Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Å det er mye det. Men så skal det jo passe egenskapene i såvel LP12, riaa og resten av systemet også da. For ikke å snakke om pengepungen.

Linn Troika var jo noe nær en "standard" i disse armene på den tiden dersom man kunne velge fra øverste hylle, den ble så til Arkiv, som nå er Akiva. Men den er dyr. En nær hvilken som helst Linn, AT, Ortofon, Lyra eller nesten hva som helst egentlig. Smak og behag osv.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    leon skrev:
    .. Sukk,, kun lyd i en kanal..
    Åssen gikk dette Leon?
    Ingen løsning på problemme ennå..
    Ser på disse pinnene i kontakt på arboard og motaker kontakt i arm.
    Vet ikke helt hva jeg skal si.
    Det kan virke som om noen av motakere i armen ligger lengre oppe hvis du
    forstår. Tenkte at jeg kunne prøve å presse dem ned, men det gikk ikke.
    Tok av lokk på kontakt, og inni lå ledninger i en slags /lim/sjele blanding.
    Tror jeg må ohme ledning fra pickup til kontakt, Steinar har multimeter.

S

Steinar O

Gjest
    leon skrev:
    Vidar P skrev:
    leon skrev:
    Åssen gikk dette Leon?
    Gi bare beskjed hva du ønsker. Låne multimeter eller fysisk tilstedeværelse :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det tror jeg kan være lurt; det er helst her kontaktvansker oppstår, særlig i den delen av pluggen som er festet i armbordet; pinnene der kan som sagt presses ned dersom de står bittelitt skjevt og ikke treffer det korresponderende hullet i kontakten fra arma. Da skal det ikke mange mm til før det ikke er kontakt.

De i pluggen fra arma er festet i overkant med lim ja, så det skal mye til før de kommer ut av stilling. Det er vel helst i armbord-pluggen det skjer. Noen mm ned så er de ikke i kontakt. Du ser det egentlig lettest fra undersiden, dersom du avmonterer pluggen igjen. Men det er jo mye styr..

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Steinar O skrev:
    leon skrev:
    Vidar P skrev:
    leon skrev:
    Åssen gikk dette Leon?
    Gi bare beskjed hva du ønsker. Låne multimeter eller fysisk tilstedeværelse :)
    Steinar;Tenkte å ta med arm for utmåling ved neste besøk.
    Vidar P; Skal se litt nærmere på pinnene i dag, takker så langt for innspill.

Det er alltid skuffende når man ikke for ting til å virke, lyspunktet er støtten
    her på tråen :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja der ser du tydelig de pinnene nedi kontakten i armbordet, som kan skyves ved dersom de står litt skeivt ift hullene i den korresponderende pluggen fra arma.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Vidar P; Det er h.kanal som er problemmet (rød+ grønn-
    Hva med å montere kobling, og ohme fra rød ledning ut fra pickup
    og til mitt pin BNC plugg h.kanal. Skulle ikke det gå ?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det vil jeg tro ja.. da vil du jo ikke få kontakt i den affiserte ledningen. Men du vil heller ikke få vite hvor bruddet ligger.

Dermed kan du jo kanskje ohme du fra pu-enden til hun-kontakten, og fra hankontakten til BNC. Hvis begge de er ok så er det jo selve kontakten mellom han og hun i denne lille pluggen.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Det vil jeg tro ja.. da vil du jo ikke få kontakt i den affiserte ledningen. Men du vil heller ikke få vite hvor bruddet ligger.

Dermed kan du jo kanskje ohme du fra pu-enden til hun-kontakten, og fra hankontakten til BNC. Hvis begge de er ok så er det jo selve kontakten mellom han og hun i denne lille pluggen.
    Jepp, det var slik jeg tenkte det.
    I spørsmålet mitt tenkte jeg mest på om det teoretisk er mulig og ohme fra en kontakt
    til bnc plugg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor skulle det ikke være det? Så lenge du kommer til metallet?

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Har nettopp hatt besøk av Steinar som hadde med seg multimeter.
    Etter utmålinger, fikk vi svar.
    Det var dårlig kontakt mellom kabelsko til pickup og ledning som går igjennom
    armrør. Ledninger som det var dårlig kontakt på: Rød+ og grønn- alts begge i den
    ene kanalen.
    Jeg må få takke Steinar for hjelpsomhet!

Noen som har forslag til hvem som kan lodde disse kontaktene i Trondheim ?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det der er et annet svakt punkt ja. Har hatt brudd der selv jeg, loddet rett og slett selv. Litt nennsom hånd og forberedelser så går det fint det.

Årsaken er gjerne at man er litt uforsiktig når man monterer/demonterer pu; man får bruke en pinsett som tar tak i metallklemmene, ikke dra i kablene.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Det der er et annet svakt punkt ja. Har hatt brudd der selv jeg, loddet rett og slett selv. Litt nennsom hånd og forberedelser så går det fint det.

Årsaken er gjerne at man er litt uforsiktig når man monterer/demonterer pu; man får bruke en pinsett som tar tak i metallklemmene, ikke dra i kablene.
    Jeg har vært så forsiktig som mulig, er ikke imponert over loddingene..

S

Steinar O

Gjest
    Bruddet har skjedd i overgangen lodding til leder. Loddetinnet sitter fast på pluggen.
    Siden leder er tynn og pluggen er knøtteliten, ville jeg ha benyttet en proff lodder, som kan lodde med sølv og loddebolt med temperaturjustering.

Det synes jeg personlig er nest beste løsning. Alternativet er tilbake til England og uker med venting.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Kjøp deg en Ekos og bli kvitt nevrosene og få hørt på platene dine ;)
    Skulle du mot formodning klare å løsne kontakten der er det bare å kjøpe ett nytt sett.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    FZ skrev:
    Kjøp deg en Ekos og bli kvitt nevrosene og få hørt på platene dine ;)
    Skulle du mot formodning klare å løsne kontakten der er det bare å kjøpe ett nytt sett.
    Gjesp..... :)

S

Steinar O

Gjest
    Utfordringen oppstår når man lodder og tinnet/ sølvet renner ut mot lederen.
    Den endrer da karakteristikk fra å være myk og smidig til å oppføre seg som en rein rørtråd og lav knekkterskel.....tror jeg.
    Mitt inntrykk er at Leon er forsiktig og vet hva han driver med.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    leon skrev:
    Vidar P skrev:
    armrør. Ledninger som det var dårlig kontakt på: Rød+ og grønn- alts begge i den
    ene kanalen.

Stikk innom Noca i Stiklestadveien 1. De kan garantert sakene sine.
    http://www.noca.no/

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Enig med Steinar her. Du skal være en erfaren lodder med riktig bolt for å få dette bra til. Det du risikerer er at du plutselig sitter igjen med en ledning som blir for kort og da er veien tilbake til Naim for rewiring også kort.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    FZ skrev:
    Enig med Steinar her. Du skal være en erfaren lodder med riktig bolt for å få dette bra til. Det du risikerer er at du plutselig sitter igjen med en ledning som blir for kort og da er veien tilbake til Naim for rewiring også kort.
    Enig med deg.
    Ang. linn eller naim arm.
    For den som har lest signaturen min så er det ikke vanskelig å forstå at aro blir et
    naturlig valg for meg. Jeg sier ingenting galt om linn armer.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Kim skrev:
    leon skrev:
    Vidar P skrev:
    ene kanalen.

Stikk innom Noca i Stiklestadveien 1. De kan garantert sakene sine.
    http://www.noca.no/
    Aha! Takker for tips.
    Ringer de i morgen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ess da, det er ikke så vanskelig. En fluebinder (morsom hobby forresten) har en langt vanskeligere hverdag. Bare husk å avisolere noen mm av ledningen, bruke en tvinge, bittelitt sølvtinn og en tynn loddespiss så er det gjort på sekunder.
    Skjerp dere, pingler! :)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Ess da, det er ikke så vanskelig. En fluebinder (morsom hobby forresten) har en langt vanskeligere hverdag. Bare husk å avisolere noen mm av ledningen, bruke en tvinge, bittelitt sølvtinn og en tynn loddespiss så er det gjort på sekunder.
    Mulig det, men armen er fletta ny! Det er jo noen garanti hensyn å ta ?
    Jeg har i hvertfall tenkt slik at hvis det skulle dukke opp noen problemmer senere under
    garanti tid, så ser det penere ut med kvittering på en jobb som ikke er gjort på
    naim verksted.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Det der får du neppe på garantien... men så lenge det er liv så er det håp da.

Ikke vær så redd for det der da, det verste som kan skje er jo at du setter fyr på huset eller må få rewiret arma. Om man ikke lider av Parkinson, og bruker en tvinge og en tynn loddespiss, så er det jo lettere enn å montere pu'en.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.008
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Hverdagen har sine utfordringer for oss alle, men lodding av armkabler er blant de minste. Det første jeg måtte gjøre da jeg fikk min gamle LP12 var å lodde festesko for PU til armkabel. Kablene er tynne, men innimellom myggimitasjoner på krok 18 er dette piece of cake. Med den ene enden godt festet i stikka og de andre tre lederne forsiktig men godt skjermet fra loddetinn-søl med tape og papir går det som en drøm. Gode briller, tynn loddespiss og en lupe. Og godt lys, selvfølgelig.

Ellers er spilleren førstegangsjustert (hm..), jording er ordnet og vi er oppe og spiller. Det må nok justeres igjen, jeg kan ikke skryte på meg noe, men det var en grei oppvarmingsøvelse før forestående oppgraderinger. Lager ble fylt med en helflaske fra Linn og det var en nytelse å se senter-tallerken bruke en kaffepause og vel så det for å synke til bunns i lageret.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Hehe. Det der får du neppe på garantien... men så lenge det er liv så er det håp da.
    Javel, tror du det ? Jeg har jo ikke gjort noe gale ?
    Hadde jeg sendt arm til England og ikke blitt trodd, eller fått avslag på garantien,
    ville jeg blitt svært skuffet.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig med Jøgga selvsagt; dette er piece-of-cake, og fikses på sekunder. Gjort det selv flere ganger.

Jeg tror ikke du får det på garantien fordi det åpenbart er sannsynlig at det er brukt en større kraft enn ønskelig ved montering eller demontering av pu en eller annen gang. Men hvorfor ikke sende en mail og spørre. Selv om det tar lengre tid å forfatte enn å fikse loddingen selv da.. om man har loddebolt og fluestikke :)

Det er ikke noen oppgave for en krysning av en Wittgenstein og en hjernekirurg, og man behøver ikke engang elektronmikroskop. Dette er en standard armkabel-lodding som enhver på DIY-hjørnet anser som kaffepause ift hva de driver med. Som sagt gjort det flere ganger selv, og det er like godt å hoppe i det som å krype i det; dette er neppe første gang de vil bryte av, så det er like godt å lære det. Har du ikke loddestasjon så er det billigere å kjøpe en enn å sende arma til UK. Ikke noe å være nervøs for, det er ingen sort magi ved disse loddepunktene; man kan ikke engang brenne istykker noe.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Jeg tror ikke du får det på garantien fordi det åpenbart er sannsynlig at det er brukt en større kraft enn ønskelig ved montering eller demontering av pu en eller annen gang.
    Tja... Er ikke enig med deg her, jeg vil tro at det er de færste som begynner med vinyl
    som starter med aro ? Jeg er jo selvfølgelig fullt klar over at man må være forsiktig
    ved montering av pickup.
    Når en arm koster kr 18 700.- Så har jeg forventninger om at den skal tåle samme
    behandling som en rega arm til kr 3000.- ?
    Nok om det..

Kjenner at det eriterer meg litt at det skal være så lett og det er flere her som sier det samme.. Jeg for se litt til på dette i kveld :)
    Som vanlig er jeg svært takknemlig for innspill!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    leon skrev:
    Tja... Er ikke enig med deg her..
    Jeg påstår ingenting, jeg bare gjetter. Som sagt, det er jo bare å kontakte Naim og høre, mail eller telefon. Håper du får rett. Selv er jeg en anelse tvilende i verste fall, da de antakelig vil kunne hvile på argumentet om at noen andre enn de har dratt i loddingene.

Lett? Ja dette er ingen sort magi for spesielt innvidde. Lettere enn å bytte pu. Det er basic lodding, hverken mer eller mindre. Om det går til helvete så må du rewire arma (brenner alt av isolasjon innover i armtuben), men selv det blir ikke stort dyrere enn å sende den for relodding.

S

Steinar O

Gjest
    Nå tror jeg du må be kona gjemme flaska....med Møller`s Tran Vidar ;D

Denne skulle jeg ha lodda enkelt, men ikke på sekunder. Leon helt sikkert det samme.

Det er enkelt å lodde noe sammen, men det skal litt kunnskap til for å unngå NOEN form for kaldlodding.
    dessuten er det deler man kan komme borti, ha for høy varme og smelte ned lederisolasjon etc, etc.

Når det nevnes garanti her så snakket vi idag om fremtidig, mulig garanti. Dersom noe annet skulle skje og det oppdages at her har vært fingret...ja da kan det være greit å ha en kvittering fra autorisert verksted....dersom man finner et tillitsvekkende et.

Kan være enig i at en mail til Naim er lurt, så kan en kanskje bruke råd eller kommentarer for videre aksjon.

Strengt tatt burde arma vært sendt tilbake.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    For all del, gjør selvsagt som dere vil. Jeg bare uttaler meg som eier av Aro i 15 år, og med ymse slike loddinger på cv'en. Som erkeamatør. Og det har da virkelig gått greit, så jeg skjønner ikke at noe så enkel kirurgi skal være noe å svette for. Og dersom Naim godkjenner dette som en garantisak så er de virkelig romslige og skal ha all mulig cred for goodwill!

Om man mener at det å lodde på en pu-klemme invaliderer garantien (på hva da?) så er det sikkert greit å betale frakt og arbeide. Hva med å kontakte forhandler først? Flere uker uten lyd og en mulighet for en ubeskjeden regning er ikke noe jeg hadde gjort (eller faktisk gjorde) for en fillelodding som selv erkeamatør meg klarte fint på få minutter gang på gang (og sikkert har i vente i fremtiden også), men for min del er det jo likegyldig slik sett. Whatever floats your boat. Jeg bryr meg ikke annet om jeg kan være til hjelp, og skal la være å ta mer Møllers tran i denne tråden.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Jøgga skrev:
    Ellers er spilleren førstegangsjustert (hm..), jording er ordnet og vi er oppe og spiller. Det må nok justeres igjen, jeg kan ikke skryte på meg noe, men det var en grei oppvarmingsøvelse før forestående oppgraderinger. Lager ble fylt med en helflaske fra Linn og det var en nytelse å se senter-tallerken bruke en kaffepause og vel så det for å synke til bunns i lageret.
    Ikke værst!
    Ble subchassi/armboard stivere/stødigere med nye fjærer og foringer ?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.008
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    leon skrev:
    Jøgga skrev:
    Ikke værst!
    Ble subchassi/armboard stivere/stødigere med nye fjærer og foringer ?
    Jo, det ble nok litt stivere, men jeg har ikke klart å redusere de laterale bevegelsene så mye som jeg håpet. Det lever fremdeles litt for mye, og alt er heller ikke helt presis og symmetrisk.

Men skitt, det spiller, og det blir nye runder med justering når ny motor og strømforsyning skal på plass. Og cirkus. Og arm. Jeg har heller aldri kvidd meg for en kjøretur til Oslo med overnatting, er der egentlig altfor sjelden :)

S

Steinar O

Gjest
    Vidar P skrev:
    og skal la være å ta mer Møllers tran i denne tråden.
    Den var nå litt morsom da? ;)

Eier må selv finne ut hva som er rett for han, spør du meg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Steinar O skrev:
    Vidar P skrev:
    og skal la være å ta mer Møllers tran i denne tråden.
    Den var nå litt morsom da?   ;)

Eier må selv finne ut hva som er rett for han, spør du meg.
    Ja visst, beklager at jeg svarte med å beskrive hvordan mine opplevelser med disse loddingene var. Jeg trodde kanskje det hadde en viss relevans, siden jeg har loddet på de gjentatte ganger de siste 15 år. Jeg skjønte ikke at han selv måtte finne ut hva som var rett for ham; jeg oppfattet slik at han spurte om innspill, siden han la det ut som en problemstilling her på forumet. Min feil.

Det var bare ment som et svar på denne oppfordringen;

Steinar O skrev:
    Nå tror jeg du må be kona gjemme flaska....med Møller`s Tran Vidar  ;D
    .. hvilket jeg syntes var litt merkelig siden jeg ikke trengte denne tranen for å lodde akkurat de samme bruddene selv flere ganger som erkeamatør.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Tamtaram.. Husker godt at jeg slet av en av koblingene på min ARO. Etter litt fikling og loddeforsøk hadde jeg slitt av to koblinger. Etter litt innkorting av kabel og påsetting av nye klemmer, oppdaget jeg at de nye koblingene ikke passet så på pickup-pinnene likevel. Av med de, på med de gamle. Enda mer fikling og fram og tilbake før jeg til slutt gav opp hele dritten og sendte armen til Naim for en rewiring.... Men så er jeg en idiot da.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    toriamos skrev:
    Tamtaram.. Husker godt at jeg slet av en av koblingene på min ARO. Etter litt fikling og loddeforsøk hadde jeg slitt av to koblinger. Etter litt innkorting av kabel og påsetting av nye klemmer, oppdaget jeg at de nye koblingene ikke passet så på pickup-pinnene likevel. Av med de, på med de gamle. Enda mer fikling og fram og tilbake før jeg til slutt gav opp hele dritten og sendte armen til Naim for en rewiring.... Men så er jeg en idiot da.
    Det var ikke det jeg trengte å høre nå !
    Sitter å fikler nå ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn