K.H. skrev:
Dette bekrefter min mistanke om at LP12 ikke er enkel å sette opp perfekt, noe jeg også har fått erfare selv. Perfekt bouncing er jo bl.a avhengig av at fjærboltene står 100% i lodd nedover, noe jeg slet med å få til. Siden fjærboltene er festet til ei bøyelig topplate, er jeg heller ikke overbevist om at en i utgangspunktet perfekt justering vil være varig. Bl.a ved justering av fjærene kan boltene utsettes for ganske store sideveis belastninger pga. spesielle muttere som går svært tregt i gjengene. En annen ting jeg har merket er at anleggsflaten på de samme mutterene ikke alltid er vannrett opp mot stoppskiva som fjæra igjen hviler mot, slik at etterhvert som mutteren strammes eller slakkes vil stoppskiva helle i forskjellige retninger. Dette tror jeg vil gjøre at fjæra ikke fungerer optimalt.
At det i tillegg opplyses å være forskjell på fjærene, slik at en må "sortere" og plukke ut det som passer best for hver posisjon er nytt for meg, og noe en spiller med LP12s renome ikke burde være befengt med, etter min mening.
Å få bøyd topplata slik at den hviler jevnt på anleggsflatene under og ikke klirrer noen steder kan også være en tålmodighetsprøve. Jeg valgte derfor kort og godt å lime topplata til underlaget og la dette stå i spenn med limtvinger natten over.
Kanskje en del kompromisser og litt billige løsninger fra produsenten, slik jeg ser det, og muligens en spiller som krever spesiell ekspertise og/eller tålmodighet for å bli satt opp perfekt og dermed spille optimalt. Likevel; dette bør ikke dette skremme noen fra å satse på LP12. Min er trolig et godt stykke fra optimal justering, sammenlignet med f.eks FZ's. Likevel synes jeg den spiller meget bra og tror mange ville vært enige med meg. Uansett, en spiller med sjel...
Tror nok ikke at torsjonskreftene du utsetter boltene for vil gi skjærkrefter i topplata som vil gi noen deformasjon så lenge du ikke samtidig utsetter boltene for sideveise krefter som vil gi et moment i innfestningen til bolten. Hvis du bruker en "hollow shaft nut driver" til å justere låsemutterne blir det kun torsjonskreftene som skal tas opp av plata. Hvis du derimot bruker en fastnøkkel kan du nok introdusere moment på bolten. Vær ellers obs på at det ikke skal brukes nylocks (låsemuttere med nylon mot gjengene) for justering av fjærene.
Pga. produksjonstoleranser er ikke alle fjærene helt like. Ikke lurt å plassere den mykeste fjæra der vekten er tyngst hvis du ønsker en perfekt bounce.
Iflg. Peter er det ingen god ide å lime topplata til plinthet, evt. å feste den med fler skruer til plinthet. Dette er forsøkt og vil gi en "flatere" lyd med mindre PRaT / boogiefaktor.
Linn har laget et Klimax-plinth hvor topplata er integrert i plinthet og hele greia er frest ut av et stykke aluminium. I tillegg til at det hele ble vanvittig dyrt sies det at det ikke låt bedre enn dagens plinth med rustfri stålplate. Så det er nok ikke helt tilfeldig at det hele er som det er.
Men jeg er enig med deg i at det hele er litt komplisert å få til 100% så hvis man ønsker en plug-and-play spiller er ikke LP12 tingen.
Hvis man derimot ønsker en av de mest musikalske spillerne som er å få tak i er den en opplagt kandidat, men den trenger en ekspert for å tyne det siste ut av den.