Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Innlegg fra Northpole på naim forum:

"I heard yesterday that the latest (possibly last!! keel for aro iteration incorporates the necessary cut outs for the aromatic."

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ypperlig, og i grevens tid. Bra at vi har en slik forumstøvsuger som plukker opp alt av relevans for oss som er for late til å snuse selv FZ. Takker!

Da kan det se ut som om jeg kanskje kan la min B&D hvile i fred allikevel da.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Da kan det se ut som om jeg kanskje kan la min B&D hvile i fred allikevel da.
    Det tviler jeg på. Hullet er nok sannsynligvis bare delvis laget, slik som på armbrettene hvor fremdeles hullet til armstøtten til Ittok er predrillet untatt de siste millimeterne. Så B&D + operatøren har nok en liten jobb å gjøre uansett.

FZ

S

Steinar O

Gjest
    Har nå meldt meg på Linnkveld hos KP på onsdag 3.6. Håper jeg får plass.
    Passer sikkert fint med en av mine planlagte bilturer sørover.

EDIT! Vidar, her er en oppdatering angående montering av AROmatic på Keel.
    Skrevet av Julian H, Naimforum....uten at det er noen referanse selvfølgelig.

ps - if anyone is thing about fitting one to their AROKeel........., DON'T!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Steinar; unnskyld at jeg sier det; med det der må jo være erketullball. Tilsynelatende en av grunnene til at jeg er ytterst sjelden innom forumet. Det er uansett bare å avmontere i så fall man skulle finne ut at han hadde rett.
    Om jeg ikke kan bruke AroMatic, så tror jeg at jeg foretrekker standard sc og brukervennligheten til AroMatic. Låter bra nok for meg.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Om jeg ikke kan bruke AroMatic, så tror jeg at jeg foretrekker standard sc og brukervennligheten til AroMatic. Låter bra nok for meg.
    Hmmmmm.....det blir omtrent som å si at hvis jeg ikke får 4 dører på en M6 så foretrekker jeg 5-serien jeg har fordi det er lettere å få golfkøllene inn i baksetet 8)

(Og nei, jeg spiller ikke golf, har hørt at de får hørselsskader av smellet når kølla pirker borti ballen)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Vidar P skrev:
    Hmmmmm.....det blir omtrent som å si at hvis jeg ikke får 4 dører på en M6 så foretrekker jeg 5-serien jeg har fordi det er lettere å få golfkøllene inn i baksetet 8)

(Og nei, jeg spiller ikke golf, har hørt at de får hørselsskader av smellet når kølla pirker borti ballen)
    Der kan du se.. jeg kan ikke få 4-dørs 6-serie, så jeg kjøper faktisk 5-serie. Noen er rare :)

For meg er hifi alltid en balanse mellom brukervennlighet og lydkvalitet; siden jeg bruker min hifi på min måte, ikke alltid som alter og til høytid men som en daglig foreteelse; og gitt prisene på puer nå til dags så synes jeg det er et greit skille å sette dette med AroMatic.

Mvh Vidar P

S

Steinar O

Gjest
    Nei, det var på tull og tøys det der og ganske riktig, det viser bare hvordan folk tenker...eller ikke tenker. :)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    ...og gitt prisene på puer nå til dags så synes jeg det er et greit skille å sette dette med AroMatic.
    Den kjøper jeg uten tvil, Vidar. Det skal gå an å bruke platespilleren med et par glass rødt og en cognac under vesten uten at det skal koste 30k for en bøyd nål :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Vidar P skrev:
    ...og gitt prisene på puer nå til dags så synes jeg det er et greit skille å sette dette med AroMatic.
    Den kjøper jeg uten tvil, Vidar. Det skal gå an å bruke platespilleren med et par glass rødt og en cognac under vesten uten at det skal koste 30k for en bøyd nål :)
    35k nå til dags :)

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Gode nyheter for Aromatikern:

Uttalt av Peter (Cymbiosis) på n-forum i dag:

........ there have been a couple of small detail changes David Williamson and I had discussed and he had introduced. Including provision for fitting of an Aromatic (for existing owners if required)

Han er selvsagt skuffet over avgjørelsen til Linn, men har så stor tro på produktet at han vil bestille så mange som han kan ta seg råd til.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok den utsparingen til venstre som ikke er ett hull enda, men er gjort klart til utborring.

Dette er versjon 5 av Keel/A. Utsparingen var ikke der på de første versjonene.

Ellers så er det greit å vite at Linn-prisene vil øke opptil 15% på enkelte produkter fra 1. mai. (Ihvertfall i UK)

nacka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2007
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Kommer tilbake til denne tråden, etter å ha sikret meg Arves LP-12 etter tips fra FZ, takk for den.
    Må fikse litt på spilleren først, noe jordfeil osv, antar det er signalkabelen fra tonearmen som er morken.
    Ellers, et spørsmål om oppgradering - mulig jeg har en Lingo på hånden for sånn ca 7000 spenn, er oppgraderingen fra Basic versjonen verdt dette, og er det i det hele tatt hørbart?
    Vennlig hilsen
    Nacka

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Har aldri oppgradert fra Basik til Lingo, men fra Valhalla til Armageddon var det ihvertfall veldig hørbart....

Er det en Lingo1 eller 2?

nacka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2007
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Det her er snakk om en Lingo 2, noen som har erfaringer med den oppgraderingen?
    Nacka

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Monterte min Benz Ruby 2 på andre-spiller'n i dag. Ikke lett å få den på riktig plass i head-shellet, men etter diverse bøying av kontaktene på tags'ene kom den i mål:

Vedlegg

quad_lars

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5
    I dag hørte jeg for første gang LP12 SE med Radikal og Urika. Det var musikken og bare musikken som var i fokus. Alt var naturlig bundet sammen til et musikalsk hele. Foten gikk! Hvis jeg hadde vært alene, ville jeg ha sunget med for full hals, men nå nynnet jeg stille med.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    quad_lars skrev:
    I dag hørte jeg for første gang LP12 SE med Radikal og Urika.
    Hørte du den på Kontrapunkt? Jeg skal til Izmir og Ankara hele neste uke og går glipp av demoen på KP.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.674
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Jeg var klar som et egg jeg for Radikal og Urika når jeg oppgraderte til SE arm for et par uker siden, men valgte og hoppe over det inntil Linn tar til fornuften og kommer med en valgbar setting for impedansen. De har jo ikke en pickup selv engang som trives noe særlig med 75 ohm belastning, akurat dette gjør jo valget deres meget snodig.
    Virker litt på meg som om Linn med dette sier: vi driter fullstendig i kundene våres pickupvalg, det er vi som bestemmer, sånn skal det være....... basta.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    quad_lars skrev:
    FZ skrev:
    quad_lars skrev:
    I dag hørte jeg for første gang LP12 SE med Radikal og Urika.
    Hørte du den på Kontrapunkt? Jeg skal til Izmir og Ankara hele neste uke og går glipp av demoen på KP.
    Ja, Kontrapunkt.
    Fikk du sammenlignet den med en spiller med Lingo/Linto?

quad_lars

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Og hva er så dette?

'78 plinth
    '78 topplate
    '78 armbrett
    '78 yttertallerken
    '78 støvlokk
    '83 lager
    '83 innertallerken
    '83 wiring strap
    '83 motor
    '97 Cirkus subchassis
    Bunnplate fått av Peter (Cymbiosis)
    Valhalla kjøpt av samme Peter
    '08 fjærer og pakninger
    4-5 år gammel rem
    +RB300 fra en Planar 3 som har bodd på hytta
    +AT 95 fra samme sted

Skrudd sammen og justert etter alle kunstens regler av Peter og undertegnede.

Hvordan låter det? Uforskammet bra, særlig med tanke på at det sitter en 300 kroners PU på spilleren. Nå skal det bli bra lyd på hytta også :)

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    leon skrev:
    Hei.

Er det hullet for aromatic vi ser på bilde tro ?
    Dette er hullet for Aromatic ja, som ikke er predrillet, men som FZ sier delvis klargjort.

Keel/A montert idag, det gikk jo som en lek. Etpar små hickups dukker jo opp, men det hadde ingenting med Keel å gjøre. Suveren monteringsanvisning, med bilder og steg-for-steg tekst.

Kjøpte et eget 12.5mm bor for å gjøre ferdig hullet til AroMatic, og det gikk som en drøm.

Har tatt plenty bilder under prosessen, mest for å huske hvordan ting var i fall jeg må sjekke; kan legge ut noen etterhvert.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Originalt subchassis på plass fortsatt. Under demontering, armbordet er allerede av.
    Som (nesten) alltid kan bildene mine klikkes på for forstørrelse.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Her er det øverste bildet kraftig beskjært, og derav sikkert litt kornete og ute av fokus; nede i hjørnet til høyre finner vi disse to merkelige dingsene... en inni plinten og en ligger løst på bordet. Mon tro hva dette kan være.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    For anledningen er mitt originale predrillede armbord, som fulgte med Aro dengang jeg kjøpte den for 12-13 år siden, prydet med noen oljeflekker og slikt. Dette er slikt som skjer når man vasser i olje. Klarte urtolig nok å ikke grise til Keel da. Dessuten tror jeg det er noe med lysreflekser her.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lite tilleggsspørsmål; hva i alle glade dager har skjedd her... hva er dette som ligger på mitt ullteppe og svømmer i Cedrick-hår?

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Keel for Aro (Keel/A).

Som de med falkøye allerede har sett, så er Aromatic-hullet allerede drillet opp. Det var piece-of-cake.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Rampen som står bak forsøplingen av ullteppene mine.... har ingenting med Keel/A å gjøre. Men hva skuer man et glimt av nede i høyre hjørne tro?

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Denne har snurret noen runder.
    Hvorfor er de to grå surret fast i hver sin repektive røde og blå ledning, Vidar. Har aldri sett noen gjøre det før....

FZ

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Vidar P skrev:
    Denne har snurret noen runder.
    Hvorfor er de to grå surret fast i hver sin repektive røde og blå ledning, Vidar. Har aldri sett noen gjøre det før....

FZ
    Se nærmere på "Motor Connector"-sukkerbiten på Lingokortet øverst i innlegg 708. Der ser du fire utganger til motoren; Blue, Grey, Grey og Red. To grå altså, flankert av hhv rød og blå.
    Når jeg tok av de fire ledningene (hele denne avstiver/kabelfestebroa skal av ved Keel-montering) så tvinnet jeg sammen rød med sin grå, og blå med sin grå, for å vite hvem som var hvem når jeg skulle remontere igjen. For å få rett grå i rett hull på Lingos "Motor Connector" rett og slett.

Jeg tvinnet de selvsagt av igjen når jeg skulle remontere de. Alternativt kunne jeg ha brukt en tape for å skille de to grå, men dette er enklere, gjort på to sekunder uten noe utstyr.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Litt OT, men what the heck.. Må jo begynne å kikke innom denne siden litt nå, ettersom LP 12 i seneste utgave har blitt en så avsindig grenseløst god platespiller! ;D...)

Fantastisk hund, Vidar! Det ser ut som om Nikon´en virkelig gjør jobben!
    Kudos til deg, FZ. En LP 12 på hytta ? !
    Leier du ut? ;D

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte det kunne være grunnen, men de to grå er kortsluttet inni motoren så det gjør ingenting om du bytter dem om :)

Før jeg visste det brukte jeg tape og merket dem med. Man skal aldri overlate noe til tilfeldighetene ;)

Regner med at du kommer tilbake med lytteinntrykk.......

FZ

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kortsluttet du gitt... jaha. Men for en tvangsnevrotiker som meg så ville jeg aldri fått sjelefred om de ikke var i sitt opprinnelige hull vettu... Lytteinntrykk ja; må få de først. Men de kommer sikkert. Håper jeg rekker å høre litt før NAP500 ramler inn døra, så jeg får en ide om hva som er hva.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn