Kabelsatan lager fattigmanns highend ht-kabel!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    Haha erato du som er så smart og utdannet må gjerne fortelle litt om hvorfor elektrisk transmisjon er så veldig mye enklere å forstå og komme til bunns i enn mekanisk transmisjon. ;D
    Nei. Dette kan du finne enkelt ut av selv, man trenger ikke være verken spesielt smart eller spesialt velutdannet for å finne ut av det. ;)

Men jeg skal gi deg et tips: å overføre bevegelser innenfor det aktuelle frekvensområde gjennom et mekanisk medium med egenskaper som stivhet og masse ved hjelp av mekanisk påvirkning, er noe helt annet enn å flytte på elektroner ved hjelp av elektromagnetiske felter. Og så stopper vi der.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.383
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    En høyttaler er etter mitt skjønn det klart mest kompromissfylte ved musikkreproduksjon. Uanett hvordan man vrir og vrenger på det, selv om man har ubegrenset med penger og plass er det et sett med kompromisser man må balansere mellom. Derfor velger ulike produsenter ulike innfallsvinkler. Og tenk på hvor forskjellige de ulike høyttalerprinsippene er. OB, kasse, horn, rundstrålende, bånd osv. Og ingen av dem er perfekte. Alle har sine små og store skavanker som man må leve med.

Jeg regner med at du skjønner at relevansen ift kabler er liten. En kabel klarer å gjøre oppgaven sin nesten perfekt uansett hvor lite ressurser man legger i den. En høyttaler klarer ikke å gjøre oppgaven sin perfekt uansett hvor mye ressurser man legger i den. Med ressurser mener jeg i denne sammenhengen penger, kompetanse, plass osv.

Når det gjelder eksklusive materialer i høyttalere, så har jeg en ukvalifisert formening om at noe av dette skyldes bling/jåleri/imponatorfaktor o.l. De fleste høyttalerprodusentene kunne sikkert fått bedre ytelse med å legge ressursene andre steder, men når noen av designkriteriene er "liten", "pen", "slank", "stuevennlig" osv så er det ikke på så mange felter man har rom for innovasjon. "Beryllium" og "diamant" gjør seg sikkert bra i reklamebrosjyrene.

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    erato skrev:
    Dazed skrev:
    erato skrev:
    kabelsatan skrev:
    At dette diy prosjektet mitt skulle utarte seg til en krangletråd sier en god del om hfs.
    Lurer på hvem som egentlig dro igang krangelen...............
    mvh
    kabelsatan
    Det var nok bruken av ordet high end. Noen vil helst ha det for seg selv, jeg så åpningsinnlegget ditt og skjønte at her ville det bli krangel, ikke fordi du laget en grei, billig kabel, men fordi du våget å kalle det highend, selv om dette kanskje var humoristisk men ( ? ). Hadde du unnlatt å bruke det ordet, hadde dette gått helt greit.
    Så det var trådstarters skyld? Ikke de som svarte med usaklig kritikk og den samme gamle leksa?
    Nei. Bare en påpekning av at noen av de som har brukt masse penger på dyrt utstyr, misliker sterkt at andre tror de kan få like gode resultater uten å bruke like mye penger, dvs de vil ikke ha hvem som helst inn i highendklubben sin, og at det kan være lurt å være klar over disse mekanismene når man skriver på HFS. Hvis hvem som helst kan komme inn i klubben, og folk ikke kjenner sin plass, blir liksom hobbyen ødelagt. Og merk at jeg skriver noen.
    Hmm, mener du såkalte "hifisnobber" ? ? ;D

Mvh :)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Gikk inn på teknologisiden til en tilfeldig høyttalerfabrikant og du erato som forakter subjektivitet ved kabelomtale kan lese dette angående å bruke ørene:

We are still working to understand fully why and how certain components influence the sound of a speaker. Different manufacturers’ versions of nominally the same component significantly alter the character of the sound, the only solution is to put our trust in our ears and to choose what sounds best. We carry out exhaustive listening tests rigorously assessing the performance of each component until we find the optimum component for each position in the circuit. Fine-tuning by ear is only possible if the crossover is simple and the section of the crossover that perhaps benefits most from our policy of listen-and-learn is the part handling the signal for the tweeter. In most Bowers & Wilkins speakers, it is carried by a single, ear-chosen component that preserves the very finest detail.

http://www.bowers-wilkins.com/Discover/Discover/Technologies/Crossover.html

Men, det er vel klart at det er noe heeelt annet ::) når "eksperter" hos en produsent bruker ørene enn når en hfs`er gjør det?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Erato hva har dette vi diskuterer med voksenopplæring å gjøre? Jeg har hatt både 2FY og 3FY på videregående og fikk 5 i begge. Fikk til og med 5 på skriftlig eksamen (huttetu..) i 3 FY. Dette er det faktisk bare en prosent eller 2 av befolkningen som har klart. Og fra pensum fikk en jo forståelse av at "alt" var funnet ut, enten det var mekanisk eller elektrisk...det eneste som eventuelt var litt uklart var saker og ting langt ute i universet..
    Det foregår kanskje ingen forskning innen fysikalsk elektronikk siden alt er funnet ut allerede?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kule-Trygve skrev:
    Erato hva har dette vi diskuterer med voksenopplæring å gjøre? Jeg har hatt både 2FY og 3FY på videregående og fikk 5 i begge. Fikk til og med 5 på skriftlig eksamen (huttetu..) i 3 FY. Dette er det faktisk bare en prosent eller 2 av befolkningen som har klart. Og fra pensum fikk en jo forståelse av at "alt" var funnet ut, enten det var mekanisk eller elektrisk...det eneste som eventuelt var litt uklart var saker og ting langt ute i universet..
    Det foregår kanskje ingen forskning innen fysikalsk elektronikk siden alt er funnet ut allerede?
    Flinke gutten. (Du er vel ikke flinkgutt under et nytt nick? :p)

Hvis det du sier er riktig, og du er oppriktig stolt av det, vil jeg bare nevne at det da er ca 50-100.000 mennesker i Norge som har klart det samme som deg. Synes det er ganske mange, jeg.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    http://www.mundorf.com/english/bauteile/frkondensator.htm

Dette er slikt som puttes i high- end- høyttalere.

The metallization of the capacitor foil for our MCap
    SUPREME SILVER/GOLD consists of pure silver, to
    which 1% gold of the finest purity is admixed. Gold alters
    the crystalline structure of silver and maximises its very
    good electrical conductivity.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    Gikk inn på teknologisiden til en tilfeldig høyttalerfabrikant og du erato som forakter subjektivitet ved kabelomtale kan lese dette angående å bruke ørene:

We are still working to understand fully why and how certain components influence the sound of a speaker.
    Svaret ligger i JENOs innlegg. Les det. En høyttaler og en kabel er to forskjellige dyr. Ellers skulle det bare mangle at de ikke lytter på resultatene av det de lager. Som Jeno påpeker er effektene av endringer i høyttalerkonstruksjoner enorme i forhold til i de fleste andre HiFikomponenter.

Samt i det jeg skrev under:

erato skrev:
    Men jeg skal gi deg et tips: å overføre bevegelser innenfor det aktuelle frekvensområde gjennom et mekanisk medium med egenskaper som stivhet og masse ved hjelp av mekanisk påvirkning, er noe helt annet enn å flytte på elektroner ved hjelp av elektromagnetiske felter. Og så stopper vi der.
    Detter er du nok i stand til å forstå hvis du vil. Og hvis ikke er det ikke min jobb å forklare deg det.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    396
    Kule-Trygve skrev:

We are still working to understand fully why and how certain components influence the sound of a speaker. Different manufacturers’ versions of nominally the same component significantly alter the character of the sound, the only solution is to put our trust in our ears and to choose what sounds best. We carry out exhaustive listening tests rigorously assessing the performance of each component until we find the optimum component for each position in the circuit. Fine-tuning by ear is only possible if the crossover is simple and the section of the crossover that perhaps benefits most from our policy of listen-and-learn is the part handling the signal for the tweeter. In most Bowers & Wilkins speakers, it is carried by a single, ear-chosen component that preserves the very finest detail.

http://www.bowers-wilkins.com/Discover/Discover/Technologies/Crossover.html

Men, det er vel klart at det er noe heeelt annet ::) når "eksperter" hos en produsent bruker ørene enn når en hfs`er gjør det?

Kule-Trygve skrev:
    http://www.mundorf.com/english/bauteile/frkondensator.htm

Dette er slikt som puttes i high- end- høyttalere.

The metallization of the capacitor foil for our MCap
    SUPREME SILVER/GOLD consists of pure silver, to
    which 1% gold of the finest purity is admixed. Gold alters
    the crystalline structure of silver and maximises its very
    good electrical conductivity.
    Nå er dette sider eid av produsenter da, ikke noen forskningsinstitusjon.

Jo mere uforståelig, eksklusivt, mystisk og unikt de klarer å fremstille et produkt jo bedre for dem.

Kule-Trygve skrev:
    Erato hva har dette vi diskuterer med voksenopplæring å gjøre? Jeg har hatt både 2FY og 3FY på videregående og fikk 5 i begge. Fikk til og med 5 på skriftlig eksamen (huttetu..) i 3 FY. Dette er det faktisk bare en prosent eller 2 av befolkningen som har klart.
    Synd at denne flommen av kunnskap tydeligvis ikke kan omsettes i noe praktisk i hifi-sammenheng da.

L

larkus

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Vel og bra det K-T

Men aldri har et sitat fra Håvamål passet bedre

Å teie mykje er jamt tryggast for den dumme som vankar ute.
    At han veit lite merkar ingen, når han ikkje taler så mykje.

mvh
    kabelsatan

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Svaret ligger i JENOs innlegg. Les det. En høyttaler og en kabel er to forskjellige dyr. Ellers skulle det bare mangle at de ikke lytter på resultatene av det de lager. Som Jeno påpeker er effektene av endringer i høyttalerkonstruksjoner enorme i forhold til i de fleste andre HiFikomponenter.
    Hele det avsnittet jeg kopierte lå under B&W sin beskrivelse av delefilter. Altså fremgår det at det er delefilterkomponenter de har "hørt på". De sier også at de ikke forstår helt effekten av disse komponentene, men må eksperimentere og lytte seg frem til det som fungerer best. Så mye for Maxwell`s ligninger som forklarer alt. Men mulig komponentprodusenten vet mer om dette enn B&W da.

Andre ting ved høyttaleren, som membraner, har egne teknologiavsnitt.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Erato jeg vet da at det er forskjell på overføring av strøm/ effekt i en kabel og overføring av mekanisk energi fra element til membran og til luft igjen. Men hvorfor er det "opplagt" at det siste er så mye vanskeligere å få til? Og at dette endog er noe alle voksne burde vite? De fleste voksne har nok med å vite at U= RxI.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    The mixture of silver plus 1% gold has
    proven itself excellently as capacitor film for
    the MCap® SUPREME silver/gold series.
    The resulting sound is so impressive that it
    was only natural to think of using this alloy
    for the internal wiring of electronic devices.
    Listening tests with individually isolated conductors
    quickly proved that silver/gold shows
    its superior strengths every bit as convincingly
    in this application as well.

http://www.mundorf.com/english 1.1/main-frameset.htm

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Vel og bra det K-T

mvh
    kabelsatan
    Du er ikke gode gamle Larkus/ Karl? Han serverte meg et slikt håvamåldikt en gang, han også.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    Vel og bra det K-T

mvh
    kabelsatan
    Du er ikke gode gamle Larkus/ Karl? Han serverte meg et slikt håvamåldikt en gang, han også.
    Og du har aldri reflektert over hvorfor?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    erato skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Vel og bra det K-T

mvh
    kabelsatan
    Ehh..fordi jeg sier det er signifikante forskjeller på kabler?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Svaret på spørsmålet ditt er - veldig kort - at lyd og lys er to forskjellige fenomener som materialer reagerer veldig forskjellig på, har ulike egenskaper i forhold til og hvor kreftene de utsettes for er grunnleggende forskjellige.

Du kunne like gjerne spørre hvorfor det er så mye vanskeligere, senere og dyrere å sende en melding til andre siden av jordkloden med bud enn som SMS.

Det er ikke en diskusjon jeg ønsker å delta i.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    erato skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Vel og bra det K-T

mvh
    kabelsatan
    Ehh..fordi jeg sier det er signifikante forskjeller på kabler?
    Det er vel knapt min oppgave å hjelpe deg med svaret på det.

L

larkus

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Vel og bra det K-T

mvh
    kabelsatan
    Jeg mente jeg hadde sett dette verset fra håvamål sitert i sammenheng med innlegg fra deg, K-T.
    Jeg er Kabelsatan, og ingen annen!

mvh
    kabelsatan

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    erato skrev:
    Svaret på spørsmålet ditt er - veldig kort - at lyd og lys er to forskjellige fenomener som materialer reagerer veldig forskjellig på, har ulike egenskaper i forhold til og hvor kreftene de utsettes for er grunnleggende forskjellige.

Du kunne like gjerne spørre hvorfor det er så mye vanskeligere, senere og dyrere å sende en melding til andre siden av jordkloden med bud enn som SMS.

Javel men jeg tror ikke en eneste seriøs high-end høyttalerprodusent ville finne på å sette en slik Kabelsatan- kabel, altså med tilsvarende materialkvalitet, inn i sine høyttalere.

V

vredensgnag

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    erato skrev:

Javel men jeg tror ikke en eneste seriøs high-end høyttalerprodusent ville finne på å sette en slik Kabelsatan- kabel, altså med tilsvarende materialkvalitet, inn i sine høyttalere.
    Nei, de bruker langt simplere strekk enn dette.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.893
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    JENO skrev:
    En høyttaler er etter mitt skjønn det klart mest kompromissfylte ved musikkreproduksjon. Uanett hvordan man vrir og vrenger på det, selv om man har ubegrenset med penger og plass er det et sett med kompromisser man må balansere mellom. Derfor velger ulike produsenter ulike innfallsvinkler. Og tenk på hvor forskjellige de ulike høyttalerprinsippene er. OB, kasse, horn, rundstrålende, bånd osv. Og ingen av dem er perfekte. Alle har sine små og store skavanker som man må leve med.

Jeg regner med at du skjønner at relevansen ift kabler er liten. En kabel klarer å gjøre oppgaven sin nesten perfekt uansett hvor lite ressurser man legger i den. En høyttaler klarer ikke å gjøre oppgaven sin perfekt uansett hvor mye ressurser man legger i den. Med ressurser mener jeg i denne sammenhengen penger, kompetanse, plass osv.

Når det gjelder eksklusive materialer i høyttalere, så har jeg en ukvalifisert formening om at noe av dette skyldes bling/jåleri/imponatorfaktor o.l. De fleste høyttalerprodusentene kunne sikkert fått bedre ytelse med å legge ressursene andre steder, men når noen av designkriteriene er "liten", "pen", "slank", "stuevennlig" osv så er det ikke på så mange felter man har rom for innovasjon. "Beryllium" og "diamant" gjør seg sikkert bra i reklamebrosjyrene.
    Stort sett enig, men sånn rent fysisk er nok forskjellen mellom en beryllium- og en diamant-membran i diskanten ca 100000 ganger større enn forskjellen mellom to tilfeldig valgte kabler. Høyttalere er imperfekte greier, og ulik stivhet og varmeledningsevne (som i dette tilfellet) påvirker en del ting som har betydning. I motsetning til mye kabelmagi.

Trådstarter: Bra prosjekt, og det ser proft ut også!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    JENO skrev:
    Liten på siden av debatten, men ingen tvil om at en den høyttaler produsenter bruker bevisst ekslusive elementer som et salgsfremmende middel. Høyttaler designet kan ellers være veldig ordinært. Og flere av disse "super elementer" har slettes ikke alltid så bra målemessige resultater heller.

Hadde selv valgt Geddes Summa og noen suber hver dag framfor B&W 800 Diamond, Usher BE-20 Diamond eller Avalon Isis uavhengig av hvor mye penger jeg hadde hatt.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Geddes er noen DIY- høyttalere som er priset omtrent som de der Hypex- greiene.

Har vanskelig for å tro at den konkurrerer med for eksempel Avalon Isis til sånn 650 tusen kroner. Avalon- høyttalerne får forresten overstrømmende omtaler i ledende hifiblader.

L

larkus

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Trådstarter: Bra prosjekt, og det ser proft ut også!
    Takker :) Det låter "kabelsatans" flott også.

Kule-Trygve skrev:
    Hva er galt med materialkvaliteten i Ølflexen?

mvh
    kabelsatan

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Jeg tror du ville bli ganske overrasket, i så fall.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Stort sett enig, men sånn rent fysisk er nok forskjellen mellom en beryllium- og en diamant-membran i diskanten ca 100000 ganger større enn forskjellen mellom to tilfeldig valgte kabler.
    Hva menes her da? At hvis man bytter ut en høyttaler med diamantdiskant med en med berylliumdiskant (to likeprisede høyttalere) så vil den hørbare forskjellen være hundretusen ganger større enn om man bare bytter kabler i anlegget, fra noen simple til noen state-of-the-art? Skjønner at dette med hundretusen bare er en talemåte, men ikke helt enkelt å vite alltid..når den som sier det er en som tror det kan være en strålende ide å pare Kef Reference 207 med Hypex DIY-moduler. (det siste er etter alt å dømme mid-fi, men mulig man får mye for pengene med dem da)

8

8x12_TOM

Gjest
    Har sett inni en Burmester B80 høyttaler ved ett elementbytte. De kablene så faretruende like ut det du får på rull hos biltema.
    I kabelverden er det bare det du ser som har en betydning på lyden, det veit du vel K-T ;D

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    8x12_TOM skrev:
    Har sett inni en Burmester B80 høyttaler ved ett elementbytte. De kablene så faretruende like ut det du får på rull hos biltema.
    I kabelverden er det bare det du ser som har en betydning på lyden, det veit du vel K-T ;D
    Jeg så på dataarket til disse høyttalerne. Det ser ut som de har brukt "den reneste" kobber og spandert "rensølv" til diskanten.

Innenverkabelung: Basschassis mit reinstem Kupferkabel 10mm2, Mitteltonchassis
    mit 4mm² und Hochtonchassis mit Reinsilber-Kabel

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    Merkelig tråd det her. På andre forum blir DIY-prosjekter som er godt nok forklart med tekst og bilder lagt opp i egen artikkelsamling slik at andre kan bruke disse som kilde til eget prosjekt eller kilde til kunnskap.

Her henges det opp i ordbruk og kritikk rundt trådtittel. For ikke å snakke om den evindelige debatten rundt kabel generelt.

I andre hobbyer bejubles DIY-prosjekter som gjør at entusiaster kan spare noen kroner eller få et bedre produkt mens her er det om å gjøre å kritisere.

8

8x12_TOM

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    8x12_TOM skrev:
    Jeg så på dataarket til disse høyttalerne. Det ser ut som de har brukt "den reneste" kobber og spandert "rensølv" til diskanten.

Solide og fornuftige valg av innvendige kabler

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.892
    Torget vurderinger
    3
    Geir Kristiansen skrev:
    Merkelig tråd det her. På andre forum blir DIY-prosjekter som er godt nok forklart med tekst og bilder lagt opp i egen artikkelsamling slik at andre kan bruke disse som kilde til eget prosjekt eller kilde til kunnskap.

Her henges det opp i ordbruk og kritikk rundt trådtittel. For ikke å snakke om den evindelige debatten rundt kabel generelt.

I andre hobbyer bejubles DIY-prosjekter som gjør at entusiaster kan spare noen kroner eller få et bedre produkt mens her er det om å gjøre å kritisere.
    Helt enig og derfor hurra for prosjektet og takk for at du deler kabelsatan :)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    8x12_TOM skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    8x12_TOM skrev:

Og de poengterer at det er veldig rent metall. Neppe noen kabelsatan- kabel.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Kule-Trygve skrev:
    8x12_TOM skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    8x12_TOM skrev:

Og de poengterer at det er veldig rent metall. Neppe noen kabelsatan- kabel.
    Det er også veldig rent metall i de Kabelsatan bruker. De er i tillegg fra en velkjent produsent med godt rykte.

Hvis du skal finne noe å trekke på når det kommer til disse kablene tror jeg du burde se på noe annet enn renheten i lederen. Det er vel heller isolasjon og kontaktpunktene det burde stilles spørsmål ved.

Jeg lurer også på hvorfor det var behov/ønske om skjermet kabel?

Geir Arne

L

larkus

Gjest
    ganilsen skrev:

Geir Arne
    Skjermet kabel var ikke noe ønske. Det har vel heller ingenting for seg som ht-kabel.
    Den skjermede Ølflexen på 4x10 kvadrat med gjennomsiktig ytre isolasjon er visuellt imponerende, har meget god kobberkvalitet og heftig tverrsnitt. Det er nok til å gi "må ha følelse" for meg. Stort tverrsnitt på ht-kabler gir i mine ører en lydmessig gevinst.

Den store kobbermengden i skjermen på denne kabelen drar dessverre prisen opp til kr.500, pr. meter.
    Uskjermet 4x10 kvadrat Ølflex 110 Classic gjør jobben like godt til en langt lavere pris. Den var imidlertid ikke på lager, men det er ikke umulig at den kabelen blir neste diy-prosjekt.

mvh
    kabelsatan

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skal lage en slik kabel og gi den en fair sjanse. Lyder det bra er det fint, lyder det dritt så gjør det heller ikke så mye. :)

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    kabelsatan skrev:
    ganilsen skrev:

Geir Arne
    Skjermet kabel var ikke noe ønske. Det har vel heller ingenting for seg som ht-kabel.
    Den skjermede Ølflexen på 4x10 kvadrat med gjennomsiktig ytre isolasjon er visuellt imponerende, har meget god kobberkvalitet og heftig tverrsnitt. Det er nok til å gi "må ha følelse" for meg. Stort tverrsnitt på ht-kabler gir i mine ører en lydmessig gevinst.

Den store kobbermengden i skjermen på denne kabelen drar dessverre prisen opp til kr.500, pr. meter.
    Uskjermet 4x10 kvadrat Ølflex 110 Classic gjør jobben like godt til en langt lavere pris. Den var imidlertid ikke på lager, men det er ikke umulig at den kabelen blir neste diy-prosjekt.

mvh
    kabelsatan
    Da var det nok bare jeg som husket litt feil. Så heller ingen funksjon med skjerming at HT-kabelen.

Har du bilde av den "heftige" Ølflex'en?

Geir Arne

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg blir litt....... æhhh oppgitt når det til stadighet opplyses "kobber av meget god kvalitet". Det er pisspreik i den forstand at all kobber som kommer fra kobberverkene er 99,9% rent kobber. Renere kan det rett og slett ikke bli. Kobberet forblir 99,9% kobber uansett hvilket navn man putter på det.

Hold dere til fakta. Dette er opplysninger som kan verifiseres hos hvilket som helst kobberverk.

Hvorfor er det ikke nødvendig med skjerming på HT kabel? Ligger ikke de ofte langs veggen rett i nærheten av nettledninger med et magnetisk felt? Selv om signalkabler er mer var for dette.

Hvorfor er det så om å gjøre å skyte spurv med kanon? Hvorfor så store ledningstverrsnitt uten å vurdere hva det maksimale strømforbruket er? Ohms lov gir svar på dette. Når en leder har stort nok tverrsnitt til at du ikke får spenningsfall, hva skal bli bedre med å øke dette tverssnittet enda mer?

Hva med en installasjonkabels ledere og kapasitans i forhold til en god HT kabel?

Jeg har ingen tvil om at det låter bra, men vær litt edruelig i forhold hvorfor dette skulle være nirvana.

Sonny

Edit: glem kapasitans... ble litt revet med.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.510
    De "beste" artikler jeg noengang har lest om høyttalerkabler
    var i Musik & Ljudteknik, Juni 1993.
    De burde vært på nettet så alle kunne lese dem.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn