Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Vidar P skrev:
    Kompetansen på Naim er langt under laber. Selv jeg som en simpel bruker, amatør og novise, og mange med meg i denne tråden, har uendelig mye mer kunnskap om Naim enn det samlede forhandlerapparat. Virker det som.
    Akkurat dette med kompetanse er svært sentralt med Naim. Heldigvis så har man ressurser tilgjengelig for informasjon andre steder, så som N-forum f.eks.

Mvh Vidar P
    Å kalle deg selv for en novise og amatør er vel dagens understatement, Vidar. Når det er sagt er det selvfølgelig både et ønske og et mål å fremstå som en kompetent samarbeidspartner for alle de merker en velger å forhandle. Så også Naim.

"Ljudtema-metoden", det vil si at ingen nye forhandlere får starte opp med Naim uten å ha fått opplæring hos Ljudtema i Gøteborg, er et godt steg på vegen til et mer kompetent forhandlerapparat, og er en modell jeg gjerne ser skulle ha vært gjort av flere importører. Ikke bare var det inspirerende å oppleve forskjellene på de forskjellige produktene etterhvert som en beveget seg oppover i produkthierakiet, men også utrolig lærerikt. Og jeg skal tilbake om ikke lenge for "videreutdanning", og forhåpentligvis også et besøk på fabrikken i Salisbury.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Vidar P skrev:
    Ingen høyttalere? Eller har dere Naim-vennlige høyttalere fra før?

Mvh Vidar P
    Tja, vi har jo det norske agenturet for Kudos Audio. Etter hva jeg hører fra opphavslandet bør ikke det være en spesielt dum kombinasjon... ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hører også lovord om Naim og Kudos i kombinasjon. Velvel, så gjenstår det bare å følge de gode råd og retningslinjer i Naim Suggested Systems, og demonstrere fortreffeligheten av å bruke velbalansert elektronikk da :)

Lykke til! Mvh Vidar P

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    kudos og neat er to sider av samme sak.

vel, fikk naps fra derover idag og vel, førsteinntrykket sålang er vel å bra.
    litt mindre hifi og mere av musikken som slipper gjennom er vel og bra.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Anfield skrev:
    Jeg var overrasket over at HDX faktisk kunne hamle såpass opp med en dedikert CD-spiller i nogenlunde samme prisklasse.
    What!

En skikkelig HD-spiller bør jo etter alle solemerker være bedre og billigere enn cd. Hele cd-drivverks-delen faller jo bort, erstattet av en HD som teknisk sett er ufattelig overlegen på alle måter, rippingen kan beviselig utføres av en simpel cd-rom til noen hundrelapper (og harddisken koster jo ikke stort mer). Resten av spilleren kan de lage så bra de vil. Hvordan kan de prestere å la den yte dårligere enn CDX2 til høyere pris?

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Bach_Man skrev:
    Hvordan kan de prestere å la den yte dårligere enn CDX2 til høyere pris?
    Vet ikke om vi misforstår hverandre her, men jeg mener å ha skrevet at HDX lett overgikk en CDX2. Ikke motsatt.

Ellers er jeg helt enig i de tekniske resonnementer. En annen ting med HDX er at den ser fordømt bra ut og passer godt inn i et allerede eksisterende musikkelskende Naim-anlegg. Akkurat det mener jeg eksempelvis en SB ikke gjør, den fremstår utseendemessig for meg som "tacky". Det gjør derimot ikke HDX. At den i tillegg er den stilleste HD-baserte avspilleren jeg har hørt er også et stort pluss i min bok.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    nilsen64 skrev:
    kudos og neat er to sider av samme sak.
    For å presisere: Derek Gilligan, som nå driver Kudos Audio, var tidligere konstruktør hos Neat. Neat eide den gang Kudos Audio som på det tidspunktet kun var produsent av rack og stativer. Når Derek sluttet, tok han med seg Kudos Audio og startet opp med høyttalerproduksjon.

At det sånn sett finnes likhetstrekk mellom Neat og Kudos er sånn sett helt naturlig.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    At Naim ikke skal tweakes med, er vel en sannhet med modifikasjoner? Anlegget mitt har stått av noen dager. Før jeg skrudde på i går koblet jeg ut og inn alle kabler. Hi-line ble massert og kjælt med. Da jeg skrudde på strømmen låt det hele mer dynamisk. Øvre mellomtone var mye mer fremtredende. Det låt nesten litt skarpt. Etterhvert som komponentene fikk stå på litt utover kvelden, forsvant skarpheten, men dynamikken og klarheten ble værende.

Heldigvis et tweak som ikke koster penger. Men hvorfor har dette så stor betydning? Gjelder det bare Naim, eller er dette noe alle bør gjøre? Eller er det rett og slett jeg som holder på og bli nevrotisk? Samboeren min heller vel mot det siste...

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    bruce skrev:
    At Naim ikke skal tweakes med, er vel en sannhet med modifikasjoner? Anlegget mitt har stått av noen dager. Før jeg skrudde på i går koblet jeg ut og inn alle kabler. Hi-line ble massert og kjælt med. Da jeg skrudde på strømmen låt det hele mer dynamisk. Øvre mellomtone var mye mer fremtredende. Det låt nesten litt skarpt. Etterhvert som komponentene fikk stå på litt utover kvelden, forsvant skarpheten, men dynamikken og klarheten ble værende.

Heldigvis et tweak som ikke koster penger. Men hvorfor har dette så stor betydning? Gjelder det bare Naim, eller er dette noe alle bør gjøre? Eller er det rett og slett jeg som holder på og bli nevrotisk? Samboeren min heller vel mot det siste...
    Pakk kofferten din, du blir hentet av tre menn med hvitt frakk om en halv time :)

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    leon skrev:
    Pakk kofferten din, du blir hentet av tre menn med hvitt frakk om en halv time :)
    Tenkte jeg det ikke! Har faktisk følt meg forfulgt lenge.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Stover: Du hadde jo et anlegg lignende mitt for noen måneder siden. Vil du si at Spendor S8e klarte å svare på forbedringene du gjorde på elektronikk-siden? Eller bør man bytte høyttalere før man evt investerer i cdx2 og xps2?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bruce; stover kan svare for seg selv han, men jeg har også hørt og kan kommentere på CD5 vs CDX2 (begge med og uten forskjellige psu'er også) på hans 202/200/S8e system, og høyttalerne er IKKE noen flaskehals. Ikke overhodet!

Om du hører på samme måte som meg, så er forskjellen på CDX2 og CD5 i dette systemet temmelig stor. Det går hovedsaklig på åpenhet inn i dypet av musikken, innsikt samt energi og naturlighet i hvert enkelt instrument.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Vidar P skrev:
    på hans 202/200/S8e system, og høyttalerne er IKKE noen flaskehals. Ikke overhodet!
    Mvh Vidar P
    Helt sammenfallende med min erfaring. Spendor fungerte utmerket.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Fin overskrift. The Sound of Power by Bentley and Naim 8)

Mvh Vidar P

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    bruce skrev:
    Hi-line ble massert og kjælt med.
    slik en vil je ha osså ;D
    i høst blir det opgraderinger
    vilken ende begynner jeg? mulig det blir en cdx2 med psu og highline. NAp250 frister meget, men

påtur til banken å telle penga.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Kilde først, vet du ;)

nilsen64 skrev:
    bruce skrev:
    Hi-line ble massert og kjælt med.
    slik en vil je ha osså ;D
    i høst blir det opgraderinger
    vilken ende begynner jeg? mulig det blir en cdx2 med psu og highline. NAp250 frister meget, men

påtur til banken å telle penga.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Kilde først, vet du  ;)
    Enig; jeg tror ikke en NAP250 ville ha vært det første jeg ville ha kjøpt til det systemet.
    Og jeg vet hvordan CD5i spilte her iallefall med 282/HC/250.2, har hatt det selv (cdp på lån).. det var iallefall ikke god VFM for meg!

Mvh Vidar P

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Takk for svar, både Stover og VidarP. Jeg er veldig fornøyd med Spendor i nåværende system. Godt å høre at den vokser med oppgaven.

Hiline er absolutt verdt å vurdere synes jeg. Den utgjør en stor forskjell, ikke bare på de dyreste spillerne til Naim. Den kan jo være en fin oppgradering for oss som tar oss litt god tid på vei oppover i den dyre kilde-først-karusellen.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Stover skrev:
    -Prisnivået, som gjør at jeg ikke har kjøpt et eneste Naimprodukt i Norge på leeenge.
    Som jeg har nevnt litt tidligere i tråden er det ting på gang som bør være av svært positiv karakter for den norske Naim-kunde. Ljudtema AB har i dag informert meg om at de fra og med neste uke vil justere ned de norske prisene, slik at disse er mer i tråd med resten av det europeiske markedet. Jeg har enda ikke fått tilsendt den eksakte prislisten, men jeg vet at eksempelvis Nait5i som nå koster NOK 10.900,- vil koste rundt 8.900,- og CD5i som nå koster 12.700,- vil havne et sted rundt 11.000,-.

Jeg kan komme tilbake til mer ekstakt informasjon senere, men tenkte at dette kunne være av interesse for Naim-entusiastene.

Ha en fortsatt flott og musikalsk Naim-kveld....

S

Stover

Gjest
    Ifølge "noen" på Naim-Forum skal Lingo låte best forsynt fra en annen strømkurs enn det øvrige oppsettet.
    Lejonklou har fått utviklet en egen powerkabel til Lingo, som skal være god/ bedre. Den er kun ca 60cm lang og ser akkurat ut som en Naim originalkabel. Han la igjen en slik i sommer så jeg kunne prøve den.

Det har jeg gjort og siden Lingo er plassert som den er hos meg, passet det godt å plugge den i en annen kurs.
    LK kabelen/ annen kurs mangler totaliteten som gir musikken liv og atmosfære. Ved å benytte en standardkabel tilkobla hovedkursen er alt der. Musikken er naturlig og mer 3 dimensjonal. Mye mer emosjonell.
    Denne korte kabeltesten ga meg følelsen av hifinevrotika og eksperimentet er avslutta.

Det jeg fikk testa ut var; ved å senke armløfteren til Ekos og løfte armen ned på plata ved egen hjelp gikk helt fint.
    Konklusjon: Jeg kan om nødvendig leve med en ARO, UTEN armløfter ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stover; det er mer ved en Aro-løfting enn manuell Ekos-løfting, fordi Aro i tillegg er en lealøs unipivot; noe som kompliserer løfteprosessen meget. Jeg vil gjerne ha en AroMatic :)

Jeg har argumentert for dette med nettfilter og skjermet nettkabel på Lingo før også; selv om Lingo 2 er bedre så har den fortsatt noe retrograd støy til nettet; et godt filter og en skjermet kabel fikser det imo.

Men man skal virkelig ha gullører for å høre slikt... :)

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    I følge Peter lages ikke Aro-matic lenger og i følge samme kilde er det like bra, for den degraderer lyden.
    Så du må nok satse på en stø hånd, Stover. Hold deg edru når du skal operere en ARO ;)

Lingo 1 degraderer helt klart lyden, det var grunnen til at jeg valgte Armageddon.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    AroMatic degradere lyden... pføy. Tullball :)

Jeg spilte lenge på min Aro uten AroMatic; og var under monteringen obs på at den potensielt kunne utgjøre et lydproblem om wirene lå forkjært osv (hadde hørt det); men ikke med min beste vilje klarte jeg å spore noen form for lydmessig forandring etter AroMatic. Og det fra en fyr som på det tidspunktet (og nå) er hellig overbevist om at det er hørbare forskjeller ettersom hvilken side av filtmatta som lå opp...

Så om AroMatic er tilgjengelig på noe vis; kan Aro-eirer kjøpe i trygg forvissing om at en rett montert AroMatic ikke er hørbar. Tror nå jeg da. Peter må jo si noe innimellom, for å gjøre seg interessant...  8)

Så med min begrensede erfaring med AroMatic (har kun brukt min ene), så tillater jeg meg å være svært så skeptisk til den uttalelsens praktiske betydning.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    FZ skrev:
    Hold deg edru når du skal operere en ARO ;)
    Da blir ikke det noe problem med det forholdet jeg har til alkohol :)

Stover; det er mer ved en Aro-løfting enn manuell Ekos-løfting, fordi Aro i tillegg er en lealøs unipivot; noe som kompliserer løfteprosessen meget. Jeg vil gjerne ha en AroMatic
    Betviles ikke.
    Nå holder jeg på med research så får vi se hva det blir. Jeg har ingenting imot å eie en Naimrigget lp12. Av det jeg har hørt fra ARO spiller den med veldig god følelse, uten å ha sammenlignet. Armageddon sies også å gi en mer naturlig gjengivelse, noe som jeg langt på vei synes er Naims varemerke.

Jeg er også kommet dithen at Vidar Ps aknepunkt mot nevrotisk tilnærming er et gode og ønsker en vinylspiller etter hjertet som settes opp og spiller dagen lang, som CDS3 gjør akkurat nå......uten for mye mer fingering.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo ingen liten forskjell på filtsidene, Vidar, den er ikke vanskelig å plukke ut IMHO.

Har du noen formening om hvorfor Naim sluttet å lage Aro-matic? Slik Aro framstår nå virker den for meg som et litt uferdig produkt. Ingen mulighet for å justere overheng og ingen lift.

Konstruktøren av ARO sluttet i Naim for mange år siden og siden har ingen gjort noe aktivt for å forbedre den. Det eneste Naim har gjort med armen de siste 10 årene er å doble prisen ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dobling av pris er det vel flere som har drevet med ser jeg :)

Nei jeg vet ikke hvorfor evt AroMatic ikke lages. For alt jeg vet så kan det være at de lager den på ordre, slik som f.eks ekstra tung bakvekt, impedanse-din'er til SuperLine osv.

Overheng trenger du ikke justering på imo, det er lett å finne altfor mange pu'er som passer likevel.

Det at Naim har blitt så populær og fremgangsrik som de har blitt; er det til tross for at de velger å gjøre ting på sin egen måte, eller er det på grunn av det?
    Jeg vet ikke, men Naim er ikke og har aldri ønsket å være, et "me too!"-firma. De har aldri higet etter å tilfredsstille alle slags ønsker om fleksibilitet for alle. I tråd med det har de holdt på ting som f.eks DIN.

Skal man ha mer fleksible apparater og produkter som man vil bruke sammen med alle tenkelige og utenkelige kombinasjoner av produkter fra andre steder, så kjøper man ikke Naim. Om man vil tweake og dypdykke i kabelnevroser, justeringsnevroser osv så er heller ikke Naim noe.

Man kan jo spørre seg FZ, hvorfor denne stadige dissingen av manglende overhengjustering på Aro? Har du ikke fått svar av meg minst hundre ganger at Naim har argumentert for dette ved å si at de selvsagt har prøvd med og uten slik justeringsmulighet i headshell, og at de fant at det låt bedre med bare hull, pga økt integritet i headshell? Og at de fant i lyttetester at få mm overhengsfeil (for de som vil bruke pu'er som ikke passer helt) låter fortsatt bedre enn korrekt overheng men med slike spor for overhengsjustering. Og at mer masse i headshell vil ødelegge resonanskarakteristikken i hele arma. De bygde den rett og slett slik de syntes var best.

Overhengsjusteringsentusiaster bør finne seg en annen arm. Imo.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Så så, Vidar, rolig nå :)

Det du kaller dissing av yndlingsarmen din er bare en motvekt til din lovprising av samme produkt. Jeg synes manglende til denne armen bør fram i lyset når folk på sentralen overveier denne. Du nevner det jo ikke.

Overheng er faktisk en viktig parameter i vinylens verden enten du tror det eller ei. Både for lyden, stift- og plateslitasje. Tviler ikke på at du kan finne en del elementer som har en avstand mellom festet og nålespiss som gir tilnærmet riktig overheng, men det er et uttall elementer som ikke har det også. Og mange av disse er av de bedre på markedet.

I motsetning til de andre produsentene av høykvalitetes-armer i verden gjør ikke Naim det slag for å forbedre armen. De har ingen ansatte til oppgaven. For dem er det bare et nisje-produkt de selger til spesielt interesserte.

Til opplysning har Linn allerede solgt fler Ekos SE-armer enn Naim har solgt Aro-armer i hele dens levetid, som er godt over 10 år. Og det til tross for at en Ekos SE koster det dobbelte av en Aro.

Jeg skulle forøvrig gjerne ha prøvd en Aro-arm på min #2 LP12. Kommer jeg over et pent brukt eks til en fornuftig pris er det mulig jeg slår til. Har spurt Peter, men han sier de er vanskelig å oppdrive S/H og det tyder jo på at det er flere enn deg som har et godt forhold til "pilen".

mvh
    FZ

S

Stover

Gjest
    Nå sa vitterlig Lejonklou til meg at Linns armer er feilkonstruert mht overheng/ de 3 hullene. Dette har de aldri villet inrømme.
    Nå er jeg så langt fra ekspert på området man kan komme, men har var ikke særlig positiv til linns armer mht konstruksjon. Musikken de gir derimot........

Tydelig man kan si det samme om ARO, et skikkelig danglebær, men funker det så... og det er mitt inntrykk.

En annen viktig ting er at Naimentusiaster har allerede passert den første "særing" barrieren IMO. Å motta eksempelvis en ARO vil antakelig oppfattes som en lek.

Jeg avventer hva Peter sier om ARO, men det er klart at en forhandler har mye mer igjen for å markedsføre Linn kontra Naim mht vinyl, pris, utvalg og antakelig fortjeneste også.

Jeg synes en må akseptere ens valg. De har antakelig sine styrker og svakheter begge så hvorfor male videre?

FZ. Nå begynner det å ligne noe. ARO på nr 2 er bare begynnelsen vet du ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ; jeg nevner ulempene ved Aro jeg. Jeg sier at den er en lealøs unipivot, og at AroMatic er svært velkommen.

Hva overheng angår så spiller det liten rolle for meg. Hvor mange pu'er skal man ha egentlig? Når du kjøper en CDS3 så har du valget mellom kun to psu'er, en LP12 gir deg valget mellom et ensifret antall psu'er (en fra Naim og pt to fra Linn) og en ditto antall passende armer; hovedsaklig Rega, Linn og Naim.
    En Aro derimot gir deg et utvalg på et svært antall pu'er som passer; i tillegg til Linn's egne så passer det meste fra Ortofon, Dynavector, AudioTechnica, Goldring, flere fra Lyra og sikkert en masse andre også for alt jeg vet.

Når man setter en passende pu inn i en Aro, så er overhenget like korrekt som du klarer å justere til med mye møye på din Ekos. Det er ikke slik at man ikke får korrekt overheng med Aro. Dessuten er det godt opp med pu'er som ikke passer Linn Ekos også; overhengsjustering eller ei så er det flere ting ved arm/pu-matching enn akkurat denne justeringen.

Det viktigste for meg derimot er ikke om det kan justeres på. Det viktigste er at jeg liker lyden fra platespilleren min. Det var i sannhet derfor jeg byttet fra Ekos til Aro, pga Ekos'ens tendens til splashy topp og litt vel frempå presentasjon for komfort. I mitt system. Aro'en låt mye bedre, silke og fløte sammen med en vidunderlig kombinasjon av kraft og lettflytenhet er begreper som faller meg inn.
    Når så Aro hos meg låter så bra som den gjør, så betyr det mye mer for meg enn bekymre meg for å kunne justere overheng på pu'er som jo allikevel har korrekt overheng med den.

FZ skrev:
    Det du kaller dissing av yndlingsarmen din er bare en motvekt til din lovprising av samme produkt. Jeg synes manglende til denne armen bør fram i lyset når folk på sentralen overveier denne. Du nevner det jo ikke.
    Jeg kalte det dissing av manglende overhengsjustering. Jeg vil tilføye at jeg aldri såvidt jeg vet har lovpriset Aro i den forstand at jeg i øst og vest har anbefalt andre å kjøpe den. Likedan som jeg alltid har vært forsiktig med å kritisere Ekos, som jeg vet mange er glad i.
    Derimot har jeg forsøkt å beskrive Aro og mine opplevelser med den når noen har spurt. Men hvis det er så fryktelig irriterende lese for dere, så lar jeg heller være å skrive mer om den.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Stover skrev:
    Nå sa vitterlig Lejonklou til meg at Linns armer er feilkonstruert mht overheng/ de 3 hullene. Dette har de aldri villet inrømme.

En annen viktig ting er at Naimentusiaster har allerede passert den første "særing" barrieren IMO. Å motta eksempelvis en ARO vil antakelig oppfattes som en lek.

Jeg avventer hva Peter sier om ARO, men det er klart at en forhandler har mye mer igjen for å markedsføre Linn kontra Naim mht vinyl, pris, utvalg og antakelig fortjeneste også.

Jeg synes en må akseptere ens valg. De har antakelig sine styrker og svakheter begge så hvorfor male videre?
    Om det 3. hullet på Ekos'ene er feilplassert er det vel en smal sak å sjekke det. Det er bare å montere en Akiva og måle overhenget med en Linn-mal. Eller mener svensken at malen til Linn også er feil?

Når det gjelder mangel på "tweaking" på Naim utstyr ser det ikke akkurat sånn ut på Naim-forum. Her er det uttalige tråder om plassering av alle boksene i Fraim og "tuning" av Fraim hvor alle bolter skal dras til med riktig moment osv.

Peter synes både Aro og Ekos SE er topp armer, men han vil at kunden selv skal ta valget basert på lytting og ikke hva en forhandler sier. Veldig fornuftig IMO.

Er ikke helt med på aksepteringen av valg. Er vel ingen som ikke har gjort det. Hvis du mener at alle som måtte ha interesse av en Aro nå vet om dens svakheter så er "malinga" over for mitt vedkommende.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Men hvis det er så fryktelig irriterende lese for dere, så lar jeg heller være å skrive mer om den.
    Hvis du sikter til meg har jeg aldri uttrykt noen irritasjon over noe du skriver om Aro. Men jeg har en liten følelse at du ikke kan si det samme om mine betraktninger om Aro.

Uansett, glem hele greia. Ingen grunn til å starte en krig pga. en skarve arm ;)

S

Stover

Gjest
    Litt debatt skal det jo være. Mener bare at jeg registerer gjentakelser her....mulig jeg tar feil.
    Jeg lærer mye fra begge kanter.

Uansett, Ekos og ARO kan leve side om side de........noe for både mora og dattera.

For egen del. Jeg sier ikke ARO fordi Vidar P har sagt til meg at jeg burde. Han sier tvertimot, la være og kos deg med din Ekos. Det gjør jeg faktisk også, men det utelater ikke at jeg av avhengighets hensyn (les Naimholiker) snuser på en Naimrigget lp12.

Akkurat det blir som jeg vil også, min tid, mine penger osv, men er selvfølgelig mottakelig for innspill om jeg av andre grunner enn lydmessige, skulle være på ville veier.

Tror ikke jeg kommer nærmere å høre ARO mot Ekos enn jeg allerede har gjort, uten å måtte reise til UK. Det skal jeg nok også om ikke så lenge, men ikke kun for å høre armene mot hverandre aleine.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Stover skrev:
    Litt debatt skal det jo være. Mener bare at jeg registerer gjentakelser her....mulig jeg tar feil.
    Hele sentralen er full av gjentagelser, Stover. Det gjelder også de fleste andre fora. Bare se på Naim-forum (UK). Nå er vi i gang igjen med Lingo1 vs Lingo 2 vs Armageddon. Det meste er sagt ørten ganger før.

Mye av grunnen til dette er at det stadig kommer til nye forumister. Jeg tror nok jeg og andre har fortalt deg et og annet da du dukket opp som allerede var sagt noen ganger før ang. LP12.

For å avslutte denne soga synes jeg det er synd at ikke Naim tar seg sammen og lager en mer brukervennlig utgave av armen. Armen ble laget av en Naim ansatt spesielt for Linn's trepunkt elementer og da var overhenget riktig. At de nå sier, iflg. Vidar, at det er viktigere for lyden med runde hull og feil overheng enn slissete hull og riktig overheng synes jeg er over middels idiotisk.

Og når det gjelder Linn kunne de godt endret noe på Ekos SE slik at det var lettere å montere større elementer.

Mye sære folk på den øya der.........

S

Stover

Gjest
    FZ skrev:
    Stover skrev:
    Hele sentralen er full av gjentagelser, Stover. Det gjelder også de fleste andre fora. Bare se på Naim-forum (UK). Nå er vi i gang igjen med Lingo1 vs Lingo 2 vs Armageddon. Det meste er sagt ørten ganger før.

Mye av grunnen til dette er at det stadig kommer til nye forumister. Jeg tror nok jeg og andre har fortalt deg et og annet da du dukket opp som allerede var sagt noen ganger før ang. LP12.

For å avslutte denne soga synes jeg det er synd at ikke Naim tar seg sammen og lager en mer brukervennlig utgave av armen. Armen ble laget av en Naim ansatt spesielt for Linn's trepunkt elementer og da var overhenget riktig. At de nå sier, iflg. Vidar, at det er viktigere for lyden med runde hull og feil overheng enn slissete hull og riktig overheng synes jeg er over middels idiotisk.

Og når det gjelder Linn kunne de godt endret noe på Ekos SE slik at det var lettere å montere større elementer.

Mye sære folk på den øya der.........
    ikke noe problem. Vi er da voksne folk.

Gjentagelser er ofte til det gode da ulærte som meg får sakene inn med teskje. :)

Debattene med armene er da berikende også. Jeg har eksempelvis fått enda mer bagasje mht valg av arm eller hvor plassere pengene på spilleren eller i det hele tatt gjøre det.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Stover skrev:
    Nå er jeg så langt fra ekspert på området man kan komme, men har var ikke særlig positiv til linns armer mht konstruksjon. Musikken de gir derimot........

Tydelig man kan si det samme om ARO, et skikkelig danglebær, men funker det så... og det er mitt inntrykk.
    Siden du referer til Lejonklou, her er hans mening om Aro vs. Ekos:

"Unless the Aro has gotten a lot better since I last heard it around 10 years ago (and I don't think that it has) it won't stand a chance against the Ekos SE.

At the time I thought it was far from a first generation Ekos in performance. It had an interesting sound, but was dynamically coloured and not all that tuneful.

If anyone knows more about improvements made to the Aro, please enlighten me."

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Tja - "Why trust one drug an not the other?" for å hente et sitat fra Withnail & I. Med dette mener jeg kun at - om man liker ET Naim-komponent så er det en viss logikk i å ha alle komponenter fra Naim. På den andre side, så er det også lov å tenke selv. Hva ARO angår så har jeg kun sammenlignet den med en Linn Ittok LVII. De er svært forskjellige - i mine ører. ARO bedre, hva nå DET egentlig er. Friheten til å velge pickup har man vel ikke med noen armer. I tillegg til andre parametre så har ARO overhenget som må tas hensyn til i tillegg. Noen bytter pickup som andre sokker - mens andre igjen (som jeg) føler det bent fram befriende å slippe å justere på et overhang som man virkelig må slite for å få helt nøyaktig.

S

Stover

Gjest
    FZ skrev:
    Stover skrev:

Siden du referer til Lejonklou, her er hans mening om Aro vs. Ekos:

"Unless the Aro has gotten a lot better since I last heard it around 10 years ago (and I don't think that it has) it won't stand a chance against the Ekos SE.

At the time I thought it was far from a first generation Ekos in performance. It had an interesting sound, but was dynamically coloured and not all that tuneful.

If anyone knows more about improvements made to the Aro, please enlighten me."
    Interessant. Jeg lytter til alle jeg, inklusive Lejonklou. Deretter gjør jeg som det passer meg, stikk i strid med noen selvfølgelig :)

Poenget må til gjentakelse være, at man har flere leire med sine ulike preferanser. Det er vel ikke sånn at om noen foretrekker ARO fremfor Ekos eller vise versa, så har man mangelfulle sjelsevner eller ikke skjønt noenting? :)

ARO koster dessuten 1/2 av Ekos SE. Mao, du får en keel på kjøpet ;D

Videre og ALLER VIKTIGST! Dette må også sees i sammenheng med oppsettets øvrige innhold, såkalt balanse eller synergi. Om ikke, blir det som med dem som kjøper hifiprodukter utifra tester, UTEN tanke på at de skal fungere sammen.

Sett sammen et fotballag med spillere hvor ALLE vil drible og gjøre alt sjøl. Sikkert underholdende, men sluttresultatet blir det verre med IMO.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn