Vise ord Ole, henger meg på deOlbor skrev:Forøvrig, det er lørdagskveld og man burde høre musikk, ha noe godt oppi glasset, senke skuldrene samt holde en god tone uten å bli "stygg i kjeften"
Kos kos.
Mvh. Ole
/jan
Vise ord Ole, henger meg på deOlbor skrev:Forøvrig, det er lørdagskveld og man burde høre musikk, ha noe godt oppi glasset, senke skuldrene samt holde en god tone uten å bli "stygg i kjeften"
Kos kos.
Mvh. Ole
+1 beklagerOlbor skrev:I tillegg er det ikke alle Klipsch-horn som bør eller må dempes, det er en smaksak. Er vel også en av grunnene til at ikke alle horna til Klipsch er dempet med noe.
Hos meg ble det litt innelukket og tamt. Modifisering kan man jo fikse selv, om man ønsker det. Uten demping har man et utgangspunkt.
Forøvrig, det er lørdagskveld og man burde høre musikk, ha noe godt oppi glasset, senke skuldrene samt holde en saklig tone uten å bli "stygg i kjeften"
Kos kos.
Mvh. Ole
Ikke myntet direkte på deg Eddie. Uttaler meg som regel på generelt grunnlag!eddie1 skrev:+1 beklagerOlbor skrev:I tillegg er det ikke alle Klipsch-horn som bør eller må dempes, det er en smaksak. Er vel også en av grunnene til at ikke alle horna til Klipsch er dempet med noe.
Hos meg ble det litt innelukket og tamt. Modifisering kan man jo fikse selv, om man ønsker det. Uten demping har man et utgangspunkt.
Forøvrig, det er lørdagskveld og man burde høre musikk, ha noe godt oppi glasset, senke skuldrene samt holde en saklig tone uten å bli "stygg i kjeften"
Kos kos.
Mvh. Ole
HeiHaakon_Rognlien skrev:Det første jeg ville gjort om jeg hadde uønskede resonanser i hornet var å sjekke om skruene sitter skikkelig fast. Gjør de det, peker disse resonansen mot at noe er feil med selve hornet, enten det nå er fabrikasjonsfeil eller noe som har oppstått underveis. Og er du sikker på at det er diskanthornet, og ikke mellomtonen? Er det begge høyttalerne, eller kun den ene? Klipsch har definitivt ikke konstruert hornet med denne resonansen; jeg har hatt diverse av disse, og aldri hatt problemet, uansett volum.
Dette med demping av hornet er ellers et interessant tema. Subjektivt kan man oppleve en opplevelse av mindre dynamikk, min oppfatning går i retning av at dette skyldes et renere og mer forvrengningsfritt lydbilde. Dette gir nemlig nøyaktig den opplevelsen; at dynamikken dempes i lag med forvrengningen. Men spill musikk med reell dynamisk kontrast, og du vil oppdage at alt er (minst) like bra, men differensieringen mellom de virkelig dynamiske skivene og de tilsynelatende dynamiske blir klart tydeligere.
Demping av hornet gjøres ved å benytte dempemateriale utenpå hornet ( det finnes diverse beskrivelser med bilder for utførelse av denne prosessen), slik at uønsket resonans forsvinner. Du skader ikke elementer eller lyd, men du endrer balansen en smule. Ikke nødvendigvis til det verre, men det krever vanligvis en liten tilvenning før du har blitt kjent med din "nye" lyd.
Mvh
Håkon Rognlien
Har du merket problemet i andre rom?Roberth skrev:HeiHaakon_Rognlien skrev:Det første jeg ville gjort om jeg hadde uønskede resonanser i hornet var å sjekke om skruene sitter skikkelig fast. Gjør de det, peker disse resonansen mot at noe er feil med selve hornet, enten det nå er fabrikasjonsfeil eller noe som har oppstått underveis. Og er du sikker på at det er diskanthornet, og ikke mellomtonen? Er det begge høyttalerne, eller kun den ene? Klipsch har definitivt ikke konstruert hornet med denne resonansen; jeg har hatt diverse av disse, og aldri hatt problemet, uansett volum.
Dette med demping av hornet er ellers et interessant tema. Subjektivt kan man oppleve en opplevelse av mindre dynamikk, min oppfatning går i retning av at dette skyldes et renere og mer forvrengningsfritt lydbilde. Dette gir nemlig nøyaktig den opplevelsen; at dynamikken dempes i lag med forvrengningen. Men spill musikk med reell dynamisk kontrast, og du vil oppdage at alt er (minst) like bra, men differensieringen mellom de virkelig dynamiske skivene og de tilsynelatende dynamiske blir klart tydeligere.
Demping av hornet gjøres ved å benytte dempemateriale utenpå hornet ( det finnes diverse beskrivelser med bilder for utførelse av denne prosessen), slik at uønsket resonans forsvinner. Du skader ikke elementer eller lyd, men du endrer balansen en smule. Ikke nødvendigvis til det verre, men det krever vanligvis en liten tilvenning før du har blitt kjent med din "nye" lyd.
Mvh
Håkon Rognlien
Har gått over skruene og tightet dem, får lytte litt og høre om forvrengningen er der fortsatt.
Har tenkt tanken, men jeg har prøvd å bevege øret nært høyttaleren, når resonansen forekommer, hører jeg ganske enkelt at det kommer direkte fra diskanthornet.JanOlav skrev:Har du merket problemet i andre rom?Roberth skrev:HeiHaakon_Rognlien skrev:Det første jeg ville gjort om jeg hadde uønskede resonanser i hornet var å sjekke om skruene sitter skikkelig fast. Gjør de det, peker disse resonansen mot at noe er feil med selve hornet, enten det nå er fabrikasjonsfeil eller noe som har oppstått underveis. Og er du sikker på at det er diskanthornet, og ikke mellomtonen? Er det begge høyttalerne, eller kun den ene? Klipsch har definitivt ikke konstruert hornet med denne resonansen; jeg har hatt diverse av disse, og aldri hatt problemet, uansett volum.
Mvh
Håkon Rognlien
Har gått over skruene og tightet dem, får lytte litt og høre om forvrengningen er der fortsatt.
Prøv å sette de opp et annet sted, kan være resonanser fra rom.
Da spilles det høyt regner jeg med?Roberth skrev:Har tenkt tanken, men jeg har prøvd å bevege øret nært høyttaleren, når resonansen forekommer, hører jeg ganske enkelt at det kommer direkte fra diskanthornet.JanOlav skrev:Har du merket problemet i andre rom?Roberth skrev:HeiHaakon_Rognlien skrev:Det første jeg ville gjort om jeg hadde uønskede resonanser i hornet var å sjekke om skruene sitter skikkelig fast. Gjør de det, peker disse resonansen mot at noe er feil med selve hornet, enten det nå er fabrikasjonsfeil eller noe som har oppstått underveis. Og er du sikker på at det er diskanthornet, og ikke mellomtonen? Er det begge høyttalerne, eller kun den ene? Klipsch har definitivt ikke konstruert hornet med denne resonansen; jeg har hatt diverse av disse, og aldri hatt problemet, uansett volum.
Mvh
Håkon Rognlien
Ja med musikk med agressiv diskant.JanOlav skrev:Da spilles det høyt regner jeg med?Roberth skrev:Har tenkt tanken, men jeg har prøvd å bevege øret nært høyttaleren, når resonansen forekommer, hører jeg ganske enkelt at det kommer direkte fra diskanthornet.JanOlav skrev:Har du merket problemet i andre rom?Roberth skrev:HeiHaakon_Rognlien skrev:Det første jeg ville gjort om jeg hadde uønskede resonanser i hornet var å sjekke om skruene sitter skikkelig fast. Gjør de det, peker disse resonansen mot at noe er feil med selve hornet, enten det nå er fabrikasjonsfeil eller noe som har oppstått underveis. Og er du sikker på at det er diskanthornet, og ikke mellomtonen? Er det begge høyttalerne, eller kun den ene? Klipsch har definitivt ikke konstruert hornet med denne resonansen; jeg har hatt diverse av disse, og aldri hatt problemet, uansett volum.
Mvh
Håkon Rognlien
Ja, og det er det jeg lurer på, hvordan RC 62 vil matche RF 52, eventuellt Heresy III. Eller om det er best å bruke RC52 til RF52, og om det er en senter som passer spesiellt bra til Heresy. Om noen har synspunkter som kjenner disse modellene, eller om noen har prøvd forskjellige kombinasjoner hadde det vært kjekt å høre om det før man kjøper noe.Dazed skrev:Senterhøyttaleren bør vel ha egenskaper som ligger nærmest mulig fronthøyttalerne?
Senter til Heresy er Heresy :blitzkrieg skrev:Ja, og det er det jeg lurer på, hvordan RC 62 vil matche RF 52, eventuellt Heresy III. Eller om det er best å bruke RC52 til RF52, og om det er en senter som passer spesiellt bra til Heresy. Om noen har synspunkter som kjenner disse modellene, eller om noen har prøvd forskjellige kombinasjoner hadde det vært kjekt å høre om det før man kjøper noe.Dazed skrev:Senterhøyttaleren bør vel ha egenskaper som ligger nærmest mulig fronthøyttalerne?
Så klart, men det blir jo ganske kostbart. Pluss at det ikke er sikkert man får kjøpt tre stk. Heresy? Men ingen tvil om at det hadde vært optimalt og veldig kult ;DBrasse skrev:Senter til Heresy er Heresy :blitzkrieg skrev:Ja, og det er det jeg lurer på, hvordan RC 62 vil matche RF 52, eventuellt Heresy III. Eller om det er best å bruke RC52 til RF52, og om det er en senter som passer spesiellt bra til Heresy. Om noen har synspunkter som kjenner disse modellene, eller om noen har prøvd forskjellige kombinasjoner hadde det vært kjekt å høre om det før man kjøper noe.Dazed skrev:Senterhøyttaleren bør vel ha egenskaper som ligger nærmest mulig fronthøyttalerne?
Om det var det han mente såblitzkrieg skrev:Så klart, men det blir jo ganske kostbart.Brasse skrev:Senter til Heresy er Heresy :
Hva annet tror du meningen kan ha vært? Siden jeg spør om senterhøyttaler regner jeg med han ikke mente å ha ingen senter som senterkanal, altså å la stereoperspektivet ta seg av den delen. Det vil jo stort sett bare funke ordentlig i sweetspot. ??? Med mindre man har plass og råd til å ha et par med Heresy som senter på hver side av tv'en plassert innenfor det paret man bruker som fronthøyttalere ;DOivindJ skrev:Om det var det han mente såblitzkrieg skrev:Så klart, men det blir jo ganske kostbart.Brasse skrev:Senter til Heresy er Heresy :
Ja, deilig det.JanR skrev:Ahh goody
Godt at ting er i vater unge mann.
/jan
Hehe, nei mulig det, men jeg tilstår..............H.R skrev:goodie JO.
Men jeg har aldri tatt deg for å være en sånn bling-gutt når det kommer til amper da...
Chrome er inn :H.R skrev:goodie JO.
Men jeg har aldri tatt deg for å være en sånn bling-gutt når det kommer til amper da...
Søndag er kjedelig, må jo finne på noeH.R skrev:Kult tiltak janr.
Sant så sant ;DH.R skrev:En god ting kan ikke gjentas for ofte Roberth ;D
Måtte spise litt kake og drikke kaffe ;DH.R skrev:Har du noen ord også om denne eller mener du at et bilde sier mer en 1000 ord ???JanOlav skrev: