Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.374
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Oooooh, apparat med SMPS i et Naimanlegg! Rosenkrans og vievann! ;D ;D ;D

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.374
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Switch Mode Power Supply.

Audiofiliens ondeste ånd. Gir clock radio lyd og alt for lav apparatvekt. La meg legge til at Naimister ikke er audiofile. Deres tro er at jorden er flat.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår meg ikke helt på den fyren; på dette SB-forumet sier at han har SB via dcs dac inn i 552/300/SL2. Men det er slett ingen 552 som står øverst der. Men det er vel kanskje et gammelt bilde.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Vidar P skrev:
    Men det er slett ingen 552 som står øverst der.
    Synes det ser ut som en Supernait.

UnitiQute-tråden har forresten forsvunnet på mystisk vis fra naimforumet gitt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kan godt være en SN, synes også jeg ser disse minijackene. Men grunnen til at jeg er sikker på at det ikke er en 552 er at volum-/balansekontrollene ikke ser ut til å være børstet metall som på 552, og at knappene er den ovale gummitypen (552 har flatere metallknapper som ikke gir den runde glossy profilen på bilder).

Det er imidlertid en 300 som står under den.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Han burde ha shoppet bort minijack'ene og glanset litt på hjulene før han la det ut altså. Hadde tatt to minutter, hehe.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hadde sett det på fasongen på knappene allikevel :)

Merkelig kombinasjon SN/SuperCap(?)/300 forresten.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Noen som skal ha no Teddy-bokser, sitter å mailer med han nå og har slått til på en XPS og en power til squeeze-duet'en men om noen skal ha no stæsj på samme ordren kan vi jo spare litt frakt. Fikk 7% discount nå før jul også.

teddypardo.com

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Kan godt være en SN, synes også jeg ser disse minijackene. Men grunnen til at jeg er sikker på at det ikke er en 552 er at volum-/balansekontrollene ikke ser ut til å være børstet metall som på 552, og at knappene er den ovale gummitypen (552 har flatere metallknapper som ikke gir den runde glossy profilen på bilder).

this is strange, while i was in germany a 552 was standing on the fraim. it had the same form of knobs like the 252 just in metal...hmmm

i also heard a unity on the end of the smallest linn speakers. it was simply great...you must be really satisfied bachmann :)...for the money it is a great box..what i find so convincing with the unity, that it doesn´t make you feel you need more actually. no extra boxes and so on..maybe a stageline or superline fro a turntable,but that´s it...are you sure bachmann you want to start to screw around with other boxes again ?..it is a chance ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    balthar skrev:
    i also heard a unity on the end of the smallest linn speakers. it was simply great...you must be really satisfied bachmann :)...for the money it is a great box..what i find so convincing with the unity, that it doesn´t make you feel you need more actually. no extra boxes and so on..maybe a stageline or superline fro a turntable,but that´s it...are you sure bachmann you want to start to screw around with other boxes again ?..it is a chance ;)
    Du har et godt poeng. Sjansene er store for å rote til en enkel og elegant løsning ved "oppgradering". Kanskje det er et godt nyttåsforsett å ikke gjøre noen anskaffelser i det kommende år. Bortsett fra Headline og en riktig god stol da. Det som er litt kjedelig med utstyrsbytter er at jeg hver gang går igjennom en periode der utstyr får mer fokus enn musikk.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    balthar skrev:
    Vidar P skrev:

this is strange, while i was in germany a 552 was standing on the fraim. it had the same form of knobs like the 252 just in metal...hmmm
    Produksjonsmodellene av 552 har iallefall noe flatere (ikke helt flate nei) metallknapper, som ikke er glossy, og de sitter i dypere utfresinger. Utfresingene på volum/balanse er også dypere.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.370
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Switch Mode Power Supply.

Audiofiliens ondeste ånd. Gir clock radio lyd og alt for lav apparatvekt. La meg legge til at Naimister ikke er audiofile. Deres tro er at jorden er flat.
    Er ikke jorden flat?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    balthar skrev:
    Vidar P skrev:

Produksjonsmodellene av 552 har iallefall noe flatere (ikke helt flate nei) metallknapper, som ikke er glossy, og de sitter i dypere utfresinger. Utfresingene på volum/balanse er også dypere.
    oh :)..da forstår jeg. jeg tenkte 552 knapper var helt flat .

synt i allefall , at den ikke var tillkoblet...helle referanse set var på en double fraim, men forhandleren i julestress...

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ett aldri så lite naim/førjulstreff hos unge Alshus igår. Takk for hyggelig selskap til Alshus, balthar og Erik B.
    Vi spilte på Sbl og Ibl litt om hverandre, og guess what: Det spilte bra hele tiden, uansett. Sbl har en mer umiddelbar fylde og er rett og slett en større høyttaler. Spilte veldig bra. Phonosophie P3 er jo ett smykke uten like, og Aro-armen likeså. Også så lett da gitt, jeg som er vant til tyngre saker ble redd av å operere den i kamikaze-stil uten løfter.

Etter en stund var det over på Ibl. Dette er andre gang jeg hører de, første gang var balthar sitt par på Phonosophie-oppsett. Jeg liker veldig godt friskheten oppover som jeg synes de er hakket bedre på enn Sbl (som jeg vel å merke kun har hørt i Alshus sitt rom med hans elektronikk), og den litt mer åpnere "monitoraktige" gjennomsiktigheten. Dette skyldes nok også litt at de akkurat på det området minner mer om mine egne, og derfor krever mindre omstilling av ører. Begge parene har en ting felles; musikken flyter uanstrengt og man blir sugd inn i presentasjonen. Igjen synes jeg Ibl er et ørelite hakk hvassere på akkurat det, sikkert fordi de er så mye mer umiddelbare. Ta det ikke for mer enn det jeg hørte akkurat da, og dette er kun snakk om preferanse og er en ren smakssak, ingenting dramatisk overhodet. Vi snakker kun om forskjellige måter å spille bra på, ikke at den ene er bedre enn den andre. Og dette er kun i dette rommet, jeg vet ikke noe om hvordan utfallet ville vært i f.eks mitt rom.
    Ibl har en ting mot seg, de spiller ikke mye bass. Jeg tror kanskje Alshus sitt rom er noe bassfattig kontra mitt eget, for de samme Ibl'ene står nå i mitt rom og spiller, og de har en annen fylde og vekt der, men det skyldes nok også at Nap250 har en noe vektigere og fyldigere/varmere presentasjon enn Alshus sitt Phonosophie-trinn. Phonosophie er en egen historie i seg selv, utrolige gode saker med meget nært slektskap til naim, og like gode saker og vel så det på sitt vis. Fyll gjerne på med mer om dette balthar, jeg tror ingen opplever at du kupper n-tråden på grunn av det. At din 252 ikke er solgt er for meg forresten helt utrolig, hva er det kjøpesterke naimister egentlig tviler på? Nok om det :)

Ibl sine grunnegenskaper trer umiddelbart frem også hos meg, dette til tross for dårlig vatring, ustøhet og litt ulik avstand til bakvegg osv. De ga meg en veldig trang til å skippe morgenmøte idag da er temmelig rå på ren spilleglede. Men, jeg får prøve igjen senere, for de er virkelig gode. Men, noen MA Studio 20 SE er de ikke, riktig nok ;)

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Da har jeg hatt Linn Majik DS-I oppkoblet 3-4 dager og føler at jeg kanskje kan begynne å uttale meg litt om hvordan dette låter. Etter 5 år med Naim er det en del umiddelbare forskjeller en legger merke til, noen til det bedre og noen Naim kvaliteter jeg savner. Det første en legger merke til er at den umiddelbare grooven i naimlyden ikke er like tilstede med Linn, denne umiddelbare "POW!" som får fram smilet ditt og du blir sittende og vugge fram og tilbake i takt med musikken. Linn har denne også, men ikke like åpenbart og in your face. Det er også en større følelse av kraft med Naim. Umiddelbart fremstår kanskje Naim litt mer åpenbart innbydende med sin direkte spillemåte. Når det er sagt så er Linn mer hva Naim ikke er fullt så gode på, fintfølende, klart og veldig åpent. En hører flere lag av rytmer og små detaljer som plutselig gjør at musikken blir lettere å forstå. Jeg synes også at Linn er bedre på å få fram følelsen i musikken. Få nakkehårene til å reise seg mao. At dette i stor grad kan tilskrives Majik DS delen av forsterkere finner jeg ikke usannsynlig. God som jeg syntes DAC i Supernait var, så når den nok ikke helt opp på dette nivået.

Har også drevet og forsket litt på beste måte å finne fram i musikksamlingen på, og har funnet at Squeezebox fungerer ganske bra. Det er en plug in som må installeres på squeezecenter, og så er du i gang. Det tar litt tid før den begynner å spille, men mistenker at dette skyldes min prosessorsvake QNAP.

Kontrapunkt mener DS spillerne bruker noe tid på å spille optimalt, så det er forhåpentligvis enda mer godsaker i vente. Uansett er det befriende å slippe alle disse boksene, noe en merker i en liten 3 roms.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Takk for interessant innlegg med høy feelgood-faktor, MaHa.

Også interessant med balanserte betraktninger fra HH. Noe av det første jeg har sett av slaget faktisk. På de britiske forumene bærer Linn vs. Naim ofte preg av hellig krig med liten informasjonsverdi.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Takk for det, Bach_Man. Helt enig med deg, takk for fint innlegg, HH.
    Jeg merker når jeg er i et rom med både Sbl og Ibl-eiere at hvilken som er best diskuteres omtrent som hvilke fotballag som er best ;)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    ja, veldig interessant innlegg MaHa og HH...heheheh..MaHa og HH høres morsåmt ut ;)..

jaja de ibl og sbl fraksjon...neste gang få du høre på en aktivert ibl hos meg...set spiller veldig bra akurat.og selvølgelig takk for en hyggelig kveld :)

while i was in germany and listened to the unity together with the smallest linn speakers ,we also tried the small all in one LINN MUSIC SYSTEM. it was great. i still would decide for the unity ( to be fair the linn is 800 euro cheeper ). i though expect HH new system to be in another class. you need to let us know, how it will develop by time.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    to add some comments about the sbl and ibl thread :

my former sbl in walnut went to a good friends place in germany. they arrived 3 days before i came. without any damage. i builded them up ( took me 20 minutes actually ) and we let them dry for 3 hours. he owns a pair of spendor classic speakers together with his naim set ( cdx/xps/82/hocap/180 ) , which is placed on a new musicline rack.

i was watching his face when we put on the first cd. i was very curious myself how the sbl would perform in his place. it is one of the last build and comes from julian h and peter from symbiosis. the tweeter was changed after 7 years to assure best performance through the years. . oh man these guys ;)..as i mentioned before the sbl was just too thick in my room, boomy and bit wooly compared to my ibl.

ok the first cd played and i saw this big grin on his face...indeed a really great naim set, very enjoyable to listen too. actually something ,which doesn´t need any improvements any more.the sbl played just totally transformed at his place. he was so kind and send me some images . i was allowed to post them here. i thought the musicline rack might be interesting to show.

he now just need to update his room with a sofa ;)...so the sbl play into his face not against a table...

Vedlegg

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Flotte bilder balthar.
    Og ikke minst interessant lesning, sbl i walnut ser veldig bra ut.
    Jeg synes den blir litt klompete i svart finish.

S

Steinar O

Gjest
    Interessant lesning fra Oslo/ Tønsberggjengen. Kos dere.

Spørsmål til Mac/ iTunes brukerne i denne tråden.
    Der dere har rippet 2CD bokser, hvordan sorterer dere? Bruker dere tall foran tittel eller står (disc1) i titteltekst, eller samler dere begge cd`er under samme folder/ albumbilde med samme albumtittel?

Grunnen til at jeg spør, er for mest mulig tilgjengelighet når iPod Touch benyttes ved avspilling. Benytter jeg 1. og 2. foran tittel, som er mest ryddig ved bruk av skjerm/ TV, blir det feil ved bruk av iPod. Da kommer alle 1. først, deretter 2.

Forøvrig benytter jeg nå en 47" LCD TV for TV og pc bruk. Ved skjermoppløsning 1360 x 768, fylles skjermen perfekt for PC og iTunes bruk, sett fra lytteposisjon.

Etter å ha fått fiber inn i huset og nytt modem, er alle brannmurproblemer borte og iPod Touch fungerer fint for musikkavspilling, UTEN bruk av skjerm.

Nå mangler bare en NApsc til Headline (den gamle forer 202) og for enkelthets skyld ligger et sett Allæ og lusker i sivet ;) Enklere innredning uten sub, men du verden, jeg er strålende fornøyd som det er og.

:D :D

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    leon skrev:
    Flotte bilder balthar.
    Og ikke minst interessant lesning, sbl i walnut ser veldig bra ut.
    Jeg synes den blir litt klompete i svart finish.
    takk leon..jeg gi kompliment videre til han :)...jeg liker musicline rack..den er sakelig og fint..passer bra til montana møbler...

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Steinar O skrev:
    Der dere har rippet 2CD bokser, hvordan sorterer dere? Bruker dere tall foran tittel eller står (disc1) i titteltekst, eller samler dere begge cd`er under samme folder/ albumbilde med samme albumtittel?
    Album/bokstittel er jo den samme, men hvis du merker alle sporene på CD nr. 1 i iTunes, høyreklikker dem og får opp infovinduet, kan du der tag'e sporene som disc 1 av 2, f.eks. Så merker du sporene fra CD nr. 2 som disc 2 av 2. Da kommer de opp hver for seg selv om de har sammen tittel.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.310
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Alltid hyggelig i selskap med andre Naimister.

Veldig enig i det du skriver om IBL kontra SBL. Spesielt på piano hører man forskjellen. IBL er med lettflytende og umiddelbar (som du sier).

En høyttaler med fylden til SBL og den distinkte spontaniteten til IBL hadde vært artig. Kanskje NBL er slik?

S

Steinar O

Gjest
    Fidelio skrev:
    Steinar O skrev:
    Album/bokstittel er jo den samme, men hvis du merker alle sporene på CD nr. 1 i iTunes, høyreklikker dem og får opp infovinduet, kan du der tag'e sporene som disc 1 av 2, f.eks. Så merker du sporene fra CD nr. 2 som disc 2 av 2. Da kommer de opp hver for seg selv om de har sammen tittel.
    Takk for innspillet Fidelio.
    Nettopp slik har jeg forsøkt idag, og det fungerer utmerket så langt jeg kan se.
    Det er fint man kan korrigere etterhvert som man lærer/ erfarer.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hva koster disse rackene fra Musicline, balthar? De har noe enkelt og pent over seg.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det var noe veldig riktig over den stuen(?) med Olive Naim og vakre SBL-møbler. Ikke noen dominerende hifi, men helt sikkert superb lyd. Men det må være trist å ikke ha sofa...

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Svigerfar får ihvertfall noen tegninger på MDF mekking snart....

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Her spilles det litt naim-musikk.

Denne Ibl-omtalen er sikkert linket til før, men nå i 2009 er det lagt til en fotnote på slutten som linker videre til hvor man kan få kjøpt kopier av originaltrekk, som ikke lenger produseres av naim.

http://www.tnt-audio.com/casse/ibl_e.html

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    C. Alshus skrev:
    Alltid hyggelig i selskap med andre Naimister.

Veldig enig i det du skriver om IBL kontra SBL. Spesielt på piano hører man forskjellen. IBL er med lettflytende og umiddelbar (som du sier).

En høyttaler med fylden til SBL og den distinkte spontaniteten til IBL hadde vært artig. Kanskje NBL er slik?
    i always wondered teh same. i thought actually the sl2 would be some speaker like that. an NBLl is much more toward an DBL.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    MaHa skrev:
    Hva koster disse rackene fra Musicline, balthar? De har noe enkelt og pent over seg.

it depends from rack to rack..you can see the drawings of the different racks on the music line site...www.musicline.biz

you can choose all the colors from the RAL colorchooser..that is an additional cost. but i think a standard 4 shelf rack starts around 400 euro ?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    hifiguru skrev:
    Svigerfar får ihvertfall noen tegninger på MDF mekking snart....
    i have also drawn a mdf rack before. a self construction . as nice as it was it was not a good sounding base. there are several thoughts to follow in a rack. especially for naim , with its fast and rhythm focused sound. the hutter and naim fraims are much more advanced, then someone would expect. also the musicline rack is not just an wooden construction, which looks simple and nice...

K

Kaarelars

Gjest
    balthar,

Olivekomponentene (min favorittserie utseendemessig) og dine tidligere SBL er virkelige flotte.
    Flotte bilder også.

Et par spørsmål:
    Hvilken avstand er det mellom høyttalerene, og avstanden til sideveggen?

mvh

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Svein skrev:
    balthar,

Olivekomponentene (min favorittserie utseendemessig) og dine tidligere SBL er virkelige flotte.
    Flotte bilder også.

Et par spørsmål:
    Hvilken avstand er det mellom høyttalerene, og avstanden til sideveggen?

mvh
    helt enig med deg svein :)...jeg var overasket , at de spilte så bra . plassering er ja ikke opptimalt. de var 45 cm fra sideveggen og 25 fra skapet...mellom var rund 1.60

K

Kaarelars

Gjest
    balthar skrev:
    helt enig med deg svein :)...jeg var overasket , at de spilte så bra . plassering er ja ikke opptimalt. de var 45 cm fra sideveggen og 25 fra skapet...mellom var rund 1.60
    Takker for svar.
    Her står dem merkelig nok omtrent identisk plassert, 1.60 fra hverandre, avstanden til sideveggene er 45 og 55 cm. plasserer jeg med mindre avstand går det ut over timingen. Nærmere sideveggene blir mellombassen bedre, men dypbassen blir ullen. Det fortsatt rom for eksprementering her, får se om det blir tid i romjula,-

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn