Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Stover

Gjest
    toriamos skrev:
    Èn stk Trampolin-pote demontert:

Sitter med fire små treskruer, ingen sak å skru ut.

Et nytt bilde - og noe mer interessant... Samme poten, men nå delt i to. Foten er gjenget og er skrudd inn i "hodet" på gummimembranen. Dette er jo interessant. Om man opplever en høydeforskjell i plinthet ved Tramplin, så kan man jo justere høyden på føttene ved å skru ut foten en millimeter eller tre. Om dette er anbefalt aner jeg ikke - Linn nevner ingenting på sine sider om at føttene til Trampolin er gjenget på og kan skrues helt eller delvis ut. Informasjon er ikke skottenes sterke side.

Vel, da kan jeg beholde Trampolin OG sove godt om natten.
    Føttene i Trampolin skal IKKE justeres. Man skal skru dem forsiktig inn, til du kjenner at de bunner.
    Når føttene er skrudd inn står ikke spilleren nødvendigvis i plan. Sånn er det konstruert.

For å få spilleren i plan må du justere på underlaget/ hyllen den står på.

S

Stover

Gjest
    Nå er det minst 3 parallelle LP12 tråder på sentralen. Hva med å bruke den eldste, slik det er nå blir det en masse gjentagelser. Naim-tråden f.eks. innholder en masse nyttig info for den som er ute etter det, vi kunne hatt det samme for LP12 dersom man holdt seg til samme tråd.........
    Jeg er enig. Kan det da erklæres at dette er LP12 tråden på dette forumet?
    :)

Forøvrig har jeg intet nytt å melde fra min lp12 verden.
    Kanskje noen andre har gjort noen nye oppdagelser?

liern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2003
    Antall liker
    2
    Hei alle sammen,

Håper jeg kan legge ut dette spørsmålet i denne tråden, uten å kuppe nåværende diskusjon:

Hva er en Linn LP12 med Ekos tonearm og Lingo ekstern strømforsyning (den eldre, lange) være verdt på bruktmarkedet?
    Spilleren har serienr: 094110, og jeg mener den er ca. 8 år gammel? Spilleren har forøvrige Lyra Helikon pick-up.
    Eier oppgir nypris på ca. 70 000,- Hva er "riktig" bruktpris?

Kan noen forøvrig si noe om annenhåndsverdien generelt på Linn Sondek-spillere som er relativt nye, slik som den over?

Takk for hjelp!

Mvh
    liern

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville ha sjekket serienr; min er fra 1994/5, altså 13 år gammel, og har serienr 92xxx. Denne Lingo'en er en Lingo 1 forresten. Jeg vil antyde i størrelsesorden 25-30k jeg med Lingo 1... take or give. 5-10k ekstra om den har en Lingo 2 kanskje. Hvis den er i topp stand da. Pu'en er forgjengelig, og ikke verdt veldig mye i likningen imo.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    liern skrev:
    Hei alle sammen,

Håper jeg kan legge ut dette spørsmålet i denne tråden, uten å kuppe nåværende diskusjon:

Hva er en Linn LP12 med Ekos tonearm og Lingo ekstern strømforsyning (den eldre, lange) være verdt på bruktmarkedet?
    Spilleren har serienr: 094110, og jeg mener den er ca. 8 år gammel? Spilleren har forøvrige Lyra Helikon pick-up.

Kan noen forøvrig si noe om annenhåndsverdien generelt på Linn Sondek-spillere som er relativt nye, slik som den over?

Takk for hjelp!

Mvh
    liern
    Min er fra begynnelsen av 2005 og har s/n 990032

Betalte noe under 1/2 pris av nypris for lp12-trampolin1- Lingo2- Ekos2 og Arkiv pickup, (som tydeligvis var lite brukt) for 1 år siden.
    Noen sa jeg betalte for mye, andre ikke.

Oppgraderingene har stort sett hatt samme pris som forrige generasjon og IMO er den oppgitte nypris ikke relevant for fastsettelse av bruktprisen i dette tilfellet.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    liern skrev:

Bare hyggelig med flere som er interessert i LP12, liern :)

Den er nok noe eldre enn 8 år. Linn passerte 95000 i jubilemsåret 1997 (25 år siden første LP12 kom i salg), men det betyr alikevel at spilleren du snakker om har alle oppgraderingene t.o.m. Cirkus.
    Hvis spilleren er strøken og armen er en Ekos2 (SN > 6600) ville jeg si at den burde ligge på ca. 25 000,- uten PU.

mvh
    FZ

S

Stover

Gjest
    Har forstått fra tidligere innlegg at å bygge en lp12 av deler blir like kostbart som å kjøpe komplett. Stemmer det?

Siden ingen vil kjøpe mitt til overs plinth og Trampolin1, har jeg tenkt tanken om å sette sammen en spiller til, med mer sparsomme specs selvfølgelig.

Antar at jeg må kjøpe et circus kit og bygge videre med motor, psu, armbord osv?

Noen tanker her?

Luvaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Der finnes masse deler til LP12 på f.eks. ebay.
    Fullt mulig å bygge opp en spiller slik. Burde bli billigere enn å kjøpe en komplett spiller.
    Jeg har handlet mye på ebay, bla. deler til LP12.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Blir ganske dyrt om du skal kjøpe delene nye:

Cirkus 5200,-
    Tallerken+filt 2300,-
    Topplate 2000,-
    Støvdeksel >1000
    Hengsler 300,-
    PSU 3000-12000,-
    Motor 1300,-
    Wiring strap 300,-
    + div. skruer,skiver og muttere ca. 200,-

Alle priser er ca. priser som jeg har i hue (støvdeksel bare gjetter jeg på og tror det kanskje er dyrere), men som du ser blir det en ganske kostbar affære og så trenger du en arm og pick-up i tillegg.

mvh
    FZ

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Jeg har brukt mye tid på Linn spillere og har etter hvert hatt en 3-4 forskjellige spillere som er bygget og etter hvert videresolgt. Dersom en liker å mekke litt så kan det jo være en ide å kjøpe en eldre spiller og etter hvert oppgradere denne. Ved kjøp av min første spiller på eBay så var det de pengene jeg hadde tilgjengelig som bestemte stand, så det ble en pre cirkus spiller med rega 250 arm. Men etter hvert så oppgraderte jeg med nye deler fra Kontrapunkt og bygget meg videre til en SE spiller som jeg har i dag. Det er faktisk slikt at å kjøpe en Linn LP12 spiller del for del fra Kontrapunkt ikke er noe særlig dyrere, tror det er nesten samme pris. Så da blir det ikke noe feil i å gjøre det på denne måten. Jeg kunne tidligere ha fått meg en fullrigget spiller, men det gikk litt sport i det, så jeg har nå eid og brukt de fleste PSU’ene samt en 5-6 forskjellige armkombinasjoner samt PU’er. Alle LP12 spillerne fra tidlig 70’tall til dagens fullrigget SE spiller har sin sjarme, men skulle jeg valgt kun en spiller så blir det den siste fullriggede. Men det er folk der ute som foretrekker de eldre versjonene og det har jeg også en forståelse for.

S

Stover

Gjest
    Takk for svar.

Jeg har jo en ganske ny spiller som jeg er fornøyd med, så tanken var å få benyttet de få delene jeg har til overs.

Forstår at en kan samle sammen en spiller til en rimeligere penge enn ny, men konsensus blir vel at det ikke er særlig mye å spare.
    Å bygge en komplett spiller basert på plinth og Trampolin virker derfor særdeles lite hensiktsmessig.

Får prøve en ny annonse. ;)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Da har Linn kommet med Keel for Aro. Det bør vel være gode nyheter for Aro-gutta her på forumet.

Peter (Cymbiosis) har fått en i sjappa si og vil teste denne mot en Keel/Ekos SE kombinasjon. Er ikke satt i serieproduksjon enda så det spørs om den havner under juletreet i år 8)

FZ

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Skal Aromatic, som forøvrig ikke er i produksjon lenger, benyttes må dere fram med drillen og bore hull i aluminiumsplata. Vil ikke tro det er veldig mange som går løs på Keel'en på den måten ;)

FZ

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da blir det som jeg trodde og håpet på da, Keel for Aro altså; men AroMatic-tilpasning blir det, selv om jeg må gjøre det selv. Det gjorde jeg med dagens armbord også. Naim leverer en templat med Aro/AroMatic, som bare er å legge over armbordet, og drille ivei.
    Et par hull i Keel er ingen nevneverdig risiko å ta ift å snappe nåla av en XV-1S, en Ortofon Winfeld eller andre dyre pu'er som vil kunne stå i en Aro.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Litt mer nervepirrende å drille hull i en Keel til drøyt 25000,- enn ett armbord til 500 spenn kanskje ;)

Uansett, hvis Keel for Aro er like vellykket som Keel for Ekos har du noe å se fram til.......

FZ

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil mene at det er enda mer nervepirrende å løfte rundt på pu'er til 35k, mange ganger daglig i årevis :)

Mvh Vidar P

S

Steinar O

Gjest
    Ser at dette med armløfter for ARO beskrives på Naim-Forum.
    Cymbiosis ser ikke ut til å ha noen betenkeligheter med å bore hull for armløfter i ARO keel.
    Han sier også at hullets plassering kommer innenfor fordypningene i bordet, ikke i konflikt med støpingen/ bæringen/ avstivningen.

Må en slik armløfter kjøpes brukt?

Mvh S

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Armløfteren, Aromatic, er ikke lenger i produksjon så skal du ha en slik må du på bruktmarkedet.

Ellers er ikke Keel støpt, men frest ut av en aluminiumsplate.

S

Steinar O

Gjest
    FZ skrev:
    Armløfteren, Aromatic, er ikke lenger i produksjon så skal du ha en slik må du på bruktmarkedet.

Ellers er ikke Keel støpt, men frest ut av en aluminiumsplate.
    OK. Takk for infoen.

Er nålene normalt så følsomme som det beskrives, om man er normalt forsiktig og følsom?
    Uhell skjer, jeg vet det ;)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    leon skrev:
    Steinar O skrev:
    Ser at dette med armløfter for ARO beskrives på Naim-Forum.
    Cymbiosis ser ikke ut til å ha noen betenkeligheter med å bore hull for armløfter i ARO keel.
    Han sier også at hullets plassering kommer innenfor fordypningene i bordet, ikke i konflikt med støpingen/ bæringen/ avstivningen.

Må en slik armløfter kjøpes brukt?

Mvh S
    http://cgi.ebay.com/Avid-Naim-Slide...hash=item220301857772&_trksid=p3286.m63.l1177
    Den dingsen der passer neppe på en LP12..............

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O skrev:
    Er nålene normalt så følsomme som det beskrives, om man er normalt forsiktig og følsom?
    Uhell skjer, jeg vet det ;)
    Hvis du er normalt stødig på labben og ikke helt i alkotåka tipper jeg det går bra. Mange Aro-eiere som ikke har lift....

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Her er noe for ARO-gutta ;)

Samme pris som vanlig Keel, £ 1950,-

Fotograf: Peter Swain, Cymbiosis

S

Steinar O

Gjest
    Angående plassering av lp12/ platespiller ift påvirkninger fra rommet og høyttalerne.

Antar det finnes noen tommelfingerregler, men at det finnes ulike variabler mellom ulike rom?
    Noen tips her?

Mvh

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har min på vegghylle (bærevegg) rett til siden for høyttalerne. Her bør trykket fra høyttalerne være lavest i rommet IMO.....
    Høyttalerne rager 1,30 og hylla er plasser 1,40 opp på veggen. Perfekt for meg (1,90) og samtidig i barnefri høyde :)

S

Steinar O

Gjest
    FZ skrev:
    Jeg har min på vegghylle (bærevegg) rett til siden for høyttalerne. Her bør trykket fra høyttalerne være lavest i rommet IMO.....
    Høyttalerne rager 1,30 og hylla er plasser 1,40 opp på veggen. Perfekt for meg (1,90) og samtidig i barnefri høyde :)
    Takk

I samme avstand til bakvegg som ht også?

190? Holder selv til 3 cm under ;)

Noen god metode for å sjekke hvor påvirkningen er lavest?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O skrev:
    I samme avstand til bakvegg som ht også?

Noen god metode for å sjekke hvor påvirkningen er lavest?
    Samme avstand til bakvegg, midten av platespilleren har samme avstand som fronten av høyttaleren til veggen.

Vet ikke om noen metode for å sjekke det, kun "common sense". Har aldri sett noen råd ang. dette.

Ville ihvertfall ikke plassert den bak en høyttaler med bassrefleksporter bak. Eller en høyttaler som spiller "begge veier" som f.eks. en elektrostat.

Unngå å plassere den nær et hjørne i rommet!!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Å finne et kanselleringspunkt med lavt trykk er tingen for platespiller på vegg ja! Det hører man når man spiller basstung musikk og beveger hodet langs bakvegg, det er iallefall min måte. Ikke så vitenskapelig, men evig god nok.

Mvh Vidar P

S

Steinar O

Gjest
    Vidar P skrev:
    Å finne et kanselleringspunkt med lavt trykk er tingen for platespiller på vegg ja! Det hører man når man spiller basstung musikk og beveger hodet langs bakvegg, det er iallefall min måte. Ikke så vitenskapelig, men evig god nok.

Mvh Vidar P
    Bakvegg eller sidevegg eller begge?

Forøvrig takk for svar til begge.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo det samme prinsippet enten spilleren er plassert på den ene eller andre veggen? Poenget blir å finne et område hvor det er minimalt med trykk. Da jeg hadde to subwoofere var det svært så tydelig at det var et stort poeng.

Forøvrig er jeg ikke plaget av bassovertrykk noe sted i rommet, og det kan jo hende det blir tilfelle hos deg også; jeg ville ha ventet til rommet var klart og brukt litt før jeg gikk videre med endelig spesifikk plassering jeg tror jeg; det er antakelig ingen grunn til å bestemme seg for endelig plassering nå, og alt blir så mye lettere å høre med egne ører når rommet er i bruk.

Det er iallefall min erfaring, at slike ting er svært vanskelig å resonere seg frem til eller forutsi; svært lett å høre seg frem til når ting er i bruk.

Mvh Vidar P

S

Steinar O

Gjest
    Ok og helt enig.
    For min del må det bli som med akustikkforholdene, å leve i rommet en stund og erfare hvor ting best plasseres.
    Allikevel greit å vite "reglene" på forhånd.

Nytt spørsmål siden jeg er i det modus idag:
    Hvordan hører man at en pickup begynner å bli utslitt?

Mvh

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Spill en plate med klavermusikk. Hvis den forvrenger ved kraftige partier er nåla slitt. Høres spesielt godt på de innerste rillene.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ... hvis den ellers er korrekt innstilt og ren. Om ikke, så kan det gi samme symptomer. Særlig vil høyrehanda vrenge innerst.

Ellers er det jo å si at dette "føles" litt... en pu som er sliten vil låte mer urent, vagere, flatere og mer fargeløst over hele fjøla. Retipping hjelper godt mot urenhetene.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Ellers er det jo å si at dette "føles" litt... en pu som er sliten vil låte mer urent, vagere, flatere og mer fargeløst over hele fjøla. Retipping hjelper godt mot urenhetene.
    Mener å ha lest tidligere at du ikke er noen fan av retipping. Hva er grunnen til det?

Hvis man f.eks. sender sin Benz PU til Benz for retipping, er det da grunn til å tro at den ikke er så god som da den var flunka ny?

mvh
    FZ

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke entusiastisk på egne vegne, andre får gjøre hva de vil; det legger jeg meg ikke i.
    Grunnen er at jeg aldri har opplevd en retippet pu som låter likt eller like bra som en ny tilsvarende. Har fått sammenliknet noen ganger, ikke mange ganger. Dette er jeg ikke alene om, mange rapporterer at retipping av deres pu'er ikke lever helt opp til forventning.

Linn for å ta et eksempel drev ikke bare med retipping men sågar total rebuild, deres argumentasjon for å slutte med dette og istedet tilby innbytte var at de fikk aldri pu'ene til å låte like bra som ny.

Ting kan lett tyde på at det ikke bare er nåla som slites når en pu brukes.

Mvh Vidar P

S

Steinar O

Gjest
    FZ skrev:
    Spill en plate med klavermusikk. Hvis den forvrenger ved kraftige partier er nåla slitt. Høres spesielt godt på de innerste rillene.
    Hører at det vrenger litt på høyt nivå på stemmer.
    Jeg får ta en sjekk av innstillinger og ellers smøre meg med tålmodighet til utpå nyåret.

Retipping er ikke meg, selv om jeg vet det er delte meninger om akkurat det.
    ToriAmos har jo retippet sin Linn PU. vet ikke helt hva resultatet ble, men har hørt lite fra den kanten og det lover vel bra?

Som nevnt tidligere sa Lejoklou (uten at han vet alt) at Linn`s pickuper ikke alltid var like bra slipt.
    Han sa han hadde returnert flere som ikke ble godkjent i mikroskopet.

Takk igjen...

Mvh

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Har fått spørsmål av en kollega ang. retipping av Benz. Blir litt OT her så jeg starter heller en ny tråd.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O skrev:
    Som nevnt tidligere sa Lejoklou (uten at han vet alt) at Linn`s pickuper ikke alltid var like bra slipt.
    Det hørtes jo ikke særlig oppløftende ut. Så vidt jeg vet er det Lyra som lager Linn Akiva og de burde vel kunne sakene sine. Eller kanskje dette gjaldt de rimeligere PU'ene?

S

Steinar O

Gjest
    FZ skrev:
    Steinar O skrev:
    Det hørtes jo ikke særlig oppløftende ut. Så vidt jeg vet er det Lyra som lager Linn Akiva og de burde vel kunne sakene sine. Eller kanskje dette gjaldt de rimeligere PU'ene?
    Mulig det. Er ikke så inne i det der.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ScanTech som lager Linn's MC'er, samme firma som lager Lyra's pu'er også. Mao så forstår jeg det slik at Linn og Lyra begge er kunder hos ScanTech i Japan. Om jeg ikke har misforstått. Det er sågar en nordmann involvert på høyeste nivå i firmaet.

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn