Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Luvaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    break_out skrev:
    Først må en gratulere med ny spiller og at du valgte Linn LP12 :).

Jeg har hatt både Rega 250 OriginLive modifisert og så en Ittok II arm. Ittok’en var klart bedre, men der var jeg heldig med kjøpet. Det kan nemlig være litt gambling å kjøpe en så gammel arm. Dette da en kan forvente flere eiere samt x-antall PU bytter som resulterer i en tik-tok arm med dertil ødelagte lager.
    Så dersom du ikke er sikker på at Ittoken er i god stand så hadde jeg heller gått for en Rega av lavbudsjett armer. Men så er det jo denne nye billigere versjonen av LP12’en som leveres med en Project arm (var det ikke det mon tro…). Du kan jo høre med Kontrapunkt om de selger denne løst og om denne kan være en prisgunstig kandidat.
    Takker så mye, tror nok denne spiller vil bringe mye glede i huset og sikkert noe frustrasjon :)

La inn et bud på en Ittok på ebay, virket som den var i god stand. Må holde igjen her for å ikke ta helt av på bay'en. Her er der jo lingo, cirkus og det som bedre er. Får prøve å begrense meg og ta en ting om gangen.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Fikk ny filtmatte i posten i dag. Temmelig tynne saker - next to nothing, nesten. Bare halvparten av tykkelsen i forhold til den gamle filtmatta. Ser ut som en av sidene er tettere i porene enn den andre. Hvilken som skal opp eller ned aner jeg ikke, valgte bare en siden på måfå. Intrykket etter tjue minutter (fra Achromat - til filt) er vel stort sett at nå ble det litt mindre av alt. Vi får bytte litt fram og tilbake og se hva som blir best i lengden. Aller helst vil jeg at filtmatta skal være best - siden jeg trives med å ha det originalt.

B

break_out

Gjest
    Jeg for min del synes den venstre siden av filten er best ;).

Er det en ny; hvilken side av filten er best diskusjon på gang, i så tilfellet så er jeg en ivrig tilskuer? ;D ;)

S

Stover

Gjest
    Er jeg heldig får jeg iløpet av 1 uke eller 2, besøk av en Svensk "guru", for justering av min lp12.
    Det ser jeg frem til....om det går iorden.

Kom hjem inatt, etter 2-3 uker på østlandet, med 80 lp`er og 12 bokser bruktvinyl. Herlig. Skal bli spennende å vaske dem og kose meg med musikken. 95% klassisk.

Ha en fortsatt fin sommer.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    toriamos skrev:
    Fikk ny filtmatte i posten i dag. Temmelig tynne saker - next to nothing, nesten. Bare halvparten av tykkelsen i forhold til den gamle filtmatta. Ser ut som en av sidene er tettere i porene enn den andre. Hvilken som skal opp eller ned aner jeg ikke, valgte bare en siden på måfå. Intrykket etter tjue minutter (fra Achromat - til filt) er vel stort sett at nå ble det litt mindre av alt. Vi får bytte litt fram og tilbake og se hva som blir best i lengden. Aller helst vil jeg at filtmatta skal være best - siden jeg trives med å ha det originalt.
    Hvis du har en LP12 som er riktig satt opp, dvs. alt er tightet skikkelig til og med god bounce er det ikke vanskelig å høre forskjell på sidene av filtmattene. Hørte på to nye filtmatter i går, begge var lette å høre forskjellene på og det var også lett å høre at den "riktige" siden av den ene låt bedre enn den "riktige" siden av den andre.....

Skjønner ikke at noen foretrekker Achromat framfor en ny filtmatte. Den låter helt klart dårligere på min spiller.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    toriamos skrev:
    Hvis du har en LP12 som er riktig satt opp, dvs. alt er tightet skikkelig til og med god bounce er det ikke vanskelig å høre forskjell på sidene av filtmattene. Hørte på to nye filtmatter i går, begge var lette å høre forskjellene på og det var også lett å høre at den "riktige" siden av den ene låt bedre enn den "riktige" siden av den andre.....

Skjønner ikke at noen foretrekker Achromat framfor en ny filtmatte. Den låter helt klart dårligere på min spiller.
    En av sidene er tettere i "vevingen" enn den andre. Hvilken foretrekker du ned?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    toriamos skrev:
    En av sidene er tettere i "vevingen" enn den andre. Hvilken foretrekker du ned?
    Har ikke sett på dem før, bare hørt på dem. Sjekket begge to nå og ser at den siden som ser litt "rufsete" ut skal ligge ned, mao. den tetteste eller flateste/hardeste siden skal vende opp.

Har du Graceland med Paul Simon? På den skiva er det veldig enkelt å høre forskjell på sidene av mattene.....

Hadde Peter Swain fra Cymbiosis på besøk i 3 dager og fikk installert Ekos SE og satt opp de 3 LP12'ene mine. Spesielt etter at han hadde satt opp spiller #1 med Keel og Ekos SE var det lekende lett å høre forskjell på sidene.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Ja, dette skal jeg sannelig prøve.
    Annet med denne filtmatten er at, hver gang støvbørsten benyttes, genereres så mye statisk elektrisitet at matta klistres til vinylen. Dette er HVER gang børsten brukes, og aldri ellers. Ikke er det tørt i været her i Trondheim heller, for å si det sånn.
    Der hadde Achromat en fordel :) - Den nye filtmatta er så tynn at dette er et større problem nå, enn med den gamle.
    Når man til og med hører forskjell i lyden alt etter hvilken side av filtmatta som vender ned, antar jeg at det å følge rådet fra Linn og benytte dobbeltsidig tape til å forankre filten med, er kontraindisert?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Har du en Zerostat? Når jeg bruker Decca-børsten (kullhår) vil matta bli med plata opp. Jeg bruker derfor alltid Zerostat'en etter en runde med børsten. Irriterende med matta som "klenger" seg på vinylen og på de nye tynnere mattene skjer dette oftere, men de nye mattene låter bedre.
    Etter at jeg har renset platene i VPI'en blir jeg kvitt den statiske elektrisiteten og dessuten holder platene seg støvfrie og det er unødvendig å bruke børsten.
    I følge Peter Swain anbefales det ikke å bruke dobbeltsidig tape mellom matte og tallerken. Det låter bedre uten.

Skulle gjerne hatt en matte som var lettere å leve med, men så lenge de låter dårligere er ikke det noe alternativ.

Hva betyr kontraindisert, toriamos? Dette er ikke et forum kun for folk som vandrer rundt med hvite frakker på jobben :)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    Har du en Zerostat? Når jeg bruker Decca-børsten (kullhår) vil matta bli med plata opp. Jeg bruker derfor alltid Zerostat'en etter en runde med børsten. Irriterende med matta som "klenger" seg på vinylen og på de nye tynnere mattene skjer dette oftere, men de nye mattene låter bedre.
    Etter at jeg har renset platene i VPI'en blir jeg kvitt den statiske elektrisiteten og dessuten holder platene seg støvfrie og det er unødvendig å bruke børsten.
    I følge Peter Swain anbefales det ikke å bruke dobbeltsidig tape mellom matte og tallerken. Det låter bedre uten.

Skulle gjerne hatt en matte som var lettere å leve med, men så lenge de låter dårligere er ikke det noe alternativ.

Hva betyr kontraindisert, toriamos? Dette er ikke et forum kun for folk som vandrer rundt med hvite frakker på jobben :)
    Du benytter altså en Zerostat profylaktisk? Har hverken denne eller VPI desverre - men det kommer nok. Mistenker deg for allerede å ha slått opp begrepet "kontraindisert" - trodde dette var et mer gjengs uttrykk enn det antagelig er. Vi i psykiatrien går ikke lenger i hvite frakker. Bruker vår private garderobe og ser til forveksling ut som pasienter alle sammen. Pasienter skiller seg av og til ut ved at de er noe penere i tøyet enn de ansatte.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    toriamos skrev:
    Pasienter skiller seg av og til ut ved at de er noe penere i tøyet enn de ansatte.
    Du får bruke det som argument ved neste lønnsoppgjør ;)

S

Stover

Gjest
    Idag har jeg hatt besøk av Fredrik Lejonklou og han jobbet i 4 samfulle timer med min lp12. Det ble sjekket det meste og til slutt konstatert at denne er som ny (3 år gammel).

Jeg lærte endel, men tiden rant ut og det var ikke rom for alle mine spørsmål. detaljene får jeg ta pr. mail håper jeg.
    Bounce ble justert og nå kan jeg tappe i plata mens den spiller, uten at stiften hopper eller rører seg.

Fredrik var en hyggelig og møysom mann og jeg takker for at det lot seg gjennomføre som det gjorde.

Det var et stort steg videre i lp12 verdenen.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Stover skrev:
    Idag har jeg hatt besøk av Fredrik Lejonklou og han jobbet i 4 samfulle timer med min lp12.
    4 timer.... Jeg hadde Peter Swain (Cymbiosis) på besøk i 3 dager. Opp før 8 og i seng ved 2-3 tiden om natta. Ble jo tid til et par middager + sightseeing, men maken til arbeidsjern har jeg aldri opplevd.
    Ikke nok med at han satt opp mine LP12'ere og tunet resten av anlegget, men han tok seg god tid til å forklare alt han gjorde i detalj og jeg som trodde jeg kunne alt om oppsett av LP12.... Etter først å bøye til topplata optimalt for deretter å sitte med 14-15 fjærer for å finne de optimale til hver av de 3 posisjonene var et syn for guder. Og for en bounce han fikk til, for ikke å snakke om lyden :)

S

Stover

Gjest
    FZ skrev:
    Stover skrev:
    Idag har jeg hatt besøk av Fredrik Lejonklou og han jobbet i 4 samfulle timer med min lp12.
    4 timer.... Jeg hadde Peter Swain (Cymbiosis) på besøk i 3 dager. Opp før 8 og i seng ved 2-3 tiden om natta. Ble jo tid til et par middager + sightseeing, men maken til arbeidsjern har jeg aldri opplevd.
    Ikke nok med at han satt opp mine LP12'ere og tunet resten av anlegget, men han tok seg god tid til å forklare alt han gjorde i detalj og jeg som trodde jeg kunne alt om oppsett av LP12.... Etter først å bøye til topplata optimalt for deretter å sitte med 14-15 fjærer for å finne de optimale til hver av de 3 posisjonene var et syn for guder. Og for en bounce han fikk til, for ikke å snakke om lyden :)
    Betviler ikke kvalitetene, men karen var på ferie, kona venta i byen, synes dette var generøst jeg da.
    Har lyst til å gjøre noe tilsvarende ift Cymbiosis engang.

Uansett, når jeg fikk spilleren opp på det temporære racket fløt det som bare det.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Stover skrev:
    Betviler ikke kvalitetene, men karen var på ferie, kona venta i byen, synes dette var generøst jeg da.
    Har lyst til å gjøre noe tilsvarende ift Cymbiosis engang.

Uansett, når jeg fikk spilleren opp på det temporære racket fløt det som bare det.
    Selvsagt var det generøst. Har sett at Lejonklou har en hjemmeside med en del LP12 stoff. Kjenner forøvrig ikke til ham, men han har sikkert peiling.

Peter nevnte forøvrig at han hadde hatt kontakt med deg ang. LP12. Han er et oppkomme av informasjon om Naim og LP12.
    Jeg har ihvertfall funnet meg min forhandler :)

Til nå har det blitt nytt plinth, topplate, motor, yttertallerken, Keel og Ekos SE fra Leicester.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    10
    FZ skrev:
    Stover skrev:
    Dette bekrefter min mistanke om at LP12 ikke er enkel å sette opp perfekt, noe jeg også har fått erfare selv. Perfekt bouncing er jo bl.a avhengig av at fjærboltene står 100% i lodd nedover, noe jeg slet med å få til. Siden fjærboltene er festet til ei bøyelig topplate, er jeg heller ikke overbevist om at en i utgangspunktet perfekt justering vil være varig. Bl.a ved justering av fjærene kan boltene utsettes for ganske store sideveis belastninger pga. spesielle muttere som går svært tregt i gjengene. En annen ting jeg har merket er at anleggsflaten på de samme mutterene ikke alltid er vannrett opp mot stoppskiva som fjæra igjen hviler mot, slik at etterhvert som mutteren strammes eller slakkes vil stoppskiva helle i forskjellige retninger. Dette tror jeg vil gjøre at fjæra ikke fungerer optimalt.

At det i tillegg opplyses å være forskjell på fjærene, slik at en må "sortere" og plukke ut det som passer best for hver posisjon er nytt for meg, og noe en spiller med LP12s renome ikke burde være befengt med, etter min mening.

Å få bøyd topplata slik at den hviler jevnt på anleggsflatene under og ikke klirrer noen steder kan også være en tålmodighetsprøve. Jeg valgte derfor kort og godt å lime topplata til underlaget og la dette stå i spenn med limtvinger natten over.

Kanskje en del kompromisser og litt billige løsninger fra produsenten, slik jeg ser det, og muligens en spiller som krever spesiell ekspertise og/eller tålmodighet for å bli satt opp perfekt og dermed spille optimalt. Likevel; dette bør ikke dette skremme noen fra å satse på LP12. Min er trolig et godt stykke fra optimal justering, sammenlignet med f.eks FZ's. Likevel synes jeg den spiller meget bra og tror mange ville vært enige med meg. Uansett, en spiller med sjel...

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    K.H. skrev:
    Dette bekrefter min mistanke om at LP12 ikke er enkel å sette opp perfekt, noe jeg også har fått erfare selv. Perfekt bouncing er jo bl.a avhengig av at fjærboltene står 100% i lodd nedover, noe jeg slet med å få til. Siden fjærboltene er festet til ei bøyelig topplate, er jeg heller ikke overbevist om at en i utgangspunktet perfekt justering vil være varig. Bl.a ved justering av fjærene kan boltene utsettes for ganske store sideveis belastninger pga. spesielle muttere som går svært tregt i gjengene. En annen ting jeg har merket er at anleggsflaten på de samme mutterene ikke alltid er vannrett opp mot stoppskiva som fjæra igjen hviler mot, slik at etterhvert som mutteren strammes eller slakkes vil stoppskiva helle i forskjellige retninger. Dette tror jeg vil gjøre at fjæra ikke fungerer optimalt.

At det i tillegg opplyses å være forskjell på fjærene, slik at en må "sortere" og plukke ut det som passer best for hver posisjon er nytt for meg, og noe en spiller med LP12s renome ikke burde være befengt med, etter min mening.

Å få bøyd topplata slik at den hviler jevnt på anleggsflatene under og ikke klirrer noen steder kan også være en tålmodighetsprøve. Jeg valgte derfor kort og godt å lime topplata til underlaget og la dette stå i spenn med limtvinger natten over.

Kanskje en del kompromisser og litt billige løsninger fra produsenten, slik jeg ser det, og muligens en spiller som krever spesiell ekspertise og/eller tålmodighet for å bli satt opp perfekt og dermed spille optimalt. Likevel; dette bør ikke dette skremme noen fra å satse på LP12. Min er trolig et godt stykke fra optimal justering, sammenlignet med f.eks FZ's. Likevel synes jeg den spiller meget bra og tror mange ville vært enige med meg. Uansett, en spiller med sjel...
    Tror nok ikke at torsjonskreftene du utsetter boltene for vil gi skjærkrefter i topplata som vil gi noen deformasjon så lenge du ikke samtidig utsetter boltene for sideveise krefter som vil gi et moment i innfestningen til bolten. Hvis du bruker en "hollow shaft nut driver" til å justere låsemutterne blir det kun torsjonskreftene som skal tas opp av plata. Hvis du derimot bruker en fastnøkkel kan du nok introdusere moment på bolten. Vær ellers obs på at det ikke skal brukes nylocks (låsemuttere med nylon mot gjengene) for justering av fjærene.

Pga. produksjonstoleranser er ikke alle fjærene helt like. Ikke lurt å plassere den mykeste fjæra der vekten er tyngst hvis du ønsker en perfekt bounce.

Iflg. Peter er det ingen god ide å lime topplata til plinthet, evt. å feste den med fler skruer til plinthet. Dette er forsøkt og vil gi en "flatere" lyd med mindre PRaT / boogiefaktor.

Linn har laget et Klimax-plinth hvor topplata er integrert i plinthet og hele greia er frest ut av et stykke aluminium. I tillegg til at det hele ble vanvittig dyrt sies det at det ikke låt bedre enn dagens plinth med rustfri stålplate. Så det er nok ikke helt tilfeldig at det hele er som det er.

Men jeg er enig med deg i at det hele er litt komplisert å få til 100% så hvis man ønsker en plug-and-play spiller er ikke LP12 tingen.

Hvis man derimot ønsker en av de mest musikalske spillerne som er å få tak i er den en opplagt kandidat, men den trenger en ekspert for å tyne det siste ut av den.

S

Stover

Gjest
    FZ skrev:
    K.H. skrev:

Tror nok ikke at torsjonskreftene du utsetter boltene for vil gi skjærkrefter i topplata som vil gi noen deformasjon så lenge du ikke samtidig utsetter boltene for sideveise krefter som vil gi et moment i innfestningen til bolten. Hvis du bruker en "hollow shaft nut driver" til å justere låsemutterne blir det kun torsjonskreftene som skal tas opp av plata. Hvis du derimot bruker en fastnøkkel kan du nok introdusere moment på bolten. Vær ellers obs på at det ikke skal brukes nylocks (låsemuttere med nylon mot gjengene) for justering av fjærene.

Pga. produksjonstoleranser er ikke alle fjærene helt like. Ikke lurt å plassere den mykeste fjæra der vekten er tyngst hvis du ønsker en perfekt bounce.

Iflg. Peter er det ingen god ide å lime topplata til plinthet, evt. å feste den med fler skruer til plinthet. Dette er forsøkt og vil gi en "flatere" lyd med mindre PRaT / boogiefaktor.

Linn har laget et Klimax-plinth hvor topplata er integrert i plinthet og hele greia er frest ut av et stykke aluminium. I tillegg til at det hele ble vanvittig dyrt sies det at det ikke låt bedre enn dagens plinth med rustfri stålplate. Så det er nok ikke helt tilfeldig at det hele er som det er.

Men jeg er enig med deg i at det hele er litt komplisert å få til 100% så hvis man ønsker en plug-and-play spiller er ikke LP12 tingen.

Hvis man derimot ønsker en av de mest musikalske spillerne som er å få tak i er den en opplagt kandidat, men den trenger en ekspert for å tyne det siste ut av den.
    Mye interessant her og jeg følger rådet om å bruke koppnøkkel (Trøndersk) for å justere mutterne for fjærene. På den måten vil en ikke vri noe skjeivt, ei heller ved justering (selvfølgelig).

Sier du at du ikke bruker låsemuttere for fjærene, men kun vanlige sekskantmuttere?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Stover skrev:
    Sier du at du ikke bruker låsemuttere for fjærene, men kun vanlige sekskantmuttere?
    Nei, fjærene skal også ha låsemuttere, men dette er ikke de samme som brukes andre steder på spilleren. Låsemutterne på fjærene er kun av stål, mens de andre er av type nylock. Nylock mutterne er engangsmuttere. Når du skrur av disse skal de byttes ut med nye.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Er det noen som kan tenke seg hvor gammel en Lp 12 spiller
    med serie nr.19313 kan være ?

S

Stover

Gjest
    leon skrev:
    Er det noen som kan tenke seg hvor gammel en Lp 12 spiller
    med serie nr.19313 kan være ?
    Før 1978.

1978, Top plate modified adding two holes for 6 x 0.5 self tappers into wood block. [SN 23,000]

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Er det noen som kan hjelpe meg med alder på en Lingo med serie nr: 12481

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    leon skrev:
    Har ikke noe eksakt årstall; men den er nok fra midten av 70-tallet. Noe kjøp på gang?

Mvh Vidar P

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    leon skrev:
    Har ikke noe eksakt årstall; men den er nok fra midten av 70-tallet. Noe kjøp på gang?

Mvh Vidar P
    Takker, vurderer å kjøpe Lingo til min ny investerte Linn LP12. Som er en
    sen 76modell :)
    Ser litt på ebay, det er 2 stk for salg. Usikker på om det er noe å ligge inn bud på...

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Vidar P skrev:
    leon skrev:

Mvh Vidar P
    Lingo kom ikke før på 90 tallet, men lettest er å kontakte Linn for eksakt årstall.

Vidar: Stemmer at en spiller med dette serienummer ville vært 1972 + et år eller to. Antar at du så feil her ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ahhh... så ikke at det var Lingo; trodde det var en LP12. Beklager. Må få på meg lesebrillene :)

Lingo S/N kjenner jeg ikke. Men har hatt både Lingo 1 og Lingo 2, og sistnevnte er mye bedre!
    Riktig som break in sier; Lingo 1 kom først på 90-tallet.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    leon skrev:
    Ser litt på ebay, det er 2 stk for salg. Usikker på om det er noe å ligge inn bud på...
    Hvis spilleren ikke allerede har installert Cirkus ville jeg gjort det før investering i ny strømforsyning.

FZ

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    FZ skrev:
    leon skrev:
    Hvis spilleren ikke allerede har installert Cirkus ville jeg gjort det før investering i ny strømforsyning.

FZ

Cirkus kit kommer også, ser at det ligger noen på ebay, hva tenker dere om å
    kjøpe et slikt kit brukt ?

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    leon skrev:
    FZ skrev:
    leon skrev:

FZ

Tja... du kan være heldig eller uheldig med slike kjøp. Selger de ikke nye sett også på eBay? Tror jeg har sett dette tidligere.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Cirkus hadde ikke jeg turt å kjøpe brukt tror jeg. Derimot hadde jeg, OM jeg hadde vært banditt, - kjøpt meg Cirkus og solgt det gamle settet SOM Cirkus - vanskelig å se forskjell.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    leon skrev:
    Tror nok jeg ville kjøpt et nytt Cirkus-kit. Da er alle slitedeler flunka nye. Cirkus-kit er etter min oppfatning den oppgraderingen Linn tilbyr som gir desidert mest for penga.

FZ

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    toriamos skrev:
    Cirkus hadde ikke jeg turt å kjøpe brukt tror jeg. Derimot hadde jeg, OM jeg hadde vært banditt, - kjøpt meg Cirkus og solgt det gamle settet SOM Cirkus - vanskelig å se forskjell.
    Ingen sak å avsløre slike røverstreker. Lett å se forskjell på lageret hvis du vet hva du skal se etter.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Ahhh... så ikke at det var Lingo; trodde det var en LP12. Beklager. Må få på meg lesebrillene :)

Lingo S/N kjenner jeg ikke. Men har hatt både Lingo 1 og Lingo 2, og sistnevnte er mye bedre!
    Riktig som break in sier; Lingo 1 kom først på 90-tallet.

Mvh Vidar P
    Ok, jeg tar til fornuft :) det må bli en lingo 2. Denne blir vel vanskelig finne brukt..

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    toriamos skrev:
    Ingen sak å avsløre sånne røverstreker. Lett å se forskjell på lageret hvis du vet hva du skal se etter.
    Delvis protest. En som kjøper Cirkus over nettet vet antageligvis ikke hvordan et Cirkus-lager ser ut. Der i ligger faren. VET man hvordan det ser ut - så er jo saken noe mer biff.
    Uansett - hvem sitter med et ekstra Cirkus-kit? Finnes det de som monterer Cirkus - finner ut at de ikke liker det - og setter på det gamle? Min spiller profiterte helt klart på Cirkus-oppgraderingen.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    toriamos skrev:
    Delvis protest. En som kjøper Cirkus over nettet vet antageligvis ikke hvordan et Cirkus-lager ser ut. Der i ligger faren. VET man hvordan det ser ut - så er jo saken noe mer biff.
    Uansett - hvem sitter med et ekstra Cirkus-kit? Finnes det de som monterer Cirkus - finner ut at de ikke liker det - og setter på det gamle? Min spiller profiterte helt klart på Cirkus-oppgraderingen.
    Naim mener at pre-Cirkus er bedre og jeg vet at noen ARO eiere har byttet tilbake til det gamle subchassiet og lageret. Kan jo være et av dem som ligger ute på ebay.....

roarh

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Antall liker
    6
    Jeg fikk installert Cirkus i sommer. Det var større løft enn jeg hadde drømt om. Selvsagt har jeg fått med meg det som har vært skrevet her om oppgraderingen, men jeg trodde det var mer på nyansenivå. Forventet ikke å få tilbake en totalt forandret spiller.
    Nå skal det sies at det ble med en Linn Kairn fra Kontrapunkt i samme slengen, og noe av æren for forbedringen må vel den få, men overbevisningen er stor ang cirkus-kitets fortreffelighet.
    At noen mener pre-cirkus er bedre er nesten ikke til å tro, men det kan jo bero på at f.eks Aro er en litt annen arm en min Grace...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke sett noen uttalelser fra Naim Audio om at pre-Cirkus er bedre. Fins de?
    Men at det er noen på åpne fora som N-forum som mener kontroversielle ting er jo ingen overraskelse. Det er jo bare å se her på hfs også det...

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Jeg har ikke sett noen uttalelser fra Naim Audio om at pre-Cirkus er bedre. Fins de?
    Men at det er noen på åpne fora som N-forum som mener kontroversielle ting er jo ingen overraskelse. Det er jo bare å se her på hfs også det...

Mvh Vidar P
    Ja, de finnes, ellers hadde jeg ikke sagt det.

Jeg snakket en del med Naim den gang jeg kjøpte Armageddon. Da var det ingen som hadde kjøpt Armageddon av importøren og det var ingen mulighet til å høre på den i Norge.

På spørsmål om pre-Cirkus vs Cirkus var deres svar: "We don't like the Cirkus-mod". Det var vel temmelig entydig det. Jeg tolket det ihvertfall dithen at de syntes pre-Cirkus var bedre.... eller tror du de mente at de ikke likte at den var så bra..... Who knows....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn