Kabelsatan lager fattigmanns highend ht-kabel!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    teddyh skrev:
    HCS skrev:
    teddyh skrev:
    HCS skrev:
    " Ja, det finnes jo et regelverk for dette her i landet, så da er det vel flere enn meg som mener at det er et viktig poeng. Mange firma som er bøtelagt for å komme med påstander om produktene de selger, men som de ikke kan dokumentere."

Du får reise sak da hvis du er så brennsikker på disse "løgnene"...Burde være lettjente penger når all hoax'en kommer for en dag tror du ikke ? 8)
    Svært så hårsår du er ang dette da....et ømt tema ?
    er nok forbrukerombudet og ikke privatpersoner som "reiser" slike saker

Nope, ikke hårsår i det hele tatt... Du som kommer med store ord om "løgn og svindel"... Jeg er lugn og koser meg med mine billige kabler... 8)
    Bedrag, ikke svindel men bedrag var det eg skrev. Og de ordene er vel ikke særlig større enn ordene som enkelte produsenter benytter om egne kabler ?

Ja eg misliker at folk blir lurt til å betale "gull for gråstein" det gjelder ikke bare hifi-kabler, men det meste av produkter hvor pris ikke står i forhold til det du får. At enkelte produsenter, importører og forhandlere benytter skyhøy kalkyle på sine produkter gjør ikke at kvaliteten øker tilsvarende på selve produktet.
    Hva er så kuren for dette ? Billig er bra ?

Hvis du virkelig mener at du misliker slike ting er det mye å ta tak i... :) .. Dessverre, og hifi er ikke det neppe den eneste bransjen hvor dette med høy pris, merkelig markedsføring osv forekommer.. ::)

L

larkus

Gjest
    slowmotion skrev:
    I en flerleder hvor alle trådene er uisolert vil strømmen hoppe fra leder til leder,
    og man får overgangsforvrengning hver gang det skjer. Dvs hele tiden.
    Er dette tilfelle??? Eller er det nok en fysikk/elektrisitet-lov som gjelder kun for hifi?
    Meg bekjent kan ikke strømmen (lydmolekylene, må vite! ;D ) hoppe mellom kordeller som har samme spenningspotensiale. Og det har de dersom termineringen er skikkelig utført, dvs. at alle kordeller har forbindelse i begge ender av kabelen.

Denne Ølflex 4x10 kabelen er virkelig i ferd med å bli kabelen fra helvete. 12 sider med krangling! Herrejemini.
    Lag en tilsvarende kabel, og prøv sjøl for svarte ;)

PS: Enkelte skribenter bør slutte med den avsindige siteringen av tidligere innlegg. Det tar opp så inni helvete mye plass :mad: :mad:

mvh
    kabelSatan

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.510
    kabelsatan skrev:
    slowmotion skrev:
    I en flerleder hvor alle trådene er uisolert vil strømmen hoppe fra leder til leder,
    Er dette tilfelle??? Eller er det nok en fysikk/elektrisitet-lov som gjelder kun for hifi?
    Meg bekjent kan ikke strømmen (lydmolekylene, må vite! ;D ) hoppe mellom kordeller som har samme spenningspotensiale. Og det har de dersom termineringen er skikkelig utført, dvs. at alle kordeller har forbindelse i begge ender av kabelen.

Denne Ølflex 4x10 kabelen er virkelig i ferd med å bli kabelen fra helvete. 12 sider med krangling! Herrejemini.

PS: Enkelte skribenter bør slutte med den avsindige siteringen av tidligere innlegg. Det tar opp så inni helvete mye plass :mad: :mad:

mvh
    kabelSatan
    Du får prøve å lete opp artikkelen.
    Hvis du er skikkelig nøden kan jeg alltids scanne den på jobben på mandag og maile den til deg. Send meg en PM.

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    Kule-Trygve skrev:
    Dette "Blue Signature" vet jeg ikke helt hva er..er det kabler med bare to ledere enkelt flettet? Har sett slike i butikken hans. Master og Master Signature består av mange flere ledere, med "komplisert" flettemønster. Har prøvd begge disse både som signal (RCA) og høyttalerkabel, og det er en klar forbedring fra Master til Master Signature. Men Master Signature er jo hundedyr da, forbeholdt de mest fintfølende hifisnobbene med god råd ;D
    Blue Signature er hans "gamle" toppmodell med 2 ledere til pluss og 2 til minus før han lagde Master og Master Signature kablene :) Tja, er vel "bare" en wannabeesnobb jeg da, mhp at jeg ikke har råd til Master Signature...... ennå iallefall, men er vel bedre å være det enn ikke snobb i det hele tatt vel ? ? ;D

Mvh :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    HCS skrev:
    erato skrev:
    Kopper er kopper. Det er renhet og struktur som er viktig, og det skjer i behandlingen etter at kopperet kommer fra gruva tipper jeg. Hvorfor det skulle være et poeng å ha egen gruve, og hvorfor noen trodde det skulle være spesielt gjevt, sier nok dessverre mer om bransjen enn vi bør like å tenke på. For ikke å snakke om kostnadene for en liten kabelprodusent som bruker noen tonn i året med å drive en egen gruveoperasjon.....
    Ja, no vært vi skræmmt...

1. - alle kabler bør koste det samme
    2. - alle kabler lyder birtimot likt, sats heller på eq eller kjøp deg ny fiskestang....
    3. - matrial knowhow er noe "alle" vet som har fullført 1MA med bestått...
    4. - at det skal være behov for å forske på kabler er bare tull. Bli heismontør og lag gode kabler, ref Jorma.. Det enkle er det beste :)

5. - disse debattene tar aldri slutt..Men tidvis god tidtrøyte er de jo...
    1. Greit nok..
    2. eq? du har ikke skjønt det. Men fiskestang? Jadda..bør ha meg en tohånds. ;D
    3. nåja.. ;D
    4. Forskning er viktig.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Tja, er vel "bare" en wannabeesnobb jeg da
    Her på hifisentralen er du nå en solid snobb, siden det er så mange som virker totalt usnobbete. Lage kablene selv og greier...fysj og fy...ikke blir det dyrt, og ikke blir det bra.. :eek:

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    slowmotion skrev:
    lovemusikk skrev:
    2. eq? du har ikke skjønt det.
    Du er klar over at eq er en del av delefiltrene i alle høyttalere?
    Nå tenkte eg ren eq men det skjønte ikke du.. eller jeg skjønte ikke.. ;D

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kule-Trygve skrev:
    Her på hifisentralen er du nå en solid snobb, siden det er så mange som virker totalt usnobbete. Lage kablene selv og greier...fysj og fy...ikke blir det dyrt, og ikke blir det bra.. :eek:
    Fare for at jeg og er litt snobb da.. tenk å tro at det er forskjell..lure ørene mine.. nei og nei.. ;D

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    HCS skrev:
    teddyh skrev:
    HCS skrev:
    teddyh skrev:
    HCS skrev:
    " Ja, det finnes jo et regelverk for dette her i landet, så da er det vel flere enn meg som mener at det er et viktig poeng. Mange firma som er bøtelagt for å komme med påstander om produktene de selger, men som de ikke kan dokumentere."

Du får reise sak da hvis du er så brennsikker på disse "løgnene"...Burde være lettjente penger når all hoax'en kommer for en dag tror du ikke ? 8)
    Svært så hårsår du er ang dette da....et ømt tema ?
    er nok forbrukerombudet og ikke privatpersoner som "reiser" slike saker

Nope, ikke hårsår i det hele tatt... Du som kommer med store ord om "løgn og svindel"... Jeg er lugn og koser meg med mine billige kabler... 8)
    Bedrag, ikke svindel men bedrag var det eg skrev. Og de ordene er vel ikke særlig større enn ordene som enkelte produsenter benytter om egne kabler ?

Ja eg misliker at folk blir lurt til å betale "gull for gråstein" det gjelder ikke bare hifi-kabler, men det meste av produkter hvor pris ikke står i forhold til det du får. At enkelte produsenter, importører og forhandlere benytter skyhøy kalkyle på sine produkter gjør ikke at kvaliteten øker tilsvarende på selve produktet.
    Hva er så kuren for dette ? Billig er bra ?

Hvis du virkelig mener at du misliker slike ting er det mye å ta tak i... :) .. Dessverre, og hifi er ikke det neppe den eneste bransjen hvor dette med høy pris, merkelig markedsføring osv forekommer.. ::)
    Jepp, så lenge det kun er kalkylen som er forskjellen og ikke materialvalg så er billig bra. Dersom du leste hva eg skrev, så ser du at eg er enig i at dette ikke kun gjelder hifi-bransjen.

Det som ofte forundrer meg er når personer (som eg kjenner) som nylig har betalt mange tusen kroner for et par hifi-kabler, syter og klager over bensinprisen her i landet.... selv om prisen på de kablene tilsvarer bensinutgiftene de har i løpet av 8-10 mnd. Kablene derimot er selvfølgelig verdt hver eneste krone, i motsetning til bensinen.......

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    396
    kabelsatan skrev:
    slowmotion skrev:

mvh
    kabelSatan
    Ta det med ro, det er bare fordi de er redde for att kabelen du har laget er bedre enn deres dyrekjøpte sørøst magnum signature special second master edition.

Syns du tok et bra initiativ her, flott resultat også.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    396
    Kule-Trygve skrev:
    :) DoMentor :) jeg lurer litt på hvordan kablene våre egentlig lages jeg..vet du? Hva kommer eventuelt ferdig, og fra hvem, og hva er det Roald gjør, bortsett fra å flette og lime og fylle på olje..? Etter å ha lest Cardas- beskrivelsen skjønner jeg jo at dette med kabler er avansert metallurgi..
    Ja, ikke sant.
    Det finnes ingenting som IKKE kan oppstå når en kabel benyttes i hifiøyemed, f.eks to så basale ting som kobber og teflon. Teflon kan med fordel brukes som isolator i en atombombe, men dytter du i den en kobbertråd og vurderer og koble den til annlegget, Whow, whow!

Her er bare begynnelsen på problemene:

Oblivion skrev:
    Kobles kablen fra og det for eksempel er en Teflon isolert kabel vil den lades opp.
    Putter du den i en plastpose eller bærer den over et syntetisk teppe kan den lades med opp til 20000 volt.
    Oppladningen gjør isolasjons materialet polarisert og det tar lang tid før dette går seg til igjen.

Slår du av anlegget vil kablen fortsatt være terminert og påvirkes minimalt.

Er det en PCV isolert kabel har den en mindre evne til å lade seg opp og holde på ladningen og PVC har vel også en egenforvrengning og støy som uansett ligger noen 10 talls ganger høyere enn en Teflon isolert..

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Lovemusikk, det er folk her som sier man kan nøye seg med dårlige kabler, for man kan jo bare rette på det ved å "ratte EQ" som det heter (bruke EQ- boks). Jeg tror ikke så mye på dette.

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    Kule-Trygve skrev:
    Takk... trur eg ;D Tja, vi er vel ikke i en posisjon til å bedømme / avgjøre det all den tid vi kke har testa den, og det viktigste er vel at TS er fornøyd, selv om vi andre er litt "snobbete" ? ? ;D

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    kabelsatan skrev:
    slowmotion skrev:

mvh
    kabelSatan
    Lag en tilsvarende kabel, og prøv sjøl for svarte Tja, gleder meg på dine vegne jeg, faktisk :D

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    DoMentor skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Takk... trur eg ;D Tja, vi er vel ikke i en posisjon til å bedømme / avgjøre det all den tid vi kke har testa den, og det viktigste er vel at TS er fornøyd, selv om vi andre er litt "snobbete" ? ? ;D

Ekte snobber som oss trenger ikke teste ting vi ikke har troen på... ;D

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Kule-Trygve skrev:
    Lovemusikk, det er folk her som sier man kan nøye seg med dårlige kabler, for man kan jo bare rette på det ved å "ratte EQ" som det heter (bruke EQ- boks). Jeg tror ikke så mye på dette.
    Kan du definere hva du mener er dårlige kabler ? Er det pris ? navn på produsent ? materialvalg, etc ? kan du gi et eksempel på dårlige kabler, og hvorfor du mener de er dårlige ?

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kule-Trygve skrev:
    Det ved å bruke eq, går vel mer på å tilpasse lyden til rommet mer radikalt enn ved å skifte kabler..?

Nei, det er ikke noe smart uansett.
    F.eks kjører en opp bassen eller mellobassen.. så når en spiller høyt, vil elementet jobbe sinnsykt mye og kanskje ryk det..
    Lite smart..

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    teddyh skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Kan du definere hva du mener er dårlige kabler ? Er det pris ? navn på produsent ? materialvalg, etc ? kan du gi et eksempel på dårlige kabler, og hvorfor du mener de er dårlige ?
    Simple materialer, enkel og dårlig konstruksjon..feks gratiskabler ("lakris"). Men jeg bruker dem selv til strømmen da.. ;D..for der ser det ut til å gå greit :)

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    Kule-Trygve skrev:
    DoMentor skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Hmm, da er vel jeg kanskje ikke "wannabeesnobb" heller da siden jeg faktisk tror at TS har fått seg en god kabel til en pris han er fornøyd med ? ? ;D ;D

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kule-Trygve skrev:
    teddyh skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Simple materialer, enkel og dårlig konstruksjon..feks gratiskabler ("lakris"). Men jeg bruker dem selv til strømmen da.. ;D..for der ser det ut til å gå greit :)
    Da bør du prøve strømkabler.. prøv å finn den rimligste til nordost..gjerne brukt.. kr 1000,- ny.. test den på cd spilleren din mot den orginale sorte..

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    Kule-Trygve skrev:
    teddyh skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Jepp, enhver er salig i sin tro sies det, skal innrømme at jeg er litt forundret over at du ikke bruker feks Furutech, eller Ølflex strømkabler for den saks skyld istedenfor mht at du har såpass heftige HT / signalkabler ;)

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Mr-T skrev:
    Evt bøter tilfaller vel staten..... og staten det er ... øh, ikke meg i hvertfall.

Uansett burde klappjakten på tvilsom markedsføring heller gjøres mot produsenter innen kosmetikk, livsstil og helse. Her er det pokker meg mye humbug.
    Er dessverre flere likhetstrekk mellom hifi og kosmetikkbransjen. Glanset innpakning, flotte ord og påstander fra produsentene og flere av kundene som har betalt (dyrt) for de produktene mener å oppleve akkurat det produsenten har fortalt at de vil oppleve.... den høyt prisede antirynke kremen fjerner omtrent like mange rynker som antall detaljer og nyanser den enda høyere prisede kabelen tilfører anlegget deres.....

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Lånte dyre Furutech- strøm- kabler av Roald en gang, hjalp ikke noe i mitt anlegg.
    Har hatt helt andre opplevelser med de signal/ høyt- kablene han lager selv.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    el_mariachi skrev:
    kabelsatan skrev:
    slowmotion skrev:

mvh
    kabelSatan
    Ta det med ro, det er bare fordi de er redde for att kabelen du har laget er bedre enn deres dyrekjøpte sørøst magnum signature special second master edition.

Du glemte injection, turbo intercooler, MK2.... etc ;D

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Jøss, denne tråden har gått fra å være underholdende, til å bli skikkelig interessant lesning. Men når noe er spennede, da dukker spørsmålene opp. Jeg tillater meg å stiller noen spørsmål/meninger, nummerert for ordens skyld.

kabelsatan skrev:
    slowmotion skrev:

mvh
    kabelSatan
    #1: Hvis dette stemmer skjønner ikke jeg helt hvorfor du har terminert på måten du har gjort. På enden av kabelen har du en påskrudd banaplugg. Denne har i min forsåelse kun direkte kontakt med et mindre antall tråder i kabelen(i allefall ikke alle), og da er det naturlig for meg å tenke at strømmen fra lederne som ikke har kontakt "hopper" over fra kabel til kabel helt til de når høyttaleren(akkurat som sædceller svømmer innover you-know-where på jakt etter egget). Hvorfor kan ikke da elektronene "hoppe" fra leder til leder inne i kabelen også? Jeg har fått med meg såpass fra skolegang at strøm går alltid korteste vei, og i en flettet leder er ikke det å følge en og en leder slavisk å annse som korteste vei, men via-via-via(om dere skjønnte hva jeg mente). Hvis det du skriver stemmer kan jeg ikke skjønne annet enn at den drøyt overdimmensjonerte kabelen din ikke utnytter alle lederne du har betalt for.

Dermed er artikkelen som det er linket til høyst interresant for min del fremdeles, og om dette gir forvrengning hadde det kanskje vært en fordel å funnet ut i hvilken grad.

Nå vet ikke jeg hva som menes med spenningspotensiale da jeg ikke har noen utdannelse innen elektro, så ikke skyt om noe er skivebom fra min side. Men de som avfeier min teori bør komme med en forklaring på hvorfor, for å virkelig bevise at dere vet hva dere snakker om.

#2: Hvis det ovenfor stemmer må jeg si Nordost har en interessant tilnærming. De har mange singlecore ledere med egen isolator og dermed kan ikke elektronene "hoppe" fra kabel til kabel. QED bruker samme prinsipp, iallefall delvis. Vil dette ha noe for seg?

#3: Når det kommer til dette med om produsentene har egne kobber-verk eller ikke vil i allefall jeg tro at dette IKKE er tilfelle. Men at noen produsenter har en foredlingsprosess, enten in-house eller (mest sannsynelig) outsourcet, kan jeg gjerne tro. Nå tror ikke jeg det er behov for renere kobber enn metallurgisk rent(igjen, uten at jeg har noen dyp forståelse) men jeg jobber selv i en bransje hvor metallurgisk rent(99,7% rent) ikke er godt nok og vi forholder oss til et produkt som er "super-rent"(99,9995% rent). Mtp hvor mye penger det er i kabel-bransjen tviler jeg ikke et sekund på at noen produsenter gjør noe lignende for å få en mulig liten "edge".

#4: Dette er ikke et spørsmål, men heller "oppvekker" for alle som leser produsentens ord og tar det for god fisk(man bør være kritisk, i alle bransjer). Cary laget for litt siden en CD-spiller som plasserte seg rundt 20% under deres egen toppmodell i pris og annonserte (i stereophile mener jeg) at dette var "The world's best CD-player". Når noen spurte en i ledelsen hos Cary om hvorfor de skrev dette, og lurte på om denne spilleren var bedre enn topmodellen var svaret enkelt: "It's just an ad, the xxx is still our current top modell". Det er dermed viktig å skille salgstriks fra fakta, selv om det i dette tilfellet var ganske opplagt.

Ha en fortsatt fin kveld, og rolig på flasken til dere som drikker. Gleder meg til noen svar i morgen, eller senere i dag, når jeg tenker meg om. ;)

Geir Arne

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Steinar_Lund skrev:
    Apropos tverrsnitt. Kunne dette være noe?
    Hey, Det er mine kabler jo:)!

Joda tverrsnittet er akkurat perfekt til linjenivå. Forsøkte disse som høyttalerkabler på et par monitorer for gøy og det fungerte OK det også. Ble mye bass.... ikke rart da forsterkeren mistet den dempefaktoren den en gang hadde. Det kledde forsåvidt fuglekassene bra det.

Ha en god krangel videre ;D

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    396
    teddyh skrev:
    el_mariachi skrev:
    kabelsatan skrev:
    slowmotion skrev:

mvh
    kabelSatan

Du glemte injection, turbo intercooler, MK2.... etc ;D
    ;D ;D ;D

Spiller egentlig ingen rolle for meg hvilken kabel folk benytter være seg lampettkabel eller sirkusmodeller, "whatever gets you off".
    Men de som benytter dyre kabler bør være klar over hva som faktisk befinner seg på innsiden av innpakningen, og ettersom dere har rett og att dyrere er bedre, HVORFOR maser dere i denne tråden som omhandler et DIY prosjekt.

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    DoMentor skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Duste-Trygve

j

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    KJ!
    "topper i signalet, amplityder hvor strømstyrke er større en kvadratet tilsier" er uforståelig.

Spenningstap er en ren funksjon av motstand og strøm. "Kvadratet" tilsier i seg selv ingen ting om strøm. Spørsmålet mht en kabel er hvordan serieresistansen/impedansen samvirker med forsterkeri og HT ift frekvensrespons.
    Når strømmen gjennom en leder er større enn lederen er i stand til føre fordi kvadratet ikke er stort nok, vil det begynne å skje ting. Spenningen faller, motstand øker og det utvikles varme. Bassignal gir strømtopper - er ikke kvadratet må lederen stor nok til å ta disse toppene vil det ha innvirkning på lydkvaliteten.

I jobbsammenheng har jeg mange ganger opplevd at spenningsfall har kræsjet digitale styringer. Kvadratet må være stort nok er konklusjonen.
    Selv fortsetter jeg med mine Crystal Cable HT kabler og signalkabler. De er veldig bra og jeg vet ikke hvorfor. :)

Sonny

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.510
    Tror vel at stort nok tverrsnitt og god kontakt er det viktigste rent lydmessig.
    Alt det andre er vel i praksis småpirk ....

;)

M

Mr-T

Gjest
    Enig, det er min erfaring også.

Resten av småpirket av forskjeller mellom kabler er uansett mindre enn å flytte lytteposisjonen eller høyttalerne 10 cm i rommet. Da gjør jeg heller det.

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Mr T!
    Jeg har et off topic spørsmål til deg.
    Rent generelt hva er forskjellen i lyden med å "hard" montere HT elementer kontra "soft" montere? Gjelder svaret alle HT systemer?

Sonny

M

Mr-T

Gjest
    Det var nå veldig OT også. Kanskje vi skulle tatt det i en egen tråd?

L

larkus

Gjest
    ganilsen skrev:
    #1: Hvis dette stemmer skjønner ikke jeg helt hvorfor du har terminert på måten du har gjort. På enden av kabelen har du en påskrudd banaplugg. Denne har i min forsåelse kun direkte kontakt med et mindre antall tråder i kabelen(i allefall ikke alle), og da er det naturlig for meg å tenke at strømmen fra lederne som ikke har kontakt "hopper" over fra kabel til kabel helt til de når høyttaleren(akkurat som sædceller svømmer innover you-know-where på jakt etter egget). Hvorfor kan ikke da elektronene "hoppe" fra leder til leder inne i kabelen også? Jeg har fått med meg såpass fra skolegang at strøm går alltid korteste vei, og i en flettet leder er ikke det å følge en og en leder slavisk å annse som korteste vei, men via-via-via(om dere skjønnte hva jeg mente). Hvis det du skriver stemmer kan jeg ikke skjønne annet enn at den drøyt overdimmensjonerte kabelen din ikke utnytter alle lederne du har betalt for.

Geir Arne
    Joda, jeg er klar over akkurat dette potensielle problemet. Endene av lederene er derfor knallhardt sammentvinnet før skruing.
    Fortinning av endene før skruing kan vel også være bra. Det beste er uansett krymping og deretter lodding. Kan hende jeg modifiserer litt på termineringen for sjelefredens og nattesøvnens skyld ;)

Pass forresten på å holde dere on topic, folkens!

mvh
    kabelSatan

Edit: Synes forresten at lyden blir bedre og bedre. Kan det være at innspilling av ledninger har noe for seg likevel?? :eek: :eek: :eek: ;) ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn