Mr-T presenterer: galskap satt i system

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    En ting jeg hater med DEQX'en er at det ikke er noen vettug indikasjon av volumet. Squeezebox har dB-skala i 0,5 dB oppløsning.... :)
    Du kan jo ta den også fra laptop'en:
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Interessant! Selve EQ prosesseringen, skjer det før, i, eller etter Squeeze/Slim server. I og med at du bruker Squeezebox som signalkilde skjønner jeg ikke helt hvor i kjeden EQ kjører.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    Mr-T skrev:
    En ting jeg hater med DEQX'en er at det ikke er noen vettug indikasjon av volumet. Squeezebox har dB-skala i 0,5 dB oppløsning.... :)
    Du kan jo ta den også fra laptop'en:
    Right.... men man ser jeg ikke eksakt volum i dB der så vidt jeg husker?

    Uansett en temmelig klønete løsning sammenlignet med Squeezeboxen, som viser volumet i dB på displayet sitt. Jeg vil ha det brukervennlig må vite.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    janly skrev:
    Interessant! Selve EQ prosesseringen, skjer det før, i, eller etter Squeeze/Slim server. I og med at du bruker Squeezebox som signalkilde skjønner jeg ikke helt hvor i kjeden EQ kjører.
    I streamen fra Squeezeserver skjer det ingen ting. Det digitale signalet ut fra Squeezeboxen kjøres til inngangen på filteret, så prosesseringen skjer etter at signalet har forlatt Squeezeboxen. Skal tegne opp signalflyten så det blir enklere å forstå.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    Right.... men man ser jeg ikke eksakt volum i dB der så vidt jeg husker?

    Uansett en temmelig klønete løsning sammenlignet med Squeezeboxen, som viser volumet i dB på displayet sitt. Jeg vil ha det brukervennlig må vite.
    Master volume slider, helt til venstre. Små steg, selv om det er grov skala. Kan også vise nivå på input (2 kanaler) og output (6 kanaler) grafisk. Jeg liker derimot ikke den løsningen med technicolor-led's på frontpanelet. Det blir ofte å knappe ned til lyset blir f eks blått, og så tre trykk oppover for å finne riktig nivå innenfor den grønne sonen. Klønete, ja.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jeg liker Squeezebox fordi den har fjernkontroll. Og selvsagt har jeg fjernkontroll på mer også: anlegget skrus av og på med en lettere modifisert fjernstyrt strømbryter fra Clas Ohlson. Den tåler egentlig ikke startstrømmen til forsterkerne så jeg har forsterket den en smule.... ahem.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Litt interessant at du gjør volumkontroll før EQ og deling? Ville tro at det var lurt å ha flest mulig bits å jobbe med før man demper eventuelle frekvenser? Men det er sikkert ikke noe problem når man har så bra tilpasset gainstruktur i anlegget som du har.

    Fin tråd om et spennende anlegg!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.961
    Antall liker
    4.397
    Mr-T,

    Jeg er litt overrasket over at du har valgt lineærfase EQ. Er du ikke redd for hørbar pre-ringing?
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Nei. Pre-ringing er målbart, og jeg finner ingen store problemer her.

    Med Waves LinEQ som jeg brukte før var det problemer, og den låt grumsete også.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Utrolig kul tråd. Bare å gi seg over for innsatsen og nytenkingen som ligger i dette anlegget!
    Den som finner opp én "hifi" boks som tar de oppgavene som ligger mellom PCen og effektforsterkern (evt dac) i dette systemet til Mr.T blir mangemillionær på noen sekunder, det er min spådom. Står på ønskelista mi ihvertfall.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Tja... det finnes jo allerede det. De heter TACT, DEQX osv...
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mr-T skrev:
    Tja... det finnes jo allerede det. De heter TACT, DEQX osv...
    Jepp. Funker gjør det også. Ved vettug bruk og litt modds innvendig ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for bilder og forklaringer! Hadde det sett litt penere ut og med behagelige lytteposisjoner for familien hadde rommet vært tett opptil min egen drøm. :)

    Det var deilig å leste punkt 4 der vi deler mange av de samme tankene som til nå har følt meg alene om. Det går mest på manuell/automatisk styring av EQ.

    Et par spørsmål:

    Hvordan gjør du fasekorrigering?
    Hvorfor har du ikke høyttalerene plassert nærmere midten i rommet?
    Er det noen utfordringer ved å ha to basser pr kanal med ulik plassering når delinger er på 180hz? Ser for meg at det kan være vanskelig å få det presist når de spiller såpass høyt i frekvens?
    Hvor ligger forbedringspotensialet ditt synes du?

    Inspirerende med noen som bygger sin egen formel-1 bil. :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    11.041
    Torget vurderinger
    10
    Du har vært så vidt inne på dette med digital volumkontroll og bits.

    Noen leverandører av "high end" er veldig opptatt av at deres er bitperfect og mange andre ikke? De hevder nærmest at det er en katastrofe lydmessig dersom det ikke er bitberfect (Bladelius for å nevne en).

    Slik har jeg forstått det (har Sonos i hele huset):
    1) bitperfect er 100% digitalt volum og ingen hemmelige sofistikerte high tech kretser
    2) skulle man redusere volumet noe, med oppsamplet cd (16 bit), så har man hele 8 bit å spise av. Så no worry!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.873
    Antall liker
    24.028
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke bitperfekt 1:1 da, dvs. at en regnemaskinvolumkontroll allerede ved -0,1 dB har kastet det bitperfekte ut med badevannet?

    Kjekk tråd, ja. Jeg har hørt anlegget minus disse baffelbredderne Mr-T har satt på båndene, og det var veldig veldig bra. Jo mer kompleks musikken er jo mer kommer det til sin rett.
    Rommet er også veldig behagelig å være i (om man ikke lar synsinntrykkene ta luven fra en, hehe). En samtale kan klangmessig minne litt om slik den høres i ei glenne i en løvskog en dag med vindstille. Bløt, behagelig akustikk, og langtfra lyddødt.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Trompetnerd skrev:
    Takk for bilder og forklaringer! Hadde det sett litt penere ut og med behagelige lytteposisjoner for familien hadde rommet vært tett opptil min egen drøm. :)

    Det var deilig å leste punkt 4 der vi deler mange av de samme tankene som til nå har følt meg alene om. Det går mest på manuell/automatisk styring av EQ.

    Et par spørsmål:

    Hvordan gjør du fasekorrigering?
    Hvorfor har du ikke høyttalerene plassert nærmere midten i rommet?
    Er det noen utfordringer ved å ha to basser pr kanal med ulik plassering når delinger er på 180hz? Ser for meg at det kan være vanskelig å få det presist når de spiller såpass høyt i frekvens?
    Hvor ligger forbedringspotensialet ditt synes du?

    Inspirerende med noen som bygger sin egen formel-1 bil. :)
    Takk for det! Noen svar:

    1. Jeg gjør ingen fasekorrigering sånn sett, bare tidskorrigering sånn at bass og resten henger sammen tidsmessig. Da henger de også sammen fasemessig.
    2. Tenker du på i lengderetningen? Har prøvd, det er vanskeligere å få til bassen da.
    3. Bassen ble faktisk bedre og mer presis med side-senter plasseringen. Det er lettere å høre hvor bassene er plassert hvis de bare står på midten f.eks. Det er dog avgjørende at avstand til lytteposisjon er lik for alle basskassene. 180 Hz er faktisk ikke så veldig høyt heller....
    4. Forbedringspotensial vil man alltid ha. Å doble antall basser er nevnt før, det skal jeg gjøre. Jeg har også noen ting jeg skal endre på i rommet, blant annet dempingen av frontveggen skal jeg endre litt på. Så kommer jeg nok til å prøve noen nye effektforsterkere etter hvert. Ellers har jeg per nå ingen oppgraderinger i sikte.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    hel skrev:
    Du har vært så vidt inne på dette med digital volumkontroll og bits.

    Noen leverandører av "high end" er veldig opptatt av at deres er bitperfect og mange andre ikke? De hevder nærmest at det er en katastrofe lydmessig dersom det ikke er bitberfect (Bladelius for å nevne en).

    Slik har jeg forstått det (har Sonos i hele huset):
    1) bitperfect er 100% digitalt volum og ingen hemmelige sofistikerte high tech kretser
    2) skulle man redusere volumet noe, med oppsamplet cd (16 bit), så har man hele 8 bit å spise av. Så no worry!
    1. I såfall er det mange som har en katastrofe på gang... men sånn er det ikke.
    2. Helt riktig.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Valentino skrev:
    Er ikke bitperfekt 1:1 da, dvs. at en regnemaskinvolumkontroll allerede ved -0,1 dB allerede har kastet det bitperfekte ut med badevannet?
    Det er korrekt. Bitperfekthet utelukker enhver form for nivåregulering i digitalt domene.
    Om det har noen betydning er en helt annen sak.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Gammeln skrev:
    Valentino skrev:
    Er ikke bitperfekt 1:1 da, dvs. at en regnemaskinvolumkontroll allerede ved -0,1 dB allerede har kastet det bitperfekte ut med badevannet?
    Det er korrekt. Bitperfekthet utelukker enhver form for nivåregulering i digitalt domene.
    Om det har noen betydning er en helt annen sak.
    Innenfor rimelighetens grenser har det nok ikke det.

    Men som jeg har skrevet så har jeg vært nøye med å tilpasse alle nivåer slik at jeg ikke demper signalet så mye digitalt. Ved foretrukket lyttenivå demper jeg ikke mer enn ca 10 dB fra Squeezebox'en. Jeg har også lagt nivåene høyt ut fra delefilteret slik at DAC'ene får et høyt digitalt signal å jobbe med. Dermed bevarer jeg mest mulig oppløsning i det digitale domenet. Dessuten er signalet 24-bit hele veien.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Valentino skrev:
    Er ikke bitperfekt 1:1 da, dvs. at en regnemaskinvolumkontroll allerede ved -0,1 dB allerede har kastet det bitperfekte ut med badevannet?

    Kjekk tråd, ja. Jeg har hørt anlegget minus disse baffelbredderne Mr-T har satt på båndene, og det var veldig veldig bra. Jo mer kompleks musikken er jo mer kommer det til sin rett.
    Rommet er også veldig behagelig å være i (om man ikke lar synsinntrykkene ta luven fra en, hehe). En samtale kan klangmessig minne litt om slik den høres i ei glenne i en løvskog en dag med vindstille. Bløt, behagelig akustikk, og langtfra lyddødt.
    Takk for tilbakemelding! Bløt og behagelig lyd er det man får med så mye diffusjon som har her.

    Siden du var her og lyttet så har det skjedd en del nytt også.

    Utriggerne på bånda førte til mer fundament i nedre mellomtone. I tillegg så har jeg hatt noen staute karer på besøk som klagde litt på at klangbalansen var litt "papp", altså kunne det vært mer midbass og nedre mellomtone. Dette har jeg gjort noe med i min target-EQ, og i sum spiller det en del annerledes nå - noe mørkere uten at det har gått ut over luft og detaljer, og mer fundament og punch.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    emotikon skrev:
    Mr-T skrev:
    Tja... det finnes jo allerede det. De heter TACT, DEQX osv...
    Jepp. Funker gjør det også. Ved vettug bruk og litt modds innvendig ;)
    Det finnes strengt tatt ferdig modifiserte varianter - hvor man ser volumet..

    (Nok reklame..)

    Jeg misunner muligheten du har til å bruke et rom på måten du har gjort det på - og ikke minst beundrer innsatsen du har lagt ned!
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jeg fikk en forespørsel på PM om hvordan disse diffusorene var laget. Her kommer en liten oppskrift. En diffusorer følger en gitt matematisk sekvens, så det er viktig å lage mønteret riktig, hvis ikke får man ikke ikke ønsket effekt.

    Jeg lagde mine diffusorer som 600x600 mm moduler. Det gjør det overkommelig å stable de, og de er fortsatt noenlunde håndterbare i den dimensjonen.

    Ramma rundt er laget i 12 mm MDF, og er 600x600 mm utvendig. Man MÅ ikke ha denne ramma, men det er praktisk. Dybden på selve ramma er ikke kritisk, men jeg har brukt 15 cm. Selve diffusoren lages med 48x48 mm staver av furu. Dette er standard byggevare som koster 7,9 kr meteren på Byggmax. Lengden på stavene har et individuelt forhold. Dette kan varieres, det som da endrer seg er den nedre grensefrekvensen til diffusoren. Stavene limes fast i bunnplata og til hverandre med trelim. En diffusor lager man på 3-4 timer hvis man har en god kappsag og en båndpusser. Saging og pussing av klossene er det som tar mest tid.

    Bildene under skulle være oppklarende nok tror jeg.





     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    11.041
    Torget vurderinger
    10
    Kan man forminske denne diffusoren. F eks med 1"x1" istedet for 2"x2" og halvere alle mål?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.191
    Antall liker
    15.126
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    M

    Mr-T

    Gjest
    Ja, men da må du bygge fire ganger så mange for å dekke hele bakveggen..... ;D

    Seriøst: fordelen med å bruke mindre dimensjon på stavene er at den øvre grensefrekvensen blir høyere. Du kan fortsatt benytte samme lengde for stavene for å la den gå like langt ned i frekvens.

    Sånnn omtrent:
    Øvre grensefrekvens bestemmes av bredden på stavene
    Nedre grensefrekvens bestemmes av lengden på stavene

    Så vidt jeg vet er det ikke noe kvadratisk dimensjon trelast som er mindre enn 48x48, men det går an å bruke staver som er rektangulære også forsåvidt.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.191
    Antall liker
    15.126
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Mr-T skrev:
    Så vidt jeg vet er det ikke noe kvadratisk dimensjon trelast som er mindre enn 48x48, men det går an å bruke staver som er rektangulære også forsåvidt.
    Tror du finner 1tom x 1tom? (21mm x 21mm)
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    RoDa skrev:
    hel skrev:
    Kan man forminske denne diffusoren. F eks med 1"x1" istedet for 2"x2" og halvere alle mål?
    Det kan du nok, men da vil den virke litt annerledes.
    Dybden styrer vel hvor lavt den virker?

    Litt byggebilder
    http://www.gearslutz.com/board/phot...ojects/197041-home-made-skyline-diffusor.html

    Mr T: Er dette OT, så bare fjerner du det?
    På ingen måte! Alle burde bygge seg en diffusor, og denne du linker til var kul, mer avansert enn mine. Jeg gjorde det litt enkelt for å ikke fullstendig ta livet av meg selv med saging.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    RoDa skrev:
    Mr-T skrev:
    Så vidt jeg vet er det ikke noe kvadratisk dimensjon trelast som er mindre enn 48x48, men det går an å bruke staver som er rektangulære også forsåvidt.
    Tror du finner 1tom x 1tom? (21mm x 21mm)
    Som noe annet enn listverk ?

    EDIT: 21x21 mm finnes som glattkant. Ganske dyrt.
     

    easyrider

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    269
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Mr-T skrev:
    ...Alle burde bygge seg en diffusor, og denne du linker til var kul, mer avansert enn mine. Jeg gjorde det litt enkelt for å ikke fullstendig ta livet av meg selv med saging.
    OIhh.. gøy! jeg vil lage:) Noe sted jeg kan laste ned denne kalkulatoren slik at jeg kan teste ut litt forskjellige størrelser og ønskede frekvenser? Tror det er viktig å velge seg noe som ikke er for komplekst å bygge. Denne så jo overkommelig ut.

    ER
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    FredrikC skrev:
    Litt interessant at du gjør volumkontroll før EQ og deling? Ville tro at det var lurt å ha flest mulig bits å jobbe med før man demper eventuelle frekvenser? Men det er sikkert ikke noe problem når man har så bra tilpasset gainstruktur i anlegget som du har.

    Fin tråd om et spennende anlegg!
    Dette spørsmålet ble ikke besvart i farten, men bedre sent enn aldri.

    Jo, klart det er en fordel å mate delefilteret med så mange bits som mulig. Men - når kildematerialet kommer fra 16 bits så kan man dempe temmelig mye i 24-bits oppløsning før man egentlig mister noe oppløsning.

    Poenget med å legge de digitalene nivåene høyt på DAC'en handler mer om at DAC'er flest er mye mer lineære i de øverste bit'ene enn de laveste.
     

    easyrider

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    269
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Mr-T skrev:
    Takk for det. Jo, det er lagt ned mye innsats i dette rommet. Det er ikke uten grunn heller når jeg hører hvor mye rommet har å si, og hvor mye bedre (i mine ører) ting låter i et godt tunet rom.
    Ser du har 20 stk av disse diffusorene.... Hvorfor så mange? Har det såpas liten effekt med bare en eller to at det må 10-15 20 stk til?

    Bare si fra så tar jeg denne diksusjonen i egen tråd ... finnes sikkert noe jeg kan søke frem også.

    ER
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    easyrider skrev:
    Mr-T skrev:
    ...Alle burde bygge seg en diffusor, og denne du linker til var kul, mer avansert enn mine. Jeg gjorde det litt enkelt for å ikke fullstendig ta livet av meg selv med saging.
    OIhh.. gøy! jeg vil lage:) Noe sted jeg kan laste ned denne kalkulatoren slik at jeg kan teste ut litt forskjellige størrelser og ønskede frekvenser? Tror det er viktig å velge seg noe som ikke er for komplekst å bygge. Denne så jo overkommelig ut.

    ER
    Ser ut som websiden der jeg fant den er dead and gone... hmm

    Skal prøve å finne ut om softwaren kan distribueres som free eller shareware, så kan jeg legge den ut på servern min.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    easyrider skrev:
    Mr-T skrev:
    Takk for det. Jo, det er lagt ned mye innsats i dette rommet. Det er ikke uten grunn heller når jeg hører hvor mye rommet har å si, og hvor mye bedre (i mine ører) ting låter i et godt tunet rom.
    Ser du har 20 stk av disse diffusorene.... Hvorfor så mange? Har det såpas liten effekt med bare en eller to at det må 10-15 20 stk til?

    Bare si fra så tar jeg denne diksusjonen i egen tråd ... finnes sikkert noe jeg kan søke frem også.

    ER
    22 stk er det. Pluss en hel del Vicoustic diffusorer i isopor også.

    Jo, effekten er meget klart hørbar med bare et par stk av de, men det blir merkbart bedre også etterhvert som man øker antallet....
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva venter du på Mr-T? ;)


    Forøvrig fått med deg at de har dekket mange av diffusorene i Blackbird Studios med tepper? Tragisk.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.961
    Antall liker
    4.397
    Faar haape de har festet takdiffusorene godt....
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    orso skrev:
    Hva venter du på Mr-T? ;)


    Forøvrig fått med deg at de har dekket mange av diffusorene i Blackbird Studios med tepper? Tragisk.
    Venter på telefon fra Norsk Tipping. Eller vent litt, må levere Lotto-kupong for at det skal skje ja. Hm...

    Vi får håpe det var fine tepper de har brukt der da. Skulle vært interessant å vite hvorfor de har gjort noe sånt, men det kan jo være pga estetikken.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har den ringeste idè om hvordan en holder slikt "rent"....?

     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn