Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Nå kan ikke jeg svare for Supercap, men det høres ut som at High-Cap også påvirker DAC-biten av Supernait. Det bør jo være riktig hvis man antar at DAC-en får strøm sammen med Pre eller er det noen som vet at det ikke stemmer? Det er i hvert fall stor forvandling.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Bach_Man skrev:
    Har du prøvd Supernait sammen med Supercap, balthar?
    nei aldri...bare med hicap...jeg likte supernait bare med hicap å blir helt erlig....sorry jeg er lit bortskjemt kanskje...vis du har hørt en gang på en 252 activ set,blir det vanskelig...jeg ikk naim stigen opp 2 ganger nå..først til olive topen og så til 252 activ top...men lærer aldri at plass trenges å utnytte det beste...2 farimtårne...

synst supercap på supernait er lit overkill, sel vis de låter mye bedre en uten...ta jeg feil, vis jeg si at en 202/200 er fortsat det hva jeg skulle liker mer ?..det er ikke bare bedre timing og enda mer PRAT og og og,som det handler om....for meg beginner de magiske verden med 52 eller 252...det skjer noe man ikke kan beskriver så let med ord...

g-h

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Må bare få gratulere med NAP500 Vidar. Er det eneste i Norge?

Burre

Medlem
    Ble medlem
    14.10.2005
    Antall liker
    0
    Håper noen kan gi meg noen innspill.. Er liike før jeg kjøper min første Naim, og det ser da ut til å bli uhørt :eek: (hvis ingen her er så grei å la meg få en demo i Fredrikstad-traktene. ::) (Ja, jeg innrømmer at jeg blir påvirket når alle tester jeg leser er så overveldende positive, og tilsynelatende i retning min smak)
    Spiller i dag Flac/Wav fra J.river media center via ASIO til Beresford 7510 og videre til en Cayin 153b. Høyttalere er selvbygde BEL (Avforums fellesprosjekt for noen år tilbake.)
    Musikken det går i er mye Hard Rock, Metal, men også diverse fra andre sjangere.
    Men jeg lurer på... Med budsjett på 20K, er det lureste å kjøpe en Nait XS? eller er Dacen i Supernait MYE bedre enn Beresford? Det er for meg, mange ukjente komponentnavn i denne tråden.. er det andre komboer som kan være gunstigere enn XS?
    Takker for svar..

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Er ikke så langt fra Fredrikstad til Vibesgate i Oslo, vel? :)

Jeg synes Nait XS låter fantastisk godt. Men har ingen kvalifikasjoner til å bedømme Supernait utover å ha lyttet noen spor i en butikk, så om DACen forsvarer prisforskjellen aner jeg ikke. Det enkleste forsterkersettet til Naim, NAC152XS pre og NAP155XS power er også (såvidt) innenfor budsjettet ditt, det kan jo være verdt å låne ører til.

Forsøk å låne utstyr så du får mulighet til å lytte til anlegget som system før du kjøper, ikke godt å si hvordan forskjellige komponenter spiller på lag.

mrts

Medlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    2
    Burre skrev:
    Håper noen kan gi meg noen innspill.. Er liike før jeg kjøper min første Naim, og det ser da ut til å bli uhørt :eek: (hvis ingen her er så grei å la meg få en demo i Fredrikstad-traktene. ::) (Ja, jeg innrømmer at jeg blir påvirket når alle tester jeg leser er så overveldende positive, og tilsynelatende i retning min smak)
    Spiller i dag Flac/Wav fra J.river media center via ASIO til Beresford 7510 og videre til en Cayin 153b. Høyttalere er selvbygde BEL (Avforums fellesprosjekt for noen år tilbake.)
    Musikken det går i er mye Hard Rock, Metal, men også diverse fra andre sjangere.
    Men jeg lurer på... Med budsjett på 20K, er det lureste å kjøpe en Nait XS? eller er Dacen i Supernait MYE bedre enn Beresford? Det er for meg, mange ukjente komponentnavn i denne tråden.. er det andre komboer som kan være gunstigere enn XS?
    Takker for svar..

Jeg hører mye på diverse Metal (blant annet). Bruker som du ser i profilen både streaming/dac og cd. Har prøvd endel forskjellig uten å bli fornøyd, særlig med tanke på den type musikk. Kjøpte først pre/power komboen i profilen min, og dro tilbake uka etter for å kjøpe cd5xs & flatcapen, jeg bare MÅTTE prøve hva mer jeg kunne få ut av det. Angret ikke på det. Men, Åpenbaringen kom først da jeg hooket opp Teddy'en til cd5xs og fc'en (begge utg) til 152 (prøvde Teddy på 152 men ble ikke det samme). Stor forskjell. Er ikke så god til å forklare, men det ble mye strammere/mer punchy i forhold til hva jeg har hørt tidligere. Endelig får jeg den type musikk levert som jeg vil ha den! Forøvrig en takk til de faste bidragsyterne i denne tråden for å ha ledet meg inn på source first prinsippet. I'm a believer!

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, dette er mod 2, fant dem riiimelig på Finn, stuntkjøp! Kjenner de fra noen år tilbake hvor jeg var involvert i en butikk som solgte disse, hadde 1234 på demo og synes de gjorde mye riktig. Erindret og tenkte de kanskje matcher cdx og nap250cb greit, ikke rukket å koble opp ennå men gleder meg.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med ny spiller! Perfekt balansert i forhold til resten av systemet.

S

Stereo_Mono

Gjest
    hifiguru skrev:
    Noen som har prøvd slike til Naim?
    Har hatt Model 2 tidligere og har nå Model 4. Skulle jeg finne på å skifte de ut en gang blir det nye Kef Ref høyttalere.
    Fungerer utmerket med Naim elektronikk også.

Et lite tips. I den nederste pluss terminalen er det en liten plate som kan snues 180 grader for 1.5db lavere output i bassen. Veldig kjekt om du ønsker litt nærmere veggen plassering eller tuning til rommet.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer, leon. Det blir ett nytt og friskt bekjentskap, kan jeg tenke meg :D

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    MaHa og Steinar O; Takker.

Hørte litt på den i går kveld via Headline/AKG 701.
    Noe overraskende at det virker til å være så stor forskjell mellom CD5 og CDX2.
    Så langt fornøyd :)

S

Steinar O

Gjest
    leon skrev:

Har sjøl testa forskjellen mellom CD5 og CDX2....sammen med Vidar P. Selv med Flatcap tilkobla CD5, er forskjellen stor. Ift CD5X eller 5XS vet jeg ikke.

Når det er sagt, man skal kose seg med det man har, enten det heter 5i, 5, x, xs, x2,s3......

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Steinar O skrev:
    leon skrev:

Har sjøl testa forskjellen mellom CD5 og CDX2....sammen med Vidar P. Selv med Flatcap tilkobla CD5, er forskjellen stor. Ift CD5X eller 5XS vet jeg ikke.

Når det er sagt, man skal kose seg med det man har, enten det heter 5i, 5, x, xs, x2,s3......
    At man skal kose seg med det man har er jeg VELDIG enig med.

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Hei, jeg er ny her på hifisentralen, men har lest mye i denne tråden for å lære om Naim. Jeg har et par nye Audiovector S3 Avantgarde Arrete i sort som jeg skal ha skikkelig grom elektronikk til :).
    Har bestemt meg for å legge lista på NAC252 + NAP300, men veldig usikker på kilden.
    Har i utgangspunktet lyst på CDS3 m/555PS, noen som har gode sammenligninger her, om enn f.eks setter den opp mot HDX (DAC, powersupply osv.)
    Fineste jeg har fått demo på til nå var CDX2, NAC282 hi-cap, NAP250 på S3 Avantgarde, er det evt. store lydforbedringer jeg vil oppnå med 252/300, kontra 282/250, pluss bedre kilde, og Arrete versjonen gir også det lille ekstra......
    Er det hørbart med hi-line og powerline kablene, er selvfølgelig greit å ta etterhvert, og hvor viktig er Fraim racket for disse produktene. Ble mye skriveri dette her, men sikkert digg å grave i for dere Naim entusiaster..... :D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Klarer ikke helt å få tak i hva du lurer på egentlig? Om du har bestemt deg for 252/300-nivå så må du ha ditto nivå kilde for å få utbytte av investeringen i forsterker. Så må du bestemme deg for om du vil ha cdp eller ikke. Jeg vil foreslå å tenke kilde først, bestemme seg for det nivået og de egenskapene man vil ha, og så vurdere en egnet forsterker deretter. Source first med andre ord.

Om du vil ha cdp og 252/300 så vil jeg kanskje foreslå å begynne med CDS3/XPS2 dersom det allerede strekker budsjettet; 555PS gjør en forskjell, men den forandrer ikke på den suverene grunnkompatibiliteten CDS3 har med 252/300. Jeg byttet fra XPS2 til 555PS for å bringe CDS3 nærmere LP12 i bounce og skala, og det passer fint, men det var mest for kildebalansens del.

CDX2 er en helt annen sak derimot, den er super med 282/250 men ute av sin vektklasse med 252/300, uavhengig av psu.

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Takker for svar. Blir det CDp er det CDS3 som er aktuell, men er selvfølgelig nysgjerrig på HDX sine kvaliteter, er jo mulighet for DAC og powersupply her også. Skal CDS3'en være best uansett her?? Fått høre litt begge deler her ??? At bl.a at når hdx'en har fått lastet ned så er den bedre en samtlige cdp fra NAIM, jeg tror det ikke føre jeg har hørt det.....

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Og Vidar P. grattis med din NAP500. Er et himmelsk nivå over elektronikken din 8)
    Hva ville du personlig selv ha satt som kilde til 252/300, kanskje dumt spørsmål da jeg regner med at svaret er den kilden du selv har....

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Det siste spørsmålet ditt har orakelet allerede besvart, Bowerman. :)
    Vidar P skrev:
    Om du vil ha cdp og 252/300 så vil jeg kanskje foreslå å begynne med CDS3/XPS2 dersom det allerede strekker budsjettet; 555PS gjør en forskjell, men den forandrer ikke på den suverene grunnkompatibiliteten CDS3 har med 252/300.
    HDX har jeg ikke fått med meg at noen her har kjøpt, men her bør man kanskje foreta en vurdering av hva som er praktisk i tillegg til det som måtte gi best lyd? (Skjønner at jeg er i et fåtall blant de som ikke gidder å rippe, lenge leve latskapen.) Stusser litt over HDX, synes den virker som en litt prematur teknologi. Om noen år får de sikkert god styring på disse systemene, inntil videre virker opplegget med intern disk osv. litt underutviklet.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg opplever ikke HDX som bedre enn cdp'ene, men på ytelsesmessig rett nivå prismessig. Hadde jeg syntes den låt bedre så hadde jeg kjøpt en istdet for CDS3. Litt annerledes lyd kanskje, innen en smal envelope. Nå har det jo funnet sted noen oppgraderinger på cdp'ene også, så kan hende har forholdet endret seg iallefall for CDX2. I tillegg kommer jo det at noen gidder og noen gidder ikke å rippe samlinga, og ta alt det vedlikeholdet en HDD-basert avspilling krever. I likhet med Wright så hadde jeg aldri giddet en slik rippeløsning. Til det synes jeg det er for morsomt å snuse i platesamlingen og sette på skiver.

Jeg tror ikke du skal henge deg mye opp i psu'er initialt. Se heller på de som en mulig fremtidig oppgradering innad i et nivå; de transformerer ikke apparatene inn i neste nivå apparat imo, men øker ytelsen på en grei måte. Fin oppgraderingsmulighet til senere.

Med CDS3 så bør du ha 252/300 imo. Jeg har også hatt CDS3/282/250, men fikk aldri følelsen av at CDS3 blomstret helt der. Bedre enn CDX2 forsåvidt, men slett ikke den klasseforskjellen det skulle ha vært iht prisen. Med neste nivå forsterker ble det en helt annen historie, da blomstret CDS3 opp som en rose i vårsola.

Første og viktigste avgjørelse er kilden. Nivået og egenskapene til denne bestemmer hvilket nivå eller hvilken forsterker det er klokest å satse på. Forsterkeren er bare en volumkontroll, en boks med gain som sådan, og de er like alle sammen, sånn funksjonelt sett. De vil alle drive de aller fleste høyttalere høyere enn noen av oss gidder å høre på, så watt og tall betyr heller ingenting i denne sammenheng.

Det som er viktig er hvordan du vil spille av din musikk, HDD, CD osv. Det er kilden du vil bruke. Det er den du skal betjene, legge dine plater inn i, trykke på, høre på, fungere med i hverdagen. Det er klangen og kvalitenene i den som vil definere kvaliteten av lyden som strømmer ut av høyttalerne. Forsterkeren skal bare forsterke signalet, og ikke endre eller forringe kvalitetsnivået nevneverdig. Derfor velges forsterkernivå- og egenskaper utifra kildeegenskaper.

Det du foreslår av system, CDS3/252/300 er jo en milepæl innen hifi, en klassiker deluxe av velbalanserte systemer, om du likte CDX2/282/250 (som jeg synes er kjempegod, og virkelig super til prisen forresten) så vil du gape av CDS3/252/300. Ingen grunn til å dvele mer ved det, men så koster det deretter. Enhver får avgjøre hvilket økonomisk nivå osv.

Kjøp deg et velbalansert system fra dag en, uansett nivå, så har du maksimal musikkglede fra dag 1. Fraim gir et lydmessig løft som ikke skal undervurderes, og er en fremtidssikker og elegant modulær løsning, så om det er rom for det, så vil du neppe angre.

S

Steinar O

Gjest
    Min erfaring med CDS3-282-250 ligner på Vidar P`s. Jeg registrerer imidlertid at andre har andre og positive opplevelser med samme oppsett. Sett like høy verdi til den oppfatningen Bowerman.
    Jeg har hatt CDS3 sammen med 202-200 jeg, og det fungerte som en kule.
    I disse turbulente kildetider finnes færre sannheter enn tidligere etter min mening, så ta deg tid til å velge rett kilde for deg.

252-300 er aldeles herlig...men det er 202-200 også...og det med en ubalansert kilde.
    Ikke glem Naim Dac. Etter hva jeg har lest skal mange cdp eiere få seg en overraskelse..inklusive meg selv, engang på nyåret ;)

God Jul til alle.

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Jeg er faktisk veldig glad for å høre at det er cdp'ene som foretrekkes. Det å bytte ut den ene skiva med den neste er en del av morroa når en skal ha en god lytte stund.
    DAC'en til Naim gir forbedring t.o.m. CDX2, eller skal den gi noe ekstra på en CDS3 også..., eller er det kanskje slik at det er en slik dac i cds3'en.
    Veldig stilfult med Fraim, kan jo spare til en hylle av gangen, smart :)
    Vidar, du har vel byttet i 2 omganger 252/552 300/500. Hvordan er kvalitets forskjellen der, i forhold til hoppet 282/252 250/300 ???
    Jeg ser at steinar nevnte dac'en føre jeg klarte å poste innlegget, men vil den heve cds3'en??

S

Steinar O

Gjest
    Foreløpig er det kun CD5XS og nyeste versjon CDX2 som kan benyttes sammen med Dac`en. Har digitalutgang.

Naim Dac er basert på CD555 analogteknologi.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bowerman skrev:
    DAC'en til Naim gir forbedring t.o.m. CDX2, eller skal den gi noe ekstra på en CDS3 også..., eller er det kanskje slik at det er en slik dac i cds3'en.
    Veldig stilfult med Fraim, kan jo spare til en hylle av gangen, smart  :)
    Vidar, du har vel byttet i 2 omganger 252/552 300/500. Hvordan er kvalitets forskjellen der, i forhold til hoppet 282/252 250/300  ???
    Jeg ser at steinar nevnte dac'en føre jeg klarte å poste innlegget, men vil den heve cds3'en??
    Siden du spør; jeg har aldri eid 252. Men generelt så vil jeg mene at kvalitative forskjeller mellom apparater innen Naim Reference-serie alltid er på et nivå som reflekteres i prisforskjellene. Dette gjelder kun for balanserte systemer selvsagt; med ubalanserte systemer så vil det være annerledes og mer uforutsigbart.

Man får f.eks ikke mye utbytte av å oppgradere pre dersom høyttalerne eller kilden er flaskehals; i et balansert system så er det ingen flaskehalser, og riktige oppgraderinger i riktig ende vil alltid stå i stil med mellomlegget. Imo.

Naim DAC har jeg ikke hørt. Men det er alltid slik at når nye Naim-produkter er på beddingen at de får veldig gode tester; og det er ikke mangel på folk på Naim-forum som fremstår som sannhetsvitner om at dette produktet vil være langt bedre enn selv langt dyrere prisede apparater i Naims eksisterende eller tidligere lineup. Og så er det en andel som mener at dette produktet teknisk eller funksjonelt ikke er hva det burde være, fordi den-og-den produsenten bruker en annen teknologi som er "bedre" eller smartere.

Jeg har lært meg å ta alle slike preevalueringer med knusende ro, det pleier alltid å være slik at realitetene kommer sigende innover folk etterhvert, og at man fortsatt stort sett får hva man betaler for, også i 2009.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hørt såvidt på NAP300 i et system jeg er vant til å høre NAP200 i idag jeg. Det var saker det. Har aldri sammenliknet de i samme system før. Veldig morsomt å høre med egne ører hvordan det låter, og så sammenholde det med de inntrykkene man får etter å lese om de f.eks på n-forum. Da ser man at det skrives mye rart der, ift hva man selv hører.

NAP200 er kjempegod, men det er artig å høre forskjellene. Det er en fornuftig priset NAP200 på børsen, og jeg må bare få lov å skryte av den. Husker da jeg hørte 202/200 sammenliknet med SuperNait. Det er virkelig noe spesielt med denne forsterkeren.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Vidar P skrev:
    Husker da jeg hørte 202/200 sammenliknet med SuperNait. Det er virkelig noe spesielt med denne forsterkeren.
    Kunne jeg be herren utdype litt mer rundt dette? Er lysten på mer kunnskap om Naim Ref-elektronikk, og således er dine innspill gull verdt....

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    leon skrev:
    iSaint; 252 neste ?
    Tja, 252 er én av flere komponenter som frister - Nye høttalere, ny kilde samt ny riia er også under vurdering.

Mvh
    Arne Kr

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Anfield skrev:
    Vidar P skrev:
    Husker da jeg hørte 202/200 sammenliknet med SuperNait. Det er virkelig noe spesielt med denne forsterkeren.
    Kunne jeg be herren utdype litt mer rundt dette? Er lysten på mer kunnskap om Naim Ref-elektronikk, og således er dine innspill gull verdt....
    Ikke så mye å utdype; SuperNait er god men 202/200 er nokså merkbart bedre. I mine ører. Og nok en gang som vanlig; ytelsesøkning svarende til prisforskjellen. Naim er nokså efterrettelige i så måte.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    iSaint skrev:
    leon skrev:
    iSaint; 252 neste ?
    Tja, 252 er én av flere komponenter som frister - Nye høttalere, ny kilde samt ny riia er også under vurdering.

Mvh
    Arne Kr
    Du har i hvertfall fått deg en fin effekt forsterker.
    (rart ingen kjøper nap200 din...

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    leon skrev:
    iSaint skrev:
    leon skrev:
    iSaint; 252 neste ?

Mvh
    Arne Kr
    Du har i hvertfall fått deg en fin effekt forsterker.
    (rart ingen kjøper nap200 din...
    Takk for det. Denne blir nok stående lenge.

Enig i at 200'n burde vært solgt for lengst - mulig det er for få som kjenner den, og dens fortreffelighet. Og til prisen jeg har satt burde det ikke være et vanskelig valg - en glimrende mulighet til å entre Reference-serien, imo.

Mvh
    Arne Kr

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    jeg har lyst på nap300, men har ikke plass :'(

gratulere vidar med din 500!
    og til isaint med sin 300!

kef? ja jøss. spiller som en drøm med elektronikken min ;D

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Det drypper på klokkeren i Kristiansund Naim-brorskap? ;)

Jeg skulle gjerne kjøpt 200 – bortsett fra at jeg absolutt ikke har bruk for den, virker jo som en utmerket effektforsterker til en god pris. Litt av problemet med å selge high-end Naim-utstyr er kanskje at de som er i besittelse av slikt i utgangspunktet er veldig opptatt av å ha matchende utstyr, så det skal en del til for å finne en som er ute etter akkurat det en skal kvitte seg med. Langt enklere i en verden der kvaliteten på et anlegg blir sett på som summen av nypriser, om jeg kan være såpass karikerende.

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    Wright skrev:
    Det drypper på klokkeren i Kristiansund Naim-brorskap? ;)

Jeg skulle gjerne kjøpt 200 – bortsett fra at jeg absolutt ikke har bruk for den, virker jo som en utmerket effektforsterker til en god pris. Litt av problemet med å selge high-end Naim-utstyr er kanskje at de som er i besittelse av slikt i utgangspunktet er veldig opptatt av å ha matchende utstyr, så det skal en del til for å finne en som er ute etter akkurat det en skal kvitte seg med. Langt enklere i en verden der kvaliteten på et anlegg blir sett på som summen av nypriser, om jeg kan være såpass karikerende.
    Du får med NAC 202, HICAP2 og NAPSC også om du legger kr 28.000,- bordet :)
    Da har du iallefall et sett som matcher 100% og som virkelig leverer varene.
    Hvor skal jeg sendet de 4 kolliene? ;)

Mvh
    Arne Kr

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Bowerman skrev:
    Hei, jeg er ny her på hifisentralen, men har lest mye i denne tråden for å lære om Naim. Jeg har et par nye Audiovector S3 Avantgarde Arrete i sort som jeg skal ha skikkelig grom elektronikk til :).
    Hei Bowerman. Har du tenkt over å aktivere dine AV? Etter min mening har et aktivt system mange attraktive lydmessige egenskaper som et sammenlignbart passivt systemer ikke lett kan følge med til. Prinsippielt burde forskjellen bli mere eller mindre utlignet ved å bruke relativt større forsterker til passivt; hvilket den til en viss grad gjør. Men min erfaring sier at det er veldig vanskelig å oppnå helt det samme reslutat - enten man liker dette reslutat eller ei. Sammenligningen vanskeliggjøres selvfølgelig av at den annen forsterker kan ha et annet lydsignatur. Derfor er det kanskje mere riktig å betrakte det som likeværdige, men forskjellige separate muligheter. Noen vil foretrekke det ene, andre det annet.

Ulempen med aktivt er at det er relativt komplisert - mange bokser, kabler og instillinger, og kan derfor lettere komme til å låte dårlig hvis man ikke får systemet satt ordentlig opp. Men nu da du står og skal velge fra bunnen ville jeg bare nevne det slik at du kan inkludere muligheten i dine tanker.

vh Bjørn

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn