Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Lyra er et varemerke som ScanTech bruker på sine elementer. Enig, upresist å si at Lyra produserer noe som helst, men de reproduserer ihvertfall god lyd ;)

noaa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Hei er ny på dette området når det gjeld Linn lp12 , så mitt spørsmål er om nokon har erfaring med denne ( Dynavector DV20X- Low ) , om den passer inn på ein linn arm og om det er greit å få stille den inn så eg får det rette overhenget, som eg har forstått så skall det vera omlag 18 mm.

mvh noaa

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mulig jeg husker feil, men Ittok (og Ekos som vel har samme geometri?) har vel noe begrensninger hva stort overheng og DV-pu'er angår? Jeg innbiller meg at det går med DV-pu'er på Ittok, men med lite til overs; imidlertid kan jeg ikke si noe sikkert dessverre. Andre her i tråden vil sikkert kunne være mer konkret.

Jeg er forresten ikke spesielt opptatt av å få overhenget på millimeteren, ikke rart siden jeg ikke engang kan justere det på min Aro-arm :)  Det synes på meg som om det er andre og langt viktigere ting å få rett enn overhenget. Kan iallefall bekrefte at DV's spillestil passer LP12 sin spillestil bra, med en bouncy og levende lyd fra begge, det jeg har hørt av det iallefall.

Mvh Vidar P

noaa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Mulig jeg husker feil, men Ittok (og Ekos som vel har samme geometri?) har vel noe begrensninger hva stort overheng og DV-pu'er angår? Jeg innbiller meg at det går med DV-pu'er på Ittok, men med lite til overs; imidlertid kan jeg ikke si noe sikkert dessverre. Andre her i tråden vil sikkert kunne være mer konkret.

Jeg er forresten ikke spesielt opptatt av å få overhenget på millimeteren, ikke rart siden jeg ikke engang kan justere det på min Aro-arm :)  Det synes på meg som om det er andre og langt viktigere ting å få rett enn overhenget. Kan iallefall bekrefte at DV's spillestil passer LP12 sin spillestil bra, med en bouncy og levende lyd fra begge, det jeg har hørt av det iallefall.

Mvh Vidar P
    Takk skall du ha for opplysningen, greit å ha ein plass man kan gå inn å hausta av andres erfaring.

mvh noaa

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Sota skrev:
    Hei er ny på dette området når det gjeld Linn lp12 , så mitt spørsmål er om nokon har erfaring med denne ( Dynavector DV20X- Low ) , om den passer inn på ein linn arm og om det er greit å få stille den inn så eg får det rette overhenget, som eg har forstått så skall det vera omlag 18 mm.

mvh noaa
    Ekos er langt mer kilen på PU'er enn Ittok LVII. Mye større plass til å skyve PU'en tilbake i shellet på Ittok. Skaff deg en Linn-protractor for å få overhenget riktig, evt. Dr. Feichert eller Wally-tractor. Linn's koster bare en brøkdel av de to andre og fungerer like bra.

Overhenget skal ikke være omlag 18mm, men eksakt 18mm ;)

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Sota skrev:
    Vidar P skrev:

Jeg er forresten ikke spesielt opptatt av å få overhenget på millimeteren, ikke rart siden jeg ikke engang kan justere det på min Aro-arm :) Det synes på meg som om det er andre og langt viktigere ting å få rett enn overhenget. Kan iallefall bekrefte at DV's spillestil passer LP12 sin spillestil bra, med en bouncy og levende lyd fra begge, det jeg har hørt av det iallefall.

Mvh Vidar P
    Takk skall du ha for opplysningen, greit å ha ein plass man kan gå inn å hausta av andres erfaring.

mvh noaa
    Denne kombinasjonen har jeg tidligere hatt og det fungerer utmerket i forhold til innfestning. Min var dog en DV20X- H i en Ittok II arm, men PU husene er like.

noaa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Sota skrev:

mvh noaa
    Ekos er langt mer kilen på PU'er enn Ittok LVII. Mye større plass til å skyve PU'en tilbake i shellet på Ittok. Skaff deg en Linn-protractor for å få overhenget riktig, evt. Dr. Feichert eller Wally-tractor. Linn's koster bare en brøkdel av de to andre og fungerer like bra.

Overhenget skal ikke være omlag 18mm, men eksakt 18mm ;)
    Hei, ser du vil ha overhenget på 18 mm, så eg skal prøva å vera nøyaktig blir skjelven på neven av mindre. Linn-protractor kor får eg tak i den og korleis fungerar den?

mvh noaa

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Linn-protractor kjøper du hos Kontrapunkt. Koster en drøy hundrings. Enkel å bruke. Har du trøbbel er det bare å spørre........

Edit: OBS. Ikke trekk til skruene på PU'en mens armen er montert på spilleren. Det kan ødelegge lagerne.....

Brian7500

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    4
    Et par spørgsmål angående Naim Aro.

Kan den bruges samtidig med Linn Keel?

Er der fastmonteret armkabel på en Aro, elelr kan det skiftes?

Og hvad ville i givet fald være godt at bruge?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Brian7500 skrev:

Det finnes nå en Keel/A, dvs. Keel for Aro. Samme pris som vanlig Keel.

Resten av spørsmålene overlater jeg til Aro-gjengen på forumet ;)

mvh
    FZ

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Brian7500 skrev:

Du kan trygt bruke den originale Aro-kabelen. Den klarer seg fint med erkehighend pu'er som f.eks XV-1S inn i erkehighend forsterkere som f.eks Naim SuperLine, så no worries. Pluggen er ikke lik med f.eks Linn, så T-Kable er utelukket. Naim er ikke noe for kabel-tweakere. Heldigvis synes nå jeg da.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Rolig nå, gutter. Ikke noe besudling av LP12-tråden med tåkete fyllevrøvl på en fredagskveld............

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Linn lager en egen Keel for Aro. Aro kan ikke brukes sammen med vanlig Keel.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Apropos vin og vinyl:

Plukket opp følgende uttalelse på Naim-forum: " I would not touch the Aro, which gives absolutely no sense of confidence that you might not at any moment destroy the cartridge with nothing more than the convulsion brought on with a sneeze."

En slik arm bør vel ikke brukes av en alkoholpåvirket person.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har da smakt min andel dråper vin opp gjennom de rundt 13-14 årene jeg har eid Aro, har til gode å ødelegge en pu ennå pga den. Så der lener jeg meg faktisk på egne solide brukererfaringer for en gangs skyld, og sier at denne fyren som ikke vil røre en Aro får gjerne la være for min del, han om det. Jeg bryr meg ikke om andres nys. Høres ut som en tufs som trekker altfor raske lettvintkonklusjoner. Som om verden ikke var full nok av de.

Mvh Vidar P

Brian7500

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    4
    Det er da ikke mit indtryk af Naim at de laver produkter der er så ustabile i design eller drift?!?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei, de er jo ellers kjent for det motsatte. Sære og tilvenningskrevende initialt, men med høy byggekvalitet, og overbevisende på sikt. Men jeg skal erkjenne at unipivotarmer generelt, herunder Aro, føles veldig uvant for de som er vant til vanlige armer. Det er jo en naturlig konsekvens av deres ene kontaktpunkt.

Jeg synes det går veldig greit å bruke Aro etter en kort tilvenningstid, selv om jeg skjønner (også av egen opplevelse) at det er lett å trekke litt for lettvinte konklusjoner om hvor vanskelig det er, etter de første forsøk.

Det må allikevel sies at AroMatic er gudesendt ekstrautstyr, og jeg ville ha snudd endel steiner for å finne en slik, dersom jeg skulle kjøpe en Aro. Dersom jeg skal ha Keel så skal det være hull i den til AroMatic.

Mvh Vidar P

Brian7500

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    4
    Vidar P skrev:
    Nei, de er jo ellers kjent for det motsatte. Sære og tilvenningskrevende initialt, men med høy byggekvalitet, og overbevisende på sikt. Men jeg skal erkjenne at unipivotarmer generelt, herunder Aro, føles veldig uvant for de som er vant til vanlige armer. Det er jo en naturlig konsekvens av deres ene kontaktpunkt.

Jeg synes det går veldig greit å bruke Aro etter en kort tilvenningstid, selv om jeg skjønner (også av egen opplevelse) at det er lett å trekke litt for lettvinte konklusjoner om hvor vanskelig det er, etter de første forsøk.

Det må allikevel sies at AroMatic er gudesendt ekstrautstyr, og jeg ville ha snudd endel steiner for å finne en slik, dersom jeg skulle kjøpe en Aro. Dersom jeg skal ha Keel så skal det være hull i den til AroMatic.

Mvh Vidar P
    Hvad er AroMatic?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Armløfter for Linn LP12. Ekstrautstyr til Aro, idag visstnok ikke i produksjon.

Mvh Vidar P

Brian7500

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    4
    Vidar P skrev:
    Armløfter for Linn LP12. Ekstrautstyr til Aro, idag visstnok ikke i produksjon.

Mvh Vidar P
    Vil det sige at Naim Aro er født uden armløfter?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det ser du på hjemmesiden, den har en ekstra stor løftepinne, thats it.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Det ser unektelig ut til at Naim beveger seg bort fra LP12. Først slutter de å levere Aro-matic og nå har de også sluttet å levere Aro-borete armbord til LP12.
    Et paradox etter at Linn, etter massivt press fra Aro-kunder og -forhandlere, har designet en Keel for Aro. Dog uten hull for Aro-matic, men det er jo ikke så rart siden Naim ikke leverer dem lengre.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    3 nye oppgraderinger er på vei iflg. Sound Gallery:

http://www.soundgallery.co.uk/lp12news.html

Hmmmm....dette blir nok ikke billig. Dårlig timing ift verdensøkonomien.......

Tipper det blir disse tre:

Lingo SE
    Linto SE
    Akiva SE

evt.

Klimax Lingo
    Klimax Linto
    Klimax Akiva

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    Det ser unektelig ut til at Naim beveger seg bort fra LP12. Først slutter de å levere Aro-matic og nå har de også sluttet å levere Aro-borete armbord til LP12.
    Et paradox etter at Linn, etter massivt press fra Aro-kunder og -forhandlere, har designet en Keel for Aro. Dog uten hull for Aro-matic, men det er jo ikke så rart siden Naim ikke leverer dem lengre.
    Tja, hva skal en med Aro-matic da? Om en ikke makter å heve og senke en arm med en finger så står det dårlig til - eventuelle parkinsonspasienter får ha meg unnskyldt. Synes forøvrig det er mye lettere å opere ARO enn f.eks Ittok - som jeg hadde tidligere. AROens "løftepinne" er buet og mye bedre egnet til formålet enn Linn sine tilsvarende. Noe som igjen gjør det mye letter å heve en ARO ved slutten av en plate enn en Ittok - f.eks.
    Det sies at Aro-matic ikke gjorde noe posititvt for lyden - grunn nok til å ikke produsere den det.

Naim måtte slutte å produsere Linn-armbord for ARO som en del av avtalen med Linn - da Linn bestemte seg for å lage Keel som passet tonearmen fra en konkurent. (Bare noe jeg har funnet på - men det KAN være sant)

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Spennende ;D

Blir det en Lingo SE så har jeg en høne å plukke med Kontrapunkt... Ikke lenge siden jeg kjøpte en Lingo 2 av dem...

Akiva SE er bare en må ha sak, og er den ikke for dyr så ser jeg for meg denne ila et år eller to. Ser ingen grunn i å bytte ut min Akiva enda da den har mange gode timer igjen etter retipping.

Tillegg: Ikke lett å opprettholde SE status akkurat...

FZ skrev:
    3 nye oppgraderinger er på vei iflg. Sound Gallery:

http://www.soundgallery.co.uk/lp12news.html

Hmmmm....dette blir nok ikke billig. Dårlig timing ift verdensøkonomien.......

Tipper det blir disse tre:

Lingo SE
    Linto SE
    Akiva SE

evt.

Klimax Lingo
    Klimax Linto
    Klimax Akiva

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Nå er jo Linn såpass skvære at de leverer armbrett for ARO også. Du trenger altså ikke kjøpe Keel/A for å slippe å bore hull selv ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    toriamos skrev:
    .. Det sies at Aro-matic ikke gjorde noe posititvt for lyden - grunn nok til å ikke produsere den det.
    Noen sa sågar at den degraderte lyden. Det oppfatter jeg personlig som det reneste tøv. Jeg skulle gjerne ha utfordret hvem som helst "gulløre" til å plukke ut en AroMatic og en ikke-AroMatic LP12 blindt... no way Josè!

Når det så er sagt; en AroMatic gjør livet lettere. Once you've tried black, you won't go back :)

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    toriamos skrev:
    .. Det sies at Aro-matic ikke gjorde noe posititvt for lyden - grunn nok til å ikke produsere den det.
    Noen sa sågar at den degraderte lyden. Det oppfatter jeg personlig som det reneste tøv. Jeg skulle gjerne ha utfordret hvem som helst "gulløre" til å plukke ut en AroMatic og en ikke-AroMatic LP12 blindt... no way Josè!

Når det så er sagt; en AroMatic gjør livet lettere. Once you've tried black, you won't go back :)

Mvh Vidar P
    Personlig setter jeg Aro-Matic nesten i samme bås som enhjørningen. Har hørt om den, har aldri sett den, umulig å få tak i, ingen bilder på nettet etc.
    FINNES den egentlig? - Aro-Matic mener jeg - ikke 1-hjørningen.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    break_in skrev:
    Blir det en Lingo SE så har jeg en høne å plukke med Kontrapunkt... Ikke lenge siden jeg kjøpte en Lingo 2 av dem...
    Ryktene vil ha det til at motoren skal skiftes også, kombinert med ny PSU. Noen prater om DC, andre om AC med lavere spenning enn dagens motor. Vi får sannsynligvis svaret snart...........

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    toriamos skrev:
    FINNES den egentlig? - Aro-Matic mener jeg - ikke 1-hjørningen.
    Har sett ett bilde av den i fjern fortid. Såvidt jeg husker er det en hendel/spak som er festet i plinthet og en overføring til en dings som er festet i armbrettet. Peter (Cymbiosis) er ikke glad i ekstra stæsj som henger mellom plinth og subchassis og mente det var like greit at de sluttet å levere den.

PS. Nå får jeg vel på pukkelen av Vidar igjen ;)

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Høres dyrt ut dette, men en ordentlig DC styring hadde jo vært saker. Skal være vanskelig å få til, men dersom gjort bra så skal det være meget stabilt.

FZ skrev:
    break_in skrev:
    Ryktene vil ha det til at motoren skal skiftes også, kombinert med ny PSU. Noen prater om DC, andre om AC med lavere spenning enn dagens motor. Vi får sannsynligvis svaret snart...........

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    toriamos skrev:
    ..FINNES den egentlig? - Aro-Matic mener jeg - ikke 1-hjørningen.
    Jeg følger ikke med på bruktannonser, ebay osv. Men som non-AroMatic Aro-eier så tror jeg at jeg ville ha gjort det! Dukker den opp innimellom? Jeg synes å huske at jeg betalte rundt 7-800,- (ny) for min for nesten 15 år siden, om det kan være av interesse. Men jeg kjøpte jo direkte fra importør på den tiden (siden jeg syslet med hifi som biinntekt, og solgte bl.a Naim), så det var nok nær det dobbelte i utsalg.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    toriamos skrev:
    ..FINNES den egentlig? - Aro-Matic mener jeg - ikke 1-hjørningen.
    Jeg følger ikke med på bruktannonser, ebay osv. Men som non-AroMatic Aro-eier så tror jeg at jeg ville ha gjort det! Dukker den opp innimellom? Jeg synes å huske at jeg betalte rundt 7-800,- (ny) for min for nesten 15 år siden, om det kan være av interesse. Men jeg kjøpte jo direkte fra importør på den tiden (siden jeg syslet med hifi som biinntekt, og solgte bl.a Naim), så det var nok nær det dobbelte i utsalg.

Mvh Vidar P
    Har lett, men har ALDRI sett den til salgs noe sted. Hvordan kan du være ikke-eier av en Aro-Matic om du har kjøpt den?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Neinei. Dersom jeg hadde vært en ikke-eier. Upresis formulering fra min side.

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn