Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaarelars

Gjest
    hifiguru skrev:
    Ja når det er sagt, 102 er det laveste nivå pre fra sin tid, slik at dersom jeg går for en piggere power bør jeg se etter en 72? Kjenner ikke denne, har en 62 også men kjøpte 102 pga behov for fler innganger samt fjerkontroll!
    102 er kanskje litt grå og overivrig spillestil, sjekk naimforumet. En napsc roer den en del, rimelig og absolutt merkbar forbedring. 72 er mer avslappet og naturlig. Men du trenger ikke se etter en 72 så lenge du har 102. Få tak i en Napcs å gå på effektjakt ;)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    72 var toppmodellen blant forforsterkerne før 52 ble lansert, og er en meget god forforsterker som lar deg glemme hifi-våset og heller bry deg om musikken.

hifiguru skrev:
    Ja når det er sagt, 102 er det laveste nivå pre fra sin tid

"Naim CDX CD Player - £2,335.00
    Naim CD3-5 CD Player - £1,112.00
    Naim CD5 CD Player - £1,125.00
    Naim CDSII CD Player - £3,920.00
    Naim Credo Speakers - £1,285.00
    Naim Flat Cap 2 Power Supply - £475.00
    Naim Headline H/Phone Amplifier - £216.00
    Naim Hi-Cap Power Supply - £760.00
    Naim Intro 2 Speakers - £760.00
    Naim NAC 52 Pre Amplifier - £3,655.00
    Naim NAC 82 Pre Amplifier - £2,360.00
    Naim NAC 92 Pre Amplifier - £514.00
    Naim NAC 92R Pre Amplifier - £689.00
    Naim NAC 102 Pre Amplifier - £1,145.00
    Naim NAC 112 Pre Amplifier - £625.00
    Naim NAIT 3 Amplifier - £650.00
    Naim NAIT 3R Amplifier - £799.00
    Naim NAIT 5 Amplifier - £799.00
    Naim NAP 135 Power Amplifier (Each) - £1,805.00
    Naim NAP 140 Power Amplifier - £815.00
    Naim NAP 150 Power Amplifier - £750.00
    Naim NAP 180 Power Amplifier - £1,155.00
    Naim NAP 250 Power Amplifier - £1,805.00
    Naim NAP 500 Power Amplifier - £9,995.00
    Naim NAT 01/NA PST Tuner - £1,885.00
    Naim NAT 02 Tuner - £1,200.00
    Naim NAT 05 Tuner - £725.00
    Naim NBL Speakers - £6,175.00
    Naim SBL Speakers - £2,290.00
    Naim Super-Cap Power Supply - £2,250.00
    Naim XPS Power Supply CDX/CDS - £1,980.00"

Prisene er fra 28-03-01.

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.300
    Torget vurderinger
    4
    SUS...

HH skrev:
    De første eksemplarene av SN har dette problemet. Jeg hadde det på min også. Fiksen består i en liten bit skjerming (mu-metal: http://en.wikipedia.org/wiki/Mu-metal ) innvendig over volum og balanse potmeteret. Alle SN som går ut i fra Salisbury nå har denne fiksen ferdig installert. All sus (vel...sett bort ifra det lille alle naim bokser har) er borte fra min nå. Kontakt Ljudtema, de fikser dette på 15 min.
    Takker for svar. Denne tråden er genial! ;D
    Har bare Snaiten på lån, så jeg kommer neppe til å gjøre noe med akkurat dette eksemplaret. Er uansett betryggende å vite at dette er luket bort på senere modeller om jeg noen sinne skulle være så heldig å få ha en i permanent eie.
    Har ikke hørt at eieren selv har bemerket dette problemet, men han sitter lengre unna i sin stue og lytter.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Svein skrev:
    hifiguru skrev:
    Ja når det er sagt, 102 er det laveste nivå pre fra sin tid, slik at dersom jeg går for en piggere power bør jeg se etter en 72? Kjenner ikke denne, har en 62 også men kjøpte 102 pga behov for fler innganger samt fjerkontroll!
    102 er kanskje litt grå og overivrig spillestil, sjekk naimforumet. En napsc roer den en del, rimelig og absolutt merkbar forbedring. 72 er mer avslappet og naturlig. Men du trenger ikke se etter en 72 så lenge du har 102. Få tak i en Napcs å gå på effektjakt ;)
    Har en hicap jeg kjøpte av deg Svein, er napcs enda heftigere?

Edit ser på prislisten at napsc var ganske dyr ift hc så regner med den er endel bedre, men hva skjedde med prisene på effektforsterkerne?:

Naim NAP 250 Power Amplifier - £1,805.00
    Naim NAP 500 Power Amplifier - £9,995.00

:eek:

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    bruce skrev:
    Carter skrev:
    bruce skrev:
    Jeg så at Teddycappen ble solgt for 3000 på ebay i går kveld. Jeg har bestemt meg for å avvente. Jeg holder meg til naim sine egne produkter. Hicap får komme med tiden. Jeg er så tilfreds med anlegget, både ytelsesmessig og utseendemessig at dette haster ikke. Et argument mot Teddy-cappen er vel at den ikke er CE-godkjent. Hvor godt er den beskyttet mot overspenning? Hva slags sjokk-bølger kan den sende til forsterkeren? Jeg har ikke peiling... kanskje nettopp derfor lurt å holde seg til Naim.
    Buy it now-pris på DualTeddyCap er $700. Det med CE-godkjenning og sikkerhet skal jeg forhøre meg om. Jeg vurderer denne løsningen først og fremst av praktiske grunner, da jeg ikke har plass til et full size apparat til (FC2x) i mitt nåværende, relativt nyinnkjøpte møbel (som koster en del å bygge ut), og at jeg uansett må kjøpe en NAPSC til en planlagt Headline. Eventuelle lydmessige gevinster ift FC2x blir en rein bonus. Så lenge den ikke fungerer dårligere...
    Du får gi beskjed om hva du finner ut :)
    Fikk dette svaret fra Teddy Pardo ang. sikkerhet/CE-godkjenning;

"Hi,
    CE is not an approval but a marking, that is, it's a manufacturer declaration that the product is built according to standards. I've sold many of these and I don't see any risk, but since I didn't run the CE safety test by a third party lab I don't mark them as CE. I'm currently in negotiations with several labs to run the tests and have them CE marked. Running a non grounded system is both unsafe and not very good for the sound, my suggestion to you is to add a ground if you can.

Teddy"

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Svein skrev:
    Napsc er forholdsvis rimelig (£100 +/- olive, brukt) og har en annen funksjon enn Hicap.
    Denne må til på 102, og 202 synes jeg. En god oppgradering for en forholdsvis rimelig pris. Skulle vært standard som på 82 og 282.

http://www.naim-audio.com/products/napsc.html
    Nå spør jeg kanskje dumt her men har min gamle 102 mulighet til dette? Kan jeg benytte HC på "resten"?

"The NAPSC then supplies all the digital circuitry used for the preamplifier switching"

K

Kaarelars

Gjest
    hifiguru skrev:
    har min gamle 102 mulighet til dette? Kan jeg benytte HC på "resten"?

"The NAPSC then supplies all the digital circuitry used for the preamplifier switching"
    Ja, Hicap kan fortsatt benyttes. Det sitter en svart plugg til venstre for inngangen/utgangen til Hicapen. Der kobles Napsc til. Da har du to strømforsyningern til en forforsterker i kjent naimstil ;)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    NAPSC på 102 (med Hicap) er den oppgraderingen som har gitt mest i forhold til antall kroner brukt i min Naimhistorie. Superhøy VFM.

Da er jeg igang med å spille meg gjennom denne:

Kjøpt på Big Dipper til 299,- :)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg som skulle putte penga på bok og nedgradere/stå stille litt. Man bør vel kjenne seg selv bedre? Nac82\HC er kjøpt inn, en 250 er hjemme på lån. To rack er på plass, så mår tiden strekker til blir det måling, flytting og kobling.
    Når lommeboka er litt fullere igjen blir det vel en 250. 180 vet jeg ikke om jeg gidder å stoppe innom, vi får se.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    MaHa skrev:
    Jeg som skulle putte penga på bok og nedgradere/stå stille litt. Man bør vel kjenne seg selv bedre? Nac82\HC er kjøpt inn, en 250 er hjemme på lån. To rack er på plass, så mår tiden strekker til blir det måling, flytting og kobling.
    Når lommeboka er litt fullere igjen blir det vel en 250. 180 vet jeg ikke om jeg gidder å stoppe innom, vi får se.

gratis ;)...da har du 52 design i hus...Nac82\HC...er ja fett ...det blir mye glede fremover...

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    C. Alshus skrev:
    NAPSC på 102 (med Hicap) er den oppgraderingen som har gitt mest i forhold til antall kroner brukt i min Naimhistorie. Superhøy VFM.

Da er jeg igang med å spille meg gjennom denne:

Kjøpt på Big Dipper til 299,- :)

husker den ;)..uforskamet for 299 ...så elvis is king ?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Elvis er bra det, men jeg må jo bytte side etter noen få minutter. Ganske hektisk i lengden.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som vet om Rega platespillere trives på Fraim? Normalt anbefales jo et solid underlag til disse udempete spillerne. Vegghylle er ikke noe alternativ hos meg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du må iallefall ha avstand til trafoene i Naim-apparatene dersom du bruker MC.
    LP12 på Fraim (standard høyde) fungerer ikke her, for mye EM.

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hmm, det hadde jeg ikke tenkt på. Er det PU eller RIAA som plukker opp EM?

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    MaHa skrev:
    Jeg som skulle putte penga på bok og nedgradere/stå stille litt. Man bør vel kjenne seg selv bedre?
    ikke vits i og prøve å komme seg unna, maha! :)

er man først bitt av naim-bassillen er det bare 1 veg!

eller gå tibake til start og kjøpe et anna merke. ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    I mitt tilfelle pu (ikke MM men MC). Riaa har stått på samme plass hele tiden, godt til side for trafoer.

Mvh Vidar P

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Vidar P skrev:
    Bach_Man skrev:
    I mitt tilfelle pu (ikke MM men MC). Riaa har stått på samme plass hele tiden, godt til side for trafoer.

Mvh Vidar P
    À propos (ev. malàpropos); jeg har problemer med Chord signalkabler og platespiller. Mellom RIAA og Nait er det ingen problemer uansett hva jeg kobler opp av kabler, men mellom platespiller og RIAA får jeg skikkelig during hvis jeg bruker Chord. Har tre par (Crimson, Cobra 3 og Chameleon) fra produsenten, samme resultat med alle. Tar jeg på kablene blir ulyden forsterket. Andre kabler er helt tyste. Ergo må det være et eller annet med Chord.

"Durelyden" med er høy og hørbar også når jeg spiller musikk. Er det noe spesielt med Chord mht jording?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Chord-kablene er vel ikke laget for signalene fra en PU, men for linjenivå signaler. Det kreves egnede LCR-egenskaper for pu-signaler. Det er en av grunnene til at man ikke skal bruke vanlige i/c'er for linjenivå signaler ut fra en platespiller og inn til riaa, og en av grunnene til at det ofte for mange bare er elendighet å oppnå ved å bytte den originale armkabelen til en "bedre". Det er ikke unikt for Chord, men du finner slikt nær sagt overalt.

Mvh Vidar P

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Vidar P skrev:
    Chord-kablene er vel ikke laget for signalene fra en PU, men for linjenivå signaler. Det kreves egnede LCR-egenskaper for pu-signaler. Det er en av grunnene til at man ikke skal bruke vanlige i/c'er for linjenivå signaler ut fra en platespiller og inn til riaa, og en av grunnene til at det ofte for mange bare er elendighet å oppnå ved å bytte den originale armkabelen til en "bedre". Det er ikke unikt for Chord, men du finner slikt nær sagt overalt.
    Jeg har prøvd et to par lakrissnører, et par van den hul, et par hifiklubben-kabler og et par blå engelske (noe med x-et eller annet), alle er helt stille. Chord suser som f.

Forlslag på noe ok mellom platespiller og RIAA?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dedikerte linjenivå-i/c'er som man malplasserer til å frakte pu-signaler vil kunne suse og gjøre livet surt for entusiasten. Forslag til kabel? Den originale armkabelen kanskje? Eller en dedikert armkabel (med evt RCA-terminering). AudioQuest Indigo (tror jeg det var den heter, AQ-skrift er jo uleselig en uke etter produksjon, en blå solidcore i/c) fungerer faktisk meget bra, om så var, men den er vel så sjelden som hønetenner nå til dags.
    Nei, en armkabel eller kabel med egnet LCR er tingen.

Mvh Vidar P

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Du må iallefall ha avstand til trafoene i Naim-apparatene dersom du bruker MC.
    LP12 på Fraim (standard høyde) fungerer ikke her, for mye EM.

Mvh Vidar P

det har jeg også ikke tenkt på..jeg ha en mid høyd fraim mellom tt ( på topen ) og superline og hicap på fraimlag under, så kommer phonosophie amp helt nederst...hvor mye avstand må en mc pick up ha fra en naimtransformator ?

takk b

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om det er noe fast fasit, varierer nok sikkert med både pu og trafo, men mine MC'er må ha mer enn en standard hyllehøyde iallefall.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    122x/FC/150x? Skyv 150x (om det er den nederste) til høyre, slik at den ikke står rett under 122x. Se om du hører forskjell!

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    122x/FC/150x? Skyv 150x (om det er den nederste) til høyre, slik at den ikke står rett under 122x. Se om du hører forskjell!

Mvh Vidar P
    Hmm? Hos meg står 200 under 202 - på hver sin Ikea lack stereobenk-etasje. Kanskje dumt dette også?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer, soedal. Velkommen til asylet.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Voodoo?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    150x har en trafo som det ikke finnes noen god grunn til å plassere rett under preen.

S

Steinar O

Gjest
    toriamos skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Hmm? Hos meg står 200 under 202 - på hver sin Ikea lack stereobenk-etasje. Kanskje dumt dette også?
    IMO, nei :)

Fint og balansert Naim Soedal :)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Fidelio skrev:
    Vidar P skrev:
    Bach_Man skrev:

Mvh Vidar P
    À propos (ev. malàpropos); jeg har problemer med Chord signalkabler og platespiller. Mellom RIAA og Nait er det ingen problemer uansett hva jeg kobler opp av kabler, men mellom platespiller og RIAA får jeg skikkelig during hvis jeg bruker Chord. Har tre par (Crimson, Cobra 3 og Chameleon) fra produsenten, samme resultat med alle. Tar jeg på kablene blir ulyden forsterket. Andre kabler er helt tyste. Ergo må det være et eller annet med Chord.

"Durelyden" med er høy og hørbar også når jeg spiller musikk. Er det noe spesielt med Chord mht jording?
    Spurte Chord sin Cable doctor om hvilke kabler som anbefales mellom RIAA og forsterker:

Dear Roger,

Thank you for your e-mail. The Audiolab 8000 was a brilliant phono amp, I had one for several years. You could run this with either a specially made Chameleon Silver Plus, 2 RCA to 5 pin Din or even the Chord Anthem 2, 2 RCA to 5 pin Din. The phono stage is easily good enough to warrant this level of cable. We produce a speaker cable called Chord Epic and we have used this with the Naim 200 and Dynaudio speakers with great success. Once again, I think your system will really respond to this quality of cable. Please let me know how you get on.

With best regards.

Nigel Finn

Ikke alt som er aktuelt ser jeg - men den godeste Finn anbefaler i alle fall Chord Antheim mellom min RIAA og amp.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Hmm, da er det noe snålt med jordingen her. Kom på at Pro-Ject vel legger jord til RIAA inn på jord til den ene kanalen på pu og ikke på armen. Vet ikke om dette spiller noe rolle.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Den anbefalingen kan jeg uten forbehold kaste meg på. Anthemen er knallgod, og fikk analogkilden min til å virke mye bedre.

toriamos skrev:
    Ikke alt som er aktuelt ser jeg - men den godeste Finn anbefaler i alle fall Chord Antheim mellom min RIAA og amp.

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    MaHa skrev:
    150x har en trafo som det ikke finnes noen god grunn til å plassere rett under preen.

Mvh Vidar P
    Hva med plassering av Flat-Cap 2x rett oppå 150x, ev. omvendt pga varme? Jeg har egentlig ikke noe valg, og det er vel bedre enn FC oppå CD5x eller 122x...

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    314
    Heisan, melder meg inn i klubben selv om jeg ikke har hørt Naim enda.

Skal ut og hente en Supernait i Vibesgate om 1 times tid.

Spennende ;D

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Paulsen skrev:
    Heisan, melder meg inn i klubben selv om jeg ikke har hørt Naim enda.

Skal ut og hente en Supernait i Vibesgate om 1 times tid.

Spennende ;D
    enda en fornuftig mann.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn