KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker Cardas neutral reference og Chord company odyssey II. Har ingen erfaring med DIY ht-kabler...

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    kjoenik skrev:
    Jeg bruker Cardas neutral reference og Chord company odyssey II. Har ingen erfaring med DIY ht-kabler...
    Pokker, trodde det var du som hadde flettet deg egne ht kabler. Da var det feil tråd ;D

T

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Torget vurderinger
    4
    Om du har DIY spørsmål, så er det ganske imponerende at du klarte å poste det i tråden til den personen på sentralen som nok kunne kjempet med de beste (dårligste) om tittelen "Most incompetent DIY audiophile of the year, and maybe also the century"... ;)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Torget vurderinger
    4
    Har testet endel rør i forsterkeriet i det siste, og har erfart at velrenomerte NOS-rør ikke nødvendigvis er det som låter best. Bruker nå hovedsakelig russiske og kinesiske rør.

Men Amperex paret som jeg kjøpte på e-bay var ikke bortkastet!
    Jeg har en Musical Fidelity X-canV3 hodetelefonforsterker som jeg bruker sammen med Beyerdynamic DT880. Denne forsterkeren har aldri klart å vekke den store entusiasmen hos meg, selvom den er A-listet i Stereophile hvis jeg ikke husker feil.
    Den har vært helt grei og laget lyd.
    I tillegg til orginalrørene (Phillips 6922) har jeg prøvd russiske 6N1P, men altså uten suksess :-\

Tenkte jeg kunne prøve Amperex rørene i denne før jeg avskrev dem helt.
    KAPOW!!!
    Der satt den! Deilig organisk rørlyd.
    En morsom opplevelse :D

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Synd at du har hatt dårlige erfaringer med velrenomerte NOS-rør, men du har da bare prøvd noen få? ;)
    Kan vel bare ha vært mismatch med forsterkern eller noe..

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Torget vurderinger
    4

Hodetelefonlyttingen foregår for tiden på kontoret som nå er ferdig innredet.
    På kontoret har jeg, som seg hør og bør, et vintage anlegg.

Dette er plassert på toppen av et piano. Kritiske audiofile vil kanskje hevde at dette ikke er en ideell plassering. Kritiske audiofile vil sannsynligvis ha rett...
    Jeg har forsøkt å avkople med Holfiputer under høytalere og vibrapod cones under forsterker.
    Det fungerer ganske bra, men det er ikke til å stikke under en stol at det innimellom oppstår noen interessante resonanser nå man drar på litt. Men det gjør jo bare det hele litt mer interessant!! ;D

Og 3,5-åringen har så smått fattet interesse. Måtte det bare fortsette slik :)

:)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hvilke nydelige bilder, Kjoenik! X-can-bildet er jo rett og slett perfekt lyssatt, og barnet og pianoet var jo riktig så poetisk. Og mht vintageriggen; det er jo nå du skulle hatt din gamle Dual, mann! :D

B

break_out

Gjest
    Takker for tilbakemelding i tråden min :).

Nå skal det sies at jeg har vært innom din tråd også til tider og sett mye fint utstyr, samt den Eames Lounge Chair’en du har sikle sikle... Har den selv på listen over ting jeg bare skal ha meg, men den kommer ikke med det første. Etter hva jeg har lest av tilbakemeldinger fra besøkende så har du ikke bare estetisk fine komponenter, men på toppen et meget vellydende oppsett. Ser ut som dere har god smak og en miks av gammelt og nytt er jo i tiden (fra sikre interiørkilder... min kone).

Når det gjelder fjorden jeg har utenfor vinduet mitt så er det innseilingen til Stavanger. Jeg bor rundt 15 minutter kjøring fra Stavanger sentrum, så har du kanskje en viss aning hvor vi bor?

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Torget vurderinger
    4
    Pengvim skrev:
    Synd at du har hatt dårlige erfaringer med velrenomerte NOS-rør, men du har da bare prøvd noen få? ;)
    Kan vel bare ha vært mismatch med forsterkern eller noe..
    For all del, ikke misforstå!
    Jeg mener bare at akkurat disse rørene ikke matchet forsterkerne. Slikt er jo vanskelig å forutsi.
    Når jeg sammenliknet Tesla PCC88 og 6N1P-EV ("premium" utgaven av disse rørene) med Golden Dragon som stod i orginal, så endte jeg faktisk opp med Golden Dragon igjen.
    Så her er det bare å prøve seg frem!

Cd-spilleren har også fått prøve seg med forskjellige rør, og jeg bruker nå RCA 12AT7 som fungerer fint.

Trond, jeg HAR jo Dual'en. Den står i skapet ikke mer enn tre meter fra Tandbergen. Men det var altså en fjær til overs etter en DIY støvtørking, og etter det har den bare blitt stående. Sikkert en smal sak for en som vet hvor man kan feste en slik fjær. Dessuten knakk jeg SAS nålen fra Jico, så jeg må skaffe meg en ny nål. Fikk respekt for pickupnåler etter det.
    Den kommer nok opp og går på et eller annet tidspunkt.

Terryboy, jeg kjenner meg ikke igjen, men 15 min kjøring fra sentrum og i innseilingen til Stavanger, jo da har jeg seilt forbi noen ganger ja.
    Du får komme ut og vinke når jeg seiler forbi under Doublehanded-seilasen fra Bergen i mai (det er meg i den fremste båten... ;)).

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    kjoenik skrev:
    For all del, ikke misforstå!
    Jeg mener bare at akkurat disse rørene ikke matchet forsterkerne. Slikt er jo vanskelig å forutsi.
    Jeg er visst litt "treig" om dagen jeg. ::)

Du må kjøpe inn et lass med forskjellige typer nå vet du, så kan du ha noen uker med fikling også. ;D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Torget vurderinger
    4
    Jeg lider av vinylabstinenser :'(

Armen er borte...

Bare et tomt hull...

Ser litt stusselig ut...

Denne går en usikker fremtid i møte...

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Torget vurderinger
    4
    Musical photography...som Valentino liker å kalle det ;)

Analog und digital

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Jeg har kommentert anlegget og hjemmet ditt i rosende ordlag tidligere KJOENIK.

Når jeg ser de flotte bildene, tillater jeg meg å fremheve dem også.

MEKTIG flott fotografering.

Når jeg snart får monoblokkene mine ferdig, har jeg også planer om å finne ut hva jeg kan få ut av min digitale speilrefleks.

K

kbwh

Gjest
    Skal vise den Kraftwerkplakaten til Frk. Celeste. Snart, kjæreste, snart er det vår tur til å være sammen, skal jeg si, og stryke henne langs setestagene.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Torget vurderinger
    4
    Takk Erland, det var smigrende sagt!

Jeg regner med at Frk. Celeste er tohjulingen og ikke konen din Valentino... ;)

Ble så inspirert at jeg slenger med et bilde av kontorets arabiske hjørne også...selv om det ikke er noe spesielt musikalsk over uvaskede vinduer og røykeinstrumenter:D
    La oss skylde på entrepenøren som graver opp veien utenfor for å legge kantstein... ;)

K

kbwh

Gjest
    Her residerer både Frk. Celeste og Fru Valentino, ja.

Har du også vannpipe, kjoenik? theStig har en som han hevder han ikke har prøvd. Kan du legge hånden på - eh - tonearmsbasen og si det samme?

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Torget vurderinger
    4
    Nei, jeg må vel innrømme at jeg er glad i vannpipa...
    Hva man har oppi den er jo en annen sak...;)

Spennende å reise i de arabiske landene. Har vært der noen ganger, og reiser dit igjen i mars.
    Kanskje jeg kunne snekret samme en tråd..."High-end i Arabia, med bilder"... ;D

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.056
    Torget vurderinger
    27
    Vedrørende rør: Har selv benyttet Philips (Jan, med grønn skrift) 6922 i Graafen, uten hell. Faktisk en av de mest betydningsfulle forandringen jeg har opplevd når jeg byttet til SSQ Philips/Mullard.

Fantastisk herlige bilder.

Hvilken arm står på ønske/bestillingslisten?

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Torget vurderinger
    4
    Armen er sendt til AudioOrigami i skottland for en complete makeover, internkabler, eksternkabel, skumfylling, lagerjustering osv. Så får vi se hvilken effekt det har. Får også et booster oil kit derfra, og det skal visstnok være bra saker.
    Kommer nok til å fortsette med utprøving av forskjellige rør etterhvert som anledningen byr seg. Det er absolutt spennende å se hvilken effekt de forskjellige rørene har.

Ellers er jo denne armen i aller høyeste grad på ønskelisten...

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    kjoenik skrev:
    Spennende å reise i de arabiske landene. Har vært der noen ganger, og reiser dit igjen i mars.
    Kanskje jeg kunne snekret samme en tråd..."High-end i Arabia, med bilder"... ;D
    Tja, hvorfor ikke?

Jeg reiser til Oman neste torsdag. (jobb)

Skal på en brønnjobb ute i ørken, så det nærmeste jeg kommer highend blir vel ipod...

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Torget vurderinger
    4
    Oman er helt herlig!
    Bildet er fra Oman.
    De desidert beste dykkeopplevelsene jeg har hatt har vært i Oman. Masse uoppdagede spots!
    På et sted har de senket et gammelt krigsskip for å lage et vrak som man kan dykke på. Det hadde ikke ligget der i mer en 2-3 år, men det var allerede en jungel.
    God tur!

B

break_out

Gjest
    Ser at du svarer han Terryboy her, men jeg tror saktens det var svar tiltenkt meg ;). Uansett jeg skal vinke neste gang, og er du i ledelsen så skal jeg snappe deg opp i telelinsen å legget det ut her på sentralen.

"Terryboy, jeg kjenner meg ikke igjen, men 15 min kjøring fra sentrum og i innseilingen til Stavanger, jo da har jeg seilt forbi noen ganger ja. Du får komme ut og vinke når jeg seiler forbi under Doublehanded-seilasen fra Bergen i mai (det er meg i den fremste båten... )."

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, det har du sannelig rett i! Vet ikke hvordan Terryboy kom inn i bildet... ;D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Torget vurderinger
    4
    Rega RB250

Den første oppgraderingen jeg gjorde på denne armen var motvektsloddet til Origin Live som jeg satte på helt av meg selv :)
    Dette ga et betydelig løft lydmessig med tightere bass og bedre oppløsning.

Nå har jeg hatt et par dager med armen etter at den kom hjem fra videre modifisering hos Audio Origami i Skottland.

Armen har fått kobber interkabling fra Cardas, sølvbelagt kobber i eksternkabel, skumfyll i armrør, og justering/vedlikehold av armlageret. Jeg hadde også bestilt Oil Booster kit slik at jeg kunne skifte dette i platespilleren. Hadde hørt bra ting om denne oljen fra flere hold.

Lydmessig har bassen blitt enda mer "liquid" og "bouncy", men etter denne modifiseringen ble jeg enda mer slått av bedringen i oppløsningen og roen i lyden. Det er rett og slett som om armen har fått bedre selvtillit.
    Nå er det ikke lett å si hva som kommer av armmodifiseringen og hva som kommer av oljeskift. Men skitt det samme. Bestiller man armmodifiseringen ber man da sannelig om litt olje også.

Har knipset noen bilder av ASR mini basis. Kan trenges i salgsannonsen som sannsynligvis kommer ila kort tid. Thor Hauge mc step-up er nemlig på vei til Bergen, og forventes inn døra når som helst :D Da kan jeg bruke riia i forforsterkeren, som etter sigende skal være bra. Får vel la ørene bestemme...

ASR mini basis, inside and out :)

Skikkelig fine farger inni denne riia'en ;D

Har også kommet en ny kabel mellom cd og pre, Chord Company Chorus. Og for andre gang i mitt liv hørte jeg forskjell på kabler ;D Første gangen var da jeg skiftet til Chord Co Oddyssey høytalerkabel.

Den andre Chord kabelen på bildet er en Chameleon silver plus som går til riia. Hmm, hørte jeg ikke forskjell på den da..? :-X Jaja, den var to meter lenger enn den gamle, og det hjalp i hvertfall betraktelig ;D

K

kbwh

Gjest
    Du har tatt bilder av RIAAen slik at vi ikke får se hva slags opamper som sitter i. Luringen!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Torget vurderinger
    4
    Det var i så fall utilsiktet, siden jeg ikke har den ringeste anelse om hva en op-amp er eller hvordan en slik ser ut... ;)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Torget vurderinger
    4
    Når jeg åpner topplokket er det første som slår meg de fine fargene på komponentene. Jeg antar at det er min feminine side som slår totalt knockout på enhver antydning til teknisk tilmærming ::)

Jeg må dog fremheve at jeg HAR tuklet litt med dip-switchene :D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Torget vurderinger
    4
    Nei, hva skjer...
    Holder på å skifte ut ht-kabling, slik at det blir chord company, biwire, hele veien.
    Venter fremdeles på ThorHauge step-up.
    Har også vært i dialog med hyggelige Lynn og Kevin i Definitive Audio (produsent og forhandler av Living Voice) angående oppgradering av delefilter til siste variant. Men dette skjer nok ikke før til sommeren.

Skal poste litt bilder og tekst når det skjer noe!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Torget vurderinger
    4
    Og da har det skjedd noe!

Den lenge ventede step-up'en fra ThorHauge har landet. Og i dag ble ASR mini basis lagt i postens lune hånd ::)

Jeg hadde blitt fortalt at riia'en i Audion premier var meget kababel, så da var det veldig fristende å sammenligne denne med ASR før jeg tok en beslutning. ThorHauge kom høyt anbefalt.
    Etter å ha koblet opp step-up tok det ikke mer en noen få låter å innse at dette låt betraktelig bedre enn ASR.
    Jeg var rett og slett ikke forberedt på en så formidabel forbedring.

Jeg skal forøke å beskrive endringene i lyden.
    For det første virker det som om det er mer kraft og punch. Lydbildet har definitivt blitt rikere, eller fyldigere. Men samtidig er det bedre oppløsning og man hører veldig mye bedre rommet som det spilles i. Og plassering av utøverne, og separasjon mellom utøverne, har blitt tydeligere.
    Bassen går dypere. Den er nok litt fyldigere, men samtidig med en sånn deilig bouncy kvalitet. Det er mer rasp i mellomtonen, og diskanten er sylskarp og silkebløt :D

Da ASR erstattet Musical Fidelity riia'en var det et kjempeløft. Jeg vil påstå at dette er et nesten like stort løft.
    Kjempemoro!
    I kveld går det i Rolling Stones. Har nylig fått endel nye titler på vinyl, og det svinger!

B

break_out

Gjest
    Gratulerer :)

Riaa er helt klart undervurdert av mange, bra at noen tar ansvar.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Torget vurderinger
    4
    Takk Break_Out! :)
    Det har skjedd litt på kabelsiden også.
    Etter å ha vært i kontakt med konstruktøren av Living Voice, Kevin Scott, bestemte jeg meg for å gå for Chord Company hele veien.
    Fra signalkildene går det i Chorus og Chameleon silver plus. Og mellom pre og effekt er det Chorus.

Her er TaraLabs masterGenII mellom pre og effekt.

Høytalerkablene er Odyssey bi-wire. Dvs, mellom effekt og delefilter er det to par single-wire, mens det er en spesiallaget kabel med bi-wire i begge ender mellom delefilter og høytaler.

De skal trekkes i svarte strømper. Kanskje det vil gjøre at dette ikke ser ut som en stor bunt med kabler? Akkurat som tykke damer ser tynne ut med stretchbukser som har langsgående striper... :-X ;D

Som følge av endringene med kablene har jeg kunne plassere delefilterne anderledes.

Dette rotet har jeg imidlertid ikke fått gjort noe med enda. Men om kort tid vil det seg meget ryddigere ut!

Forøvrig er det ingen kabler som berører hverandre ;)
    Så nå ser det slik ut i denne beste delen av stua :)

Og hvordan låter det etter kabeskiftene da?
    Mer bass, bedre oppløsning, bedre dynamikk.
    But don't quote me on that!! ;D

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    kjoenik skrev:
    Når jeg åpner topplokket er det første som slår meg de fine fargene på komponentene. Jeg antar at det er min feminine side som slår totalt knockout på enhver antydning til teknisk tilmærming ::)

Jeg må dog fremheve at jeg HAR tuklet litt med dip-switchene :D
    Ja, DIP-switchene som er brukt i Mini Basis har jo en gøyal rødfarge da. ;D

kjoenik skrev:
    Det var i så fall utilsiktet, siden jeg ikke har den ringeste anelse om hva en op-amp er eller hvordan en slik ser ut... ;)
    Op-amp'ene er de flate svarte "klossene" med masse bittesmå bein. Skikkelig "gøye" småtasser. Nei, nå er jeg lumpen.. :p

Grattis med step-up. Bra at det ble en oppgradering. :)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Torget vurderinger
    4
    Takk Pengvim!

Pengvim skrev:
    Op-amp'ene er de flate svarte "klossene" med masse bittesmå bein. Skikkelig "gøye" småtasser.
    Og takk for oppklaringen vedrørende op-amper!!
    Nå vet jeg i det minste hva jeg skal svare om noen spør meg hva op-amper er for noe ;D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har også skiftet ut 300B rørene for en liten stund siden.
    Det ble Valve Art. Det var det hifi-orakelet sa det skulle være ;)

Og det er (forhåpentligvis) noen meter med FAT LMC på vei i posten. Disse skal termineres med Furutech.
    Blir spennende å se om det er noe å hente på det.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Torget vurderinger
    4
    3 stk FAT LMC er ferdig.

Oi

• Laster inn…