Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Interessant med koret og Beethovens niende. Denne korsatsen er vrang som de verste kjerringer!
    Jeg har ennå til gode å høre en velfungerende LvB9. Standarden på korene har vært så som så, oppfatninger om balanse har vært delte, og det minner meg om en artikkel jeg leste i Gramophone nylig om Giulini/Philharmonia, en vanskelig Walter Legge og innspillingen av Verdis Requiem. Amatørkor var alltid en utfordring på sånn musikk, men Bayreuth kunne vel skilte med sterkere krefter antar jeg?

Må komme meg hjem og sjekke Karajans første versjon, mono fra 1955 eller deromkring.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Gardiners Monteverdikor holder skulle jeg mene.
    Jeg har tenkt at kor er en av de få tydelige grunnene til av og til å foretrekke nyere innspillinger. Standarden på kor generelt har økt enormt de siste 20-30 årene, og vi har langt flere profesjonelle kor og ensembler i aktivitet. Og jeg blir aldri ferdig med å kjøpe plater, for fire versjoner av LvB9 er for lite.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.923
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, standarden i på korsangere i London er visstnok blitt så god at man kan komme unna med bladlesing på plateinnspillinger, huff.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Jøgga skrev:
    Og jeg blir aldri ferdig med å kjøpe plater, for fire versjoner av LvB9 er for lite.
    Rene ord for pengene :) Ser frem til å høre tankene om Karajans versjon.

Det jeg likte veldig godt med Jochum var hvor lett, uanstrengt og åpent alt virket, for så plutselig å trykke til. Som om en sumobryter på 160kg beveget seg like grasiøst som en ballerina.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje Konzertvereinigung Wiener Staatsopernchor klarer brasene i LvB9, tenker jeg.
    Alle symfoniene med Karl Böhm ligger tilgjengelig som FLAC hos DGG online nå, og jeg sitter og prøvelytter. Lite kor i de korte klippene desverre.
    Link

Edit:Kom plutselig på at jeg ikke har prøvd USB-inngangen på Jasmine'n min, kanskje dette er et godt påskudd.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Beethoven op. 18, hele bunten, Endellion. Med en god kopp te, dypt inne i koding på Macen – med noen avstikkere her og der for å sjekke awes kommentarer. Definitivt ikke siste kvelden i høst som blir slik.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Valentino skrev:
    Skilt ved fødselen, nok en gang:
    Jeg har heile tida påstått at Edvard var forut sin tid. Her kom beviset!! Forøvrig lyttes det til Beethoven's 9. Med Karajan ( som jeg egentlig ikke synes noe om!). Men vakkert, det er det!

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Krakowiak først ut idag, Magaloff kan sin Chopin.

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mendelssohn konsert for fiolin og klaver

Naxos Music Library er fint å ha på jobb ;)
    HMS-tiltak, rett og slett.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Denne. En gang eller to til før jeg spretter Endellionboksen som kom i dag. Det er helt fantastisk å høre folk hoste forsiktig i de stille partiene. Det er sikkert ikke mye audiofilt over denne utgivelsen, men duverden for en forestilling og stemning.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Her i huset spiller Andsnes Haydns pianokonsert nummer fire akkurat nå. Innspilt fem hundre meter oppi veien her, i Lommedalen kirke. Nydelig!

Vedlegg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.385
    Sted
    Sunnmøre
    Eg høyrer framleis på dei italienske kantanane til Händel. Eg har allereie tinga resten av serien.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//GCD921524.htm

Eg føler meg litt usikker til å seia om dette er bra eller om eg berre rett og slett liker det fordi det glir så lett i øyra. Eg trur iallfall at desse har opna øyro mine for at kantatar er eit glimrande "småskala"-format. Eller noko. Eller kanskje det rett og slett er fordi eg ikkje kan italiensk (men tysk) at eg liker å høyra på dette.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Niccolo: Bon giorno - Gunzi, Gunzi, har du kjøpt enda en innspilling med Capricciene...
    Gunzi: Niccolo - er du her?? Jeg visste virkelig ikke at du postet på sentralen!
    Niccolo: Poste og poste fru blom, vi i komponistforeningen leser disse sidene med jevne mellomrom, like mye i sann glede som i fortvilelse - som nå.
    Gunzi: Jamen du burde jo være glad for at noen spiller inn musikken din - og at andre kjøper den.
    Niccolo: Ikke en Lire på min konto samme hvor mange nettbutikker du støtter. Fikk vel egentlig ikke inn så mange Lire i min egen tid heller når jeg tenker meg om, ble snytt da
    også...
    Gunzi: Mens du er her, liker du den nye innspillingen til Zehetmair?
    Niccolo: Er man glad i sine barn? Eller stebarn? Dessuten er vel alle misforståelsene i fortolkningene som finnes min skyld siden jeg slurvet sånn med nedtegningene mine. Denne
    Zehetmair er jo tysker og de har jo sin egen rytme, eller mangel på sådan. Kan de ikke bli ferdige med det og begynne å spille musikk?
    Gunzi: Jamen - liker du innspillingen hans?
    Niccolo: Alle tror de vet noe om meg, de har lest originalmanuskripter, spillt samtidige verker og har hørt andre gjøre det samme. Joda, Zehetmair er hverken verre eller
    bedre enn alle de andre som har prøvd seg.
    Gunzi: Med all respekt Niccolo, nå er du feig, og det ligner ikke deg....
    Niccolo: Ok da. Hvis jeg var deg ville jeg heller brukt tiden min på Rabin, Perlman og den stakkars Ricci som ikke hadde noen å sammenligne seg med da han slet seg igjennom Op.1
    Dessuten finnes det mindre kjente utøvere som gjemt i sin samtid presterte flotte saker. Har du hørt om Ivan Kawaciuk?
    Og bare for å ha sagt det; disse som skal gjøre seg interessante ved å spille Capricciene på cello og fløyte...
    Gunzi: Ja, hva med de?
    Niccolo: Kjører dere Formel 1 løp med traktor eller damesykkel? Trenger jeg si mer? Dessuten er det bare Ferrari som kan det gamet også... Punktum.
    Gunzi: Jeg som trodde du satte pris på frie fortolkninger og transkripsjoner, du var jo ikke akkurat fremmed for det selv heller da.
    Niccolo: Jasså, er du frekk nå, din stakkarslige publikumer som ikke ville sett opp ned på en violin om du fikk den i handa !!!!!
    Gunzi: Jamen, Robert Schumann da, som satte pianoakkompagnement til Capricciene. Hva med ham?
    Hva med Liszt, Brahms og Rachmaninow som brukte tema fra deg til sine egne varaiasjoner....?
    Niccolo: Hør her gutten min, hadde vi det ikke hyggelig nå? Vil du ødelegge stemningen?
    Gunzi: Nei nei, for all del...
    Niccolo: Må snart gå jeg nå, skal ha den ukentlige violinduellen med Spohr. Han har ennå ikke vunnet, men gir ikke opp....
    Gunzi: Ikke gå! Hva syns du om Zehetmair da??
    Niccolo: Han er god. Teknisk god. Utvilsomt. Men det er jo alle som får bruke tid i studio idag. Spørsmålet er bare om han repeterer historien, eller om han har noe på hjertet...........

Gunzi: Niccolo? Niccolo? Hvor ble det av deg? Kommer du tilbake? Hallooooo.....

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Gunzi, om jeg hadde hatt den fjerneste anelse om hvem noen av de involverte i dialogen din var, samt hvem og hva de snakket om ville jeg sansynligvis synes det var ustyrtelig morsomt. Likte det godt gjorde jeg uansett.

Mozart symfoni nr. 25, Böhm/Berliner Philarmoniker etter tips fra awe, og for en innertier av et stalltips ;D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    Niccolo: Bon giorno - Gunzi, Gunzi, har du kjøpt enda en innspilling med Capricciene...
    Gunzi: Niccolo - er du her?? Jeg visste virkelig ikke at du postet på sentralen!
    Niccolo: Poste og poste fru blom, vi i komponistforeningen leser disse sidene med jevne mellomrom, like mye i sann glede som i fortvilelse - som nå.
    Gunzi: Jamen du burde jo være glad for at noen spiller inn musikken din - og at andre kjøper den.
    Niccolo: Ikke en Lire på min konto samme hvor mange nettbutikker du støtter. Fikk vel egentlig ikke inn så mange Lire i min egen tid heller når jeg tenker meg om, ble snytt da
    også...
    Gunzi: Mens du er her, liker du den nye innspillingen til Zehetmair?
    Niccolo: Er man glad i sine barn? Eller stebarn? Dessuten er vel alle misforståelsene i fortolkningene som finnes min skyld siden jeg slurvet sånn med nedtegningene mine. Denne
    Zehetmair er jo tysker og de har jo sin egen rytme, eller mangel på sådan. Kan de ikke bli ferdige med det og begynne å spille musikk?
    Gunzi: Jamen - liker du innspillingen hans?
    Niccolo: Alle tror de vet noe om meg, de har lest originalmanuskripter, spillt samtidige verker og har hørt andre gjøre det samme. Joda, Zehetmair er hverken verre eller
    bedre enn alle de andre som har prøvd seg.
    Gunzi: Med all respekt Niccolo, nå er du feig, og det ligner ikke deg....
    Niccolo: Ok da. Hvis jeg var deg ville jeg heller brukt tiden min på Rabin, Perlman og den stakkars Ricci som ikke hadde noen å sammenligne seg med da han slet seg igjennom Op.1
    Dessuten finnes det mindre kjente utøvere som gjemt i sin samtid presterte flotte saker. Har du hørt om Ivan Kawaciuk?
    Og bare for å ha sagt det; disse som skal gjøre seg interessante ved å spille Capricciene på cello og fløyte...
    Gunzi: Ja, hva med de?
    Niccolo: Kjører dere Formel 1 løp med traktor eller damesykkel? Trenger jeg si mer? Dessuten er det bare Ferrari som kan det gamet også... Punktum.
    Gunzi: Jeg som trodde du satte pris på frie fortolkninger og transkripsjoner, du var jo ikke akkurat fremmed for det selv heller da.
    Niccolo: Jasså, er du frekk nå, din stakkarslige publikumer som ikke ville sett opp ned på en violin om du fikk den i handa !!!!!
    Gunzi: Jamen, Robert Schumann da, som satte pianoakkompagnement til Capricciene. Hva med ham?
    Hva med Liszt, Brahms og Rachmaninow som brukte tema fra deg til sine egne varaiasjoner....?
    Niccolo: Hør her gutten min, hadde vi det ikke hyggelig nå? Vil du ødelegge stemningen?
    Gunzi: Nei nei, for all del...
    Niccolo: Må snart gå jeg nå, skal ha den ukentlige violinduellen med Spohr. Han har ennå ikke vunnet, men gir ikke opp....
    Gunzi: Ikke gå! Hva syns du om Zehetmair da??
    Niccolo: Han er god. Teknisk god. Utvilsomt. Men det er jo alle som får bruke tid i studio idag. Spørsmålet er bare om han repeterer historien, eller om han har noe på hjertet...........

Gunzi: Niccolo? Niccolo? Hvor ble det av deg? Kommer du tilbake? Hallooooo.....
    Nydelig G!! :)

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Glimrende, Gunzi!

[video]TM15dEexiu0[/video]
    «Valhalla ... sort of a celestial White House»

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her har jeg nå hørt på denne på vinyl:
    Beethoven Symf. no5 - Overture "King Stephen - Philharmonia Orch. - Klemperer

Klemperer holder her et uvanlig rolig tempo. Dette gjør at jeg som lytter får med meg enda flere detaljer i musikken. Frasering og punkting av tonene er superbe. Ikke noe slinger i valsen her.
    Innspillingen holder høyt nivå også. Vi snakker her om en over 40 år gammel innspilling.
    "King Stephen" overturen er et nytt bekjentskap for meg. En helt grei sak.

Beklager at jeg ikke finner cover på nett.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så var det dennes tur:
    Mozart Symphony 32, 35, 38 - Bohm - Berlin Philharm.

Det er noe med ham og hans tolkninger av Mozarts større orkesterstykker.
    Jeg slapper rett og slett av og koser meg.
    Kvalitetstempel for meg det. :)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Wright skrev:
    Glimrende, Gunzi!

[video]TM15dEexiu0[/video]
    «Valhalla ... sort of a celestial White House»
    Heisann, denne var slettes ikke dum Wright ! Har sett de 3 klippene hvor hun leder oss gjennom ringen og det var jo en herlig og morsom engelsk pike.

ps. ikke si til Valentino at jeg likte dette, man tøyser sannsynligvis ikke med noe så alvorlig som Ringen på Hedmarken.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.923
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I'll kill the wabbit

(Du finner sikkert Snurre Sprett og Elmer Midd i Wagner ute på veven et sted.)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Litt stemningsmusikk denne kalde morgen, Liszt' La Lugubre Gondole.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Roberten skrev:
    Gunzi, om jeg hadde hatt den fjerneste anelse om hvem noen av de involverte i dialogen din var, samt hvem og hva de snakket om ville jeg sansynligvis synes det var ustyrtelig morsomt. Likte det godt gjorde jeg uansett.

Mozart symfoni nr. 25, Böhm/Berliner Philarmoniker etter tips fra awe, og for en innertier av et stalltips ;D
    Jamen Roberten, kjenner du ikke Niccolo Paganini og hans 24 Capricci for soloviolin?
    De mest krevende stykker skrevet for instrumentet - og en milepæl i alle violinisters liv - hvis de tør prøve....noe stadig flere gjør. Her altså Zehetmair.
    Dette er rock'n roll som lar Satriani og Vai se ut som urørlige saltstøtter med gitarene sine.
    Spohr er Paganinins mindre kjente tyske motstykke, ihvertfall når det gjelder violinkonserter. Drømmen blant mange i samtiden var å få de to på en scene samtidig. Det unngikk de to herrer glatt, selv om de reiste langt for å smugkikke på hverandre....
    Men i komponistenes Valhall er alt mulig....

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fint å ha litt overskudd igjen.
    Mer Mozart:
    Sinfonia Concertante for Violin, Viola & Orchestra in E flat major, K364
    Sinfonia concertante in E flat for Oboe, Clarinet, Horn, Bassoon & Orchestra, K297b
    Karl Böhm - Berlin Philharmonic Orchestra
    1964-66

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Gunzi skrev:
    Jamen Roberten, kjenner du ikke Niccolo Paganini og hans 24 Capricci for soloviolin?
    De mest krevende stykker skrevet for instrumentet - og en milepæl i alle violinisters liv - hvis de tør prøve....noe stadig flere gjør. Her altså Zehetmair.
    Dette er rock'n roll som lar Satriani og Vai se ut som urørlige saltstøtter med gitarene sine.
    Spohr er Paganinins mindre kjente tyske motstykke, ihvertfall når det gjelder violinkonserter. Drømmen blant mange i samtiden var å få de to på en scene samtidig. Det unngikk de to herrer glatt, selv om de reiste langt for å smugkikke på hverandre....
    Men i komponistenes Valhall er alt mulig....
    Paganini og jeg er dessverre ikke på hils nei, men det skal det saktens bli en endring på etter den flotte promoteringen der.

Furtwängler blir min død. Nysgjerrigheten på hva Bruckner drev med fikk meg til å ta med hodetelefoner opp i sengen. Rookie mistake. Det førte til at jeg hørte gjennom 5cdboksen med det oppfinnsomme navnet 'Hall of Fame,' og ikke fikk sove før jeg hadde hørt hva Furtwängler gjorde med Bruckner, Brahms, Schubert, Beethoven og Wagner.
    Da var klokken 04.50. Jippi !

Nå skal intrawebben tråles for Elmer Midd+Wagner.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Trondheim
    Jeg har benyttet meg en del av "Please somebody buy me..." tilbudene på Hyperion. Akkurat nå går det på denne:

Jeg var svært fornøyd med Ives-symfoniene som jeg kjøpte på det samme tilbudet, så nå må jeg prøve klaversonaten.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter et par dager på hytta er det godt å komme hjem og sette på Milsteins utgaver av Glazunov, Prokofiev 2 og Saint-Saëns 3 fra denne boksen:

Bernt K

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Og mens Bernt K har kommet seg hjem fra hytta har jeg reist opp for å se om jeg kan få skutt en kongle eller kanskje en tiur.
    Furtwängler og Berliner Philarmonikerne spiller et par kutt fra Wagners Parsifal.
    Det er så usigelig vakkert.
    Snart kommer det eldste sporet i boksen, Prelude Akt 1 til Lohengrin innspillt i 1930.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Imponert over iherdigheten og iveren i utforskningen av klassisk musikk Roberten :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Imponert over iherdigheten og iveren i utforskningen av klassisk musikk Roberten :)
    Og måtte det vare livet ut :)

Selv er jeg glad for at det finnes så uendelig mye innspillt- og blir innspillt, av klassisk musikk, at jeg er sikret etter at jeg går av med pensjon om vel 20 år.
    (og jeg kommer vel til å høre endel før den tid også)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Det er jo så gøy 65finger :D Lenge siden det har vært så lett å la seg rive med.

Nå er godeste Wilhelm i full gang med Brahms 1. symfoni. Du slette tid !

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Du snakker!! Må ikke ta så av at du ikke dukker opp neste torsdag, fredag og lørdag da........... ;)

Gi mannen en god dose garagepaaank før klassikerne tar ham. ;D

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    ErosLoveking skrev:
    Du snakker!! Må ikke ta så av at du ikke dukker opp neste torsdag, fredag og lørdag da........... ;)

Gi mannen en god dose garagepaaank før klassikerne tar ham. ;D
    ;D Nei gitt, de datoene er naglet til kalenderen med armeringsjern, så det er ingen fare.
    Men det var nok strategisk å høre deg snurre skiver på lørdag så jeg ble minnet på hvor glad jeg er i råkk.

Forøvrig ser jeg meg nok nødt til å ta et oppgjør med foreldrene mine fordi de ikke har påtvunget meg Brahms i oppveksten.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Men du Roberten-
    Brahms er jo for eldre folk- de som liksom har levd litt. ;)

Skal sette på en innspilling jeg ikke har hørt enda- med 1.symf. hans i morgen tidlig.
    (om jeg klarer å vente....)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn