Jeg opplever ikke HDX som bedre enn cdp'ene, men på ytelsesmessig rett nivå prismessig. Hadde jeg syntes den låt bedre så hadde jeg kjøpt en istdet for CDS3. Litt annerledes lyd kanskje, innen en smal envelope. Nå har det jo funnet sted noen oppgraderinger på cdp'ene også, så kan hende har forholdet endret seg iallefall for CDX2. I tillegg kommer jo det at noen gidder og noen gidder ikke å rippe samlinga, og ta alt det vedlikeholdet en HDD-basert avspilling krever. I likhet med Wright så hadde jeg aldri giddet en slik rippeløsning. Til det synes jeg det er for morsomt å snuse i platesamlingen og sette på skiver.
Jeg tror ikke du skal henge deg mye opp i psu'er initialt. Se heller på de som en mulig fremtidig oppgradering innad i et nivå; de transformerer ikke apparatene inn i neste nivå apparat imo, men øker ytelsen på en grei måte. Fin oppgraderingsmulighet til senere.
Med CDS3 så bør du ha 252/300 imo. Jeg har også hatt CDS3/282/250, men fikk aldri følelsen av at CDS3 blomstret helt der. Bedre enn CDX2 forsåvidt, men slett ikke den klasseforskjellen det skulle ha vært iht prisen. Med neste nivå forsterker ble det en helt annen historie, da blomstret CDS3 opp som en rose i vårsola.
Første og viktigste avgjørelse er kilden. Nivået og egenskapene til denne bestemmer hvilket nivå eller hvilken forsterker det er klokest å satse på. Forsterkeren er bare en volumkontroll, en boks med gain som sådan, og de er like alle sammen, sånn funksjonelt sett. De vil alle drive de aller fleste høyttalere høyere enn noen av oss gidder å høre på, så watt og tall betyr heller ingenting i denne sammenheng.
Det som er viktig er hvordan du vil spille av din musikk, HDD, CD osv. Det er kilden du vil bruke. Det er den du skal betjene, legge dine plater inn i, trykke på, høre på, fungere med i hverdagen. Det er klangen og kvalitenene i den som vil definere kvaliteten av lyden som strømmer ut av høyttalerne. Forsterkeren skal bare forsterke signalet, og ikke endre eller forringe kvalitetsnivået nevneverdig. Derfor velges forsterkernivå- og egenskaper utifra kildeegenskaper.
Det du foreslår av system, CDS3/252/300 er jo en milepæl innen hifi, en klassiker deluxe av velbalanserte systemer, om du likte CDX2/282/250 (som jeg synes er kjempegod, og virkelig super til prisen forresten) så vil du gape av CDS3/252/300. Ingen grunn til å dvele mer ved det, men så koster det deretter. Enhver får avgjøre hvilket økonomisk nivå osv.
Kjøp deg et velbalansert system fra dag en, uansett nivå, så har du maksimal musikkglede fra dag 1. Fraim gir et lydmessig løft som ikke skal undervurderes, og er en fremtidssikker og elegant modulær løsning, så om det er rom for det, så vil du neppe angre.