Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Henger meg på det innlegget. Nå er RF og Heritage ikkje identisk, men EC er gode tranistorer og vil gi mykje meir kontroll i bassen enn mykje av det nevnte "rør-rælet". Første gang eg fyrte opp RF'ene mine på Doxa / EC vart eg og kompisen min stum av film-djupbassen som fylte rommet. No er eg "3 månader gammal" på rør og det er mindre bass, men det heng bedre sammen.

Ops, det glapp for meg her, og eit nærbilde av finishen kom seg på nett. Dette er bizarro-Roda posting :)

J

jahnmar

Gjest
    Ja, Ec'en er faktisk den beste forsterkeren jeg har hatt så langt i "karrieren". (har ikke hatt så mange forskjellige). Den skal hvertfall ikke byttes i noe billig "kinaræl", selv om det helt sikkert er noen veldig gode derfra også.
    Liker Electrocompaniet veldig godt faktisk, selv om jeg opplever at svært mangen syns det er overpriset norsk "dritt". ;)
    Jeg har heller ingen erfaring med rør, men syns f.eks Ayon sine ser helt fantastisk ut! Ser det er en på brukten nå, men lommeboka er skrapt. :p
    Skal hvertfall bruke det jeg har foreløpig, og utnytte det etter beste evne. Som og tråle dette forum, opp, ned og i mente... ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    jahnmar skrev:
    Såpass, tøft! Jeg er ikke 110% fornøyd med mine enda, men de gir meg faktisk STOR eierglede. Jeg skal nok med tiden klare og få ut "råskapen" som bor i dem... ;D
    Husk nå at dine er nye i tillegg :)
    De krever endel timer før de slipper seg helt løs. (som Erland nevner lengre opp her)
    EC er helt klart ikke det værste du kan bruke på de. Har brukt en EC3 (pre) endel her og den spiller pokker ikke dårlig.

Erland: skal du fortsatt selge Strathclyde (sikkert skrevet feil...) ampen din ?

/jan

J

jahnmar

Gjest
    JanR skrev:
    De krever endel timer før de slipper seg helt løs.

/jan
    Ja i dag har anlegget stått på siden i dag tidlig, og jeg har prøvd ut flere plasseringer på høytalerne. Mulig det er "placebo", men syns faktisk de har "løsnet" litt mer. Dette lover svært godt! 8)

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    jahnmar skrev:
    JanR skrev:

/jan
    Ja i dag har anlegget stått på siden i dag tidlig, og jeg har prøvd ut flere plasseringer på høytalerne. Mulig det er "placebo", men syns faktisk de har "løsnet" litt mer. Dette lover svært godt! 8)
    Ser ut av profilen din at du bor i Bergen, hadde du bodd i nærheten her kunne du fått hørt på mine, og motsatt. Prøvd ampen min på dine, og motsatt. ;)

Husk at de trenger juling, spill høyt, de tåler det! 8)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    jahnmar skrev:
    JanR skrev:

/jan
    Det blir bare bedre ;)
    Eneste er, i de fleste tilfellene med Klipsch, at det tar tid, noen hundre timer før de har sluppet seg helt løs.
    Spill musikk og kos deg, ikke tenk på oppgradering av hardware før du hører hva som bor i de :)

/jan

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.347
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    ssm skrev:
    Erland skrev:
    Savner du bass da?

Eller er det bare spec. på høytaleren som "forteller" deg at du bør ha en?
    Hei Erland , nå har det seg sånn at jeg saktisk savner litt bas/fylde , men jeg skal ha på plass nye rør og "spilles inn" nye kabler her nå....
    Etter en rask lytt i kveld(2-3timer) synes jeg ikke bassmangel var noe tema... Det som ssm savner tror jeg er litt fyldigere/mørkere klangbalanse i systemet. På den musikken vi spillte igjennom i kveld var det tilstrekkelig bass i LaScala. Klang balansen blir nok bedret med litt rørrulling i Vindicatoren tenker jeg. LaScala spillte åpent, luftig og med trøkk...

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Thumper skrev:
    ssm skrev:
    Erland skrev:
    Savner du bass da?

Hei Erland , nå har det seg sånn at jeg saktisk savner litt bas/fylde , men jeg skal ha på plass nye rør og "spilles inn" nye kabler her nå....
    Etter en rask lytt i kveld(2-3timer) synes jeg ikke bassmangel var noe tema... Det som ssm savner tror jeg er litt fyldigere/mørkere klangbalanse i systemet. På den musikken vi spillte igjennom i kveld var det tilstrekkelig bass i LaScala. Klang balansen blir nok bedret med litt rørrulling i Vindicatoren tenker jeg. LaScala spillte åpent, luftig og med trøkk...
    Bare Espen som er utålmodig mao ;)

/jan

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.347
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    JanR skrev:
    Thumper skrev:
    ssm skrev:
    Erland skrev:
    Savner du bass da?

Bare Espen som er utålmodig mao ;)

/jan
    Jepp!

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    en sub vs to...

--------------------------------------------------------------------------------

Er det noen her som har formening om hvordan en to RW12d står seg mot en RT12d? Er fristet av RT seriens romkorreksjon, dessuten er designet helrått synes jeg

Maks output for en rw12d er 116db @ 30 hz, dvs 119 db@ 30 hz for to?
    RT12d har også 119 db @ 30 hz, men har jo "utømmelig" med watt og er en mer påkoset sub.

MVH Johan

duality

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2008
    Antall liker
    1
    hei! nettopp kjøpt et par Klipsch RB81 av Gramm her på forumet! strålende fornøyd og tilstanden på høytallerne var det ingenting og utsette på!

Men, Hva anbefaler dere av forsterker til denne? den jeg har passer absolutt ikke:p
    noen punkter som skal med:
    -helst brukt
    -rør
    -maks 8k, men kan strekke meg til 10k om det er et veldig bra kjøp!

har sett på MA, en bra mulighet da det er et billig ingang til rørdverden.. men jeg nøyer meg ikke med det først og beste...
    hvilke merker som passer og hvilke som ikke passer tas gjerne imot!

jeg hører på rock/hardcore/metal/country/elektronika så jeg ser etter en krisp bass, den allerede krispe klipsch diskanten, dynamik, liker att lyden er litt tørr om det hjelper... Eller er det transistor som passer bedre for meg? har hørt en T.A.C. 34, var ikke helt fornøyd med den etter andre lytte test..

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    duality skrev:
    hei! nettopp kjøpt et par Klipsch RB81 av Gramm her på forumet! strålende fornøyd og tilstanden på høytallerne var det ingenting og utsette på!

Men, Hva anbefaler dere av forsterker til denne? den jeg har passer absolutt ikke:p
    noen punkter som skal med:
    -helst brukt
    -rør
    -maks 8k, men kan strekke meg til 10k om det er et veldig bra kjøp!

har sett på MA, en bra mulighet da det er et billig ingang til rørdverden.. men jeg nøyer meg ikke med det først og beste...
    hvilke merker som passer og hvilke som ikke passer tas gjerne imot!

jeg hører på rock/hardcore/metal/country/elektronika så jeg ser etter en krisp bass, den allerede krispe klipsch diskanten, dynamik, liker att lyden er litt tørr om det hjelper... Eller er det transistor som passer bedre for meg? har hørt en T.A.C. 34, var ikke helt fornøyd med den etter andre lytte test..

Copland.....helst CTA405, selv om den knekker budsjettet ditt med god margin. 8)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    .....eller forgjengern 402 cta om du er så heldig å finner en....skal fåes kjøpt for inntil 10k

40watt mot 50 i 405 , el34 rør spom spiller varmt og med flott klang , i forhold til 405 ha den noe mindre trøkk men tar dette igjen med vakre klangfarger....

Anbefales , jeg har hatt denne på rf-82 det spiller veldig fint.

405 er vel lettere å få has på , men dyrere.......

tips : Audiokompaniet hadde en stående , riktignok med demontert topplate , når jeg var innom sist , er den i orden , kan du ringe å høre om de skal selge ( mulig det er kunde amp ikkevet jeg,.

klipsh og copland er en killerkombo. :D

duality

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2008
    Antall liker
    1
    høres bra ut! skal legge copland på minnet:D
    jeg har det ikke travelt, noen merker som passer mitt budsjett bedre, så rop:D
    husk, bruktbruktbrukt!:)

hva om jeg finner f.eks Vincent SA-T1 og Vincent SP-T100 på bruktbørsen? 19000kr ny, mye mulig og få under 10 k?
    ikke rør hele veien, men vincent/klipsch skal jo funke bra:) 2/3 rør i alle fall:)

T

timc

Gjest
    Personlig synes jeg ikke Vincent/Klipsch passer sammen til hifi. Til hjemmekino er det skikkelig tøft, men til musikk blir det noe masete i mine ører.

Copland er et mye bedre valg :)

-Tim

duality

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2008
    Antall liker
    1
    takktakk..
    er audionote bare diy kit?
    mc 275 blir litt overkill med tanke på pris;)

GJ

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2004
    Antall liker
    0
    duality skrev:
    takktakk..
    er audionote bare diy kit?
    mc 275 blir litt overkill med tanke på pris;)
    Audiocompaniet.no er importør av Audionote.

J

jahnmar

Gjest
    JanOlav skrev:
    Ser ut av profilen din at du bor i Bergen, hadde du bodd i nærheten her kunne du fått hørt på mine, og motsatt. Prøvd ampen min på dine, og motsatt. ;)

Takker for tilbudet, kunne vært morro og testet ut ja! Dumt du bor så forbaska langt vekke... ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    jahnmar skrev:
    JanOlav skrev:

Dumt du bor så forbaska langt vekke... ;)
    ;D ;)

/jan

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Korleis går det med lyden, Jahn?
    (Jan og variasjoner av dette navnet er drøyt poppis på HFS ??? )

J

jahnmar

Gjest
    Brasse skrev:
    Korleis går det med lyden, Jahn?
    (Jan og variasjoner av dette navnet er drøyt poppis på HFS ??? )
    ;)

Etter ytterlige justeringer låter det faktisk veldig bra. Nå står høytalerne helt bak i veggen, og med mye toe-in. Den siste plata til "Heaven & Hell - The devil you know" trøkker som f....på ett par av låtene, og det spilles HØYT! Dæven hvor høyt disse "småtassene" kan spille...sitter bare og ler... ;D ;D ;)

Edit: Er helt utrolig at bare noen centimeter flytting på høytalerne, litt her og litt der, så blir det SÅ store forandringer i lyden. (ja vet, dette er gammelt nytt! ;D)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Bra bra! Gleder meg sjukt til å høyre mine. Går med ipoden og velger kva som skal bli første sangen eg skal spille på de :) Det må bli DEN.. nei DEN.. hm. DEN.. Har no bestemt meg - første sang ut blir Salute your solution fra Consolers of the Lonely-albumet til The Raconteurs http://open.spotify.com/track/6nkMHXkhmvCzxtvewoOEJT (spotify-link)

GJ

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2004
    Antall liker
    0
    JanR skrev:
    J.H

Solgte du K-Horna dine ?
    Ser de ligger i sig. ennå :)

/jan
    :) Og det blir de framover ;D

FANTASTISKE høyttallere ;D ;D ;D

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    5
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Er på utkikk etter en arvtaker til min Papworth Audio Technolegy MIA 200, d.v.s. en kraftig integrert forsterker, den bør ha "main inn" eller prosessor inngang som det kalles (dersom jeg skulle falle for fristelsen å spe på med litt hjemmekino), den bør gjerne ha ett sett med balanserte innganger og fjernstyring er ett must. Har sett litt på Hegel H200, lurer derfor på om noen her inne har erfaringer med H200 på RF serien, jeg skal i første omgang drive ett par RB-81, men den bør fortsatt ha muligheten til å kontrollere mine KLF-20. Har lest litt på nettet, det eneste jeg har snappet opp som bekymrer meg litt er dette (fra en test av Bladelius Tyr i Hjemmekino, høyttalerne var RF-83): "Der H200 sin diskantgjengivelse av og til kunne tippe litt over kanten når volumet føk opp...".
    Så dersom noen har erfaringer med Klipsch og H200, evt. andre kraftige integrerte forsterkere i prisklassen, så er jeg takknemlig for tips.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg

duality

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2008
    Antall liker
    1
    Smibakkjen skrev:
    Er på utkikk etter en arvtaker til min Papworth Audio Technolegy MIA 200, d.v.s. en kraftig integrert forsterker, den bør ha "main inn" eller prosessor inngang som det kalles (dersom jeg skulle falle for fristelsen å spe på med litt hjemmekino), den bør gjerne ha ett sett med balanserte innganger og fjernstyring er ett must. Har sett litt på Hegel H200, lurer derfor på om noen her inne har erfaringer med H200 på RF serien, jeg skal i første omgang drive ett par RB-81, men den bør fortsatt ha muligheten til å kontrollere mine KLF-20. Har lest litt på nettet, det eneste jeg har snappet opp som bekymrer meg litt er dette (fra en test av Bladelius Tyr i Hjemmekino, høyttalerne var RF-83): "Der H200 sin diskantgjengivelse av og til kunne tippe litt over kanten når volumet føk opp...".
    Så dersom noen har erfaringer med Klipsch og H200, evt. andre kraftige integrerte forsterkere i prisklassen, så er jeg takknemlig for tips.
    jeg har hørt att hegel kan bli litt kald, kantete og skarp på klipsch, jeg ble i alle fall fraråda til h100 og h200 på mine RB81... er på utskikk etter forsterkeri jeg også..

forresten, har du en link til forsterkern din? bilde, specs etc?
    skal du selge den? åssen var den på rb81?:)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Sikkert nevnt det før her i tråden men tåler engang til.

En kompis sitter/satt på en Primare amp (5 kanals sak, husker ikke navnet) som han brukte på sine KLF 20, det spilte faktisk meget bra. Spilte da selvsagt i stereo, sånn for ordens skyld.
    Tror jeg hadde vurdert Primare før Hegel, iaf på klipsch. Meg om det ;)

/jan

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Klipsch rf og Hegel er ikke god match , hørt h200 / rf-82 ....det blir kjølig det...

Kjøp en copland cta 405 og musikken vil kaste deg inn i stolryggen ;D

virkleig en kombo som leverer trøkk....med stor T

Blir spennede med heritage Brasse , tror du kommer til å like de.....

Du har en amp som vil passe disse godt , du vil få en mere åpen lyd , men vil allikeel komme til å ha varmen du trenger i disse.....så er de jo innspillt. ;D

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    5
    Sted
    Sogn og Fjordane
    duality skrev:
    jeg har hørt att hegel kan bli litt kald, kantete og skarp på klipsch, jeg ble i alle fall fraråda til h100 og h200 på mine RB81... er på utskikk etter forsterkeri jeg også..

forresten, har du en link til forsterkern din? bilde, specs etc?
    skal du selge den? åssen var den på rb81?:)
    Den har egentlig prestert veldig godt, sammenlignet med andre forsterkere jeg har hørt på Klipsch. Det er omtrent komplett umulig å finne så mye på nettet om den, den er bygd i Cambridge, og ble importert av Hi-Fi Huset i Bærum, men jeg har lagt ut en del bilder av forsterkeren i denne tråden her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=17515.0
    Jeg var tidligere inne på tanken å selge den, hadde ute noen annonser, men den har nokk fått litt for stor verdi for meg, så prisen bli for høy for de fleste.

JanR skrev:
    Sikkert nevnt det før her i tråden men tåler engang til.

En kompis sitter/satt på en Primare amp (5 kanals sak, husker ikke navnet) som han brukte på sine KLF 20, det spilte faktisk meget bra. Spilte da selvsagt i stereo, sånn for ordens skyld.
    Tror jeg hadde vurdert Primare før Hegel, iaf på klipsch. Meg om det ;)

/jan
    Det skal litt krefter til for å holde styr på 2 10"ere når det dras på for fult, men jeg skal undersøke litt rundt Primare, takk for tipset. Det ser i hvertfall ut som mine anelser når det kommer til Hegel kan være noe i, så da tror jeg det er best å avvente med det, å heller kikke rundt etter andre alternativer.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    ssm skrev:
    Du har en amp som vil passe disse godt , du vil få en mere åpen lyd , men vil allikeel komme til å ha varmen du trenger i disse.....så er de jo innspillt. ;D
    Ser ut som eg kjem til å beholde den ei god stund. Den fungerar veldig bra! Krefter i bøtter og spann, er sjelden over 3/10. Skal sette i nokre russar-røyr iløpet av veka. Og så skal eg prøve ut nokre dyrare rør for å sjekke forskjeller i lyd - og sjølvsagt i eigargleda ;)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Golden dragon el84 er vel både billig og bra....kan kjøpes hos Motron som har importen.....

Espen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn