Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Takk for besøket Espen, og ja....Supenaiten er virkelig morsom.
    Står tidlig opp om morran for å høre mer musikk nå for tiden ;D

    Nå har den stått for seriøst lydtrøkk fra DVD'n Hendrix "live in Stockholm", ...ganske naturstridig hva denne lille ampen leverer til Lowtherne (trykkammer, ikke horn),
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.821
    Antall liker
    425
    Torget vurderinger
    3
    balthar skrev:
    hvoe mange av dere montere pickupen sel ?
    Jeg har alltid montert PU'ene mine selv. Unntaket var da Peter (Cymbiosis) satt opp spilleren min med Keel og Ekos SE i sommer.....
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.821
    Antall liker
    425
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Jeg har sett det. Har aldri prøvd selv, opplysningen min gikk på at TK Rua er innenfor rammene av hva Naim oppgir som anbefalt elementvekt for standard baklodd.

    XV-1S må iallefall ha det tunge loddet. TK Rua må ikke. Det kan godt hende den vil låte bedre med det tunge, aner ikke. Jeg har to tunge baklodd (og ett lett), så det er ikke noe problem å låne det og prøve for seg selv Steinar.

    Mvh Vidar P
    Det vil nok alltid låte bedre med så tungt lodd som mulig. Som kjent er treghet=masse x arm i annen potens.
    Har mast etter tyngre lodd for Ekos SE på Linn-forum uten at det har hjulpet enda, virker som om de andre forumistene ikke helt tok poenget.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner fysikken i det der, og det er jo så langt jeg begriper rett tenkt fra et masse x arm-ståsted. Men det aner meg at det sannsynligvis er flere sider av den saken uten at jeg skal sette meg til doms over armdesignere, f.eks at unødvendig høy masse ikke er ønskelig; noe må det være siden produsenter ikke sender med så altfor tunge lodd.

    Videre må det jo være noe i det, siden mine lettere pu'er låter best med det lette loddet, det er akkurat som om arma sporer kjappere og bedre med et lettere lodd da. Eller iallefall synes jeg det høres slik ut. Uansett; Aro leveres med et standard lodd, og et tyngre lodd som tilvalg, så det er jo bare å prøve å se hva man liker best.

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.821
    Antall liker
    425
    Torget vurderinger
    3
    En løsning, som jeg kommer til å benytte meg av når jeg får somla meg til å montere min Benz LP, er å ikke balansere ut armen, men å bruke en elektronisk vekt og justere trykket med loddet+fjæra i armen. Da kan jeg få loddet så nærme omdreiningspunktet som mulig.

    FZ
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Et tungt lodd vil jo gjøre hele armen tyngre, og dermed påvirke oppsettet i LP12? Jeg har hørt at den spilleren helst vil ha noenlunde lette armer.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.821
    Antall liker
    425
    Torget vurderinger
    3
    Bach_Man skrev:
    Et tungt lodd vil jo gjøre hele armen tyngre, og dermed påvirke oppsettet i LP12? Jeg har hørt at den spilleren helst vil ha noenlunde lette armer.
    Her snakker vi om et lodd som er 4-5 gram tyngre enn standardloddet, en økning av arm-massen på under 1%. Det har ingenting å si for opphenget.

    FZ
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    En løsning, som jeg kommer til å benytte meg av når jeg får somla meg til å montere min Benz LP, er å ikke balansere ut armen, men å bruke en elektronisk vekt og justere trykket med loddet+fjæra i armen. Da kan jeg få loddet så nærme omdreiningspunktet som mulig.

    FZ
    Det der er en klassiker av et triks som jeg har brukt med hell til alle tider på armer med stifttrykk-mekanisme; det tar 10 sekunder med en hvilken som helst stiftvekt. Anbefales å prøve; gratis, lettvint og potensielt lydforbedrende. Tilfeldigvis så er det jo ingen slik fjærmekanisme i Aro-arma, Naim har klokelig utelatt den da det ikke fører noe meningsfylt med seg å inkludere en slik mekanisme. Tror jeg :)

    Mvh Vidar P
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Bach_Man skrev:
    Et tungt lodd vil jo gjøre hele armen tyngre, og dermed påvirke oppsettet i LP12? Jeg har hørt at den spilleren helst vil ha noenlunde lette armer.
    Her snakker vi om et lodd som er 4-5 gram tyngre enn standardloddet, en økning av arm-massen på under 1%. Det har ingenting å si for opphenget.

    FZ
    Det er mye, mye mer enn 4-5 gram i Aro's tilfelle. Husker ikke tallene, men skal legge de på kjøkkenvekta og se dersom det er interesse for det.

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.821
    Antall liker
    425
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Det er mye, mye mer enn 4-5 gram i Aro's tilfelle. Husker ikke tallene, men skal legge de på kjøkkenvekta og se dersom det er interesse for det.

    Mvh Vidar P
    Var nok litt rask der. Det blir selvfølgelig flere ganger økning av PU-vekt pga. forskjellig avstand til pivot. Kanskje vi snakker om 40-50 gram. Da nærmer vi oss en økning på arm-massen på 8%. Er alikevel temmelig sikker på at dette er uproblematisk i forhold til bouncing.

    FZ
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    FZ skrev:
    balthar skrev:
    hvoe mange av dere montere pickupen sel ?
    Jeg har alltid montert PU'ene mine selv. Unntaket var da Peter (Cymbiosis) satt opp spilleren min med Keel og Ekos SE i sommer.....

    han komm til oslo og gjørde det ?..woow
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Har ikke eid 252 selv. Byttet fra 282 til 552. Stor forskjell iallefall. Alt til det bedre :)

    Mvh Vidar P

    takk for svar...yes i can imagine, that the jump was big from 282 to 552...but there are members, who prefer an 282 with supercap to the rest of naim pramps...i do understand this, but i favor the 552 way..i did hear it several times, but never against a 252...
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.821
    Antall liker
    425
    Torget vurderinger
    3

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Vidar P skrev:
    Sånn i retrospekt nilsen; hva synes du om CDX2 som kilde vs din tidligere? Var det ikke en CD5(?) tro?

    Mvh Vidar P
    cdx2 er mer energisk, rytmisk og detaljert. den trekker mer info fra cdene. alt er mer "rett i fleisen" på en måte. med psu (xps) fikk lyden mer pondus, særlig bassen og alt blei større. cd5 er en flott spiller den å, mer tilgivende på dålige opptak, ikke så heseblesende. leser NAIM forum og det kan se ut som folk er oppdelt i 2 leiere; cds3 vs. cdx2.

    vil mene at xpsII gør cdx2 til en dobbelt så go spiller.

    på minusiden: den energiske måten å spill på gør at man av og til får lyst til å ta en lyttepause.

    har til gode og høre cds2/3.

    min gammle cd5 bor rett neri gata der jeg bor sammen med en forsteker fra ec, så det henner at jeg ser den. :)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har hørt mye om CDX2 vs. CD5x. Men hvordan er egentlig CDS3 i forhold til CDX2? Virker som CDX-serien er Naims mest kontroversielle spillere.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Bach_Man skrev:
    Jeg har hørt mye om CDX2 vs. CD5x. Men hvordan er egentlig CDS3 i forhold til CDX2? Virker som CDX-serien er Naims mest kontroversielle spillere.
    som jeg sa: cdx2 kan bli litt for energisk. det er smak og behag.

    den har det med og understreke rytmen kansje litt for meget, men har også hørt cdx2 sammen med 282 og 250 og det var mye bedre. men her må man bare ta lytterom og høgtaler (også her NEAT) med i betrakningen.

    EDIT: hva er dit anlegg. bachman?

    edit 2: må ta med i betrakninga at jeg har kjøpt Naim FRAIM , etter at jeg solgt cd5.
    Fraim rensker opp lyden; mer PRAT!!
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ganske beskjedent anlegg: Jeg bruker Rega P5 og MAC/RME ADI-2 dac inn i en Nait med Vienna Acoustics Haydn Grand ht. og Chord kabler. Synes det fungerer bra, selv om det ikke er helt klassisk flat earth. Skulle gjerne hatt en digital kilde fra Naim, men er liksom ferdig med cd-spillere og HDX blir for dyr. Ryktene sier at det kan komme en ny streamer/dac og annet nytt i Februar.

    Edit: Og Fraim står på shortlisten. Trenger ikke mer enn to/tre hyller, så det burde la seg forsvare.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Jeg har hørt mye om CDX2 vs. CD5x. Men hvordan er egentlig CDS3 i forhold til CDX2? Virker som CDX-serien er Naims mest kontroversielle spillere.
    Jeg er veldig begeistret for CDX2 især i sin rette kontekst. Men jeg har også hatt luksusen av å sammenlikne CDX2 med CDS3 i hjemmets lune ro. CDS3 er et helt nytt nivå innen cd-avspilling imo. Ikke for å pushe CDS3, den eneste CDS3 på bruktbørsen på veldig lenge har visst endt opp til en lykkelig ny eier, og det er jo stor prisforskjell også.

    CDS3 gir en dybde, tredimensjonalitet, kjøtt & blod, kraft, energi, fysisk troverdighet, klangfarger og innsikt som CDX2 ikke gir, enten den står alene eller har separat psu. Sånn litt flåsete sagt, så synes jeg i direkte sammenlikning at CDX2 er litt "pistrete", sorthvitt og flat ift den enorme CDS3, men jeg vil understreke at dette basert på sammenlikninger uten hensyn til pris. Når pris kommer inn i bildet, så kan samme bilde endre seg en god del, avhengig av lytteren.

    CDS3 er ikke en cdp for de økonomisk kompromitterte, eller for de som er ute etter max ytelse til en rimelig penge; det er en spiller for de som er villig til å betale en høy pris for det aller beste på markedet; så ytelsen og VFM må sees i lys av det.

    Jeg var veldig på LP-plater inntil etpar år siden; men i det siste så er gode LP'er blitt så dyre at jeg ikke bryr meg om å satse på å utvide samlingen ytterligere for øyeblikket. Derimot er CD'er på tampen av sitt kommersielle liv blitt så gode og så billige som de aldri har vært før, og som nesten ingen hadde turt håpe de skulle bli, så jeg satser pt på å bygge meg opp et cd-bibliotek på bakgrunn av at jeg er musikkinteressert, ikke religiøst opptatt av medier. Idag, gitt priser og kvalitet som jeg nevnte, er CD imo det klart beste mediet for musikkelskeren som ønsker å bygge seg opp en musikksamling.
    Tidene idag minner meg om da flertallet av audiofile solgte unna sine LP'er og sine platespillere for 20 år siden for å hoppe på neste generasjon format; mange av de har angret bittert siden. Slik jeg tror de kommer til å angre i fremtiden de som ikke ser hvor utrolig dagens mulighet til å bygge opp et cd-bibliotek er. Hva er da bedre enn en CDS3 til å være senteret for avspilling av disse kvalitets-cd'ene av idag? Ingenting spør du meg. Kanskje med unntak av CD555, som sikkert er enda bedre. HD-argumentet er for meg et meningsløst et; ikke gidder jeg å rippe (har prøvd, men har andre ting å bruke tiden på), dessuten har jo de beste cdp'er av idag buffere som gjør at den mekaniske delen av cd-avlesningen ikke står noe tilbake for hd-avspilling. De beste produsentene av idag er jo ikke dummere enn at de har skjønt 25 år senere hvordan man skal lese av en fysisk cd-plate med et minimum av datatap. Så den biter jeg ikke på.

    Om så skulle være, så skulle min laptop låte nær like bra som min cdp. Det gjør den overhodet ikke, selv med en god dac, og det med en flaut stor margin i CDS3's favør. Dette ble en lang tirade; men for å oppsummere; slik jeg ser det så er cd-avspilling en lettvint og elegant måte å nyte musikk på idag; og cd'er som har en lydkvalitet man bare kunne drømme om for få år siden er lett tilgjengelig for nesten ingen penger. CDX2 og CDS3 er derfor i mitt syn ypperlige maskiner å ha for musikkelskeren.

    Mvh Vidar P
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    vilket flott innlegg, Vidar!!!

    det er som jeg trodde; cden er slett ikke død!!

    Selv blir det vel aldri cds3, men heller upgrades på forsterkerfronten.

    OG vilket sammentreff; Peter hos cimbiosis skal i morgen lage en NACA5 til meg, speiell for Neat elite. med F-connection og det hele. ;D

    Peter virker som en trivelig kar og faktisk nevnte han i en forbindelese at han hadde en kamerat i Oslo.

    FZ sikkert.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ja det var oppklarende mhp. CDS3. Jeg vil ikke rippe for mye opp i den gamle diskusjonen om HD vs. CD, men presiserer at det jeg er ferdig med cd-spillere betyr ikke at jeg er ferdig med cder (for jeg gidder å rippe). Jeg kjøper musikk der den er billigst, og CD er nå billigere enn nedlastinger. CD blir dermed å oppfatte som et distribusjonsmedium for musikken. At de kan spilles av direkte er en annen sak, og om jeg hadde hatt en cds3 ville jeg sikkert også ønsket å bruke den mest mulig. På den annen side er det jo greit å kunne ha tilgang på hele musikksamlingen sin uten å reise seg fra stolen. Blant ti- eller hundretusenvis av spor kan man på et sekund bringe frem alt med Furtwängler i stedet for å lete gjennom forskjellige bokser. Og det blir null slitasje på CDene så de holder seg i verdi.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Vidar P skrev:
    Jeg var veldig på LP-plater inntil etpar år siden; men i det siste så er gode LP'er blitt så dyre at jeg ikke bryr meg om å satse på å utvide samlingen ytterligere for øyeblikket. Derimot er CD'er på tampen av sitt kommersielle liv blitt så gode og så billige som de aldri har vært før, og som nesten ingen hadde turt håpe de skulle bli, så jeg satser pt på å bygge meg opp et cd-bibliotek på bakgrunn av at jeg er musikkinteressert, ikke religiøst opptatt av medier. Idag, gitt priser og kvalitet som jeg nevnte, er CD imo det klart beste mediet for musikkelskeren som ønsker å bygge seg opp en musikksamling.
    Tidene idag minner meg om da flertallet av audiofile solgte unna sine LP'er og sine platespillere for 20 år siden for å hoppe på neste generasjon format; mange av de har angret bittert siden. Slik jeg tror de kommer til å angre i fremtiden de som ikke ser hvor utrolig dagens mulighet til å bygge opp et cd-bibliotek er.

    Mvh Vidar P
    Veldig enig i dine betraktninger Vidar.
    Selv er jeg religiøst opptatt av vinylmediet i form av originalsingler, men når det kommer til resten av musikkbiblioteket, som du kaller det, er jeg faktisk ikke så veldig nazi til at det skal være på vinyl (med enkelte unntak) Har litt problemer med å forsvare 170-200.- (her i Norge) for en vinylkake, når samme tittel etter få uker på markededet koster halvparten på kompaniet eller enda billigere på nettet, i ølbrikkeformat.
    Spesielt de siste par årene har cd-samlinga skutt fart, og jeg har forlengst kommet til en selverkjennelse at en god avspiller er det neste jeg skal bruke penger på. Selvsagt hamstrer jeg fortsatt 12" når jeg er utenlands, samt bruktkjøp, men har ingen problemer med å forholde meg til cd´er, spesielt ikke med den latterlige prisen av idag.

    Nedlasting av låter vil "aldri" være et tema, siden musikken også i form av et fysisk objekt er veldig viktig for min del. Føler meg temmelig sikker på at relativt mange av de som har kastet seg på nedlasting, evt. ripping av cd´er om la oss si en tiårsperiode ikke har låtene fra idag i sitt "eie". Såfremt originalkilden fortsatt ikke er tatt vare på. Erfaringsmessig så skal det ligge mye disiplin og endel arbeidsmengde bak for å holde et hel-elektronisk musikkarkiv ved like. Jeg gidder bare delvis det der.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Men det ligger vel også ganske mye arbeid bak å organisere og vedlikeholde en fysisk samling slik at man finner frem?

    EDIT: Forøvrig kvitter jeg meg ikke med cdene etter at jeg har rippet dem. De blir behørig lagret, sågar lett tilgjengelig hvis det dreier seg om opera eller andre ting der teksthefte er viktig.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    ErosLoveking skrev:
    Nedlasting av låter vil "aldri" være et tema, siden musikken også i form av et fysisk objekt er veldig viktig for min del.
    veldi enig i dette, cder er simpelthen så billig nå at det er NÅ vi kjøpe gode avspillere; slik som cdx2/xpsII.

    (var det ikke en på bruktbørsen nå da?)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Eros; det der var som printet ut av min egen harddisk! Vi er veldig på bølgelengde hva musikkbibliotek angår tydeligvis, på alle måter. Jeg skal like å se fil-samlingen til nedlasterne om ti år jeg også. Etter 2-3-4 pc-bytter.

    Jeg er jo som deg sikkert vinylentusiast egentlig; men jeg bygde opp min samling da formatjegerne solgte unna sine plater for å kjøpe siste skrik i formater. Noen (mange?) er tydeligvis mer interessert i formater enn i musikken på de, og det er jeg veldig glad for nå, akkurat slik jeg var veldig glad for det for 10-20 år siden!

    Bachman; organisering av en fysisk samling er enkelt. Man setter plater inn iht et system. Alfabetisk, pr label, pr artist eller hva som helst. Det at jeg bruker 20 sekunder mer på å finne en plate enn en fil bekymrer meg lite. Jeg har faktisk stor glede av å sitte foran platehyllene og pludre og titte på plater jeg kunne ha tenkt meg å høre jeg; anser det slett ikke som bortkastet tid.

    Mvh Vidar P
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Bach_Man skrev:
    Men det ligger vel også ganske mye arbeid bak å organisere og vedlikeholde en fysisk samling slik at man finner frem?
    Egentlig ikke. Alfabetet lærte jeg på barneskolen, det eneste det krever er endel fysisk plass. I tillegg så er jeg av den oppfatning av at ihvertfall jeg, får et langt mer bevisst forhold til en plate/tittel, enn 1000-vis av låter et par tastetrykk unna. Det er noe med det å bla i plater og forholde seg til cover/inserts osv. Dette handler ikke om nostalgi eller no sånt, men å bygge seg opp et forhold til musikken. Snakker nå faktisk utifra at jeg har over 30000 låter rippet i itunes, så jeg er ikke helt fremmed for den elektronisk biten heller. Mulig jeg er gammeldags, ikke vet jeg? :)
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Vidar. Om man retusjerer filnedlasterne til ripperne, så vil jeg si at det hele er ganske så uproblematisk.

    Kjenner ingen behov for å forsvare salg av CDS3, det har med prioritering å gjøre ( oppfatter det ikke som noe angrep altså ;) ), men om man fortsetter å kjøpe cd`er som meg, ripper dem og setter dem i hylla. Deretter har et høykvalitets HD oppsett som spiller av musikken. So what?

    Glem filnedlasting, det er ikke noe vektig argument eller motargument enda, spør du meg
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Eros; det der var som printet ut av min egen harddisk! Vi er veldig på bølgelengde hva musikkbibliotek angår tydeligvis, på alle måter. Jeg skal like å se fil-samlingen til nedlasterne om ti år jeg også. Etter 2-3-4 pc-bytter.
    Den bør jo være helt intakt den, samlingen ligger ikke engang på pcen. Om ti år ligger den forhåpentligvis på et eget internettområde som jeg kan få tilgang til overalt på kloden. Hvert spor er en egen fil som inneholder metadata, så selv om alt ligger hulter til bulter for menneskeøyne (det gjør det ikke hos meg) så vil et enkelt søk med datamaskinen indeksere alt sammen. Men de som ikke gidder å tagge filene sine og bruker WAV kommer garantert til å få trøbbel, på samme måte som vinylsamlere som ikke har system.
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Bach_Man skrev:
    Vidar P skrev:
    Eros; det der var som printet ut av min egen harddisk! Vi er veldig på bølgelengde hva musikkbibliotek angår tydeligvis, på alle måter. Jeg skal like å se fil-samlingen til nedlasterne om ti år jeg også. Etter 2-3-4 pc-bytter.
    Den bør jo være helt intakt den, samlingen ligger ikke engang på pcen. Om ti år ligger den forhåpentligvis på et eget internettområde som jeg kan få tilgang til overalt på kloden. Hvert spor er en egen fil som inneholder metadata, så selv om alt ligger hulter til bulter for menneskeøyne (det gjør det ikke hos meg) så vil et enkelt søk med datamaskinen indeksere alt sammen. Men de som ikke gidder å tagge filene sine og bruker WAV kommer garantert til å få trøbbel, på samme måte som vinylsamlere som ikke har system.
    Tag`e filene forstår jeg, men hva er problemet med å benytte Wav?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Steinar; jeg har da virkelig ikke nevnt eller ment noe om salg av CDS3 overhodet. Det vet du da. Ingen grunn til å lese det ut av skribleriene. Jeg svarte jo kun på spørsmål om aspekter omkring CDS3 fra en annen her inne. Enhver får gjøre som man ønsker og synes passer best; men jeg synes da virkelig at det bør være rom for å forsøke å beskrive sitt eget syn på dette med avspilling for sin egen del. Som jeg gjorde i min enkelhet. Det jeg skriver om cd'er handler om meg selv, min bruk av hifi for å kunne høre musikken min, og om mitt syn på det med formater.

    EDIT; jeg forveksler ikke ripping med nedlasting; jeg ripper da masse jeg, til iPod for å si det som det er, og har prøvd meg på laptop-avspilling også; vet da godt hva det innebærer, men jeg hadde ikke personlig giddet å bruke tiden min på å rippe hele cd-samlinga til hjemmebruk. Da er det mye hyggeligere og enklere å sitte å pludre med platesamlinga, lese cover, og velge seg ut en neve plater man har lyst å spille, synes nå jeg da.



    Mvh Vidar P
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Steinar O skrev:
    Tag`e filene forstår jeg, men hva er problemet med å benytte Wav?
    WAV-filer kan ikke inneholde tags, så da må alle metadata oppbevares i en separat database som gjerne er tilknyttet en viss spiller (f.eks. Naim HDX). Hvis denne databasen går tapt forsvinner all informasjon om filene.
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Steinar; jeg har da virkelig ikke nevnt eller ment noe om salg av CDS3 overhodet. Det vet du da. Ingen grunn til å lese det ut av skribleriene. Enhver får gjøre som man ønsker og synes passer best; men jeg synes da virkelig at det bør være rom for å forsøke å beskrive sitt eget syn på dette med avspilling for sin egen del. Som jeg gjorde i min enkelhet. Det jeg skriver om cd'er handler om meg selv, min bruk av hifi for å kunne høre musikken min, og om mitt syn på det med formater.

    Jeg ripper da masse jeg, til iPod for å si det som det er, og har prøvd meg på laptop-avspilling også; vet da godt hva det innebærer, men jeg hadde ikke personlig giddet å bruke tiden min på å rippe hele cd-samlinga til hjemmebruk. Da er det mye hyggeligere og enklere å sitte å pludre med platesamlinga, lese cover, og velge seg ut en neve plater man har lyst å spille, synes nå jeg da.

    Mvh Vidar P
    No problem Vidar og helt enig. Du antydet ikke noe som helst . Poenget var bare at om man tar bort dette med å laste ned musikkfiler, så står man igjen som en cd kjøper som benytter a) cdspilller b) HD avspiller.

    Utover det så kan jeg ikke tenke meg noen med et mer nyansert og sunt forhold til det hele, enn nettopp deg Vidar.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Vidar P skrev:
    Da er det mye hyggeligere og enklere å sitte å pludre med platesamlinga, lese cover, og velge seg ut en neve plater man har lyst å spille, synes nå jeg da.

    Mvh Vidar P
    ....helt på bølgelengde her Vidar p!

    Det er noe nesten religiøst i det å ta fram cdene, bla i coveret og trykke play!

    ikke mange som har cds3 her til lands, lykkeli er den ny eier.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Jeg har faktisk stor glede av å sitte foran platehyllene og pludre og titte på plater jeg kunne ha tenkt meg å høre jeg; anser det slett ikke som bortkastet tid.

    Mvh Vidar P
    Det skjønner jeg godt. Jeg er ikke religiøst knyttet til HD, men det fungerer bra slik jeg bor nå og gir dessuten god VFM som betyr mer penger til musikk. Jeg mener heller ikke at min enkle løsning er noen konkurrent til en superspiller som CDS3 (men en Linn Klimax DS er vel kanskje på tilsvarende nivå?).
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det der med boforhold er et godt poeng, idet det belyser at behovene og ønskene for hvordan hifien og musikksamlingen skal være er så forskjellige på så mange nivåer eller plan om man vil.

    Selv bor jeg romslig i en enebolig, og evt plassproblem jeg måtte vederkveges med ved ekspansjon av samlingen er lett kurert ved simpelthen å innta enda et rom lengre inn som står ubrukt om så skulle være. (Noen fordeler skal det jo være å leve provinsielt)

    Iallefall, og det du bringer til torgs er som sagt et godt poeng, det er så mange ting som skal passe individuelt, være seg på lydmessige eller andre nivåer, og derfor blir det ofte også slik at man får snakke for egen del, siden man ikke overhodet har mulighet for å ta alle slags variabler hos andre med i betraktningen.

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.821
    Antall liker
    425
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Jeg var veldig på LP-plater inntil etpar år siden; men i det siste så er gode LP'er blitt så dyre at jeg ikke bryr meg om å satse på å utvide samlingen ytterligere for øyeblikket. Derimot er CD'er på tampen av sitt kommersielle liv blitt så gode og så billige som de aldri har vært før, og som nesten ingen hadde turt håpe de skulle bli, så jeg satser pt på å bygge meg opp et cd-bibliotek på bakgrunn av at jeg er musikkinteressert, ikke religiøst opptatt av medier. Idag, gitt priser og kvalitet som jeg nevnte, er CD imo det klart beste mediet for musikkelskeren som ønsker å bygge seg opp en musikksamling.
    Snakker du eksklusivt om klassisk musikk? Så vidt jeg har forstått på innlegg både på HFS og i andre fora er dagens CD'er med spesielt pop- og rock-musikk kraftig komprimert mens tvillingutgivelsene på LP ikke er det i samme grad. Stemmer det med dine iaktagelser?
    Jeg har ikke så mye peiling selv. Kjøper utelukkende musikk på vinyl.

    FZ
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er nå ikke Vidar P, men det jeg har hørt er at de store plateselskapene i det siste har fanget opp vinyltrenden uten å nødvendigvis legge ned så mye arbeid i vinylutgivelsen slik at den gjerne blir ganske lik cden, men med alle vinylplatens ulemper. I den klassiske verden er vi heldigvis velsignet med vellydende cder, så kjøp av ny musikk på vinyl er ytterst sjelden aktuelt, hvis vinyl i det hele tatt er tilgjengelig. Og nå finnes det jo et vell av klassisk bokser med både 10 og 20 toppkvalitets cder for under 200.

    For meg blir platespilleren først og fremst en måte å utvide musikksamlingen med brukte plater, og herlige gjenutgivelser av klassikere.
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Da har jeg tatt den store avgjørelsen. cdx2 er på vei... Jeg hadde ikke tenkt å gjøre dette enda, men kunne ikke la sjansen gå fra meg når både kjøp og salg ordnet seg så praktisk med to politelige og hyggelige mennesker.

    Det blir spennende å høre hva dette betyr for musikkopplevelsen. Jeg var jo i utgangspunktet svært fornøyd med cd5x/flatcap2x. Det betyr at jeg får "suggested system 4". Så det kan vel ikke bli så galt? :)
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    FZ skrev:
    Snakker du eksklusivt om klassisk musikk? Så vidt jeg har forstått på innlegg både på HFS og i andre fora er dagens CD'er med spesielt pop- og rock-musikk kraftig komprimert mens tvillingutgivelsene på LP ikke er det i samme grad. Stemmer det med dine iaktagelser?
    Jeg har ikke så mye peiling selv. Kjøper utelukkende musikk på vinyl.
    Med min ekstremt begrensede erfaring på feltet har jeg likevel fått inntrykk av at det er enten eller der. Det later til at han som lager master-LP'n (eller hva den heter) noen ganger får produktet før det er blitt komprimert ihjel, og jeg har et par bra eksempler på det på plate. Stadium Arcadium med RHCP er et meget godt eksempel. Den ekstreme motpolen er f.eks Turbonegros "Party Animals" på LP, den er akkurat like komprimert som CDen, men her har de faktisk klart å få med all den digitale klippingen på vinylutgaven! Rart å høre sprakingen fra klipping fra en vinylplate.
    Driver å kjøper endel plater jeg liker på vinyl, og det er like spennende hver gang å se om den er en forbedring fra den digitale versjonen. Det er rett og slett tombola dessverre.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.821
    Antall liker
    425
    Torget vurderinger
    3
    Det er også min erfaring dessverre. Det hjelper lite med 180 grams "audiofil" pressinger når musikken ikke er tatt fra den analoge masteren, men en elendig digitalmix opprinnelig laget for CD-utgivelse.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer så mye, bruce! Tipper du blir strålende fornøyd, jeg.
    Som alltid gjelder det å bare la tiden gå og platene snurre, så kommer de åpenbare forskjellene frem, en etter en.

    Så kan det også være at det er behov for litt småjustering igjen av høyttalere, mtp. avstand til bakvegg spesielt. Har i hvertfall selv opplevd tendenser til treghet hvis f.eks høyttalerne blir stående en centmeter eller to for nærme bakvegg. Kilden er litt ulike der, i tillegg er jo forsterkere det og. Men, først er det bare å spille og være glad, naturligvis ;)

    Gleder meg til å høre hva du synes. Jge tipper endringen blir større enn du hadde trodd :D

    bruce skrev:
    Da har jeg tatt den store avgjørelsen. cdx2 er på vei... Jeg hadde ikke tenkt å gjøre dette enda, men kunne ikke la sjansen gå fra meg når både kjøp og salg ordnet seg så praktisk med to politelige og hyggelige mennesker.

    Det blir spennende å høre hva dette betyr for musikkopplevelsen. Jeg var jo i utgangspunktet svært fornøyd med cd5x/flatcap2x. Det betyr at jeg får "suggested system 4". Så det kan vel ikke bli så galt? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn