En høyttaler er etter mitt skjønn det klart mest kompromissfylte ved musikkreproduksjon. Uanett hvordan man vrir og vrenger på det, selv om man har ubegrenset med penger og plass er det et sett med kompromisser man må balansere mellom. Derfor velger ulike produsenter ulike innfallsvinkler. Og tenk på hvor forskjellige de ulike høyttalerprinsippene er. OB, kasse, horn, rundstrålende, bånd osv. Og ingen av dem er perfekte. Alle har sine små og store skavanker som man må leve med.
Jeg regner med at du skjønner at relevansen ift kabler er liten. En kabel klarer å gjøre oppgaven sin nesten perfekt uansett hvor lite ressurser man legger i den. En høyttaler klarer ikke å gjøre oppgaven sin perfekt uansett hvor mye ressurser man legger i den. Med ressurser mener jeg i denne sammenhengen penger, kompetanse, plass osv.
Når det gjelder eksklusive materialer i høyttalere, så har jeg en ukvalifisert formening om at noe av dette skyldes bling/jåleri/imponatorfaktor o.l. De fleste høyttalerprodusentene kunne sikkert fått bedre ytelse med å legge ressursene andre steder, men når noen av designkriteriene er "liten", "pen", "slank", "stuevennlig" osv så er det ikke på så mange felter man har rom for innovasjon. "Beryllium" og "diamant" gjør seg sikkert bra i reklamebrosjyrene.