Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Mottok en NA-52 burndy fra Tomtom, men de glemte å sende med fire stk høyttalerplugger...

    Jaja. Han har mottat mail.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    bruce skrev:
    Da har jeg tatt den store avgjørelsen. cdx2 er på vei... Jeg hadde ikke tenkt å gjøre dette enda, men kunne ikke la sjansen gå fra meg når både kjøp og salg ordnet seg så praktisk med to politelige og hyggelige mennesker.

    Det blir spennende å høre hva dette betyr for musikkopplevelsen. Jeg var jo i utgangspunktet svært fornøyd med cd5x/flatcap2x. Det betyr at jeg får "suggested system 4". Så det kan vel ikke bli så galt? :)
    Håper du tar deg tid til å legge inn en god rapport om hva DU synes om CDX2 i forhold til CD5X.
    Er spent.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    JEG venter på NA CA5 fra cymbiosis som Peter har laget spesiel for neat ELite.

    Men det er snestorm i UK. Forundelig at denne kabel brukes på allt fra Nait til NAP500! :eek:

    Åja, gratulere til ny eier av CDX2. Bruce skaff deg en Xps2 til denne og du har en underholningsmaskin du har glede av i mange år.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    nilsen64 skrev:
    .. Forundelig at denne kabel brukes på allt fra Nait til NAP500!  :eek:
    Det kan jo Biltemakabler også det  :) Men NAC A5 er jo mye bedre da. Gratulerer.

    Mvh Vidar P
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo enkelte som mener at NACA5 er det svake leddet i kjeden på et reference-oppsett. Siden Naim har lansert hiline og powerline har de kanskje begynt å tenke på en oppgradert ht-kabel også? Se forøvrig Chord-tråden i kabelhjørnet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er jo blant de tonedøve som heller i den retningen. Men det er en glitrende kabel til prisen, og jeg hadde neppe byttet den til noe mye dyrere før jeg hadde passert CDX2/202/200-nivå selv. For egen del og iht egne erfaringer og ører må tilføyes. Den henger bra med dit, og er ikke noe svakt ledd imo før det.

    Mvh Vidar P
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Jeg er jo blant de tonedøve som heller i den retningen. Men det er en glitrende kabel til prisen, og jeg hadde neppe byttet den til noe mye dyrere før jeg hadde passert CDX2/202/200-nivå selv. For egen del og iht egne erfaringer og ører må tilføyes. Den henger bra med dit, og er ikke noe svakt ledd imo før det.

    Mvh Vidar P
    Hei, hva tenker du om NACA5 vs Chord Odessey 2? Prisen er dessuten i Chords favør ferdig terminert, om man kjøper fra UK.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg endte opp med Chord Odyssey rett og slett fordi tomtom ikke gadd å svare på henvendelsen da jeg prøvde å bestille NACA5. Fin kabel, har ikke angret på det kjøpet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt gleden av å eie begge (rettere sagt HAR gleden), men har ikke sammenliknet de på en stund. Før i tiden, sist jeg husker å ha sammenliknet var da jeg hadde min 282/250.2 forsterker, og da likte jeg den anelsesvis renere, åpnere og mer innsiktsrike lyden i Odyssey 2 bedre. Er incisiv et norsk ord? NAC A5 virket en anelse mer grovkornet og grå på meg i det systemet.

    Men det er marginale forskjeller dette; Naim er ikke rette utstyret å bruke dersom man vil ha noe som er veldig følsomt på kabler imo; forskjellene er der men de er små.

    Mvh Vidar P
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Jeg har hatt gleden av å eie begge (rettere sagt HAR gleden), men har ikke sammenliknet de på en stund. Før i tiden, sist jeg husker å ha sammenliknet var da jeg hadde min 282/250.2 forsterker, og da likte jeg den anelsesvis renere, åpnere og mer innsiktsrike lyden i Odyssey 2 bedre. Er incisiv et norsk ord? NAC A5 virket en anelse mer grovkornet og grå på meg i det systemet.

    Men det er marginale forskjeller dette; Naim er ikke rette utstyret å bruke dersom man vil ha noe som er veldig følsomt på kabler imo; forskjellene er der men de er små.

    Mvh Vidar P
    Jeg har jo et sett NACA5 på 2*5 meter, men de er er lange og uhåndterlige i mitt oppsett. Lydmessig er de sikkert gode nok til mitt bruk (har fortsatt ikke fått mine ht). Men det er mer praktisk med en kortere og smidigere kabel, rett og slett. Det lar seg vel løse...
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Carter skrev:
    Jeg har jo et sett NACA5 på 2*5 meter, og de er er lange og uhåndterlige i mitt oppsett. Det er mer praktisk med en kortere og smidigere kabel, rett og slett.
    JEg bestilt 2 x 3.5 meter, mer hånterlig lengde.
    Mailet Neat først, og der anbefalte Bob naca5 til naim, selv om de på nettsia deres nevner flere kabler, deriblant Chord for bruk på flere merker.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du søker på Naim-forum ser du også at mange hevder at NACA5 alltid er best.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Hvis du søker på Naim-forum ser du også at mange hevder at NACA5 alltid er best.
    På n-forum (og sikkert mange andre fora) kan man finne støtte for nær sagt enhver tullete påstand :)

    Men jeg hadde ikke dvelet så mye med NAC A5 vs Odyssey 2 jeg; de er kvalitativt nær ekvivalente; selv om jeg setter pris på incisive egenskaper i Odyssey så vil andre kunne like den noe mer... helhetlig tettere fokuserte lyden i NAC A5. Som epler og pærer, bare med mye mindre forskjell i smak.

    Mvh Vidar P
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Rapport om cdx2 kommer! Jeg gleder meg. Det blir forhåpentligvis mye musikklytting fremover. Takk for tips ang høytalerplassering osv. Finjustering får komme etterhvert.

    Ang. NACA5. Jeg har ikke sammenlignet mange forskjellige merker, men Ecosse ms4.45 er i en helt annen liga, synes jeg. NACA5 blir ullen og innesluttet i forhold. I mine ører er det snakk om betydelige og umiddelbare forskjeller.
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Jeg har bestilt 2 x 8m Chord Epic Twin. Denne er noen hakk hvassere enn NA ca5. Benytter for øyeblikket en 7m lang ca5 og det fungerer fint.

    Her må hver enkelt finne ut av hva de liker IMO. Det fine er at Naims egen kabel fungerer mer enn fint..... :) og er billig.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    504
    Bare en kommentar til dette med kabler. Når jeg fikk mitt nye utstyr fra Naim hjem forleden fikk jeg masse støy ut av høyttalerne. Jeg trodde at effektforsterkeren var defekt, for støyen var der selv om forforsterkeren var slått av og selv om jeg rev av jordingspunktet i strømkabelen. Heldigvis prøvde jeg også til slutt å bytte ut Xindak FS-1 høyttalerkablene som var tilkoblet, og der lå feilen. Med vanlig høyttalerkabel fra Biltema ble det helt tyst.

    I manualen står det at forsterkeren kan bli skadet om man bruker andre kabler enn Naims egne. Tydelig at matchen mot Xindak var tvilsom ihvertfall. Jeg har brukt disse kablene med flere andre forsterkere og høyttalere, og aldri opplevd noe liknende.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke vi snakket om de der Xindak-kablene tidligere Soedal? At de har høy kapasitans og lav induktans? Synes jeg husker det, men ikke sikker. I så fall skal de jo ikke brukes med Naim-forsterkere, fordi de lar forsterkeren støye i høyfrekvensen.

    Mvh Vidar P
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    504
    Vidar P skrev:
    Har ikke vi snakket om de der Xindak-kablene tidligere Soedal? At de har høy kapasitans og lav induktans? Synes jeg husker det, men ikke sikker. I så fall skal de jo ikke brukes med Naim-forsterkere, fordi de lar forsterkeren støye i høyfrekvensen.

    Mvh Vidar P
    Jo, det stemmer det. Du var skeptisk til konstruksjonen brukt sammen med Naim. Jeg delte din skepsis, men prøvde altså kablene for å se hvordan det gikk. Jeg hadde på forhånd snakket med Audioplanet om dette og de mente at det burde gå greit siden det var en nyere Naim.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Kjøp deg naim-kabler.

    da jeg kjøpte mitt bruktutstyr var det med kabler fra wirewold, ja jeg vet LYric Hifi pleide å anbefale ww med Naim, men har bestilt naca5og venter meg store endringer.

    (blir litt nervøs av avataren din Soedal) ;)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Trykk på escape knappen når avataren er svart, så stopper gif-fila hans.

    ________________________________________________________________________


    All Guinnessen er borte, den siste plata er spilt og jeg tar kveldenen etterhvert.

    OK, nest siste. Oscar Peterson/Milt Jackson- 'Very Tall' bringer meg inn i natten. Ikke så gal avslutning, det.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    I manualen står det at forsterkeren kan bli skadet om man bruker andre kabler enn Naims egne. Tydelig at matchen mot Xindak var tvilsom ihvertfall. Jeg har brukt disse kablene med flere andre forsterkere og høyttalere, og aldri opplevd noe liknende
    Jeg bruker de blå Supra kablene. 2x5 meter. Ikke noe støy. Også er de rimlige. Har et avslappet forhold til kabler, men kunne godt tenkt meg noen rimlige chord kabler. Hadde et sett med slike før på noe annet utstyr, og tror kanskje de kunne passet naim. De tror jeg at jeg gav 1700 kr ferdig terminerte i butikken. 2x3 meter.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Det ryktes at en ny høyttalerkabel fra Naim er rett rundt hjørnet. Nå forsvinner kanskje det siste produktet fra Naim som gjorde dette merket spesielt (er i det nostalgiske hjørnet). No-nonsense perioden/Vereker-æraen, da Naim virkelig var et alternativ til all annen hifi er definivt forbi. Men Naim vil vel ha sin bit av den mer kommersielle kaka med Hi-line, Power-line og nå en ny høyttalerkabel.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Svein, det er forskjell på ledninger i et Naim-system. Hørte ganske god forskjell på den originale grå Naim- ledningen, AR Sound Green og Chord Anthem 2. Men jeg ser tankegangen din.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Litt av trøsten må være at det i hvertfall er Naim-kabler med Naim-lyd de tilbyr. Tenk hvis vi måtte rote rundt med en haug andre saker og variabler for å få til disse kablene.

    Samtidig litt med på poenget ditt, Svein. Det er alltid trist når særpreg blir borte. Men, blir det en Nac a6 eller en verstingmodell i tillegg til Nac a5? Blir det en Nac a6 er det jo en naturlig utvikling, så kan de jo heller fleske til med en bedre der og heller skru opp prisen noe.
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Svein skrev:
    Det ryktes at en ny høyttalerkabel fra Naim er rett rundt hjørnet. Nå forsvinner kanskje det siste produktet fra Naim som gjorde dette merket spesielt (er i det nostalgiske hjørnet). No-nonsense perioden/Vereker-æraen, da Naim virkelig var et alternativ til all annen hifi er definivt forbi. Men Naim vil vel ha sin bit av den mer kommersielle kaka med Hi-line, Power-line og nå en ny høyttalerkabel.
    Kanskje i overkant nostalgisk også Svein? :)
    Du får det til å høres ut som om Naim er ferdig, eller i beste fall kun er blitt 1 av den gemene hop ;)
    Jeg forstår også hva du mener, men det hele er vel noe mer nyansert?

    EDIT: mener Naim fremdeles er spesielt, hvor man holder PSU unna elektronikken, mekanisk avkobling, DIN, stjernejording, induktiv/ kapasitivt avhengige forsterkere, synergi gjennom hele sortimentet, ombyttet h+V kanal, oppbyggingen av reference cd spillerne osv.
    Hvor mye av dette som er JV`s tanker vet ikke jeg, men arven kommer derfra.

    Klangen har visstnok endret seg og kanskje det er for å imøtekomme mer enn puristisk innredede Victorianske stuer, som Kibsgard så godt formulerte det en gang.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Steinar O skrev:
    Kanskje i overkant nostalgisk også Svein? :)
    Du får det til å høres ut som om Naim er ferdig, eller i beste fall kun er blitt 1 av den gemene hop ;)
    Jeg forstår også hva du mener, men det hele er vel noe mer nyansert?
    Sikkert for nostaligisk og lite nyansert :)
    Naim lager bedre komponenter enn noensinne og det finnes neppe hifiprodukter med høyere kvalitet og driftsikkerhet.
    Men jeg er ikke sikker på om jeg liker den nye retningen til Naim.
    Er fortsatt Naim-fan bare så det er nevnt ;)
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    kommer det ny høgtalerkabel fra NAIM nå blir de sikkert rådyrt og med airplug eller hva de nå kaller dette.
    highline og powerline har satt standarden for prissettingen

    naca5 får være godt nok til mitt enkle anlegg. :)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vereker har vel snudd seg i graven opptil flere ganger allerede. Han utalte at det ikke gikk an å lage en vellydende kraftig nait. Han uttalte at separat DAC ikke kunne låte bra. Da de hadde fått ham i torven kom Supernait.

    Hadde forresten vært interessant om ingeniøren som konstruerte ARO hadde blitt værende lengre, virker som han var et friskt pust.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    1.Han uttalte at separat DAC ikke kunne låte bra.
    2.Da de hadde fått ham i torven kom Supernait.
    1. Det mener Naim fortsatt. Dacen i SN er der kun som et tillegg, og for å selge flere produkter.
    2. Det tok åtte år. ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det gikk da heller ikke så godt an antakelig, på det tidspunktet og i den settingen prismessig etc Vereker sa det. Husk at de hadde bl.a ikke slike transistorer som de har idag.
    Og strengt tatt så sa han vel at en separat dac (på det tidspunktet) ikke hadde samme potensiale for å låte like bra som integrert i en cdp. Og han hadde noen veldig gode sett argumenter for sine uttalelser, bare så det er poengtert :)

    Mvh Vidar P
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Bach_Man skrev:
    Vereker har vel snudd seg i graven opptil flere ganger allerede. Han utalte at det ikke gikk an å lage en vellydende kraftig nait. Han uttalte at separat DAC ikke kunne låte bra. Da de hadde fått ham i torven kom Supernait.

    Hadde forresten vært interessant om ingeniøren som konstruerte ARO hadde blitt værende lengre, virker som han var et friskt pust.
    Ville man ha en kraftigere integrert forsterker foreslo Vereker å bruke 102/180 og sette de oppå hverandre.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    C. Alshus skrev:
    1. Det mener Naim fortsatt. Dacen i SN er der kun som et tillegg, og for å selge flere produkter.
    Synes ryktene om en DAC bare blir sterkere og sterkere jeg. Det ville antagelig også være smart rent finansielt når stadig flere bruker computer som kilde.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kjenner til om Living Voice er "samtalepartner" med Naim?
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    C. Alshus skrev:
    Svein, det er forskjell på ledninger i et Naim-system. Hørte ganske god forskjell på den originale grå Naim- ledningen, AR Sound Green og Chord Anthem 2. Men jeg ser tankegangen din.
    Alshus; Hva syntes du om AR Sound Green (2?)?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    AR Sounden er mer organisk, kjappere enn Snaic. Snaicen er mer livløs og grå i forhold.

    Et godt alternativ.

    (Testet på CDS2/52)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn