Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    impulse skrev:
    Kudos til deg, FZ. En LP 12 på hytta ? !
    Leier du ut? ;D
    Har avsluttet sommer-sesongen nå og LP12 er tilbake i heimen og holder de to andre med selskap. Har hatt innbrudd to ganger tidligere på hytta, men de har aldri brydd seg om å ta med platespilleren som var der da, en Rega Planar 3. Kanskje en LP12 er mer interessant å ta med seg 8)

FZ

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    impulse skrev:
    Litt OT, men what the heck.. Må jo begynne å kikke innom denne siden litt nå, ettersom LP 12 i seneste utgave har blitt en så avsindig grenseløst god platespiller! ;D...)
    Riktig gode LP12'er har alltid vært avsindig grenseløst gode, også lenge før siste generasjon :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Vidar P skrev:
    impulse skrev:
    Litt OT, men what the heck.. Må jo begynne å kikke innom denne siden litt nå, ettersom LP 12 i seneste utgave har blitt en så avsindig grenseløst god platespiller! ;D...)
    Riktig gode LP12'er har alltid vært avsindig grenseløst gode, også lenge før siste generasjon :)
    Vet det, Vidar. Men denne er "Out of this world". Du får kalle meg kjetter, jeg hører jo ikke til blant de frelste, men det trodde jeg aldri jeg skulle si om en LP 12.
    Sånn kan det altså gå.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Svar på spørsmål: 1) Naim Aromatic arm lift 2) Arm feste med lager til Aro.
    3) Armkabel Naim RCA og Naim BNC

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    leon skrev:
    Det var jaggu blink på alle det Leon! Imponerende. I bildene fra plinten så ser man kanskje hvordan Aromatic er festet også. Denne armløften som ligger løs skal jo naturligvis opp i armbordet (det er denne som har fått drillet seg sitt eget 12.5mm hull).

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Flotte bilder Vidar P.
    Du har vel ikke et bilde av hvordan spaken til liften er montert i plinten ?
    Altså spake opp ned til Aromaticen.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    leon skrev:
    Det var vel enda et spørsmål? Hva som er i hjørnet på hundebildet? Det er vel en fjernkontroll av merket Naim Flash Remote. Trur eg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spaken er festet på innsiden av plinten, så den ikke er i kontakt med armbordet. Skrudd fast bare. Skal se om jeg får til et bilde når jeg er oppe med den igjen, kan jo også kopiere bruksanisningen til deg. Så får du se på detaljene. Tenkte å skaffe en selv?

Toriamos; helt rett, det er en Flash gitt :)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Spaken er festet på innsiden av plinten, så den ikke er i kontakt med armbordet. Skrudd fast bare. Skal se om jeg får til et bilde når jeg er oppe med den igjen, kan jo også kopiere bruksanisningen til deg. Så får du se på detaljene. Tenkte å skaffe en selv?

Har kjøpt:) Men har ikke bruksanvisning, visst du kunne kopiert den ville det vært helt
    supert!

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det skal jeg gjøre. Annen eske enn min ser jeg. Får man tak i Aromatic idag? Jeg synes den er aldeles super.

Om du trenger å låne bor til hullet (både 12mm og 12.5mm går) så bare si ifra.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Jeg var heldig og fant den på ebay ubrukt.
    Skal si i fra visst jeg trenger å låne bor, Takker for tilbud.
    Når du skal åpne lp12 igjen for stramming av unbrako skruer som du nevnte,
    kunne du tatt et bilde av hvordan vaiereren ligger ?
    Mye mas på meg nå,,, håper det går bra.
    Ser at vaieren din er har et slags feste ? Fulgte feste aromaticen ?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vaieren er klipset med et selvklebende klips som fulgte med som ny ja. Et feste der må du ha! Men man kan sikkert bruke mange slags remedier. Har funnet frem bruksanvisninga, der er det et skjema over hvor alt skal festes og gå. Skal kopiere og sende. Send meg adressa di på PM.

Selve betjeningsarma skal festes på trekantavstiveren i fremre høyre hjørne! To skruer. Veldig enkelt; pass bare på ar arma ikke tar helt borti plinten, men har noen mm klaring. Så går kabelen frem til plintens fremre innervegg, i en bue og bakover mot selve løftemekanismen som er festet i armbordet. Du får se det på skjemaet, det er piece-of-cake. Råder deg til å dryppe wiren med litt olje før du monterer.

Keel har fått surret og gått i hele ettermiddag/kveld. Her er åpenbare forandringer ja. Det første som slo meg var at mange av de musikalske forskjellene minte meg mye om da jeg byttet fra NAP250.2 til NAP300 effektforsterker.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Her er forresten et beskjært bilde av dette klipset, som du ser så er det selvklebende pute bak det. Wiren løper løst inni det.

Vedlegg

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Ok, her har jeg muligens et problem, plinten min er av den gamle typen
    uten hjørne stivere. 76 model for å være helt nøyaktig, ser lik ut som din
    bare eldre og ingen hjørne stivere.. Hadde ikke tenkt til å bytte, må da kunne
    ordnes på en annen måte ? Liker tanken på at det har snurret vinyl med denne
    plinten i over 30år :)
    Vet at noen mener at det skal være en oppgraderings gevinst i å skifte til plint
    med hjørne stivere, jeg er ikke så opptatt av den oppgraderings biten...

Hyggelig å høre at keel begynner å finne sin plass i lp12 din:)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    leon skrev:
    Vet at noen mener at det skal være en oppgraderings gevinst i å skifte til plint
    På min "hytte-LP12" er det plinth uten hjørneavstivninger. Det jeg har gjort er å bore hull a la Trampolin i bunnplata og plinthet. Da virker bunnplata som en skive og stiver opp plinthet.
    Har ikke hørt før og etter så jeg kan ikke påstå at det var noen lydmessig gevinst, men teoretisk blir ihvertfall plinthet stivere.....

FZ

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    FZ skrev:
    leon skrev:
    På min "hytte-LP12" er det plinth uten hjørneavstivninger. Det jeg har gjort er å bore hull a la Trampolin i bunnplata og plinthet. Da virker bunnplata som en skive og stiver opp plinthet.
    Har ikke hørt før og etter så jeg kan ikke påstå at det var noen lydmessig gevinst, men teoretisk blir ihvertfall plinthet stivere.....

FZ
    FZ; Takker for tips, brukte du orginale trampolin skruer ?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    leon skrev:
    FZ; Takker for tips, brukte du orginale trampolin skruer ?
    Jeg brukte originale Linn treskruer som jeg fikk da Peter (Cymbiosis) var innom. Kontrapunkt bør ha dem. Jeg boret først opp bunnplata og plinthet med et 1,5mm bor (hvis jeg ikke husker feil). Viktig å bore opp hullet i plinthet og ikke bare prøve å skru i vei. Da sprekker treverket. Tok et større bor og vrei rundt på baksiden av bunnplata. Da får du bort graden og plata blir liggende tight på plinthet.
    OBS! Som du antageligvis er klar over passer ikke Trampolin og nye bunnplater til gamle plinth.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    impulse skrev:
    Vidar P skrev:
    impulse skrev:
    Vet det, Vidar. Men denne er "Out of this world". Du får kalle meg kjetter, jeg hører jo ikke til blant de frelste, men det trodde jeg aldri jeg skulle si om en LP 12.
    Sånn kan det altså gå.
    Det jeg har hørt av moderne LP12 har vært utrolig bra, har virkelig fått opp øynene for hvor bra en platespiller kan låte etter mitt siste møte med LP12. Og så ser den meget bra ut også.

S

Steinar O

Gjest
    Anonym skrev:
    impulse skrev:
    Vidar P skrev:
    impulse skrev:
    Sånn kan det altså gå.
    Det jeg har hørt av moderne LP12 har vært utrolig bra, har virkelig fått opp øynene for hvor bra en platespiller kan låte etter mitt siste møte med LP12. Og så ser den meget bra ut også.
    Jeg er helt enig og veldig forundret over at de er såpass vanskelige å omsette. Ihvertfall er min det,
    Virker som prisen må halveres eller gies bort før folk finner interesse?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O skrev:
    Jeg er helt enig og veldig forundret over at de er såpass vanskelige å omsette. Ihvertfall er min det,
    Nå er det vel mer vanlig at bruktutstyr omsettes for halv pris eller lavere enn motsatt. Selv nyere utstyr faller fort til halv pris og din LP12 har vel noen år på baken.....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    Du fisker vel ikke etter å komme å høre på Keel-modifikasjonen vel? I så fall så kan jo det la seg gjøre det.. hehe.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Anonym skrev:
    Du fisker vel ikke etter å komme å høre på Keel-modifikasjonen vel? I så fall så kan jo det la seg gjøre det.. hehe.
    Har du tatt den til nye høyder med Keel modifikasjonen? Er ikke inne i de tekniske betegnelsene i Linn og Naim verdenen men jeg er mildt sagt imponert over hvor bra din LP12 låter.

Hadde vært artig og hørt den med Keel ja.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ta deg en tur over da, så skal jeg vise deg. Jeg tror du vil høre forskjellene, mildest talt. Den var kjempebra før, og er blitt ennå bedre. Om jeg kan være så ubeskjeden. Og så passer jo LP12 utrolig godt til Naim-systemer, det må jo sies. Slik har det jo alltid vært.

Keel er det nye subchassiset. Du har heller ikke hørt AT33EV, som vel faktisk var en aldri så liten overraskelse her, for å si det veldig mildt.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Godt å høre at det har blitt enda bedre, vet ikke helt om jeg har godt av å få oppgradert vinylreferansen min da....
    Slår på tråden etterhvert jeg Vidar.
    Tror forresten jeg kjørte bak deg ganske nylig, du har skiltplater med et Molde firma på bilen din?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer det; UX-registrert, men jeg kjøpte den ny hos forhandler i Molde (Reitan Auto) i 2004. Da var det ingen BMW-forhandler i KSU på det tidspunktet. Slå på tråden du, jeg tipper du vil like å høre LP12 nå!

S

Steinar O

Gjest
    FZ skrev:
    Steinar O skrev:
    Nå er det vel mer vanlig at bruktutstyr omsettes for halv pris eller lavere enn motsatt. Selv nyere utstyr faller fort til halv pris og din LP12 har vel noen år på baken.....
    Siden jeg var så dum å poste innlegget over må jeg tåle at du ytrer din mening!
    Om du mener at man ikke skal forvente mer enn 1/2 pris eller mindre for en strøken 5 år gammel lp12 som knapt er brukt, med ny arm og psu?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O skrev:
    Om du mener at man ikke skal forvente mer enn 1/2 pris eller mindre for en strøken 5 år gammel lp12 som knapt er brukt, med ny arm og psu?
    Mulig du kan forvente noe mer enn halv pris for ny PSU og arm, men jeg tror ikke markedsprisen for en 5 år gammel LP12 er mer enn ca. 1/2 pris nei. Og det har vel du erfart også så vidt jeg skjønner ;)

S

Steinar O

Gjest
    FZ skrev:
    Steinar O skrev:
    Mulig du kan forvente noe mer enn halv pris for ny PSU og arm, men jeg tror ikke markedsprisen for en 5 år gammel LP12 er mer enn ca. 1/2 pris nei. Og det har vel du erfart også så vidt jeg skjønner ;)
    Jeg har erfart at folk ikke skjønner hva det er snakk om og det overrasker meg litt at du er i samme kategori :)

Poenget mitt var at menigmann ikke vet å sette verdi til lp12. Man kan forsåvidt sette undertegnede i samme bås, som prøver å selge lp12, men skiller meg ut allikevel da jeg har en minstepris noe over 1/2 pris ;)

Du tar feil når du generelt sier at hifi utstyr kan forventes solgt til 1/2 pris eller mindre. Det finnes mange eksempler på det motsatte.

Nå har jeg bestemt meg for virkelig å bli ekspert på å sette opp lp12, så jeg kan korrigere deg ved anledning ;D

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes prisen er grei nok i og for seg, men det er jo ikke noen løp-og-kjøp, men passende pris for en selger som har råd til å vente på den rette kjøperen, dvs en som spesifikt ønsker seg en LP12 med 'Geddon. Det markedet har kanskje skrumpet litt inn med introduksjonen av Radikal. Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe om jeg var i markedet for noe slikt.

S

Steinar O

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Jeg synes prisen er grei nok i og for seg, men det er jo ikke noen løp-og-kjøp, men passende pris for en selger som har råd til å vente på den rette kjøperen, dvs en som spesifikt ønsker seg en LP12 med 'Geddon. Det markedet har kanskje skrumpet litt inn med introduksjonen av Radikal. Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe om jeg var i markedet for noe slikt.
    Det virker som om Armageddon er et ukjent blad, da flere har antydet interesse uten.

Kjenner at jeg nok ikke kommer til å selge vinylplatene og da vil det nok presse seg frem et ønske om vinylspiller igjen...osv osv og da kan man vel like godt beholde.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Armageddon er nok ganske sært ja, selv blant Naim-tilhengere.

Jeg skjønner ikke helt vitsen med å selge hvis det ikke er slik at du trenger pengene. Lp12 kan du sikkert ha resten av livet, den blir aldri umoderne og står der klar hver gang du vil spille vinyl.

S

Steinar O

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Armageddon er nok ganske sært ja, selv blant Naim-tilhengere.

Jeg skjønner ikke helt vitsen med å selge hvis det ikke er slik at du trenger pengene. Lp12 kan du sikkert ha resten av livet, den blir aldri umoderne og står der klar hver gang du vil spille vinyl.
    Har hatt et ambivalent forhold til hifi over lengre tid mht hvilken del den skal ha i mitt liv.
    Det dreier seg ikke om penger.

Får se om jeg tar det opp i Naimtråden en gang :)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O skrev:
    FZ skrev:
    Steinar O skrev:
    Jeg har erfart at folk ikke skjønner hva det er snakk om og det overrasker meg litt at du er i samme kategori :)

Poenget mitt var at menigmann ikke vet å sette verdi til lp12. Man kan forsåvidt sette undertegnede i samme bås, som prøver å selge lp12, men skiller meg ut allikevel da jeg har en minstepris noe over 1/2 pris ;)

Du tar feil når du generelt sier at hifi utstyr kan forventes solgt til 1/2 pris eller mindre. Det finnes mange eksempler på det motsatte.

Nå har jeg bestemt meg for virkelig å bli ekspert på å sette opp lp12, så jeg kan korrigere deg ved anledning ;D
    Jeg vet hva det er snakk om og er absolutt ikke uenig med deg at spilleren bør gå for en god pris. Problemet ligger i at de fleste forventer at slikt utstyr går for rundt halv veil. pris og hvis de ikke er veldig keene vil de dessverre ikke gi mer. Men for all del, venter du lenge nok er det slettes ikke umulig å få en real pris.

Klart det finnes eksempler på at brukt utstyr går for mer enn halv pris, men det er nok unntaket snarere enn regelen.

Ellers ser jeg fram til å bli korrigert når du er blitt super-guru ;)

S

Steinar O

Gjest
    FZ skrev:
    Steinar O skrev:
    FZ skrev:
    Steinar O skrev:

Jeg vet hva det er snakk om og er absolutt ikke uenig med deg at spilleren bør gå for en god pris. Problemet ligger i at de fleste forventer at slikt utstyr går for rundt halv veil. pris og hvis de ikke er veldig keene vil de dessverre ikke gi mer. Men for all del, venter du lenge nok er det slettes ikke umulig å få en real pris.

Klart det finnes eksempler på at brukt utstyr går for mer enn halv pris, men det er nok unntaket snarere enn regelen.
    Den siste setningen der er jeg svært uenig i, men lar det ligge.
    Ser ut som vi er enig i at lp12 bør ha en høyere bruktverdi enn hva folk flest er villig til å betale.

Guru eller ikke? Spøk til side. Det er bra å finslipe lp12, men det har liten effekt dersom rom og annet ikke henger med.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O skrev:
    Den siste setningen der er jeg svært uenig i, men lar det ligge.

Guru eller ikke? Spøk til side. Det er bra å finslipe lp12, men det har liten effekt dersom rom og annet ikke henger med.
    Det holder ikke å se på hva utstyret blir avertert for, Steinar. Mange prutere der ute og den endelige salgsprisen er ofte en annen enn den som står i annonsen. Dessuten er det vel få som betaler veil. pris for nytt high-end utstyr. Det er ikke uvanlig at det er godt med prutningsmonn på oppgitte nypriser. Mao. er ikke halv veil. pris så ofte halvparten av hva forrige eier i realiteten betalte......

Ikke enig i din siste setning heller, eller som Ivor Tiefenbrun sa for 30 år siden: Shit in = shit out, mao. det blir aldri bedre enn første ledd.........

S

Steinar O

Gjest
    Du blander sammen når du refererer til IT i denne sammenhengen.
    jeg snakker om sammenheng, ikke enkeltkomponenter. Sier heller ikke at shit in ikke er shit out.
    Hvorfor vri på virkeligheten for å lage seg gode argumenter FZ?

Jeg velger å konstatere at vi er i uenige i mangt og at videre dialog ikke fører frem..............

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O skrev:
    Du blander sammen når du refererer til IT i denne sammenhengen.
    jeg snakker om sammenheng, ikke enkeltkomponenter. Sier heller ikke at shit in ikke er shit out.
    Hvorfor vri på virkeligheten for å lage seg gode argumenter FZ?

Jeg velger å konstatere at vi er i uenige i mangt og at videre dialog ikke fører frem..............
    Blander jeg sammen når jeg refererer til Ivor når vi snakker om LP12? Han burde vel være noe kjent med LP12, eller....?

Hvilken virkelighet er det jeg vrir på? Har ikke enkeltkomponenter noen innvirkning på sammenhengen, dvs. resultatet eller mener du at en oppgradering av din LP12 ikke vil bli hørbart fordi resten av anlegget og/eller rommet ikke henger med?

Følger ikke helt argumentasjonen din, så enig, vi stopper der og lar være å søple til LP12 trådenytterligere ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    leon skrev:
    Vidar P skrev:

Har kjøpt:) Men har ikke bruksanvisning, visst du kunne kopiert den ville det vært helt
    supert!
    Sendte kopiene i post til deg idag. Tok med en kopi om oljeskift fra Linn også, tenkte du ikke hadde den. Enjoy :)

Jeg har sannelig ikke noe forslag for feste av Aromatic annet enn å lage en brakett for den ala denne hjørneavstiveren.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    leon skrev:
    Vidar P skrev:

supert!
    Sendte kopiene i post til deg idag. Tok med en kopi om oljeskift fra Linn også, tenkte du ikke hadde den. Enjoy :)

Jeg har sannelig ikke noe forslag for feste av Aromatic annet enn å lage en brakett for den ala denne hjørneavstiveren.
    Glimrende, tak skal du ha.
    Lage egen hjørneavstiver var jo ingen dårlig ide!
    :)

S

Steinar O

Gjest
    Glimrende, tak skal du ha.
    Lage egen hjørneavstiver var jo ingen dårlig ide!
    Er sjøl tilhenger av nytt eller tilnærmet nytt.
    Slik jeg har forstått (er ikke blitt Guru enda ;) ) blir det like dyrt å oppgradere en gammel spiller som å kjøpe nytt?
    Forskjellen blir at man velger hvor mye man vil oppgradere eller simpelthen kan la være, samt at skru og lære forsvinner.

Du har topp psu, tonearm og elektronikk forøvrig. Jeg ville ha kjøpt meg en ny lp12. Alternativt en nyere (til under 1/2 pris ;) ), med siste oppgraderinger ala circus og plinth med hjørneavstivere.
    Selg den du har og gjør kostnaden mindre.

Det er nå meg da, i all ydmykhet.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn