Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaarelars

Gjest
    Mer Nac72.  Denne preampen består av flere kort som enkelt kan trekkes ut og settes på plass igjen ved behov.  Tape output kortene var allerede ute på min da den ankom (de til høyre på bildet under ved siden av de i farger som er phonokortene).  Var litt usikker på fremgangsmåten og sendte en mail til Martin Clark/ Acoustica.org som forøvrig må være en av hifiverdenens mest dedikerte og hjelpsomme entusiaster.  Enkelt var det, bare å løfte ut og senere sette inn igjen ved behov.  Men for en forbedring av lyden etter å ha trukket ut phonokortene.  Får mer og mer respekt for denne preampen som leverer lyd av høy klasse.  Virkelig moro dette her.  Nac72 er visstnok den siste preampen designet av Julian Vereker.  
    Bildet under fikk jeg fra acoustica.org og er en eldre utgave av 72 enn den jeg har.  Min har cd-input og kun en BNC-inngang til phono.

S

so

Gjest
    Kvitter meg med alt Hifi som ikke er Naim relatert.
    Her er rekorden.

Jorma nettkabler(som forøvrig er veldig god, men ikke til Naim).
    Satte inn annonsen på hifisentralen. I det jeg trykket lagre ropte kona "kaffe". Idet jeg når bunn av trappa ringer mobilen og de 3 første går. Mens mobilsamtalen pågår hører jeg det tikker inn en sms. De 2 siste forsvinner der. Fra annonsen er lagret til alle 5 kablene er solgt går det kanskje 4 minutter. :D

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;D ;D ;D

Det gjorde du rett i, so!

Eneste som ligger igjen her er en Supra LoRad + en signalkabel i sølv. Kan jo være kjekt å ha senere (men ikke til Naim).
    Fikk også returnert en strømrenser fra Furutech, som fullstendig tok brodden bort fra Naim-soundet.

mvh

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    ;D ;D ;D

Det gjorde du rett i, so!

Eneste som ligger igjen her er en Supra LoRad + en signalkabel i sølv. Kan jo være kjekt å ha senere (men ikke til Naim).
    Fikk også returnert en strømrenser fra Furutech, som fullstendig tok brodden bort fra Naim-soundet.

mvh
    Mener dere at Jorma strøm-kabler og strømrenser fungerer dårlig med naim? Jeg bruker Jorma og noe som heter power pack 2. Bør jeg kvitte meg med dette? Er det andre strømklabler som fungerer bedre?

K

Kaarelars

Gjest
    Her er rekorden.
    Har gjort det samme bortsett fra tuneren og et par høyttalerstativer jeg har liggende på loftet. Godsakene har stort sett gått til Sverige (begynner virkelig å få sans for svenskene) og nettledninger og annet "tøys" har forsvunnet merkeverdig raskt til det norske markedet.
    Har du mottatt Hydra'n Steinar?

Mvh

S

so

Gjest
    Har du mottatt Hydra'n Steinar?
    Javisst.
    Litt mer musikalitet synes jeg.

Sammenlignet med Jorma i "Hydrakonfigurasjon" føltes Jorma mindre dynamisk og mindre musikalsk eller levende. Den blir.....

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Mener dere at Jorma strøm-kabler og strømrenser fungerer dårlig med naim? Jeg bruker Jorma og noe som heter power pack 2. Bør jeg kvitte meg med dette? Er det andre strømklabler som fungerer bedre?
    Naim anbefaler bruk av kun egne signal/strømkabler.

Dersom du er innom Naim Forumet av og til, bør du lese "Getting the best out of Naim CDP".

Du er fornøyd med anlegget ditt, sier du. Men vurderer å bytte høyttalere. Tror kanskje du bør vurdere hva slags lyd du er ute etter i første rekke. Jeg ville heller prøvd å få en lytt på Naim forsterkeri, også. En Krell er vel og bra, men du får ikke Naim synergien uten Naim hele veien. Har holdt på å kvitte meg med Proac'ene mine lenge, men de har virkelig fått nytt liv etter hver oppgradering jeg har gjort. F.eks. 112X/150X ville sikkert sparke liv i proacenen dine... :D

Bare et velment råd, bruce.

Og ikke heng deg opp i watt, Naim-watt er ikke som andre watt. ;D

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Naim 112x/150x er sikkert en glimrende match med CD5x/Flatcap2x. Naim vet hva de driver med til den minste detalj og disse er en del av Naim's "suggested systems" som det erfaringsmessig lønner seg å følge. På den annen side får man en brukt 202-150x combo for omtrent samme pris...

Slenger også med en enda en kommentar av Julian Vereker som kunne sitt fag.

Date: March 29, 1998 03:29 PM
    Author: julian vereker
    Subject: stories

Sorry to go on, but just because you read these things in text books
    while a university does not make them any 'righter'.

When I started to teach myself electronics, I bought a standard text
    book to learn from, but at every stage when an example was given, I
    tried it out in practice. What I found was that mostly the writers
    were repeating stuff they had learnt when they were at university AND
    IT WAS ALL RUBBISH (not quite all, Ohm was good, as was Hertz and
    Fleming and a few others).

So I started working backwards using real components which inspite of
    what they are called, all turn out to be a mixture of things, eg a
    transistor is mostly resistor with a bit of capacitance and a touch of
    inductance, a capacitor is a capacitor with quite a lot of inductance
    mixed in. . . you get the idea. I generated a series of algorithms to
    describe what's going on, and to this day all the Naim gear is based
    on this series of understandings.

I have lifted bits of other engineers (published) work where I have
    been able to fit them into the Naim picture, there are some issues
    that have aquired names and protagonists after I had found solutions
    (eg Transient Intermodulation Distortion & Matti Otala) but nothing I
    have seen published addresses the starting points or sets the ground
    rules in a way that (in my terms) is likely to result in amplification
    suitable for playing music.

julian

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Jeg kommer nok ikke til å kvitte meg med Krell'en :) Men det er vanskelig å si. Man burde jo prøvd alle muligheter hjemme for å finne beste match. Jeg kjøpte Krellen etter å ha hatt en ut-av-stolen-opplevelse hos OHFC sammen med AP virgo. Da jeg kjøpte cd5x hørte jeg den i et Naimoppsett med forsterker til ca 40.000,- og ProAc D15. Dette låt også himmelsk, men ikke like bra som på OHFC i mine ører. At AP Virgo koster 2x D15 spiller sikkert også inn...

S

so

Gjest
    Kan bekrefte at Norsk Hi-fi center importerer/ selger Spendor høyttalere. :D

Hei
    Stemmer det at dere er blitt importør for Spendor?
    Mvh
    Steinar

Stemmer det ja
    Ring Hallvar på 32 87 35 96 for priser
    Mvh
    Håkon Bjerke
    Norsk Hi-Fi Center

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Veldig bra. Kan på bakgrunn av egen erfaring si at Naim og Spendor (S-serie) rocker så det holder; dette er en super match av lydegenskaper, den ene utfyller den andre på en suveren måte.

Spendor har i alle år vært populære blant den del av Naim-ligaen som har syntes at Linn Kan/Sara/Naim SBL'er osv har blitt litt for lite "nøytrale" og litt for egenartede for å yte rettferdighet mot den opprinnelige produksjonen, og ikke minst for sin naturlige og mektige klang som gir musikken mening og kraft.
    Nå med dagens S(e)-serie høyttalere virker det på meg (som ikke har hørt alle Se-høyttalerne enda) som om Spendor til fulle har fulgt sin klangmessige arv, men introdusert dynamikk og rytmisk hurtighet/presisjon i bøtter og spann.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Veldig bra. Kan på bakgrunn av egen erfaring si at Naim og Spendor (S-serie) rocker så det holder; dette er en super match av lydegenskaper, den ene utfyller den andre på en suveren måte.
    Interessant lesning, Vidar P!

I mitt (nåværende) rom på 30kvm. tenkte jeg at 8'ern ville vært passende.  Og den vil vel passe bedre til min elektronikk enn S9e.

(Bare CD-spilleren snart kommer nå da... :mad:)

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I mitt (nåværende) rom på 30kvm. tenkte jeg at 8'ern ville vært passende.  Og den vil vel passe bedre til min elektronikk enn S9e.

(Bare CD-spilleren snart kommer nå da... :mad:)

mvh
    Ikke lett å "tenke" seg frem til hva som måtte passe; det hele blir liksom så åpenbart (og noen ganger overraskende) når man faktisk får hørt det.

Imidlertid må man noen ganger gjette litt, og jeg vil tro at i et mindre rom så er kanskje S8e vel så god valuta for pengene som den store S9e....

Min bror bruker S3e i en stue på 25kvm, med CD5i/Rega P25/Stageline/Nait5i og det låter bra det...

Jeg har ikke hatt gleden av å høre S8e, men den er jo veldig godt omtalt (svært godt!) i absolutt alt av presse.

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    Det blir spennende å se hvilke-/ hvor mange modeller NHC vil ha for demo. og hvilke låne/ deponeringsordninger som kan gies.

Lest endel om "Spencer og Dorothy" på Forumet nå og Naimbrukere er delt i synet på Spendor. Ullen, for mye og ukontrollert bass, må ha mye luft rundt seg..........til de som lovpriser dems musikalitet, mellomtone, dynamikk og lettflytende klang, samt dype og stramme bass.
    Må prøves?

Det er liksom ikke noen entydige svar med Naim heller..desverre. Man må finne en høyttaler som passer ens egne preferanser.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lest endel om "Spencer og Dorothy" på Forumet nå og Naimbrukere er delt i synet på Spendor. Ullen, for mye og ukontrollert bass, må ha mye luft rundt seg...
    Ja, dette forteller vel alt om hvor mye lit man bør putte til hva man leser her og der.

Dette var noe av det mest villedende jeg kan huske å ha lest. En ting er 30 år gamle Spendor'er av tvilsom type... hvilke høyttalere var vel ikke litt kompromitterte på 60/70-tallet?... men den som påstår dette om de mer moderne S-serie høyttalerne; de tar på det aller grundigste helt aldeles feil.

Den som kaller Spendor for ullen, og anklager de for å ha ukontrollert bass aner ikke hva de snakker om. Det er faktisk min humble påstand. Alle de nye S-serie høyttalerne er universelt lovprist for sin usedvanlige åpne og kontrollerte lyd, inkl en helt særdeles åpen og transparent spenstig bassgjengivelse; og det med rette!

Mine SVÆRE S9e fungerer som en drøm selv temmelig nært bakvegg. Dette (iflg Spendor) pga dette Linear-Flow bass-systemet.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Det blir spennende å se hvilke-/ hvor mange modeller NHC vil ha for demo. og hvilke låne/ deponeringsordninger som kan gies.
    For et år siden tenkte jeg noe på å kjøpe McIntosh på NHC (var svært nær), men p.g.a. at de ikke praktiserte hjemlån (selv for høyttalere) gjorde at det ble totalt uaktuelt. Håper at de har endret på denne håpløse praksisen.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Den som kaller Spendor for ullen, og anklager de for å ha ukontrollert bass aner ikke hva de snakker om. Det er faktisk min humble påstand. Alle de nye S-serie høyttalerne er universelt lovprist for sin usedvanlige åpne og kontrollerte lyd, inkl en helt særdeles åpen og transparent spenstig bassgjengivelse; og det med rette!
    Jeg vil tippe at de som karakteriserer Spendor for "ullen" er de som er helfrelste i forhold til Naim's egne høyttalere (de er det jo en del av på Naim-forumet...), da de fleste høyttalere låter noe mindre raske og mer varme enn Naim-høyttalerne. Men disse er jo til tider vanskelig å få til å fungere i rom/hus som ikke er victorianske (les tykke murvegger og vegg-til-vegg teppe); samt at de også på andre områder kan ha sine mangler (f.eks. når det gjelder varme/organisk kvalitet). Det at Naim-høyttalere kan låte litt "nakne" (grunnet mangelen på varme), gjør vel at mye annet låter mer ullent. Naim-høyttalere fostrer definitivt delte meninger, selv om nok en del ofte skyldes rommet de står i.

Har du hørt noen av de nyeste Naim-høyttalerne, Vidar? SL2 eller DBL? Tror spesielt sistnevnte er en rå høyttaler, men den passer nok ikke i mitt 20m2 vanskelige rom.

Ellers har jeg bestilt den nye HiLine interconnecten, og den har jeg stor tro på. Jeg får håpe at den dukker opp i løpet av noen uker.

S

so

Gjest
    Om noen beskriver klangen i s8e som ullen så vet jeg bedre enn å ta det bokstavelig. Mener at det er viktig å lytte i noen grad, før en kjøper.

Forstår også den noe nakne klangen jeg hørte fra Allae vil være motsetningen til en varmere h.t slik Kibsgard beskriver.
    Som nevnt tidligere har jeg stor tro på Spendor.

Spent på hva Hi-Line utgjør Kibsgard. Hva med preamp? ;)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Blir rent ut sagt i godt humør av å snakke med Hallvar på NHC! Entustiastisk og rakker IKKE ned på andre produsenter eller butikker.

I mitt rom anbefalte han S8e til kr.24900. Han hadde hørt mye på ProAc og kjente godt til D15 som han synes er en topp høyttaler. Lydmessig sammenlignet han ProAc med Totem faktisk. Men, selvfølgelig, han mente Spendor var i en annen klasse!

Interessant også at hjemlån ikke var noe problem. De har startet utkjøring av varer i nesten hele Sør-Norge. (Og de kjører rett forbi stuedøra mi!). 1 års bytterett ble vissst også nevnt.

Pga ferietid og CDX2 blir ikke dette aktuelt med det samme for meg.

Magefølelsen sier meg at Spendor + Naim er en "match in heaven"...

Spendor S9e kommer visst til å koste nærmere 40000.

mvh

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Spent på hva Hi-Line utgjør Kibsgard. Hva med preamp?
    I utgangspunktet så har jeg planer om å gå for NAC 552. Men jeg må nok bruke litt tid på å spare til denne, og kan vel tidligst regne med å ha den i hus neste sommer (så fremt det ikke skjer uforutsette ting - som det ofte gjør). Oppsettet med CDS3-552-250.2 er det jeg håper vil være definitivt for mitt vedkommende. Men det kan være at jeg nøyer meg noe litt rimeligere.

S

so

Gjest
    I utgangspunktet så har jeg planer om å gå for NAC 552. Men jeg må nok bruke litt tid på å spare til denne, og kan vel tidligst regne med å ha den i hus neste sommer (så fremt det ikke skjer uforutsette ting - som det ofte gjør). Oppsettet med CDS3-552-250.2 er det jeg håper vil være definitivt for mitt vedkommende. Men det kan være at jeg nøyer meg noe litt rimeligere.
    Vil nok være en himmelsk kombo. Kanskje du kan klare deg med 252-Supercap. Sparer 70-80K og låter sikkert i stjerneklassen det og.
    Min erfaring er ihvertfall at cds3-202 er litt i underkant. 282 var et stort løft. Kan nå spille hva jeg vil...og høyt. Luftig-analogt og deilig IMO.

K

Kaarelars

Gjest
    Jeg vil tippe at de som karakteriserer Spendor for "ullen" er de som er helfrelste i forhold til Naim's egne høyttalere (de er det jo en del av på Naim-forumet...), da de fleste høyttalere låter noe mindre raske og mer varme enn Naim-høyttalerne. Men disse er jo til tider vanskelig å få til å fungere i rom/hus som ikke er victorianske (les tykke murvegger og vegg-til-vegg teppe); samt at de også på andre områder kan ha sine mangler (f.eks. når det gjelder varme/organisk kvalitet). Det at Naim-høyttalere kan låte litt "nakne" (grunnet mangelen på varme), gjør vel at mye annet låter mer ullent. Naim-høyttalere fostrer definitivt delte meninger, selv om nok en del ofte skyldes rommet de står i.

Ellers har jeg bestilt den nye HiLine interconnecten, og den har jeg stor tro på. Jeg får håpe at den dukker opp i løpet av noen uker.
    Enig med kibsgard. "Problemet" med de fleste Naimht er at de bør plasseres tett på bakvegg av mur. De er også uten loudnesseffekt og spiller kun bass hvis det finnes på innspillingen. Har hurtighet/timing høy prioritet er de uslåelige. Jeg tar forøvrig gjerne et par SBL, takk!
    Litt om SBL her: http://members.shaw.ca/mikesae/images/rebuildSBLs.pdf

Det er forøvrig spennede med Spendor og leser gjerne flere inntrykk om erfaringer med disse sammen med Naimelektronikk.

Mvh

S

so

Gjest
    Veldig oppklarende de siste trådene her.

Nå sier NHC at S5E kanskje er noe av det beste de har hørt, da med tanke på at den ikke har noe av den sedvanlige kliniske som man finner i mange h.t. Musikalsk rett og slett.

Velger man 2-veis S8e eller 3 veis S9e? Går det an å si noe om hva som vil passe i en stue på 24 m2, som igjen i en L form har ca 15 m2 til? Også med tanke på den elektronikken jeg har.
    Føler ikke på noen måte at mine nåværende Xenon er for stor.
    Har et ønske om litt mer bass og tenker da S9e. I størrelse er den rett over meteren.

Er opptatt av å velge rett direkte. Om man vil lytte til de respektive på forhånd mister jeg kanskje pristilbudet. Kan bytte oppover, men ikke nedover.

S

so

Gjest
    Her er et eksempel på hva som kan skrives om Spendor s8e. Kan det være at VidarP`s 9e kan ha en annen kontroll?

I have S8e's at the end of 202/caps /250 cd5x (soon to be cdx2). There is a beautiful rich organic bass with them.

Not necessarily a "techno" bass. They seem to find natural bass on late 50's early 60's recordings yet don't have too much bass on massive attack.

I find they need at lot of clearance from back wall and a reasonable amount of toe in.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Føler ikke på noen måte at mine nåværende Xenon er for stor.
    Har et ønske om litt mer bass og tenker da S9e. I størrelse er den rett over meteren.
    Manglet ikke bass på Xenon i stua mi. Kanskje ikke kjapp og presis bass, men den var dyp og kraftig. Prøvde på både rør- og transistor utstyr.

Så dersom du ikke har koblet noe i feil fase f.eks. må det være rommet som er årsaken. Et L-formet rom sluker nok bass, ja. Men kanskje du kunne få lånt noen andre høyttalere og prøvd hvordan det fungerer...

Ang. Q.spire har jeg strammet til "toppene" igjen med det medleverte verktøyet. Foretrekker det klart best...

mvh

S

so

Gjest
    Så dersom du ikke har koblet noe i feil fase f.eks. må det være rommet som er årsaken.
    ;D

Det spiller bass, og den er dyp. Den spiller bass der det er bass, ingen generell loudnessbass. Ønsker kanskje litt mer, særlig mellombass. Lytte til noe annet er et godt forslag.

Husker fra min B&W periode at jeg lyttet til h.t med dedikert mellomtone- og basselement, kontra mellomtone-/bass element i samme. Den første var klart mer definert, hurtigere og reinere og hadde bedre følelse av rytme.

Derav tankene rundt s8e. Eneste ankepunktet jeg har funnet på denne i tester eller Forum, er en noe overdrevet bass. Noen kaller den ullen eller woolly.

Må lytte til Spendor. Prisforskjellen fra 8 til 9 er 10K og med gode bytte og returmuligheter.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg endelig pløyd meg gjennom (så godt som) hele tråden.
    Fantastisk bra. Må prøve å få meg en naim lyttings snart.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg endelig pløyd meg gjennom (så godt som) hele tråden.
    Fantastisk bra. Må prøve å få meg en naim lyttings snart.

;D ;D ;D

mvh

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    ;D ;D ;D

mvh
    Nå har vi jo 2 "brand fan" tråder her på sentralen, og svak som jeg er, så vil jeg jo gjerne være medlem i begge ;D ;D
    Noen som har prøvd naim-patos kombinasjon by the way?

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Nå har vi jo 2 "brand fan" tråder her på sentralen, og svak som jeg er, så vil jeg jo gjerne være medlem i begge ;D ;D
    Noen som har prøvd naim-patos kombinasjon by the way?
    Hei thomand,

Tydeligvis ikke, men kunne vært interessant å prøve.

Sto ikke den godeste Moen bak høyttalerene til Doxa også? Har en del kjennskap til Doxa 8.1 sign. og den var faktisk meget bra, men litt vel laid-back, mener jeg å huske. (Men det kunne også være at Doxa's egen 70 watter ikke hadde nok effekt til å drive de skikkelig).

Mener å ha lest en plass at Moen har tunet Patos-høyttaleren en del annerledes.

mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Heisann,

Kom over dette på n-forumet: http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/6652995407

Virker jo slett ikke dumt med tanke på at Naim fremhever demping av vibrasjoner som meget viktig ifb lansering av sin nye signalkabel Hi-line. De nevnte dempeanordningene koster faktisk kun 14$ paret. Sendte mail til produsenten og fikk svar etter en times tid:
    -----------------------------------------------------------------------
    Hi Hallgeir. I think the white Teflon HAL-O JR is best with Naim DIN plugs. Yes, we ship packages to Norway.

Thanks for the inquiry.

Warm regards,

Steve Herbelin
    Herbie's Audio Lab
    240 Cloud Crossing
    Cibolo, TX 78108
    U.S.A.
    (210) 658-9439
    AudioLab@att.net
    http://herbiesaudiolab.home.att.net/
    --------------------------------------------------------------------------

Verdt et forsøk kanskje?

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Verdt et forsøk kanskje?
    Jeg la også merke til dette. Gi tilbakemelding dersom noen prøver dette.

Kjøpte noen rørdempere fra Herbie's og det var ikke noe problem med handelen.

mvh

K

Kaarelars

Gjest

La inn en liten ordre fra Herbie sjøl. Takk for tipset! Har også en Nait1 på vei. Skal ha den som backup etterhvert som jeg sender ting på service. Er selvsagt spent på hvordan den låter også.

Mvh

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Hei thomand,

Tydeligvis ikke, men kunne vært interessant å prøve.

Sto ikke den godeste Moen bak høyttalerene til Doxa også? Har en del kjennskap til Doxa 8.1 sign. og den var faktisk meget bra, men litt vel laid-back, mener jeg å huske. (Men det kunne også være at Doxa's egen 70 watter ikke hadde nok effekt til å drive de skikkelig).

Mener å ha lest en plass at Moen har tunet Patos-høyttaleren en del annerledes.

mvh
    Da blir det Oslo tur på meg i morgen ser det ut til. Er det Norsk Lyd&bilde som er naim gutta nå, eller har Lyric fremdeles noe liggende i hyllene?

Tror ikke Moen hadde så veldig mange fingre i doxa høyttalerne, annet enn at Lauvland og Moen hadde samme lokaler i den tiden, men tør ikke si det sikkert. Har ikke hørt Doxa høyttalerne selv, men har fra en kompis at de låt bra. Snille og laidback med god bass. Spesiellt den utgaven som het revelator eller noe lign hadde visst en helt rå bass.

Patos er, etter min helt ærlige mening, også litt laidback, men ikke pga slør, men pga en enorm oppløsning. Vet noen er helt uenig med meg, men sånn vil det jo alltid være. Match er også viktig. Patos med hegel h1 f.eks er nytteløst. Da eksisterer det ingen oppløsning. Bare skriking og øre-blod.

Norsk L&B har jo patos også, så kanskje med litt flaks får jeg hørt komboen i morgen. Referat coming up at a hifisentral near you ;D

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Norsk Lyd & Bilde skal selge Naim i Oslo, så vidt jeg forstår, men tror ikke de er kommet igang. Audiotech venter inn Naim denne uka har jeg fått vite.

Nettsidene til både Audiotech og N.L & B nevner ikke Naim ennå, ihverfall. Og på sidene til Ljudtema står det bare at de Norske butikken kommer etterhvert... :D

Men, uansett, kom med tilbakemelding når du får prøvd ut Naim og Patos...

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har bekjente som har fått demonstrert Naim ved N.L&B på en temmelig halvhjertet måte; som likte produktene i og for seg, men tok bestemt avstand fra selgerens billige tricks (ikke mine ord) for å rakke ned på konkurransen. Iflg interessentene var selgerne (bl.a Per?) helt totalt uinformert om Naim, og utstrålte en imponerende mangel på kunnskap om produktene kombinert med en påfallende formening om hvorfor mine bekjente burde velge Naim istedet for bl.a Cyrus, Arcam, Linn oa... (når det gikk soleklart frem av samtalene at kundene dog hadde faktisk mer erfaring med produktene enn denne selgeren). Selgerene, tross denne totale kunnskapsfrihet, påsto da at Naim var i en helt annen klasse enn f.eks Cyrus (det var snakk om CD5x/NAC112x/NAP150x vs CD Xt/PSX-R/DAC Pre X/ X-power). Dette faller ikke i god jord hos noen som har hørt disse tingene; som åpenbart er likeverdige konkurrenter... disse Cyrus-tingene er ikke det spøtt dårligere enn sine Naim-konkurrenter, men selgeren dro altså en spansk en om "en annen klasse"! Det blir så gærnt at bare det å tenke på hvor dirty slike uttalelser er får tærne til å krølle seg...

Det er synd for Naim; dette er ikke produkter man prakker på "dumme" uinvidde, men produkter man selger til kritiske musikkelskere. Det er kanskje unødig å nevne, men mine bekjente kjøpte Cyrus og Linn istedet; helt og holdent pga manglende tillit til forhandlerleddet.

Mvh Vidar P

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Har bekjente som har fått demonstrert Naim ved N.L&B på en temmelig halvhjertet måte; som likte produktene i og for seg, men tok bestemt avstand fra selgerens billige tricks (ikke mine ord) for å rakke ned på konkurransen. Iflg interessentene var selgerne (bl.a Per?) helt totalt uinformert om Naim, og utstrålte en imponerende mangel på kunnskap om produktene kombinert med en påfallende formening om hvorfor mine bekjente burde velge Naim istedet for bl.a Cyrus, Arcam, Linn oa... (når det gikk soleklart frem av samtalene at kundene dog hadde faltisk mer erfaring med produktene enn denne selgeren). Selgerene, tross denne totale kunnskapsfrihet, påsto da at Naim var i en helt annen klasse enn f.eks Cyrus (det var snakk om CD5x/NAC112x/NAP150x vs CD Xt/PSX-R/DAC Pre X/ X-power). Dette faller ikke i god jord hos noen som har hørt disse tingene; som åpenbart er likeverdige konkurrenter... disse Cyrus-tingene er ikke det spøtt dårligere enn sine Naim-konkurrenter, men selgeren dro altså en spansk en om "en annen klasse"! Det blir så gærnt at bare det å tenke på hvor dirty slike uttalelser er får knærne til å krølle seg...

Det er synd for Naim; dette er ikke produkter man prakker på "dumme" uinvidde, men produkter man selger til kritiske musikkelskere. Det er kanskje unødig å nevne, men mine bekjente kjøpte Cyrus og Linn istedet; helt og holdent pga manglende tillit til forhandlerleddet.

Mvh Vidar P
    Kjenner meg litt igjen i denne beskrivelsen desverre, og ville vel valgt en annen forhandler hvis jeg kunne. Men tross alt er det bedre med en dårlig forhandler enn ingen forhandler, eller....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn