Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Jada, sitter og spiller nå.

    Den spiller ganske bra rett fra butikken, men skal bli mye bedre i løpet av 5 dager som de sa i Vibesgate. ;)

    Flott sak dette med det meste av innganger og en fjernkontroll som også virker på min Abrahamsen cd-spiller.

    Virker veldig sprek på Lowther iallfall,......å så deilig med en nesten "alt i ett boks" som også dama kan bruke.
    Det er faktisk viktigste grunnen til at jeg kjøpte denne. Måtte bare ha en vellydende enkel forsterker, og ikke en avanseret påslagprosedyre av annlegget nå som jeg er blitt bra kjent med enda en musikkelsker.

    Tipper at om en ukes tid så er ikke rørene noe savn lenger. (håper jeg)
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    Paulsen skrev:
    Den spiller ganske bra rett fra butikken, men skal bli mye bedre i løpet av 5 dager som de sa i Vibesgate. ;)
    5 dager slipper du nok å vente. Mitt Naim-utstyr trenger ca et døgn på seg - Derfra er det bare fryd og gammen :)

    Gratulerer med flott produkt.

    Mvh
    Arne Kr
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Paulsen skrev:
    Jada, sitter og spiller nå.

    Den spiller ganske bra rett fra butikken, men skal bli mye bedre i løpet av 5 dager som de sa i Vibesgate. ;)

    Flott sak dette med det meste av innganger og en fjernkontroll som også virker på min Abrahamsen cd-spiller.

    Virker veldig sprek på Lowther iallfall,......å så deilig med en nesten "alt i ett boks" som også dama kan bruke.
    Det er faktisk viktigste grunnen til at jeg kjøpte denne. Måtte bare ha en vellydende enkel forsterker, og ikke en avanseret påslagprosedyre av annlegget nå som jeg er blitt bra kjent med enda en musikkelsker.

    Tipper at om en ukes tid så er ikke rørene noe savn lenger. (håper jeg)

    gratis :)...supernaiten er kjekk...hva slags rør ha du hat ?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    iSaint skrev:
    Paulsen skrev:
    Den spiller ganske bra rett fra butikken, men skal bli mye bedre i løpet av 5 dager som de sa i Vibesgate. ;)
    5 dager slipper du nok å vente. Mitt Naim-utstyr trenger ca et døgn på seg - Derfra er det bare fryd og gammen :)

    Gratulerer med flott produkt.

    Mvh
    Arne Kr
    Samme her; fra nytt eller fra kaldt; slår jeg det på en dag, så låter det glimrende neste dag. Mye voodoo (evt innbilte effekter på et eller annet plan) med denne innspillingen og oppvarmingen. Synes nå jeg da.

    Ang voodoo; "hifiguru" spurte om det var pga voodoo at jeg oppfordret til å ikke plassere preamper rett over/under effektforsterkere. Ingenting kan være fjernere fra sannheten; dette er helt og holdent ren og skjær sunn rasjonalitet. Pga liggende ringkjernetrafoer sin eliptiske EM-stråling opp og ned, så bør EM-følsomme lavnivå-kretsløp stå langt unna i vertikal retning, evt aller helst til side for liggende ringkjerner. Se inn i hvilken som helst hifiboks, så finner du ut at layout stort sett alltid har tatt hensyn til det. Større trafoer (som er vanlig hos Naim) stråler med større styrke, og følgelig må avstander være større til følsomme kretsløp.

    Ang Toriamos sitt innspill om Chord Anthem 2, som er en skremmende god kabel (faktisk min favoritt i/c allround), så har jeg brukt Anthem 2 på Audiolab 8000PPA selv, og det er en himmelsk match. Fidelios spørsmål var imidlertid ang kabel fra pu -> riaa, det er helt spesielt fordi de færreste pu'er har nevneverdig driveevne dersom LCR-verdiene ikke er veldig gunstige, og det stiller helt andre krav til kabelen enn ellers.

    Mvh Vidar P
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Takk skal du ha iSaint.

    Balthar,: jeg har hatt diverse kinesere og ganske mange modeller fra Audio Note.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    iSaint skrev:
    Paulsen skrev:
    Den spiller ganske bra rett fra butikken, men skal bli mye bedre i løpet av 5 dager som de sa i Vibesgate. ;)
    5 dager slipper du nok å vente. Mitt Naim-utstyr trenger ca et døgn på seg - Derfra er det bare fryd og gammen :)

    Gratulerer med flott produkt.

    Mvh
    Arne Kr
    Fidelios spørsmål var imidlertid ang kabel fra pu -> riaa, det er helt spesielt fordi de færreste pu'er har nevneverdig driveevne dersom LCR-verdiene ikke er veldig gunstige, og det stiller helt andre krav til kabelen enn ellers.

    Mvh Vidar P
    Mjoo - mener han ikke fra armkabel til riaa? Han har jo en Pro-Ject RPM-1 som har RCA-kontakter i stedet for armkabel som er forlenget for å nå riaa. Han HAR altså en eller annen kabel fra PU til RCA-kontaktene i spilleren. Ikke det at dette gjør noen forskjell - annet enn at man får enda en uheldig kontaktpunkt.
    Kan være at Chorden er ødelagt?
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    Morsom sitering toriamos - den krevde nok sin mann ;)

    Mvh
    Arne K
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    toriamos skrev:
    Vidar P skrev:
    iSaint skrev:
    Paulsen skrev:
    Den spiller ganske bra rett fra butikken, men skal bli mye bedre i løpet av 5 dager som de sa i Vibesgate. ;)
    5 dager slipper du nok å vente. Mitt Naim-utstyr trenger ca et døgn på seg - Derfra er det bare fryd og gammen :)

    Gratulerer med flott produkt.

    Mvh
    Arne Kr
    Fidelios spørsmål var imidlertid ang kabel fra pu -> riaa, det er helt spesielt fordi de færreste pu'er har nevneverdig driveevne dersom LCR-verdiene ikke er veldig gunstige, og det stiller helt andre krav til kabelen enn ellers.

    Mvh Vidar P
    Mjoo - mener han ikke fra armkabel til riaa? Han har jo en Pro-Ject RPM-1 som har RCA-kontakter i stedet for armkabel som er forlenget for å nå riaa. Han HAR altså en eller annen kabel fra PU til RCA-kontaktene i spilleren. Ikke det at dette gjør noen forskjell - annet enn at man får enda en uheldig kontaktpunkt.
    Kan være at Chorden er ødelagt?
    Har prøvd to par Cobra 3 og ett par Crimson, så det er neppe noe galt med kablene per se. Det er kablene mellom RCA-kontaktene på spilleren til RIAA det er snakk om ja.
    Et eller annet ved Chord-kabler gjør altså at de er ubrukelige her. Alle andre merker og typer RCA-kabler jeg har prøvd fungerer fint, så jeg lurte egentlig bare på hva som kunne være spes med Chord.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Whole lotta' naimin' going on. Litt uskarpt bilde, beklager.
    82\HC\250 er som Hans i Grethe det ;)
     

    Vedlegg

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    MaHa skrev:
    Whole lotta' naimin' going on. Litt uskarpt bilde, beklager.
    82\HC\250 er som Hans i Grethe det ;)

    gratis moha...flott :)...olivserien er ja så fint...kjenner noen boxer igjen ;)
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    180
    Sted
    Trondheim
    Hei.

    Er det noen som har en snaic din/5pin begge ender liggende ?
    Min gikk fløyten under endringer til apollo vegghyller i kveld.
    Jeg bruker denne mellom cd5 og flatcap2.
    Skulle noen ha en til salgs kjøper jeg den..
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    MaHa skrev:
    Jeg som skulle putte penga på bok og nedgradere/stå stille litt. Man bør vel kjenne seg selv bedre? Nac82\HC er kjøpt inn, en 250 er hjemme på lån. To rack er på plass, så mår tiden strekker til blir det måling, flytting og kobling.
    Når lommeboka er litt fullere igjen blir det vel en 250. 180 vet jeg ikke om jeg gidder å stoppe innom, vi får se.
    Nå skal jeg ikke påstå at du er i samme båt som meg, men dette er til å kjenne seg igjen i :)
    Man får bare akseptere det som det er så lenge det ikke ender som med Hungryhalibut.

    Har aldri hørt olive komponenter, men dette er sikkert bra saker.

    Har begynt å lytte meg igjennom bruktkjøpene, vinyl fra "Rosros". Trodde jeg måtte vaske dem alle, men den gang ei, de er pent behandlet. Mye flott musikk.

    Til dere med nyinnkjøpte Naim bokser. Søk i naimforumet på dine komponenter eller spørsmål, mye vil dukke opp. Bla deg gjennom FAQ samme sted. Les også gjennom denne tråden. Her er tips og tabber i fleng.

    Leon: Har ingen sånn kabel til overs.
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Er imponert allerede over Supernaiten etter bare 30 timer.

    Men ikke over Stageline type S, som jeg kjøpte ved en feiltagelse tidligere da jeg ikke visste at denne trengte Naim utstyr for å fungere.

    Med Supernait låter CD fra Abrahamsen spilleren helt supert. Tror Stageline S passer bra med Kiseki Purple Hart (internt 5 ohm ) brukbart, men Stageline er muligens et for entryline produkt for å glimre? koster jo ikke mer enn 3000.- men allikevel............lyden er ikke i nærheten på en måte, ullen og tam.

    Så da blir det Superline, eller ?

    Dyrt, men skjønner at jeg må prøve flere bokser men grønnt lys ;D
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    250 til venstre i bildet, xps til høyre. HC\Napsc over Xps. Nait 2 til "pynt".

    Ja, Steinar. Man får bare følge hysteriet på sitt vis. Det går aldri ut over husøkonomien, og er jo bare en morsom hobby. Noen ganger kan den prioriteres over det meste, andre ganger må den ta det helt med ro.
    Ny effekt og litt småtteri, så er jeg på plass med det meste. (Helt til djevelen vil ha en SC og deretter 52)


    balthar skrev:
    hifiguru skrev:
    MaHa skrev:
    Whole lotta' naimin' going on. Litt uskarpt bilde, beklager.
    82\HC\250 er som Hans i Grethe det ;)
    Er det to stk 250'er?

    tror en 250 og en xps....
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Paulsen skrev:
    Med Supernait låter CD fra Abrahamsen spilleren helt supert.



    Dyrt, men skjønner at jeg må prøve flere bokser men grønnt lys ;D
    abrahamsens er vell å bra, tenker jeg, men se om du kan få hørt en naim cdspiller sammen med snaiten. ;)

    dukker av og til opp på brugtmarkede.

    NA CA5, ferdi term, er på veg, gleder meg.

    har ingen overflødig naps, burde følge med preampene denne!
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Jada, hvorfor tror du jeg selger unna masse annet krafs ?
    Nå blir det Naim for alle penga en stund..........

    Selvfølgelig må jeg ha en ny CD-spiller med slike flotte grønne lamper ;D

    Den billigste når vel ikke helt opp til snaiten, så det blir vel et hakk opp ?
    Eller er det noen godbiter fra tidligere serier som man bare må høre ?
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Steinar o. har cds3 til salgs! ;D

    trur det var en cdx der, men kansje den er borte nå.

    god helg!!
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Det er vel like greit om den er borte synes nå jeg. ;)
     
    S

    smog

    Gjest
    Prøvde CDS2+XPS på SuperNait og det har jeg ikke glemt ;). Bør høres.

    Mvh
    Even
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det er godt du bare bor noen kilometer unna en annen CDS2 -eier. ;)
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    504
    Har begynt å lese på denne rekordlange tråden fra begynnelsen av og målet er å bli ferdig til sommerferien :). Høyttalere er et tema som til stadighet blir diskutert. Mange har prøvd forkjellige løsninger og jeg ser at det er enkelte fabrikater som nevnes oftere enn andre. Jeg har bare kommet til side 25 i denne Naimtråden og foreløpig vet jeg bare hva dere hadde i 2005, så lurte jeg litt på hva som befinner seg i anleggene deres når vi nå har kommet til 308 sider? Ser at flere av dere beskriver høyttalervalget under signaturen deres, men dette gjelder ikke alle. Så, hva spiller dere på nå?
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Lowther PM6A i bassreflekskasser som får hjelp av 2 Focalsubber.
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Jeg har prøvd Amphion Xenon, Naim Allae, Monitor Audio Studio 20SE (en kort periode), B&W 804s, Sonus Faber Cremona, Spendor S6e, S8e og benytter nå Monitor Audio igjen.

    Med unntak av Amphion, fungerte de øvrige fint med Naim, dog litt forskjellig.
    Hadde Vidar P`s tidligere MA studio ht på lån (de står vel i Tønsberg etter hva jeg vet) og burde foreslått et kjøp den gang/ lyttet til Vidar P. Hadde spart meg for mye bryderi.

    MA byr på åpenhet, innsikt og en lettflytende gjengivelse som jeg har lært meg å like.
    Om du leser igjennom tråden vil du også se at jeg ikke er til å stole på :D

    Skal du finne ut av hva Supernait virkelig står for ( har aldri hørt den) må du prøve en Naim cdp, eller en god vinylspiller da selvfølgelig ;)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Soedal: Jeg spiller på Monitor Audio. Samtlige modeller jeg har hørt har veldig sammenfallende egenskaper med Naim.
    Ellers har du jo så mange som takler et naim-tog foran seg; Pmc, Spendor, Neat, Kef, Naim, Linn, Atc (ulike meninger på det), Harbeth, Epos, Guru, B&W, Mission, Totem, Rega pluss pluss pluss.

    Imo har typiske engelske høyttalere ett aldri så lite fortrinn i forhold til mange amerikanske og andre europeiske. De fokuserer ofte på essensen i musikken og ikke opptaket. Låter kjent, ikke sant? ;)

    Steinar: De står i Tønsberg ja, synd for deg at du ikke kjøpte de. Omtrent det beste hifi-kjøp jeg har gjort. Og så var de tatt vare på som om de skulle ha vært gamle pergamentruller.

    Svein: Åh nei, du ;) Joda. Sbl og for den saks skyld Ibl er fristende grunnet bla. plassering og synergi. Men, ser allikevel ikke en god nok grunn til å røre med det, når jeg faktisk er så heldig å imo ha en knallgod høyttaler som funker skikkelig bra i rommet. Skulle jeg kjøpt idag derimot, ja da hadde nok pipa hatt en annen lyd.


    SOEDAL skrev:
    Har begynt å lese på denne rekordlange tråden fra begynnelsen av og målet er å bli ferdig til sommerferien. Høyttalere er et tema som til stadighet blir diskutert. Mange har prøvd forkjellige løsninger og jeg ser at det er enkelte fabrikater som nevnes oftere enn andre. Jeg har bare kommet til side 25 i denne Naimtråden og foreløpig bare vet hva dere hadde i 2005, så lurte jeg litt på hva som befinner seg i anleggene deres når vi nå har kommet til 308 sider? Ser at flere av dere beskriver høyttalervalget under signaturen deres, men dette gjelder ikke alle. Så, hva spiller dere på nå?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    ..Imo har typiske engelske høyttalere ett aldri så lite fortrinn i forhold til mange amerikanske og andre europeiske. De fokuserer ofte på essensen i musikken og ikke opptaket. Låter kjent, ikke sant? ;)
    Låter som et utdrag fra en av mine prekener? En god ting kan jo ikke gjentas for ofte :)

    Når det gjelder MA; jeg skal i denne anledning hilse fra min kone MaHa og si at det varmer hennes hjerte at du er glad for de; hun vil ha de tilbake når du skal selge (regner med at det blir billig i så fall :) ).
    Jeg må virkelig si Svein, med all respekt for din nær uutømmelige kunnskap om Naim, og med all respekt for at smaken er forskjellig; men MA Studio 20SE er spekket til fineren med kvaliteter SBL aldri vil være i nærheten av. For meg iallefall, og husk at jeg er per se Naim-tilhenger. Siden du foreslo bytte av Studio 20SE til SBL tenkte jeg det var på sin plass med en kontramening, om ikke for annet enn å poengtere at høyttalere er så subjektive at det fins like mange meninger som det fins høyttalere. For ikke å nevne at Studio 20SE er uendelig mye bedre, men det skal jeg ikke overhodet nevne :)

    Mvh Vidar P
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    180
    Sted
    Trondheim
    SOEDAL; Bruker Dynaudio, ht merke har ikke den aller største stjernen her
    på tråden :) Jeg skal ikke messe om god match eller ikke , av den enkle grunn at
    mine ht er de eneste jeg har prøvd på naim. Det jeg kan si er at Dynaudio
    er ikke akkurat lettdrevende..
    Lurer på Hvordan PL 100 ville fungert på oppsettet mitt ?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    He he. Jo, det kunne godt ha vært det, utvilsomt. Men, akkurat denne gangen tenkte jeg på Naim. Slik at både høyttalere og elektronikk har kjøpt billett til samme sted, ikke sant ;)

    Hils din alldeles hyggelige frue og si at ekteparet herr og fru Vidar P fra Nordmøre naturligvis står øverst på listen når potensielle og ærverdige kjøpere en gang skal kontaktes. Men, det blir nok ikke i overskuelig fremtid :D

    Vidar P skrev:
    Låter som et utdrag fra en av mine prekener? En god ting kan jo ikke gjentas for ofte :)

    Når det gjelder MA; jeg skal i denne anledning hilse fra min kone MaHa og si at det varmer hennes hjerte at du er glad for de; hun vil ha de tilbake når du skal selge (regner med at det blir billig i så fall :) ).
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    SOEDAL skrev:
    Så, hva spiller dere på nå?
    Har hatt mine Mirage M5si i drøyt 10 år nå. De er har gjort en god jobb, men de henger ikke helt med på tempoet til Naim :) Har forøvrig jaktet på erstattere en stund nå, og valget har nok falt på Zu Druid Mk4/08 i blank sort - De har jeg tro på at vil passe meg og min musikksmak samt hus...

    Mvh
    Arne Kr
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    jeg bruker Monitor audio GS 10. Jeg fulgte rett og slett anbefalinger fra Naim tråden. Dvs at jeg ikke har prøvd noe annet. Føler at det er en veldig god match dog. Opplever de som nøytrale og taktfulle.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    iSaint skrev:
    SOEDAL skrev:
    Så, hva spiller dere på nå?
    Har hatt mine Mirage M5si i drøyt 10 år nå. De er har gjort en god jobb, men de henger ikke helt med på tempoet til Naim :) Har forøvrig jaktet på erstattere en stund nå, og valget har nok falt på Zu Druid Mk4/08 i blank sort - De har jeg tro på at vil passe meg og min musikksmak samt hus...

    Mvh
    Arne Kr
    Gleder meg stort til å høre! En ørliten skepsis til deres lettdrevenhet forsvinner nok som dugg for solen!

    Mvh Vidar P
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    leon skrev:
    ..Lurer på Hvordan PL 100 ville fungert på oppsettet mitt ?
    Det kunne jeg har tenkt meg å hørt ved høve! Det er nesten så man skulle tro at det ville vært aldeles fortryllende.

    Mvh Vidar P
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn