Lenco L78/75 DIY og alt som har med disse spillerne.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kyrrelaastad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2013
    Innlegg
    58
    Antall liker
    35
    Eg driv også og jobbar med ein L75 kjøpt her på forumet. Det går sakte, men sikkert framover. Har no fått bygd plinth og sagd i topplata. Det som gjenstår er å montere motoren, og å få tak i ein ordentlig tonearm og montere denne. Men det kostar jo penger. Eg vurderar å midlertidig sette på armen frå ein Pro-Ject RPM 1.3 Genie som eg har brukt til å lytte til plater med hittil, og å oppdatere til ein Rega av ein eller annan sort, eventuelt ein Jelco, når det skulle bli litt meir økonomisk pusterom i framtida ein gang. Beklagar at det siste biletet der har ein kvalitet på komposisjonen som er grensesprengande dårlig, men eg blei tydeligvis så gira av å sjå litt endeved at eg mista all kritisk sans. Det tenker eg vel at egentlig må vere positivt. Kanskje.

    IMG_2942.JPG

    IMG_2941.JPG
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Såpass ja.. Hehe. Hvor tung blir denne?
    Hvor mange lag med bjerk? 7 eller 8?
    Morsom variant du lager.
    Jeg bruker bare 6 lag. Men kommer til splitte over / underdel med bitumen.
    AD
     

    kyrrelaastad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2013
    Innlegg
    58
    Antall liker
    35
    Det blir vel til saman 11 lag med 9mm bjørk sånn cirka. Det nest-øverste laget måtte eg frese og pusse ned for å få det til å gå i flush med kanten på topplata. Den er ganske tung, men eg har ikkje vegd den endå, og eg har fortsatt ikkje fått festa motoren og sånt, men eg tippar kanskje rundt 10-12 kg tilsaman? Er spent på å høyre resultatet når den tid kjem.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Da ser jeg at ferdig i Mai ikke går.
    Endelig nesten ferdig med treverk. 6 lag 15mm Bjerke finér. I kledd ekte imitert ku..Hehe.. Blir en ekte Dr Fakeert detta.
    Har igjen å feste armboard. Vet ikke om jeg lager justeringsmuligheter via avlangt hull for Clearaudio Satisfy arm. Eller om jeg går for muligheten for å justere armboard.
    20150525_170440.jpg
    20150525_170522.jpg
     
    Sist redigert:

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.260
    Antall liker
    5.762
    Torget vurderinger
    14
    Ny Lenco-venn her.
    DSC_0514.jpg

    Lenco L70
    Plutselig har jeg en spiller som kan kjøre 78 plater.
    Kan man spille 78 plater med en "vanlig" pickup og et vanlig riaa-trinn?
    GunnarS
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Fine spillere alle sammen.Det er artig å se at flere setter pris på den kvalitet disse spillere har.Og når man i tillegg modifiserer for andre tone-
    armer må jo dette bli bra.Lykke til videre med Lenco prosjektene.Jeg er glad for at jeg valgte Lenco når jeg skulle bygge platespiller.
    Mvh Kenneth
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja, men du må ha 78-nål. Det kan du kjøpe til Shure M 75 og AT 91. Hvis du er nøye på det bør du skaffe riaa med tilpasning til de forskjellige frekvenskurvene.

    https://svalander.se/shoppen/tillbehoer_till_skivspelare/riaa-foerstarkare
    Jeg ville glemt det med RIAA'en. Ulike produsenter hadde ulik kurve - noen lå åpenbart ganske tett på den senere RIAA-definisjonen, andre lengre unna. Det viktigste i første omgang er å få tak i en riktig stift og plater. Så får du se hva du videre får lyst til.

    Jeg har spilt 78-plater i 40 år og aldri følt behovet for å kjøpe RIAA kun for disse platenes del. Men er man først på markedet, går det selvfølgelig an å tenke 78 også. Dessuten har også RIAA definisjonen blitt endret, og det finnes LP'er også som ikke følger denne kurven.

    Et viktigere moment ved 78 spilling er faktisk å vøre klar over at innspillingshastigheten kunne variere. Victor kjørte f eks lenge på 80 og ikke 78. Andre selskaper kunne variere fra rundt 74 til godt over 80. Alle gamle spillere med fjær hadde hastighetsregulator. Lenco er utmerket her idet den har trinnløs regulering.

    Det er mange nettauksjoner på 78 plater - foruten ebay. Dessuten antikvariater, loppemarkeder etc. NB Kjøp ikke slitt dritt. Vær kresen og se nøye på det du kjøper. 78 plater skal ikke ha hakk og riper av betydning og er minst like følsomme som LP.
    mvh
    Harald
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.260
    Antall liker
    5.762
    Torget vurderinger
    14
    Takker for informative svar. Har ingen planer om å begynne å hamstre 78 plater, men har noen få jeg gjerne skulle ha spilt.
    har lurt litt på en 2m fra Ortofon. Koster ca 1100kr
    image.jpg

    GunnarS
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.131
    Antall liker
    5.024
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    På oppfordring koblet jeg opp min L75 i går.
    En kompis er hjemme fra Mexico og vi fikk tid til både musikk og en prat.
    Helt original 75 med en Shure USA1 fra ca 1980.
    Den gamle fra Shure kan nok med fordel få avløsning. Ellers fikk alt det andre (og Vivaldi) tommelen opp:)
     

    kyrrelaastad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2013
    Innlegg
    58
    Antall liker
    35
    Då er tida kome inn for å få tak i ein arm til L75'en min, og eg prøver å få litt oversikt. Det er eit bilete av den lenger opp i tråden, men eg tar meg den frihet å poste det ein gang til, for eg slit med å forklare kva eg egentlig har gjort med korrekt terminologi.

    322106d1432289134-lenco-l78-75-diy-og-alt-som-har-med-disse-spillerne-img_2942.jpg


    Så ja, sidan den er sagd som den er så er det relativt fleksibelt med lengde og montering (men eg trur ikkje plinten er stor nok til ein 12", men lommeboka er heller ikkje feit nok...). Ser at mange går for Jelco, og valget står vel i utgangspuntktet mellom ein så billig som eg kan få den Jelco (ser ut til å bli Esoter Track Ten-versjonen, som ligg til eBay for litt over to tusen inkludert frakt), og ein Rega. Har folk nokre anbefalingar? Eg kan nok få tak i ein Rega-arm til 8-900 kroner mindre, men då må eg lage ein headshell spacer så vidt eg har forstått, men det må eg då kunne få til. Er Jelco-armane verdt dei ekstra kronene? Eg er ingen rik mann. Kva eg skal bruke som stift veit eg ikkje endå. Kanskje DL-103, men då må eg spare litt meir i mellomtida. Eg har ein 2M rød ståande på ein Pro-Ject-speler som skal pakkes vekk når Lencoen blir klar, så eg kjem nok til å byrje med den.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Dette kan bli en knakende god spiller.Jeg har en arm fra Audiocraft på min Lenco L75.Den spiller som en drøm.Mitt råd er: Gå ikke for en
    middelmådig arm når du først legger ned så mye arbeid i din spiller.Hvorfor ikke en SME 3009 II eller III.Da har du en arm som er knakende
    god.Audiocraft som jeg har på min spiller er litt mere vrien å få tak i brukt.Billig Jelco hadde jeg personlig styrt unna.Din spiller fortjener noe
    som du slipper oppgradering på.Spar heller til en brukt eller ny SME.Lykke til videre med ditt prosjekt.
    Mvh Kenneth
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    498
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Velger å gå direkte hit med en litt uvanlig forespørsel. har muligens en L75 tilgjengelig i Tønsbergområdet men bor sjøl på Sunnmøre... Jeg har slekt og venner i Drammen og lurte på om det var noen medforumister som beveget seg mellom Tønsberg og Drammen og kunne plukket opp spilleren, long shot, men vi prøver:)

    mvh
    Jakob
     

    kyrrelaastad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2013
    Innlegg
    58
    Antall liker
    35
    Då er ein Esoter Track Ten på veg i posten, på tross av Svartkeiko sine advarslar.

    IxVa3gc.jpg


    Det er visstnok ein OEM Jelco SA250-ST, men ein del billigare. Ser fram til å få den og endelig få høyrt ordentlig på L75en. No manglar det berre ein fancy stift. Utan at eg har noko som helst erfaringar på dette feltet så har eg fått inntrykk av at ein DL-103 er eit rimelig sikkert valg, så eg tenker sånn umiddelbart å gå for det. Trur eg. Kanskje.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Hm,det var ikke ment som en advarsel mot denne armen du nå har kjøpt.Snarere et råd.Spilleren din tåler nok denne armen men skal jeg tippe
    får du ikke det hele og fulle av spillerens potensiale.Det er selvfølgelig avhengig av pickup og riaa hvor bra resultatet blir.Og dessuten kan du
    også gå for annen arm på et seinere tidspunkt.Uansett lykke til videre med ditt prosjekt.
    Mvh Kenneth
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jeg ikke sett på data for den arma, men ved et øyekast ser den definitivt ut til å være alt for lett for DL103. Ville nok ha leita fram et eller annet "innafor" fra Audio-technica f.eks. Tror også at den rimelige men gode mm'en deres at95 eller hva den heter vil være et bra alternativ. Den sitter som standard i en bunch av spillere med liknende armer. Bruker denne på hytta. Hjemme har jeg flere "dråg" med DL103 av forskjellige varianter. Synes at95 er mindre krevende mht Riaa, og at den låter litt i samme gata. Og så er den latterlig billig. Det gjør jo ikke noe :)
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    498
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Bare å glemme, spilleren var solgt... sukk.. :)

    Velger å gå direkte hit med en litt uvanlig forespørsel. har muligens en L75 tilgjengelig i Tønsbergområdet men bor sjøl på Sunnmøre... Jeg har slekt og venner i Drammen og lurte på om det var noen medforumister som beveget seg mellom Tønsberg og Drammen og kunne plukket opp spilleren, long shot, men vi prøver:)

    mvh
    Jakob
     

    kyrrelaastad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2013
    Innlegg
    58
    Antall liker
    35
    Svartkeiko: Eg tok det heller ikkje som ein advarsel, altså. Eg skulle gjerne gått opp i budsjett på platespelaren, men det går ikkje for augneblikket, så då eg såg ein kar som solgte desse Esoter-armane, som visstnok er identisk med 250-ST, for 160 USD på Audiogon så slo eg til. Resten av anlegget er ikkje spesielt fancy, ein Tandberg TR-1010 og TL-2510 høgtalarar. På sikt har eg lyst til å bygge resten av anlegget også, men må ta det litt etter kvart.

    Boogie-Stian: Takk for råd. DL-103 er med andre ord ute av biletet. Eg har hatt ein AT95E på den Project-spelaren eg har hatt ein fem års tid, og eg var godt nøgd med den. Foretrakk den på mange vis foran 2M rød. Men så omkom dessverre stiften i ei tragisk støvtørkeulykke. Ser godt for meg at eg kan leve med den, men forfengligheten i meg seier at den blir litt for billig til dette o store prosjektet mitt. Det er jo ein relativt patetisk holdning, men den er der i bakhovudet. Tenker å bruke rundt 1000 spenn på pickup. Sånn i utgangspunktet.

    Men takk for svar begge to! :)
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    498
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Da fikk jeg endelig kloa i en!

    I bilen hjem fra Fosnavågen lå det en flott L78 gitt, fikk kloa i denne etter den lå ute på Torget... Fikk en flott pris på den også. Da er neste punkt i "Max bang for the buck"-prosjektet mitt i havn, nå blir det litt plinthbygging utover høsten og vinteren. Med mine snekkerferdigheter vil det ta tid!

    P1040420.jpg
     

    kyrrelaastad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2013
    Innlegg
    58
    Antall liker
    35
    Aiai, så bra. Grattis med ny spelar. Det er rett og slett sinnsykt artig å drive på med desse platespelarane.
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    498
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    gleder meg til denne ja, har kikket litt rundt og det finnes utrolig mange flotte bygg der ute, sjøl heller jeg litt til Troels Gravesens tilnærming, virker velfundert og gjennomført. LencoL78
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    På oppfordring koblet jeg opp min L75 i går.
    En kompis er hjemme fra Mexico og vi fikk tid til både musikk og en prat.
    Helt original 75 med en Shure USA1 fra ca 1980.
    Den gamle fra Shure kan nok med fordel få avløsning. Ellers fikk alt det andre (og Vivaldi) tommelen opp:)
    Spiller på en helt original L75 med Shure M75 (rundt 1970) Nos pickup og nål, spiller flott :)
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Flott spiller J.E.R ! Fint at noen beholder de originale.Jeg valgte å modifisere min og laget den etter mine spesifikasjoner men finner jeg noen
    fin Lenco L75 så kommer jeg til å beholde den original.Jeg har sansen for slike spillere som din.
    Mvh Kenneth
     

    kyrrelaastad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2013
    Innlegg
    58
    Antall liker
    35
    Hei igjen,

    Eg burde kanskje starte ein egen tråd for dette, men eg skriv det her. I går fekk eg tonearmen eg hadde bestilt. Gleda var stor, heilt til eg opna pakka og såg at det ikkje såg heilt ut som det skulle. På baksida av lageret på armen (end stub på engelsk) er armen bøyd. Eg har kontakta han eg kjøpte av på Audiogon, og han har kontakta USPS. Eg prøvde å stikke innom post i butikk der eg henta pakka, men dei var ikkje akkurat ekstremt kompetente og erfarne med denne typen problem. Veit nokon om eg må fylle ut skadeskjema eller liknande?

    Ta ein titt på desse bileta - trur de dette er noko som kan ordnas ganske enkelt ved å bøye den tilbake på plass?

    Sånn skal det sjå ut:

    $_57.jpg


    Sånn ser den ut:

    IMG_3557.jpg

    IMG_3560.jpg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.131
    Antall liker
    5.024
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Er det norsk Post som er siste transportør?
    I så fall må du reklamere der.
    Som du merket har de nok ingen kompetanse på dette med armer, men på skader og reklamasjoner bør de ha god erfaring.
    Vanlig praksis er at siste instans må ordne opp.
    Det er trolig noe avhengig av hvilke andre transportører som har vært inne og forsikring.
    Min erfaring med Posten er bare god mht erstatning for transportskade. I hvert fall når Posten sier at det har vært godt nok pakket.
    Kr 10.000,- er maks i erstatning hvis det ikke er tegnet spesiell erstatning. Det siste er uvanlig og vanskelig.
     

    kyrrelaastad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2013
    Innlegg
    58
    Antall liker
    35
    Hei, og takk for svar.

    Det er USPS som er transportør, og Posten var siste transportør, ja. Dersom eg skal vere heilt ærleg så ser ikkje pakka ut til å vere skada på noko vis. Eg trur det som har skjedd må vere at festebraketten og/eller motvekta må ha falt mot armen. Alt låg laust innpakka i plastikk omgitt av sånt papir som har vore igjennom ein shredder (hugsar ikkje kva dette heiter på norsk, pinleg), men hadde ikkje isopor rundt seg eller noko anna til å halde det adskilt anna enn dette papiret.

    IMG_3564.jpg


    Det er heilt supert dersom posten kjem og reddar meg her - då blir eg glad.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ser ikkje ut som noko er knekt?
    Isåfall så er det kanskje så enkelt som å presse "pinnen" inn igjen?
     

    kyrrelaastad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2013
    Innlegg
    58
    Antall liker
    35
    Nei, det ser ikkje ut som om det er knekt, men det er ein skrue der inne som eg kan skimte, og eg er litt redd for å knekke den dersom eg prøver å bøye det på plass igjen og presse innover. Men, ja, eg har absolutt vurdert å prøve å presse den på plass igjen. Kor essensielt er det at endestykket er heilt i vater med resten for sporinga?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.101
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Noen armer har en skrue som ligger inni endestykket som strammer det hele opp. Om det er slik på denne skal skruen løses før du prøver på å sette i sammen igjen. Strammes etter at det er på plass, og du skal da kunne få dette til å være rett.

    Jeg tror ikke det er veldig farlig om endestykket er litt ut av vater, men det ser ikke pent ut!
     

    kyrrelaastad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2013
    Innlegg
    58
    Antall liker
    35
    Takk til pekaill for tipset. Det stemte dette, det var ein skrue inni, og den var bøyd ganske dramatisk, men med eit par tre muttarar og ei svær tang fekk eg retta det ut igjen. No ser den slik ut. Er veldig nøgd med å sleppe å krangle med posten!

    IMG_3582.jpg
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Bra det ordnet seg med armen.

    Her er ein finfin armbase på ein L75(justerbar),det skulle eg tenkt på for fleire år siden.
    Lenco genial armbase.jpg
     

    kyrrelaastad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2013
    Innlegg
    58
    Antall liker
    35
    IMG_3590.JPG


    I dag tidlig hadde eg eit par timar til overs, og fekk festa armen på spelaren. Sit og høyrer på Time Out of Mind av Dylan mens eg sit her og jobbar, og det let fryktelig bra. Eit stort sprang opp i lydkvalitet og ikkje minst sporing frå Pro-Ject RPM 1.3 som eg har lytta på tidligare. Er svært nøgd.
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.101
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Fin sløyd:) Gratulerer med flott platespiller!
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    805
    Antall liker
    438
    Torget vurderinger
    10
    Burde selvsagt lagt ut dette for lenge siden, men her er min modifiserte L75 med en Jelco 750L og litt annet.

    Base i bjerkefiner, sorbothane-føtter og armbrett i bambus.

    Spiller som en drøm.

    IMG_1989.JPG
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    498
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Flotte spillere det der! Blir en tur til nærmeste byggvare for å skaffe litt 18mm bjørk denne uka, limer vel inn et bilde eller to underveis i jobben:)

    "fry", er det en "snudd" L78? Hvertfall slik jeg har tenkt å gjøre min, kommer til å klargjøre den for både 9` og 12`arm. flott!
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    805
    Antall liker
    438
    Torget vurderinger
    10
    Flotte spillere det der! Blir en tur til nærmeste byggvare for å skaffe litt 18mm bjørk denne uka, limer vel inn et bilde eller to underveis i jobben:)

    "fry", er det en "snudd" L78? Hvertfall slik jeg har tenkt å gjøre min, kommer til å klargjøre den for både 9` og 12`arm. flott!
    Det er en L75 der alle hull er tettet og sparklet. Undersiden av spilleren er fylt med sparkel og annet.
    Den er snudd 90 grader med klokken. Er penest med en 12" montert.

    Basen er finpusset og polert med antikk voks uten farge.
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    498
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Flott spiller, ligner på måten jeg har tenkt meg sjøl, har du yttermålene på plinth? Lurte også på hvordan har du festet/koblet topplata til plinth?
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    805
    Antall liker
    438
    Torget vurderinger
    10
    Målene er ca 11cm høy, 55cm bred og ca 40 cm dyp.

    Det er 6 plater à 18mm. Vurderte mer, men den er tung nok :)

    Platen er festet med 4mm gjengestang og boltet fast i bunn. Sitter som støpt.

    Hadde planer om annen finish, men det er brukt sibirsk Bjørk og den blir veldig fin når man pusser skikkelig. Etter min mening selvfølgelig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn