Lenco L78/75 DIY og alt som har med disse spillerne.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja det var kanskje det......beklager om jeg husket feil......
    min Basis er som en velspillende skulptur selv etter 21 år.....
    kan fortsatt oppgraderes og serves
    har både fjæring OG kan ta tung tangential-arm
    en musikkformidler og ikke en opp-pusset dampveivalse i strikk og bindersklassen.:rolleyes:

    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    Lenco = Mikke Mus. Period. Men Mikke er cool nok. Verre med den kinky broren hans, Slikke Mus!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.077
    Antall liker
    33.798
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Når det gjelder Jean Nantais sine Lenco'er så er det i alle fall en sannhet med muligheter for modifikasjoner. De spillerene er det flere som mener er det beste de har hørt !
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    da er de ikke lenger en Lenco men greit nok
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ellers er det skuffende sjelden at noen skryter av noe og det stemmer, i min verden.....
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Det låter bra hos deg Leif

    Jeg har kun 3 1/2 vinyl erfaring:

    En rimelig Yamaha på 80 tallet med Ortofon OM30
    Billigste Project RP1 for 2 år siden med OM5, fikk aha opplevelse og oppdaget vinylens deilige klang
    Deretter en Well Tempered Classic med Dynavector DV20XL, fantastisk oppløsning og støyfri men dessverre med ujevn gange

    Og Lencoen med Jelco armen. Men her var armen defekt, fikk ny, og den rumler/støyer litt. Har tatt av Biltema spiksene og skal teste både fjærer og puter. Vurderer også å borre en del 13 mm hull underifra i MDF plinten og fylle med fugesand hvor jeg tetter oppå med Tec7. Regner med at dere andre med Lenco har støyfrie spillere?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kan du ikke bruke et dorull-rør som form, fylle med utgått Tech 7 vibra varianten jeg fikk av deg og bruke de som ben?
    kan evt kappes til ønsket lengde for å kompensere for vekt
    mvh
    Leif
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Har fått hentet en Goldring Lenco GL75 spiller nå, som mest sansynlig trenger litt pleie :) Har store problemer med å få løftet av tallerkenen altså, er det en hendig teknikk somm må til her eller ? :p

    EDIT: Fant ut av det..hjalp jo å løsne på den spindelskrua :rolleyes: Så fikk jeg ihvertfall av tallerkenen, og dunket spindel forsiktig ut.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.077
    Antall liker
    33.798
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ellers er et greit triks å dunke forsiktig på spindelen med ett eller annet av tre/plast samtidig som man løfter tallerkenen. Da slipper den som regel med en gang.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Prøvde dette også, men det var ikke så lett tydeligvis!

    Skal ihvertfall kose meg å lese igjennom denne tråden i dag, kanskje for litt inspirasjon til senere :)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Fikk smurt lagrene på spilleren i går, og nå er det bare velstand gitt :) Ser nå for meg å bytte arm på spilleren, da den orginale medfølgende ser noe preget ut. Mangler også denne anti-skate korktrekkeren da. Så da får jeg lese meg litt opp til noe som kan passe i orginal hullet. Fikk improvisert litt på anti-skaten og justert inn noen kjappe innstillinger på armen bare for å prøve spilleren, ble faktisk overaskt over resultat selv om alt var på måfå :p

    Tror jeg skal få det mye morro med denne her altså.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Det kan man jo trygt si ja :)

    Nå har jeg i grunn ikke tenkte å robbe meg helt på ny arm heller, hvilke alternativer bør jeg egentlig holde meg til ? Har observert at Jelco har noen armer i litt forskjellige prisklasser som gjør jobben bra til denne spilleren. Vil en Linn Akito kanskje være noe å vurdere ? Jeg står egentlig litt på bar bakker her.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Hvis du Googler litt på nettet, går innom LencoHeaven så finner du masse der. Synd at Lencolovers forsvant. Der lå det masse informasjon som ble borte. Lenco Référence :: Index , er en fransk nettside som også går an å titte på. Lykke til!
    Venter på en JVC arm som snart skal dette ned i postkassa mi. Har fått laget nye armboard til min Lenco, og snart skal Rega armen bort, og JVC armen monteres....
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.077
    Antall liker
    33.798
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Noen som vet hva som er best å smøre akselen til mellomhjulet med ? Olje eller grease ???

    Tenkte jeg skulle montere Helius Orion armen til helgen og prøvekjøre L 75'en før jeg begynner
    å jobbe med toppen og bestiller ny Plinth..........
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg bruker tynn olje på lageret. Hjulet løper ihvertfall svært lett og lydløst når lageret er smørt med olje.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har et tips angående plinth til Lenco. Jeg startet med å lime tynn kryssfiner under topplaten på spilleren slik at underside ble plan med ytterkant av topplaten.
    Lagde så mal som gjorde hulrommet under spilleren så lite som mulig. Lagde 6 plater med stadig mindre uthuling og limte dem sammen med trelim med masse klemmer for å gi godt press under limingen. Platespilleren er skrudd fast med mange treskruer til plinth for å gi best mulig kobling. Platespilleren kjennes på alle måter som en enhet.
    Hjørnet ved tonearm ble kuttet av og armen (mission 774 av første versjon) er skrudd fast i plinth.

    Var veldig spent på hvordan dette ville fungere, og ble forsåvidt skuffet! Det jeg opplevde var at dempingen i plinth var for dårlig. I likhet med erfaring fra HEL på forumet så ble ikke spilleren så stille som ønskelig, og jeg hørte det tydelig i høyttalerne når jeg banket forsiktig på plinth med en finger.

    Alt var smørt opp som foreskrevet, og motor oppfattes som helt stille.

    Løsningen fant jeg på: LencoL75

    Jeg kjøpte en skjærefjøl på Biltema og limte en asfalt dempeplate fra samme sted på toppen. Satte spilleren på toppen, og det ble en radikal forbedring.
    Det som jeg tror er med på å gjøre dette vellykket er at en får en annen tone(frekvens) når en banker på plinth enn for skjærefjølen, og at de på en måte demper hverandre. Skjærefjølen kan sikkert erstattes av andre materialer så som mdf, sponplate eller lignende.

    Jeg kan nå banke hardt på plinth uten at det høres, og lyden har blitt klarere, og klarere kontraster/transienter.

    Dette er et billig og enkelt forsøk.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.077
    Antall liker
    33.798
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ja, den kan lønne seg å prøve ut forskjellige materialer, hvis man ikke velger et ferdig utprøvd produkt som fungerer. Fikk hakeslipp da jeg byttet fra original MDF arboard
    til et jeg laget i bambus på en Thorens TD 521.(Vist i Thorens vennetråden). Forskjellen var ganske utrolig, så at materialet i Plinthen påvirker lyden er ganske sikkert.....
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Hvor kan jeg få fatt på noen brukbare v-blokker? Bør disse være myke,harde? Eller er det noen her inne som har ett par til over ? :p Fikk litt lyst på å få orginal armen oppe å gå også :) Armen slik den er nå er verre enn vingle Petter på en svært så dårlig dag.
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Gå til Lencoheaven, Marketplae, traders. Du finner en russer, Alexey, som lager dem.

    Jeg har satt i stand over 20 spillere med blokkene hans, og de er av topp kvalitet. Velg standard viskositet.

    mvh.
    Stian
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Aleksej har de beste v-blokkene. De er dessuten billigere enn hos Svalander.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Hjertelig takk folkens, dere er gull! :)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Fikk ordnet meg noen v-blokker som anbefalt over her, og tenkte å gjøre klar for byttet!

    Milde moses, de stakkars gamle v-blokkene...sorgens kapittel. Jeg må plukke de ut i deler gitt..
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Var en tur hos opphavet i helga og rotet på loftet, og der i et hjørne stod det jaggu en L75 (sammen med en Huldra 10). Koblet kjapt til strøm og mekanikken virket til å være i orden. Ingen ulyd fra motor, brumming e.l. Etter å ha funnet denne tråden (glimrende tråd forøvrig) ser det ut til at mitt første DIY prosjekt må settes ut i live. Jeg var uansett på jakt etter ny platesnurrer, og hvorfor ikke berike benken med litt vintage :)
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Ta også en titt på Lenco Heaven. Masse flotte prosjekter! Lykke til med Lencoen!
     

    joga87

    Medlem
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Hei!

    Jeg har en gammel Lenco L-78 som er arvegods fra familien. Den er i nesten perfekt stand, men mangler 1g og 4g loddet til antiskatingen (til den originale armen). Noen som vet hvor jeg kan få tak i dem? Eventuelt noe som kan virke som en brukbar alternativ løsning. På forhånd takk.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei

    Har selv en Lenco L75 og den spiller flott, så vil gratulere med en flott spiller.

    Har sett disse loddene på ebay, avhengig av hvilken PU du skal bruke så er det ikke sikkert du trenger begge loddene, min har det ene og det holder til min Shure M75.

    lykke til :)
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Hei!

    Jeg har en gammel Lenco L-78 som er arvegods fra familien. Den er i nesten perfekt stand, men mangler 1g og 4g loddet til antiskatingen (til den originale armen). Noen som vet hvor jeg kan få tak i dem? Eventuelt noe som kan virke som en brukbar alternativ løsning. På forhånd takk.
    Sytråd og en liten skrue med riktig vekt gjør jobben like godt som det originale loddet.

    mvh.
    Stian
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.125
    Antall liker
    9.438
    Det kan man jo trygt si ja :)

    Nå har jeg i grunn ikke tenkte å robbe meg helt på ny arm heller, hvilke alternativer bør jeg egentlig holde meg til ? Har observert at Jelco har noen armer i litt forskjellige prisklasser som gjør jobben bra til denne spilleren. Vil en Linn Akito kanskje være noe å vurdere ? Jeg står egentlig litt på bar bakker her.
    Bytt armrøret i et karbonrør som du kjøper i en butikk som selger modellfly. Litt DIY for å bore hull til pinne for knivlager og lage ett shell/feste for PU så er du i mål.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Brukt butikk kupp: Lenco L78 kr 300,00. Trenger kun nye arm v lager, som er i bestilling.
    Var innom en bruktbutikk utenfor Levanger idag og da jeg betalte for en gammel Garrard og bærbar philips kunne han bak kassa fortelle at han nettopp hadde solgt en strøken Lenco 78 her om dagen.....Er vel din den da :)
     

    joga87

    Medlem
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Hei!

    Jeg har en gammel Lenco L-78 som er arvegods fra familien. Den er i nesten perfekt stand, men mangler 1g og 4g loddet til antiskatingen (til den originale armen). Noen som vet hvor jeg kan få tak i dem? Eventuelt noe som kan virke som en brukbar alternativ løsning. På forhånd takk.
    Sytråd og en liten skrue med riktig vekt gjør jobben like godt som det originale loddet.

    mvh.
    Stian
    Da har jeg ordnet med lodd. Ble sytråd og skrue:)

    Over til en annen sak. Spilleren trenger nok litt mer omsorg før den er i god stand. PU'n som sitter på den nå er en Ortofon 520, sist byttet i 1987. Tenker at denne er moden for utskiftning. Aller mest frister det å gjøre en ren oppgradering til en Ortofon 520 MKII. Fant en i USA til omtrent 600 NOK. Noen som har noe erfaring med den PU'n? Er det verdt oppgraderingen? Ønsker egentlig ikke bruker mer penger enn nødvendig på denne spilleren. Bruke tusenvis av kroner på ny PU, cartridge, arm osv for å få den til å låte bra er uaktuelt. Da kjøper jeg meg heller en ny Rega eller Project for de pengene det koster å ruste opp Lenco'n. Har allerede svidd av nok penger på å restaurere min Tandberg 2075 MKII :)
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Nye v-blokker fra Aleksej koster under 200 kr inkl frakt. De er et must, de er best og dette viktigere enn oppgradering av pu. Med en Lenco på stell kan du glemme Rega eller ProJect.

    lenco75@list.ru

    Han svarer på engelsk.
     

    joga87

    Medlem
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Takk for tipset! Sjekket v-blokkene. De virket til å være hele og fine, så lar de være inntil videre. Et annet problem er at armen later til å ha fått seg en liten bøy i skjøtet mellom bakre og fremre arm. Har dette noe å si bl.a. for justering av nåltrykket? Legger ved et et bilde så det blir enklere å se:

    IMG318.jpg

    IMG317.jpg

    IMG313.jpg
     

    lysberg

    Medlem
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    2
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Jepp, det var den spilleren. den var uten lokk, men det har ikke noe å si. kniv lagrene var oppmorknet men er nå erstattet med diy lager bestilt på nettet i kunststoff som er mer bestandig en de orginale "[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]desmo*[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif] Goldring - Lenco L75 V Block Bearing Up-grade[/FONT][/FONT]" forholds vis enkel oppgave, har sjaina opp kabinettet i dag med skikkelig olje. Venter på ny stift til medfølgende Pickup som var en Shure M75MG MKII, blir en pu fra Ed Saunders som lager en kopi av den orginale stylus typen til disse pickuppene. Hånd satt diamant i tynnvegget superlett alu arm.
     

    joga87

    Medlem
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Har valgt å gi Lenco'n en sjanse likevel. Bestilte nye v-blocker og stift. Fikk bøyd armen tilbake til noenlunde originalt utgangspunkt. Ifølge manualen skal det medfølge et 1g og 4g antiskating lodd. Har funnet fram et av de, men usikker på hvem av de det er da det ikke er merket. Noen her som utifra bildene kan si meg om dette er 1g eller 4g loddet?

    IMG324.jpg
    IMG325.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn