Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    toriamos skrev:
    Linn priser seg ut av markedet - igjen... - snart bare tannleger som har råd til en LP12. Vel, skal ikke klage - nå blir det vel en og annen Lingo-2 på bruktmarkedet.
    Som Linnist bør du vel heller satse på en Armageddon 8)

Og, nei, jeg skal uansett ikke selge min..........

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    break_in skrev:
    Vurderer om jeg skal få meg en litt mer ekslusiv plint etter hvert, men kanskje en heller skulle spare til en £4500 PSU :eek: :eek: :eek:
    Du kan jo kjøpe PSU uten Klimax-kasse til £2500, da skulle det bli penger igjen til nytt treverk også :)

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    FZ skrev:
    break_in skrev:
    Vurderer om jeg skal få meg en litt mer ekslusiv plint etter hvert, men kanskje en heller skulle spare til en £4500 PSU :eek: :eek: :eek:
    Du kan jo kjøpe PSU uten Klimax-kasse til £2500, da skulle det bli penger igjen til nytt treverk også :)
    Må bare bruke muligheten til å klage litt ;). Når dette skal demonstreres hos Kontrapunkt må jeg nok besøke tigerstaden, kanske jeg i det miste får ta på dette fantastiske kabinettet ;).

Var nå bra at de kun kom ut med en ny PSU og ikke to nivåer slik som tidligere hevdet på div nettsteder.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    toriamos skrev:
    Linn priser seg ut av markedet - igjen... - snart bare tannleger som har råd til en LP12. Vel, skal ikke klage - nå blir det vel en og annen Lingo-2 på bruktmarkedet.
    Som Linnist bør du vel heller satse på en Armageddon 8)

Og, nei, jeg skal uansett ikke selge min..........
    Vet du, det har jeg faktisk tanker om. Digger Naim - er skuffa over Linn. Hadde Naim kommet med en platespiller, hadde LP12 blitt rekved. Men enn så lenge klorer den seg fast.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    toriamos skrev:
    Digger Naim - er skuffa over Linn. Hadde Naim kommet med en platespiller, hadde LP12 blitt rekved.
    Jeg er absolutt ikke skuffet over hva Linn har klart å få ut av LP12 de siste årene. Keel og Ekos SE er veldig bra IMO. Har også tro på at Linn har klart det igjen med ny DC-motor og PSU.

Hvis det er noe jeg er betenkt over så er det prisene, skjønner ikke helt at dette trenger å koste så j....g mye. Men jeg skjønner jo heller ikke at en PU skal koste 30-40k, og sett i forhold til det kan man jo spørre seg om hva som er mest hinsides.............jeg synes f.eks. en Keel til drøye 26k relativt sett er et bedre kjøp enn en tilsvarende priset PU.

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    FZ skrev:
    toriamos skrev:
    Digger Naim - er skuffa over Linn. Hadde Naim kommet med en platespiller, hadde LP12 blitt rekved.
    Jeg er absolutt ikke skuffet over hva Linn har klart å få ut av LP12 de siste årene. Keel og Ekos SE er veldig bra IMO. Har også tro på at Linn har klart det igjen med ny DC-motor og PSU.

Hvis det er noe jeg er betenkt over så er det prisene, skjønner ikke helt at dette trenger å koste så j....g mye. Men jeg skjønner jo heller ikke at en PU skal koste 30-40k, og sett i forhold til det kan man jo spørre seg om hva som er mest hinsides.............jeg synes f.eks. en Keel til drøye 26k relativt sett er et bedre kjøp enn en tilsvarende priset PU.
    Er enig i at en PU i de høyeste prisklasser bør komme langt bak i rekken, men når en nå har et godt drivverk så får en mer ved å gå opp i kvalitet her også.

Men det er forbedringer på drivverksiden en får mest utbytte.

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Morsomt innlegg av eye-fi på Linn forumet rundt Linn's nye LP12 oppgraderinger:

"Allo Jon, got a new motor?
    Yes mate, a Radikal that's what I got.
    A Radikool, what's one of them then?
    Oh that's a real sophisticated motor that is.
    Yea!
    Yea mate, see it's got all ya bells and whistles in a nice new gleaming package & it's oh so silent, the girls a luv it they will.
    A real crowd puller then?
    You bet mate, you just wait, once they see this & take it for a spin they'll all want one. Trust me.
    I do mate it's really singing. Just listen to that beauty go.....
    Psst...
    What Jon?
    You'll never believe me but I took Urika ka ka ka for a spin the other day & she loved it, singing her praise hour after hour after hour. I just could not stop her. I was lapping it up.
    Jon.
    What mate?
    Did ya?
    Did I what mate?
    Well you know did ya, DID YA?
    Mate it was just me, the Radikal & Urika in perfect harmony that's all I'm saying.
    That is so Radikal...... "

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    toriamos skrev:

Vel, på den ENE siden skal de ha for at de gidder å drive på med nye dingser til LP12`ern. På den andre siden igjen så havner da en fullstappet LP12 i en prisklasse der den (etter sigende) muligens konkurerer med spillere som faktisk er bedre - eller muligens bare "bedre." Dette berører forøvrig ikke meg, og kanskje har LP12 aldri vært arbeiderklassens spiller.
    PU fåes i alle prisklasser, fra mange produsenter, mens Keel derimot...

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    toriamos skrev:
    FZ skrev:
    toriamos skrev:

Vel, på den ENE siden skal de ha for at de gidder å drive på med nye dingser til LP12`ern. På den andre siden igjen så havner da en fullstappet LP12 i en prisklasse der den (etter sigende) muligens konkurerer med spillere som faktisk er bedre - eller muligens bare "bedre." Dette berører forøvrig ikke meg, og kanskje har LP12 aldri vært arbeiderklassens spiller.
    PU fåes i alle prisklasser, fra mange produsenter, mens Keel derimot...
    Prisene er en ting, men når en tenker over det så skal en betale mye for å få en annen spiller som er i samme klasse som dagens Linn LP12 SE, og dersom de klarer å gjøre "radikale" ;) forbedringer med ny PSU så kan den saktens være verd de £2500.

En får gjerne være sur og grinete for pris dersom den nye PSU'en ikke er i forhold til forventninger, men er den en reell forbedring så kan prisen være riktig den...

Er det et kit en får i prisen £2500, eller må en kjøpe motor og andre deler utenom?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    break_in skrev:
    Er det et kit en får i prisen £2500, eller må en kjøpe motor og andre deler utenom?
    Det står vel ikke spesifikt, men jeg velger å tro at alt som trengs er med i prisen. Det bør det 8)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Spurte på Linn-forum om det jeg og flere har lurt på, og fikk svar fra en av de som har vært med på å utvikle de nye greiene:

HBerg Wrote:
    Was there ever a plan to fasten the Urika to the Keel?

What is the purpose of all the threaded holes under the Keel?

Well spotted Hberg!

A couple of years ago when we did the Keel, Ekos SE, and Trampolin upgrades, we had the idea of being able to add a phono stage in there at a later date. We were trying to future proof the designs. The extra fixings on the Keel (now removed) were intended to take a phono board, and the little cut-out at the back edge was for all the cables.

As it turned out the board turned in to 2 boards, and they were far larger and therefore heavier than we wanted to add to the suspension system.

"The best-laid schemes o' mice an 'men".....

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    FZ skrev:
    Spurte på Linn-forum om det jeg og flere har lurt på, og fikk svar fra en av de som har vært med på å utvikle de nye greiene:

HBerg Wrote:
    Was there ever a plan to fasten the Urika to the Keel?

What is the purpose of all the threaded holes under the Keel?

Well spotted Hberg!

A couple of years ago when we did the Keel, Ekos SE, and Trampolin upgrades, we had the idea of being able to add a phono stage in there at a later date. We were trying to future proof the designs. The extra fixings on the Keel (now removed) were intended to take a phono board, and the little cut-out at the back edge was for all the cables.

As it turned out the board turned in to 2 boards, and they were far larger and therefore heavier than we wanted to add to the suspension system.

"The best-laid schemes o' mice an 'men".....
    Se der ja, da var det noe i de tidligere spekulasjonene om disse hullene.

En sak jeg har vurdert å gjennomføre er følgende:

Min Herron riaa har en aktiv ”step up” som er på separat print kort i riaaen, denne måler vell rundt 100x60 mm. Denne kunne det ha vært interessant og flyttet inn i spilleren slik at det skjøre signalet fra PU fikk kortest mulig vei. Men det blir mest sannsynlig ikke gjort da det vil kreve for stort inngrep i riaaen, og jeg har blitt litt lat på denne fronten de siste årene… Men det kunne vært interessant å se om det var noe å hente

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Litt misfornøyd med dette svaret:

HBerg Wrote:
    Is it possible to change the (electrical) load on the Urika?

The input impedance is fixed at 75R and 10nF. This gives the best performance for our cartridges whilst sitting comfortabley within the recomended input loading range for many other leading MC's out there.

Additional shunt resistors could be added inside the Tone-arm socket if a cartridge was found that required a lower impedance.

Your next question may be why we choose not to offer adjustable loads?

We choose not to add adjustable or switchable loads to Urika, the compromises in perfromance for us were too great vs. the performance gains of a fixed load.

The compromises come from additonal connections on the input signal path, microphonics from connections and switches, increased path lengths.

Years ago the Isobarik Aktiv crossover used to have plug on resistors for gain adjustment. I still remember the day I A-B'ed the difference between plug on resistors vs. soldered resistors, huge improvement with soldered resistors. Sometimes adjustability is a bad thing.

Hope this answers your question HBerg.

Regards
    Ian

--------------------------------------------------------------------------------
    Ian Wilson
    Principal Electronics Engineer
    Linn Products Ltd.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Hadde heller sett at de hadde laget et outbord phonotrinn med større fleksibilitet for forskjellige laster. Greit for oss med flere platespillere.
    Radikal er interessant, Urika litt mindre imo.

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    FZ skrev:
    Hadde heller sett at de hadde laget et outbord phonotrinn med større fleksibilitet for forskjellige laster. Greit for oss med flere platespillere.
    Radikal er interessant, Urika litt mindre imo.
    Tenker det samme, Radikal er interessant mens Urika litt mindre nå... men kanskje etter hvert.

Har gitt opp å være for bastant med slike ting, for plusselig så er mulighet og lyst der ;)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Ja, så den på Linn-forum. Bilde av den nye motoren også.
    Synd det ikke er noen enkle muligheter for å endre lasten på denne Urika'n. Fast 75 ohm. Passer heller dårlig til mine PU'er............
    Hadde også helst sett at den var "outboard". Sikkert fordel med kort kabel, men for oss med flere platespillere er det et drawback.......

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    FZ skrev:
    Ja, så den på Linn-forum. Bilde av den nye motoren også.
    Synd det ikke er noen enkle muligheter for å endre lasten på denne Urika'n. Fast 75 ohm. Passer heller dårlig til mine PU'er............
    Hadde også helst sett at den var "outboard". Sikkert fordel med kort kabel, men for oss med flere platespillere er det et drawback.......
    Kan du legge ut en link til bildene FZ?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    break_in skrev:
    Kan du legge ut en link til bildene FZ?
    Er du ikke på Linn-forum break_in? Det er jo der det skjer ;)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Egentlig så liker jeg ikke slike "oppakningstråder" men siden jeg har ørebetennelse - og det gjør meg enda mer misantropisk enn ellers, så lager jeg en likevel.

Artig liten ting til LP12:

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    toriamos skrev:
    Egentlig så liker jeg ikke slike "oppakningstråder" men siden jeg har ørebetennelse - og det gjør meg enda mer misantropisk enn ellers, så lager jeg en likevel.

Er dette en slik hifistrippe greie du er i gang med 8)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    break_in skrev:
    toriamos skrev:

Er dette en slik hifistrippe greie du er i gang med 8)
    Ja. Ganske kjedelige saker egentlig. Vi kjører på med neste bilde.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.276
    Torget vurderinger
    10
    toriamos skrev:
    Den jiggen vil du få mye glede av, tipper jeg. Nærmest et must for komfortabel justering av LP12.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5

Dette er da en uorginal LP12-Jigg. Dukker opp her og der på eBay, når man søker etter LP12 eller Linn. Jiggen er som sagt uorginal, og ikke fabrikert av linn. Den består i all sin enkelhet av en ramme, med fire bein - som kan justeres greit i høyden. Desverre glemte jeg å ta bilder av herligheten MED spilleren ned i...
    Uansett - en setter spilleren ned i rammen der den stopper mot to utliggere som er påsveiset. Om man vil kan man skru plinthet helt fast med to skruklemmer. Greit om man ønsker å legge ned spilleren for å kommme bedre til under.

Kostet med frakt ca 2000,- De ønsket fastprisbud på eBay og jeg bød 1500,- Frakt kom i tillegg.

Den fungerer temmelig greit. Aner ikke hvor bra den originale jiggen til Linn er, så en sammenligning er umulig. Føttene er noe lange (noe som er positivt når du ligger under der) noe som gjør den ørlite mer ustabil enn ønsket.
    Selve jiggen gir et godt og solid inntrykk. Dog er jeg litt usikker på om alle elementente er i riktig forhold til hverandre. Når jeg vatret jiggen fikk jeg rammen i vater, men da var ikke "utliggerene" helt i vater. Dette er uansett ikke et praktisk problem, da en bør vatre med spilleren i jiggen, siden det er plinthet som skal være i vater.

Totalt sett, godt fornøyd.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.909
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    bare tanken på å måtte ligge under en platespiller for å justere den (til stadighet) er helt absurd,men jiggen i seg selv er jo genial ifht 2 stoler som vi brukte
    mvh
    Leif

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    LMC skrev:
    bare tanken på å måtte ligge under en platespiller for å justere den (til stadighet) er helt absurd,men jiggen i seg selv er jo genial ifht 2 stoler som vi brukte
    mvh
    Leif
    "Til stadighet" vet jeg nå ikke. En justering kan jo holde svært lenge - om man ikke flytter spilleren. Helt klart mye lettere å operere spilleren med denne jiggen - enn todelt spisestuebord som jeg har brukt før. En genialitet - om man tør bruke begrepet - er at en kommer til for å skru ut bunnplate når spilleren er i jiggen. Så kan man lirke bunnplata ut mens spilleren er i jiggen.
    Desverre så hjelper ikke jiggen til med selve justeringen...

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Den originale jiggen (ihvertfall den jeg har) er helt stiv og tight. Det er en nødvendighet for å justere fjærene optimalt og få en skikkelig bounce. Bordet den står på må også være dønn stødig.

Linn selger kun jig til forhandlere. Forhandlerne har ikke lov å selge disse videre til kunder. Temmelig dustete spør du meg, men sånn er det....

LMC: Det er ikke meningen å ligge under jiggen, men det skjønte du vel ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.909
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    neida men vi pleide å bruke to spisestuestoler som selvsagt også kunne settes på bordet
    men i løpet av 30års evolusjon av LP12,hvorfor har de ikke flyttet justeringstilgangen opp på oversiden av plinthet?
    mvh
    Leif

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Nei, hold opp du'a, Leif. Da kunne jo enhver idiot skrudd på en Linn ;)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    Nei, hold opp du'a, Leif. Da kunne jo enhver idiot skrudd på en Linn ;)
    Antar at du spøker - men du har likevel et godt poeng.

Forøvrig - jig eller ikke jig er egentlig ingen hindring, siden man kan benytte temmelig mye annet. En T-bar checker derimot (som i følge FZ er helt obligat for å forsikre seg om at boltene er 90-grader) er noe jeg meget gjerne skulle ha satt tennene i. Tips om et godt surrogat er også velkomment.

Dryg

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Antall liker
    3
    Jeg har også sett denne "jiggen" på eBay og har lurt på å handle.. Trenger en nå da jeg skal bytte plinth. Men det er mulig jeg sveiser en selv. :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Dr. Peter/Cymbiosis har fått inn Radikal og Urika og jeg tillater meg å sitere fra Naim-forum:

"Well, what can I say.........fab! Wow what an improvement: Detail is breathtaking, dynamic range is much greater. Bass lines are so faithfully resolved. Everything is just so tunefull - I need much more time, but initial impressions are extreemly good.

You know what they say......... actions speak louder than words. Well I ordered another two Radikals for demo this afternoon, as from what I heard today from the full SE spec LP12, I need to know what is having such a big effect and in what proportion. All I can say is: The the Radikal and Urika together are truly amazing. Seriously wonderful and a huge musical step over any LP12 available up until today. I just would like to see how much the Radical improves things by itself and also what a Radikal can do for Naimed LP12s. "

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn