KISS: Keep It Simple, Stupid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Nå er jo du temmelig hyggelig selv @svart-hvitt , selv om du plager en stakkars sjukling med masse meldinger bare fordi han meldte forfall i dag. Kona er litt sur på meg også, takket være mitt forslag om stevnemøte etter besøket ble hun shanghaiet av svigers til å hjelpe til med litt flytting mens jeg var hos deg. Hun skulle egentlig shoppe. Nå dro hun. 0 stevnemøte, 0 shopping. :sick:
    Ditt avlyste besøk betyr i stedet en to retters frokost på byens triveligste kaffebar for meg. Nå har jeg bare påfyllet av kaffen igjen. Et tap selvsagt, men jeg overlever😉

    GOD BEDRING! 👍🏻
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du slipper nok ikke unna. Jeg kommer ved første og beste neste. Hadde gjort klar en liten spilleliste før jeg la meg i går serru. ♥
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Var de nøyd?😊
    Nysgjerrig nå? :)

    Har som sagt tidligere, fått veldig lite behov for å mene alt for mye om andre anlegg og vinklinger, men skal si noen enkle ord. Mye blir jo basert på mine sære lyttevaner.
    Anlegget til S-H er nøytralt og kapabelt til godt over 120 db peak. Et anlegg som er så forvrengningsfritt og detaljert som mulig med dagens teknologi - størrelsen tatt i betraktning. Slike anlegg passer best i noe dempede rom etter min hørsel.
    'Fin og jevn bassrespons i rommet, og her kan det stilles etter ønske med flere forskjellige muligheter. Resten av frekvensspekteret er med en anelse lysere klang en jeg er vant med i den grunnleggende innstillingen. Her er også muligheter for tilting og diverse forandringer i respons.
    Kunne nok sittet her og finjustert så klangbalansen hadde truffet perfekt. Det som plager meg mest er at det er mindre direktelyd enn min vante situasjon og det oppleves noe rotet i lydbilde og jeg kommer ikke helt i kontakt med musikken. - det var dagen bombe tenker jeg:oops:

    Ellers et oppsett som glir fint inn i et litt minimalistisk hjem

    Takk for at vi fikk røvet noen av dine timer.

    Tor
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Flott tilbakemelding The Shy !

    Denne leser jeg som en ren oppskrift på hvordan du med enkle og veloverveide grep kan ta den helt ut broder svart-hvitt. Kan bli en morsom høst dette!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Nysgjerrig nå? :)

    Har som sagt tidligere, fått veldig lite behov for å mene alt for mye om andre anlegg og vinklinger, men skal si noen enkle ord. Mye blir jo basert på mine sære lyttevaner.
    Anlegget til S-H er nøytralt og kapabelt til godt over 120 db peak. Et anlegg som er så forvrengningsfritt og detaljert som mulig med dagens teknologi - størrelsen tatt i betraktning. Slike anlegg passer best i noe dempede rom etter min hørsel.
    'Fin og jevn bassrespons i rommet, og her kan det stilles etter ønske med flere forskjellige muligheter. Resten av frekvensspekteret er med en anelse lysere klang en jeg er vant med i den grunnleggende innstillingen. Her er også muligheter for tilting og diverse forandringer i respons.
    Kunne nok sittet her og finjustert så klangbalansen hadde truffet perfekt. Det som plager meg mest er at det er mindre direktelyd enn min vante situasjon og det oppleves noe rotet i lydbilde og jeg kommer ikke helt i kontakt med musikken. - det var dagen bombe tenker jeg:oops:

    Ellers et oppsett som glir fint inn i et litt minimalistisk hjem

    Takk for at vi fikk røvet noen av dine timer.

    Tor
    Takk for tilbakemelding👍🏻

    Jeg deler bemerkningene dine. Sånn sett er vi ganske enige😃

    Når det gjelder opplevelsen av lyden, kan det ha noe med måten ting har blitt mastret på opp gjennom årene. Det er viktig å være klar over at kontrollrom historisk - og i mange tilfeller fortsatt - er satt opp med en lyd som farges betydelig av rommet, spesielt nedover i frekvens. Dermed er lyden implisitt mastret med og dermed for en avtakende romkurve, Fordi kontrollrommene aldri fulgte en standard, er det ingen som helt vet hvor avtakende og jevn denne romkurven var i mastringssituasjonen. Genelecs romkompensasjon kutter topper i frekvenskurven, den tilfører aldri energi i tomme lommer. Dette kan ha noe å si for opplevd lyd.

    Jeg ser mest film med dette oppsettet. Filmlyden var i regelen tynn og dårlig før 1995-2000. I dag er den fyldig og naturlig. Det som skjedde fra ca. 1995 av, er at filmprodusentene standardiserte mastringen. I musikk er det fortsatt det reneste kaos som regjerer. At jeg med dette anlegget umiddelbart avkler filmlyd som er bare 15-25 år gammel, er interessant; for det viser hvor mye mastringen betyr for opplevd lyd, og de samme høyttalerne kan høres dårlige ut på film fra 1995 og fantastisk ut på film fra 2015. Spesielt helt nye produksjoner har veldig god lyd. På tyske «Dark» (2017) slo det meg forleden hvor lite påfallende bildet er (det er naturlig uten fiksfakserier), mens det er lyden som gjør inntrykk fordi den er så intim og sitter som støpt. Jeg tror musikklyden fortsatt minner mer om filmlyden før 1995-2000.

    Men selv justert for dette fenomenet (mastring), er lyden noe annerledes i S360 (kompresjonsdriver i dyp waveguide) enn i mine 8351a (koaksialdrivere i grunnere waveguide). Jeg tilskriver dette til de to ulike teknologiene; det er slikt som gjør høyttalere spennende, og det var av bl.a. slike grunner jeg valgte S360 fremfor de nyeste koaksialhøyttalerne fra Genelec. Sånn sett er de to settene jeg har med Genelec-høyttalere også ment å gi meg praktisk erfaring med to vidt forskjellige teknologier. Kanskje litt nerdete, men jeg har glede av å finne ut av slikt.

    Så til rommet... Rommet er gorillaen i...rommet... Kurvene mine i dette rommet er fine fra 14 til 100 hertz. Jeg viste deg ikke så tydelig hva som skjer over 100. Der er det en stor kansellering på den ene høyttaleren (venstre). Høyre høyttaler sliter også med kurven i oktavene over 100. Her mangler det altså energi pga. opphopning av energi like under 100. Dette betyr nok litt for opplevd lyd. Å få gjort noe med dette, er vrient. Genelecs W371 (https://www.genelec.com/w371a) er en åpenbar løsning. Jeg tenker også å teste ut noe annet som også påvirker etterklang, så vi får se.

    Når det gjelder kapasitet, er det klart at en S360 med integrert 15-tommer (S360 har en ekstremt kapabel 10-tommer) eventuelt med hjelp fra W371 ville gitt enda mer headroom. Nå klippet mikrofonen min på iPhone allerede ved ca. 120 dB, og man trenger 130 dB for å gjengi et trommesett på realistisk vis. Et par med S360 klarer peaks på ca. 128 dB @ 1m, og over dette med hjelp fra subwooferen 7382. Men det er ikke ofte man hører på noe med et slikt krav til kapasitet. Det er heller ikke sunt... Så kapasitet har i min bok mer med fravær av fordreining på referansevolum å gjøre samt anleggets evne til å produsere flat og jevn bass fra bunn og opp til ca. 500 hertz. Jeg mangler noe der nede, ikke på SPL-kapasitet, men evne til å tilpasse lyden på intelligent vis (slik man kan gjøre med W371). Benum vil ha W371 utstilt for prøvelytt utover høsten. Det blir spennende.

    En tilleggsbemerkning til: S360 er ekstremt effektive høyttalere. Det skyldes kompresjonsdriveren og ladingen i waveguiden. Derfor produseres referansevolum (si 85 dB) pluss headroom (si pluss 25 dB) nesten uten kraft og dermed fordreining («less heat than sound») i forsterker og drivere. Jeg lurer på - og nå er vi langt inne i synseland - om det vi hører fra S360 er en så ren og ufordreid lyd fra 1400 hertz og oppover at det virker uvant. Kombinasjonen av gamle triks (høy effektivitet) med nye triks (produksjon av en waveguide med state of the art-teknologi i kombinasjon med mange erfarne ører i utviklingsprosessen) er kanskje en øyeåpner for noen hver? Faktum er at andre teknologier vil fordreie på referansevolum, mens fordreiningen er lav på S360. Jeg tror også dette bidrar til forskjeller i lyd mellom mine 8351a og S360. Vet at dette er et kontroversielt tema og jeg har ikke ønske om å starte en het debatt om det, men rett og slett beskrive mine erfaringer med mine egne 8351a vs S360😀

    Uansett finnes det logiske forklaringer på det meste og opplevd lyd har mange flere fasetter enn jeg får plass til her og har kompetanse til å skrive om. Dessuten har jeg skrevet veldig mye om høyttalere her, mens jeg og mange andre i stor grad lytter til rommet også.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Av og til kan det være at Rema har rett, det enkle er ofte det beste.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Nysgjerrig nå? :)

    Har som sagt tidligere, fått veldig lite behov for å mene alt for mye om andre anlegg og vinklinger, men skal si noen enkle ord. Mye blir jo basert på mine sære lyttevaner.
    Anlegget til S-H er nøytralt og kapabelt til godt over 120 db peak. Et anlegg som er så forvrengningsfritt og detaljert som mulig med dagens teknologi - størrelsen tatt i betraktning. Slike anlegg passer best i noe dempede rom etter min hørsel.
    'Fin og jevn bassrespons i rommet, og her kan det stilles etter ønske med flere forskjellige muligheter. Resten av frekvensspekteret er med en anelse lysere klang en jeg er vant med i den grunnleggende innstillingen. Her er også muligheter for tilting og diverse forandringer i respons.
    Kunne nok sittet her og finjustert så klangbalansen hadde truffet perfekt. Det som plager meg mest er at det er mindre direktelyd enn min vante situasjon og det oppleves noe rotet i lydbilde og jeg kommer ikke helt i kontakt med musikken. - det var dagen bombe tenker jeg:oops:

    Ellers et oppsett som glir fint inn i et litt minimalistisk hjem

    Takk for at vi fikk røvet noen av dine timer.

    Tor
    Ja egentlig var jeg det😅
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nysgjerrig. Hva tenkte du på?
    At forklaringen på opplevelse av lyd kunne blitt oppsummert med tre ord, romklang og tonal balanse, istedenfor den dypdykkingen :D
    Jeg tenker at hverken anlegget eller miksing er det som setter begrensninger for potensialet i nåværende øyeblikk hos deg, et kompliment det er veldig få forunt.

    Man kan diskutere om Shy sine preferanser akustisk sett er overførbart til deg eller andre pga hans ekstreme tilnærming, men det er ikke tvil om at veggene rundt knollen og høyttalerne setter begrensninger for absolutt lydkvalitet som ikke kan reddes inn av avansert teknologi, drivere og fancy dsp.

    Høstprosjektet ditt er nå bestemt, det skal bli glavabule! En hvit glavabule! :LOL:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    At forklaringen på opplevelse av lyd kunne blitt oppsummert med tre ord, romklang og tonal balanse, istedenfor den dypdykkingen :D
    Jeg tenker at hverken anlegget eller miksing er det som setter begrensninger for potensialet i nåværende øyeblikk hos deg, et kompliment det er veldig få forunt.

    Man kan diskutere om Shy sine preferanser akustisk sett er overførbart til deg eller andre pga hans ekstreme tilnærming, men det er ikke tvil om at veggene rundt knollen og høyttalerne setter begrensninger for absolutt lydkvalitet som ikke kan reddes inn av avansert teknologi, drivere og fancy dsp.

    Høstprosjektet ditt er nå bestemt, det skal bli glavabule! En hvit glavabule! :LOL:
    Godt sagt👍🏻

    Så la meg utbrodere igjen...🤣

    Dypdykket var en måte å fortelle på at det å finne riktig tonal balanse er vanskelig. Hvis man stiller den inn basert på innspillinger fra 1970-tallet, mangler det ofte en del bass i Genelecs normalinnstillinger. Men lytter man til en del moderne ting - ikke minst film - kan det være at Genelecs grunninnstilling sitter som en kule. Sånn sett har den tonale balansen over tid nærmet seg det du får ut av Genelec i sin grunninnstilling (dvs. Genelecs romkompensasjon). Å justere kurven etter en viss type lyd, sjanger og tidsperiode gir av den grunn ikke nødvendigvis god lyd i alle sammenhenger. Det er et poeng jeg har tatt opp mange ganger, også i @The Shy sin egen tråd.

    I tillegg kommer dette med lydvolum inn og kompliserer det hele. Når du drar opp lyden til et høyt referansevolum, si 85 dB, reagerer vi annerledes på høyfrekvente signaler enn om lyden er på 65 dB. Av den grunn endrer lyttevennlig kurve seg avhengig av lydvolum. Min grunninnstilling for filmlyd er eksempelvis håpløs om jeg drar opp lyden fordi jeg har lagt til 12 dB i bassen opp til 100 hertz. Men det fungerer greit på moderate lydnivåer. Om ikke dette var nok, oppfører myke diskantdomer seg annerledes på høyt volum enn harde domer. Og direktiviteten bidrar også til forskjeller i opplevd høyfrekvent lyd. Noen høyttalerdesignere tuner kanskje diskanten etter menneskestemmens direktivitet. Så det er en del tekniske valg som påvirker opplevd tonalitet, og en høyttaler som er optimalisert for stemmer er ikke nødvendigvis den beste for reproduksjon av andre lyder.

    Jeg synes slike nyanser er litt artige. Noen ganger merker man at et anlegg er tunet for en viss type lyd. Kanskje ubevisst i en del tilfeller? Mitt ideal er nok at reproduksjonen skal være et greit nok minste felles multiplum; ikke optimalisert for én type lyd, men altetende i den grad at det blir mer som en tikampkjemper enn en spektakulær diskoskaster eller hundremeterløper.

    Og så må jeg bare innse at rommet skaper uoverkommelige problemer. Jeg kommer ikke til å følge @The Shy i valg av akustiske tiltak...😉
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Dypdykket var en måte å fortelle på at det å finne riktig tonal balanse er vanskelig. Hvis man stiller den inn basert på innspillinger fra 1970-tallet, mangler det ofte en del bass i Genelecs normalinnstillinger. Men lytter man til en del moderne ting - ikke minst film - kan det være at Genelecs grunninnstilling sitter som en kule. Sånn sett har den tonale balansen over tid nærmet seg det du får ut av Genelec i sin grunninnstilling (dvs. Genelecs romkompensasjon). Å justere kurven etter en viss type lyd, sjanger og tidsperiode gir av den grunn ikke nødvendigvis god lyd i alle sammenhenger. Det er et poeng jeg har tatt opp mange ganger, også i @The Shy sin egen tråd.
    Ingenting verdt å gjøre er enkelt!

    Synes du har en litt merkelig innstilling til problemet. Jeg opplever større forskjeller mellom individuelle innspillinger over alle tidsperioder enn hva jeg gjør mellom disse periodene. Klart noen markante forskjeller er det, men føler i få tilfeller at et løft i bunnen har vært noen ulempe likevel, men jeg har en preset på preamp som gjør at bassen kan dempes ca 3dB om behovet skulle være der. Ikke vært brukt mye. Hos meg synes jeg det går bra, med alt fra Dusty til Infected, men klart helt universelt er det nok ikke. @Roald påpekte at han synes hans syngedamer var litt tynne i målet, det kan være riktig, da jeg i svært liten grad hører på slikt og følgelig ikke har vært oppmerksom på dette registeret. Sikkert andre ting som også har gått under radaren som folk rundt meg vil påpeke og jeg må ta stilling til om er viktig for meg eller ikke. Poenget er: Det later til at du ikke er helt uenig i Shys vurdering og du har da to valg - drite i det eller forsøke å gjøre noe med det. Om ikke du føler at du kan ha annet en flat respons, kan det hende skoen klemmer et annet sted.

    Du har gjentatte ganger understreket at dette oppsettet er ment som lydplanke for å heve filmopplevelsen for familien. Da er det kanskje ikke noen vits å legge mer energi i dette og bare akseptere Shys vurdering og fortsette med ditt. Om du derimot også ser på dette som en musikkformidler og et eksperiment i p&p direktelyd vs loungelyd, så kan det late til at du fortsatt har et lite stykke å gå. Jeg måtte jo akseptere litt DSP, kanskje du må tenke på et minimum av rombehandling? Men som sagt, du har rett til å følge din egen preferanse og hva @The Shy, Joe Palooka, jeg måtte mene er da irrelevant.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Du svart-hvitt, de andre mindre Genelecene du har.
    Er det 8341 SAM?
    Jeg ser de er på tibud hos Prolyd.
    Egner de seg fint som pc høyttalere mon tro?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Alt det der er greit, optimal lyd for alt av innspillinger, materiale og lydnivå kan kun fikses med en tonekontroll gitt at man har gode høyttalere. Den filmstandard-kurven du refererer til er vel flat fra 20-2000 hz og deretter 6 dB tilt?
    Hvis du justerer den tonale balansen i anlegget etter det blir det jo ekstremt blodfattig og lyst på det meste av musikk.

    Den eneste software-løsningen jeg kan se for meg som skal gjøre det problemet der "KISS" er å legge inn en digital signatur før hver film/avspilling som dekodes av en dsp og justerer klangbalansen etter standarden som henvist til av den digitale signaturen.

    :eek: Steike for en idé! Jeg blir rik! 😍

    Klangbalanse er vanskelig. Jeg fiklet veldig med klangbalanse her om dagen og brukte en del musikkvideoer på youtube som relativ pekepinn for å treffe noenlunde. Ble veldig fornøyd og satte så på Spotify. Altfor mørkt og basstungt. WTF!
    Brukte en haug av Spotify musikk til å gjøre det motsatte, og plutselig var alt på youtube for lyst. Mistet viljen til å leve og slo av :LOL:
    Måtte ha en pustepause før jeg gikk på med ny giv...
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Du svart-hvitt, de andre mindre Genelecene du har.
    Er det 8341 SAM?
    Jeg ser de er på tibud hos Prolyd.
    Egner de seg fint som pc høyttalere mon tro?
    Mitt andre sett fra Genelec er 8351a.

    Alle koaksialhøyttalerne fra Genelec integreres (dvs. at driverne summeres korrekt) på svært korte avstander, 50 cm eller så. Så disse høyttalerne kan man sitte helt klint inntil, og da blir lyden også ekstrem ren og fri for refleksjoner. Det er noe som bør prøves av alle hifi-interesserte.

    8341a med en sub blir til et velfungerende anlegg også for et litt større rom enn om man sitter foran pc-en. 8341a med sub er svært dugelige som tv-høyttalere i finstua.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Alt det der er greit, optimal lyd for alt av innspillinger, materiale og lydnivå kan kun fikses med en tonekontroll gitt at man har gode høyttalere. Den filmstandard-kurven du refererer til er vel flat fra 20-2000 hz og deretter 6 dB tilt?
    Hvis du justerer den tonale balansen i anlegget etter det blir det jo ekstremt blodfattig og lyst på det meste av musikk.

    Den eneste software-løsningen jeg kan se for meg som skal gjøre det problemet der "KISS" er å legge inn en digital signatur før hver film/avspilling som dekodes av en dsp og justerer klangbalansen etter standarden som henvist til av den digitale signaturen.

    :eek: Steike for en idé! Jeg blir rik! 😍

    Klangbalanse er vanskelig. Jeg fiklet veldig med klangbalanse her om dagen og brukte en del musikkvideoer på youtube som relativ pekepinn for å treffe noenlunde. Ble veldig fornøyd og satte så på Spotify. Altfor mørkt og basstungt. WTF!
    Brukte en haug av Spotify musikk til å gjøre det motsatte, og plutselig var alt på youtube for lyst. Mistet viljen til å leve og slo av :LOL:
    Måtte ha en pustepause før jeg gikk på med ny giv...
    Enig i det du skriver.

    Uansett er det påfallende at en del moderne musikk - i mine ører - må være mastret for en helt flat romkurve, mens eldre musikk oftere trenger en kurve med helning. Men som @MakkinTosken påpekte, er dette mine anekdotiske inntrykk og det finnes mange eksempler på at mine inntrykk ikke følger noen regel.

    At det skal være så vanskelig å finne riktig klangbalanse, vitner om fravær av standarder. Merk at Norden var veldig tidlig ute med å innføre slike standarder i kringkastingen. Resten er litt Wild West.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ingenting verdt å gjøre er enkelt!

    Synes du har en litt merkelig innstilling til problemet. Jeg opplever større forskjeller mellom individuelle innspillinger over alle tidsperioder enn hva jeg gjør mellom disse periodene. Klart noen markante forskjeller er det, men føler i få tilfeller at et løft i bunnen har vært noen ulempe likevel, men jeg har en preset på preamp som gjør at bassen kan dempes ca 3dB om behovet skulle være der. Ikke vært brukt mye. Hos meg synes jeg det går bra, med alt fra Dusty til Infected, men klart helt universelt er det nok ikke. @Roald påpekte at han synes hans syngedamer var litt tynne i målet, det kan være riktig, da jeg i svært liten grad hører på slikt og følgelig ikke har vært oppmerksom på dette registeret. Sikkert andre ting som også har gått under radaren som folk rundt meg vil påpeke og jeg må ta stilling til om er viktig for meg eller ikke. Poenget er: Det later til at du ikke er helt uenig i Shys vurdering og du har da to valg - drite i det eller forsøke å gjøre noe med det. Om ikke du føler at du kan ha annet en flat respons, kan det hende skoen klemmer et annet sted.

    Du har gjentatte ganger understreket at dette oppsettet er ment som lydplanke for å heve filmopplevelsen for familien. Da er det kanskje ikke noen vits å legge mer energi i dette og bare akseptere Shys vurdering og fortsette med ditt. Om du derimot også ser på dette som en musikkformidler og et eksperiment i p&p direktelyd vs loungelyd, så kan det late til at du fortsatt har et lite stykke å gå. Jeg måtte jo akseptere litt DSP, kanskje du må tenke på et minimum av rombehandling? Men som sagt, du har rett til å følge din egen preferanse og hva @The Shy, Joe Palooka, jeg måtte mene er da irrelevant.
    Dynaudioene er vel kjent for - på godt og vondt - at de er mestere til å formidle stemmer (myke domer av svært høy kvalitet). Sånn sett er jeg nok uenig med @Roald hvis han ikke fant glede i å lytte på stemmer fra dine Master-Dynaudioer. Det hele kan som tidligere nent ha noe med lydvolum å gjøre. Når lyden passerer 75 dB eller så (A-vekting), synes jeg det av og til skjer det noe med ørets toleranse for visse frekvenser på en del innspillinger.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvorfor må en spille på så høyt volum? En av de beste anlegg jeg har hørt spilte fullfrekvent på 64 dB. Imponator lyd fordi det kan spille høyt, gjør det ikke nødvendigvis imponerende. Men tidvis er det kun en ting, slitsomt. Selv hører jeg mer og mer på lavt volum. Sikkert fordi en er ferdig med verste puberteten.. :giggle:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor må en spille på så høyt volum? En av de beste anlegg jeg har hørt spilte fullfrekvent på 64 dB. Imponator lyd fordi det kan spille høyt, gjør det ikke nødvendigvis imponerende. Men tidvis er det kun en ting, slitsomt. Selv hører jeg mer og mer på lavt volum. Sikkert fordi en er ferdig med verste puberteten.. :giggle:
    Tror man lytter på høyt volum i en del hifi-sammenheng fordi man tester et anleggs kvaliteter. Når blir fordreiningen hørbar? Råopptak av trommer høres ikke korrekt ut på 65 dB. Men bare trommer er jo ikke noe man lytter til med glede...

    Når man tester en kapabel bil, har man også lyst til å teste slike ting som fra 50 til 120 km/t, hvordan den sitter i kurver fra 30 til 80 km/t, hvordan den bremser og mye slikt. Men ingen kjører slik i hverdagen.

    For helsens del bør man unngå for lange partier over 75 dB. 100 dB er helseskadelig.

    Og så må man enes om vekting når man måler lyd. Flat vekting blir dratt opp av bassen og gir gjerne høyere målinger enn A-vekting.

    F66DF41B-9A6D-4DB9-AE2D-74C37B58733A.png

    Kilde:https://www.genelec.com/-/dangerous-decibels
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvorfor må en spille på så høyt volum? En av de beste anlegg jeg har hørt spilte fullfrekvent på 64 dB. Imponator lyd fordi det kan spille høyt, gjør det ikke nødvendigvis imponerende. Men tidvis er det kun en ting, slitsomt. Selv hører jeg mer og mer på lavt volum. Sikkert fordi en er ferdig med verste puberteten.. :giggle:
    Det er lov å mene hva man vil, men visse musikkstykker blir unaturlige på lavt volum. Jeg sier ikke med det at det skal være nødvendig å kjøre på til øra blør, men et noenlunde naturlig volum må til.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Isåfall har jeg blitt lat, tester lite. Hverken bil eller stereo i ytterkant. Og er det automatikk at kapasitet automatisk gir bedre lyd på normalt lyttevolum enn anlegg med lavere kapasitet? Nei, vil jeg si.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det er lov å mene hva man vil, men visse musikkstykker blir unaturlige på lavt volum. Jeg sier ikke med det at det skal være nødvendig å kjøre på til øra blør, men et noenlunde naturlig volum må til.
    En del klassiske stykker vil vel naturlig gå fra 50 dB til godt over 100-120 dB.

    Film svinger også enormt, helt opp mot peaks rundt 130 dB i velutstyrte kinoer.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Isåfall har jeg blitt lat, tester lite. Hverken bil eller stereo i ytterkant. Og er det automatikk at kapasitet automatisk gir bedre lyd på normalt lyttevolum enn anlegg med lavere kapasitet? Nei, vil jeg si.
    Om du lytter lavt, vil du kanskje ha et ønske om å skru opp bassen med 10-15 dB? Det betyr i så fall at bassdriverne må ha den ekstra kapasiteten uten å høres anstrengte ut.

    Men det er et tankekors at det å ha et anlegg med kapasitet er mye dyrere og større enn et anlegg som måler godt på lavere volum. Derfor er det å lytte nært og lavt en snarvei til lyd av teknisk høy kvalitet😀
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men det er et tankekors at det å ha et anlegg med kapasitet er mye dyrere og større enn et anlegg som måler godt på lavere volum. Derfor er det å lytte nært og lavt en snarvei til lyd av teknisk høy kvalitet😀
    Er redd for å mene så mye om denne påstanden. Kanskje jeg ikke forstår den. Men et eller annet skurrer.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Er redd for å mene så mye om denne påstanden. Kanskje jeg ikke forstår den. Men et eller annet skurrer.
    Det er bare å se på høyttalerutvalget til Genelec. Der er det primært kapasitet som skiller minstemann på størrelse med en håndball til størstemann (1236a) som veier 200 kg stykket. Størstemann har bl.a. 2 stk. 18-tommere og to mellomtonedrivere.

    E1DC6FE7-31DA-4833-8BFB-3C8816AC6CAD.jpeg

    Kilde:https://assets.ctfassets.net/4zjnzn...5e346d/Immersive_Audio_Solutions_Brochure.pdf
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Nå må dere ikke analysere Shy sine meninger opp og ned og i mente. Rimelig mye synsing fra den kanten.

    Dette er bare lek og tull
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå må dere ikke analysere Shy sine meninger opp og ned og i mente. Rimelig mye synsing fra den kanten.

    Dette er bare lek og tull
    Ta det nå som et kompliment! Observasjoner utenfra kan hjelpe en videre. Det er lett å overse ting som kan skjules av egen musikksmak og lyttevaner. Håper du etterhvert kan lage en slik god observasjonliste for meg også. Din mening er verdifull.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Ta det nå som et kompliment! Observasjoner utenfra kan hjelpe en videre. Det er lett å overse ting som kan skjules av egen musikksmak og lyttevaner. Håper du etterhvert kan lage en slik god observasjonliste for meg også. Din mening er verdifull.
    Takker jo for tillitten, men det var bare det at det var irriterende lite å sette fingeren på i oppsettet ditt. Skal prøve
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Takker jo for tillitten, men det var bare det at det var irriterende lite å sette fingeren på i oppsettet ditt. Skal prøve
    Jeg har uansett planer om å feire Olsok med deg, så vi kan jo diskutere litt da. Kan hende jeg oppfatter ting selv når jeg får et gjenhør med ditt. Anlegget ditt ga jo meg en leksjon i viktigheten av et godt fundament sist gang. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Takker jo for tillitten, men det var bare det at det var irriterende lite å sette fingeren på i oppsettet ditt. Skal prøve
    Tips: Ta ham på design (høyttaleren var enten for høy, for lav, for tykk, for smal eller for dyp, for tung, for lett, for blank eller noe annet), eller rett og slett ta mannen: Dårlig barbering? Servering? Manerer? Fravær av en bunke med sedler i grå konvolutt?

    😂🤣😂
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg så han kikket opp på det litt slurvete listearbeidet mitt, men det skal jeg bedre. Lover!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er bare å se på høyttalerutvalget til Genelec. Der er det primært kapasitet som skiller minstemann på størrelse med en håndball til størstemann (1236a) som veier 200 kg stykket. Størstemann har bl.a. 2 stk. 18-tommere og to mellomtonedrivere.

    Vis vedlegget 651024
    Kilde:https://assets.ctfassets.net/4zjnzn...5e346d/Immersive_Audio_Solutions_Brochure.pdf
    Men jeg forstår nok fortsatt ikke helt hvor du vil. @HCS og @TrompeteN likte det, så det er nok jeg som har tungt for det.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Skøyerfanten som er oppvokst i plankebyen er bare snill og hyggelig, men en ting er sikkert, høyttalerne er for små og lette. Om han hadde barbert seg kommer jag inte ihåg, men mener kona var....
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Men jeg forstår nok fortsatt ikke helt hvor du vil. @HCS og @TrompeteN likte det, så det er nok jeg som har tungt for det.
    «Dyrt» kan bety så mangt. Som at man trenger 4-6 mann for å flytte en høyttaler eller at man skyter spurv med kanon. En god ingeniør passer alltid på at ressursene tilpasses formålet. Men du har rett i at store høyttalere ikke diskvalifiserer seg selv i mindre rom eller på lavere lydvolum. Lyden blir aldri (?) dårligere pga. kapasitet.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Men jeg forstår nok fortsatt ikke helt hvor du vil. @HCS og @TrompeteN likte det, så det er nok jeg som har tungt for det.
    Ikke bry deg om mine liker. Jeg synes bare at prinsippet størrelse, kapasitet og storskala henger mye sammen med lyttevolum og derfor likte jeg det utsagnet. Så er det noen (egentlig ganske mange), «men» der som blir forfektet så ofte at man lett kan glemme utsagnet til sh. 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn