Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    541
    Fant en hvertfall. Svenske Moonriver har integrert forsterker med tape monitor. Fra deres hjemmeside:
    The Importance of Tape Monitor Loop
    Most of today’s manufacturers probably reject the idea of their product featuring a tape loop. At Moonriver Audio, it has been concluded that the tape monitor loop is essential. Not only does it add the option of monitoring the difference between recorded and source material in real-time, it also, and most importantly, makes possible to insert to the chain – at will – a digital or analogue room correction processor, a buffer, a noise reduction system or any other line device available to improve the sound of a connected source.

torstej

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Antall liker
    1.039
    Nært nok med tape monitor. Hovedpoenget er å høre tape eller source.
    Jeg spurte om det samme for noen år siden, og fikk foreslått noe svært kostbare McIntosh-greier. Det var ikke aktuelt for meg å betale så mye, så etter litt research fant jeg nettverksforsterkeren Denon DRA-800H (Marantz har en tilsvarende tror det er NR1200), der man ved å koble input-signalet som skal til kassettspiller ved opptak til Zone2 Pre Out, og output fra kassettspiller til CBL/SAT eller CD, i praksis oppnår det samme som en klassisk tape monitor. Signal som skal til Zone2 kan assignes separat fra det som er valgt på Zone 1. Så f.eks. mitt vanligste oppsett ved opptak er at både Zone1 og Zone2 er på, med CD assignet til Zone1 og en streamingtjeneste (via Bluetooth eller Airplay input) til Zone2.

1742194782219.jpeg

Det finnes sikkert flere modeller som tilbyr dette, spesielt hvis man inkluderer flerkanals-forsterkere (5.1-forsterkere etc.). Det viktige sånn jeg husker det i farta er at inputkilde til Zone2 må kunne velges separat fra hva som er på Zone1.

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.245
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje ikke på de nyeste modellene men Rega og Audiolab har vel hatt tape loop sånn ca 2010 ish?
    Selv bruker eg en Luxman fra ca 97.
    Atoll

Sist redigert:

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    1.980
    Sted
    Stavanger
    Jeg spurte om det samme for noen år siden, og fikk foreslått noe svært kostbare McIntosh-greier. Det var ikke aktuelt for meg å betale så mye, så etter litt research fant jeg nettverksforsterkeren Denon DRA-800H (Marantz har en tilsvarende tror det er NR1200), der man ved å koble input-signalet som skal til kassettspiller ved opptak til Zone2 Pre Out, og output fra kassettspiller til CBL/SAT eller CD, i praksis oppnår det samme som en klassisk tape monitor. Signal som skal til Zone2 kan assignes separat fra det som er valgt på Zone 1. Så f.eks. mitt vanligste oppsett ved opptak er at både Zone1 og Zone2 er på, med CD assignet til Zone1 og en streamingtjeneste (via Bluetooth eller Airplay input) til Zone2.

Vis vedlegget 1106357

Det finnes sikkert flere modeller som tilbyr dette, spesielt hvis man inkluderer flerkanals-forsterkere (5.1-forsterkere etc.). Det viktige sånn jeg husker det i farta er at inputkilde til Zone2 må kunne velges separat fra hva som er på Zone1.
    du trenger på liov og død ikke en innebygget loop,
    lag en selv med 2 rca brytere. 1 til avspilling/ut og en til innspilling/inn på kassett deck

Finner du AudioVideo switchere er dem nokk bedre kvalitet, pga den hånterer video signal og det er mye lettere å se forstyrrelse på skjerm fremfor å høre det.

Skjermbilde 2025-03-17 kl. 15.05.26.png

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    1.980
    Sted
    Stavanger
    den ene kassett deck(ene) ut/ alle inn i den å så ut videre til rca inn på forsterkeren.

den andre deck inn, hvor av en Y fra ut på den ovenfor inn,.,.-.,g

Grr 😁 , nå går det ikke når jeg ikke sitter med alt foran meg. men gjorde det engang.
    har du zone ut, kan du sikkert programere den til å gi signal fra cd etc.
    flere båndspillere kassett deck etc. kan dem være internt i loopet av disse.
    det var noe med ene inn i den andre å loop mellom switchene osv...

gir kanskje mere eller mindre løsning spiller en denne i bakgrunnen

Skjermbilde 2025-03-17 kl. 15.05.26.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn