Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.515
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med fin gammel LP12, @Tommyna !
    Den ser helt lik ut min gamle, samme plinth, lokk og arm.
    Jeg spanderte oppgradering, Lingo strømforsyning, Cirkus og Trampolin, vel verd investeringen.
    Denon DL304 hadde jeg fra før, den fungerte ikke bra på Ittok, kjent som dårlig match, og min var hardt brukt.
    Pickupen kan du selge for god pris hvis den er i god stand, den er spesiell og etterspurt.
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    309
    Antall liker
    416
    Sted
    Oslo
    Takk @ottone ja selger må nok ha surret med benevnelsene når han skrev Origin Live i annonsen, men det spiller nok ikke så stor rolle. Må nok oppgradere med Lingo etterhvert jeg og ja...det er vel den som er mest overkommelig mht pris og har jeg inntrykk av...og det er vel slik at med den kan man bytte hastighet mellom 33 og 45 med startknappen? Har kjøpt en slik adapter for å sette på motorspindelen ved 45-plater nå, som en midlertidig løsning. Og Trampolin ser jeg for meg vil kunne være nyttig for dempingen sin del ja...og pickup ja...
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med LP12. 40 år gammel, men det er jo ingen alder for en Linn. Denne kom originalt med Valhalla PSU og det er den som sitter i. Selger har nok bløffa litt når han/hun sier Origin Live.
    Ittok'en er av de første, dvs. med splittet motvektslodd. Det er helt greit, men vær klar over at sylinderen har mindre diameter enn de som kom etter og vil ikke passei en Keel, om det skulle være interessant etter hvert.
    Den er også pre-Cikus så her er det noe å hente. Sikkert noen brukte Cirkus rundt omkring fra de som har oppgradert til Karousel-lager. Karousel er forøvrig ikke kompatibelt med Valhalla.
    Forslag til oppgradering er brukt Lingo2 eller 3 PSU. Brukt Cirkus, evt. ny Karousel.
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    309
    Antall liker
    416
    Sted
    Oslo
    Gratulerer med LP12. 40 år gammel, men det er jo ingen alder for en Linn. Denne kom originalt med Valhalla PSU og det er den som sitter i. Selger har nok bløffa litt når han/hun sier Origin Live.
    Ittok'en er av de første, dvs. med splittet motvektslodd. Det er helt greit, men vær klar over at sylinderen har mindre diameter enn de som kom etter og vil ikke passei en Keel, om det skulle være interessant etter hvert.
    Den er også pre-Cikus så her er det noe å hente. Sikkert noen brukte Cirkus rundt omkring fra de som har oppgradert til Karousel-lager. Karousel er forøvrig ikke kompatibelt med Valhalla.
    Forslag til oppgradering er brukt Lingo2 eller 3 PSU. Brukt Cirkus, evt. ny Karousel.
    Takk for gode tips, ja jeg har litt å sette meg inn i. Og det er kanskje det som er litt av moroa og med modulariteten til Linn. At man kan oppgradere etterhvert som man setter seg inn i ting og i takt med lyst og lommebok..😀
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    309
    Antall liker
    416
    Sted
    Oslo
    Se der ja, godt med tips om forhandlere som og selger brukte deler ja...👍🌻
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    309
    Antall liker
    416
    Sted
    Oslo
    Kanskje vinklen på bildet men nålefanen på pickuppen ser ganske skjev ut.....
    Ja, du er inne på noe der....jeg må få koblet den opp og prøvd...den pickupen blir nok byttet ut snart uansett...😀
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    309
    Antall liker
    416
    Sted
    Oslo
    Hva kan en original jig for LP12 være verdt?
    Hadde du nevnt det en ukes tid tidligere hadde jeg vært interessert. Men jeg har nå på vei fra Rococo Systems i England en original ny en som koster meg ca 300GBP inkl frakt + moms ved ankomst Norge
    IMG_7127.jpeg
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    309
    Antall liker
    416
    Sted
    Oslo
    Det tror jeg også. Nypris UK £351 så jeg et sted.
    Stemmer, det som var prisen der jeg bestillte min nå, men de trekte fra britisk moms slik at jeg slipper unna med å betale moms kun til Norske myndigheter...det er bra, er jo ikke alle som gjør det😁

     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    1.156
    Torget vurderinger
    10
    Stemmer, det som var prisen der jeg bestillte min nå, men de trekte fra britisk moms slik at jeg slipper unna med å betale moms kun til Norske myndigheter...det er bra, er jo ikke alle som gjør det😁

    Det skulle bli rundt kr.6.325,- hvis man ikke regner inn frakta også ved beregningen av norsk moms. I tillegg kommer kanskje litt gebyr knyttet til momsen.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    Det skulle bli rundt kr.6.325,- hvis man ikke regner inn frakta også ved beregningen av norsk moms. I tillegg kommer kanskje litt gebyr knyttet til momsen.
    Blir vel en tusenlapp mindre enn det. Men med den prisen bør en brukt ligge på drøyt 2000,-.
    For alle som liker å skru på sin LP12 er jiggen gull verdt.
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    309
    Antall liker
    416
    Sted
    Oslo
    Blir vel en tusenlapp mindre enn det. Men med den prisen bør en brukt ligge på drøyt 2000,-.
    For alle som liker å skru på sin LP12 er jiggen gull verdt.
    Ja, iflg bankutskriften min betalte jeg 4284,67 i norske kroner inkl frakt med UPS. Så kommer 25% + et gebyr på sikkert et par hundrelapper eller deromkring til UPS når pakken ankommer Norge...


    IMG_7128.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: FZ

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    1.156
    Torget vurderinger
    10
    Blir vel en tusenlapp mindre enn det. Men med den prisen bør en brukt ligge på drøyt 2000,-.
    For alle som liker å skru på sin LP12 er jiggen gull verdt.
    Ja, ser jeg rotet med frakta. Skulle vært ca. kr.135,- og ikke 1.353,- som jeg regnet den til, og burde reagert på. Så en tusenlapp mindre som du skriver. Med tillegg for paypal fee og eventuell gebyr knyttet til momsen. Ikke billig, men regner man med å beholde LP12 noen år og foreta justeringer er en slik jig god å ha, mener jeg.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    Ja, ser jeg rotet med frakta. Skulle vært ca. kr.135,- og ikke 1.353,- som jeg regnet den til, og burde reagert på. Så en tusenlapp mindre som du skriver. Med tillegg for paypal fee og eventuell gebyr knyttet til momsen. Ikke billig, men regner man med å beholde LP12 noen år og foreta justeringer er en slik jig god å ha, mener jeg.
    Har vel hatt min jig i minst 30år og den har vært brukt mange ganger både på min og andres LP12ere. Mener jeg betalte 500,- for den. Kjøpte den brukt av en forhandler som sluttet å føre Linn.
    Brukte den senest i fjor da jeg monterte Karousel og Klimax Radikal/2.
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    309
    Antall liker
    416
    Sted
    Oslo
    Har vel hatt min jig i minst 30år og den har vært brukt mange ganger både på min og andres LP12ere. Mener jeg betalte 500,- for den. Kjøpte den brukt av en forhandler som sluttet å føre Linn.
    Brukte den senest i fjor da jeg monterte Karousel og Klimax Radikal/2.
    Ja, anser dette som en "investering" når man først kjøper en slik spiller. Blir så mye enklere å håndtere enn om man skal holde på å balansere den på siden osv...med den risiko for at alt velter osv...😂 Har vel vært en prisutvikling og på 30 år ja...
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    309
    Antall liker
    416
    Sted
    Oslo
    Se der, da var jigen i hus. Litt dårlig innpakning, så enden på ene røret hadde fått seg en trøkk under frakt med UPS. Men fikk satt inn plasthetta og den enden peker uansett bakover, så er ikke synlig fra framsiden. Kan jo nesten bruke jigen som rack, selv om det blir litt lavt...skrudde de justerbare føttene nesten helt ut da...😁
    IMG_7263.jpeg
     
    Sist redigert:

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    Se der, da var jigen i hus. Litt dårlig innpakning, så enden på ene røret hadde fått seg en trøkk under frakt med UPS. Men fikk satt inn plasthetta og den enden peker uansett bakover, så er ikke synlig fra framsiden. Kan jo nesten bruke jigen som rack, selv om det blir litt lavt...skrudde de justerbare føttene nesten helt ut da...😁 Vis vedlegget 1024720
    Jeg ville sendt inn en klage til leverandøren hvis det blir skade i frakten og forlangt ny jig, alternativt prisavslag.
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    309
    Antall liker
    416
    Sted
    Oslo
    Jeg ville sendt inn en klage til leverandøren hvis det blir skade i frakten og forlangt ny jig, alternativt prisavslag.
    Ja, var inne på tanken selv men kom vel fram til at skaden var såpass liten at jeg ikke orket å ta den kampen. Kun en liten bulk på enden av det ene røret i bakkant med en liten sprekk i lakken, ikke i selve godset. Regner med jeg uansett måtte ha gått på befrakter UPS, og jeg oppdaget det ikke før jeg pakket det ut hjemme og skulle til å montere det. Jeg hentet pakken på et slikt pick-up-point på ettermiddagen. Det var bare noe tynn bobleplast rundt delene inne i den myke eska, ikke noe sånn stiv isopor e.l. Hadde det vært en forhandler innenlands og nærmere hadde jeg nok klaget. Og nå har jeg kastet emballasjen. Jaja, mulig det var litt naivt av meg å i min iver ikke klage, men den lille skaden har ikke noen funksjonell betydning da...
    IMG_7283.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: FZ

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.515
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Synd med slike transportskader @Tommyna men det er til å leve med.
    Jeg ville ha informert leverandøren uansett, det er greit for dem også å vite hva som kan skje. Og det kan jo tenkes at de er ekstra greie og kundevennlige og ønsker å rette opp selv.
    Men slike småskader er vanige, og jeg pleier å maskere visuelle ting som sprekker med svart sprittusj (merkepenn), eller med en liten dråpe bilreparasjonslakk.
    Overfladiske skader på treverk, som våre gamle plinth med uunngåelige riper og kantslitasje, kan maskeres med parkett-penn, slik som denne
    1715849958201.png

    Slike har jeg i skuffen, og de har vært brukt på gulv, møbler og høyttalere.

    Veldig fin gammel spiller du har, forresten. Ta godt vare på den.
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    309
    Antall liker
    416
    Sted
    Oslo
    Synd med slike transportskader @Tommyna men det er til å leve med.
    Jeg ville ha informert leverandøren uansett, det er greit for dem også å vite hva som kan skje. Og det kan jo tenkes at de er ekstra greie og kundevennlige og ønsker å rette opp selv.
    Men slike småskader er vanige, og jeg pleier å maskere visuelle ting som sprekker med svart sprittusj (merkepenn), eller med en liten dråpe bilreparasjonslakk.
    Overfladiske skader på treverk, som våre gamle plinth med uunngåelige riper og kantslitasje, kan maskeres med parkett-penn, slik som denne
    Vis vedlegget 1024861
    Slike har jeg i skuffen, og de har vært brukt på gulv, møbler og høyttalere.

    Veldig fin gammel spiller du har, forresten. Ta godt vare på den.
    Oj, finnes Liberon i stiftform og...har vært inne på tanken å pusse over og behandle med Liberon slik jeg så en av dere andre hadde gjort lengre opp her, men er vel egentlig litt redd for å risikere å ødelegge mye av finishen med det...da er det kanskje et godt alternativ å flekkbehandle litt med en slik stift ja...😀
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    309
    Antall liker
    416
    Sted
    Oslo
    Vær obs på at det er tyngre enn de gamle røykfargete og hvis hengslene er slappe trenger du nye. Hva koster et nytt deksel hos Kontrapunkt? Blir det ikke temmelig dyrt fra UK inkl. frakt og mva?
    Aner ikke hva Eksakt Hifi (Kontrapunkt) tar da det ikke står på prislisten som ligger på nettsiden deres. Men med unntak av Trampolin bunnplata så ser det meste ut til å være ganske så mye dyrere enn å kjøpe pent brukt fra utlandet. Har hørt at de selger endel brukt som de har tatt i innbytte, men siden de ikke har noen løsning for å vise det på nettsiden regner jeg med det er ting som prioriteres for kunder som er fysisk i butikken og bruker mer penger på andre varer eller oppgraderinger der...forståelig nok, siden de tross alt lever av butikken:) Dette iflg beskrivelsen pent brukte lokket kom på 1700 norske inkludert frakt før moms og gebyr. Så får jeg håpe det ankommer uskadet da...de eksisterende hengslene virker stramme og greie, iallefall til det eksisterende lokket og når jeg bøyer på dem med hendene. Får teste og se med det nye...hvis ikke må nok hengslene og byttes...

    IMG_7406.jpeg
    IMG_7405.png
     
    Sist redigert:

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    309
    Antall liker
    416
    Sted
    Oslo
    Se der, da var jigen i hus. Litt dårlig innpakning, så enden på ene røret hadde fått seg en trøkk under frakt med UPS. Men fikk satt inn plasthetta og den enden peker uansett bakover, så er ikke synlig fra framsiden. Kan jo nesten bruke jigen som rack, selv om det blir litt lavt...skrudde de justerbare føttene nesten helt ut da...😁 Vis vedlegget 1024720
    Og så oppdaget jeg at jeg hadde montert den rammen på jigen som spilleren ligger oppi feil vei, den er jo åpen på ene siden fordi den "lukkede" siden skal være på den siden hvor rørene er forlenget...fordi jigen skal kunne vippes til siden så man etter å ha skrudd til låseanordningen får spilleren stående på høykant...jeg har nå snudd den...man lærer så lenge man lever...😂
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    Aner ikke hva Eksakt Hifi (Kontrapunkt) tar da det ikke står på prislisten som ligger på nettsiden deres. Men med unntak av Trampolin bunnplata så ser det meste ut til å være ganske så mye dyrere enn å kjøpe pent brukt fra utlandet. Har hørt at de selger endel brukt som de har tatt i innbytte, men siden de ikke har noen løsning for å vise det på nettsiden regner jeg med det er ting som prioriteres for kunder som er fysisk i butikken og bruker mer penger på andre varer eller oppgraderinger der...forståelig nok, siden de tross alt lever av butikken:) Dette iflg beskrivelsen pent brukte lokket kom på 1700 norske inkludert frakt før moms og gebyr. Så får jeg håpe det ankommer uskadet da...de eksisterende hengslene virker stramme og greie, iallefall til det eksisterende lokket og når jeg bøyer på dem med hendene. Får teste og se med det nye...hvis ikke må nok hengslene og byttes...

    Vis vedlegget 1025882 Vis vedlegget 1025883
    Ut fra UK pris vil jeg anta at et nytt deksel koster rundt 2800,- hos norsk forhandler. Har blitt bra dyrt etter hvert. Ikke mange år siden det kosta en tusenlapp mindre. Råtten norsk krone har mesteparten av skylden for det.
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    309
    Antall liker
    416
    Sted
    Oslo
    Ut fra UK pris vil jeg anta at et nytt deksel koster rundt 2800,- hos norsk forhandler. Har blitt bra dyrt etter hvert. Ikke mange år siden det kosta en tusenlapp mindre. Råtten norsk krone har mesteparten av skylden for det.
    Ja, jeg ser på nye deler, slik som kabler, strømforsyninger, pickuper, armer osv er det ikke noe særlig å spare, om i det hele tatt...pga ekstremt høy pundkurs...før i tiden kunne man jo regne omtrent 10 pund på hundrelappen og mindre enn det...nå må man fort regne 13-14 pund på hundrelappen...
     
    • Liker
    Reaksjoner: FZ

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    309
    Antall liker
    416
    Sted
    Oslo
    Forresten, pga det @niels nevnte lengre opp her om skjev nålefane på den gamle pickupen som stod på ved kjøp måtte jeg ta den av og se nærmere på den. Og ja, den er temmelig skjev. Jeg tok fram kamera og en mellomring til objektivet for å få knipset noen nærbilder, se vedlegg. Men jeg hadde uansett budsjettert som plan å kjøpe en ny pickup og forventet vel heller ikke at den medfølgende pickupen var i topp stand siden den jo heller ikke var nevnt i annonsen. Har nå kjøpt en Sumiko Bluepoint No.3 Low Output. Har en ECP 2 MK2 RIIA stående som bør kunne takle den. Så får se når jeg får rotet meg til å montere den og koble opp igjen. Har blitt litt av en mekkejobb å kjøpe gammel LP12😂

    IMG_7416.jpeg
    IMG_7411.jpeg
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    309
    Antall liker
    416
    Sted
    Oslo
    Sånn da er plinthet gått over med Liberon stålull og vasket med fuktig klut. I morgen kveld blir det en runde med Liberon Finishing Oil, evt en ekstra sluttrunde kvelden etter om det trengs...🌻

    IMG_7656.jpeg
    IMG_7651.jpeg
    IMG_7637.jpeg

    IMG_7634.jpeg
    IMG_7631.jpeg
    IMG_7659.jpeg
     
    Sist redigert:

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    309
    Antall liker
    416
    Sted
    Oslo
    Som fersking med LP12 tillater jeg meg å spørre dere erfarne ringrever om noen av dere er i stand til ut fra dette bildet av Valhalla kortet i min LP12 fra tidlig 80-tall er av såkallt "serviced" utgave? Eller ser det ut som originalt fra +/- 40 år siden?
    IMG_7059.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn