Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Steinar O

Gjest
    FZ skrev:
    Steinar O skrev:
    Poenget mitt var å kjøpe nytt.
    Ingen dårlig ide å kjøpe nytt verk. Men hvis man vet hva man skal se etter på et brukt verk kan man selvsagt få mye mer ut av pengene på den måten.
    Jeg ville forøvrig aldri kjøpt verken spiller eller arm usett. Da heller en lengre biltur for å forsikre meg om at alt er i orden. Ingen god ide å kjøpe f.eks. en arm med dårlige lagre. Den er ikke ikke mye verd.
    :)
    Det er jo akkurat det som er saken. Om man vet hva en skal se etter så er det jo ingen sak, men jeg oppfatter i dette tilfellet at så ikke er?
    Lp12 forhandler i UK fortalte meg nettopp dette; det er viktig å vite hva du skal se etter. Om ikke kan det bli et dyrt/ dårlig kjøp.

Råd bør gis, med tanke på mottakers utgangspunkt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det virker å være overraskende mye lagerskader på armer synes jeg. Gjelder ikke bare Linn-armer, men andre lagrede armer også, Rega bl.a. Selv nyere armer med ødelagte lager ser jeg rett som det er. Det er helt utrolig hvor skjødesløse gorillaene er med armene sine når de skal "tweake" og mekke, justere og bytte pu, armkabler og alt annet.

"Kjøp ny platespiller" er nokså fast parole og refreng herfra også. Det er ikke verdt det å hive seg blind på bruktmarkedet. Med mindre man har 1) svært god kunnskap selv, 2) genuint kyndig veiledning, eller 3) handler fra etterrettelige hedersfolk, seriøse forhandlere, folk man kjenner etc.

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hvis man vet sikkert at spilleren skal beholdes i lang tid tid (og slik er det jo gjerne med LP12) er det jo greit å kjøpe nytt, ekstrakostnadene fordeles jo i såfall over veldig lang tid. Men for de som hele tiden kjøper og selger utstyr taper man jo stort ved et salg. Ville for eksempel være forsiktig med å kjøpe alt nytt om jeg beveget meg hurtig oppover oppgraderingsstigen til Naim.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    "Kjøp ny platespiller" er nokså fast parole og refreng herfra også. Det er ikke verdt det å hive seg blind på bruktmarkedet. Med mindre man har 1) svært god kunnskap selv, 2) genuint kyndig veiledning, eller 3) handler fra etterrettelige hedersfolk, seriøse forhandlere, folk man kjenner etc.
    Helt enig, etter at du editerte innlegget ;)

Edit: Men vi må ikke glemme at den rimeligste inngangsbilletten til en ny LP12 med arm og PU er 25000. Det er mange som ikke har råd, eller som vil bruke så mange penger på en platespiller (ihvertfall ikke før de er blitt skikkelig bitt av basillen). Det er fullt mulig å få tak i en bra, pent behandlet spiller med en bedre arm til halvparten av det beløpet. Men som alle er enige om, man skal vite hva man gjør.

S

Steinar O

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Hvis man vet sikkert at spilleren skal beholdes i lang tid tid (og slik er det jo gjerne med LP12) er det jo greit å kjøpe nytt, ekstrakostnadene fordeles jo i såfall over veldig lang tid. Men for de som hele tiden kjøper og selger utstyr taper man jo stort ved et salg. Ville for eksempel være forsiktig med å kjøpe alt nytt om jeg beveget meg hurtig oppover oppgraderingsstigen til Naim.
    Pest eller Kolera? :)

Kjøper man nytt har du forhold som du beskriver.

Kjøper du brukt, og ikke har den påkrevde kunnskap eller tålmodighet i starten, kan eieforholdet bli kort.
    Man kan da selvfølgelig selge uten tap, men har i praksis kanskje aldri fått prøvd en Lp12.

Hvorvidt det ene vinner over det andre, er det kun Nacka som vet.

nacka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2007
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Har tenkt litt og har vel ikke kommet til noe endelig konklusjon etter å ha fordøyet mange gode tips. Sjekket på Kontrapunkts sider; går jeg for en Sondek LP12 vil pris for drivverk og strømforsyning (Lingo) gi en kost på ca 30 K. Videre må jeg ettermontere min eksisterende Akito-arm m/goldring eroica og spilleren må justeres opp, sikkert for et par lapper. Før jeg er ferdig vil spilleren komme opp i 35K. Selv om jeg her tenker langsiktig er nok det et for drøyt løp i forhold til min platesamling (~150). Så her blir det vel å håpe på at jeg finner en pent brukt spiller - med de siste sentrale oppdateringer - Et annet spørsmål er igrunn hvorfor noen vil kvitte seg med et eksemplar velspillende LP12 til erstatning for noe annet som sikkert er mindre tidløst.
    Så jeg venter på det gode tilbudet - brukt og velspillende.
    Nacka

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Lingo er dyr, derfor nevnte jeg muligheten ved å starte med en Hercules PSU. Koster 170 pund og sies å være bedre enn Linn Valhalla. I tillegg har den 45 rpm.

http://www.stamfordaudio.co.uk/pages/1102.htm

Da sparer du 10 000 i forhold til Lingo.

Men for all del, en pent brukt LP12 får du vel for ca. halv pris.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det kommer vel endel Lingoer på bruktmarkedet snart...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.387
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Som nokre heilt sikkert veit, vurderer eg å selje min LP12, men lurer på kor mykje eg skal ta for han.
    Eg har i alle år trudd eg hadde ein "ny" Akito, altså ein Akito 2-arm. Men no er eg ikkje heilt sikker lenger.
    Kan nokon hjelpe meg med å finne ut om det er ein 2 eller ein 1-ar?

Foto er vedlagt.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Arve; den matte/knudrede (pulverlakkerte) Akito attpåtil fra '97 er definitivt en Akito 2.

Mvh Vidar P

nacka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2007
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Hei Arve
    Det var en flott eksemplar LP12, du får si i fra dersom Bergen-dealen glipper.
    Sjekket for øvrig min utgave Akito. Ingen pulverlakkering der gitt, så det er nok Akito I.
    Nacka

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut til at noen har satt i gang denne Keel Aro historien på pur f...
    Han har ihvertfall satt sinnene i kok på naim-forum. 7 sider med gruff der i løpet av et par dager ;D

Er dette forsinket aprilsnarr eller årets påskekrim? Følg med i neste episode, uansett.....

......dette står på Linn-forum nå:

"Guys,

There are to my knowledge absolutely NO plans to discontinue the Aro Keel. ( I have been out of the office for 6 days , but then the Easter holiday was for 4 of those....)

Why would we? It is a great product which has hardly been around for 6 months, and I am sure there are many of you out there who haven't upgraded yet.

Not sure where you have heard such a rumor.

Who would like to buy one? Please contact us with your details, location and local retailer, and we will see what can be done to tackle this more directly.

--------------------------------------------------------------------------------
    Regards,

David Williamson
    Senior Mechanical Design Engineer

Today 20:36"

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Siste nytt i soga om Aro Keel:

Right guys,

I’ve been able to get an update on this situation, having spent the day catching up with all my emails etc !

Business is business and we can’t sustain holding a large amount of stock for any product – particularly in the current economic climate.

We felt that it was only fair to alert our retailers to the fact that without sufficient orders we would be unable to continue ongoing supply of this product.

However, if our retailers can make a strong case for us to order another batch in the future, then we’ll obviously consider this.

It’s really up to you, the LP12 / Aro lovers, to keep this product alive. If there’s a demand for it, then I’m sure we’ll make it!

Good news I think!

--------------------------------------------------------------------------------
    Regards,

David Williamson
    Senior Mechanical Design Engineer

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ser at Kontrapunkt har fått Radikal og Urika inn i prislisten sin nå. Settet koster 47750 med standard kabinett. Sammenlignet med Lingo + Naim Superline med Hicap eller Supercap er vel dette i noenlunde samme prisleie, bare som en kommentar til de som mener at dette er for dyrt. Ytelsen kan jeg ikke kommentere.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Naim Armageddon/SuperLine/SuperCap koster 65.900,-  Så Linn-versjonen av den optimale psu/riaa er jo rimelig i forhold. Over 18.000,- rimeligere.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Naim Armageddon/SuperLine/SuperCap koster 65.900,- Så Linn-versjonen av den optimale psu/riaa er jo rimelig i forhold. Over 18.000,- rimeligere.

Mvh Vidar P
    Jøss, så billig. Da er det vel bare å legge inn en bestilling da 8)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O skrev:
    Har du fått montert Aro og 'geddon? I tilfelle, hvordan spiller det i forhold til Ekos/Lingo?

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    På en annen måte får du ett gjevnere trekk og er ikke sikkert disse støyer noe mer enn 1 linn motor med den bunnplata som man fester under plint.

McLaren

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Steinar O skrev:
    FZ skrev:
    Steinar O skrev:
    Har du fått montert Aro og 'geddon? I tilfelle, hvordan spiller det i forhold til Ekos/Lingo?
    Stripa nederst er noe forskuddert. Ganske snart tenker jeg.
    FZ; Keel er under strikt vurdering, jeg kjøper sikkert en med det aller første; har du sett noe mer om AroMatic-festet?

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    McLaren skrev:
    På en annen måte får du ett gjevnere trekk og er ikke sikkert disse støyer noe mer enn 1 linn motor med den bunnplata som man fester under plint.

McLaren
    Hei

Fjernet innlegget mitt for å unngå ørkesløse debatter rundt noe jeg aldri har prøvd og egentlig ikke burde uttale meg om. Men jeg tror altså at det er en reell sjanse for å overføre vesentlig mer vibrasjoner fra 3 motorer enn 1. Omtrent tre ganger så mye ;)

FZ

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Som en helt overfladisk (og overflødig) kommentar så synes jeg LP12 ser ganske tøff ut med full Funkmodding, i hvert fall i svart.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    FZ; Keel er under strikt vurdering, jeg kjøper sikkert en med det aller første; har du sett noe mer om AroMatic-festet?
    Hadde jeg hatt Aro hadde jeg heller ikke hatt nerver til å vente med å bestille nå, dvs. før 24. april.
    Husker ikke helt hvor jeg har det fra at det var gjort klart på undersiden hvor hullet til Aromatic skulle drilles, så det får du ta med en klype salt.
    Peter snakket en del om Keel/A før jul og siterer fra email:

"Fitting an Aromatic (now discontinued) would be possible but requires the retailer to drill the Keel."

Mulig jeg blander sammen noe her.

Uansett, det virker som Linn har overvurdert salget av Keel/A basert på alle som etterspurte den og sannsynligvis sitter på et lager nå som de ønsker å få ut. Skal ikke se bort fra at de trenger cash i disse trange tider istedet for å ha en haug utfreste elokserte aluminiumsplater på lager.
    Etter tilbakemeldinger fra de som har kjøpt Keel/A tyder det på at du har noe å se fram til. Det er ingen big deal å montere den (ihvertfall ikke Ekos-versjonen), men det var litt vanskeligere å få til en perfekt bounce. Leser også på nettet at det er flere som har erfart det.

mvh
    FZ

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Så åpenbarer jo det selvsagte spørsmål seg; hvorfor korresponderer du med forhandler omkring Keel/A... du trenger ikke å svare, man skjønner :)

Takk for info forresten; hva skjer 24/4?

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Så åpenbarer jo det selvsagte spørsmål seg; hvorfor korresponderer du med forhandler omkring Keel/A... du trenger ikke å svare, man skjønner :)

Takk for info forresten; hva skjer 24/4?

Mvh Vidar P
    Nei, nei, ingen Aro på meg 8) Her er det Ekos SE som ruler.......

Peter og jeg har jevnlig kontakt og han var veldig opptatt av Keel/A iom. at han hadde noen fingre med i den prosessen. Han lånte bl.a. bort to av sine egne Aro-armer til Linn da de utviklet Keel/A. Husker ikke hvorfor aromatic ble diskutert, men jeg slengte vel med leppa over det halvfabrikatet armen er. Du har hørt den før kanskje ;D ;D ;D

24. april er datoen Linn har sagt til sine forhandlere at er D-dagen. Bestillinger etter den datoen kan de ikke garantere at blir effektuert.

mvh
    FZ

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    .. ser ikke bildet. Kanskje laste det inn til skrivebordet ditt og legge ved innlegget?

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sorry. Må være registrert bruker for å se.

Men AroMatic har ett eneste hull med Ø godt under en cm, og sett forfra så ligger det sånn ca. 3-4cm hitover, og til høyre, ca 2cm fra kanten av armbordet (dimensjoner er tatt på UK øyemål).

Men uansett; å borre et hull er vel ikke vanskeligere enn å fyre opp drillen, slik vi måtte gjøre med Aro-bordet i sin tid.
    Piece of cake 8)

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bare en tilføyning; eksakt (på millimeteren) boring av AroMatic-hull er om mulig enda mer meningsløst enn tilsvarende nøyaktig overhengjustering ( ;) ) all den tid det er svært stor slingringsmonn på AroMatics armrørholder, så det er bare å treffe sånn ca så går nok det bra. Det betyr at man ikke behøver være redd for denne skjelettprofilen under Keel.. man borer bare imellom to avstivere.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Men AroMatic har ett eneste hull med Ø godt under en cm, og sett forfra så ligger det sånn ca. 3-4cm hitover, og til høyre, ca 2cm fra kanten av armbordet (dimensjoner er tatt på UK øyemål).
    Ser ikke ut som det er noe der nei. Du får drille i vei hvis du har nerver til det :)

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Vidar P skrev:
    Sorry. Må være registrert bruker for å se.

Men uansett; å borre et hull er vel ikke vanskeligere enn å fyre opp drillen, slik vi måtte gjøre med Aro-bordet i sin tid.
    Piece of cake 8)

Mvh Vidar P
    Jeg hadde nå vært sånn passe nervøs om jeg skulle borret i en keel til 24'. Men dersom en har tilgang til en slik stativdrillmaskin eller hva det heter så kansje jeg hadde våget.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kan love deg at jeg har gjort, og gjør ukentlig, langt mer kompliserte inngrep på langt mer verdifulle objekter enn det der, så det skal nok gå som smør (for å sitere Benny i Olsenbanden) :)
    Så akkurat når det gjelder slik easy-peasy småkirurgi som det der så er ikke nervene der nei.

Hva er det verste som kan skje? Knapt noe? Neida. Og eksploderer skiten så kjøper jeg en ny :)

break_in

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2008
    Antall liker
    18
    Vidar P skrev:
    Kan love deg at jeg har gjort, og gjør ukentlig, langt mer kompliserte inngrep på langt mer verdifulle objekter enn det der, så det skal nok gå som smør (for å sitere Benny i Olsenbanden) :)
    Så akkurat når det gjelder slik easy-peasy småkirurgi så er ikke nervene der nei.

Hva er det verste som kan skje? Knapt noe? Neida. Og eksploderer skiten så kjøper jeg en ny :)
    Stemmer. Skulle anta at du er sånn passe stø på hånden også ;). Uansett, lykke til skal du ha når inngrepet på keelen blir gjort

S

Steinar O

Gjest
    Vidar P skrev:
    Bare en tilføyning; eksakt (på millimeteren) boring av AroMatic-hull er om mulig enda mer meningsløst enn tilsvarende nøyaktig overhengjustering ( ;) ) all den tid det er svært stor slingringsmonn på AroMatics armrørholder, så det er bare å treffe sånn ca så går nok det bra. Det betyr at man ikke behøver være redd for denne skjelettprofilen under Keel.. man borer bare imellom to avstivere.
    Mener å ha lest på Naim forumet, skrevet av Peter/ Cymbiosis at plasseringen av Aromatic treffer i en fordypning. Altså ikke vil skade "skjelettet"/ avstiverne i selve Keel. Bor i vei du Vidar :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte meg det ja. Så akkurat over AroMatic-hullet og armhvileren som kommer opp av den; man har jo jaggu muligheter for minst +/- 0,5cm margin i alle retninger (mye mer i direkte front-til-bak retning), så det er evig bra nok til å unngå avstiverne.

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn