RoomPerfect og dynamikk m.m.
Veldig interessant å lese de ulike erfaringene folk har med RoomPerfect. Skikkelig råkraftmetode du har brukt Metallrius!
Mine erfaringer er noen helt andre. Hjemme hos oss i stuen er bassen kjellerdyp, dynamikken høy (altfor høy for bakgrunnslytting, enten blir det svake altfor lavt ellers så blir det kraftigere altfor høyt) og mellomtonen transparent så det holder og diskanten praktfull. Hvordan kan det ha seg slik?
Først en beskrivelse av utstyret: Roon Nucleus leverer til en TDAI3400. Digital ut fra 3400 går til en SDA2400, analog ut går til B&W DB1. Hovedhøyttalere er B&W802D. Høyttalersystemet runder 12 år til uka, resten er fra 2018 og fremover.
Programkilder er Tidal via Roon Nucleus, pluss egenrippet lagret på minnepinne stukket inn i nucleus. I tillegg bruker vi nettradio direkte i 3400.
Kabler er av Audioquest fabrikat, Jeg er ingen kabelfreak, sikkert fordi jeg er elektroakustiker av utdannelse.
Anlegget er satt opp som følger: De to 802D står langs sideveggene i avstand 325cm (terrassedøren er bak denne) og 345cm. Subwoofer står i hjørnet lenger inn i rommet. Avstand til hjørnet der sub står er 623cm. Avstander er målt fra øre-posisjon i Focus til frontbaffel på 802D og til hjørnet bak DB1 pga speilkildeeffekten.
Digitalutgangen (som går til 2400) er satt opp med -3dB gain og 0,6msek latenstid (amplifier delay) i henhold til Lyngdorfs anbefalinger.
Når det gjelder analogutgangen så er det klart at DB1 har en latenstid pga prosesseringen den driver med. Denne har ikke B&W oppgitt, men etter ganske mye eksperimentering har jeg kommet til at 3msek er et godt estimat.
Filteret for arbeidsdeling mellom 802D og DB1 er satt til 125Hz med 8. ordens Linkwitz-Riley filter. At filterets steilhet er 8. orden betyr at filteret demper med 48dB/oktav, ganske heftig med andre ord. Når 802D står såvidt langt fra bakveggen som de gjør, betyr det at den første (kritiske) refleksjonen fra bakveggen (kvartbølge-avstanden) blir liggende langt utenfor 802D sitt arbeidsområde.
Hvorfor et slikt oppsett? 802D er utstyrt med bassrefleks. Den er godt konstruert og imponerer med en forholdsvis god impulsrespons, men... et lukket system er litt raskere ettersom det nøyer seg med direkte-lyden uten å ta med seg lyden som har måttet gå gjennom bassrøret (det bruker den litt tid på). Et lukket system i kombinasjon med et bassreflekssystem og med ikke altfor steilt filter gjør at både 802D og DB1 begge jobber med bass i 802D's bassrefleksområde.
Ved å flytte delefrekvensen høyere enn bassrefleksens arbeidsområde blir det DB1 som jobber dypbass helt alene (nesten i hvert fall). Det gjør bassen kjellerdyp og svært så impulsvillig. Dermed blir også mellomtonen nesten av elektrostatisk transparens. Man kan ikke høre hvor DB1 står.
Voicing: B&W er en britisk høyttalerprodusent. De er som andre britiske sådanne glade i BBC-dippen. BBC-dip er en senkning av frekvensrespons-nivået rundt omkring 1-2kHz, typisk. En tonekontroll som kan justere nivået i dette området kalles ofte for Presence/Absence control. Presence oppnås ved å heve nivået i dette området, Absence tilsvarende ved å senke nivået. Betegnelsene kommer av at Presence gir en opplevelse av at det hele kommer nærmere og at Absence øker følelsen av avstand til lyden. Ikke voldsomt, men en smule. Absence kan også gjøre at lyden av s blir mindre skarp, altså en slags de-ess funksjon. B&W har dermed bygget inn en Absence-funksjon i sine høyttalere.
Dr. Floyd Toole (Harmon-Kardon) testet for noen år siden forskjellige romkompensasjonsløsninger. Han brukte en tidlig utgave av B&W802 (Nautilus?) til testen. Han var ikke fornøyd med BBC-dippen slik den er implementert i B&W802, både fordi han misliker BBC-dip som sådan, og at det er noen dB forskjell mellom on-axis response og off-axis response. Han ville ønsket dem mer like.
Nå er B&W ganske så kompetente, deres valgte løsning er implementert etter mye forskning og utprøving, men ok.
Dr Toole oppdaget til sin glede at RoomPerfect rettet opp BBC-dippen. Han røpet ikke hvilken romkorreksjon som gjorde hva, men det lot seg gjøre å slutte seg til hva RoomPerfect gjorde.
Dette sammenfaller med det Lyngdorf forteller. I en samtale med Lyngdorfs Leif Schmuck (kult navn) fortalte han meg at med RoomPerfect og engelske høyttalere i sin alminnelighet og B&W i særdeleshet, mister høyttalerne mye av sin BBC-dip. Hans råd var derfor å anvende Voicing type Music eller Music 2 for å gjeninnføre dippen. Merk at Music (1) og Music 2 har byttet plass i 3400 sammenliknet med den eldre 2200. Vi bruker Music 2 (den "bredeste" av dem).
Våre B&W er ikke vinklet innover (no toe-in at all), de peker i stedet rett fremover. Grunnen til det er at dette bidrar til en fantastisk romgjengivelse. Vi er veldig ivrige lyttere til klassisk musikk, opera, tidlig musikk og jazz.
Hvordan måler vi opp rommet vha RoomPerfect? Vi gjør ikke som Lyngdorf sier!
Vi måler først i Focus posisjon, som vanlig. Deretter setter vi mikrofonen oppe i hjørnet oppunder taket i et av hjørnene på hver side av sofaen. Alle målinger foretas naturligvis på lyttesiden av høyttalerne og med fri sikt fra mikrofon til alle høyttalere.
Deretter tar vi en måling oppunder taket litt ute i rommet og en nær gulvet. Så runder vi av med målinger i forskjellige tilfeldig valgte posisjoner og mikrofonretninger i forskjellige høyder til vi kommer til 98% romforståelse eller deromkring.
Og så: Lean back and enjoy!
Lyngdorf foreslår at man holder seg lenger unna enn 0,5m fra vegger, tak og gulv under målingene og så evt. supplerer med noen målinger nærmere enn 0,5m dersom man synes bassen ble litt i kraftigste laget(!). Kritikken av RoomPerfect går ellers mye på mindre bass enn ønskelig.
Hva kan det skyldes at bassen oppleves som lavere? International Electrotechnical Committee (IEC) har designet en standard stue (den kan man lese om i et av mine innlegg lenger opp i tråden) som Lyngdorf gjør bruk av.
Det har seg slik at i en stue vil lydnivået nedover i bassen øke etterhvert som tonehøyden synker. I enda sterkere grad hvis man sitter nær en vegg. Dette er en del av det å befinne seg i et rom. Høyttalere (bør) designes slik at de verken gir for mye eller for lite bass i slike rom.
Lyngdorf sammenlikner nivået i Focus ved 500Hz med nivået ved lavere frekvenser. Dersom det målte nivået er høyere enn i IEC-stua vil Lyngdorf dra ned bass-nivået og hvis det er lavere vil den dra opp nivået. Man kan like det eller la være, men det er nå det som skjer. Har du vendt deg til et høyere bassnivå og Lyngdorf demper det, vil det nok oppleves som en nedtur. Hos oss er det flott!
Lyden med og uten RoomPerfect. Vi opplever ingen endring i dynamikk, en marginal (men svært viktig) opprydding i bassen og i mellomtonen. Alt i alt, topp!