Gago skrev:
btw, du fortalte på pm (eller var det telefon?) igår om nye smårør.
hva slags rør?
CVX120 er jo som du vet fra Audion sin hemmelige produsent. Ingen (kjente) alternativer til det røret!
EC86 er fra Telefunken. Kjøpte et par Valvo av denne typen også som jeg får teste etterhvert.
Graeme holder en knapp på deres eget CVX100, men sier samtidig at dette naturligvis er tuning, og hva som er best kommer an på oppsettet og ørene som hører.
Det er for tidlig å si noe endelig om lyden. Rørene er helt ferske og den ene utgangstransformatoren er ny (!). Så det tar noen timer før alt har satt seg.
Men slik det spiller nå er det et veldig stort steg opp fra Silver Night. Graeme bekreftet også at Golden Dream er i en helt annen klasse en Silver Night.
Men Audion huslyden kan man heldigvis kjenne igjen.
Her er krefter mann, her er krefter i overflod. Allerede på et langt lavere lydnivå er dynamikken på plass. Det er et fantastisk solid fundament og stor kraft i lyden. Nå kjenner jeg for første gang bassen i kroppen. Dette gir også lyden fra et symfonisk orkester langt større troverdighet.
Når det gjelder dynamikk og hurtighet er dette også i en helt annen liga enn Silver Night. Det er et attack og hurtighet som gjør at man kan separere instrumentene i f.eks komplekse partier i klassisk musikk hvor det foregår mye samtidig.
Når det kommer til dynamikk er det også utrolig hvordan plukkede gitarstrenger på det nærmeste eksploderer. Og man kan bare skru opp og videre opp, og det faller ikke sammen, man mister bare pusten (og sikkert også hørselen).
Oppløsningen er bedre enn før, men her forventer jeg at det vil bli enda bedre etterhvert som rørene setter seg. Og jeg tror også at bassen vil bli enda tightere etterhvert.
I bunn og grunn føler jeg at jeg har fått mer av alt, og det må jo være bra!