Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Takk for fine linker, Salty. :D
    Lekkert arbeid, slik jeg er vant med etter 1001 turer Larvik - Hokksund opp gjennom åra.
    Tror Operaen min har endel felles med denne Sony'en, ja faktisk bygd på Sony'ens drivverk (?).

    Har sagt til kona x antall ganger at bare EN tur til, til Roar, SÅ er jeg ferdig og fornøyd, basta. Siste gang med 11'ern. Men nå tror hun ikke på meg lengre, ... med god grunn.

    Ikke at mellomtone og diskant på Operaen er typisk digital, skarp eller ubehagelig, men mistanken/vissheten om at det kan bli endra bedre ... hmmm .. spørs om ikke det blir 1 bitteliten tur til, gitt ;D


    Ole G :)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Lagga skrev:
    Takk for linkene Salty, hadde ikke fått med meg tråden, glimrende bilder!
    Så en slik modding underveis, sist jeg var innom Malmin, nydelig håndtverk.
    Skjønner av bildene at du satt der gjennom hele operasjonen, fascinerende å se
    fagfolk "gjøre tinga sine", eller hva? ;)
    Vennlig hilsen Morten
    Nydelig håndverk ja, og et UTMERKET lydmessig resultat!
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    olisn skrev:
    Takk for fine linker, Salty. :D
    Lekkert arbeid, slik jeg er vant med etter 1001 turer Larvik - Hokksund opp gjennom åra.
    Tror Operaen min har endel felles med denne Sony'en, ja faktisk bygd på Sony'ens drivverk (?).
    Har sagt til kona x antall ganger at bare EN tur til, til Roar, SÅ er jeg ferdig og fornøyd, basta. Siste gang med 11'ern. Men nå tror hun ikke på meg lengre, ... med god grunn.
    Ikke at mellomtone og diskant på Operaen er typisk digital, skarp eller ubehagelig, men mistanken/vissheten om at det kan bli endra bedre ... hmmm .. spørs om ikke det blir 1 bitteliten tur til, gitt ;D
    Ole G :)
    Tror ikke at du vil angre på enda en tur til Hokksund, Ole... :)
    Sonyen min var heller ikke dårlig i utgangspunktet, men ble entydig bedre med nytt analogt utgangstrinn.
    Ifølge Malmin er de aller fleste masseproduserte cd-spillere realisert med billige op-amper i analogtrinnet,
    og vil ha glede av et nytt trinn med diskrete kvalitetskomponenter.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Har'u ikke vært i Hokksund, har'u ikke vært no sted!

    Hehe. Jeg vet jeg lovde rapport her forrige natt. Sannheten er at jeg var så sliten her etter småbarnssurr, familiesurr og ikke minst at minsten trekker med seg basselusker fra barnehagen at jeg bare måtte gå å legge meg når alle var i seng. Men i natt derimot, skal jeg får gjennomført neste platekjøring her. Da er på med BM'ene igjen og full smekk!
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    529
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    "Night time is the right time".

    Roar
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.953
    Antall liker
    28.004
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    Men i natt derimot, skal jeg får gjennomført neste platekjøring her. Da er på med BM'ene igjen og full smekk!
    Sitter på jobb i natt jeg, da skal jeg jamen gå i døra, og høre om lyden bærer...... ;D

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Da var det tida igjen for og fortelle om MI 11 og MI Mosfet komboens lyd. I natt er det Sophie Zelmani som er først ut. Den svenske dama synger pent, og har flere gode innspillinger bak seg. I kveld skal Precious Burden lyttes til. Det første sporet er Leaving. Det åpner rolig og flott med gitar i venstre høyttaler og følges så opp av øvrige instrumenter til perkusjon er i høyre høyttaler. Flott dybde og plassering i lydbildet. Hmm, tenker jeg: god kanal separasjon. Det høres troverdig ut. Låta er forsiktig i fremtoning. Passende nå på natta. Zelmanis stemme høres veldig feminin og tett på her.Ikke mye "ull" i mellom her. Tydelig at det kun brukes et tynt filter foran mikrofonen, for f- d-, g-, k-, s-, t-lyder høres pent og tydelig her. Ikke mye mellom munnen og mikrofonen i opptaket tydeligvis. Det er litt deilig, for det føles jo så nært da. I låta Precious Burden åpnes det med et piano. Det føles ikke så nært som stemmen til Zelmani, fordi det er dempet i toppen og klinger ikke skikkelig ut. Bassgitaren er som sangeren; nært, mens gitar er litt lenger bak i lydbildet. Låta Excuse me åpner rett i fleisen på deg med et litt raskere driv. For å si det slik, så akkompagneres Zelmanis stemme av instrumentene, det er den som er i fokus, men de bygger opp resten. Plata er forøvrig ganske flott. Bare taGot To Stop som eksempel: her er dybde og perspektiv tydelig tilstede. Bassgitaren utgjør en stor del av tyngden i låta, mens gitar er lengre fremme nå, men også her må det være et filter eller noe foran sistnevnte. Man hører ikke fingrene eller plekteret. Stemmen til Sophie Zelmani er igjen tett på lytteren.

    På Patricia Barber's Modern Cool første låt Touch of Trash får man et helt annet lydbilde. Det virker langt mer live, eller det er kanskje riktigere å si ikke så intimt på den måten som med Zelmani. Du er i et større lokale nå. Med bass som tyngden i bildet. Elgitar som det "disharmoniske". Barbers stemme høres luftigere ut her, uten at det var noe feil med Zelmanis nærværende stemme. Det er et langt prektigere og mer avansert lydbilde en kveldens første artist. Musical Innovation settets balanse i lydbildet er svært god, det tipper ikke som nevnt tidligere i noen spesiell retning. Bassen er fyldig på Barber's plate uten å bli pondus-aktig eller overdreven ut. Mellomtonen er meget transparent her: man hører rommet svært godt når Patricia Barber's stemme på sin mørke men stemningsfulle måte utrykker dysterhet i Winter. Diskanten kan bli skarp i ett av partiene her, men det er ikke antydning til en skjærende skarphet her. Hvis man er bassfrik så er denne plata absolutt noe man bør ha, hvis man liker jazz. Denne plata har mye å by på. Company byr på skikkelig smekk når slagverket starter opp. Sikkert et flott demospor, og trompeten som kommer vil sikkert avsløre om ting blir skrikende skarpt. Men det gjør det ikke her. For de som liker det litt politisk/sosiale/økonomisk/kulturelle aspektet i musikk så vil jeg anbefale Postmodern Blues. Her er det taktskifter og ulike partier som vil sette oppsettet på en liten og variert prøve. Det er masse som skjer. Og bassen vil herje litt... Lytt selv, eller kjøp plata. Jeg sier bare: ståbassen. Ståbassen ja..! Dog vil jeg avslutningsvis si, at Patricia Barber nok virker litt snobbete -det ligger en del referanser til mer finkulturelle sider av konsum i samfunnet som tilhører en mer skolert og/eller pengesterk klasse i samfunnet.

    Så over til en annen dame, som er mer talskvinne for dem som ikke er så privilgierte; svarte og fattige. Tracy Chapman. Jeg husker godt da denne kom og solgte godt mot slutten av 1980-tallet da jeg var ung tenåring. Talkin' Bout Revolution åpner jo med gitar, som høres pen og pyntelig ut, ikke "skarp" på den måten at gitaren er rett i fleisen på deg, men som om den er på en scene. Plekteret høres. Chapmans stemme er ikke som de forgående damenes på samme måte tett på. Men hun er i et lokale med rom, og akkurat det er ganske tydelig på Musical Innovations MI 11 og MI Mosfet. Dette er tatt opp på en slik måte at det like gjerne kunne vært på et kulturhus med god akustikk. Også på denne plata er bassgitaren fremtredende og i "balanse med seg selv", i alle fall slik opplever jeg det. Bare hør på Fast Car, og du vil skjønne hva jeg mener. Jeg har hørt denne plata over mange år, og faktisk ganske ofte. Men jeg ble plutselig observant på at jeg ikke har blitt gjort oppmerksom på selve rommet man hører på plata til Chapman på samme måte før. Jeg snakker om akustikken i opptaket. Jeg tror at MI 11 har stor betydning akkurat der. Og jeg har eid noen forforsterkere opp gjennom årene, og i tillegg vært i besittelse av noen påkostede sådanne, og det slår meg at MI 11 må være virkelig god. Særdeles god.

    Jeg blir sittende å lytte. Lytte. Uten å føle behovet for å bli analytisk for å lete etter feil. Behind The Wall glitrer her. Her synger Tracy Chapman uten instrumenter. Fantastisk. Så nakent, så direkte, så tilstedeværende. Plata har fått en ny fødsel her. Jeg har egentlig opplevd den låta som litt kjedelig. Den oppfatningen har jeg ikke lengre. Jeg fortsetter videre. Varm kjærlighet utrykkes i Baby Can I Hold You. Det er på en en fremragende måte hun her forteller hvor utilstrekkelig vi ofte er og uttrykker oss, når man er i et viderekommet parforhold. Det kommer jo i alle romantiske relasjoner, før eller senere. Låta henger virkelig på greip her. Mountains o' things er det stikk motsatte. Om å ha drømmen om rikdom og suksess. Om å komme seg til topps materialistisk, som løsninga på alle problemer. Perkusjonen sitter flott i lydbildet. Dette er en låt jeg alltid har likt, veldig Hi-Fi. Men det er jo plata generelt også. Til slutt hører jeg på She's Got Her Ticket. Her blir jeg oppmerksom på at bassen ikke er like fremtredende som jeg har hatt i tidligere oppsett. Kanskje det er mer riktig? Den er tilstede uten å overdrive her. Den tonale balansen er troverdig i den forstand, at ingen frekvenser virker å dominere her. Mellomtonen og diskanten er veldig åpen og flott generelt, noterer jeg meg. Det er bra med smekk. Chapman er en fantastisk artist. Men hun klarte etter min mening aldri å toppe denne plata.

    Men over på noe mer hjemlig. Kari Bremnes. Bare navnet får mange til å trekke på smilebåndene etter Harald Eia's og Bård Tufte's herjinger noen år tilbake i tid... Men det er langt alvorligere enn som så: hun kan synge. Usyngelige sanger som bare Kari Bremnes kan synge. Sånn sett har hun et slektskap med Bryan Ferry. Der fikk jeg sagt akkurat det. På Ly åpner Bremnes med Passelig dose. Ja, her var det passelig ja. Det tonale lydbildet høres veldig riktig ut. Det smekker bra fra trommer perkusjon. Et lite instrumentelt aspekt her høres ut som noe Bee Gees ville hatt i noen av sine gamle låter. Her kan dra på litt uten at noe kommer ut av kontroll, eller blir boomy. Jeg digger det. Å dra på. Det fortsetter slik på Egentlig en danser, men i et annet og mye roligere tempo. Denne låta har vel egentlig aldri helt appelert til meg, men låta synes jeg uansett er god! Det slår meg at opptakene minner om Chapmans. Det er ikke negativt i det hele tatt. Ytterste Pol har de samme kvaliteter. Denne plata inneholder ganske gode innspillinger. Det merkes. Musical Innovation komboen er kanskje skapt for dette? Jeg har vært konsert med Bremnes etter utgivelsen av Ly. Her sitter jeg også igjen med den samme varme følelsen som da. Mi egen skrift er så pass sterk som låt at den slår dype nagler inn i sinnslivet på meg. I alle fall om man er i stemningen den skaper. Når Kåpa i Milano hopper ut av skapet rett etterpå blir jeg temmelig irritert på Kari Bremnes over at hun kommer med en sånn lettlivet og overfladisk låt etter noe så eksistensielt som Mi egen skrift. Så blir det alvor igjen i Heile mett hjerte, der det handler om at hun vært kranglete og vanskelig og vil beklage det. Hva feiler det dama, egentlig? Helt ustabil eller, siden hun hopper og spretter mellom ulike stemninger gjennom plata? Hehe. Jeg må flire litt her jeg sitter alene. Det fortsetter jo på samme måte videre på Ly... -og jeg har jo latt meg rive med. Det er jo min egen feil. Eller Roar Malmin sin feil. Helst det siste..!

    Jeg liker lyden, klangen og det som Musical Innovation til Roar Malmin byr på. Det er i grunnen ikke mye jeg savner. Tror jeg. Nei, egentlig ikke. Dette fungerer jo så godt at jeg er hellig overbevist om at MI 11 og MI Mosfet'en må være selvskrevne kandidater hos flere som er på utkikk etter gode forsterkersett. Men da må flere få kjennskap til hans kreasjoner. Og få hørt dem. Jeg for min del synes ikke natta har vært bortkastet. Det har jo vært riktig så trivelig her. Mens Kari Bremnes avslutter her med Gje dæ ly så hører jeg at dette åpent og definert igjen, og at stemmer kommer veldig klart og tydelig fram. Og det som igjen er en gjenganger: balansen tonalt sett. Men nå er det seint her, og jeg må komme meg i seng. Selv om Bremnes har lyst til å spille enda en gang her..!


    Mvh. Bjørn
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Nattens poet bjornh har gjort det igjen - en strålende beskrivelse av musikk, artister, opplevelse og kvalitetsforsterkere.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Imponerende bra skrevet bjørnh, lenge siden jeg har lest en lytteopplevelse med sånn glede :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er på beina igjen, jeg. Takker for gode tilbakemeldinger. Det må vel bli ytterligere en seanse før jeg er villig å gi meg. ;)

    Jeg ser jeg må gjøre noen rettinger av teksten. Noen småfeil som rettes opp her nå.
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Og vi regner selvfølgelig med at det vil komme flere glimrende rapporter utover høsten.
    .... For du skal vel prøve 9'ern og 10'ern også? ;D

    Ole G :)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Dette var nok uunngåelig - i kveld stikker jeg over til Roar Malmin og henter Musical Innovation MI 11 - en pre av en annen verden! ;D
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.953
    Antall liker
    28.004
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Super skildring og beskrivelse bjornh!

    Nattestid er den beste tiden for lytting, ingen tvil om det! Har tilbrakt mang en natt slik, deilig....

    Lytteinntrykkene dine bekrefter i fullt monn mine, Roar er virkelig inne på noe her altså. 8)

    Håper virkelig bare at entusiastene her hjemme kjenner sin besøkelsestid, dette bør dere
    unne dere og låne øre til.....

    Vennlig hilsen

    Morten

    PS Salty Dog; jeg gratulerer på forskudd jeg, du kjøper deg noe som kommer til å bli en norsk klassiker/legende! DS
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    olisn skrev:
    Og vi regner selvfølgelig med at det vil komme flere glimrende rapporter utover høsten.
    .... For du skal vel prøve 9'ern og 10'ern også? ;D

    Ole G :)
    Jeg liker faktisk dette settet. Og vi får jo se da, hva som skjer..! ;D

    SaltyDog skrev:
    Dette var nok uunngåelig - i kveld stikker jeg over til Roar Malmin og henter Musical Innovation MI 11 - en pre av en annen verden! ;D
    Det tror jeg er et meget godt valg. Jeg er i alle fall ikke i tvil om at MI 11 er meget god. Hva den konkurrerer med rent prismessig er jeg ikke sikker på, men det mistenker jeg er ting som koster en god del mer.



    Mvh. Bjørn
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Det er dette som er fint med hifi - selv om du er 60 så gleder du deg som en unge til å få din neste (og beste?) komponent i hus... ;)
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Gratulerer med kjempeflott pre, Salty, du vet jo godt nok selv hva du får med 11'ern.

    Ellers: Som du sier, en blir ikke for gammel til å glede seg til neste investering. Selvom jeg med mine 64 år har skiftet ut omtrent hele hovedanlegget inneværende år, fikk jeg jaggu nettopp enda en ting å grunne på: nytt og bedre analogtrinn i cd-spilleren! ;D
    Lurer på hvordan det blir med den tanken - forsvinner'n eller vokser'n?

    Ole G :)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    olisn skrev:
    Gratulerer med kjempeflott pre, Salty, du vet jo godt nok selv hva du får med 11'ern.
    Ellers: Som du sier, en blir ikke for gammel til å glede seg til neste investering. Selvom jeg med mine 64 år har skiftet ut omtrent hele hovedanlegget inneværende år, fikk jeg jaggu nettopp enda en ting å grunne på: nytt og bedre analogtrinn i cd-spilleren! ;D
    Lurer på hvordan det blir med den tanken - forsvinner'n eller vokser'n?
    Ole G :)
    Nei min gode Ole - tanken forsvinner nok ikke... Du får nok ikke fred før du har fått nytt analogtrinn i cd-spilleren din. Men jeg kan nesten garantere resultatet! Du blir ikke skuffet.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    SaltyDog skrev:
    Det er dette som er fint med hifi - selv om du er 60 så gleder du deg som en unge til å få din neste (og beste?) komponent i hus... ;)
    Alder ingen hindring. ;D

    Har så vidt fått hørt på M10. Jeg ble imponert.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Meget bra skrevet Bjørn. Ikke noe hadde vært bedre enn om norske produkter kom frem i lyset. Har en kompis som er på utkikk etter nye forsterkere. Skal få han til å ringe Roar. :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig flott beskrivelse Bjørn! En sann fornøyelse slik lesning..

    Hadde også MI 11 på snarvisitt her hos meg for drøye 2 uker siden og jeg bare må hive meg på å skryte om disse produktene! Transistorpre mot rør-monoblokker var rett og slett uhyre morsomt. Den speeden og hurtigheten har jeg aldri opplevd før. Og den oppløsning og utklingingen Roar Malmin har fått til her er rett og slett imponerende! Luft og 3D i mengder..


    Mvh
    lassemann
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    HCS skrev:
    Meget bra skrevet Bjørn. Ikke noe hadde vært bedre enn om norske produkter kom frem i lyset. Har en kompis som er på utkikk etter nye forsterkere. Skal få han til å ringe Roar. :)
    Jeg tror ikke man pr. idag kan få noe bedre forforsterker til prisen, uansett merke såfremt man ikke er heldig og gjør et svært gunstig kjøp på bruktmarkedet. Effektforsterkerne er etter sigende i samme klasse, men det vil jeg prøve ut selv før jeg uttaler meg for skråsikkert.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har snakket litt med Malmin. Vi diskuterer litt rundt en pre-amp som kunne matchet MI Mosfet i pris, og fortsatt holde et veldig høyt nivå. Hva tror dere?


    Mvh. Bjørn
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Veldig intresant det du skriver Bjørn,entusiastisk og drivende godt skrevet.

    Ein artist som du kanskje har i samlinga,som hadde vert intr om du skriv om,Alanah Myles.

    Ymse kvalitet på platene hennes,men som eg trur ditt oppsett takler bra.

    Mvh.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Non som har specs på Mosfet.
    Trafo størelse ?
    Kondis bank ?
    Er det Thosiba utgangs steg ?
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    529
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    2 x 500VA trafo. 2 x 10000uF/63V Rifa PEH200/ kanal. Soft recovery dioder i PSU. Hitachi MOSFET utgangstransistorer. Fire pr kanal. Total vekt på amp ca 21kg.

    Roar
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    RM skrev:
    2 x 500VA trafo. 2 x 10000uF/63V Rifa / kanal. Soft recovery dioder i PSU. Hitachi MOSFET utgangstransistorer. Fire pr kanal. Total vekt på amp ca 21kg.

    Roar
    Flott, takker ;)

    Er det Rifa 169 eller 200 ?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    Jeg har snakket litt med Malmin. Vi diskuterer litt rundt en pre-amp som kunne matchet MI Mosfet i pris, og fortsatt holde et veldig høyt nivå. Hva tror dere?


    Mvh. Bjørn
    Hva med Parasound P3, tro?
    http://www.parasound.com/halo/p3.php
    Byggekvalitet så det holder, og slett ingen dårlig sak for ca 10 store.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    AB1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    159
    Antall liker
    1
    Dette er meget bra forsterkere som Malmin lager, og i morgen skal jeg hente en MI 11 som skal spille sammen med Mosfeten jeg har. Håper dette blir bra.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Haakon_Rognlien skrev:
    bjornh skrev:
    Jeg har snakket litt med Malmin. Vi diskuterer litt rundt en pre-amp som kunne matchet MI Mosfet i pris, og fortsatt holde et veldig høyt nivå. Hva tror dere?


    Mvh. Bjørn
    Hva med Parasound P3, tro?
    http://www.parasound.com/halo/p3.php
    Byggekvalitet så det holder, og slett ingen dårlig sak for ca 10 store.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    I ettertid kan jeg forstå at det jeg skrev var dårlig formulert.

    Vi snakker om en ny Musical Innovation forforsterker... -denne er løst tenkt som en prismessig match til MI Mosfet. Da kan de som har et lit mer begrenset budsjett erverve seg et MI Mosfet og MI "pre" til en pris under 30 000,-. Det er mitt forslag til Malmin. Jeg mener det er meget interessant, og smart siden jeg mener MI Mosfet er et meget godt kjøp og mangler en "budsjettmessig" forforsterker match.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    AB1 skrev:
    Dette er meget bra forsterkere som Malmin lager, og i morgen skal jeg hente en MI 11 som skal spille sammen med Mosfeten jeg har. Håper dette blir bra.
    Vil bare opplyse om at jeg nå har vært den lykkelige eier av en MI 11 i 2 timer. ;D
    Den spiller sammen med MI Mosfet, og det er høytid i heimen...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Det er en veldig god og "kostbar" kombo.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Venner av Musical Innovation

    Det kan jeg skrive under på.

    Det er kanskje en ny forforsterker på vei som skal matche MI Mosfet på vei.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    AB1 skrev:
    Dette er meget bra forsterkere som Malmin lager, og i morgen skal jeg hente en MI 11 som skal spille sammen med Mosfeten jeg har. Håper dette blir bra.
    Takk for sist, Tor. Du har noe å glede deg til, imho. ;)
    Tror bjornh også vil underskrive på det.
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Det er ikke langt mellom tanke og handling her i gården heller ::).
    For i morgen ettermiddag innfinner også jeg meg hos Malmin med min Opera,
    klar for ombygging og foring med analoge godsaker.

    Går visst noen laaaange dager i møte... ;D


    Ole G :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Da er det musikk igjen her...!
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    olisn skrev:
    Det er ikke langt mellom tanke og handling her i gården heller ::).
    For i morgen ettermiddag innfinner også jeg meg hos Malmin med min Opera,
    klar for ombygging og foring med analoge godsaker.
    Går visst noen laaaange dager i møte... ;D
    Ole G :)
    Flott, Ole!
    Tror neppe at du vil angre på denne oppgraderingen.
    "Analoge godsaker"... ;D
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    Da er det musikk igjen her...!
    ... og vi venter spent på tredje del av den mørke trilogien... ;D
    (mørk: skrevet midt på natten) ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Da er unger og samboer i seng, og endelig har jeg stua for meg selv. I natt er det tid for litt rock og sånt. Skal starte med en plate jeg spilt mye: Dire Straits. Down to he waterline har alltid slått meg som en litt bassfattig låt. Trenger ikke være så galt det. Det åpner litt mystisk, med litt mystikk, der Mark Knopler er ute med gitaren sin. Når det så smekker til så er lydbildet "noe lyst" i forhold til de øvrige seanser. Detaljert mellomtone og egentlig litt pent og pyntelig. Likevel, det er en god innspilling. Og gitaren er der, til venstre i lydbildet. Det er i grunnen ikke spesielt smekk i trommer og bassgitaren er mildt sagt litt tilbakelent. Det forandrer seg når man kommer til Water of love, da er det rykk og trommer og bass. Stemmen er litt mer hes til Knopfler. Som om han tatt seg en dram. Basgitaren stjeler ikke lydbildet. Her er Musical Innovation settet absolutt kommet til sin rett. Det bare funker. Plenty med detaljer. Herlig gitarspill, med alle dets nyanser. Setting me up er litt som åpningssporet, har samme klangkarakteristikk. Men så kommer Six blade knife som har mye av karakteristikken til Water of love. Merkelig. Dette er veldig mellomtoneavhengig, og jeg kan bare si at det fungerer på Southbound again og Sultans of swing også. Det er masse dynamisk kontrast på denne plata, som begynner å dra på årene, akkurat som Mark Knopler selv. Uten å bli dårligere av den grunn.

    Men så var det INXS... -de fortjener en plass i solen. Jeg skal hoppe direkte på Kick og låta New Sensation. Det må være eltrommer de bruker, ja. Den etterklangen eltrommer har er ikke til å ta feil av. Låta er bra, men den tar ikke riktig av her som jeg vil, man må opp litt med volumet for å åpne slusene litt. Men når Devil inside kommer gjør det akkurat det. Mer fylde i bunnen, bass, gjør at det trykker litt mer på. Straks bedre. Need you tonight er jo en gammel slager, så begynner det å rocke her. Jeg liker denne plata, og jeg husker låta var populær, Det er ikke så verst her nå. Det er slik at har man høyttalere som er litt kritiske til hva de fores med, så får man akkurat det: tilbakemelding på kvaliteten på innspillingen. Akustikken vil også påvirke her. Jeg merker meg i alle fall en ting i natt: Musical Innovations settet presser ikke fram lydbildet slik at det får en "loudness" som kompenserer for noe i lydbildet. Jeg observerer selv at jeg kanskje skulle hatt litt bedre demping av rommet her, men det er med familieliv og slikt ikke alltid helt enkelt å få til. Jeg siktet til dette med demping. Jeg kan tenke meg at mange tenkte sitt om familieliv her...

    Merker at jeg ble litt frustert over INXS der. Over til noe annet, og et lydmessig løft: Pearl Jam og den gode plata No Code. Puh. Det faller på plass igjen. En langt bedre innspilling og mørkere, og med mer fundament. Dette er rock for den litt viderekomne. Eller kanskje for de som liker Pearl Jam? Sometimes er en veldig flott låt, og det åpner med en forsiktighet som underbygges med noe som virker å ville utløse noe voldsomt i bunnen der et sted. Det er i alle fall noe som foregår i bakgrunnen der. Man skrur jo gjerne litt opp og pang Hail. Hail gir deg en på trynet. Da er det rock, ja. Who You Are Er litt mer "allsang" aktig. In My Tree er også en riktig flott låt. For dem som ikke har plata, liker gruppa eller interessert; få en lytt til denne. Off He Goes er også en av de gode låtene, med tekster som Pearl Jam alltid har hatt: de forteller noe. De er små historier. Og MI 11 og MI Mosfet er skyldige i å gi plata rom til å komme til sin rett. Bare lytt til Around the Bend, som har en folketone-aktig fremtoning. Den er besnærende.

    Men vi hopper på en annen gruppe nå: Muse. Plata Black Holes and Revelations er forholdsvis moderne rock, eller alternativ eller progressiv rock. Jeg er ikke så opptatt av om det er det ene eller det andre. Den slo godt an blant publikum da den kom. Starlight var jo en hit jeg hørte flere ganger på radio, og har et tøft driv. Her er det fot!! Matthew Bellamy sin vokal er flott å høre på. Jeg liker hvordan vokalen framstår her. Igjen; stemmer er som regel veldig lett å høre klart og tydelig. Eller i klartekst, som det heter i Forsvaret, når kryptiske meldinger og koder roter ting til og mottakeren ikke skjønner bæra. Rockefoten er med på Supermasive Black Hole. Jeg digger dette. Det er jo en god innspilling, selv om det ikke ligger en masse akustiske og romlige elementer her som det det gjør hos Pearl Jam jeg nettopp lyttet til. Det er driv i MI settet. Jeg har lagt merke til en ting i løpet av tiden her med MI 11 og MI Mosfet, og det er hvordan de ulike plater er betonet tonalt og hvordan det gir seg utslag. Nettopp derfor må man være seg bevisst hva man velger ut som referanse musikk når man jobber med å optimalisere lyden og det akustiske samspillet med rommet. Det slipper man som kjent ikke unna. Jeg lytter videre på plata: Map Of The Problematique. Bassen er frempå generelt på denne plata: hør Soldier's Poem -der er det en diger stortromme.

    Da er jeg kommet så langt for denne gangen. Jeg spiller Starlight om igjen. Jeg sitter å tenker mitt her, om hva det er i oppsettet som er kommet til kort. Det er ikke MI 11 eller MI Mosfet. Det er ikke høyttalerne, og neppe kablene. Det er CD-spilleren fra Denon, Den faller nok litt i gjennom i dette oppsettet. Den er nok beregnet for rimeligere oppsett enn dette. Det irriterer meg. Jeg har hatt langt, langt bedre spillere før. Jeg får finne på noe der etter hvert.

    Jeg har forstått det slik at Roar Malmin har begynt å se nærmere på en ny forforsterker som er tenkt å komplementere MI Mosfet effektforsterkeren. Den blir nok rimeligere enn MI 11 og bør legge seg i et prisleie i nærheten av MI Mosfet i likhet med prisnivået til toppmodellene Roar Malmin lager. Det gjør det mulig for flere å kunne ta seg råd til et MI forsterkersett. Det må jo bli flere lykkelige mennesker av sånt, tror jeg. Jeg føler jeg har litt av skylda for dette, siden jeg nå i det siste har påpekt mangelen av en forforsterker som er ment å komplementere MI Mosfet'en overfor Malmin selv. Det er en god nyhet synes jeg. Jeg bare håper den ikke blir så mye dårligere enn MI 11..! Det i alle fall blitt seint igjen her. Jeg skal snart ta turen til senga, men først lytte litt her i fred og ro. Jeg skal skal høre litt Roger Waters med The Pros and Cons of Hitch Hiking tenker jeg. Men det får jeg fortelle litt om en annen kveld..!


    Mvh. Bjørn
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.953
    Antall liker
    28.004
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Spennende lesning bjornh, du beskriver meget bra!

    Pros and cons...... ja, det har du en interessant skive å teste med..... ::)

    Venter nysgjerrig på fortsettelsen! ;)

    Vennlig hilsen

    Morten
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn