåten for egen del ved å prøve selv. Hvorfor ikke bare teste hva du liker og holde deg til det?

    Hvis det overhode ikke var forskjeller hadde vel ikke Wireworld vært i bransjen i 40 år? Men om du ikke hører forskjell, eller synes forskjellene er så små at du ikke bryr deg, er det vel bare å plukke frem kablene fra konfirmasjonsanlegget, eller ta en tur til elkjøp?

    Cd-spilleren fra 1982 kan vel også plukkes frem? Det er jo bare 0 og 1 som konverteres. Enten blir det perfekt, eller så blir det tyst. 😀
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg var utsatt for en selger, dvs eier av hovedstadens absolutte hifi-asyl, som ikke ville forholde seg til meg før jeg besvarte ... osv
    Det er nok relativt mange som har opplevd det tilsvarende fra den herremannen. Meg selv inkludert, men da i en litt annen sammenheng når jeg var i modus for å bytte høyttalere. Jeg ble møtt med en litt "nedlatende" holdning med spm om hvilke forsterker jeg hadde (greit nok kanskje da det selvfølgelig kvalifiserer/ekskluderer ulike modeller) og hvilke prisklasse jeg var ute etter.
    Når jeg kvitterte med type amp og at pris var en underordnet faktor, men var villig til å strekke meg en god bit, ble det litt annen lyd i fløyta - med full rundtur i hele lokalet.
    Greit nok, da de sikkert er "plaget" med en del tirekickers, men det er mer holdningen man blir møtt med.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Cd-spilleren fra 1982 kan vel også plukkes frem? Det er jo bare 0 og 1 som konverteres. Enten blir det perfekt, eller så blir det tyst. 😀
    Det er jo litt mer enn 0 og 1, da. På digitalsiden er det også tidspunktet for hver sampleverdi, hvor variasjoner i tid er kjent som jitter. Klokkepresisjonen i avsenderenden er ganske viktig, evt separat felles klokkesignal mellom avsender og mottaker, eller bufring og reklokking til internt klokkesignal i DAC. Ulike DAC’er har ulik motstandsevne mot jitter. En NOS ladder-type DAC vil sannsynligvis skape hørbar analog forvrengning selv med små tidsvariasjoner, mens noe som Benchmark DAC eller min RME ADI2 Pro spiser enorme mengder av slikt til frokost uten å fortrekke en mine.

    Dessuten er det store forskjeller på analogsiden i opamper og utgangsbuffere, og ikke minst viktige forskjeller i hvordan strømforsyning og jordplan fungerer mellom analoge og digitale kretser. Selv jeg greier fint å høre forskjell mellom en Electrocompaniet EMC-1 brukt som digital transport og en Logitech Transporter når begge spiller via SPDIF/AES3id til en middels god, ikke helt jitterimmun DAC.

    Derimot er min erfaring med digitalkabler som du sier, enten er de lange nok og fungerer, eller så er de for korte/har brudd og da blir det tyst. Og jeg vet at det teoretisk sett kan oppstå hørbare forskjeller pga at båndbreddebegrensninger tilfører noe ekstra jitter i et SPDIF-signal, og jeg har virkelig forsøkt å fremprovosere slike, men no joy.

    Det jeg ikke forstår er denne stadige insisteringen på at det være teknisk begrunnede, hørbare forskjeller på steder hvor slike ikke finnes. Det er jo mer enn nok av helt reelle problemer å løse, så hvorfor bruke tid og penger på problemer som ikke eksisterer eller i verste fall har minimal betydning?
    Hvis det overhode ikke var forskjeller hadde vel ikke Wireworld vært i bransjen i 40 år?
    utviklet av den tyske legen og farmasøyten Samuel Hahnemann (1755–1843).
    Remediene ble tilberedt ved gjentatte ganger å tynne ut utvalgte stoffer i alkohol eller destillert vann, for deretter å bankes flere ganger mot en skinnbibel, eller noe annet med liknende egenskaper.[5] Hver fortynning med etterfølgende banking skulle øke remediets potensering. Remediet ble ofte fortynnet i en slik grad at det ikke gjensto noe av det opprinnelige stoffet.[6]
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Det er da mange ting som ikke funker som annonsert, men som folk likevel vil bruke penger på.
    Det er mange som tror produktene funker som annonsert og er villige til å betale........
    De fleste er ikke i stand til å "avsløre" et dårlig produkt............uansett pris
    De fleste er mer enn villige til å svi av noen kroner for å føle glede.....
    Mange er villige til å glede andre med å svi av noen kroner......

    Sånn går nu dagan......
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Det er mange som tror produktene funker som annonsert og er villige til å betale........
    De fleste er ikke i stand til å "avsløre" et dårlig produkt............uansett pris
    De fleste er mer enn villige til å svi av noen kroner for å føle glede.....
    Mange er villige til å glede andre med å svi av noen kroner......

    Sånn går nu dagan......
    Det beste med den siden av saken, er at de kabeltroende forer hifiselgerne med penger slik at de kan holde seg i live, og om mulig sette ned avansen sin på seriøse produkter til glede for oss alle! Men det skjer vel ikke, de tar vel ut profitten og kjøper seg en tre fot større seilbåt ...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Jeg løste kabelgåten for egen del ved å prøve selv. Hvorfor ikke bare teste hva du liker og holde deg til det?

    Hvis det overhode ikke var forskjeller hadde vel ikke Wireworld vært i bransjen i 40 år? Men om du ikke hører forskjell, eller synes forskjellene er så små at du ikke bryr deg, er det vel bare å plukke frem kablene fra konfirmasjonsanlegget, eller ta en tur til elkjøp?
    😀
    Hvordan kan disse new age butikkene fremdeles være i business om det de selger ikke virket? Krystaller som virker mot gud vet hva.
    Samme type "vitenskapelig" mumbo jumbo. Og sverger på at det virker.
    Her er hva healing crystals gjør:

    Their rise in popularity can be credited to the booming wellness craze as crystal healing is a sacred ancient science which is holistic and non-invasive.
    It is a vibrational energy-based system which is being rediscovered for its immense power. Stones are used as a method to improve health and enhance wellbeing on many different levels - environment, mind, body and spirit.
    Healing crystals act as guardians and protective shields, they also help attract abundance, love, peace and positive energy from the universe. A crystal's specific purpose is to balance the energy in all living things or in the environment. They have the power to manifest both divine and earthly energies, and can add to your decor and interior spaces.


    En fyr som het Gary Dahl solgte stein som kjæledyr. Puttet de i en eske med luftehull(!). Han ble millionær. Må da være en smal sak å selge billige kabler svært dyrt.
    Det finnes ingen kabelgåte, utover det at folk biter på.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Jada. Det er mange luringer som tjener penger på mye rart. Det er mange idiotiske teorier i markedsføringen av hifi utstyr også. Det er lite tillitsvekkende og ødeleggende for bransjen.

    Men når du har et anlegg til > 1 mill og bruker kabler som koster 299,- så tenker jeg at pendelen har svingt litt vel mye i feil retning. Et slags statement, eller en motesak?

    Det er jo faktisk veldig lett å høre forskjell på helt normale gode hifi-kabler og elkjøp kabler.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ^ Hva om kablene til 299 er de som passer best iht eieren preferanser (gitt at eieren har «opplevd» forskjeller og sammenliknet med hva det skal være)?
    Eller om kablene til 299 faktisk viste seg å være transparente?

    mvh
    KJ
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Ja folk får gjøre som de vil - heldigvis.

    Men er det slik at det er blitt skambelagt å ha ordentlige kabler? Må man ha elkjøp- kabler for å bli respektert i menigheten? 😀
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Men er det slik at det er blitt skambelagt å ha ordentlige kabler?
    Som «kabeldebatten» viser så er det tildels stor polarisering rundt hva som kan kvalifisere som «ordentlige kabler». For egen del mener jeg audiofile boutique kabler kun har med forfengelighet å gjøre. Null, nix og nada med «god» reproduksjon av musikkhermetikk. Og en «ordentlig kabel» er etter mittt skjønn 100% lytefri i den jobben den er satt å gjøre. Følgelig låter alle «ordentlige kabler» klin likt.

    ...Må man ha elkjøp- kabler for å bli respektert i menigheten? 😀
    Det avhenger vel ganske mye av hvilken menighet (og fraksjoner innenfor) du sogner til. Jeg skjønner ellers ikke hvorfor noen ev skal fortjene mer eller mindre respekt pågrunn av ledningene.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.127
    Sted
    Oslo
    Men er det slik at det er blitt skambelagt å ha ordentlige kabler? Må man ha elkjøp- kabler for å bli respektert i menigheten? 😀
    Nei, det er fullt akseptert å kjøpe kabler fordi de er pene, solide og/eller funksjonelle.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men er det slik at det er blitt skambelagt å ha ordentlige kabler?
    Nei, jeg skammer meg ikke over å ha valgt kvalitetskabler til mitt oppsett. Skulle bare mangle om ikke jeg med mine krav tok kabelføring på alvor. Ikke har noen ertet meg for det heller. (y)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hva er din definisjon av en "kvalitetskabel"...??
    At den er egnet til formålet og praktisk i bruk. Jeg har feks noen lengre strekk på linjenivå hvor jeg vektet behovet for skjerming mot behovet for en relativ lav kapasitans og fant det praktisk å kunne bestille disse i et utvalg av farger for enkel oppkobling.

    1694720939107.png
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvis det overhode ikke var forskjeller hadde vel ikke Wireworld vært i bransjen i 40 år? Men om du ikke hører forskjell, eller synes forskjellene er så små at du ikke bryr deg, er det vel bare å plukke frem kablene fra konfirmasjonsanlegget, eller ta en tur til elkjøp?
    Spørsmålet ligger nok i forskjellen mellom «overhodet» eller «signifikant». Teknisk sett er det klart at kabler «kan» gjøre en forskjell i negativ forstand dersom de er feilkonstruert. Den største forskjellen mellom kabler er utvilsomt visuelt sett. La oss si at det var en visuell standard for kabler, feks at alle ble levert med en spesiell ytre strømpe. Hadde man da hatt er stort marked for kabler med forskjellig prising? Så er det ikke mulig for produkter som har omtrent samme innhold å bli solgt med forskjellig innpakning og til forskjellig pris. Det at et selskap lever i flere tiår er ikke er bevis for det deres produkter er teknisk sett overlegne andre produkter. Det forteller bare at noen er villige til å betale prisen for produktet. Tilsvarende burde ikke da da all medisins kvakksalveri forsvinne fra markedet etter noen år siden deres funksjon ikke er dokumentert, eller snarere har blitt bevist å ikke gi effekt. Har det forsvunnet?

    For meg blir det like lite ulovlig eller umoralsk å kjøpe en dyr kabel som å kjøpe en dyr klokke (jeg har et par selv). De dyre klokkene er kanskje pene og kjekke å eie, men de viser ikke tiden mer presist enn en digital casio til 500kr som jeg har liggende. Den har faktisk alarm og stoppeklokke også. Går jeg med den hver dag? Nope. Jeg liker bedre de som ser penere ut, men faktisk går bitte litt feil. Men dyre kabler, det er jeg ferdig med å kjøpe.
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Jada. Det er mange luringer som tjener penger på mye rart. Det er mange idiotiske teorier i markedsføringen av hifi utstyr også. Det er lite tillitsvekkende og ødeleggende for bransjen.

    Men når du har et anlegg til > 1 mill og bruker kabler som koster 299,- så tenker jeg at pendelen har svingt litt vel mye i feil retning. Et slags statement, eller en motesak?

    Det er jo faktisk veldig lett å høre forskjell på helt normale gode hifi-kabler og elkjøp kabler.
    Da er det vel dette som er selve kabelgåten, at det ikke er lett, men umulig å høre forskjell i en blindtest.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Kabelbransjen er spennende. Noen produserer kabler med bedre lyd
    og resten selger kabler kun for å tjene penger. Her er video med en
    som forteller hvordan alle uten teknisk bakgrunn kan tjene penger
    på Hai-Fai-folk...... (y)

     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Ho ho.. Det var rene ord for pengene!
    Han har selvfølgelig helt rett. Bransjen er pill råtten. Det selges stadig mer drittprodukter som folk uten peiling kjøper. Pluss alle de som tror de har peiling bare fordi de har lest alt juks og bedrag som produsenter og magasiner med kjøpt og betalte testere lirer av seg.
    Det finnes fremdeles ærlige produsenter, men det er ikke de som tjener pengene.

    OCD mikey er jo ikke bedre selv heller. Jeg avslørte i en annen post hvor klønete han er når han hørte forskjell på kabler. Han hadde snudd fasen på begge kablene i ene testen...
    Det var altså ikke forskjell på kablene, men fasen. Og det kan man altså høre forskjell på i enkelte tilfeller, men er utsyrsavhengig det også som så mye annet.
     
    S

    Shaktimannen

    Gjest
    Ho ho.. Det var rene ord for pengene!
    Han har selvfølgelig helt rett. Bransjen er pill råtten. Det selges stadig mer drittprodukter som folk uten peiling kjøper. Pluss alle de som tror de har peiling bare fordi de har lest alt juks og bedrag som produsenter og magasiner med kjøpt og betalte testere lirer av seg.
    Det finnes fremdeles ærlige produsenter, men det er ikke de som tjener pengene.

    OCD mikey er jo ikke bedre selv heller. Jeg avslørte i en annen post hvor klønete han er når han hørte forskjell på kabler. Han hadde snudd fasen på begge kablene i ene testen...
    Det var altså ikke forskjell på kablene, men fasen. Og det kan man altså høre forskjell på i enkelte tilfeller, men er utsyrsavhengig det også som så mye annet.
    Bra vi har Supermenn som deg her som viser veien videre
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke han er noen Expert på kabler , mere en du, det er vel opp til vær enkelt person hva de liker av tilførsel av lyd signatur av kabler, å rakke ned på de som lever av selge skitten er vel ikke noe han bør gjøre
    Jeg tror Armand vet veldig mye mer om både kabler og elektronikk enn de aller fleste her inne, inkludert hvilke krav som stilles for kabling til langt mer krevende formål enn å overføre et analogt audiosignal med knapt 20 kHz båndbredde…

    Men om vi nå er enige om at det eneste «audiofile» kabler kan gjøre er å farge signalet med en eller annen lydsignatur eller eq-profil har vi i det minste kommet et steg lenger mot en felles forståelse av fakta. Selv mener jeg at kabler ikke skal holde på med sånt, og da blir alt mye enklere.
     
    S

    Shaktimannen

    Gjest
    Jeg tror Armand vet veldig mye mer om både kabler og elektronikk enn de aller fleste her inne, inkludert hvilke krav som stilles for kabling til langt mer krevende formål enn å overføre et analogt audiosignal med knapt 20 kHz båndbredde…

    Men om vi nå er enige om at det eneste «audiofile» kabler kan gjøre er å farge signalet med en eller annen lydsignatur eller eq-profil har vi i det minste kommet et steg lenger mot en felles forståelse av fakta. Selv mener jeg at kabler ikke skal holde på med sånt, og da blir alt mye enklere.
    Det er vi jo enige om
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn