Mit surround højttaler projekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    De der Heller kondensatorer var nogle jeg fik af De Whaal for over 15 år siden. Efterfølgende forærede jeg dem til Jens. Jeg fik omkring 200 STK.
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    De der Heller kondensatorer var nogle jeg fik af De Whaal for over 15 år siden. Efterfølgende forærede jeg dem til Jens. Jeg fik omkring 200 STK.
    Det var ikke deWaal du fik dem af .. 🤭
    Jeg tømte Wicons gamle fabrik i Græshave på Lolland.
    Jeg købte i den forbindelse også alle komponenter på stedet og der var mange!😉
    Nu laver jeg, igen, terminalplader af de gamle fabriksformeringstavler, i 12,7mm Etronit ..
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Javel men det mener jeg altså. Spiller min hukommelse mig et puds?
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Du fik dem af mig. Det er en type der kan tåle motordrift.
    - til -, kan de også bruges til mere dybfølte kompensationer i højttalerdelefiltre.
    Der var mange kasser med kondensatorer på Wicons kondensatorfabrik i Græshave på Lolland.
    Især en firebenet (de to ben var der kun for stabilitet (220uf/385V) skilte sig ud, ved at der var omkring 1400 stk .. 😆
    Jeg endte med at købe hele lageret ..
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Tror lige en klokke ringede. Hvalen sagde det var dumt at du gav dem til mig - nicht wahr?
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Etronit-terminalplader af gamle fomeringstavler, fra kondensatorfabrikken i Græshave:
    IMG_20210730_102701.jpg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hvad bruger du 3 mm stag til? Ligger der til højre.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20210809_133202.jpg


    Voldsomt delefilter der nu deles imellem de to 8 tommere basenheder og mellemtone/ diskanten.
    Nu bliver Bi-wireng afprøvet på en fantastisk centerhøjtaler.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Er nogle år siden de blev lavet eller? Hvad med noget sølv kondensator henover den til diskanten? Skifte Duelund modstanden ud med noget med mere hul igennem. Idag er apparaterne så gode at man ikke behøver lægge låg på med kul.
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Er nogle år siden de blev lavet eller? Hvad med noget sølv kondensator henover den til diskanten? Skifte Duelund modstanden ud med noget med mere hul igennem. Idag er apparaterne så gode at man ikke behøver lægge låg på med kul.
    Hvilken type af HifFi er blevet bedre på de sidste 8 år?
     

    prebber1969

    Medlem
    Ble medlem
    18.04.2019
    Innlegg
    24
    Antall liker
    15
    De er da i allehøjeste grad bearbejdet! Du ved vist ikke hvor længe det tager at rette den fas op, med sav, sletfil, korn 400 og slibesvamp??
    Bare for at ødelægge den store flade med gravering, på min tunge Kuhlmann-pantograffræser .. ;o)
    Fy Sven :LOL::)
     

    prebber1969

    Medlem
    Ble medlem
    18.04.2019
    Innlegg
    24
    Antall liker
    15
    Senilix.

    Der er afsat ialt 4 modstande til at optage hovedparten af den effekt du taler om. Alle de trådviklede modstande er banket fri for keramik, sådan som også Steen D gjorde. At udjævne den elektriskes impedans, var noget også Steen gjorde og jeg har haft stort held med det siden, simpelthen fordi jeg kan høre at det virker, talentløst baspludder bliver til stramme basgange og en masse tyk nonsens er væk fra gengivelsen og bliver "brændt af" i disse kompensationer. Hvis du gerne vil vide mere om hvorfor dette nævenyttige tiltag fungerer, så er du velkommen til at crowdfunde, al den forskning i emnet du gider, jeg stiller gerne op som chefforsker og mine lange fremtidige rejser, med hele familien, til Caribien og andre naturskønne steder, vil have intet somhelst med min funding at gøre ..

    Vi sad en aften for lang tid siden hjemme hos Snuden, i Frederiksberg dk. Han havde et par halv eller måske kvart færdige Duelundhøjttalere hvor kompensationerne aldrig var blevet tilføjet, så det gjorde vi den aften. Selv Snudens 4" SEAS-mellemtoneenhed med magnesiummembran begyndte at opføre sig langt mindre metallisk! (undskyld gode nordmænd!) Der var kommet langt mere liv i hele højttaleren. Desværre blev filtrene, der i forvejen var strøet med løs hånd ud over gulvet foran højttaleren, nu ca. dobbelt så stort og kom i vejen, Især fordi Snuden fik en kæreste. Så hele projektet landede i en trækasse hos mig. Sentralen får selvfølgelig lov til at følge med i, når vi starter renoveringen af dette sæt, der udelukkende er med husarfine højttalerenheder fra norske SEAS!
    Er der et link til en tråd med renoveringeringen? eller har Snudens kæreste stadig det sidste ord? heh
     

    prebber1969

    Medlem
    Ble medlem
    18.04.2019
    Innlegg
    24
    Antall liker
    15
    Nedenfor diagram over nedre og øvre impedanskorrektion alene - fra Steens opskrift på impedanskorrektioner for en given enhed, som bl.a. ligger på DCA´s hjemmeside, under "About us"/"Articles by Mr. Steen Aa. Duelund": http://duelundaudio.com/wp-content/uploads/sites/3619/2013/12/Loudspeaker_impedance_correction.pdf
    Vis vedlegget 338297

    Og som et udbygget virkelighedseksempel - håber det er ok:): deWaals beskrivelse af basfilteret til køkkenhøjttaleren (2xMonacor SPH-130 + diskant) (udpluk af en tråd på Nerds, men beskriver fint forholdet ml. selve filterkomponenterne og diverse (herunder øvre- og nedre impedans) korrigeringer):

    Vis vedlegget 338295
    "Fra venstre:
    Lavpasfilter
    2 stk sugekreds
    Tilt bestående af L/R i serie og C-R i parallel (frekvensafhængig spændingsdeler/dæmpeled)
    Impedanskorrektion LF (LCR)
    Impedanskorrektion HF (CR)

    Lavpasfilteret består således kun af en spole parallelkoblet med en modstand

    Baffelkorrektionen er, hvis jeg husker rigtigt på 5dB hvilket rummes af gevinsten ved parallelkoblingen af de 2 enheder.

    De 2 sugekredse udglatter blot et par overflødige buler som iøvrigt ligger et stykke nede af afrulningskurven. og impedanskorrektionen gør det kun behageligt for forstærkeren og filteret

    Udover filterfunktionen er der kun det tab modstanden i tråden medfører hvilket immervæk er helt normat for spoler. kabler giver jo også et tab. De 2 modstande der sidder parallelt over filterspolen henholdsvis kondensatoren er ikke aktive i enhedernes "åbne udæmpede arbejdsområde"

    Tiltekredsen [Korrektion af tab forårsaget af baflens størrelse], der består af en frekvensafhængig, impedanslineær spændingsdeler, korrigerer overskudet i det område hvor basenhederne overgår fra 4pi til 2pi udstrålingsmønster, det er der ikke noget at gøre ved, det er ulempen ved små kabinetter, alternativet er en større baffel

    Filteret er "vildt simpelt" en spole i serie med bassen og en kondesator i serie med diskanten, begge delvist nullificeret ved hjælp af en modstand.

    Kan belastningen være mere forstærkervenlig end helt flad med en blødt hæv (ca.10ohm) omkring delefrekvensen ? Det eneste uvenlige er parallelkoblingen af de 2 basser (ca.3 ohm)

    Det der afgør om der er tale om en "ægte Duelund", her ment som en højttaler der er lavet med Steens filter, er selve overføringsfunktionen, og den kan kun laves på én måde, det er om jeg så må sige hjertet i højttaleren. Mange har den opfattelse at det handler om fancy komponenter men det er en misforståelse. Det er fuldt ud muligt at lave en "ægte Duelund" med lutter trådviklede spoler, cementmodstande og Wicon glatfolielytter uden at der er nogen der "lugter lunten". 95% af en vellykket højttaler er at du når målet (targetkurverne) de sidste 5% herlighedsværdien af de frække stumper."
    Tak for en god og klar forklaring Finn. Og som ligger inde for min tekniske pædagoiske rækkevidde :-D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn