KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.586
    Antall liker
    2.788
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    tkr skrev:
    Vil bare nevne at jeg hadde lillebroren til Jadis JP 80 noen år. Den het JP 30. Med mindre det er en helt annen huslyd på `80 en, tror jeg at det kan bli litt vel snilt for deg. mvh
    ...dessuten har du vel stående en heavvvy CJ-sak, tkr, som for tiden kanske bare samler støv. Eller er den solgt? Eller ikke til salgs? ;D
    Kunne den vært noe for deg, Kjoenik? Bør jo være en smal sak å teste ut jaffal...

    mvh
    Proffen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.653
    Antall liker
    28.118
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Proffen skrev:
    tkr skrev:
    Vil bare nevne at jeg hadde lillebroren til Jadis JP 80 noen år. Den het JP 30. Med mindre det er en helt annen huslyd på `80 en, tror jeg at det kan bli litt vel snilt for deg. mvh
    ...dessuten har du vel stående en heavvvy CJ-sak, tkr, som for tiden kanske bare samler støv. Eller er den solgt? Eller ikke til salgs? ;D
    Kunne den vært noe for deg, Kjoenik? Bør jo være en smal sak å teste ut jaffal...

    mvh
    Proffen
    Det hadde jeg helt glemt!

    Joda, jeg har en C-j ART 1 stående i kjelleren. Samler støv, som Proffen treffende skriver. Har du lyst, har du lov, Kjoenik.

    mch
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Min anbefaling til deg er å teste litt ulike hi-end pre-er for å lære hva du opplever i forhold til den pre som du har i dag. Du vil kunne komme til et punkt hvor ht blir det svake ledd i kjeden. Jeg tror du ikke er så langt unna der nå. Da er det ikke sikkert du får veldig mye mer fra en mye mer kostbar pre.

    Dersom du ønsker det kan du få låne en god pre fra meg. Den heter Emotive Sira-LE. Den er ikke til salgs, så det er sagt.
    Men den er svært musikalsk og låter bra. Med denne bør du høre signaturen bra hvis ht kan tøyes lenger. Den er ikke spesielt støysvak, bare så det er sagt. Befinner seg på hytten, så jeg må hente den hjem dersom du ønsker å teste.


    kjoenik skrev:
    HSobstad skrev:
    Hei
    Hva er du egentlig ute etter i en ny pre? (og da forstår jeg at oppgradering av lyd er overskriften)
    Pre vil kunne sette meget heftig signatur på anlegget ditt. Å kjøpe i blinde er skummelt. Selv om pre-en er bra er det ikke sikkert du liker signaturen den gir. Har selv opplevd dette tidligere.

    Pengene går fort...
    Jeg ønsker mer av det jeg har. De siste par ukene har lyden "stabilisert" seg. Det er vel rimelig å tro at den nye utgangstransformatoren har satt seg, og at rørene og delefilterne har gjort det samme. Ørene og hodet har vel kanskje også "satt" seg litt... ::)
    Ønsker å beholde dagens "huslyd", men med mer luft/åpenhet/oppløsning, bedre dynamikk og mindre støy.
    Funderer jo endel på dette (for å si det mildt)... Og jeg tror nok at det mest fornuftige, og minst risikable ift å beholde lydsignaturen, eller "huslyden", som jeg liker, vil være å satse på Audion sin egen Quattro. Den skal etter sigende låte "likt" som min Premier pre-amp, bare mye bedre. Og den har altså en riia som er vanvittig god. Jeg har prøvd MC-step up fra Audion sammen med min pre-amp, og det låt fantastisk, samtidig som det støyet for mye (fra step-up). Riia i Quattro skal ikke ha dette støyproblemet.

    Kan godt hende at dette bare er tull og at jeg slett ikke har behov for noen annen pre-amp. Men det er jo ikke så godt å vite før jeg har prøvd...
    Dessuten kan rasjonalitet være ytterst kjedsommelig ;)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    R.Solhaug skrev:
    Jadis JD80MC er definitivt ikke "snill", her er det full åpning i begge ender. Man vet rett & slett ikke hva rør er uten å ha hørt denne i et skikkelig oppsett ;)


    Mvh. RS
    Ja den virker svært spennende!
    Iflg denne personen som heter Salvatore blir den ikke "verdens beste" før den er ganske kraftig modifisert.

    Vet du om versjonen du hørte var umodifisert, og om det var mkII versjonen? Hva var oppsettet ellers?

    JADIS JP-80 SERIES (USED AND EXTREMELY MODIFIED ONLY)

    The Jadis JP-80 is the only other full preamplifier ever made that is in the class of the Audion. However, there is a big difference, because the Jadis preamps require both extensive modifications and the Expressive Technology SU-1 to equal the Audion Quattro's performance when amplifying a phono signal. On the other hand, there are more JP-80s out there so they can be purchased used for a smaller initial expenditure.

    Eventually, with the modifications and the SU-1, you will have an investment which will be about the same as the Quattro, with its own much simpler and cheaper modifications.

    Which one is better?

    Each model has small theoretical and practical advantages over the other. There can’t be significant differences considering that both units are superb in every area of musical reproduction. However, based on extensive listening sessions with the Audion, in an associate's system that I am very familiar with, I am now certain that the Audion does not equal the Jadis in retaining low-level musical information. The Audion does have sonic advantages in other areas, but to me they are less important. So I still feel that the (modified) Jadis/ET combination is the ultimate way to go, as impractical as they are now to both find and then build.

    What about the JP-80 "stock"? It would be, most likely, a lower "Class B" preamp in performance, and that ranking assumes that the (poor) MC stage was not being utilized.

    Unless you have no choice, you should generally avoid the newer JP-80MC, since you won’t be using their mediocre moving-coil stage. You will need all the money you saved to gut and modify your JP-80 after the purchase. The most you should ever spend on any used JP-80, including the MC, is around $7,000, though this number may change depending on supply and demand.


    http://www.high-endaudio.com/RC-Preamplifiers.html
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Spennende tkr og HSobstad, og takk for tilbudene!
    Det hadde vært morsomt å prøve dette på nyåret. Vi kan jo diskutere det neste gang vi møtes.

    Audion har også noe spennende på gang, så jeg forhaster meg ikke.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    kjoenik skrev:




    http://www.messengerofmusic.com/MessengerPreamp.shtml



    The Messenger is the finest preamplifier in the world - period!

    Winner of CES "Best Sound at Show" 2004

    Winner of CES "Best Sound at Show" 2005

    Winner of CES "Best Sound at Show" 2006

    What this unique preamplifier does is to literally extract much more information from the source and transmit it to the amplifier without any loss of subtle harmonic or dynamic information. If this sounds impossible, just listen for yourself. All of a sudden the bass now has detail, depth and impact, the mids and highs have body without being bright or hard sounding, the instruments are now distinct and not blurred together, and the soundstage is huge with incredible presence and all without a trace of listening fatigue.

    Up to now, there hasn't been a preamplifier in the world that would allow all of the recorded information to pass through it. All current preamps take what they can handle and reject the rest, leaving a great deal of information behind, or at worst, displacing it to another place in time destroying the texture of the music. Unfortunately, what ordinary preamps reject is the subtle and not so subtle detail, harmonic structure, ambient information and dynamic impact that gives music life and emotional content.

    But now, The Messenger unleashes the full potential of all playback sources. For the very first time, hear all of the music! Sit back and be astounded.

    * Tube complement-

    ... Linestage Preamp:
    2- 6AS7
    2-6H30Pi

    ... Phonostage:
    2- 6H30Pi
    2- 12AX7

    * Input impedance: 250K

    * Frequency response: + or - 1/2 db @ 1Hz - 90KHz

    * Maximum gain: +20db

    * Output S/N ratio: -90db

    * THD:
    .007% @ 20Hz (0db ref)
    .035% @ 20Khz (0db ref)
    .....35% @ 20Hz - 20Khz (+30db ref)

    * Intermodulation distortion: .15% (0dbref)

    * Maximum output level: +34dBm

    * Maximum input level: +28dBm

    * Output Impedance: 50 ohms nominal

    * Channel separation: 75db

    * AC line voltage: 117 Volts

    * Fuse at 3 amp slow-blow

    * Dimensions:
    Preamplifier- 17.5"W x 16"D x 5.75"H
    .Power Supply- 17.5"W x 11"D x 5.75"H

    Brukererfaringer

    http://forum.audiogon.com/cgi-bin/frr.pl?rprea&1215541407&read&3&4&
    Sinnsykt lesestoff ;o)

    EDIT:

    Usunt for en student å lese slikt!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jadis 80 (i sin opprinnelige form) mangler egde og tempo, og det samme gjelder de eldre vac-preampene.
    bra på klassisk og akustisk, men kan fan ikke rocke.

    det eneste spetakulære med jadisen, er prisen.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    tkr skrev:
    Proffen skrev:
    tkr skrev:
    Vil bare nevne at jeg hadde lillebroren til Jadis JP 80 noen år. Den het JP 30. Med mindre det er en helt annen huslyd på `80 en, tror jeg at det kan bli litt vel snilt for deg. mvh
    ...dessuten har du vel stående en heavvvy CJ-sak, tkr, som for tiden kanske bare samler støv. Eller er den solgt? Eller ikke til salgs? ;D
    Kunne den vært noe for deg, Kjoenik? Bør jo være en smal sak å teste ut jaffal...

    mvh
    Proffen
    Det hadde jeg helt glemt!

    Joda, jeg har en C-j ART 1 stående i kjelleren. Samler støv, som Proffen treffende skriver. Har du lyst, har du lov, Kjoenik.

    mch
    En av de mer minneverdige tilståelsene på hfs... ;D

    Mvh. Johan
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ein dyr støvsamler tkr har stående!!!

    Preamp fra Atma Sphere,er den med på lista?
    Gago veit kanskje noe om den?

    Mange råflotte preamper i tråden.

    Lykke til med evnt kjøp/prøving!

    Mvh.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg har lest meg ihjel på atma, men ikke hørt dem.
    ikke så lett å få hørt atma her i europa.
    så enden på visa blir vel at jeg blindkjøper atma en vakker dag.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Gago skrev:
    jeg har lest meg ihjel på atma, men ikke hørt dem.
    ikke så lett å få hørt atma her i europa.
    så enden på visa blir vel at jeg blindkjøper atma en vakker dag.
    Jeg har hørt at det eneste rettet er å blindkjøpe ;D
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Skink_123 skrev:
    Gago skrev:
    jeg har lest meg ihjel på atma, men ikke hørt dem.
    ikke så lett å få hørt atma her i europa.
    så enden på visa blir vel at jeg blindkjøper atma en vakker dag.
    Jeg har hørt at det eneste rettet er å blindkjøpe ;D
    Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har hørt en eneste av komponentene mine før jeg har kjøpt dem... ;D
     
    L

    larkus

    Gjest
    Valentino skrev:
    Utmerket! Slik står det til her også. ;D
    Jeg har kjøpt alle mine komponenter på ren magefølelse ;D

    PS: Og i tillegg en god dose "må ha følelse" ;)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    kjoenik skrev:
    Skink_123 skrev:
    Gago skrev:
    jeg har lest meg ihjel på atma, men ikke hørt dem.
    ikke så lett å få hørt atma her i europa.
    så enden på visa blir vel at jeg blindkjøper atma en vakker dag.
    Jeg har hørt at det eneste rettet er å blindkjøpe ;D
    Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har hørt en eneste av komponentene mine før jeg har kjøpt dem... ;D

    Nei, akkurat. Så bra som det åpenbart låter hos deg nå, er det vel ikke særlig truende å fortsette med denne praksisen, er det vel? ;D Når det er sagt, har Tønnes en cj ART stående å støve ned, må jeg si det høres ut som en god ide å få lyttet til den. Jeg hadde en sånn i hus i 1998, og det var en ganske grensesprengende opplevelse. ;D
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    larkus skrev:
    Valentino skrev:
    Utmerket! Slik står det til her også. ;D
    Jeg har kjøpt alle mine komponenter på ren magefølelse ;D

    PS: Og i tillegg en god dose "må ha følelse" ;)

    @Edit larkus

    Mangler ikke ordet flaks her - i positiv forstand.. ;D 8) (noe OT?, men dog.... :))



    mvh :)
     
    L

    larkus

    Gjest
    56fwb skrev:
    larkus skrev:
    Valentino skrev:
    Utmerket! Slik står det til her også. ;D
    Jeg har kjøpt alle mine komponenter på ren magefølelse ;D

    PS: Og i tillegg en god dose "må ha følelse" ;)

    @Edit larkus



    Mangler ikke ordet flaks her - i positiv forstand.. ;D 8) (noe OT?, men dog.... :))



    mvh :)
    Masse flaks i tillegg ;D
    Men la oss ikke forsøple kjoeniks eminente tråd med slikt off topic tøv
    PS: Når jeg tenker over det, er det mest flaks ;D
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Gago skrev:
    jadis 80 (i sin opprinnelige form) mangler egde og tempo, og det samme gjelder de eldre vac-preampene.
    bra på klassisk og akustisk, men kan fan ikke rocke.

    det eneste spetakulære med jadisen, er prisen.

    Og det baserer du på?
    Det er nok er fordel å virkelig ha hørt utstyret. Nettopp slagkraft og åpenhet kjennetegner denne rør-preen. At den vokser ytterligere ved oppgradering er en annen sak. Effekttrinnene derimot er som du beskriver.

    edit: Man må forholde seg til at dette gjerne er mer eller mindre gamle modeller med tildels ulik historikk og derfor ikke behøver å være identiske. Dette blir mye som å kjøpe veteranbil; den kan være totalrestaurert, i sliten originalstand eller kanskje kun et restaureringsobjekt. Man bør helst kjenne til en dyktig rør-guru for å holde en slik klassiker i topp trim.


    Mvh. RS
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    impulse skrev:
    kjoenik skrev:
    Skink_123 skrev:
    Gago skrev:
    jeg har lest meg ihjel på atma, men ikke hørt dem.
    ikke så lett å få hørt atma her i europa.
    så enden på visa blir vel at jeg blindkjøper atma en vakker dag.
    Jeg har hørt at det eneste rettet er å blindkjøpe ;D
    Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har hørt en eneste av komponentene mine før jeg har kjøpt dem... ;D

    Nei, akkurat. Så bra som det åpenbart låter hos deg nå, er det vel ikke særlig truende å fortsette med denne praksisen, er det vel? ;D Når det er sagt, har Tønnes en cj ART stående å støve ned, må jeg si det høres ut som en god ide å få lyttet til den. Jeg hadde en sånn i hus i 1998, og det var en ganske grensesprengende opplevelse. ;D
    Nå har jeg tre tilbud om å teste tre forskjellige, og glimrende, forforsterkere i eget oppsett. Veldig hyggelig!
    Det er nok som HSobstad påpeker viktig å høre hva de forskjellige forforsterkerne gjør for totalen, og hvordan de kan kan dra lyden/opplevelsen i den ene eller andre retningen.

    Her er forresten Atma-Sphere MP3. Gikk nettopp en slik på Audiogon. Den lå ikke lenge ute...



    Awarded the Golden Ear Award by the abso!ute sound, the MP-3 is based on the performance concepts pioneered by the original MP-1 preamplifier, and offered in a more economical single-chassis package. The development of the preamp resulted in a new patent. The MP-3 is a fully differential all-tube preamplifier, with a direct-coupled high current output capable of driving low-impedance balanced-lines. Like our MP-1, the MP-3 easily drives interconnects over 200 feet long! The MP-3 extracts more ambient information with greater image specificity, bass definition and dynamic range than any single-ended preamplifier. Plus it perfectly complements the balanced design of our Music Amplifiers or any balanced power amplifier. The patented innovations have allowed this preamp to take on a lot of heavy hitters; it is the best bargain in preamps available!

    Balanced line technology has been in use in the recording and broadcast industry for decades, and can be credited with the production of high-fidelity recordings 50 years ago, before exotic interconnects existed. Balanced lines work better than single-ended cables, being dramatically more resistant to RF, magnetic and static noise. Low-impedance termination (600 ohm is the standard for line levels) greatly enhances these benefits. This is how the MP-3 virtually eliminates cable capacitance, inductance and construction problems, making long interconnect lengths possible without degradation. Now you can bring these advantages into your home, and eliminate the need for exotic, expensive (white elephant) interconnects.

    In addition to its remarkable line section, the MP-3 works well with low-output moving coil cartridges and uses a minimum of connections in the front panel wiring and controls. A low number of gain stages (only three from phono input to line level output) insures the low distortion, wide bandwidth and superb dynamic range. The result is a truly musical package with exceptional value.

    FEATURES

    * Balanced Differential Design®
    * XLR connectors for phono and auxiliary 1 and 2
    * XLR output connections
    * Patented direct-coupled Circlotronic® output
    * Zero feedback design throughout
    * Balanced passive phono equalization
    * Precision 23 position stepped volume control built with 96 resistors on a custom built switch
    * Two tape monitors inputs (tape functions use RCA's)
    * Precision components used throughout
    * Total system phase switch
    * "Star" grounding used throughout
    * Three-year warranty

    OPTIONS

    * V-Cap Teflon® coupling caps ($1500 for full function, $500 for line stage)
    * Damping Package ($600)
    * Power Supply Regulation ($600)
    * Caddock resistor package ($1700 for full function, $900 for line stage)
    * Low Output MC phono step-up transformers for cartridges under 0.25mV output ($750)

    SPECIFICATIONS

    * Line section frequency response: 0.2Hz-200KHz, +0 db, -2db
    * Line section gain: ~15db
    * Line section input impedance 500K single ended / 1M balanced
    * phono section input impedance 47K
    * phono section gain: ~50db
    * Phono section frequency response: .5Hz-90KHz within 1/2 db
    * RIAA accuracy: within 0.1 db
    * RIAA phono sens. for 0.5V @ 1KHz: 0.2mV
    * Minimum recommended phono input: 0.24mV
    * Phono section output at clipping: 120V p-p
    * Phono input overload: 500mv
    * Power supply storage: 50 Joules
    * Tube complement: 7) 12AT7 (phono section) 2) 12AU7 (line section) 2) 6SN7GT (output section)
    * weight/dimensions: 20 pounds / 17" wide (front panel is 19") by ~13" deep including knobs and connectors, by 6" high (front panel)

    http://www.atma-sphere.com/products/mp3.html
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Så kul ut den, men jeg hadde personlig skippa mp-3 versjonen og hoppa direkte til mp-4 i disse dager om jeg var produsenten ;D
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje dette kunne vært noe...

    Ångstrom Research

    Linjedel



    Strøm





    Ta en titt på hjemmesiden deres. Råeste innmatbildene jeg har sett!

    http://www.angstromresearch.com/default_eng.html

    Fint lite informasjon å finne på nettet. Liker utseendet, klassisk.
    De stilte ut på high-end Munich 2009. Noen som hørte dette oppsettet?
    http://www.abouthifi.com/events_more.php?s=sA nederst på siden

    Tror dette er i prisklasse med Messenger preampen, minst. Eneste prisen jeg har funnet er på en EL84 forsterker (16 stk EL84, 32W), koster 28000 euro.

    De har også en en-boks versjon av preampen (for studenter og trygdemottakere, åpenbart). Kanskje noe for deg Skink? ;)

    Edit. De har tilsvarende phono-forsterkere også. Virker ikke som om det er mulig å få den innebygget. Chassis'ene ganske godt stappet allerede...
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Jeg var og besøkte standen deres under Munchenmessen i 2009. Små muligheter for lytting siden de var ute i hallen og ikke hadde eget lytterom. Egentlig en litt bortgjemt stand. Jeg kjente ikke til merket fra før men de ga inntrykk av kvalitet. Det både så og kjentes ut som om de var godt skrudde. Tafset jo litt på knotter og slikt og det virket veldig solid. Jeg mener bestemt at Hsobstad tok med noe materiale på disse som du sikkert kan få se på.

    Elektron
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Elektron skrev:
    Jeg var og besøkte standen deres under Munchenmessen i 2009. Små muligheter for lytting siden de var ute i hallen og ikke hadde eget lytterom. Egentlig en litt bortgjemt stand. Jeg kjente ikke til merket fra før men de ga inntrykk av kvalitet. Det både så og kjentes ut som de var godt skrudde. Tafset jo litt på knotter og slikt og det virket veldig solid. Jeg mener bestemt at Hsobstad tok med noe materiale på disse som du sikkert kan få se på.

    Elektron
    Ja, får ta en titt på brosjyrene. Vet du om det var noen priser der?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Spennende dette her. Sitter og ser på preamps selv, og har en effektforsterkerbattle på gang. Silver Night MK2 vs Pass First Watt F4, det er en relativt close match foreløpig. Trenger litt mer gain om det skal bli F4.

    Hva har du prøvd av pre'er på dine Silver Night, og hva opplevde du?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    R.Solhaug skrev:
    Gago skrev:
    jadis 80 (i sin opprinnelige form) mangler egde og tempo, og det samme gjelder de eldre vac-preampene.
    bra på klassisk og akustisk, men kan fan ikke rocke.

    det eneste spetakulære med jadisen, er prisen.

    Og det baserer du på?
    Det er nok er fordel å virkelig ha hørt utstyret. Nettopp slagkraft og åpenhet kjennetegner denne rør-preen. At den vokser ytterligere ved oppgradering er en annen sak. Effekttrinnene derimot er som du beskriver.

    edit: Man må forholde seg til at dette gjerne er mer eller mindre gamle modeller med tildels ulik historikk og derfor ikke behøver å være identiske. Dette blir mye som å kjøpe veteranbil; den kan være totalrestaurert, i sliten originalstand eller kanskje kun et restaureringsobjekt. Man bør helst kjenne til en dyktig rør-guru for å holde en slik klassiker i topp trim.


    Mvh. RS

    hva jeg baserer uttalelsene mine på?
    på å ha hørt 80'n, selvsagt.
    4-5 ganger.
    den ene gangen ble den direkte testet mot en cj premier 14.
    jadisen var treigere enn premier 14, og det er ganske skremmende greier.
    premier 14 er, til tross for sine attraktive attributter, ikke akkurat noen racer.

    nå skal det sies at jeg kun har hørt 80'n i original stand, ikke moddet.
    årgangen var sent-nittitalls (hvis jeg ikke husker feil).
    riia'n i 80 har jeg aldri hørt, eieren syntes den var dårligere enn en ekstern riia han hadde, så han brukte den ikke.
    etter noen måneder solgte han 80'n like godt til en kar i holland.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Første gang jeg hørte Jadisen var den også temmelig middelmådig. Etter en omfattende service ble jeg bedt tilbake og nå var den rett & slett rå, da spesielt via riaa.(ja, det rimte) Brutalt dynamisk og så åpen at man fikk lyst til å spasere inn i lydbildet.
    Ikke tvil om at den kan, men mitt inntrykk er at dette er rør for viderekomne inkl. servicemann.


    Mvh. RS
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Ja den må med.

    Lamm L2



    Kommer det kanskje en test av denne i neste Fidelity?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    emokid skrev:
    Spennende dette her. Sitter og ser på preamps selv, og har en effektforsterkerbattle på gang. Silver Night MK2 vs Pass First Watt F4, det er en relativt close match foreløpig. Trenger litt mer gain om det skal bli F4.

    Hva har du prøvd av pre'er på dine Silver Night, og hva opplevde du?
    Jeg har kun brukt Audion sin egen Premier Phono med Silver Night. Det fungerte (naturligvis får man vel nesten si) veldig bra. Det er da to veldig forskjellige forsterkere det står mellom (F4 er transistor?). Lyden er kanskje ikke forskjellig??

    Blir nok testet litt forskjellige forforsterkere med Golden Dream nå på ny-året.

    R.Solhaug skrev:
    ...mitt inntrykk er at dette er rør for viderekomne inkl. servicemann.


    Mvh. RS
    Oohlala, det høres ikke ut som meg.

    Forøvrig må jeg nok ha en pre med futt og fart. Hvis ikke vil pre'en redusere et av de store attributtene til forsterkerne, nemlig fart, rytme og tempo (det er vel det engelskmennene kaller FaRT...).

    Edit.

    Lekre bilder Elektron. Kanskje jeg burde bli med på messa i år... 8)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    kjoenik skrev:
    (det er vel det engelskmennene kaller FaRT...).
    Full Fart var gjengs Schlumberger-engelsk da jeg jobbet på sjøen for dem.
    ;D

    Elektron skrev:
    Kommer til et sted nær deg Kjoenik, sjekk pm


    Elektron
    Ble tipset av kontakter i miljøet for en tid siden. Har naturligvis sikret meg billett.
    Anbefales på det sterkeste! Så lenge man har et åpent sinn, og ikke har lett for å få mareritt, er en live opptreden med The Residents en opplevelse for livet.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Har forøvrig blitt den første i verden som har fått se bilder av innmaten i den nye Uno pre-ampen fra Audion. Dette er en en-boks versjon av Quattro.
    Audion håper å ha denne klar til Heathrow og Munchen messene.
    Spennende!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Dæven! Residents live!! Det er saker!! Jeg har sagt det før, doktor. De har utsøkt smak! ;D
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    impulse skrev:
    Dæven! Residents live!! Det er saker!! Jeg har sagt det før, doktor. De har utsøkt smak! ;D
    Takk det samme, monsigneur! ;)

    Har sett dem live to ganger tidligere, så dette gleder jeg meg til.
    De kommer til Sentrum scene dagen etter, 2.mai...
    Du kan jo prøve å få intervjue dem for Fidelity ;D

    De har stilt opp på intervju tidligere.
    Her kan du se hvordan det gikk...


    ;D ;D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Frrrristende...men kanskje ingen god ide, alt tatt i betraktning. ;D
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kjoenik skrev:
    Har forøvrig blitt den første i verden som har fått se bilder av innmaten i den nye Uno pre-ampen fra Audion. Dette er en en-boks versjon av Quattro.
    Audion håper å ha denne klar til Heathrow og Munchen messene.
    Spennende!

    tøft!
    ser det bra ut? fikk du sett noe av utsiden på boksen?
    lurer fælt på hvor mye av lyden fra quattro-4 audion har klart å klemme inn i denne boksen.
    den skal visstnok ha fjernkontroll også. nice.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Gago skrev:
    kjoenik skrev:
    Har forøvrig blitt den første i verden som har fått se bilder av innmaten i den nye Uno pre-ampen fra Audion. Dette er en en-boks versjon av Quattro.
    Audion håper å ha denne klar til Heathrow og Munchen messene.
    Spennende!

    tøft!
    ser det bra ut? fikk du sett noe av utsiden på boksen?
    lurer fælt på hvor mye av lyden fra quattro-4 audion har klart å klemme inn i denne boksen.
    den skal visstnok ha fjernkontroll også. nice.
    Bare bilder av innmaten. Det er en prototype. Håper de får laget et lekkert chassis til den.
    Fjernkontroll er absolutt ikke å forakte, selv om man jo har vent seg til å leve uten.

    Forforsterkeren testes nå. De forventer at den vi spiller på linje med to-boks versjonen, men innser at det vil bli vanskelig/umulig å få den like tyst som 4-boks versjonen.

    Jeg må si at jeg aldri har forstått hvorfor 2-boks versjonen har delt høyre og venstre linjetrinn inkl hver sin psu i to bokser, istedenfor å ha hele linjetrinnet i samme boks, gjerne separert med kobber, og psu i separat boks.

    Premium plus, versjonen over min, har linjetrinn i en boks og psu i en annen...

    Er det noen god grunn til dette?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kjoenik skrev:
    Jeg må si at jeg aldri har forstått hvorfor 2-boks versjonen har delt høyre og venstre linjetrinn inkl hver sin psu i to bokser, istedenfor å ha hele linjetrinnet i samme boks, gjerne separert med kobber, og psu i separat boks.

    Premium plus, versjonen over min, har linjetrinn i en boks og psu i en annen...

    Er det noen god grunn til dette?

    vel, beinhard 100% vaskekte dual mono er jo puristenes våte drøm.
    premier plus har jo delt pot for begge kanaler, mens quattro-2 har en pot for hver kanal.
    i quattro-4 tok de den helt ut, og flyttet psu'ene over til to separate bokser.

    hvis den nye 1-boks løsningen låter like bra som quattro-2, så har audion lykkes stort, imo.
    det skal vel vanskelig gjøres å designe noe som låter like bra som quattro-4 i en boks.

    det eneste som har holdt meg fra quattro, har vært dual pot.
    liker ikke sånt, siden jeg er mer pragmatisk enn puristisk.
    tror den nye quattro-erstatteren blir veldig bra, jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn