Jøss, denne tråden har gått fra å være underholdende, til å bli skikkelig interessant lesning. Men når noe er spennede, da dukker spørsmålene opp. Jeg tillater meg å stiller noen spørsmål/meninger, nummerert for ordens skyld.
kabelsatan skrev:
slowmotion skrev:
I en flerleder hvor alle trådene er uisolert vil strømmen hoppe fra leder til leder,
og man får overgangsforvrengning hver gang det skjer. Dvs hele tiden.
Er dette tilfelle??? Eller er det nok en fysikk/elektrisitet-lov som gjelder kun for hifi?
Meg bekjent kan ikke strømmen (lydmolekylene, må vite! ;D ) hoppe mellom kordeller som har samme spenningspotensiale. Og det har de dersom termineringen er skikkelig utført, dvs. at alle kordeller har forbindelse i begge ender av kabelen.
mvh
kabelSatan
#1: Hvis dette stemmer skjønner ikke jeg helt hvorfor du har terminert på måten du har gjort. På enden av kabelen har du en
påskrudd banaplugg. Denne har i min forsåelse kun direkte kontakt med et mindre antall tråder i kabelen(i allefall ikke alle), og da er det naturlig for meg å tenke at strømmen fra lederne som ikke har kontakt "hopper" over fra kabel til kabel helt til de når høyttaleren(akkurat som sædceller svømmer innover you-know-where på jakt etter
egget). Hvorfor kan ikke da elektronene "hoppe" fra leder til leder inne i kabelen også? Jeg har fått med meg såpass fra skolegang at strøm går alltid korteste vei, og i en flettet leder er
ikke det å følge en og en leder slavisk å annse som korteste vei, men via-via-via(om dere skjønnte hva jeg mente). Hvis det du skriver stemmer kan jeg ikke skjønne annet enn at den drøyt overdimmensjonerte kabelen din ikke utnytter alle lederne du har betalt for.
Dermed er artikkelen som det er linket til høyst interresant for min del fremdeles, og om dette gir forvrengning hadde det kanskje vært en fordel å funnet ut i hvilken grad.
Nå vet ikke jeg hva som menes med spenningspotensiale da jeg ikke har noen utdannelse innen elektro, så ikke skyt om noe er skivebom fra min side. Men de som avfeier min teori bør komme med en forklaring på hvorfor, for å virkelig bevise at dere vet hva dere snakker om.
#2: Hvis det ovenfor stemmer må jeg si Nordost har en interessant tilnærming. De har mange singlecore ledere med egen isolator og dermed kan ikke elektronene "hoppe" fra kabel til kabel. QED bruker samme prinsipp, iallefall delvis. Vil dette ha noe for seg?
#3: Når det kommer til dette med om produsentene har egne kobber-verk eller ikke vil i allefall jeg tro at dette IKKE er tilfelle. Men at noen produsenter har en foredlingsprosess, enten in-house eller (mest sannsynelig) outsourcet, kan jeg gjerne tro. Nå tror ikke jeg det er behov for renere kobber enn metallurgisk rent(igjen, uten at jeg har noen dyp forståelse) men jeg jobber selv i en bransje hvor metallurgisk rent(99,7% rent) ikke er godt nok og vi forholder oss til et produkt som er "super-rent"(99,9995% rent). Mtp hvor mye penger det er i kabel-bransjen tviler jeg ikke et sekund på at noen produsenter gjør noe lignende for å få en mulig liten "edge".
#4: Dette er ikke et spørsmål, men heller "oppvekker" for alle som leser produsentens ord og tar det for god fisk(man bør være kritisk, i alle bransjer). Cary laget for litt siden en CD-spiller som plasserte seg rundt 20% under deres egen toppmodell i pris og annonserte (i stereophile mener jeg) at dette var "The world's best CD-player". Når noen spurte en i ledelsen hos Cary om hvorfor de skrev dette, og lurte på om denne spilleren var bedre enn topmodellen var svaret enkelt: "It's just an ad, the xxx is still our current top modell". Det er dermed viktig å skille salgstriks fra fakta, selv om det i dette tilfellet var ganske opplagt.
Ha en fortsatt fin kveld, og rolig på flasken til dere som drikker. Gleder meg til noen svar i morgen, eller senere i dag, når jeg tenker meg om.
Geir Arne