Du kan jo ta den også fra laptop'en:Mr-T skrev:En ting jeg hater med DEQX'en er at det ikke er noen vettug indikasjon av volumet. Squeezebox har dB-skala i 0,5 dB oppløsning....![]()

|
Du kan jo ta den også fra laptop'en:Mr-T skrev:En ting jeg hater med DEQX'en er at det ikke er noen vettug indikasjon av volumet. Squeezebox har dB-skala i 0,5 dB oppløsning....![]()
Right.... men man ser jeg ikke eksakt volum i dB der så vidt jeg husker?Asbjørn skrev:Du kan jo ta den også fra laptop'en:Mr-T skrev:En ting jeg hater med DEQX'en er at det ikke er noen vettug indikasjon av volumet. Squeezebox har dB-skala i 0,5 dB oppløsning....![]()
I streamen fra Squeezeserver skjer det ingen ting. Det digitale signalet ut fra Squeezeboxen kjøres til inngangen på filteret, så prosesseringen skjer etter at signalet har forlatt Squeezeboxen. Skal tegne opp signalflyten så det blir enklere å forstå.janly skrev:Interessant! Selve EQ prosesseringen, skjer det før, i, eller etter Squeeze/Slim server. I og med at du bruker Squeezebox som signalkilde skjønner jeg ikke helt hvor i kjeden EQ kjører.
Master volume slider, helt til venstre. Små steg, selv om det er grov skala. Kan også vise nivå på input (2 kanaler) og output (6 kanaler) grafisk. Jeg liker derimot ikke den løsningen med technicolor-led's på frontpanelet. Det blir ofte å knappe ned til lyset blir f eks blått, og så tre trykk oppover for å finne riktig nivå innenfor den grønne sonen. Klønete, ja.Mr-T skrev:Right.... men man ser jeg ikke eksakt volum i dB der så vidt jeg husker?
Uansett en temmelig klønete løsning sammenlignet med Squeezeboxen, som viser volumet i dB på displayet sitt. Jeg vil ha det brukervennlig må vite.
Jepp. Funker gjør det også. Ved vettug bruk og litt modds innvendigMr-T skrev:Tja... det finnes jo allerede det. De heter TACT, DEQX osv...
Takk for flott og lettforståelig skjema. Nå er jeg medMr-T skrev:Slik flyter signalet gjennom systemet:
![]()
Takk for det! Noen svar:Trompetnerd skrev:Takk for bilder og forklaringer! Hadde det sett litt penere ut og med behagelige lytteposisjoner for familien hadde rommet vært tett opptil min egen drøm.
Det var deilig å leste punkt 4 der vi deler mange av de samme tankene som til nå har følt meg alene om. Det går mest på manuell/automatisk styring av EQ.
Et par spørsmål:
Hvordan gjør du fasekorrigering?
Hvorfor har du ikke høyttalerene plassert nærmere midten i rommet?
Er det noen utfordringer ved å ha to basser pr kanal med ulik plassering når delinger er på 180hz? Ser for meg at det kan være vanskelig å få det presist når de spiller såpass høyt i frekvens?
Hvor ligger forbedringspotensialet ditt synes du?
Inspirerende med noen som bygger sin egen formel-1 bil.![]()
1. I såfall er det mange som har en katastrofe på gang... men sånn er det ikke.hel skrev:Du har vært så vidt inne på dette med digital volumkontroll og bits.
Noen leverandører av "high end" er veldig opptatt av at deres er bitperfect og mange andre ikke? De hevder nærmest at det er en katastrofe lydmessig dersom det ikke er bitberfect (Bladelius for å nevne en).
Slik har jeg forstått det (har Sonos i hele huset):
1) bitperfect er 100% digitalt volum og ingen hemmelige sofistikerte high tech kretser
2) skulle man redusere volumet noe, med oppsamplet cd (16 bit), så har man hele 8 bit å spise av. Så no worry!
Det er korrekt. Bitperfekthet utelukker enhver form for nivåregulering i digitalt domene.Valentino skrev:Er ikke bitperfekt 1:1 da, dvs. at en regnemaskinvolumkontroll allerede ved -0,1 dB allerede har kastet det bitperfekte ut med badevannet?
Innenfor rimelighetens grenser har det nok ikke det.Gammeln skrev:Det er korrekt. Bitperfekthet utelukker enhver form for nivåregulering i digitalt domene.Valentino skrev:Er ikke bitperfekt 1:1 da, dvs. at en regnemaskinvolumkontroll allerede ved -0,1 dB allerede har kastet det bitperfekte ut med badevannet?
Om det har noen betydning er en helt annen sak.
Takk for tilbakemelding! Bløt og behagelig lyd er det man får med så mye diffusjon som har her.Valentino skrev:Er ikke bitperfekt 1:1 da, dvs. at en regnemaskinvolumkontroll allerede ved -0,1 dB allerede har kastet det bitperfekte ut med badevannet?
Kjekk tråd, ja. Jeg har hørt anlegget minus disse baffelbredderne Mr-T har satt på båndene, og det var veldig veldig bra. Jo mer kompleks musikken er jo mer kommer det til sin rett.
Rommet er også veldig behagelig å være i (om man ikke lar synsinntrykkene ta luven fra en, hehe). En samtale kan klangmessig minne litt om slik den høres i ei glenne i en løvskog en dag med vindstille. Bløt, behagelig akustikk, og langtfra lyddødt.
Det finnes strengt tatt ferdig modifiserte varianter - hvor man ser volumet..emotikon skrev:Jepp. Funker gjør det også. Ved vettug bruk og litt modds innvendigMr-T skrev:Tja... det finnes jo allerede det. De heter TACT, DEQX osv...![]()
Det kan du nok, men da vil den virke litt annerledes.hel skrev:Kan man forminske denne diffusoren. F eks med 1"x1" istedet for 2"x2" og halvere alle mål?
Tror du finner 1tom x 1tom? (21mm x 21mm)Mr-T skrev:Så vidt jeg vet er det ikke noe kvadratisk dimensjon trelast som er mindre enn 48x48, men det går an å bruke staver som er rektangulære også forsåvidt.
På ingen måte! Alle burde bygge seg en diffusor, og denne du linker til var kul, mer avansert enn mine. Jeg gjorde det litt enkelt for å ikke fullstendig ta livet av meg selv med saging.RoDa skrev:Det kan du nok, men da vil den virke litt annerledes.hel skrev:Kan man forminske denne diffusoren. F eks med 1"x1" istedet for 2"x2" og halvere alle mål?
Dybden styrer vel hvor lavt den virker?
Litt byggebilder
http://www.gearslutz.com/board/phot...ojects/197041-home-made-skyline-diffusor.html
Mr T: Er dette OT, så bare fjerner du det?
Som noe annet enn listverk ?RoDa skrev:Tror du finner 1tom x 1tom? (21mm x 21mm)Mr-T skrev:Så vidt jeg vet er det ikke noe kvadratisk dimensjon trelast som er mindre enn 48x48, men det går an å bruke staver som er rektangulære også forsåvidt.
OIhh.. gøy! jeg vil lageMr-T skrev:...Alle burde bygge seg en diffusor, og denne du linker til var kul, mer avansert enn mine. Jeg gjorde det litt enkelt for å ikke fullstendig ta livet av meg selv med saging.
Dette spørsmålet ble ikke besvart i farten, men bedre sent enn aldri.FredrikC skrev:Litt interessant at du gjør volumkontroll før EQ og deling? Ville tro at det var lurt å ha flest mulig bits å jobbe med før man demper eventuelle frekvenser? Men det er sikkert ikke noe problem når man har så bra tilpasset gainstruktur i anlegget som du har.
Fin tråd om et spennende anlegg!
Ser du har 20 stk av disse diffusorene.... Hvorfor så mange? Har det såpas liten effekt med bare en eller to at det må 10-15 20 stk til?Mr-T skrev:Takk for det. Jo, det er lagt ned mye innsats i dette rommet. Det er ikke uten grunn heller når jeg hører hvor mye rommet har å si, og hvor mye bedre (i mine ører) ting låter i et godt tunet rom.
Ser ut som websiden der jeg fant den er dead and gone... hmmeasyrider skrev:OIhh.. gøy! jeg vil lageMr-T skrev:...Alle burde bygge seg en diffusor, og denne du linker til var kul, mer avansert enn mine. Jeg gjorde det litt enkelt for å ikke fullstendig ta livet av meg selv med saging.Noe sted jeg kan laste ned denne kalkulatoren slik at jeg kan teste ut litt forskjellige størrelser og ønskede frekvenser? Tror det er viktig å velge seg noe som ikke er for komplekst å bygge. Denne så jo overkommelig ut.
ER
22 stk er det. Pluss en hel del Vicoustic diffusorer i isopor også.easyrider skrev:Ser du har 20 stk av disse diffusorene.... Hvorfor så mange? Har det såpas liten effekt med bare en eller to at det må 10-15 20 stk til?Mr-T skrev:Takk for det. Jo, det er lagt ned mye innsats i dette rommet. Det er ikke uten grunn heller når jeg hører hvor mye rommet har å si, og hvor mye bedre (i mine ører) ting låter i et godt tunet rom.
Bare si fra så tar jeg denne diksusjonen i egen tråd ... finnes sikkert noe jeg kan søke frem også.
ER
Venter på telefon fra Norsk Tipping. Eller vent litt, må levere Lotto-kupong for at det skal skje ja. Hm...orso skrev:Hva venter du på Mr-T?
![]()
Forøvrig fått med deg at de har dekket mange av diffusorene i Blackbird Studios med tepper? Tragisk.