Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Steinar O

    Gjest
    Bruce:
    Veldig lett å kjenne seg igjen i det du beskriver. Som nevnt har du nå et Naimoppsett som oser av synergi og spilleglede og rommet/ omgivelsene dine spiller tydeligvis med.
    Har veldig lyst til å høre det engang, hos meg spilte det som bare det.

    CD5X er også som du sier en knallgod spiller, men må settes i sin sammenheng, på sitt nivå. På spørsmål om hvordan CD5X spiller må svaret bli, sett den inn i sin sammenheng, så skjønner man. Med alt fra Nait og oppover til et gitt nivå.

    Man skulle tro at 552's dramatisk gode lydkvalitet ville komme med i lytteopplevelsen selv sammen med mindre NAP'er enn 300 også (har ikke hørt selv), men kjenner jeg Steinar rett, så har han som alltid belegg for å mene det han mener.
    ;)

    Uttalelsen er basert på litt magefølelse og litt egen erfaring.
    Benyttet CDS3-252-200, før 300 kom i hus. Med 300 innkoblet oppstod en totalforvandling av musikkpresentasjonen.
    Lettflytende, åpenhet og energi i bøtter og spann i forhold. 200 er allikevel en knallgod forsterker i sin sammenheng.

    Noen naimforum karer sverter 252 som grå og kjedelig og sikter rett på 552, eller 282.
    Alle er bra forsterkere på sin måte. 252 MÅ ha 300 for å skinne, så enkelt er det hos meg ihvertfall.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Høres rimelig ut det der Steinar; NAP300 er en enorm effektforsterker på alle måter, og den vil ikke være samme flaskehals som en mindre transparent NAP, det skal jeg være enig i.

    Jeg opplevde noe av det samme som deg da jeg byttet fra 250.2 -> 300, det var akkurat som om CDS3 fikk et helt nytt liv; alt av gode egenskaper fra den kom igjennom med mye mer bravur.

    Mvh Vidar P
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Siden jeg låner bort min hicap2 som driver Superline, koblet jeg Superline over til 252/sc2, mens jeg spilte en

    Supraphon utgivelse, Mendelssohn- Bartholdy, Concerto in E og G minor, Josef Suk på fiolin. Vakkert :)

    Umiddelbart synes jeg musikken presenteres noe slankere og mindre "rik" med 252.
    Hicap noe mer fargerik og organisk.

    Musikken treffer godt med begge løsninger ;)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17


    Nesten litt flaut å vise mitt nye rack mens dere prater om oppgraderinger i en klasse jeg ikke kommer før de ringer fra Hamar. Kjøpte et hyllesystem fra Ikea som heter Bestå. Manglet plass til platespilleren min på den andre hyllen, og hadde ikke lyst til å stable komponentene, så da ble denne altså kjøpt inn.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er mange som bruker IKEA til Naim. Ryddig og fint oppsett.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17


    Utsikten fra rommet mitt synes jeg er upåklagelig på en vakker dag som idag. Passer godt sammen med Rolf Lislevand sin Nuove musiche...Nydelig skive.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    Du har mk1, mine SBL er mk2. Har det noe å si? Eller er det helt nye delefiltre du har kjøpt? SL2?
    Mine (1993 mod) er oppgradert med mk2 elementer, mener det ikke er store forskjeller ellers mellom mk1 og mk2. Delefilterne jeg kjøpte er helt nye (270xxx) og forbedringene på mitt par er ganske så bra. Mye mer detaljer, roligere, bedre bass og timing. Lydbildet blir ryddigere og større.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    hifiguru skrev:
    Har lest at Naim kjører balansert signalføring i sine DIN'er, er det mulig å gjøre om kablene fra min NAC102 til XLR for å bruke den sammen med et ekte balansert ikke-Naim sluttrinn? (Forsterkeren har kun dette alternativet)
    Det er fullt mulig å bruke balansert effektforsterker men du må ha Hicap eller annen strømforsynig til 102. Flashback Sales har kabler med 4-pins til XLR. Kontakt eventuelt Flashback så du får riktige kabler.

    http://www.flashbacksales.co.uk/acatalog/naim-4-pin-din-3-pin-male-xlr-cable-sets.html
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Svein skrev:
    hifiguru skrev:
    Har lest at Naim kjører balansert signalføring i sine DIN'er, er det mulig å gjøre om kablene fra min NAC102 til XLR for å bruke den sammen med et ekte balansert ikke-Naim sluttrinn? (Forsterkeren har kun dette alternativet)
    Det er fullt mulig å bruke balansert effektforsterker men du må ha Hicap eller annen strømforsynig til 102. Flashback Sales har kabler med 4-pins til XLR. Kontakt eventuelt Flashback så du får riktige kabler.

    http://www.flashbacksales.co.uk/acatalog/naim-4-pin-din-3-pin-male-xlr-cable-sets.html
    "Har lest at Naim kjører balansert signalføring i sine DIN'er"

    Men signalet er uansett ikke balansert, ettersom Naim ikke bruker separat jord for hver kanal. Eller?
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Carter skrev:
    Men signalet blir vel uansett ikke balansert, ettersom Naim ikke bruker separat jord for hver kanal?
    Sikkert ikke. Men det går an å koble til en balansert effektforsterker fra Hicap.
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Holder det med tre meter lange høyttalerkabler til en moderne Naim-forsterker (150x)? Det være seg Chord eller NACA5.
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Svein skrev:
    Carter skrev:
    Men signalet blir vel uansett ikke balansert, ettersom Naim ikke bruker separat jord for hver kanal?
    Sikkert ikke. Men det går an å koble til en balansert effektforsterker fra Hicap.
    Noen eldre 250 (135?) har vel (kun) XLR-inngang?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Svein skrev:
    hifiguru skrev:
    Har lest at Naim kjører balansert signalføring i sine DIN'er, er det mulig å gjøre om kablene fra min NAC102 til XLR for å bruke den sammen med et ekte balansert ikke-Naim sluttrinn? (Forsterkeren har kun dette alternativet)
    Det er fullt mulig å bruke balansert effektforsterker men du må ha Hicap eller annen strømforsynig til 102. Flashback Sales har kabler med 4-pins til XLR. Kontakt eventuelt Flashback så du får riktige kabler.

    http://www.flashbacksales.co.uk/acatalog/naim-4-pin-din-3-pin-male-xlr-cable-sets.html
    Takk for tipset, har hc foreløpig og har bestilt teddycap med napsc!

    edit: spørs om det går i og med effektrinnet krever ekte balansert og ikke pseudo, da vil bare ene kanalen virke. Vi får se hva det blir til.....
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Carter skrev:
    Holder det med tre meter lange høyttalerkabler til en moderne Naim-forsterker (150x)? Det være seg Chord eller NACA5.
    Gikk veldig fint, både med NAP200 og 300 :)
    Idealen er sikkert også her 3,5m

    Sjøl har jeg bestilt 8m Chord Epic. Ikke ideelt det heller, men grei balanse mellom teori og praksis IMO.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Steinar O skrev:
    Siden jeg låner bort min hicap2 som driver Superline, koblet jeg Superline over til 252/sc2, mens jeg spilte en

    Supraphon utgivelse, Mendelssohn- Bartholdy, Concerto in E og G minor, Josef Suk på fiolin. Vakkert :)

    Umiddelbart synes jeg musikken presenteres noe slankere og mindre "rik" med 252.
    Hicap noe mer fargerik og organisk.

    Musikken treffer godt med begge løsninger ;)
    Og siden det er JEG som låner den finner jeg det helt på plassen sin å dele ut noen rundelig lytteinntrykk. Spesielt fordi, selv om det ikke alltid virker slik, er det slettes ikke alle som er innom denne tråden som vet opp-ned på en Hicap.
    Desverre for oss alle, rett som jeg spilte Baba O`Riley på full øs, kom samboeren hjem fra trening og fikk det for seg at hun ville se en dokumentar på TV om narkomane og slikt. Jenter har rare prioriteringer.

    Jeg kommer tilbake på et noe senere tidspunkt og vil i tillegg til en sterkt subjektiv test av Hicap også svare på spørsmålet "Vil HI-line være overkill i et system bestående av CD5X/NAC202/NAP200?" Skulle ikke forundre meg om svaret blir et ja, men la oss ikke hoppe inn i konklusjonene.

    Bilder og tekst kan vil selvfølgelig være i en helt annen klasse enn hva Fidelity leverer...
    Heldigvis for dere.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    toriamos skrev:
    "Vil HI-line være overkill i et system bestående av CD5X/NAC202/NAP200?"
    NEI!

    Parcel tracks

    Date Time Location Tracking Event
    09-02-2009 14:38 Delivery Agent - NORWAY Left origin country
    09-02-2009 12:43 Delivery Agent - NORWAY Released from Customs
    06-02-2009 09:50 Delivery Agent - NORWAY Parcel in warehouse
    06-02-2009 05:50 Delivery Agent - NORWAY Arrived at destination country
    05-02-2009 14:19 Delivery Agent - NORWAY Awaiting Customs Clearance
    04-02-2009 23:38 Delivery Agent - NORWAY DATA AWAITING TRANSFER
    04-02-2009 23:08 Delivery Agent - DENMARK Arrived at destination country
    04-02-2009 02:19 International Hub Left origin country
    03-02-2009 23:44 International Hub ITEM LOCKED/HELD CUSTOMS PARCEL INBOUND
    03-02-2009 22:38 International Hub Export item accepted into network
    JEG driver å undersøke hvor mine naca5 blir av! "Left origin country" står det idag, kan begynne å lure på om kabeln har forlatt Norge igjen?!

    veldig spent på naca5.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    nilsen64 skrev:
    toriamos skrev:
    "Vil HI-line være overkill i et system bestående av CD5X/NAC202/NAP200?"
    NEI!
    Njåå.. det spørs vel hvor de ørten tusen hadde vært best brukt. HiLine gir bedre lyd også hos CD5i/Nait5i... men er det nok til å forsvare prisen ift andre oppgraderinger i samme system? Hmmm...

    Mvh Vidar P
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Vil HI-line være overkill i et system bestående av CD5X/NAC202/NAP200?" Skulle ikke forundre meg om svaret blir et ja, men la oss ikke hoppe inn i konklusjonene.
    I dette tilfellet er det gratis å prøve. :)
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Har hatt hyggelig besøk av Toriamos i kveld, og han vekket pånytt tanken om å prøve oppsett snudd 180 grader i rommet.
    Iløpet av 1 time var det gjort.

    Umiddelbart viker det positivt, både for lyden, men også praktisk.
    Skal prøve ut dette nå i noen uker.

    Nyttig med innspill fra sidelinjen. ;)
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    nilsen64 skrev:
    JEG driver å undersøke hvor mine naca5 blir av! "Left origin country" står det idag, kan begynne å lure på om kabeln har forlatt Norge igjen?!

    veldig spent på naca5.
    "left origin country" betyr nok at den er på vei til omlastningssentralen. Så da tar det vel et par dager tenker jeg hvis du ikke har uflaks.

    Hva slags ht-kabler har du fra før?
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Jeg bruker wireworld som fulgte med den brukte nap150, blei visst anbefalet av lyric en gang i tiden. ::) Vil prøve naims egne kabel, forresten lodda med F-connection av selveste Dr.Peter. :D


     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    toriamos skrev:
    Og siden det er JEG som låner den finner jeg det helt på plassen sin å dele ut noen rundelig lytteinntrykk. Spesielt fordi, selv om det ikke alltid virker slik, er det slettes ikke alle som er innom denne tråden som vet opp-ned på en Hicap.
    Desverre for oss alle, rett som jeg spilte Baba O`Riley på full øs, kom samboeren hjem fra trening og fikk det for seg at hun ville se en dokumentar på TV om narkomane og slikt. Jenter har rare prioriteringer.

    Jeg kommer tilbake på et noe senere tidspunkt og vil i tillegg til en sterkt subjektiv test av Hicap også svare på spørsmålet "Vil HI-line være overkill i et system bestående av CD5X/NAC202/NAP200?" Skulle ikke forundre meg om svaret blir et ja, men la oss ikke hoppe inn i konklusjonene.

    Bilder og tekst kan vil selvfølgelig være i en helt annen klasse enn hva Fidelity leverer...
    Heldigvis for dere.
    Flott! Alltid spennende med folk som rapporterer.

    Jeg oppgraderte med hi-line mens jeg hadde cd5x, og angret ikke et sekund. Hicap har jeg aldri forsøkt. Blir spennende å lese testen din!
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    nilsen64 skrev:
    Jeg bruker wireworld som fulgte med den brukte nap150, blei visst anbefalet av lyric en gang i tiden. ::) Vil prøve naims egne kabel, forresten lodda med F-connection av selveste Dr.Peter. :D


    Jeg fikk nei fra Wireworld-sjefen selv, da jeg spurte om deres høyttalerkabler var egnet til mine gamle Exposure 18 monoblokker - som jo har et lignende filterløst utgangstrinn som Naim.

    EDIT; dvs jeg spurte om det gikk greit med Wireworld signalkabler (som jeg hadde fra før) med eldre Naim/Exposure/NVA, og han svarte ja, men ikke høyttalerkablene.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Ja der ser man hvordan norske importør ikke har peil på Naim ved og anbefale helt feil kabling. Ikke rart at så mange tar kontakt med engelske forhandler ved nykjøp, der man samtidig får skikkelig servis og råd og tips med på kjøpe.

    Lyric er vel ikke lengre forhandler, men er det blitt bedre nu?

    Edit: jeg får naca5 imorgen, så jeg er spent.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Nytt delefilter er som nevnt en stor forbedring her, vesentlig bedre enn å oppgradere en CDX med XPS etter mine ører. Tør ikke engang tenke på hvor bra de spiller aktivt. Eller aktive DBL.

    Fullstendig veiledning om hvordan sette opp SBL:







     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.337
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    14
    Hei og god morgon Naim folk.

    Spør her eg om det er noken som har erfaringer med Naim HDX? Lydkvaliteter,brukervennlighet o.s.v?


    Rekner med at her får ein til svar at det er det beste som er lagd i sin klasse. ;D

    TAF
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Carter skrev:
    ..mJeg fikk nei fra Wireworld-sjefen selv, da jeg spurte om deres høyttalerkabler var egnet til mine gamle Exposure 18 monoblokker - som jo har et lignende filterløst utgangstrinn som Naim.

    EDIT; dvs jeg spurte om det gikk greit med Wireworld signalkabler (som jeg hadde fra før) med eldre Naim/Exposure/NVA, og han svarte ja, men ikke høyttalerkablene.
    En ærlig fyr in-the-know det der, saken er jo virkelig egentlig veldig enkel; alt har simpelthen med kapasitans og induktans å gjøre; lett målbare basale parametre for å forutsi god eller dårlig teknisk kompatibilitet med Naims og evt andres ubuffrede utganger.

    Mvh Vidar P
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    T A F skrev:
    Hei og god morgon Naim folk.

    Spør her eg om det er noken som har erfaringer med Naim HDX? Lydkvaliteter,brukervennlighet o.s.v?


    Rekner med at her får ein til svar at det er det beste som er lagd i sin klasse. ;D

    TAF
    hei hei...

    jeg har hørt hdx flere ganger..med og uten xps2 ..også hdx/xps2/hiline + powerline...dete var ganske bra faktisk men også veldig dyrt...har aldri hørt hdx mot en naim cdp....

    har lekt lit med display og rippet noe cd..det fungerte bra og raskt...

    vis naim går for en harddisc løsning i sin hdx synst jeg de bør setter in støre kapasitet...650 cd er ikke nok synst jeg....jeg synst det er kjekt å ha alt i an box utte at man må tilkoble externer harddisker
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig. Harddisken synes altfor liten. For mitt bruk må den iallefall mangedobles i kapasitet om den skulle være brukbar. Men da blir det jo også et spørsmål om man gidder å lese inn ørten tusen cd'er... oh no, har annet å bruke de til :)

    Mvh Vidar P
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    det var en sammenligning av flere riaa i den tyske lp magasin...

    naim superline / hicap......trichord dino....boulder....audio research 5....den nye rega og flere andere delvis ukjente levrandøer...
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hvis musikken lagres i Flac i stedet for hjernedøde WAV går det jo dobbelt så mange album på de 400Gb. Vet ikke om dette går an å stille inn. Ikke nok det heller riktignok. Men det går jo an å koble til eksterne disker.

    Men jeg håper og tror at Naim lanserer en streamer snart. Det er altfor mange usikkerhetsmomenter og potensielt verditap knyttet til HDX nå.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Men da blir det jo også et spørsmål om man gidder å lese inn ørten tusen cd'er... oh no, har annet å bruke de til :)

    Mvh Vidar P
    Akkurat her gjør jo HDX det enkelt, du bare bruker den som cdspiller og ripper CDen du til enhver tid spiller. (Hvis du kan leve uten CDS3 da). På den måten vokser HD-samlingen langsomt.

    Ellers kan du jo bare betale en fattig student for å rippe samlingen din. Sett flere PCer i sving, så går det kjappere.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Joda, mange muligheter. Men for å være ærlig så føler jeg ikke behovet. Det får bli i et annet liv :)

    Mvh Vidar P
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Bach_Man skrev:
    Hvis musikken lagres i Flac i stedet for hjernedøde WAV går det jo dobbelt så mange album på de 400Gb. Vet ikke om dette går an å stille inn. Ikke nok det heller riktignok. Men det går jo an å koble til eksterne disker.

    det går å kobler til eksterner disker, men da var ja ideen med en EN BOX løsning borte alrede...syns 1,5 tera skulle blir bra...jeg synst hdx virker fortsat lit uferdig...den får ja hyller i nesten aller tester, men for de bortskjemter er det lit her og dar som mangles....
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Jeg skrev for en tid tilbage et indlæg om at jeg overvejer at anskaffe mig et Naim setup som skulle bestå af en Nait XS og en CD5x.

    Det gør jeg sådan set stadig. Men jeg er kommet til at tænke på om det delte forstærkersæt NAC 122x og NAP 150x er et bedre valg end Nait XS.

    Merprisen for det delte sæt er DKR. 5000. For man valuta for de ekstra kroner?

    Jeg skrev også at jeg tænkte på at bruge en Flat-Cap 2x og spurgte om den kan kan anvendes som ekstern PSU til både forstærker og cd-afspiller. Dette har jeg siden fået bekræftet at den kan.

    Men nu er mit spørgsmål: Hvis jeg vælger det delte forstærkersæt. Kan jeg så bruge Flat-Cap 2x til både forforstærker, effekttrin og cd-afspiller?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    balthar skrev:
    det går å kobler til eksterner disker, men da var ja ideen med en EN BOX løsning borte alrede...syns 1,5 tera skulle blir bra...jeg synst hdx virker fortsat lit uferdig...den får ja hyller i nesten aller tester, men for de bortskjemter er det lit her og dar som mangles....
    Kommer nok mer fra den kanten. De kan ikke ignorere utviklingen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn