KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    mag skrev:
    Dette ser veldig bra ut kjoenik. Gleder meg til du inviterer Lauget på
    treff hos deg. Rommet virker så stort at det umulig kan være noe problem å få inn en 20-30 mann her. Virkelig flott!
    De høyttalerne er virkelig nydelige. Har store forventninger til dette.

mag
    Takker mag!
    Det er ok størrelse på rommet, men som jeg har nevnt tidligere, bildene er tatt med vidvinkel-linse. 20-30 mann hadde blitt for intimt for 90% av oss ;)
    Må få platespillergreiene på plass så skal jeg invitere lauget!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    Ja det blir kjekt!

Har forresten montert armbordet i kveld. Materialet er wenge. Hardt tre og burde fungere bra som armbordmateriale.

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    16
    Dette så veldig lekkert ut! Laget armbordene selv? Ellers er jeg imponert over din orden rundt hobbybenken.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nido skrev:
    Dette så veldig lekkert ut! Laget armbordene selv? Ellers er jeg imponert over din orden rundt hobbybenken.
    Ser utrolig bra ut det der ja. Helhet.

Ikke rart han har orden i sysakene. Nytt hus og ikke fått tid til å rote på arbeidsbenken enda ;)

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg gleder meg til neste gang jeg er i Bergen, da må jeg få rullet bort på sykkel! Hvordan er det å sykle ut til deg i fra sentrum nå?

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    Nido skrev:
    Har ikke laget dem selv nei. Da trenger man dyrt utstyr. De skal jo være dønn flate over og under, og treet er hardt.
    Jeg har kun boret hull slik at de passer til armens geometri.

emotikon skrev:
    Ser utrolig bra ut det der ja. Helhet.

Ikke rart han har orden i sysakene. Nytt hus og ikke fått tid til å rote på arbeidsbenken enda ;)
    Mekkebua blir fullere og fullere. Jeg står med gamle platespillere til knærne og kan knapt se gulvet. Det er bare et tidsspørsmål før uorden tar overhånd.

Skink_123 skrev:
    Jeg gleder meg til neste gang jeg er i Bergen, da må jeg få rullet bort på sykkel! Hvordan er det å sykle ut til deg i fra sentrum nå?
    25-30 min, ingen problemer å sykle!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    Har prøvemontert lageret i dag

:)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.078
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Et smykke av et lager!
    Er det treverk oppi lageret, og hvordan funker det i praksis?
    Regner med det ikke er dyppet i olje :eek:

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    Et smykke av et lager!
    Er det treverk oppi lageret, og hvordan funker det i praksis?
    Regner med det ikke er dyppet i olje :eek:
    Treet er kun på skaftet i lageret og utenpå lageret. Treen på skaftet har en spesiell funksjon.
    Dette kalles lignum vitae.

Fra wikipedia:

Master clockmaker John Harrison used lignum vitae for the critical parts of his early and nearly all-wood clocks, since the wood is self-lubricating.
    For this same reason it was widely used in shaft bearings. Commonly used in ship's propeller stern-tube bearings, due to its self-lubricating qualities, until the 1960s with the introduction of sealed white metal bearings. According to the San Francisco Maritime National Park Association website, the shaft bearings on the WWII submarine USS Pampanito (SS-383) were made of this wood.[4] The aft main shaft strut bearings for USS Nautilus (SSN-571), the world's first nuclear powered submarine, were composed of this wood. Also, the bearings in the original 1920s turbines of the Conowingo Hydroelectric Plant on the lower Susquehanna River were made from lignum vitae.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lignum_vitae

Poenget er altså at treet skal suge til seg noe olje og urenheter, og dette skal i praksis gjøre lageret selvsmørende og uslitelig.
    Treet omkring lagerbrønnen skal vel kontrllolere resonanser. Forskjellige tresorter skal visstnok gi forskjellig lydkarakteristikk. Cocobolo som jeg har valgt skal fremme boogiefaktoren. Men der kobler jeg ut... ;)

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    965
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Lignum Vitae, eller Pukkenholt er også (eller rettere sagt var) brukt som aksellager på den tidligere norske Kobben-klasse ubåt, samt SS Norway.

P

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    674
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    kjoenik skrev:
    Poenget er altså at treet skal suge til seg noe olje og urenheter, og dette skal i praksis gjøre lageret selvsmørende og uslitelig.
    Treet omkring lagerbrønnen skal vel kontrllolere resonanser. Forskjellige tresorter skal visstnok gi forskjellig lydkarakteristikk. Cocobolo som jeg har valgt skal fremme boogiefaktoren. Men der kobler jeg ut... ;)
    Interessant, utførelse.
    Hvordan styres udvidelse (fuktighedsgraden) av træet. Dvs hvis det suger for meget til sig kan det vel blive for stramt, på den anden side hvis det er for tørt kan vel leiet blive for rummeligt ... eller?
    mvh
    Kjartan

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    kjartanb skrev:
    kjoenik skrev:
    Interessant, utførelse.
    Hvordan styres udvidelse (fuktighedsgraden) av træet. Dvs hvis det suger for meget til sig kan det vel blive for stramt, på den anden side hvis det er for tørt kan vel leiet blive for rummeligt ... eller?
    mvh
    Kjartan
    Det vet jeg ikke. Regner med at treet mettes og deretter går seg til. Det er lang innkjøring på disse lagrene, flere 100 timer, før de fungerer optimalt.

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    674
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    kjoenik skrev:
    kjartanb skrev:
    kjoenik skrev:
    Interessant, utførelse.
    mvh
    Kjartan
    Det vet jeg ikke. Regner med at treet mettes og deretter går seg til. Det er lang innkjøring på disse lagrene, flere 100 timer, før de fungerer optimalt.
    Det lyder fornuftigt, træet vil sandsynligt nedslibes til passende dimensjoner i indkøringstiden.
    mvh
    Kjartan

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    kjoenik skrev:
    Dette kalles lignum vitae... :eek:
    ...Master clockmaker John Harrison...wood clocks..ship's propeller stern-tube bearings...sealed white metal bearings...San Francisco Maritime National Park Association...WWII submarine USS Pampanito (SS-383)...original 1920s turbines of the Conowingo Hydroelectric Plant... :p

....lagerbrønnen skal vel kontrllolere resonanser... ??? ??? ???

...Forskjellige tresorter skal visstnok gi forskjellig lydkarakteristikk. ;D ;D ;D

...Poenget er altså... (hsobstad: "JA...") ...at treet skal suge til seg noe olje og urenheter, og dette skal i praksis gjøre lageret selvsmørende og uslitelig. :-\

...Cocobolo... 8)
    Jahaja....
    Tror dere har tatt platespiller-tweekingen til et nytt nivå... :)
    Eller noen har røykt sokkene sine 8)

kjoenik skrev:
    Men der kobler jeg ut... ;)
    Det manglet ordet "først" foran "der".
    Jeg koblet ut LENGE før ;D ;D ;D

Kjempegøy! Keep it comin!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    Ja, jeg skjønner jo at alt dette med platespillere virker veldig mystisk og rart for dere konservative audiofile oppi Fjellsiden, spesielt nå man legger til pre WW2-teknologi med latinske navn ;D

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Er det ikke du som er den konservative her da Nils. Vi liberalister hev jo platespilleren over skuldra på nittitallet ;D

mvh Elektron

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kjoenik, et godt råd: hva du enn gjør, ikke selg mezzoene!

med mindre du har lyst til å ligge oppe om natta og lurer på hva faen du har gjort, sånn som meg.

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Mezzo er nok en av bedre ht jeg har hørt og de beste jeg har prøvet :)
    Personlig så liker jeg dem bedre en de trio jeg har hørt, mere homogen synes jeg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    Canales skrev:
    kjoenik, et godt råd: hva du enn gjør, ikke selg mezzoene!

med mindre du har lyst til å ligge oppe om natta og lurer på hva faen du har gjort, sånn som meg.
    I går satt jeg oppe på natta og hørte på musikk og tenkte: jeg skal f..n meg ALDRI begå en sånn tabbe som Canales, STAKKARS FYR ;D ;D

Du finner nok (ALDRI) en god erstatning ;) ;D

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17

glad på dine vegne, thouh

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    En skikkelig nilsluker. Tenk hvor mange armer og mellomhjulspillere du kunne fått for de penga :)

mvh Elektron

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    Kan få gjort endel når man har pappaperm. Spesielt når fruen har tatt med seg ungen og reist til syden 8)

Fikk en pakke i helgen. Det måtte jo komme en Garrard før eller siden. Og hvorfor i alle dager vente til siden.

Begynner å bli ganske hektet på DIY. Det er jammen gøy!
    Og læringskurven er fortsatt nærmest loddret (oppover).
    I dag har jeg fått snekret sammen et plinth og montert Audio Origami PU7. Selve kassa som plinthet står i er noe jeg har fra tidligere og den er det BHO som har laget. Solid og flott (jeg er ikke helt der enda).

Spiller utrolig bra selv om greiene nærmest er rasket sammen med det materialet jeg hadde liggende (kjøkkenskap dør).
    Er omtrent ferdigforhandlet med Dominic fra Nortwest Analogue om dette plinthet, dog i en litt modifisert variant med skjørt.

http://northwestanalogue.weebly.com/slate-racks-plinths-etc.html

Remdrevne platespillere er bare såå passé assa! ;D

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ooooh, nice kjoenik! Grattis med flott Garrard :)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    Takker Kjetil
    Må jo ha noe å gjøre mens man venter på delene til lencoen ;)

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    til lykke :)
    Det er noe spesielt over disse Garrard spillere :p

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    596
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jada, flotte spillere du har, Nils. Det er vel litt synd på oss som bare har en ultradyr og stygg spiller som atpå til har "reimdrift"!! :'(
    Kanskje du kunne begynne med utleie av spillerne dine til trengende vinylsnurrere som ikke engang vet hva et "mellomhjul" er.
    Du kunne bli som en slags "Samaritan" eller "god hyrde" for oss "hi-end lassaroner", en "reddende engel" som ville løfet oss ut av "reimdrift helvetet" for en stakket stund......... ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Be nå ikke mannen spille det samaritankortet en gang til, han er jo allerede lege! ;D

Gratulerer med nok en glimrende spiller, Nils. Det er jaggu ingenting i veien med smaken! Det har det aldri vært.
    Skulle forresten tro PU-7 er en glimrende arm til 401....

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Det baller på seg, ja. Et ikke ukjent fenomen... ;)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    impulse skrev:
    Be nå ikke mannen spille det samaritankortet en gang til, han er jo allerede lege! ;D

Gratulerer med nok en glimrende spiller, Nils. Det er jaggu ingenting i veien med smaken! Det har det aldri vært.
    Skulle forresten tro PU-7 er en glimrende arm til 401....
    Takker Trond!
    Kan virke som om 401 og PU7 er en god match ja.

olllie skrev:
    Jada, flotte spillere du har, Nils. Det er vel litt synd på oss som bare har en ultradyr og stygg spiller som atpå til har "reimdrift"!! :'(
    Kanskje du kunne begynne med utleie av spillerne dine til trengende vinylsnurrere som ikke engang vet hva et "mellomhjul" er.
    Du kunne bli som en slags "Samaritan" eller "god hyrde" for oss "hi-end lassaroner", en "reddende engel" som ville løfet oss ut av "reimdrift helvetet" for en stakket stund......... ;D
    Det beste rådet jeg kan gi deg må være: IKKE HØR EN GOD MELLOMHJULSSPILLER ;D

Utleie av spillere på oppunder 50 kg høres litt slitsomt ut... ;)

ivarlo skrev:
    Det baller på seg, ja. Et ikke ukjent fenomen... ;)
    Ja smittsomt og raskt progredierende er det. Men helt klart kjekkere enn influensa.

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    596
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For sent, Nils, for sent!!! Jeg har alt hørt Ivar`s glimrende spiller. Det var virkelig noe.....Er alle dine spillere like gode, blir det å lytte til musikk noe.......opphøyet!!!!

Nåja....nå får det ikke ta helt av heller.. ;D

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Som jeg antydet for et par sider siden begynner det å bli mer enn antydning til kirurgisk massesuggesjon som akklimatiserer seg her i tråden.

Mellomhjulsspiller. WAAAAAHHHHHHH!!!!! YEEEESSSSS!!!! (Osv)

Hør her: Mellomhjulsspillere er også platespillere. De er ikke så mye mer enn det. Men som vi vet: ...not something for everyone. But everyting to someone... ;D ;D ;D

Det er OKAY. Kos dere. Vi i fjellsiden lydlaug gleder oss for øvrig til å komme på lytt. Selv om det blir spennende å få høre forskjellene mellom de ulike mellomhjulsspillerne tror jeg vi vil konsentrere oss mest om høyttalerne

:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn