Midgard Oberon, High-End?

B

brand-x

Gjest
Jeg må få si til Midgard att nå har vel aldri Mcintosh vært noe annet enn nostalgi og status produkt der eier-følelsen er den viktigste parametren. Og sjelden har jeg sett en mere beskrivende omtale enn den HIgh-fidelity skrev att denne ikke er for kabeleksprimentering eller annen type evaluering av lydgjengivelse, den gjør all musikk behagelig uansett kvalitet på opptaket og gir eieren ett udramatisk forhold til levetid og musikkvalg. I den grad kabler er forskjellig er denne den som gir minst valuta for kabeleksprimentering det låter mørkt og rundt uansett. Men den er fin å se på..... Uten sammenligning forøvrig da jeg desverre enda ikke har hørt Midgard...

mvh
brand-x
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
er det ikke slik at Begrepet HIGH-END er de 2 dyreste % av det utstyret på markedet? :-/
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.235
Antall liker
291
er det ikke slik at Begrepet HIGH-END er de 2 dyreste % av det utstyret på markedet?   :-/
HIGH-END har vel mest med pris å gjøre, ja. Den beste (NATURLIGSTE ) lyden må en nok ANDRE steder for å finne...
 

Kenti

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
54
Antall liker
10
Ja, men uansett de jeg har snakket med har sagt det stikk motsatte. Det jeg hørte av en Embla 600w var rett og slett slapt etter min mening i det oppsettet vi testet. Det finnes vel knapt "fasitsvar" i denne hobbyen? Men uansett, med ICE så forsvant detaljer i hele frekvensspekteret og det lød som bass, mellomtone og diskant spilte hver for seg. Uansett så er dette min ene. lille erfaring og de jeg kjenner lydpreferansene godt til sier det samme. Men dette er jo kun våre erfaringer og ingen kan si at det er slik i alle situasjoner. Men mine inntrykk gjør at ICE ikke er aktuelt ennå, "Not by a long shot".
Jøss, helt stikk i strid med hvordan jeg opplever lyden i Oberon også... Pussig.

Hvem er "vi"?
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
De jeg testet sammen med, hvordan det? Skal du begynne å hakke på "hvem er vi" nå da? ;)
 

tomas_r

Medlem
Ble medlem
23.09.2004
Innlegg
9
Antall liker
0
Jeg synes det er rart at ICE baserte produkter i denne tråden forsvares som det skulle hvere et produkt.Men det er ikke sikkert at de som synes embla forserkerene er de mest nøytrale forsterkere i verden hadde orket å høre på midgard i mer en et sekund ,eller omvent.Min mening er at det fortsatt ikke er laget et produkt som er 100% møytralt high-end eller ikke.
 
T

timc

Gjest
så klart er det ikke det. 100% nøytralt er ikke mulig med dagens teknologi. Men man er kommet et langt stykke på vei for de som vil ha det nøytralt. Jeg har imidlertid inntrykk av det er et meget få som faktisk vil ha det helt nøytralt.


Mvh
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
De fleste vil ha nøytral lyd. De bare liker å kalle det noe annet, også liker de å kalle ubehagelig udynamisk lys klang for nøytralt.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Definisjon av nøytral lyd:

Når man ikke lenger er i stand til å tro på at lyden kommer fra høyttalerne og er overbevist om at det er en optisk illusjon som gjør at man ikke kan se de utøvende musikerne.
 
T

timc

Gjest
De fleste vil ha nøytral lyd. De bare liker å kalle det noe annet, også liker de å kalle ubehagelig udynamisk lys klang for nøytralt.
Kan ikke si meg enig her. De fleste jeg kjenner og møter gjennom jobben, vil ha en klang som ligger godt på den mørke siden. Dette gjelder så klart ikke alle, men et stort flertall.

Mvh
 
T

timc

Gjest
Definisjon av nøytral lyd:

Når man ikke lenger er i stand til å tro på at lyden kommer fra høyttalerne og er overbevist om at det er en optisk illusjon som gjør at man ikke kan se de utøvende musikerne.
Er dette et faktum, eller noe du mer eller mindre tar fra luften?

Nøytralt står for meg som den eksakte rekonstruksjonen av informasjone som ligger på kildemediet.

Mvh
 
B

brand-x

Gjest
timc !

Slik sett er jo du og snickers-is fra to forskjellige verdener. Og jeg skal egentlig ikke blande meg så voldssomt men hvis du har det utstyret som er nevnt under deg har i hvertfall ikke du mye nøytralt utstyr pr din egen definisjon. Forøvrig er jeg enig med deg att majoriteten foretrekker mørk klang som egnentlig vasker bort mye av responsen på tweaking i den grad det er noe å hente. Og ørevennlig er det jo også.

mvh
brand-x
 
T

timc

Gjest
Riktig obersvert Brand-X.

jeg er ikke ute etter nøytral klang etter min egen definisjon.
Men det er det jeg mener bør være definisjonen av nøytralt.

Du sier jeg ikke har noe nøytralt utstyr. Så du synes ikke dCS kan beskrives som nøytralt? Etera høyttalerne opplever jeg som ganske nøytrale, de er ialfall ikke tilbakeholdne dersom de matches rett.  Og når det gjelder MC402 har jeg bare hørt 2 forsterkere som jeg synes er mer nøytrale, og det er Pass labs X350.5 hos Viking, og ML 336 hos Acoustics. Disse lå desverre utenfor min økonomiske rekkevidde.

Jeg har dog tunet det hele litt ned med plassering, og diverse.

Dette var ment spørrende og ikke provoserende eller beskyttende ovenfor eget utstyr.

Mvh
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Kan ikke si meg enig her. De fleste jeg kjenner og møter gjennom jobben, vil ha en klang som ligger godt på den mørke siden. Dette gjelder så klart ikke alle, men et stort flertall.

Mvh
Det man møter som "nøytral lyd" i de aller fleste hifi-butikker jeg har vært i er jo langt lysere enn hva man hører over monitorene i studio. Hvordan kan det da være nøytralt?

Folk ønsker seg nøytral lyd. Om noen velger å kalle den for mørk så greit for meg, men stort sett er det jo enten tale om lyd som faktisk ikke er mørkere enn virkeligheten, ellers er det kompensasjon for andre tidsmessige feil som løses ved å gjøre balansen mørkere.
 
T

timc

Gjest
Her feiltolker du meg Snickers. Jeg skjønner godt hva du mener med den lyse "nøytrale" klangen du sikter til, men det er absolutt ikke slik jeg mener er nøytralt.

Tror vi sånn preferansemessig sett ikke er så langt fra hverandre. Det var bare definisjonen din av nøytralt jeg ikke var enig i.

Mvh
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Er dette et faktum, eller noe du mer eller mindre tar fra luften?

Nøytralt står for meg som den eksakte rekonstruksjonen av informasjone som ligger på kildemediet.

Mvh
Selvsagt er det ikke tatt fra luften. Kildematerialet er 2-dimmensjonalt og knapt nok det.

Husk at kildematerialet ikke er geometrisk definert. Dermed vil man aldri ende opp med noe annet enn en tolkning. Det ligger altså ikke et lydbilde på plata, bare to parallelle spor i en enkel dimmensjon. Heldig vis er stort sett ikke kildemateriale så ulikt, så om man får realistisk lyd fra den ene plata så er sannsynligheten for å få realistisk lyd fra den andre også ganske stor. Det nøytrale er det som ligger nærmest mulig virkeligheten. Oppnår best ved å sørge for at den elektroniske signalkjeden er mest mulig nøytral helt fra mic til høyttaler, for så å i størst mulig grad få høyttaleren til å jobbe som en omvendt mikrofon. Det er her illusjonen av 3D dukker opp, og den bestemmes av mange andre ting enn mørk eller lys klangbalanse.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Her feiltolker du meg Snickers. Jeg skjønner godt hva du mener med den lyse "nøytrale" klangen du sikter til, men det er absolutt ikke slik jeg mener er nøytralt.

Tror vi sånn preferansemessig sett ikke er så langt fra hverandre. Det var bare definisjonen din av nøytralt jeg ikke var enig i.

Mvh
Ja, jeg mener at alle audio-entusiaster har et felles mål. Det er kompromisset man velger og hvordan man beskriver det som skjer, samt hva man velger å bruke tiden og pengene på som først og fremst skiller folk.
 
B

brand-x

Gjest
timc !

Vil bare uderstreke att jeg på ingen måter velger å definere ditt lydverk som noe annet enn særdeles bra, men med nøytralt innfor din def. retter jeg med en gang fokus mot burmeister. Jeg finner ditt derimot betydelig "farget" til sammenligning. Det gjelder også pass lab 350. Nå har jeg ikke hørt den sammensetnigen du besitter så jeg har med det til grunn ingen rett til å komme med synspunkter. Generellt ang. lydsignatur er jeg enig i din karakterestikk av det vi definerer som nøytral lyd. Det kan jeg med retten i behold uttale meg om da jeg har TAct i det ene oppsettet og farget i det andre og genereltt velger jeg det "fargete" til daglig men jeg må innrømme att det er forskjell på detaljregnet ved mine to oppsett.

mvh
brand-x
 
T

timc

Gjest
[qoute]
Vil bare uderstreke att jeg på ingen måter velger å definere ditt lydverk som noe annet enn særdeles bra, men med nøytralt innfor din def. retter jeg med en gang fokus mot burmeister. [/quote]

Det var ikke meningen. Som jeg sa tidligere er Pass X.5 og ML 33x og nyere som for meg står som nøytralt. Har ikke hørt andre forsterkere med like høyt detaljeringsnivå og dyniamikkegenskaper. Alle de andre faktorene var selvsagt også på plass.

Mvh
 
O

om.s

Gjest
Ja, jeg mener at alle audio-entusiaster har et felles mål. Det er kompromisset man velger og hvordan man beskriver det som skjer, samt hva man velger å bruke tiden og pengene på som først og fremst skiller folk.
Dette kan jeg väre enig med deg i......

mvh
 

Kenti

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
54
Antall liker
10
De jeg testet sammen med, hvordan det? Skal du begynne å hakke på "hvem er vi" nå da? ;)
Nei, bare lurte jeg.. Ingen grunn til å fyre seg opp det ;) Jeg har ingen instensjoner med å hakke på noen, så skjønner ikke helt hvorfor du sier det.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Nei, bare lurte jeg.. Ingen grunn til å fyre seg opp det ;) Jeg har ingen instensjoner med å hakke på noen, så skjønner ikke helt hvorfor du sier det.
Lurte bare på hvorfor spørsmålet "hvem er vi" dukket opp ;)
 

Kenti

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
54
Antall liker
10
Spurte fordi du bruker "vi" om dere som har testet disse ice-blokkene. I.o.m. at dere er såpass uenige med en del andre om kvaliteten på disse så er det interessant å vite, var ikke verre enn det. Ingen skjulte hensikter eller baktanker fra denne kanten ;)
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Mitt mål med anlegget er å få en lyd som jeg syns er bra, og ikke hva andre mener! Hva som er best/dårligst er vel opp til en og enhver.
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.501
Antall liker
13.347
Du mener at et drev til et femsifret beløp får Benchmarken til å lyde bedre?

Eller er det DACen du vil bytte?
Har du hørt om stabilitet under avlesning kbwh?
Du må bare ikke innbille deg at en spiller til 300 kr rett på fjøla klarer og avlese alle 0 og 1 tall der den står nærmest og rister av vibrasjoner og setningsforskyvninger i en fart av 200 - 700 rpm. Resulatet inn i DACen vil da bli enten vellykket eller helt begredlig avhengig av ørene som hører. Lykke til!
 
T

theStig

Gjest
Hvor skulle ikke en spiller til 300 kroner klare å lese av en CD-plate? Jeg har en CD-ROM drive til 95 spenn som klarer å lese av enhver CD helt perfekt hver eneste gang.
 
K

kbwh

Gjest
Powerpoint,
I mitt "drømmeanlegg" ville jeg selvsagt ikke kjøpt noe nytt drev, men brukt min egen Micromega.

I det danske High Fidelity nr. 1/06 skriver Michael Madsen at de ikke kunne høre noen forskjell i lyden fra Benchmark DAC 1 uansett om drevet var en DVD-spiller til DKK 299,- fra "Netto" eller om det var et flott high-end drev til mangfoldige titalls tusen. Jeg vil "innbille meg" at Michael Madsen og hans folk har rett i dette.
 
N

nb

Gjest
Hvor skulle ikke en spiller til 300 kroner klare å lese av en CD-plate? Jeg har en CD-ROM drive til 95 spenn som klarer å lese av enhver CD helt perfekt hver eneste gang.
Samt at dette skjer med 50xhastigheten...
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.009
Antall liker
1.343
Sted
Nadadouro, Portugal
Definisjon av nøytral lyd:

Når man ikke lenger er i stand til å tro på at lyden kommer fra høyttalerne og er overbevist om at det er en optisk illusjon som gjør at man ikke kan se de utøvende musikerne.
Som å se på mine katter når jeg spiller begyndelsen av Andreas Vollenweiders "Behind The Garden" med fugler der synger.....
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.501
Antall liker
13.347
kbwh og the Stig! Selve drevet trenger slettes ikke å koste 10 talls frognertiere. Men jeg opplever at et stabilt chassie med tilstrekklig vibrasjonsabsorberende masse og gode føtter er å foretrekke. Kanskje jeg skulle konsultere "psykopaten" å få noen sterkere dempende psykoakustiske medikamenter? ;-)
 
N

nb

Gjest
kbwh og the Stig! Selve drevet trenger slettes ikke å koste 10 talls frognertiere. Men jeg opplever at et stabilt chassie med tilstrekklig vibrasjonsabsorberende masse og gode føtter er å foretrekke. Kanskje jeg skulle konsultere "psykopaten" å få noen sterkere dempende psykoakustiske medikamenter? ;-)
Greit nok, men prisen (og hastigheten) på CD-ROM-drev til datamaskiner burde være en grei indikator på at det å lese av en CD-plate feilfritt faktisk ikke er en veldig stor teknologisk utfordring.
 
K

kbwh

Gjest
Sterke dempende psykokoakustiske medikamenter kan jeg ikke anbefale, men derimot en sjenk fra IKEA til å gjemme bort elektronikken i.
Der inni kunne også musikkserveren stå. Oppå benken en av disse Squeezeboxene du vet...
Ellers: Sist jeg sjekket sto cdspilleren min på sorbotan-føtter. Greitt når guttungen løper over gulvet slik at det ikke hopper, men akustisk tilbakekopling i det digitale domene er ærlig talt - ja nettopp - innbilning.
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.501
Antall liker
13.347
Som flere påpeker har vi en tildragelse av "fronter" mhp. forskjellige preferanser av forsterkeri definert ut i fra egne subjektive kriterier for kildetrohet.
Jeg har lagt øret til en rekke Embla produkter (ikke de aller siste), og funnet at de ikke passer for meg. Muligens er jeg farget av mange år med transistor kjemper!?
Ham om det!
Jeg fikk i Påsken gleden av å lytte til Midgard Oberon 6.1 monoblokkene hjemme hos KW i hans oppsett. Jeg har relativt god lytte erfaring fra KWs oppsett de siste årnene, og kjenner evolusjonen mot dagens oppsett.
Personlig finner jeg MO blokkene så langt å være de ICE produkter som gjengav musikk med en for meg "spiselig" valør. De låt liksom en smule tilbaketrukket i mellomtonen. Den benyttede preampen burde holde mål - KW Hybrid.
MEN så i direkte sammenligning med KW 750 i varmt modus sto forskjellene klart frem for meg. Med den råsterke "gammeldagse" transistorblokka fikk instrumenter og stemmer klart mer kropp, volum og timbre. Anslag på et strengeinstrument gav en for meg riktigere tone og kropp som fikk klinge ut med et riktigere volum og omfang. Bassen ble strammere, og gikk klart dypere med større kraft i dette oppsettet.
I tillegg kom mellomtonen bedre frem, og rasp på instrumentene ble tydligere, men dog ikke så tydlig som tilvendt i eget oppsett. Til det låter SF Cremona varmere, rundere og mer tilgivende. Så for meg er ikke dette veien å gå.
Ser at the Stig som utøver klassisk musikk liker gjengivelsen av MO ICE noe jeg ikke har vanskelig for å forstå mhp. klassiske strengeinstrumenter av ekte tre med harpiks. For meg skal utstyret være "allround" uten for sterkt fokus på noe tonalt område.
Well done Scnikers, men jeg sudler videre med mitt uavhengig av hva som enn måtte være "korrekt". Jeg tror etter mange år at det finnes få absolutter innen denne hobbien ut over LIVE opptreden med ekte uforsterkede instrumenter.
Så fort noe skal forsterkes så er man i gang med svært mange egosentriske variable av subjektiv valør avhengig av utøvers, mixers og produsents preferanser.
 
C

cosmos

Gjest
haha. det er stor forskjell på drivverk her hjemme med min dac
en datamaskin leser DATA i puljer. ingenting blir kopiert før maskinen har kontrollert flere ganger at den er rett avlest. en rimispiller til 200kr som kjører i realtime har liten form for feilkorreksjon.
cdrom med 52x har langt mer potensiale for å få rett info kjapt enn en 1x cdavspiller også. BUFFER
 
T

theStig

Gjest
Haha selv!! Jeg har en 299 kroners DVD spiller fra Elkjøp. Hva sitter inni? Jo, en vanlig data DVD-ROM drive!
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.501
Antall liker
13.347
kbwh en skjenk fra IKEA utgår med NATOs høyeste kneløft i springmarsj. Legg en skifer eller granitthelle under CD-spiller`n din i tillegg til sorbothane føttene. Prøv, kanskje du bli overrasket på en positiv måte. Alfa og omega for en CD-spiller og platespiller i min bok er tyngde, stabilitet og vibrasjonsdemping. Så får andre gjøre hva de vil!
Har null tro på hyperbillige produkter mhp. gjengivelse av lyd og bilde alle dens valører.
JA, jeg har lyttet, sett og hørt. Jeg er hverken overbevist eller imponert over kost/nytte effekten. Alt lar seg ikke løse hverken med made in Taiwan til 299 kr eller made in USA for + 100 frognertiere.
 
Topp Bunn