Skotsk firma med jødisk gründer/direktør/styreleder. Blir dyrt da vettu ;DBach_Man skrev:Men om det er en ting jeg ikke helt forstår så er det prisen på Ekos SE. Den er jo dyrere enn omtrent alle andre anerkjente armer.
Skotsk firma med jødisk gründer/direktør/styreleder. Blir dyrt da vettu ;DBach_Man skrev:Men om det er en ting jeg ikke helt forstår så er det prisen på Ekos SE. Den er jo dyrere enn omtrent alle andre anerkjente armer.
;D ;DFZ skrev:Skotsk firma med jødisk gründer/direktør/styreleder. Blir dyrt da vettu ;D
Spør du meg er den (ser bort fra armer her, kun spilleren):break_in skrev:Hvordan ser din liste ut?
Ytelse pr krone var ikke i mine beregninger, men når jeg ser igjen på listen med det i tankene så blir den uforandret for meg.FZ skrev:Spør du meg er den (ser bort fra armer her, kun spilleren):break_in skrev:Hvordan ser din liste ut?
Keel
Cirkus
Armageddon
Når det gjelder ytelse pr. krone:
Cirkus
Armageddon
Keel
Var en fin session det, så du fikk inn noen spørsmål. Bekreftelse på filt matte teorien din også .FZ skrev:
Ja, men de visste heller ikke hvorfor den ene siden låter bedre enn den andre. Det er bare slikbreak_in skrev:Var en fin session det, så du fikk inn noen spørsmål. Bekreftelse på filt matte teorien din også .
Eg greier berre ikkje ta skilnaden på sidene av filten. Men eg har ein teori til forklaring som andre må finne ut:FZ skrev:Ja, men de visste heller ikke hvorfor den ene siden låter bedre enn den andre. Det er bare slikbreak_in skrev:Var en fin session det, så du fikk inn noen spørsmål. Bekreftelse på filt matte teorien din også .
Jeg har vært inne på samme tankegangen selv. Uansett, jeg hører forskjell på sidene på min første filtmatte fra '83, og min siste fra '08. De nye filtmattene er tynnere enn de eldre og låter også bedre imo. For å gjøre forvirringen total: Jeg kjøpte en ny filt av Kontrapunkt i fjor, noen uker etterpå kjøpte jeg en ny yttertallerken av Cymbiosis. Med nye yttertallerkener følger det også med filtmatte. På begge disse nye mattene var det tydelig forkjell på sidene, MEN den ene matta låt bedre enn den andre! Og de ser dønn like ut.Audiophile-Arve skrev:Eg greier berre ikkje ta skilnaden på sidene av filten. Men eg har ein teori til forklaring som andre må finne ut:
Ei matte vert nok etter kvart flatklemt, og den sida som vender ned mot metalltallerkenen vert kanskje flatare enn den som vender oppover mot vinylplata? Når ein så testar det som ei tid har vore undersida, let denne dårlegare enn oversida. Min spelar er frå 1997, og eg brukar framleis originalmatta. Den har vore mykje brukt, og snudd mange gongar. Etter kvart har begge sidene kanskje vorte flatklemde? Let likt, og ikkje så godt som ei ny, struttande filtmatte?
Nokon med sterk lupe som kan sjekke ut dette?
Tror ikke disse mattene blir vevd av vevre kvinnehender i Iran, men uansett, det er mulig å se noe forskjell på sidene.Steinar O skrev:Kan dette med filtmatten ha noe med hvilken vei tekstilene ligger på de 2 sidene, noe ala et persisk teppe?
Når kom den nye matten? Har sjøl en fra 2004-2005.
Yttertallerken. Har etpar skader, hakk el i kanten på min. Lejonklou reagerte på disse.
De var der da jeg kjøpte spilleren og forrige eier kan kanskje ha mistet den i gulvet eller noe.
Argument for å skifte den ut?
Mvh
FZ skrev:Tror ikke disse mattene blir vevd av vevre kvinnehender i Iran, men uansett, det er mulig å se noe forskjell på sidene.Steinar O skrev:Kan dette med filtmatten ha noe med hvilken vei tekstilene ligger på de 2 sidene, noe ala et persisk teppe?
Når kom den nye matten? Har sjøl en fra 2004-2005.
Yttertallerken. Har etpar skader, hakk el i kanten på min. Lejonklou reagerte på disse.
De var der da jeg kjøpte spilleren og forrige eier kan kanskje ha mistet den i gulvet eller noe.
Argument for å skifte den ut?
Mvh
Vet ikke når de nye mattene kom, min gamle var som sagt fra '83. De nye er merkbart tynnere, ser du mot lyset ser du lett gjennom dem.
Tviler på at det har vært noen skader på yttertallerkenen din fra fabrikk. Har sett en del av dem og alle ser strøkne ut. Hvis du ser nøye på armbrettet når spilleren er i gang og armbrettet beveger seg vertikalt (opp og ned), er det kast i tallerkenen. Da ville jeg ihvertfall kjøpt en ny. De koster vel drøyt to tusen inkl. ny filt. Ingen upris det når du ser på produktet.
Hva med andre armer? Er Keel kun beregnet for Linns egne og hittils Aro?FZ skrev:To whom it may concern:
På Naim-forum går det rykter om at Linn vil stoppe produksjonen av Keel for ARO. Peter Swain bekrefter at ryktene ikke er grunnløse.
For Aromatikerne er det altså på tide å ta valget. To Keel or not to Keel.
Ikkje eit vondt ord om LP 12, Vidar. Men det finnest no eit par andre spelarar som er gode på timing og det andre LP12 er kjent for også....(eit lite atterhald på Aro-armoppsettet ditt som eg ikkje har høyrt så langt)Vidar P skrev:FZ; takk for god info. Får vel vurdere å gi etter for presset; fremtiden kom før jeg i det hele tatt har vurdert den.
Kommer jo til å beholde min LP12 og Aro, eller evt en ny LP12 når den jeg har er utslitt, til evigheten inntar meg, så det er vel ikke så mye å tenke på. Ang utslitt så må jeg virkelig si at det ser ut til å kunne ta sin tid; jeg tror at det ikke er mange som har spilt så mange flere plater på LP12 (regnet pr tidsenhet) som meg, og jeg har hatt min nåværende problemfritt i snart 15 år uten at den viser tegn til slitasje, så den kan slik sett godt sies å være av virkelig høy kvalitet.
Mvh Vidar P
Skjønar deg godt. Eg har vore på besøk med Rudi og fått demonstrert ein LP12 på eit noko anna kvalitetsnivå enn det eg sjølv har. Og så er det vel trass alt ei stund til LP12en din er utslitt, vil eg tru...Vidar P skrev:Ikke et vondt ord om LP12 Basik/Akito A-Arve, men det fins langt, langt bedre lyd å hente fra LP12. I mine ører iallefall, som har eid både ekvivalent med din, og toppspec'ede LP12'er.
Takker ellers for forslag, jeg vet om de du nevner, men jeg tror jeg beholder min LP12 jeg. Jeg er liksom så begeistret for det den gjør at jeg ikke ser noen grunn til å bytte. Ikke frem til nå, neppe noen gang
Mvh Vidar P
LP12 kom i '73. Prinsippet er det samme enda, men alle delene er forbedret til dels flere ganger i løpet av årene.nacka skrev:Hei, følger tråden her inne da jeg igjen har tatt frem gamle plater som jeg tidligere spilte på LP-12, men har nå kjøpt meg en walker platespiller...
LP-12 platespilleren var vel fra begynnelsen av 80-tallet, fungerte greit men tror den ikke var optimalt satt opp. Hadde Fidelity research PU og arm, men ergret meg da tallerkenen subbet. Solgte denne billig etterhvert. Som sagt tror jeg det var et engangstilfelle og tror vel en godt oppsatt LP-12 vil være knakende godt i forhold til Walkeren (som har ittok arm samt goldring eroica), eller?
Når jeg leser tråden blir jeg usikker på om det er retningen å gå, for det virker svært vanskelig å få satt opp spilleren optimalt.
Fant et tilbud på nettet ala:
ITTOK LVII Tonarm, K18 Pick-up, Trampoline, Valnøtt(Afro)finish med emballasje fra 80-tallet.
Pris ca 12000 kr.
Er dette noe å gå for/tips?
Nacka
Du skal ikke legge mye vekt på min kompetanse om LP12, men her er mitt humble råd.nacka skrev:Takker for tips her, tar hintet om at 80-årgangen ikke er all verdens å satse på. Mht strømforsyning har den ikke noe annet en det som fulgte med når spilleren var ny for 20 år og jeg tror vel også at FR armen ikke var den beste matchen.
Men dersom jeg nå har tenkt å gå igang med Linn LP12, er brukt i england/danmark/Ebay en løsning? Problemet her er jo at nettmarkedet virker noe tamt samtidig som et nykjøp virker som det rene galskap (30-40 000)!
Nacka
Ingen dårlig ide å kjøpe nytt verk. Men hvis man vet hva man skal se etter på et brukt verk kan man selvsagt få mye mer ut av pengene på den måten.Steinar O skrev:Poenget mitt var å kjøpe nytt.