Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Bach_Man skrev:
    Men om det er en ting jeg ikke helt forstår så er det prisen på Ekos SE. Den er jo dyrere enn omtrent alle andre anerkjente armer.
    Skotsk firma med jødisk gründer/direktør/styreleder. Blir dyrt da vettu ;D

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Jeg har eid og testet alle Linn sine originale PSU’er samt noen fra tredjeparts leverandører. Jeg har også lekt meg med forskjellige kloner basert på ringkjernetrafoer og faseskiftverk. Når det gjelder Linn sine originale PSU’er så er det oppgraderings potensial fra Basic-Valhalla-Lingo1-Lingo2 det er helt klart, av de tredjeparts PSU’ene som jeg har testet så har de overgått Valhalla, men ikke Lingo1 eller Lingo2. Jeg hadde aldri problemer med Lingo1 som det påstås skal ha en defekt, men forstår at andre har hatt dette, men jeg antar her at det er match problem med annet utstyr mer en defekt på Lingo1. Alle som driver med dette vet at det er noe utstyr som bare ikke fungerer sammen, og da må noe vike.

Et ”oppgraderingspotensial” skal oppleves mener jeg før en får komme med bastante meninger frem og tilbake om effekt etc. Denne synsingen om at det er for dyrt til å kunne forsvares før en i det hele tatt har erfart, er meningsløs og tomme ord for meg.

Når det gjelder SE oppgraderingene så var det tungt å svelge prisen i starten for meg, men jeg vet nå etter å ha installert keel og SE armen at de er verd de kronene. Det er mange som ikke har denne hobbyen som jeg ikke kunne ha ”overtalt” mitt syn på kost-nytte her, men jeg vil tro at de som tar steget fra en Cirkus spiller til en med keel vil se hvor mye en kan hente.

Min topp tre liste over oppgraderinger for Linn LP12 spilleren er i prioritert rekkefølge:

Cirkus
    Keel
    Lingo

Dette avhenger så klart over hvilken bestykning en har ellers på spilleren på gitt tidspunkt, men hos meg så har "wow" faktoren vært størst i ved implementering av disse oppgraderingene.

Hvordan ser din liste ut?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    break_in skrev:
    Spør du meg er den (ser bort fra armer her, kun spilleren):

Keel
    Cirkus
    Armageddon

Når det gjelder ytelse pr. krone:

Cirkus
    Armageddon
    Keel

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    FZ skrev:
    break_in skrev:
    Spør du meg er den (ser bort fra armer her, kun spilleren):

Keel
    Cirkus
    Armageddon

Når det gjelder ytelse pr. krone:

Cirkus
    Armageddon
    Keel
    Ytelse pr krone var ikke i mine beregninger, men når jeg ser igjen på listen med det i tankene så blir den uforandret for meg.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    break_in skrev:
    Var en fin session det, så du fikk inn noen spørsmål. Bekreftelse på filt matte teorien din også ;).
    Ja, men de visste heller ikke hvorfor den ene siden låter bedre enn den andre. Det er bare slik ;)

Ellers var det interessant at de har i bakhodet å lage en mulighet til å endre impedansen i Urika. Og de var ikke avvisende til å tilby et tyngre motvektslodd til Ekos SE. Bra :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Impedansetilpasning + tyngre baklodd? Høres ut som noen burde ha hatt SuperLine og Aro? :D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.387
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    FZ skrev:
    break_in skrev:
    Var en fin session det, så du fikk inn noen spørsmål. Bekreftelse på filt matte teorien din også ;).
    Ja, men de visste heller ikke hvorfor den ene siden låter bedre enn den andre. Det er bare slik ;)
    Eg greier berre ikkje ta skilnaden på sidene av filten. Men eg har ein teori til forklaring som andre må finne ut:
    Ei matte vert nok etter kvart flatklemt, og den sida som vender ned mot metalltallerkenen vert kanskje flatare enn den som vender oppover mot vinylplata? Når ein så testar det som ei tid har vore undersida, let denne dårlegare enn oversida. Min spelar er frå 1997, og eg brukar framleis originalmatta. Den har vore mykje brukt, og snudd mange gongar. Etter kvart har begge sidene kanskje vorte flatklemde? Let likt, og ikkje så godt som ei ny, struttande filtmatte?
    Nokon med sterk lupe som kan sjekke ut dette?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Audiophile-Arve skrev:
    Eg greier berre ikkje ta skilnaden på sidene av filten. Men eg har ein teori til forklaring som andre må finne ut:
    Ei matte vert nok etter kvart flatklemt, og den sida som vender ned mot metalltallerkenen vert kanskje flatare enn den som vender oppover mot vinylplata? Når ein så testar det som ei tid har vore undersida, let denne dårlegare enn oversida. Min spelar er frå 1997, og eg brukar framleis originalmatta. Den har vore mykje brukt, og snudd mange gongar. Etter kvart har begge sidene kanskje vorte flatklemde? Let likt, og ikkje så godt som ei ny, struttande filtmatte?
    Nokon med sterk lupe som kan sjekke ut dette?
    Jeg har vært inne på samme tankegangen selv. Uansett, jeg hører forskjell på sidene på min første filtmatte fra '83, og min siste fra '08. De nye filtmattene er tynnere enn de eldre og låter også bedre imo. For å gjøre forvirringen total: Jeg kjøpte en ny filt av Kontrapunkt i fjor, noen uker etterpå kjøpte jeg en ny yttertallerken av Cymbiosis. Med nye yttertallerkener følger det også med filtmatte. På begge disse nye mattene var det tydelig forkjell på sidene, MEN den ene matta låt bedre enn den andre! Og de ser dønn like ut.
    For ikke å ta fra deg motet, Arve. Forskjellen mellom sidene er mye tydeligere etter at jeg fikk Keel og Ekos SE.

NB! Pass på at du får en original Linn filtmatte hvis du kjøper en ny og at ingen pusher på deg en Rega-matte e.l.

S

Steinar O

Gjest
    Kan dette med filtmatten ha noe med hvilken vei tekstilene ligger på de 2 sidene, noe ala et persisk teppe?

Når kom den nye matten? Har sjøl en fra 2004-2005.

Yttertallerken. Har etpar skader, hakk el i kanten på min. Lejonklou reagerte på disse.
    De var der da jeg kjøpte spilleren og forrige eier kan kanskje ha mistet den i gulvet eller noe.
    Argument for å skifte den ut?

Mvh

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O skrev:
    Kan dette med filtmatten ha noe med hvilken vei tekstilene ligger på de 2 sidene, noe ala et persisk teppe?

Yttertallerken. Har etpar skader, hakk el i kanten på min. Lejonklou reagerte på disse.
    De var der da jeg kjøpte spilleren og forrige eier kan kanskje ha mistet den i gulvet eller noe.

Mvh
    Tror ikke disse mattene blir vevd av vevre kvinnehender i Iran, men uansett, det er mulig å se noe forskjell på sidene.

Vet ikke når de nye mattene kom, min gamle var som sagt fra '83. De nye er merkbart tynnere, ser du mot lyset ser du lett gjennom dem.

Tviler på at det har vært noen skader på yttertallerkenen din fra fabrikk. Har sett en del av dem og alle ser strøkne ut. Hvis du ser nøye på armbrettet når spilleren er i gang og armbrettet beveger seg vertikalt (opp og ned), er det kast i tallerkenen. Da ville jeg ihvertfall kjøpt en ny. De koster vel drøyt to tusen inkl. ny filt. Ingen upris det når du ser på produktet.

S

Steinar O

Gjest
    FZ skrev:
    Steinar O skrev:

Mvh
    Tror ikke disse mattene blir vevd av vevre kvinnehender i Iran, men uansett, det er mulig å se noe forskjell på sidene.

Vet ikke når de nye mattene kom, min gamle var som sagt fra '83. De nye er merkbart tynnere, ser du mot lyset ser du lett gjennom dem.

Tviler på at det har vært noen skader på yttertallerkenen din fra fabrikk. Har sett en del av dem og alle ser strøkne ut. Hvis du ser nøye på armbrettet når spilleren er i gang og armbrettet beveger seg vertikalt (opp og ned), er det kast i tallerkenen. Da ville jeg ihvertfall kjøpt en ny. De koster vel drøyt to tusen inkl. ny filt. Ingen upris det når du ser på produktet.
    :)

Godt tips, det med kast og dens virkning. Takk

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    To whom it may concern:

På Naim-forum går det rykter om at Linn vil stoppe produksjonen av Keel for ARO. Peter Swain bekrefter at ryktene ikke er grunnløse.

For Aromatikerne er det altså på tide å ta valget. To Keel or not to Keel.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tips; slikt kan jo være forløsende for kjøp. Så kan man jo montere når man gidder.. evt finner en løsning for AroMatic. Skal snuse på det, det er vel bare å bore ivei sikkert. Skulle ha vært spennende å visst hva man vinner.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Mener å huske å ha lest at Linn hadde laget utsparing på undersiden for boring av hull til Aromatic. Men ta det med en klype salt, er ikke 100% sikker på det.
    Blir nok ikke lett å få til en demo i Norge av en Linn/Aro med og uten Keel. Da må du nok en tur med Ryan-air, men det koster jo nesten ingen ting og med svakt pund blir det nok rimeligere å ta den med derfra hvis du blir overbevist :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Keel er jo såpass rimelig nå til dags at det neppe trengs noen demo for min del; iallefall ikke dersom det ikke er noen kontraindikasjoner mot kjøp.

AroMatic-hullet (det er bare et av de) er (sett forfra) litt til høyre for, og litt hitover for ledningshullet i forkant av selve armhullet. Det skulle fillern meg bare være å bore ivei; når standard armbord tåler det, skulle vel dette tåle det. I'm game.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Sakser fra naim-forum.........

"Here's the offical email sent out by Linn:

Last time buy opportunity - Keel for Aro. Don't miss out - contact your LP12 / Aro customers today!

LP12 owners with a Naim Aro tonearm welcomed our Keel for Aro variant, which was released at the end of last year...

'I've had my Aro Keel for a day now and I'm amazed. I heard the demo at Cymbiosis, but it's not until I've had it at home that I've heard what it fully does...
    The depth of bass, sweeter highs and opening of soundstage are all greatly improved, and there's general life breathed into every note. This may seem like all the classic upgrade descriptions, but with the Aro Keel they're all in abundance. I've never heard my music like this before...
    I compare this upgrade to Naim Superline from Stageline and that was my biggest upgrade yet. I put the Keel right at the forefront of any system build.' Count.d, forum member, posted in Dec'08
    We now only have a couple of units left in stock from the first batch manufactured. Orders for these should be placed as soon as possible and will be fulfilled on a first-come, first-served basis.

We anticipate placing one final order for these units, so if you haven't yet contacted all of your LP12 / Naim Aro customers, now is the time!

We will take further orders until Friday 24th April for shipment during late June, after which time we cannot guarantee that any further orders will be supported."

Skulle nesten tro det var aprilsnarr. Skjønner ikke helt hvorfor Ivor gjør dette...........

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.275
    Torget vurderinger
    10
    FZ skrev:
    To whom it may concern:

På Naim-forum går det rykter om at Linn vil stoppe produksjonen av Keel for ARO. Peter Swain bekrefter at ryktene ikke er grunnløse.

For Aromatikerne er det altså på tide å ta valget. To Keel or not to Keel.

Hva med andre armer? Er Keel kun beregnet for Linns egne og hittils Aro?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ; takk for god info. Får vel vurdere å gi etter for presset; fremtiden kom før jeg i det hele tatt har vurdert den.

Kommer jo til å beholde min LP12 og Aro, eller evt en ny LP12 når den jeg har er utslitt, til evigheten inntar meg, så det er vel ikke så mye å tenke på. Ang utslitt så må jeg virkelig si at det ser ut til å kunne ta sin tid; jeg tror at det ikke er mange som har spilt så mange flere plater på LP12 (regnet pr tidsenhet) som meg, og jeg har hatt min nåværende problemfritt i snart 15 år uten at den viser tegn til slitasje, så den kan slik sett godt sies å være av virkelig høy kvalitet.

Mvh Vidar P

S

Steinar O

Gjest
    Kun Linn og Naim armer så langt jeg vet.

IT tenker vel butikk og beskyttelse FZ? Mye kan vel tyde på akkurat det.
    I tillegg så er det vel sånn at om man selv skal stå inne for kvaliteten i et produkt ønskes det full kontroll på alle (så langt det er mulig) ledd.
    Alternativet vil være å måtte tilpasse sitt produkt til alle mulige utenbys kombinasjoner.

Som med Naim, det fungerer best med Naim.

Keel for ARO, her gjelder det å kunne se seg selv i glasskulen...noen år frem. Sjansen for at Naim kommer opp med noe alternativ er IMO mikroskopisk.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.387
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Vidar P skrev:
    FZ; takk for god info. Får vel vurdere å gi etter for presset; fremtiden kom før jeg i det hele tatt har vurdert den.

Kommer jo til å beholde min LP12 og Aro, eller evt en ny LP12 når den jeg har er utslitt, til evigheten inntar meg, så det er vel ikke så mye å tenke på. Ang utslitt så må jeg virkelig si at det ser ut til å kunne ta sin tid; jeg tror at det ikke er mange som har spilt så mange flere plater på LP12 (regnet pr tidsenhet) som meg, og jeg har hatt min nåværende problemfritt i snart 15 år uten at den viser tegn til slitasje, så den kan slik sett godt sies å være av virkelig høy kvalitet.

Mvh Vidar P
    Ikkje eit vondt ord om LP 12, Vidar. Men det finnest no eit par andre spelarar som er gode på timing og det andre LP12 er kjent for også....(eit lite atterhald på Aro-armoppsettet ditt som eg ikkje har høyrt så langt)
    Nottingham og Avid er to eg ville sjekka ut med ein gong min LP 12 (og VPI SSM) er utslitte...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke et vondt ord om LP12 Basik/Akito A-Arve, men det fins langt, langt bedre lyd å hente fra LP12. I mine ører iallefall, som har eid både ekvivalent med din, og toppspec'ede LP12'er.
    Takker ellers for forslag, jeg vet om de du nevner, men jeg tror jeg beholder min LP12 jeg. Jeg er liksom så begeistret for det den gjør at jeg ikke ser noen grunn til å bytte. Ikke frem til nå, neppe noen gang :)

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.387
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Vidar P skrev:
    Ikke et vondt ord om LP12 Basik/Akito A-Arve, men det fins langt, langt bedre lyd å hente fra LP12. I mine ører iallefall, som har eid både ekvivalent med din, og toppspec'ede LP12'er.
    Takker ellers for forslag, jeg vet om de du nevner, men jeg tror jeg beholder min LP12 jeg. Jeg er liksom så begeistret for det den gjør at jeg ikke ser noen grunn til å bytte. Ikke frem til nå, neppe noen gang :)

Mvh Vidar P
    Skjønar deg godt. Eg har vore på besøk med Rudi og fått demonstrert ein LP12 på eit noko anna kvalitetsnivå enn det eg sjølv har. Og så er det vel trass alt ei stund til LP12en din er utslitt, vil eg tru...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Må understreke at jeg ser dine nevnte alternativer som veldig gode Arve. Og jeg vil tilføye Roksan Xerxes og TMS på lista også. Dette er i hovedsak de platespillerne jeg ville ha kjøpt (Avid, Linn, Roksan) om jeg skulle ha kjøpt en ny spiller idag. Nottingham ble ikke med på listen, men er sikkert med på mange andres liste.

Jeg ville bare si at du har gode poenger, men jeg ser ikke helt (eller hører ikke helt rettere sagt) at disse alternativene til LP12 kan by på noen gode argumenter for å bytte ut LP12 for min del; LP12 er fortsatt (og blir vel) den best lydende platespiller jeg har hørt noen gang, selvsagt med de moderne specs, og i mine ører.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har tatt service på LP12'ere som har vært opptil 30 år gamle og i daglig bruk. Foruten rem er det imo bare to slitedeler i en LP12; lageret og motoren. Disse har fungert helt problemfritt på disse spillerne og lager viser nesten ikke antydning til slitasje etter 30 år. Ved normalt bruk og ett oljeskift hvert 10-15 år + en rem hvert 5-8 år tror jeg disse spillerne uten problem kan vare ut levetiden for alle som leser dette ;)

Skulle motoren trenge utskiftning koster denne ikke mer enn 12-1300 kroner og kan enkelt skiftes. Lager inkl. innertallerken koster rundt 3000 om det noengang skulle være nødvendig å skifte.

K.H. :

Som Steinar sier over fåes Keel kun til Linns armer + Aro (i en begrenset tid ser det ut til). Tror neppe Linn noensinne vil lage Keel til andre armer..........

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det måtte i så fall vært dette ProJect-kuttet fra siste stunt da.. utover det så sympatiserer jeg med at de tenker helhetlig og systemmessig, og ser ingen god grunn til at de skal gjøre dette universellt utover hva de selv tilbyr, for å tilfredsstille enhver mix&match'ers lyster til å "teste" usannsynligheter, slik at Keel ikke virker etter hensikt, og får negative brukeropplevelser og evt omtale deretter.

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.387
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Grunnane til at eg skifter frå LP12 (spelaren er i huset framleis, men det er stor fare for at eg greier meg med ein spelar i framtida), er nokre av kvalitetane til SSM med tung tallerk og mellomhjulsløysinga rimdrive. Eg har vurdert å oppgradere LP12, men etter å ha brukt han sidan 1997, tykkjer eg andre kan glede seg over han.

Eg brukar tydelegvis å skifte platespelar innimellom. Før LP12 var det ein Technics SL 1000 med Eminent Technology. Mitt utgangspunkt var å ha tangentialarm, og då er det svært vanskeleg med flytande oppheng. VPI verka perfekt, og så har eg massevis av postoljekrise-vinyl, som har stor nytte av platekransen. Diverre kunne ikkje denne brukast saman med andre tangentialarmar enn Clearaudio/Souther (gode, men dyre armar). Løysingar med vakuumtallerk er interessant, men kostar relativt mykje, så eg slo frå meg Basis og denslags.
    Så fekk eg prøve nokre VPI-spelarar og vart kjent med JMW-armane, og fann dei svært interessante ut frå prisnivået. Ein kan dessutan gjere lynraske pickupskift med dei, noko som er nyttig under AB-testing. Den tunge tallerkenen til SSM er eit stort pluss, og då rimdrive tilfeldigvis dukka opp, var det ikkje noko å stusse på lenger.

Skal eg skifte ut denne saken her, må eg kjøpe ein av dei spelarane eg slett ikkje har råd til...ein blodtrimma topputgåve-LP12 ville nok vorte vurdert, ja....

nacka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2007
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Hei, følger tråden her inne da jeg igjen har tatt frem gamle plater som jeg tidligere spilte på LP-12, men har nå kjøpt meg en walker platespiller...
    LP-12 platespilleren var vel fra begynnelsen av 80-tallet, fungerte greit men tror den ikke var optimalt satt opp. Hadde Fidelity research PU og arm, men ergret meg da tallerkenen subbet. Solgte denne billig etterhvert. Som sagt tror jeg det var et engangstilfelle og tror vel en godt oppsatt LP-12 vil være knakende godt i forhold til Walkeren (som har ittok arm samt goldring eroica), eller?

Når jeg leser tråden blir jeg usikker på om det er retningen å gå, for det virker svært vanskelig å få satt opp spilleren optimalt.
    Fant et tilbud på nettet ala:
    ITTOK LVII Tonarm, K18 Pick-up, Trampoline, Valnøtt(Afro)finish med emballasje fra 80-tallet.
    Pris ca 12000 kr.
    Er dette noe å gå for/tips?
    Nacka

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    For gammelt for prisen, og for gammelt i det hele tatt. Iallefall dersom man i utgangspunktet er rede til å betale 12k for en platespiller. Pu'en er ikke verdt mer enn en femmer heller. Ikke Lingo, ikke Cirkus? Det bør man ha.

Jeg er blant de som er uenig i at det er så fryktelig vanskelig å justere en LP12 til nær optimal ytelse; det er vel heller vanligvis andre flaskehalser i systemet som betyr mye mer enn de siste nanometerene av justering. Det er ingen heksekunst å justere LP12 imo, selv om det av og til blir gitt inntrykk av det. Men det er kjekt å lære seg det. Her er en mulighet til litt omtale omkring setup;

http://www.sondek-turntable.com/

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    nacka skrev:
    Hei, følger tråden her inne da jeg igjen har tatt frem gamle plater som jeg tidligere spilte på LP-12, men har nå kjøpt meg en walker platespiller...
    LP-12 platespilleren var vel fra begynnelsen av 80-tallet, fungerte greit men tror den ikke var optimalt satt opp. Hadde Fidelity research PU og arm, men ergret meg da tallerkenen subbet. Solgte denne billig etterhvert. Som sagt tror jeg det var et engangstilfelle og tror vel en godt oppsatt LP-12 vil være knakende godt i forhold til Walkeren (som har ittok arm samt goldring eroica), eller?

Når jeg leser tråden blir jeg usikker på om det er retningen å gå, for det virker svært vanskelig å få satt opp spilleren optimalt.
    Fant et tilbud på nettet ala:
    ITTOK LVII Tonarm, K18 Pick-up, Trampoline, Valnøtt(Afro)finish med emballasje fra 80-tallet.
    Pris ca 12000 kr.
    Er dette noe å gå for/tips?
    Nacka
    LP12 kom i '73. Prinsippet er det samme enda, men alle delene er forbedret til dels flere ganger i løpet av årene.

Hvis tallerkenen subbet var den enten helt feil justert eller så var Fidelity Research armen for tung (mener å huske at disse var spesielt tunge og ingen god match til LP12)

LP12 er nok en av de mest krevende platespillere å få til å spille 100% optimalt. Enten bør du ha nødvendig verktøy, helst en jig, service-manualen (finner du på netet) og en porsjon tålmodighet, eller en god forhandler.

Angående den aktuelle spilleren. Hvis den har valnøtt plinth har den ikke afromosia-treverk (afro), så her er det nok en litem misforståelse ute og går. No big deal.

Ittok er en grei arm, hvis lagerne er i orden (noe de ikke alltid er, hvis de er blitt mishandlet).

K18 PU'en er imo ikke verdt noe etter så mange år.

Hvilken strømforsyning har den?

Har du serienummeret er det greit å se hvor gammel den er. Det står i servicemanualen.

http://www.vinylengine.com/library/linn/lp-12-sondek.shtml

nacka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2007
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Takker for tips her, tar hintet om at 80-årgangen ikke er all verdens å satse på. Mht strømforsyning har den ikke noe annet en det som fulgte med når spilleren var ny for 20 år og jeg tror vel også at FR armen ikke var den beste matchen.
    Men dersom jeg nå har tenkt å gå igang med Linn LP12, er brukt i england/danmark/Ebay en løsning? Problemet her er jo at nettmarkedet virker noe tamt samtidig som et nykjøp virker som det rene galskap (30-40 000)!
    Nacka

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Ville vel satset på en ca. 10-15 år gammel LP12. Da har du de viktigste grunnoppdateringene som plinth med store hjørneavstivninger, nyeste type AC-motor og Cirkus-subchassi. Senere kan du oppgradere strømforsyningen og evt. ta den helt ut med Keel subchasi.
    Av armer så er en pent brukt Ittok en mulighet. Akito2 skal også være OK (har ikke hørt den) eller en Ekos, helst Ekos2 (serienummer etter 6200).

Tips: Send en PM til Audiophile-Arve, kanskje han fremdeles vil selge.

S

Steinar O

Gjest
    nacka skrev:
    Takker for tips her, tar hintet om at 80-årgangen ikke er all verdens å satse på. Mht strømforsyning har den ikke noe annet en det som fulgte med når spilleren var ny for 20 år og jeg tror vel også at FR armen ikke var den beste matchen.
    Men dersom jeg nå har tenkt å gå igang med Linn LP12, er brukt i england/danmark/Ebay en løsning? Problemet her er jo at nettmarkedet virker noe tamt samtidig som et nykjøp virker som det rene galskap (30-40 000)!
    Nacka
    Du skal ikke legge mye vekt på min kompetanse om LP12, men her er mitt humble råd.
    Skal du ha lp12, så kjøp en ny Majik. Den er klar til bruk. Forhandler er sikkert fleksibel mht små endringer i designet.

Kjøper du brukt er sjansen for at du betaler for mye STOR og du vet lite eller ingenting om historikk, mishandel eller slitasje. Oppgraderingene kommer og du er allerede ved en ny spiller.

En Majik har du glede av fra første øyeblikk og den kan oppgraderes når tiden er inne mht budsjett mm.

Bare min humble mening....men jeg tror den er verdt noe ;)
    Jeg har vært igjennom dette og kan se meg tilbake.

nacka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2007
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Hei Steinar, takk for tips - som jeg overhodet ikke tror er på viddene. Har hatt en subbete LP12 tidligere og vil jo helst unngå det samme blemma en gang til.
    Mvh
    Nacka

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil ikke anbefale å kjøpe en Majik. Da ville jeg heller kjøpt en ny Sondek, satt på en Hercules strømforsyning og en brukt Ittok eller Akito2 og en Audio Technica OC-9. Dette får du for omtrent samme prisen og så kan du etterhvert oppgradere derfra. Alle de overflødige delene vil du sannsynligvis bli kvitt for en grei sum.
    Strømforsyningen til Majik og Project armen tror jeg derimot vil falle mye mer i pris og være vanskeligere å få solgt.
    Dessuten tror jeg denne pakken vil spille bedre enn Majik.

Edit: Vær også oppmerksom på at støvdeksel ikke er med i Majik-pakken. Helt dustete spør du meg. Det er jo en av fordelene til LP12 kontra alle de andre støvsamlerne på markedet.....

S

Steinar O

Gjest
    Sikkert helt riktig FZ. Poenget mitt var å kjøpe nytt. Det er helt sikkert riktig å omprioritere arm, psu og pu.

Kjøper du brukt, STARTER du ballet med oppgradering, reparasjon og justering.
    Starten blir tung, FØR du har fått lp12 i blodet.

Jeg hadde en slik start, selv med en 3 år gammel lp12 , som det året var topspecet etter hva jeg forstår.
    Jeg var mange ganger i tvil om dette var veien.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O skrev:
    Poenget mitt var å kjøpe nytt.
    Ingen dårlig ide å kjøpe nytt verk. Men hvis man vet hva man skal se etter på et brukt verk kan man selvsagt få mye mer ut av pengene på den måten.
    Jeg ville forøvrig aldri kjøpt verken spiller eller arm usett. Da heller en lengre biltur for å forsikre meg om at alt er i orden. Ingen god ide å kjøpe f.eks. en arm med dårlige lagre. Den er ikke ikke mye verd.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn