Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Steinar O skrev:
    Jeg har sannelig ikke noe forslag for feste av Aromatic annet enn å lage en brakett for den ala denne hjørneavstiveren.
    Glimrende, tak skal du ha.
    Lage egen hjørneavstiver var jo ingen dårlig ide!
    Er sjøl tilhenger av nytt eller tilnærmet nytt.
    Slik jeg har forstått (er ikke blitt Guru enda ;) ) blir det like dyrt å oppgradere en gammel spiller som å kjøpe nytt?
    Forskjellen blir at man velger hvor mye man vil oppgradere eller simpelthen kan la være, samt at skru og lære forsvinner.

Du har topp psu, tonearm og elektronikk forøvrig. Jeg ville ha kjøpt meg en ny lp12. Alternativt en nyere (til under 1/2 pris ;) ), med siste oppgraderinger ala circus og plinth med hjørneavstivere.
    Selg den du har og gjør kostnaden mindre.

Det er nå meg da, i all ydmykhet.....
    Mye rett i det der..
    Vi for nå se da når du har fått tenkt deg om ;)

S

Steinar O

Gjest
    leon skrev:
    Steinar O skrev:
    Jeg har sannelig ikke noe forslag for feste av Aromatic annet enn å lage en brakett for den ala denne hjørneavstiveren.
    Glimrende, tak skal du ha.
    Lage egen hjørneavstiver var jo ingen dårlig ide!
    Er sjøl tilhenger av nytt eller tilnærmet nytt.
    Slik jeg har forstått (er ikke blitt Guru enda ;) ) blir det like dyrt å oppgradere en gammel spiller som å kjøpe nytt?
    Forskjellen blir at man velger hvor mye man vil oppgradere eller simpelthen kan la være, samt at skru og lære forsvinner.

Du har topp psu, tonearm og elektronikk forøvrig. Jeg ville ha kjøpt meg en ny lp12. Alternativt en nyere (til under 1/2 pris ;) ), med siste oppgraderinger ala circus og plinth med hjørneavstivere.
    Selg den du har og gjør kostnaden mindre.

Det er nå meg da, i all ydmykhet.....
    Mye rett i det der..
    Vi for nå se da når du har fått tenkt deg om ;)
    Disse tankene er intet nytt under solen. Slik har jeg alltid tenkt.
    Forenkler og man kan flytte fokus mot musikk eller annet nyttig.

;)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    leon skrev:
    Vidar P skrev:
    Spaken er festet på innsiden av plinten, så den ikke er i kontakt med armbordet. Skrudd fast bare. Skal se om jeg får til et bilde når jeg er oppe med den igjen, kan jo også kopiere bruksanisningen til deg. Så får du se på detaljene. Tenkte å skaffe en selv?

Toriamos; helt rett, det er en Flash gitt :)

Har kjøpt:) Men har ikke bruksanvisning, visst du kunne kopiert den ville det vært helt
    supert!
    Sendte kopiene i post til deg idag. Tok med en kopi om oljeskift fra Linn også, tenkte du ikke hadde den. Enjoy :)

Kopiene er ankommet og studert.
    Dette var midt i blinken!
    Nok en gang takk.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjære, det var da så lite. Iallefall ift den hjelp du har vært for meg med jig!

Håper kopiene var leselige. Før i gode gamle dager hadde jeg en diger Xerox kopimaskin på kontoret. Det var før pc-nerdene ville ha meg til å bruke scanner->pc fordi det var billigere, service osv, og sikkert masse pc-grunner til at det var "bedre" også. Tall osv. Det er det ikke, iallefall de kopiene jeg har sett. Med min svære gulvstående Xerox var det omtrent umulig å skille original og kopi. Nå er kopien en vits i forhold. Så thank you so bloody much til Microsoft & co for det fremskrittet.

Jeg har den originale bruksanvisningen også, men den tenkte jeg at du enten hadde eller hadde lastet ned fra hjemmesidene?

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Kjære, det var da så lite. Iallefall ift den hjelp du har vært for meg med jig!

Håper kopiene var leselige. Før i gode gamle dager hadde jeg en diger Xerox kopimaskin på kontoret. Det var før pc-nerdene ville ha meg til å bruke scanner->pc fordi det var billigere, service osv, og sikkert masse pc-grunner til at det var "bedre" også. Tall osv. Det er det ikke, iallefall de kopiene jeg har sett. Med min svære gulvstående Xerox var det omtrent umulig å skille original og kopi. Nå er kopien en vits i forhold. Så thank you so bloody much til Microsoft & co for det fremskrittet.

Jeg har den originale bruksanvisningen også, men den tenkte jeg at du enten hadde eller hadde lastet ned fra hjemmesidene?
    Kopiene var fine de.
    Ligger bruksanvisningen til aromatic på hjemmesidene ?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    AroMatic er super den. Sjekk slakken i Aro armkabelen din; er den stram, eller er det bare bildet som lurer meg? Den skal jo være akkurat så slakk/stram at den ikke påvirker fjæringen. Da må den heller naturligvis ikke ligge inntil eller borti noe.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    AroMatic er super den. Sjekk slakken i Aro armkabelen din; er den stram, eller er det bare bildet som lurer meg? Den skal jo være akkurat så slakk/stram at den ikke påvirker fjæringen. Da må den heller naturligvis ikke ligge inntil eller borti noe.
    Jeg tror det er bilde som gjerne lurer litt, vaieren virker til å ligge greit.

EDIT: FZ; Det har du helt rett i :)
    Vidar P; Aro armkabelen er ikke festet ennå, mangler P-clips.
    Nå ble vel det rett :)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    leon skrev:
    Vidar P skrev:
    Snakker dere forbi hverandre gutter? Vidar snakker om armkabel og leon om Aromatic-wire, eller.... ;)

Btw, brukes den vanlige gamle grå P-clip'en til armkabelen til Aro eller hvordan skal denne festes?

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    FZ skrev:
    leon skrev:
    Vidar P skrev:
    Snakker dere forbi hverandre gutter? Vidar snakker om armkabel og leon om Aromatic-wire, eller.... ;)

Btw, brukes den vanlige gamle grå P-clip'en til armkabelen til Aro eller hvordan skal denne festes?
    Den skal festes med P-klips.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.008
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fint å se liv i tråden igjen, og så slipper jeg å mase om spørsmål som har vært besvart før. Jeg følger med så godt jeg kan, og idag går jeg igang med mine første justeringsøvelser med nyinnkjøpte fjører, pakninger og lagerolje.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Samme P-clip. Festes på samme måte som med Linn armkabel.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.008
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvis man som meg har en gammel spiller med plinth uten hjørne-avstivninger, blir vel bunnplaten desto viktigere for akustisk avstivning? Jeg har sett og hørt at noen anbefaler å fjerne bunnplaten helt, selv med gammel plinth.

Plastlokk har vel de fleste på sine spillere, men det har mulig innvirkning på lyden. Jeg vurderer å dempe lokket med små gummiknotter der det ligger an mot plinth, og i henglsene. Hvordan er dette løst på nyere spillere? Det kan være noe å teste på, og å spille med og uten lokk. Mitt lokk er svart, lenge siden LP12 ble solgt med svart lokk, og det skal definitivt ikke skiftes i et nytt blankt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    Hvis man som meg har en gammel spiller med plinth uten hjørne-avstivninger, blir vel bunnplaten desto viktigere for akustisk avstivning? Jeg har sett og hørt at noen anbefaler å fjerne bunnplaten helt, selv med gammel plinth.
    Hvordan skal chassiset bli stivere uten bunnplate? Jeg har også hørt noen si det der, men, det er bare tøv og tøys og innbilt gevinst i mine ører (har prøvd ja), anbefaler en Trampolin any time of the day, såfremt du ikke har en support som begunstiger den stive bunnplata da (noe som ikke akkurat er hverdagskost imo).

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Jøgga; Hadde jeg vært deg ville ikke jeg ha brukt for mye tid på bunnplate/lokk
    modifiseringer. Jeg ville konsentrert meg om å få satt opp spilleren på en ordentlig
    måte med fjærer/foringer/skiver/mutre osv..

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.008
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    leon skrev:
    ........ Jeg ville konsentrert meg om å få satt opp spilleren på en ordentlig
    måte med fjærer/foringer/skiver/mutre osv..
    Ingen fare, det er nettopp det som foregår. Jeg fikk småtingene fra Kontrapunkt idag, og i pausene sludrer og spekulerer jeg om de uvesentlige tingene på HFS.
    -Ja, og byr på strømforsyninger på ebay...

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Vidar P; Skruene som følgte med aro armen er for korte til AT33EV.
    Det kan se ut som at M2,5 x 14mm er en riktig størrelse. Hva bruker du ?
    Og hvor har du kjøpt dem ?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker de lengste av de som fulgte med pu'en jeg.. messingfarget, står med hodet ned.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Jeg bruker de lengste av de som fulgte med pu'en jeg.. messingfarget, står med hodet ned.
    Det er akkurat som om de er litt for tykke disse messingskruene.
    Får de ikke i gjennom hulene uten å måte jobbe litt med de..

EDIT; Det gikk seg til :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er litt kronglete, men vi skal være glad for at vi ikke trenger å justere overheng og alskens elendighet. Var med å montere en AT33EV i en RB301 nylig, det skal jeg love deg var mye mer kronglete!

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Det er litt kronglete, men vi skal være glad for at vi ikke trenger å justere overheng og alskens elendighet. Var med å montere en AT33EV i en RB301 nylig, det skal jeg love deg var mye mer kronglete!
    Det gikk veldig greit når jeg først forsto at dette var mulig :)
    Takk for tilbakemeldinger Vidar.
    (Det kommer gjerne et par spørsmål til etter hvert..

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Jøgga skrev:
    Plastlokk har vel de fleste på sine spillere, men det har mulig innvirkning på lyden. Jeg vurderer å dempe lokket med små gummiknotter der det ligger an mot plinth, og i henglsene. Hvordan er dette løst på nyere spillere?
    Lokket mitt har små gummi knotter i fremkant av hvert hjørne, slik at det ikke ligger
    ned til plinthen.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    Jøgga skrev:

Plastlokk har vel de fleste på sine spillere, men det har mulig innvirkning på lyden. Jeg vurderer å dempe lokket med små gummiknotter der det ligger an mot plinth, og i henglsene. Hvordan er dette løst på nyere spillere? Det kan være noe å teste på, og å spille med og uten lokk. Mitt lokk er svart, lenge siden LP12 ble solgt med svart lokk, og det skal definitivt ikke skiftes i et nytt blankt.
    Spill med lokket av. Låter best.
    Ja, det har jo jeg også hørt. Har alltid spillet med lokket av. Forsøkte her om dagen med lokket på. Ingen forskjell i lyden så langt JEG kan høre. Burde ikke lyden bli bedre med lokket på? - pickup og arm bedre isolert fra omgivelsene.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    toriamos skrev:
    Ja, det har jo jeg også hørt. Har alltid spillet med lokket av. Forsøkte her om dagen med lokket på. Ingen forskjell i lyden så langt JEG kan høre. Burde ikke lyden bli bedre med lokket på? - pickup og arm bedre isolert fra omgivelsene.
    Jo mindre som kan vibrere på en platespiller jo bedre. På en LP12 hvor alt er tightet hardt til kan det ikke være noen fordel imo å ha et stort lokk festet i to hengsler i bak-kant og liggende mot plinthet på to gummiforinger i framkant. Det er ikke mye tight.

Hvis lokket ikke tas helt av låter spilleren i mine ører bedre når lokket står oppe enn når det ligger nede.

Men for all del, hvis du ikke hører forskjell så ha det på, da slipper du å få støv på plate og spiller når den er i bruk ;)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    leon skrev:
    Den ser ikke ut som Keel på oversiden ihvertfall. Er skrevet mye om dette Green Street plagiatet på nettet. Flere har vært misfornøyd med finishen og noen har skrevet at hullene ikke er korrekt borret. Ingen har så langt jeg har sett sammenlignet direkte mot en ekte Keel. Mye kan være forskjellig her, bl. legeringer og maskineringen av aluminiumen. Dessuten er det et regelrett tjueri av Linn R&D, spør du meg.

Nå kan det vel også sies at Linn tar seg ekstra godt betalt for Aro versjonen av Keel. Den har jo ikke integrert armbase slik som Keel for Ekos og dermed blir aluminiumsstykket som skal maskineres mye tynnere og maskineringstiden bør være vesentlig kortere imo. Unskyldningen for prisen kan vel være at de kommer til å levere langt færre Keel for Aro enn Keel for Ekos.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    FZ skrev:
    leon skrev:
    Den ser ikke ut som Keel på oversiden ihvertfall. Er skrevet mye om dette Green Street plagiatet på nettet. Flere har vært misfornøyd med finishen og noen har skrevet at hullene ikke er korrekt borret. Ingen har så langt jeg har sett sammenlignet direkte mot en ekte Keel. Mye kan være forskjellig her, bl. legeringer og maskineringen av aluminiumen. Dessuten er det et regelrett tjueri av Linn R&D, spør du meg.

Nå kan det vel også sies at Linn tar seg ekstra godt betalt for Aro versjonen av Keel. Den har jo ikke integrert armbase slik som Keel for Ekos og dermed blir aluminiumsstykket som skal maskineres mye tynnere og maskineringstiden bør være vesentlig kortere imo. Unskyldningen for prisen kan vel være at de kommer til å levere langt færre Keel for Aro enn Keel for Ekos.
    Enig med deg.

Sukk,, kun lyd i en kanal.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Noen forslag til hva som er problemmet ?
    Kun lyd i en kanal.
    Har prøvd:
    Byttet om på plugger inn til Superline; begge kanaler virker.
    Har byttet om på Red/Green med White/Blue på pickup, begge kanaler virker.
    Har prøvd å ta av og på jording på superline, kommer et knepp i ht som
    skulle være et godt tegn for jording har kontakt/virker.
    Kan det være jordingen som festes i brakett til psu fra arm ? høres jo lite sannsynelig ut..
    Skal prøve å få holdt igjen armboard i jigg når jeg monterer kontakt til arm.
    Den skal jo strengt talt aldri være på når jeg flytter platspilleren, jeg for være
    forsiktig.. Hvis ikke det virker er vel neste steg å ohm ledninger fra pu
    til kontakt i armboard.

S

Steinar O

Gjest
    leon skrev:
    Kun lyd i en kanal.
    Har prøvd:
    Kan det være jordingen som festes i brakett til psu fra arm ? høres jo lite sannsynelig ut..
    Den skal jo strengt talt aldri være på når jeg flytter platspilleren, jeg for være
    til kontakt i armboard.
    Førsøk å trykke ekstra hardt inn (vær forsiktig og sett gjerne inn transportskruene før du gjør det) på RCA pluggene fra lp12 til superLine. Trykk og vri. Den har vist seg å være følsom for dårlig forbindelse.

Beklager dersom jeg skulle bomme her, er "off vinyl".

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Steinar O skrev:
    leon skrev:
    Kun lyd i en kanal.
    Har prøvd:
    til kontakt i armboard.
    Førsøk å trykke ekstra hardt inn (vær forsiktig og sett gjerne inn transportskruene før du gjør det) på RCA pluggene fra lp12 til superLine. Trykk og vri. Den har vist seg å være følsom for dårlig forbindelse.

Beklager dersom jeg skulle bomme her, er "off vinyl".
    Godt forslag, men jeg har BNC plugger på armkabel, slik at dette skulle ikke være noe problem.
    Det blir mye det samme som å montere en din kabel, trykk inn og vri hylse.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er vanligvis i den lille pluggen festet på armbordet; hvis en av de pinnene der er en anelse skjev så lar den seg skyve ut av stilling når du dytter ned armpluggen; sjekk at alle ledningene der (er det ikke 5 stk tro) er festet i hver sin pinne, og at ikke en av disse pinnene er forskjøvet litt ned gjennom plasthullet under montering.

Du ser det med en lommelykt. I så fall må du til med en tynn pinsett e.l. for å dra den opp igjen, evt en nål for å skyve fra under. Kanskje må du under igjen, men det gjenstår å se.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.008
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har en mening om hvordan Linn Ittok LVII arm matcher Denon DL304 pickup?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    Noen som har en mening om hvordan Linn Ittok LVII arm matcher Denon DL304 pickup?
    Det har jeg prøvd, og jeg kan love deg at jeg syntes det var en total katastrofe.

DL304 er fin i noen armer den; men dør hen til ingenting i Linn-armer, totalt livløs og uengasjerende; dette er/var en allment kjent sak som jeg ikke akkurat er alene om å ha registrert, og kombinasjonen Linn arm og Denon pu anbefales overhodet ikke å kjøpe uhørt.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.008
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Jøgga skrev:
    Det har jeg prøvd, og jeg kan love deg at jeg syntes det var en total katastrofe.
    DL304 er fin i noen armer den; men dør hen til ingenting i Linn-armer, totalt livløs og uengasjerende; dette er/var en allment kjent sak som jeg ikke akkurat er alene om å ha registrert, og kombinasjonen Linn arm og Denon pu anbefales overhodet ikke å kjøpe uhørt.
    Takk, det var klar tale.
    Hva kan anbefales av ny pickup på en Ittok?
    -Leser meg til en effektiv masse på 12g på den armen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn