8
8x12_TOM
Gjest
Og hva var hovedessensen i disse artikler da?slowmotion skrev:De "beste" artikler jeg noengang har lest om høyttalerkabler
var i Musik & Ljudteknik, Juni 1993.
De burde vært på nettet så alle kunne lese dem.
Og hva var hovedessensen i disse artikler da?slowmotion skrev:De "beste" artikler jeg noengang har lest om høyttalerkabler
var i Musik & Ljudteknik, Juni 1993.
De burde vært på nettet så alle kunne lese dem.
Hvis du ikke har lest den siden 1993 er det på tide med litt repetisjonslowmotion skrev:Jeg fant frem bladet for å finne riktig nummer,
og nå vil du at jeg skal lese artiklene om igjen også?
Fordi styrken på det innstrålte feltet er omtrent som en fjert i en tornado sammenlignet med strømmen som allerede går i høyttalerkabelen, noe som igjen "skyldes" at høyttaleren har forholdsvis lav impedans og derfor drar mye strøm. Det skal litt av et magnetfelt til for å indusere nok strøm til å drive en høyttaler. Å gi merkbar støy på et ubalansert signalgrensesnitt med 47 kOhm mottakerimpedans er noe annet, som du også nevner.Sonny skrev:Hvorfor er det ikke nødvendig med skjerming på HT kabel? Ligger ikke de ofte langs veggen rett i nærheten av nettledninger med et magnetisk felt? Selv om signalkabler er mer var for dette.
Vil ikke skjønne ser jeg.. den er passiv, vi regner ikke med spolen og magnet osv.. Da det ikke betyr så mye for valg av høyttalermebran.erato skrev:Hvis du ikke skjønner forskjellen på mekanisk transmisjon og elektromekanisk transmisjon har jeg ikke noe annet råd til deg enn at du får ta deg et kurs. Det er ikke sammenlignbare mekanismer. Ut over det har jeg ikke tenkt å drive ubetalt voksenopplæring, men kan tipse deg om at du finner svarene i fysikkbøker fra videregående skole. De kan finnes brukt for en svært billig penge.Kule-Trygve skrev:Ser ut som at enkelte kabelfornektere har vanskelig for å tro det er særlig kabelforskjeller fordi det er en passiv komponent vi snakker om.
La oss ta en annen passiv komponent: En høyttalermembran. Hvorfor skriker ikke Vreden, erato, KJ, Asbjørn opp om all voodoo`en fra høyttalerfabrikantene her? Selv på de dyreste modellene sverger noen produsenter til plast (Kef bruker vel det på Reference?), noen bruker papir og papp i en viss blanding, noen bruker metallmembraner, Dali bruker vel trefiber i Euphonia, noen skjærer mønstre i elementene, det ene året er det beryllium som er det store, neste året er det diamant, høyttalere i millionklassen som Marten og Avalon sverger til keram..
Hvor er alle påstandene om at Avalon prøver å lure hundre tusen mer ut av den lettlurte kjøperen ved å bruke eksotiske materialer? Lovene for mekanisk energioverføring har jo vært kjent i hundreogtrygve år, så hvorfor forskes det på høyttalermembraner fremdeles?
Svaret er vel at disse folkene har klart å høre forskjell på høyttalere, og derfor har de full tiltro til at produsentene er dønn seriøse. Og hvis produsentene skulle slumpe til å bruke rene materialer i signalveien, er det "selvfølgelig" bare reklame overfor de "teite audiofile" som er opptatt av slikt.
Ja, det er merkelig.. ;DGeir Kristiansen skrev:Merkelig tråd det her. På andre forum blir DIY-prosjekter som er godt nok forklart med tekst og bilder lagt opp i egen artikkelsamling slik at andre kan bruke disse som kilde til eget prosjekt eller kilde til kunnskap.
Her henges det opp i ordbruk og kritikk rundt trådtittel. For ikke å snakke om den evindelige debatten rundt kabel generelt.
I andre hobbyer bejubles DIY-prosjekter som gjør at entusiaster kan spare noen kroner eller få et bedre produkt mens her er det om å gjøre å kritisere.
Nja, det gidder jeg ikke.8x12_TOM skrev:Hvis du ikke har lest den siden 1993 er det på tide med litt repetisjonslowmotion skrev:Jeg fant frem bladet for å finne riktig nummer,
og nå vil du at jeg skal lese artiklene om igjen også?
Har vel gjort opp mine meninger om kabler, men likevel litt nysgjerrig på hva de mente på den tiden
Denne her med 19 mm diameter: http://www.miltronic.no/Kabelkatalog06.pdfganilsen skrev:Har du bilde av den "heftige" Ølflex'en?
Geir Arne
Dårlig sarkasme fra en som er så opphengt i at det MÅ være dyrt for å være bra, at alt som heter gangsyn er borte. ;D ;D ;D ;DKule-Trygve skrev:Har hørt rykter om at selveste Kabelsatan står for kablingen til lydanlegget i denne... ;D
http://www.ba.no/motormagasinet/article5684545.ece
slowmotion skrev:For mange år siden hadde ingeniør Öhman en ganske nykter gjennomgang av
kabler i "Musik & Ljudteknik".
Der stod det å lese ( hvis jeg husker riktig ) :
Strømmen går alltid den letteste veien.
I en flerleder hvor alle trådene er uisolert vil strømmen hoppe fra leder til leder,
og man får overgangsforvrengning hver gang det skjer. Dvs hele tiden.
Skinneffekt vil følge utsiden av lederen, uansett hvor mange tråder lederen består av, så lenge trådene ikke er isolerte fra hverandre.
Skinneffekt betyr ingenting i audioområdet.
Teoretisk sett er derfor en tykk enleder ( solid core ) bedre enn en tilsvarende
leder bygget opp av mange tråder.
slowmotion skrev:Vedr. artikkelen i Musik & Ljudteknik:
(-)
Teoretisk sett er derfor en tykk enleder ( solid core ) bedre enn en tilsvarende
leder bygget opp av mange tråder.
Duste-TrygveKule-Trygve skrev:Har hørt rykter om at selveste Kabelsatan står for kablingen til lydanlegget i denne... ;D
http://www.ba.no/motormagasinet/article5684545.ece
..... er det jo slik at denne herremannen du referer til forklarer hvorfor. Mens de som forfekter stort er bedre har ingen anelse hvorfor.Denne meningen går helt på tverrs av større er lik bedre- tankegangen som det virker som om er konsensus her
;D ;DTeori er når man vet alt, og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, og ingen vet hvorfor. Jeg forener teori og praksis, ingenting stemmer og ikke faen vet jeg hvorfor.
Denne pasusen kan implisere at kabler er ulinær og at denne ulineariteten er avhengig av tykkelsen vs strøm. For de fleste praktiske formål er det feil -det foregår ikke strømbegrensning i vanlige veldimensjonerte kabler, vanlige velfungerende kobberkabler er i alle praktiske henseende linære. Induktiviteten i høyttalerkabler er skjeldent et vesentlig moment, så lenge det er en rimelig fast og tett geometri mellom polene i kabelen.HCS skrev:... " ... the goal is to have just enough copper to transfer the required current without limitation. ... " ...
Dette er helt riktig. Kobber er kobber.Det størst problemet i denne debatten er at subjektivistene ikke makter å innse att det som finnes i de fancy strømpene har sitt opphav på samme snelle som kabelsatan har skaffet sine råvarer fra.
Enkelt fortalt ;D http://no.wikipedia.org/wiki/ImpedansDoMentor skrev:Med fare for at jeg fremstår som som stokk dum nu... kan noen forklare meg på "norsk" hva induktans og kapasistans betyr ? ? På forhånd takk
Mvh
"topper i signalet, amplityder hvor strømstyrke er større en kvadratet tilsier" er uforståelig.Sonny skrev:KJ!
Det er vel slik at man aldri har et strømtap i en kabel? Man får et spenningstap dersom tverrsnittet er for lite.
En annen side som vel gjelder for de lavere frekvensene er at et signal hvor man kan ha topper i signalet, amplityder hvor strømstyrke er større en kvadratet tilsier. Dette vil jo gi en spennings "dip" som trolig kan gi hørbar forvrengning dersom man har gjentatte slike amplityder.
Sonny
Mao. tror også han at "lydmolekylene raser avsted gjennom kabelen". Mange som ikke forstår hvordan kraftoverføringen skjer, tydeligvis.slowmotion skrev:Vedr. artikkelen i Musik & Ljudteknik:
slowmotion skrev:For mange år siden hadde ingeniør Öhman en ganske nykter gjennomgang av
kabler i "Musik & Ljudteknik".
Der stod det å lese ( hvis jeg husker riktig ) :
Strømmen går alltid den letteste veien.
I en flerleder hvor alle trådene er uisolert vil strømmen hoppe fra leder til leder,
og man får overgangsforvrengning hver gang det skjer. Dvs hele tiden.
Skinneffekt vil følge utsiden av lederen, uansett hvor mange tråder lederen består av, så lenge trådene ikke er isolerte fra hverandre.
Skinneffekt betyr ingenting i audioområdet.
Teoretisk sett er derfor en tykk enleder ( solid core ) bedre enn en tilsvarende
leder bygget opp av mange tråder.
Det tviler jeg på at han tror.vredensgnag skrev:Mao. tror også han at "lydmolekylene raser avsted gjennom kabelen". Mange som ikke forstår hvordan kraftoverføringen skjer, tydeligvis.slowmotion skrev:Vedr. artikkelen i Musik & Ljudteknik:
slowmotion skrev:For mange år siden hadde ingeniør Öhman en ganske nykter gjennomgang av
kabler i "Musik & Ljudteknik".
Der stod det å lese ( hvis jeg husker riktig ) :
Strømmen går alltid den letteste veien.
I en flerleder hvor alle trådene er uisolert vil strømmen hoppe fra leder til leder,
og man får overgangsforvrengning hver gang det skjer. Dvs hele tiden.
Skinneffekt vil følge utsiden av lederen, uansett hvor mange tråder lederen består av, så lenge trådene ikke er isolerte fra hverandre.
Skinneffekt betyr ingenting i audioområdet.
Teoretisk sett er derfor en tykk enleder ( solid core ) bedre enn en tilsvarende
leder bygget opp av mange tråder.
Veldig godt forklart og kanskje beste forklaring for alle dei som ikke er spes utdannet, men alle vil alikevel skjønne dette.Knut Runar skrev:Kabler med kapasitans , induktans og fandens oldemor...
Med fare for å få kaktuser , bomber , stygge ord eller annen styggedom i retur våger jeg med et innspill.
En kabel er ikke bare en ren strømformidler fra avsender til mottaker.
Det være seg sikringskap, for-forsterker platespiller eller effekttrinn.
Rent ideellt tenker vi oss denne formidleren med kun en forsvinnende liten ohmsk motstand. Vi tenker ikke på alle andre mulige faktorer som spiller inn.
Rent DC messig sett har kabelen " bare en ohmsk motstand", men når vi begynner å forandre intensitet eller retning på signalet inntreffer galskapen.
For ikke å snakke om når vi leder ulike frekvenser samtidig.
Rent induktivt vil kabelen både utstråle og ta imot magnetisk påvirkning fra omliggende "støykilder".
Denne magnetiske påvirkningen vil indusere en spenning i kabelen som enten virker i samme eller i motsatt retning av ønsket strømretning.
Størrelsen av den induserte spenningen er avhengig av hastigheten på endringen. DVS jo høyere frekvens jo større indusert spenning.
Kort sakt vil dette være indusert støy.
Kapasitivt vil kabelens avstand mellom lederne virke som en kondensator.
Dette er også avhengig av isolasjonsmaterialet.
Så til en mulig konklusjon.
En kabel vil oppføre seg som et filter. Filtere har frekvensavhengig motstand.
Signalkilden "ser" ikke bare impedansen i "mottakeren"
Signalkilden "ser" også impedansen ( filteret )i signalkabelen.
Jeg tror de fleste er enige om at filtere påvirker lyden både i ønsket og uønsket retning.
Det er trolig dette som gjør at ulike utgangsimpedanser koblet opp mot ulike inngangsimpedanser og med de kabelimpedansen som ukjent faktor, gjør at kabler låter ulikt.
Og til alle petimetere som ser etter skrivefeil og mulige tekniske lettvindtheter i min forenklede gjennomang....Lykke til med å overse det vesentligste.....
Et forsøk verd.
Ta en vanlig toleder kabel med ok tverrsnitt.
Fjern ytterkappe i en meters lengde og la kabelen henge fritt mellom to stoler imens du spiller musikk. Skru opp litt for nytelsens skyld og legg merke til følgende:
Ved bass slag, vil ledningene tendere til å bli tvunget fra hverandre.
Dette viser litt hvilke krefter som virker mellom signalkabler.
Fortsatt god sommer... og god krangel.
Korrigert.el_mariachi skrev:Og korriger meg hvis jeg tar feil, men jeg har aldri hørt om noen hifikabelfabrikk langt mindre noen hiendkoppergrue. Og det vil si at "highendkabelprodusenter" velger sine råkabler fra samme katalog som andre forbrukere.
I og med at du korrigerer meg så regner jeg med du har opplysninger som viser det motsatte og som du gjerne vil dele med oss andre.ayaboh skrev:Korrigert.el_mariachi skrev:Og korriger meg hvis jeg tar feil, men jeg har aldri hørt om noen hifikabelfabrikk langt mindre noen hiendkoppergrue. Og det vil si at "highendkabelprodusenter" velger sine råkabler fra samme katalog som andre forbrukere.
Vet du ikke at hiend-koppergruven også er kilden til shakti-steinene?el_mariachi skrev:I og med at du korrigerer meg så regner jeg med du har opplysninger som viser det motsatte og som du gjerne vil dele med oss andre.ayaboh skrev:Korrigert.el_mariachi skrev:Og korriger meg hvis jeg tar feil, men jeg har aldri hørt om noen hifikabelfabrikk langt mindre noen hiendkoppergrue. Og det vil si at "highendkabelprodusenter" velger sine råkabler fra samme katalog som andre forbrukere.
el_mariachi skrev:I og med at du korrigerer meg så regner jeg med du har opplysninger som viser det motsatte og som du gjerne vil dele med oss andre.ayaboh skrev:Korrigert.el_mariachi skrev:Og korriger meg hvis jeg tar feil, men jeg har aldri hørt om noen hifikabelfabrikk langt mindre noen hiendkoppergrue. Og det vil si at "highendkabelprodusenter" velger sine råkabler fra samme katalog som andre forbrukere.
Neida, det er helt lov å ha et avslappet forhold til dette med kabler , men noen av oss ønsker å drive denne hobbyen litt lenger og er villig til å bruke en del penger for å komme i mål, det være seg komponenter eller kabler. Det vil alltid være noen som er mer kvalitetsbevisst og kresne enn andre, enten det gjelder hifi eller annet.Skulle akkurat til å skrive who fucking cares hvor kobberet blir utvinnet,
men så kom jeg på at det ville være meget uhøflig av meg,
Og sånn er det med den saken.Kule-Trygve skrev:Neida, det er helt lov å ha et avslappet forhold til dette med kabler , men noen av oss ønsker å drive denne hobbyen litt lenger og er villig til å bruke en del penger for å komme i mål, det være seg komponenter eller kabler. Det vil alltid være noen som er mer kvalitetsbevisst og kresne enn andre, enten det gjelder hifi eller annet.
Kule-Trygve skrev:Neida, det er helt lov å ha et avslappet forhold til dette med kabler , men noen av oss ønsker å drive denne hobbyen litt lenger og er villig til å bruke en del penger for å komme i mål, det være seg komponenter eller kabler. Det vil alltid være noen som er mer kvalitetsbevisst og kresne enn andre, enten det gjelder hifi eller annet.Skulle akkurat til å skrive who fucking cares hvor kobberet blir utvinnet,
men så kom jeg på at det ville være meget uhøflig av meg,
slowmotion skrev:Skulle akkurat til å skrive who fucking cares hvor kobberet blir utvinnet,
men så kom jeg på at det ville være meget uhøflig av meg,
dårlig oppførsel og slett sportsånd.
Så derfor gjør jeg ikke det.
Istedet skriver jeg på en pen måte at det spiller ingen rolle for meg personlig hvor kobberet blir utvinnet,
og at kobberet i vanlige ledninger er mer enn godt nok til mitt stereoanlegg.
Og så gleder jeg meg over at dere med spesielle kabelinteresser koser dere med fetisjene deres.
Så blir vi alle glade! ;D
HCS skrev:el_mariachi skrev:I og med at du korrigerer meg så regner jeg med du har opplysninger som viser det motsatte og som du gjerne vil dele med oss andre.ayaboh skrev:Korrigert.el_mariachi skrev:Og korriger meg hvis jeg tar feil, men jeg har aldri hørt om noen hifikabelfabrikk langt mindre noen hiendkoppergrue. Og det vil si at "highendkabelprodusenter" velger sine råkabler fra samme katalog som andre forbrukere.
Hehe...Mye du ikke vet...
" Today, almost all the ultra pure copper used in high end audio comes from our plant. " - sitat kjent kabelprodusent...
Dette er jo oksemøkk fra ende til annen, og påstår de at de lager sin egen kobber, ja da...............HCS skrev:Jeg er og avslappet...Veldig...Bare måtte påpeke at det faktisk finnes kabelprodusenter som lager sin egen kobber... Om det er noe spes utover det at det blir produsert aner jeg ikke og bryr meg ikke..