Bach_Man skrev:
Jeg har hørt mye om CDX2 vs. CD5x. Men hvordan er egentlig CDS3 i forhold til CDX2? Virker som CDX-serien er Naims mest kontroversielle spillere.
Jeg er veldig begeistret for CDX2 især i sin rette kontekst. Men jeg har også hatt luksusen av å sammenlikne CDX2 med CDS3 i hjemmets lune ro. CDS3 er et helt nytt nivå innen cd-avspilling imo. Ikke for å pushe CDS3, den eneste CDS3 på bruktbørsen på veldig lenge har visst endt opp til en lykkelig ny eier, og det er jo stor prisforskjell også.
CDS3 gir en dybde, tredimensjonalitet, kjøtt & blod, kraft, energi, fysisk troverdighet, klangfarger og innsikt som CDX2 ikke gir, enten den står alene eller har separat psu. Sånn litt flåsete sagt, så synes jeg i direkte sammenlikning at CDX2 er litt "pistrete", sorthvitt og flat ift den enorme CDS3, men jeg vil understreke at dette basert på sammenlikninger uten hensyn til pris. Når pris kommer inn i bildet, så kan samme bilde endre seg en god del, avhengig av lytteren.
CDS3 er ikke en cdp for de økonomisk kompromitterte, eller for de som er ute etter max ytelse til en rimelig penge; det er en spiller for de som er villig til å betale en høy pris for det aller beste på markedet; så ytelsen og VFM må sees i lys av det.
Jeg var veldig på LP-plater inntil etpar år siden; men i det siste så er gode LP'er blitt så dyre at jeg ikke bryr meg om å satse på å utvide samlingen ytterligere for øyeblikket. Derimot er CD'er på tampen av sitt kommersielle liv blitt så gode og så billige som de aldri har vært før, og som nesten ingen hadde turt håpe de skulle bli, så jeg satser pt på å bygge meg opp et cd-bibliotek på bakgrunn av at jeg er musikkinteressert, ikke religiøst opptatt av medier. Idag, gitt priser og kvalitet som jeg nevnte, er CD imo det klart beste mediet for musikkelskeren som ønsker å bygge seg opp en musikksamling.
Tidene idag minner meg om da flertallet av audiofile solgte unna sine LP'er og sine platespillere for 20 år siden for å hoppe på neste generasjon format; mange av de har angret bittert siden. Slik jeg tror de kommer til å angre i fremtiden de som ikke ser hvor utrolig dagens mulighet til å bygge opp et cd-bibliotek er. Hva er da bedre enn en CDS3 til å være senteret for avspilling av disse kvalitets-cd'ene av idag? Ingenting spør du meg. Kanskje med unntak av CD555, som sikkert er enda bedre. HD-argumentet er for meg et meningsløst et; ikke gidder jeg å rippe (har prøvd, men har andre ting å bruke tiden på), dessuten har jo de beste cdp'er av idag buffere som gjør at den mekaniske delen av cd-avlesningen ikke står noe tilbake for hd-avspilling. De beste produsentene av idag er jo ikke dummere enn at de har skjønt 25 år senere hvordan man skal lese av en fysisk cd-plate med et minimum av datatap. Så den biter jeg ikke på.
Om så skulle være, så skulle min laptop låte nær like bra som min cdp. Det gjør den overhodet ikke, selv med en god dac, og det med en flaut stor margin i CDS3's favør. Dette ble en lang tirade; men for å oppsummere; slik jeg ser det så er cd-avspilling en lettvint og elegant måte å nyte musikk på idag; og cd'er som har en lydkvalitet man bare kunne drømme om for få år siden er lett tilgjengelig for nesten ingen penger. CDX2 og CDS3 er derfor i mitt syn ypperlige maskiner å ha for musikkelskeren.
Mvh Vidar P